پایان نامه انیمیشن با (FLASH CS)


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پایان نامه  انیمیشن با (FLASH CS) مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۱۳  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پایان نامه  انیمیشن با (FLASH CS) نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

فصل اول
مقدمه   ۲
تاریخچه انیمیشن   ۴
انیمیشن چیست؟   ۶
قالب‌های مختلف انیمیشن   ۱۱
خصوصیات نرم‌افزار ویرایش Flash   ۱۱
فرمت فایل‌های ورودی و خروجی سازگار   ۱۲
شیوه‌های مختلف ساخت انیمیشن   ۱۳
فصل دوم
آشنایی با صفحه اصلی   ۳۴
آشنایی با ابزارها   ۳۵
معرفی ابزارها   ۳۷
آشنایی با انواع فایلها    ۴۱
ساخت انیمیشن با نرم افزار فلشAdobe flash cs   ۴۳
آشنایی با محیط نرم افزار   ۴۳
شرح  ابزار   ۴۴
کاربرد پنل های فلش   ۴۸
حرکت دادن، مرتب کردن و حذف اشیاء    ۶۴
اشکال سه بعدی   ۷۳
اصول اولیه انیمیش   ۹۱
فصل سوم
کار با اصوات در Flash   ۹۶
چگونگی تغییر دادن حجم و اضافه نمودن جلوه‌های صوتی   ۹۶
چگونگی استفاده از دستور Movie control  در فلش   ۹۹
کارهای هنری در فلش   ۱۰۳
ساختن Movieهای Interactive در فلش   ۱۰۴
گرافیک برداری    ۱۰۵
گرافیک بیت مپ   ۱۰۵
فصل ۴
نتیجه‌گیری   ۱۰۸
منابع و مآخذ   ۱۰۹

مقدمه

امروزه در دنیای وب و مالتی مدیا، فلش، کاربردی ترین و قدرتمندترین نرم افزاری است که مورد استفاده طراحان سایت، مالتی مدیا و انیمیشن قرار می گیرد. این نرم افزار قدرت بالایی را در ایجاد متحرک سازی دو بعدی در اختیار کاربر و طراح قرار می دهد. فلش مانند نرم افزار ایلوستریتور نرم افزاری است که بر پایه وکتور طراحی شده است، به این معنی که تمام اشکال و اشیای ایجاد شده در آن وکتور بوده و در نتیجه اشیای رسم شده در آن علاوه بر کیفیت بالا و سادگی در ویرایش، از حجم پایینی برخوردار می باشند. از این رو، در سال های اخیر استفاده از فلش در وب سایت ها و نرم افزارهای مالتی مدیا به دلیل جذابیت بصری افزایش چشمگیری یافته است.

این نرم افزار که از مجموعه نرم افزارهای شرکتMacromedia می باشد، برای پویا نمایی صفحات وب استفاده می‌گردد . البته در گذشته به جای فایلهای Flash از فایلهای Gif Animation استفاده می شده است .

ازدیگر محصولات شرکت Macromedia ،می توان از برنامه های : Director, Freehand و Dream weaver نام برد .

این نرم افزار که به صورت کاملا حرفه ای و User Friendly طراحی شده ، قابلیت هرگونه انیمیشن سازی را دارا بوده و چون با خاصیت برداری (Vector) طراحی شده ، دارای کیفیت بسیار بالای تصاویر است . همچنین به علت حجم بسیار کم فایل ، در طراحی صفحات وب به راحتی قابل استفاده است .

تلاش همه دست اندر کاران سایت Ostadonline بر این است که رضایت خاطر شما کاربران گرامی را فراهم آوریم . در این دوره نیز سعی شده که تا حد امکان آموزشی آسان و قابل استفاده برای شما عزیزان فراهم گردد.
برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی با سیستم عامل ویندوز داشته باشند .

ضمنا سیستم شما باید دارای مشخصات سخت افزاری ذیل باشد :

– حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم ۲۳۳

-۱۶ مگابایت Ram

– حدود ۶۰۰ مگا بایت فضای آزاد

– کارت گرافیکی ۶۴ گیگا بایت

تاریخچه انیمیشن

موضوع انیمیشن از دیرباز مطرح بوده است. فکر ساخت انیمیشن از زمانی مطرح شد که در زمان های گذشته کسانی که به ساخت فیلم های سینمایی و تلوزیونی مشغول بودند به فکر افتادند که چرا فقط از جهان پیرامون خود فیلم تهیه کنند؟ چرا جهان گسترده و بی نهایتِ، ذهن وتصورات خود را به نمایش نکشند؟ به همین علت آنان به این فکر افتادند تا با در کنار هم گذاشتن نقاشی های متعدد، تصاویر متحرک بسازند که این نحوهﻯ ساخت فیلم را ” انیمیشن ” نامیدند. به مرور زمان این انیمیشن ها از کوتاهی و خشک بودن حرکات ومحیط در آمد. شرکت های بزرگ و سرمایه داران بسیاری در مورد انیمیشن تلاش کردند و حاصل تلاش آنها بی نتیجه نبود زیرا سود زیادی عایدشان شد.

به مرور زمان انیمیشن های ۲ بعدی وارد کامپیوتر شد و بر زیبایی و جذابیت خود افزود، مثلا ً انیمیشن های ساخته شده از کیفیت رنگ بالاتری نسبت به انیمیشن های قبلی داشت و بسیاری از قابلیتهای دیگری نیز داشت. بعد از آن انیمیشن های کامپیوتری ۳ بعدی (D 3 ) وارد بازار شدکلمه ی  (D 3 )  مخفف عبارت ۳dimension می باشد که به معنای ۳بعدی می باشد). ولی کسی زیاد به سراغ آنها نمی رفت زیرا یادگیری آنها سخت بود و کمتر کسی بود که برای انیمیشن سرمایه گزاری می کرد. البته کسانی هم به سراغ آنها رفتند و انیمیشن های کوتاهی ساختند، ولی کسی آن انیمیشن ها را جدی نگرفت.

اما این بی توجهی ها بعد از ساخت اولین انیمیشن بلند و زیبا با نام” داستان اسباب بازیهای ۱ ” (Toy Story 1) به پایان رسید. بعد از ساخت این انیمیشن شرکت های بزرگ انیمیشن سازی ۲ بعدی همچون والت دیزنی با آن مخالفت کردند، ولی دیدند که مخالفت آنها فایده ای ندارد و چون بسیاری از مردم جذب انیمیشن های ۳ بعدی شده اند. به همین علت شرکت والت دیزنی ودیگر شرکت های مخالف کم کم به طرف انیمیشن های ۳ بعدی کامپیوتری کشیده شدند.

شرکت والت دیزنی چون نمی خواست این کار به یک باره انجام شود، دست به کاری ابتکاری زد و روشی نوین را پدید آورد که این روش ساخت انیمیشن بسیار موثر بوده وهست. این روش این گونه بود که این شرکت به جای این که انیمیشن های ۳ بعدی بسازد، به گونه ای هنرمندانه انیمیشن های ۳بعدی را با انیمیشن های ۲ بعدی تلفیق می‌کرد و محصولی زیبا را ارائه میداد که بعدها شرکت های دیگر از این کار الگو گرفتند.

بعد از مدتی شرکت والت دیزنی انیمیشن های زیبای ۳ بعدی کامل را به بازار عرضه کرد و در حال حاضر یکی از شرکت های بزرگ انیمیشن سازی ۳بعدی در جهان به حساب می آید. در حال حاضر انیمیشن های ۳ بعدی و انیمیشن های تلفیقی طرفداران بسیاری پیدا کره است که شاید شما هم یکی از طرفداران این گونه انیمیشن ها باشید.

مایکل کراندول پدر انیمیشن های دو بعدی و والت دیزنی با نفوذ ترین استودیو در جهان

انیمیشن بایستی که به عنوان یک هنر باشد،اما به عنوان تجارت پا به عرصهﻯ وجود نهاد. ودر این راه مایکل کراندول به عنوان پدر انیمنشن کاغذی صنعت انیمیشن را درست کرد. از سال ۱۹۱۱ تا ۱۹۲۱ مایکل کراندول انیمیشن را با حقه های دوربینی ساده طوری پرورش داد که انیمیشن ۲۰ سال جلو افتاد. مایکل کراندول انیمیشن هایش را به تنهایی می ساخت و برای بعضی از انیمیشن ها که فقط ۵ دقیقه بودند یک سال وقت می گذاشت. اما جهان سینما نمی توانست برای محدودیت انیمیشن صبر کند و به همین علت استودیوهای پیشرفته ای به وجود آمد. حتی قبل از مایکل کراندول هم هنر انیمیشن به جهان نشان داده شد، ولی برای اولین بار انیمیشن دایناسورها در سال ۱۹۱۴ به عنوان اولین انیمیشن استودیویی پخش شد و در طی ۵ سال بعد شرکت های انیمیشن سازی در نیویورک متولد شدند. موفق ترین و تاثیر گذارترین استودیوهای اولیه استودیوی جان بری بود. این استودیو انیمیشن های قسمتی می ساخت که ساخت آنها بسیار سخت طاقت فرسا و وقت گیر بود. این استودیو در سبک انیمیشن سازی اختراعاتی به وجود آورد اما در نهایت در سال ۱۹۳۲ عمر این استودیو به پایان رسید. بعد از آن استودیوی پن سالیوان یکه تاز انیمیشن در آن سال ها بود و بعضی از کارمندان استودیوی جان بری در آن استودیو استخدام شدند و از نبوغ آنها استودیوی پن سالیوان میلیونها دلار به دست آورد. برای اولین بار یک استودیو انیمیشن را به عنوان یک هنر عرضه کرد.

والت دیزنی با نفوذترن استودیو در جهان در هنر انیمیشن همچون تجارت پایدار است. این شرکت کار خود را با انیمیشنی در سال ۱۹۲۴ به عنوان میکی ماوس آغاز کرد.این استودیو با قدرتی که داشت بهترین تاثیر را بر این هنر گذاشت

انیمیشن چیست ؟

یک انیمیشن فلش تشکیل شده است از فریم های مجزایی که هر کدام با قالبی و اندکی تفاوت نسبت به هم می‌باشد. فریم های اصلی که به عنوان Key Frame شناخته می شوند در قسمت هایی از انیمیشن که تغییراتی رخ می‌دهد تعریف می شوند. هر فریم اصلی می تواند شامل تعدادی از سمبل ها و تصاویر گرافیکی باشد.

در TimeLine یک خط قرمز وجود دارد که بیانگر وضعیت اجرای فیلم در هر لحظه می باشد. به این خط به اختصار Head می گویند. وقتی شما Head را روی TimeLine حرکت می دهید یا فیلمتان را به نمایش درمی آورید محتویات هر فریم به وسیله شکلی که بر روی صحنه دیده می شود منعکس می گردد و وقتی فیلم با سرعت کافی پخش می شودخطای بصری حرکتی رخ می دهد. در هر فیلم فلش می توان تعیین کرد که در واحد زمان چه تعداد فریم وجود داشته باشد. هرچه تعداد فریم ها بالاتر باشد حرکت در فیلم طبیعی تر و زنده تر به نظر می رسد. برای تعریف تعداد فریم ها در ثانیه ( که بیانگر سرعت اجرای یک فیلم است ) از واحد Frame Per Second ) FPS   ) استفاده می شود.

عناصر کلیدی در TimeLine به سه نوع تقسیم میشوند:

۱٫ فریم های اصلی ( Key Frame ) : قاب هایی هستند که محتوای فیلم ، نظیر متن و تصاویر در آن درج می کنند. ( کلید F6 )

۲٫ فریم های ایستا ( Static Frame ) : به قاب هایی که از خود محتوایی ندارند و نمایش محتویات فریم اصلی قبل را می دهند گفته می شود. ( کلید F5  )

۳٫ فریم های خالی ( Blank Frame ) : قاب هایی هستند که هیچ چیز نشان نمی دهند و در طول فیلم خالی هستند. ( کلید F7 )

مابین سازی Motion Tween

شما می توانید در فیلم خود عمل مابین سازی یا MotionTween داشته باشید. شما با استفاده از این قابلیت در فیلم خود به ایجاد حرکت های واقعی بپردازید. برای این کار می توانید به منوی Insert رفته و گزینه Create Motion Tween را انتخاب کنید یا به منوی Properties بروید و در قسمتی که که یک لیست باز شونده با عنوان Tweening وجود دارد کلیک کنید. توجه داشته باشید که بین فریم های مورد نظر باید کلیک کنید تا این لیست فعال باشد. یعنی برای ایجاد یک Motion Tween باید دو فریم اصلی داشته باشید. که در آن دو فریم (شی داخل فریم ها ) یک سمبل باشد. با این کار علامت مابین سازی که یک پیکان باشد در بین دو فریم اصلی شما ایجاد می شود

Motion Guide یا راهنما

شما می توانید برای فایل خود یک راهنما ( Motion Guide ) استفاده کنید که کاربر در Motion Guide می تواند یک خط نامرئی داشته باشد که می تواند با آن مسیر حرکت فریم های اصلی را تعریف کند. برای این منظور شما می توانید به منوی Insert بروید و گزینه Motion Guide را انتخاب نمایید. شما با این کار می بینید که یک لایه با نام Guide بوجود می آید. شما می توانید که در این لایه یک خط راهنما رسم کنید. توجه کنید که در فریم اول باید شکل شما در اول خط رسم شده باشد و در فریم آخر نیز شکل شما باید به انتهای خط راهنما قرار داده شود تا حرکت را بتوانید مشاهده کنید.در ضمن شکل شما باید یک سمبل باشد .

Shape Tween

عملی دیگری که به آن آشنا می شوید مابین سازی یا Shape Tween است این عمل برای تبدیل تدریجی یک شکل به شکل دیگر استفاده می شود. برخلاف مابین سازی حرکت و خطوط راهنما شما نمی توانید از نمادها در مابین سازی اشکال استفاده کنید. در عوض می توانید دو ترسیم را در فریم های اصلی مختلف ایجاد کنید و به مابین سازی شکل را برای تبدیل به شکل دیگر اعمال نمایید. شما با ساخت فریم های اصلی باید در میان آن ها کلیک کنید و در قسمت Tweening در منوی Properties گزینه Shape را انتخاب کنید. یکی از نکات قابل ذکر در مابین سازی اشکال این است که اشکال به گروه تبدیل شده را نمی توانید مورد استفاده قرار داد.

 

کار با اصوات

فیلم های فلش می توانند از فایل های صوتی با قاب های Wave ، AlFF و MP3 استفاده کنند. شما باید برای وارد کردن فایل های صوتی از گزینه Import در منوی File استفاده کنید. پس از Import فایل صوتی شما در کتابخانه ظاهر می شود.

فلش دارای یک کتابخانه اصوات اختصاصی می باشد که قبلا درباره آن توضیحات داده شده است.

اعمال کردن فایل های صوتی به قاب های فیلم کمی پیچیده تر از اعمال صدای کوتاه به یک قاب می باشد. با قرار دادن فایل صوتی در یک فریم اصلی می توانید آن را به فیلم نسبت دهید. اگر بخواهید زمان پخش یک فایل صوتی را طولانی تر کنید می توانید آن را در حلقه تکرار قرار دهید تا به طور خودکار ، تکرار شود. برای تکرار یک فایل صوتی باید آن را در TimeLine انتخاب کنید. و سپس به منوی properties بروید و در قسمت Loops یک عدد بزرگتر از یک را وارد کنید. فلش به شما امکان می دهد که حجم صدای هر مجرای صوتی را تنظیم کنید. از این نه تنها می توانید بر فایل های صوتی موجود در فیلم نظارت داشته باید که ارتباط بین دو بلندگو را در سیستم صوتی نیز می توانید هماهنگ کنید. برای همزمان کردن فایل های صوتی با قاب های فیلم ، باید از لیست بازشونده Sync واقع در Properties استفاده کنید.

طراحی صفحات وب

شما برای مشاهده فیلم های فلش که پسوند SWF دارند به خود نرم افزار فلش نیازی ندارید بلکه لازم است نرم افزار Flash Player را در اختیار داشته باشید. برنامه ذکر شده با مرورگرهای وب مانند Internet Explorer یا Net Scape کار می کند تا شما بتوانید فیلم های خود را در صفحات وب مشاهده کنید.

در ابتدا شما باید ذخیره کردن یک فیلم فلش را به عنوان یک فایل قابل اجرا توسط Flash Player یاد بگیرید. برای ذخیره فیلم به عنوان فایل Flash Player دو راه وجود دارد :

انتشار ( Publish ) .
۲٫ صادر نمودن فایل ( Export ) .
هر دو روش فوق فایلی با پسوند SWF ایجاد می کند که می توانند در Flash Player باز شود. یکی از روش های ایجاد یک فایل فلش استفاده از Publish در منوی File می باشد. این گزینه امکان تغییر نام فایل و یا انتخاب یک پوشه را نمی دهد و به طور خودکار از همان پوشه و نام فایل فیلم ذخیره شده استفاده می‌کند(البته شما میتوانید در این قسمت نام را تغییر دهید ولی به صورت پشفرض از نام فایل استفاده می‌کند ). راه دیگر ساخت فایل اجرائی استفاده از گزینهExport در منوی File است. توجه داشته باشید پنجره Export Movie برای شما باز می شود گزینه Flash Player ( *.SWF ) انتخاب شده است. شما با استفاده از لیست بازشونده Save as Type می توانید پسوندهای مخلتف را انتخاب کنید. یکی از رایج ترین روش های توزیع فیلم های فلش ، از طریق صفحات وب است. یعنی شما می توانید فایل فلش را به صفحات وب اضافه کنید. همچنین این امکان وجود دارد که فیلم فلش را به سایر صفحات یک سایت پیوند دهید و برای کامپیوترهایی که مرورگرهای آن ها فایل SWF را پشتیبانی می کند و یا دارای برنامه Flash Player هستند اجرا کنید.

قالبهای مختلف انیمیشن

۱-    انیمیشن دو بعدی

۲-    انیمیشن سه بعدی ( اجسام یا عروسکها و..)

۳-    تکنیک های تلفیقی ( زنده انیمیشن و ….)

۴-    انیمیشن کامپیوتری

خصوصیات نرم افزار ویرایش فلش

فرمت SWF را به FLA تبدیل کنید.
SWF را به پروژه FLEX تبدیل کرده و فایل پروژه های MXML و غیره را استخراج کنید.
فایل EXE ساخته شده با FLASH را به فایل FLA تبدیل کنید.
از ۶, Flash MX 2004 (7.0), Flash 8, Flash CS3 (9.0) و Flash CS4 (10.0) پشتیبانی میکند.
با ActionScript 2.0 و ActionScript 3.0 سازگاری دارد.
SWF را به FLA و FLEX تبدیل کرده و تمامی فایلهای منبع را استخراج کنید.
فایل های منبع را به صورت SWF یا FLA استخراج کنید.
تقریبا تمامی اجزای Flash را میتوان استخراج کرد. مانند: شکلها، شکلهای MORPH، تصاویر، صداها، ویدئوها، فریم ها، فونت ها، متن ها، دکمه ها، اکشن اسکریپت و غیره.
اکشن اسکریپت را به صورت AS، BIN و یا HTML استخراج کنید.
فایلهای ویدئویی FLA از یک فیلم FLASH استخراج کنید.
دارای محیط کاره چند زبانه شامل: انگلیسی، فرانسه، آلمانی و چینی باستان.
با استفاده از SWF Catcher فیلم های SWF آنلاین را با IE و یا FireFox دانلود فلش کنید.
فایل های منبع SWF را در فرمت های مختلف ذخیره کنید.
از تمامی اجرای FLASH پشتیبانی میکند.
دارای محیط کار دوستانه (مانند آفیس ۲۰۰۷)
قبل از تبدیل فایل آن را در پنجره پیش نمایش اجرا کرده و منابع آن را نگاه کنید.
فایل های FLASH خود را از محیط برنامه های فلش وارد کنید.
با پلیر موجود در این برنامه فایل خود را در سیستم خود و یا تحت شبکه اجرا کنید.
تصاویر فوری را وارد فایل یا کلیب برد برای نمایش در پنجره پیش نمایش کنید.
از پانل کنترل برای کنترل پیش نمایش استفاده کنید: جلو دادن، عقب کشیدن، اجرا، نگه داشتن، و زوم.
خصوصیات هر جز را مشاهده کنید.
اکشن اسکریپت را در پانل Resources نگاه کنید.
در زمان تبدیل اکشن اسکریپت ۳ از نشان دادن ساختار کلاسی AS مانند FOLDER-TREE بر اساس مسیر در بسته بهره ببرید.
کش IE را اسکن کرده و لیستی از فایل های FLASH دیده شده تهیه کنید.

فرمت فایل های ورودی سازگار

فایل SWF ساخته شده با Flash را به FLA تبدیل کنید.
فایل EXE ساخته شده با Flash را به FLA تبدیل کنید.
فایل SWF ساخته شده با FLEX را به FLA یا فایل پروژه FLEX تبدیل کنید.

فرمت فایل های خروجی

اکشن اسکریپت: AS، BIN و یا HTML
صدا: SWF, FLA, MP3, WAV
تصویر: SWF, FLA, JPEG, BMP, PNG
ویدئو: SWF, FLA, FLV
شکلها: SF, FLA, GLS و غیره

·         شیوه های مختلف ساخت انیمیشن:

۱- انیمیشن روی طلق (Cell Animation):روشی است که در آن طراحیها روی طلق اجرا و رنگ آمیزی شده و سپس روی زمینه یا ” بک گراند” قرار می گیرند و معمولا دو فریم از هر تصویر فیلمبرداری می شود. تعداد فریم های برای هر تصویر متناسب با موضوع و نوع حرکت ، قابل تغییر است . برای مثال از فیلم های والت دیزنی (آدم برفی) را می توان نام برد.

۲- انیمیشن روی کاغذ (Paper Animation):

در این روش به دلیل عدم استفاده از طلق ، زمینه ها ساده تر انتخاب شده و تمامی اجزای صحنه برای هر نقاشی مجددا کشیده می شود. از ویژگیهای مهم این روش یکی مواج بودن تصاویر و دیگر ، سادگی پس زمینه است. ابزاری که در این روش به کار می رود ، می تواند مدادهای مختلف ، راپید ، قلم فرانسه، پاستل، آبرنگ، رنگ روغن و یا هر وسیله تازه دیگری باشد . مثال: فیلم تداعی ساخته نورالدین زرین کلک.

۳- انیمیشن بدون دوربین (Animation Without Camera):

یکی از ساده ترین و ارزان ترین راههای ساخت فیلم انیمیشن ، شاید همین روش باشد. زیرا می توان با استفاده از نوار فیلم خام یا نور خورده، بدون استفاده از دوربین و مراحل لابراتوری، فیلم ساخت. اگر فیلم خام را ظاهر کنیم و یا فیلم های قدیمی و مستعمل را با مقداری آب ژاول شستشو دهیم ، نوار شفا فی به دست می آید که می توانیم با ابزار مختلفی مثل مداد چرب، مرکب، رنگ روغن و یا وسایل دیگری ، روی هرفریم آن پی درپی طراحی کنیم که حاصل آن ، فیلم انیمیشن است، همچنین با ایجاد خراش روی فیلم می توان انیمیشن های خالص، زیبا و موثری را خلق کرد. برای اجرای این روش از فیلم ۱۶ میلیمتری می توان استفاده کرد ، ولی بهتراست برای تسهیل کار و گرفتن نتیجه بهتر از کادرهای بزرگتری مثل ۳۵ میلیمتری و یا حتی ۷۰ میلیمتری استفاده شود.بهترین نمونه روش خراش روی فیلم، کار خانم “کارولین لیف” ( آنسی ۹۱( “Annecy91″ را به خود اختصاص داد. همچنین می توان ” مک لارن”(Mc Laran) را که سالهای بسیاری از عمرش را صرف تجربه این روش نمود و دستاوردهای با ارزشی را خلق کرد، به عنوان ابداع کننده و توسعه دهنده این روش دانست.

۴- کات اوت یا انیمیشن با بریده مقوا (Cut Out):پرسوناژ با بریده مقوا ساخته و مفصل گذاری می شود و گاه به صورت کولاژ (Collage) یعنی با بریده مواد دیگری مانند پارچه، نخهای مختلف، کاموا، کاغذهای گوناگون روزنامه و یا عکس شکل می گیرد و زیر دوربین، کادر به کادر حرکت داده و فیلمبرداری می شود. لی لی حوضک ساخته وجیه الله فرد مقدم، ازنمونه های خوب این روش به شمار می رود. این تکنیک به صورت کات اوت سایه ای (Silhouette Animation) نیز اجرا می شود، با این ترتیب که اشکال لازم را از مقوای سیاه می سازند و از پشت به آن نور می تابانند. در این صورت بیننده می تواند تصویر را به صورت سایه هایبسیار مشخص که حرکتت می کنند، ببیند.

۵- انیمیشن سه بعدی Three ِDimensional Animation یا  (D 3 ):

این تکنیک با فیلمبرداری تک فریم از پرسوناژهای عروسکی یا هر پرسوناژ سه بعدی دیگر اجرا می شود. ِیعنی از هرحرکت عروسکهایی که مفصلهای فرم پذیری دارند ، یک یا دو فریم فیلم گرفته می شود. این تکنیک گاهی نیز با احجام و اشیایی مانند میخ و چکش، چراغ مطالعه، مهره های شطرنج و یا هر شی سه بعدی دیگری اجرا می شود. ” کلیمیشن” (Claymation) نیز کار سه بعدی دیگری است. در گذشته پرسوناژها و برخی از عناصر پس زمینه با گل ساخته و سپس حرکت داده می شدند. ولی امروزه با استفاده از خمیر مجمسه سازی و موم یا مواد مشابه دیگری ساخته و حرکت داده می شوند.

۶- انیمیشن با عکس ( Photo Animation):ازسوژه در حال حرکت، عکسهای پی در پی گرفته می شود و با انتخابی از آنها و تغییرات دیگر، دور عکسها بریده شده و سپس روی پس زمینه، که ممکن است عکس یا نقاشی باشد، قرار می گیرند و فیلمبرداری می شوند. گاه ممکن است به جای عکس، از فتوکپی استفاده شود. این شیوه نیز به علت تغییراتی که در عکس به وجود می آید ، جذابیتی ویژه پیدا می کند، که می توان با استفاده از مداد رنگی یا پاستل جلوه های گرافیکی ویژه ای را خلق نمود، همچنین از فتوکپی رنگی هم می توان استفاده کرد.

۷- پیکسیلیشن ( جن نمایی و یا زنده نمایی) (Pixilation)

در این روش ، پرسوناژ زنده، بازیگر نقش اصلی است و مقاطعی از حرکت پرسوناژ انتخاب شده و چند کادر فیلمبرداری می شود. حاصل، حرکت منقطع بازیگر است که با سرعتهای متفاوت و متناسب موضوع فیلم ، حالتی تازه و بدیع را ا لقا می کند. به عنوان نمونه می توان فیلم سیاه و سفید، ساخته سهراب شهید ثالث را نام برد.

۸- پین اسکرین ( تخته سنجاق (Pin Screen) :

برای اجرای این تکنیک، هزاران سوزن در یک صفحه جاسازی شده و با تغییر ارتفاع این سوزنها و نیز نور پردازی از یک زاویه بخصوص، تصاویری به وجود می آید که حاصل انعکاس نور بر مقطع سوزنها می باشد. در این روش انیماتورها در پشت و جلو صفحه عمودی (pin Screen) قرار می گیرند و سوزنها را به حرکت در می آورند. برای مثال می توان به فیلم زیبایی ناب، کار مشترک الکساندر الکسیف(Alexander Alexeieff) و کلر پارکر (Claire Parker) ، که ابداع کننده این تکنیک بوده اند، اشاره نمود.

۹- انیمیشن زیر دوربین (Under Camera Animation):

در این روش یک صفحه شیشه ای را که از زیر نور پردازی شده، انتخاب می کنند ، و روی آن اجسام ریزی مثل ماسه، خرده های چوب، خرده های چای، منجوق و یا مواد ریز دیگری ریخته و به آن شکل می دهند. سپس با تغییر تدریجی و مرحله ای تصاویر و فیلمبرداری فریم به فریم از آنها فیلم انیمیشن می سازند. ویژگی این روش در این است که اکثر کارهای طراحی یا نقاشی، زیر دوربین و به هنگام فیلمبرداری تک فریم انجام می شود و چون تغییرات فی البداهه هستند، تصاویر زیبایی تشکیل می دهند که حس بیشتری را از فضای فیلم به بیننده منتقل می سازند. مثل فیلم، خیابان (Street) ساخته کارولین لیف (Carolin Leaf).

۱۰- روتوسکپی (Rotoscopy ):

ابتدا فیلمی از پرسوناژهای زنده تهیه می شود، سپس با الگو قراردادن حرکت پرسوناژها در فیلم، طراحیهای جدید تهیه شده و فیلمبرداری می شوند که البته تکنیکی است که در خدمت بعضی از روشهای فوق می تواند قرار گیرد. استفاده از روش روتوسکپی را در غالب فیلم های به یاد ماندنی کمپانی والت دیزنی می توان دید.

۱۱- داینامیشن (Dinamation) :

در این تروکاژ با استفاده از روش نمایش از پشت، صحنه های عروسکی، با طبیعت و تصاویر واقعی از موجودات زنده پیوند زده می شوند و دنیای خیالی با دنیای واقعی درهم می آمیزند. ابتدا هنرپیشه ها به کمک تخیل و دکوپاژ دقیقی که کارگردان بر مبنای سناریو در دست دارد ، با موجودات خیالی که وجود خارجی ندارند، حرف می زنند و یا به ایفای نقش می پردازند. مثلا با یک اسکلت فرضی هشت دست که به وسیله شمشیری می جنگند. کلمه داینامیشن همواره نام ری هاری هاوزن (Ray Harry Hausen) را تداعی می کند. وی فیلم های متعددی با این روش ساخته است که هفتمین سفر سندباد یکی از نمونه های خوب این روش است.

۱۲- انیمیشن کامپیوتری (Computer Animation ) :

در این روش طراحیهای بین دو کلید، ایجاد بافت، پرسپکتی، رنگ، زاویه دید، جهت گردش و سیکل های حرکتی به وسیله کامپیوتر انجام و کامل می شود، با این ترتیب که اطلاعات لازم به کامپیوتر داده، و حرکات مورد نظر برنامه ریزی می شود و بقیه کارها با کامپیوتر است.

۱۳- دیاگرام انیمیشن (Diagram Animation) :

در این روش از همه امکانات انیمیشن استفاده نمی شود، بلکه فقط از شکلهای ساده، خطوط و یا فلش ها برای نشان دادن بعضی از موضوعات بسیار ساده استفاده می شودکه غالبا کاربرد آموزشی دارند.

تبدیل فیلم های فلش به فرمتهای تصویر

110,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی و مقایسه هنر انیمیشن ایران، آمریکا و اروپا
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.