پاورپوینت گچبری و تاریخچه آن مربوطه به صورت فایل پاورپوینت و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۸ اسلاید است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پاورپوینت گچبری و تاریخچه آن نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک پاورپوینت مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
مقدمه
گچبری و تاریخچه آن:
مشخصههای بارز چهار طاقی نیسار:
طبقه بندی موتیفها:
نقوش هندسی:
نقوش گیاهی:
نقوش حیوانی و انسانی و تلفیق آنها در آثار گچبری:
نمونههایی از معماری و آثار گچبری:
کاخ تیسفون:
کاخ چال برخان (ری):
کاخ بیشاپور:
نقش خط و کتیبه در آثار گچبری:
منابع و مأخذ:
سیری در صنایع دستی ایران، جیگلاک و هیراموتوگلاک
نقش و نگارههای ایرانی برای هنرمندان و صنعتگران، علی دولتشاهی، انتشارات سروش.
تاریخ هنر ایران، ترجمه پرویز مرزبان
گلستان هنر- قاضی میراحمدبن شرفالدین حسین.
هنر گچبری از دیر باز درمعماری جهان و ایران وجود داشته و موجب زیبائی درون و بیرون بناها و ساختمانها شده است، و جلوهائی دیگر به معماری داده است.
این هنر در هر گوشه جهان، متناسب با آداب و علائق و نیز فرهنگ در هر زمان سیروتکامل خاص خود را داشته و از بینش هنرمندان نیز متأثر شده است، اما یک عامل عمده که همواره تمام مسائل زندگی بشر و هنر او را تحت تأثیر گذاشته و به شکلگیری و تکامل آن جهت داده است، دین بوده است.
طبیعتاً در کشور ما ایران هم این عوامل تأثیرگذار بوده است، تمدن ایران باستان و دورههای مختلف تاریخی و حکومتی و بعدها هم اسلام به عنوان دین مردم در این رهگذر موثر بودهاند.
در این مجال اندک ما در واقع نظری کوتاه به هنر گچبری میاندازیم.
معماری ایران از شروع دوران آغاز تاریخی و دوران هخامنشی و سپس در دورانهای اشکانی و ساسانی، به مسئلهگچ و گچبری و گچکاری توجه نموده و از آن به عنوان یک ماده سازنده و استوار بهرهگیری شده است، کما اینکه به عنوان ملاط جهت طاقها و جرز دیوارها از آن سود جستهاند.
پس از سپری شدن عصر حکومت پاتیان که خود در این زمینه دارای سبک و تمدن و هنر خاصی بوده و از روشهای یونانی و یا هلنیستی نیز استفاده میکردند، ساسانیان به نوآوری و ابتکاراتی جدید در این زمینه دست زده و به این هنر با ویژگیهای خاص خود توجه نموده و بزودی توانستند عواملی نوظهور، از جمله اشاعه و گسترش طاق و طاقسازی و در مراحل تکمیلی کاخسازی را رونق دوبارهای بخشند که نمونه این کاخها معرف یک هنر خاص در یک عنصر خاص بوده و در پایان این عصر رونق بخش هنرهای اسلامی و تأثیرگذاری بر آثار این عصرها گردید.
سادهترین نمونه معماری عصر ساسانیان که بدون بکارگیری چوب و مصالح سنگ، جزآثار برجسته و ماندگاری است که از گچ و نی ساخته شده و نمونه ارزندهای است از کاربرد گچ در ساخت بناء چهار طاقینیا و نسا یا نیزار در نزدیکی کاشان است، که آتشکدهای در جوار چشمهای مابین کاشان و دلیجان واقع شده است.
هنرمندان عصر ساسانی علاوه بر بهرهگیری از گچ به عنوان ملاط، در زمینه طرحاندازی گنبد نیز از این ماده بهره مؤثری گرفتهاند، در سرطاقیهای هلالی شکل نیز از گچ به مقدار فراوان استفاده، شده است، چهارطاقی نیسار یا نیزار در مجموع کاربرد سهگانه گچ را در عصر ساسانی و هنر گچبری آنان نشان میدهد:
۱- به کارگیری گچ به عنوان ملاط
۲- به کارگیری گچ برای زدن نیم قوسهای زیر گنبد
۳- به کارگیری گچ برای هلالهای گچی
مراحل سهگانه فوق، پس از اندکی جهت شکوه بخشیدن به کاخهای عظیم به صورت طاقها، ایوانها و گنبدهای سترگ به کارآمده متعاقباً در عصر پرشکوه اسلام در مساجد و مدارس و امامزادههای قدیمی وارد گردید و در هلالی چهار ایوانیها، گنبدهای بلند عصر اسلامی و سردرهای باشکوه به صورت پوشش دیده میشود.
استادان گچبر و هنرمندان چیره دست معمولاً برای برجای نهادن اندیشه خویش دربه کارگیری بهتر از گچ، معمولاً در درجه اول دو موضوع را مورد توجه و دقت نظر قرار میدادهاند:
– ابتدا محل گچبری یا به عبارتی محلی که باید تزئینات و استوکهای گچی در آن زده شود و دوم نحوه عرضه اثر گچبری و نمایش این هنر، تزئین این هنر، تزئین روی دیوار و ستونها در زمان ساسانیان تکامل یافته و در دوران اسلامی مورد تقلید واقع شد. هنرمندان در این دوران برای تنوع بخشیدن به تزئین آنها، فرمهای مختلف گچبری را برروی ستونها پیاده کرده و دربرخی موارد که قطر ستونها زیاد بوده و ظرافت درآنها دیده نمیشود، با ایجاد نقوش عمودی و موازی، این نقیصه را برطرف و ضخامت را به نوعی ظرافت تبدیل میکردهاند و در همین راستا هنرمندان این فن تمایل داشتهاند هم ردیف حجاریهای عظیم هخامنشی از شاهکارهای عهد خود در آثار گچبری، آثار ارزندهای را آشکار سازند، تا آنجا که در کاخ تیسفون ۸ نوع و در کیش ۴۰ نوع مختلف موتیف و عنصر تزئینی ایجاد کردند که رونق هنرمندان و تنوعطلبی آنها را نشان میدهد. گذشته از کاربرد گچ و گچبری برروی بنا میتوانیم این هنر را به صورت مجسمه برجسته و نیم برجسته و یا مجسمههای تزئینی بیاییم که در عصر ساسانی به نهایت درجه ظرافت و تکامل خویش رسید، بویژه در زمینه تقوش انسانی و یا صورت سازی و شمایلسازی منع و آثار گچبری به همان نقوش هندسی و گیاهی و یا ترکیب و تلفیق نقشها با یکدیگر محدود گردید.
تحولات انجام شده در هنر گچبری به ویژه در عصر ساسانیان موجب گردیده که موتیفهای ابداعی رونق فراوان یافته و پربارتر از دوره پیشین راه کمال را به پیمایند، از نتایج بررسی انواع موتیفها و عناصر تزئینی، محققین بر این اعتقادند که به طور کلی میتوان این گونه عناصر را در چهار دسته بارز و مشخص، تقسیم نمود:
الف: نقوش هندسی که شامل طرحهای استیلیزه هم میشوند.
ب: نقوش گیاهی که شامل شاخ و برگها، نقش پالمت، دوزت و کنگره است.
ج: نقوش حیوانی و انسانی که شامل فرمهای اساطیری نیز میشود و نیز تلفیق هرسه با هم.
د: نقش خط و کتیبه در آثار گچبری
این نوع نقوش، معمولاً از خطوط مستقیم و شکسته در حالات مختلف در کارهای گچبری به چشم میخورند و غالباً در حاشیه متن گچبری به کار آمده است، در برخی از نقشهای باقیمانده از نوع یاد شده آثار رنگآمیزی با رنگهای طلائی، یاسمین، لاجوردی، ارغوانی و سبز تیره دیده شده است. لازم به ذکر است که در نقوش هندسی کمتر با شکل کثیرالاضلاع برخورد شده است اما نقش مستطیل (جهت کادربا قاب) و یا مربع در آثار کیش، تیسفون و در یکی از نقشهای شکارگاهی متعلق به آثارگچبری چال ترخان مشاهده شده است.
در دوران اسلامی، نقش کثیرالاضلاع در فرم هندسی جلوه مینماید، به طور مثال در آثار گچبری عهد سلجوقی با آن که ادامه دهنده کارهای گچبری ساسانی است با این حال از موتیفهای غربی نیز سود بردهاند.
پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر