702 بازدید
پاورپوینت ممیزی ایمنی ابزاری مؤثر در افزایش ایمنی راه مربوطه به صورت فایل پاورپوینت و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۷ اسلاید است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پاورپوینت ممیزی ایمنی ابزاری مؤثر در افزایش ایمنی راه نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک پاورپوینت مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
چکیده
۱- مفاهیم اولیه در ممیزی ایمنی راه
۲- سابقه موضوع در سایر کشورها
۲-۲- نیوزیلند
۲-۳- فرانسه
۲-۴- ایالات متحده آمریکا
۲-۵- استرالیا
۲-۶- انگلیس
۳- بسترسازی تحقق موضوع ممیزی ایمنی راه در کشور
۳-۱- مراحل انجام بازرسی ایمنی راه
۳-۲- ساختار ممیزی ایمنی راه
۴- نتیجهگیری و جمعبندی
مراجع
۱) مجموعه مقالات سمینار بررسی تصادفات و علل آن، دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۷۱
۲) تصادفات جادهای ایران، دکتر اسماعیل آیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۷۱٫
۳) گزیدهای از ۱۳۰ توصیه برای افزایش سطح ایمنی راهها در اتریش، سازمان حمل ونقل و پایانهها، دفتر ایمنی وترافیک، آذرماه ۱۳۷۷٫
۴) مجله صنعت حمل ونقل شماره ۲۰۹٫
۵) مجله پیام حمل و نقل مارههای ۴۱ ، ۴۲، ۴۳ و ۴۵٫
۶) پیشنویس طرح تشکیل کمیسیون ایمنی راههای کشور، ۱۳۸۰٫
راه به نوان شریان اصلی اقتصاد در هر کشور، نقش عمدهای را ایفاء میکند و حداکثر بهرهگیری استفاده کنندگان از راه باید به نوعی در طراحی و ساخت آن در نظر گرفته شود که مهمترین آن، مقوله بسیار حیاتی تأمین ایمنی حرکت است. مقوله ایمنی، در مبحث ترافیک و حمل و نقل از جایگاه ویژهای برخوردار است. با توجه به آمار موجود در خصوص تعداد تلفات ناشی از تصادفات جادهای در کشور، که در سال ۱۳۸۰ رقمی نزدیک به ۲۰۰۰۰ کشته را نشان میدهد اهمیت مسئله ایمنی بیش از پیش احساس میگردد. امروزه در سراسر جهان محققین و عوامل اجرایی به کمک یکدیگر روشهای نوین تأمین ایمنی در جادهها را مورد بررسی و استفاده قرار میدهند. از موضوعات نوین در مقوله ایمنی، مبحث ممیزی ایمنی راه میباشد که در دهه اخیر در بیشتر کشورهای پیشرو دنیا مطرح و در حال اجرا میباشد. در این مقاله ابتدا مفاهیم و اصول اولیه ممیزی ایمنی راه مورد بررسی قرار میگیرد، سپس با اشاره به سوابق موجود در سایر کشورها، مسئولیتها، وظایف افراد مرتبط با راه، مراحل انجام ممیزی ایمنی مطرح گشته و در انتها راهکارهای لازم جهت بسترسازی تحقیق موضوع پیشنهاد میگردد.
کلیدواژهها:
ایمنی، ممیزی، بازرسی، راه، ترافیک.
برای ممیزی ایمنی راه، تعاریف متعددی ارائه گردیده که مقصود اصلی در اکثر آنها یکسان میباشد. در اینجا به دو تعریف برگزیده در این خصوص اشاره میگردد:
– آزمایش و کنترل رسمی بر روی جادههای موجود، جادههایی که در آینده ساخته خواهند شد یا بر روی پروژههای ترافیکی و هر پروژهای که بر ایمنی بهرهبرداران جاده تأثیر میگذارد که نتایج آن به صورت مستقل در گزارش آزمایش کننده در خصوص قابلیت تصادف و مواد لازم جهت اصلاحات ایمنی منعکس میشود.
– به معنای کنترل طراحی، اجرا و عملکرد پروژههای راه، به لحاظ رعایت اصول ایمنی جهت جلوگیری از تصادفات محتمل.
ممیزی ایمنی راه روشی سیستماتیک است که در پایه پتانسیل دانش ایمنی ترافیک، در مراحل برنامهریزی و طراحی جاده و به منظور جلوگیری از تصادفات ترافیکی انجام میشود. کاربرد مفهوم ممیزی ایمنی راه با توجه به تجربه هر کشور متفاوت است. اطلاعات ممیزی ایمنی در یک ارزیابی سیستماتیک رسمی از وضعیت ایمنی راه است که به طور مستقل توسط بازرس یا سیستم بازرسی واجد شرایط، بر روی راه یا طرح پیشنهادی آن انجام گرفته و احتمال بروز تصادفات بهرهبرداران از جاده به صورت گزارش تهیه میگردد. همانطور که عنوان شد، این بازرسی میتواند برای انواع پروژههای راهسازی، ساخت جادههای جدید، همچنین بازسازی ایمنیهای موجود تعریف گردد. بر اساس یک طبقهبندی دیگر باید اظهار نمود که بازرسی ایمنی راه میتواند برای پروژههای کوچک، بزرگ شهری و بین شهری تعریف گردد. همچنین تعریف در امور بهرهبرداری، تعمیر و نگهداری جادههای موجود نیز میتواند مصداق داشته باشد. در راههای موجود، این بازرسی به منظور ارزیابی سیستماتیک آن از لحاظ تأمین ایمنی صورت میگیرد. مهندسین و تکنسینهای مرتبط با برنامهریزی و طراحی جاده عموماً به این مسئله واقفند که محصول نهایی پروژهها، باید ایمن باشند اما با این وجود حتی در بسیاری از مواقع، پروژههای کاملاً جدید تنها با گذشت کمتر از چند سال به عنوان نقاط خطرناک معرفی میشوند. دسترسی به تخصص روز در زمینه ایمنی راه، باعث به وجود آمدن این پدیده محسوب میشود. در این راستا ممیزی راه، میتواند راهکار مناسبی برای برطرف کردن این معضل و همچنین کاهش تعداد نقاط خطرناک اضافی بر روی راههای جدید و یا بهسازی شده باشد. هزینههای تصادف که بخش مهمی از هزینههای کل جاده محسوب میگردد باید با توجه به عمر مفید اقتصادی یک پروژه، در ابتدای طراحی راه در نظر گرفته شود و در واقع باید پذیرفت که این پیشگیری بهتر از درمان تبعات بعدی خواهد بود.
سابقه بحث ممیزی ایمنی راه در کشورهای مختلف حدوداً به ده سال قبل برمیگردد. کشورهایی همچون انگلیس، دانمارک، فرانسه، نیوزیلند، ایالات متحده، کانادا، یونان، نروژ و استرالیا را میتوان در زمره کشورهایی قرار داد که مقوله بازرسی ایمنی راه را به طور جدی در دستور کار برنامههای خود قرار دادهاند. در ادامه به فعالیتهای انجام گرفته در بعضی از این کشورها اشاره میشود.
برای هر یک از مراحل فوق به صورت جداگانه یک گزارش اختصاصی توسط بازرسین به همراه تحلیل، تفسیر و پیشنهادات مربوط تهیه میشود. سیستم جدیدی که در این زمینه در کشور دانمارک مورد استفاده قرار میگیرد شامل سه بخش عمده است.
– چارچوب عمومی بازرسی ایمنی راه.
– آموزش بازرسین ایمنی جاده.
– جمعآوری اولیه در زمینه ایمنی راه.
در خصوص آموزش بازرسین ایمنی جادهها، اداره راه دانمارک یک دوره آموزش کیفی به مدت یک هفته در نظر گرفته و یک برنامه آموزشی کوتاهمدت برای بازرسین با در نظر گرفتن پیشینه اطلاعات عمومی آنها در زمینه طراحی راه و ایمنی ترافیک برگزار میکند. در پایان دوره آزمونی برگزار میگردد و به افرادی که موفق به اخذ حد نصاب لازم شوند، گواهینامه اعطاء میگردد.
بازرسی ایمنی راه دانمارک به لحاظ قانونی اجباری نبوده ولی متولیان جادهای این کشور به طور مستقیم دستور به اجرای آن دادهاند.
نیوزیلند از سال ۱۹۹۱ به طور جدی موضوع ممیزی ایمنی راه را در کشور خود مطرح ساخته است. در حال حاضر در حدود ۹۰۰۰۰ کیلومتر جاده در نیوزیلند ساخته شده است که ۱۰۰۰۰ کیلومتر از آن به بزرگراههای ایالتی اختصاص دارد. در ابتدا، بازرسی ایمنی راه در این کشور بر روی جادههای ساخته شده انجام میگرفت. در واقع قسمت اعظم بودجه تخصیص داده شده به این مقوله صرف نگهداری و بهسازی شبکه موجود میشد و میزان کمی به شبکههای جدید اختصاص مییافت. در سال ۱۹۹۵ یک متدولوژی جدید جهت بازرسی شبکه راههای موجود و به ویژه راههای در دست ساخت به کار گرفته شد و متعاقب آن یک کتابچه راهنما منتشر گردید. یک دوره ۵ روزه آموزش مهندسی ایمنی راه که شامل شرح وظایف و نحوه انجام ممیزی ایمنی میشود، معمولاً همه ساله در صورت وجود متقاضی برگزار میگردد. در آئیننامههای موجود مهارتها و تجربیاتی که اعضاء تیم بازرسی باید داشته باشند، تنظیم گردیده است. علاوه بر آن سلسلسه مراتبی که باید بین رئیس گروه، عضو و ناظرین گروه در تیم بازرسی رعایت گردد، ذکر شده است. بر طبق این آئیننامهها، رئیس گروه باید دارای مشخصات زیر باشد:
– اثبات مدیریت و مهارت وی در ارائه گزارش.
– مشارکت در حداقل ۳ مورد بازرسی رسمی پیش از آن ( البته در پروژههای مهم این تعداد بیشتر است).
– دارا بودن سابقه کار مفید در رشتههای مهندسی ترافیک، طراحی جاده و ایمنی راه.
– سایر معیارهای عمومی که برای تمام اعضاء گروه لازم است.
صفات مربوط به یک عضو گروه عبارت است از:
– دانش و تخصص مرتبط با نوع پروژه (خصوصاً برای افرادی که برای اولین مرتبه عضو گروه میشوند ضروری است)
– مشارکت در حداقل ۲ تیم بازرسی ایمنی به عنوان نظارهگر.
– مستقل از گروه طراحی که در کتابچه راهنمای بازرسی ایمنی، تعریف شدهاند.
در کشور نیوزیلند ارائه گزارش نتایج بازرسی هر مرحله، در ۵ گام انجام میگیرد.
گام اول: تیم بازرسی گزارش خود را به متولی راه ارائه مینماید.
گام دوم: متولی راه، گزارش دریافتی را با تفسیر یا بدون تفسیر به مشاور ارسال مینماید.
گام سوم: مشاور پیشنهادات بازرسی را مورد بازرسی قرار داده و هر گزارش را با اظهار نظر کارشناسی به متولی راه باز می گرداند.
گام چهارم: متولی راه، گزارش بازرسی و پاسخ مشاور را بررسی کرده و در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش پیشنهادات تصمیمگیری مینماید. البته متولی راه باید عدم موافقت خود را با پیشنهادات اعلام شده، با ارائه دلیل و مدرک اعلام نماید.
گام پنجم: متولی راه در تصمیمات اتخاذ شده توسط مشاور و همچنین تصمیمات بازرسین قضاوت میکند. مسئولیت تصمیمگیری در خصوص پینهادات، در نهایت بر عهده متولی راه میباشد.
در این کشور، هماهنگی و همکاری در برنامههای ایمنی راه در بالاترین سطح ممکن در کمیته ملی ایمنی راهها انجام میپذیرد.
در کشور فرانسه ۳ متولی عمومی برای اصلاح، تعمیر و نگهداری شبکه جادهای وجود دارند:
– دولت مرکزی(وزارت امور عمومی) برای بزرگراهها وراههای اصلی و شریانی.
– متولیان استانی برای جادههای ناحیهای.
– متولیان شهری برای جادههای محلی.
در آغاز سال ۱۹۹۰، سازمان ایمنی و اداره ترافیک وزارت امور عمومی، بررسی و تجزیه و تحلیلی در خصوص بازرسی ایمنی جادههای موجود به عمل آورد. در این راستا یک آزمایش دو مرحلهای برای تعیین روش و نحوه کنترل ایمنی راهها انجام گرفت. پیش از سال ۱۹۹۷ با توجه به نتیجه دو مرحله ذکر شده، توسط متولی ایمنی و اداره ترافیک امور عمومی، تصمیم گرفته شد که یک متدولوژی و چکلیست مربوط به جادههای با طول بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر تهیه شود. همچنین مقرر گشت تا پس از گذشت ۳ تا ۵ سال، یک آنالیز منفعت – هزینهبر روی پروژههای اجرا شده انجام گیرد.
در سال ۱۹۹۷ میزان مرگ و میر جادهای در جادههای فرانسه سالیانه در حدود ۸۰۰۰ نفر بود. معیارهای در نظر گرفته شده در کمیته مربوطه عبارت بودند از:
– اصلاح آموزش جوانان و نوجوانان در مدرسه و رانندگان جدیدی که تازه گواهینامه اخذ کردهاند.
– اختصاص جریمههای سنگین برای تخلفات سرعت بیش از حد.
– اصلاح زیرساختهای ایمنی.
در سال ۱۹۹۴، انجام مراحل مختلف ممیزیهای ایمنی به صورت زیر تعیین گردید.
– مطالعات مقدماتی( تصمیمگیری برای راهاندازی پروژه، بهینهیابی مسیر، تعداد و نوع تقاطعها)
– فاز طراحی اولیه (انتخاب موارد جایگزین و تعیین نکات عمده عمومی طرح)
– مطالعات پروژه (طراحی و تعریف جزئیات فعالیتها و هزینههای پروژه )
– بازرسی ایمنی قبل از افتتاح (کنترل تمام جنبههای متأثر از ایمنی راه)
بر طبق آخرین تصمیمات دولت فرانسه، ممیزی برای تمام پروژههای جدیدالاحداث در شبکه ملی اجباری و برای شبکه راههای محلی به صورت اختیاری میباشد.
پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر