پاورپوینت طراحی دارایی بافی تاری در استان یزد


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پاورپوینت طراحی دارایی بافی تاری در استان یزد مربوطه  به صورت فایل پاورپوینت و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۹  اسلاید است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پاورپوینت طراحی دارایی بافی تاری در استان یزد نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک پاورپوینت مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
بحث
معرفی چند تن از استادان
آداب معنوی دارایی بافی
روش کار
نتیجه
پیشنهادها
پی نوشت ها
منابع

منابع

اسلامی ندوشن، احمدعلی، تاریخ صنایع نساجی یزد، یزد، صدا و سیما، ۱۳۸۰٫

دورینیو، ژان، جامعه شناسی هنر، مهدی سحابی، تهران مرکز، ۱۳۸۴٫

روح فر، زهره، نگاهی به پارچه بافی دوران اسلامی، تهران مرکز، ۱۳۸۴٫

زکی، محمد حسن، تاریخ صنایع ایران، ترجمع محمد علی خلیلی، تهران، اقبال، ۱۳۶۳

سهی زاده ابیانه، مرتضی و ابولفضل داودی رکن آبادی، فرآورده های چاپ در صنعت نساجی، تهران، آرون، ۱۳۸۴٫

عناصری، جابر، مردم شناسی و روان شناسی هنری، تهران، رشد، ۱۳۸۰٫

معین، محمد، فرهنگ فارسی.

چکیده

مهد دارایی بافی شهر یزد است و سابقه آن در این شهر به حدود ۸۰۰ سال پیش می رسد. این هنر ظرایف و ویژگی های منحصر به فردی دارد که در قالب نقش و رنگ و بافت نمود می یابد. در حقیقت چگونگی طرح و نقش اندازی ویژگی متمایز دارایی بافی از سایر منسوجات دستی و سنتی است. نقوش این پارچه در مرحله پیچون بندی از طریق رنگ رزی موضعی صورت می گیرد.

امروزه توجه زیاد به فنون بافت دارایی سبب شده که از مراحل طراحی و رنگ رزی آن غفلت شود. این مقاله به شیوه نقش بندی و رنگ رزی تارهای این نوع پارچه که مهم ترین قسمت تولید آن است اختصاص دارد.

کلید واژه ها:

دارایی بافی، بافته های دستی، هنرهای دستی، ایکاپ، چاپ گره

 

مقدمه

گستره فرهنگی ایران زمین به واسطه اقوام گوناگون و شرایط اقلیمی متفاوت گونه های متعدد هنری را موجب شده است این گونه های هنری که کاربردی نیز هستند و دریک نگاه کلی صنعت به روز و کارامد زمان خود محسوب می شدند. بنابراین هر نوع بررسی در تهیه گزارش یا احیای این هنرها باید متناسب با شرایط ظهور و رشد آن باشد.

یکی از معضلات امروزی در احیای هنر های سنتی آموزش و ترویج آن بدون در نظر گرفتن شرایط متناسب با آن است. اما همواره استادانی هستند که با وجود مشکلات فراوان، تنها از سر ذوق و دلسوزی بیرق هنرهای سنتی را تا کنون برافراشته نگاه داشته اند و نگران فراموشی هنرهای سنتی بیش از فراموشی خودشان هستند.

در تحقیق حاضر به چگونگی نقش بندی و رنگ رزی در دارایی بافی یزد می پردازند و از آنجا که تاکنون در این زمینه تحقیق مفصلی صورت نگرفته است براساس مطالعه میداننی و مصاحبه حضوری با تنها هنرمند این رشته، آقای ملک ثابت در استان یزد، این موضوع را بررسی می کنیم.

گمان می رود اهمیت این موضوع از آن روز که آگاهی از فرایند تولید این پارچه ارزش ذوق و تلاش هنرمندانه استاد کاران این حرفه را می نمایاندو تا حدی از فراموشی همه فنون اجرایی این حرفه جلوگیری می کند.

 

بحث

شهر یزد به واسطه داشتن پیشرفت های هنری در زمینه های گوناگون مانند، معماری، سفال گری و بافته های سنتی از گذشته مشهور بوده است. از میان این هنرها پارچه بافی یا هنر نساجی یزد قدمت طولانی دارد و براساس گفته های گذشتگان مانند ابن حوقل، یزد قسمتی از ولایت بزرگ استخر بوده است. در عهد ساسانی در منطقه استخر و فارس پارچه هایی می بافتند که می توان بعضی از آنها را تولید یزد دانست.

از میان انواع پارچه های بافته شده در یزد می توان از نمونه های زیر یاد کرد:

طراز یا نگار جامه: پارچه های زربفتی که مخصوص سلاطین بافته می شد. بر حاشیه این پارچه نام پادشاه یا نشانه سلطنتی و پس از اسلام آیاتی از قران را می بافتند. جنس این پارچه ها از ابریشم بود.

دیبق: از تولیدات معروف یزد و کازرون بوده است که آن را با نام های گارسی، کتانی و گاز به بازار عرضه می کردند و جنس آن از ابریشم یا پشم لطیف و نازک منسوب به شهر دیبق د رمصر بوده است.

حریر: بافندگان یزد آن را در کمال مرغوبیتت و محکمی می بافتند و به سایر بلاد صادر می کردند.

در قرون هفتم و هشتم هجری نیز یزد و کرمان از مراکز مهم پارچه بافی بود. به ویژه یزد که مخمل آن ویژگی خاصی داشت. مخمل یزد را در آن عصر به نقاط دیگر نیز صادر می کردند. به استناد کتاب تاریخ هنر های ملی و هنرمندان ایرانی و یا سفرنامه مارکوپولو، یزد از دوره ایلخانیان به بعد به بافت انواع پارچه های نفیس مشهور بوده است. در دوره تیموری نقش پارچه ها به واسطه رواج گسترده کتاب آرایی، از نگارگری متاثر شد و در یزد نیز نوعی پارچه به نام سیر و نیم سیر (رنگ و نیم رنگ) می بافتند، که زمینه ای کمرنگ داشت و نقوش متاثر از نگاره ها با همان رنگ اما براق بر آن نقش بسته بود.

عصر صفویه پرشکوه ترین دوره صنعت نساجی ایران است که مهم ترین مراکز نساجی ایران در آن عصر تبریز، هرات، یزد، کاشان و اصفهان بود. پارچه های ابریشمی یزد در این دوره بسیار معروف است مخصوصا پارچه های زربفت را به صورت زری اطلسی، زری دارایی و مخمل می بافتند.

فن بافت پارچه چند تایی ( امروزه پارچه های دو رو یا چند لایه) خاص هنرمندان یزد بود و یکی از معروف ترین هنرمندان آن عصر استاد غیاث الدین نقشبند یزدی بود که پارچه های بافت او را به درابر صفوی می بردند.

اما در حال حاضر بافت پارچه در یزد به صورت سنتی محدود به چند کارگاه شعر بافی است. در میان انواع بافته های سنتی، دارایی بافی مهم ترین است و متاسفانه بیشتر از دیگر بافته ها در معرض فراموشی قرار گرفته است.

دارایی در زبان فارسی به معنی پارچه ابریشمین رنگارنگ موجدار است. در هندوستان این پارچه، به ((هل)) معروف است و به لاتین آن را ایکات (ikat) می نامند که برگرفته از کلمه مالایایی (منجیکات) به معنی بستن، گره زدن یا پیچاندن است. خاستگاه این پارچه به درستی معلوم نیست اما برخی از محققان بر این گمانند که این بافته را قرنها پیش از توسعه بازرگانی، اقوام مختلف به صورت جداگانه، همزمان و هر کدام به روشهای خاص خود ابداع کرده بودند. کهن ترین نمونه ایکات متعلق به مصر است که تاریخ بافت آن ۱۱۰۰ م است. اما تزیینات دیوار معبد آجانتا در شمال غربی هندوستان که در حدود ۵۰ سال پیش از این زمان ساخته شده است، زنانی را با جامه های ایکات مصور کرده اند.

ظاهرا اقوام مختلف ه رکدام الگویی خاص برای بافت این پارچه داشته اند به گونه ای که تنوع و گستردگی تولید این پارچه از مکزیک تا پرو، ماداگاسکار تا اسپانیا و از هند تا آفریقای غربی گزارش شده است و حتی در ژاپن نیز بافته می می شود.

اما به سبب دشواری و پیچیدگی تولید آن، نمی توان به راحتی پذیرفت که این پارچه رااقوام مختلف به طور همزمان و بی خبر از هم ابداع کرده باشند. به همین علت عده دیگری از محققان ابداع آن را به یک تمدن نسبت می دهند که با توجه به پیچیدگی، ظرافت طرح و نقش و روشهایی که در جزایرمالی، سومبا، سوماترا و برنئو در بافت این پارچه به کار میرود اگر بخواهیم زادگاه آن را فقط یک جا بدانیم کشور اندونزی به حقیقت نزدیک تر است.

دارایی از جمله صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران است که در شهر یزد مرکزیت یافته است و از گذشته دور ( اوایل قرن هفتم قمری) تاکنون رواج دارد. در ابتدا دارایی را با ابریشم طبیعی تهیه کردند. حتی رنگ های مصرفی نیز کاملا طبیعی (معدنی و گیاهی) بود و به همین علت ثبات مالشی، نوری و سایشی زیادی داشت و علاوه بر زیبایی، طول عمر الیاف ابریشم نیز زیاد است، ولی امروزه از الیاف مصنوعی، بازیافتی یا مخلوط مصنوعی و طبیعی استفاده می کنند و رنگ های مصرفی نیز رنگ های شیمیایی و سنتز شده است که کیفیت بصری و عمر تولیدات را کاهش می دهد و گاه حساسیت ایجاد می کند.

در گذشته به سبب مرغوبیت مواد اولیه پارچه تولیدی جزو منسوجات گران قیمت بود و برای موارد خاص خریدار داشت؛ مثلا جهت فخر و مباهات آن را در جهیزیه عروس می نهادند و نماینگر تمول خانواده عرو س بوده است. شاید وجه تسمیه این پارچه نیز از خمین جا سرچشمه گرفته باشد.

در پارچه های قدیمی رنگ های زرد، آبی، سبز، قرمز، نارنجی و سفید را به کار می بردند. این رنگ بندی به نوعی تداعی کننده طبیعت رنگارنگ در محیط درونی خانه است. همچنین اعتقاد قدما بر این بوده است که این رنگ ها حشرات موذی همچون پشه و مگس را از محیط زندگی دور می کند . پارچه دارایی جهت مصارفی همچون پرده آویز، چادر شب، روتختی، ملحفه، روکرسی، رومتکایی، لنگ، بقچه کوچک و بزرگ، بقچه حمام، دستمال، روتاقچه ای و … نیز به کار می رفت. برای تهیه هر کدام از این تولیدات پارچه را به عرض خاصی می بافته اند. بنابراین دستگاه بافندگی را هر بار به طرز خاصی چله کشی می کرده اند.

تولید این پارچه ها با حرفه های بسیاری مرتبط بوده است مانند ریسنده نخ، رنگرز، پیچون بند، چله کش، بافنده، دوزنده و …

برخی از طرح ها و نقش های معروف دارایی عبارت است از : ۱- لوزی؛ ۲- بیرقی (پرچمی)؛ ۳- ابرو باد؛ ۴-سرو.

البته نقش های دیگری نیز هست که بافندگان جهت نمایش ذوق و مهارت خویش آنها را می بافتند از جمله طرح طاوسی و درخت سرو که دو اثر در یزد و یک اثر در یکی از موزه های آمریکا نگهداری می شود.

دارایی بافی که روزگاری بازار آن رونق فراوان داشته و عرضه و تقاضای آن بسیار زیاد بود همراه با صنعتی شدن نساجی ایران (به ویژه استان یزد) تولید آن رو به زوال رفت. حتی زمانی عده ای به این فکر افتادند که چله ها را به روش چاپ رنگ کنند. این روش مقبول نیافتاد، زیرا در درجه نخست این تولیدات اصالت اولیه را نداشت و دیگر اینکه زیبایی این آثار را در حد انتظار نبود.

معرفی چند تن از استادان

 

15,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت ترمه بافی یزد و دارایی بافی
  • مقاله طراحی دارایی بافی تاری در استان یزد
  • مقاله دارایی بافی
  • مقاله ترمه بافی یزد و دارایی بافی
  • برچسب ها : , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.