پایان نامه بررسی شاخص های سلامت روان و نگرش به خودکشی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پایان نامه بررسی شاخصهای سلامت روان و نگرش به خودکشی در شهرستان دره شهر و مقایسه آن در دو گروه جوانان و نوجوانان مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۲۲  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود پایان نامه بررسی شاخصهای سلامت روان و نگرش به خودکشی در شهرستان دره شهر و مقایسه آن در دو گروه جوانان و نوجوانان نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه ۶
بیان مسئله و اهمیت موضوع ۸
اهداف تحقیق ۱۱
اهداف فرعی ۱۱
سؤالات تحقیق ۱۲
متغیرهای تحقیق ۱۳
تعاریف متغیرها ۱۳
تعاریف نظری ۱۳
تعاریف عملیاتی ۱۵
ادبیات تحقیق ۱۷
قرون وسطا و رنسانس : بازپیدایی توجیهات روحانی ۲۲
دوره رنسانس ۲۳
عصر جدید ۲۴
مفاهیم روانکاوی بهنجاری و سلامت روانی ۳۱
آلفرد آدلر ۴۰
کارل گوستاو یونگ ۴۳
اریک فروم ۴۵
گوردون ویلارد آلپورت ۴۷
آلبرت الیس ۴۹
سلسله مراتب نیازها از دیدگاه مازلو ۵۱
دیدگاه انسان گرایی ۵۲
کارل راجز(۱۹۸۷-۱۹۰۲) ۵۵
نظریه راجرز راجع به کارکرد آرمانی انسان ۵۸
آسیب شناسی روانی از دیدگاه راجرز ۵۹
روانشناسی وجودی ۶۲
رولو می ۶۴
سوء مصرف مواد و الکل ۸۰
عوامل زیستی ۸۱
عوامل ژنتیک ۸۴
سلامت جسمی ۸۵
سبب شناسی ۸۷
همه گیرشناسی ۸۷
فاکتورهای خطر خودکشی ۱۰۷
ویژگیهای شخصیتی ۱۰۷
فاکتورهای فرهنگی – اجتماعی ۱۰۸
فاکتورهای ژنتیکی و بیوشیمیایی ۱۱۰
علائم هشداردهنده خودکشی ۱۱۰
علائم مشاهده ای خطر خودکشی ۱۱۱
اگر فرزندتان در مورد خودکشی صحبت کرد چه کارباید کرد؟ ۱۱۵
نوجوانی ۱۱۸

 

 

مقدمه:

موضوع سلامت از بدو پیدایش بشر وجود داشته است، اما هرگاه از آن سخن به میان آمده عموماً بعد جسمانی آن مدنظر قرار گرفته و کمتر به سایر ابعاد سلامتی بخصوص بعد روانی آن توجه شده است در حالی که هیچ فردی در مقابل آن از مصونیت کامل برخوردار نیست و این خطری است که بشر را مرتباً تهدید می کند.سازمان جهانی بهداشت [۱](۱۹۹۰)، ضمن توجه دادن مسئولین کشورهادر راستای تأمین سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد جامعه همواره بر این نکته تأکید داردکه هیچ یک از این سه بعد بر دیگری برتری ندارد(شاه محمدی و همکاران ۱۹۹۰) بهداشت روانی یک زمینه تخصصی بوده و هدف آن ایجاد سلامت روانی به وسیله پیشگیری از ابتلاءبه بیماریهای روانی، کنترل عوامل مؤثر در بروز بیماریهای روانی، تشخیص زودرس ، پیشگیری از عوارض ناشی از برگشت بیماریها و ایجاد محیط سالم برای برقراری روابط صحیح انسانی است (میلانی فر، ۱۳۷۸)

طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت میزان شیوع اختلالات روانی در کشورهای در حال توسعه روبه افزایش است در حالی که در برنامه ریزی های توسعه اجتماعی و اقتصادی پایین ترین اولویت به آنها داده می شود. دلیل این افزایش را تاحدود زیادی می توان وابسته به رشد روز افزون جمعیت ، تغییرات سریع اجتماعی همچون شهر نشینی ، فروپاشی خانواده های گسترده و مشکلات اقتصادی دانست (هومان رایت[۲] ،۱۹۹۳)

در واقع اختلالات روانی مسئول کمی بیش از یک درصد مرگ ها می باشد اما ۱۱ درصد بارگلی بیماریهای جهانی برعهده همین عامل است ( نوربالا،۱۳۷۸)

بر اساس یافته های دانشمندان در سال ۱۹۹۰ حدود پنج میلیون نفر در جهان از انواع صدمات جهان خود را از دست داده اند، بیشتر این مرگ ها به شدت در میان جوانان تمرکز دارد، در این گروه سنی حوادث جاده ای، خودکشی، جنگ و آتش سوزی و خشونت ، جملگی در شمار علل اصلی مرگ قرار دارند که کم پیش حوادث فوق به مقولات بهداشت روانی مرتبط است و از آن میان خودکشی بیشترین وابستگی را به عوامل روانی دارد، نتایج آماری نشان می دهد در شهرهای غربی کشور خصوصاً استان ایلام آمار خودکشی در بین جوانان و نوجوانان بالا است که این مسئله محقق را برآن داشت که به بررسی میزان شیوع اختلالات روانی و نگرش به خودکشی در بین جوانان و نوجوانان شهرستان دره شهر بپردازد. یقیناً این تحقیق می تواند اطلاعات پایه و اصول را در زمینه شناخت وضعیت موجود سلامت روان و میزان گرایش به خودکشی جوانان و نوجوانان شهرستان دره شهر ارائه داده و نتایج آن مورد استفاده و بهره برداری مسئولین و دست اندرکاران بهداشت و درمان استان بخصوص برنامه ریزان بهداشت روان و همچنین همکاران روان پزشک، روان شناس و دیگر علاقمندان قرار گیرد تا با آگاهی از وضع موجود برنامه ریزی مناسب جهت تأمین نیروی انسانی و تدارک امکان لازم در هر سه سطح پیشگیری و درمان و بهداشت روان تمهیدات اساسی برای توزیع عادلانه امکانات وتسهیلات و کارهای اساسی جهت حفظ و ارتقاء سلامت روان افراد در این منطقه به عمل آورند.

بیان مسئله و اهمیت موضوع :

کشور ایران جزو جوانترین کشورهای جهان است ، بطوریکه جمعیت بیست میلیون جوان آن خود می تواند به لحاظ تعداد، کشوری مستقل به حساب آید، که در مقایسه با کشورهایی که فاقد چنین جمعیتی هستند زودتر می تواند به استقلال به ویژه در صنعت و تکنولوژی دست یابد. تنظیم و بکارگیری برنامه های زیربنایی برای بهره برداری از نیروی این جمعیت عظیم و فراهم نمودن آسایش و رفاه آنان از جمله ضروری ترین اقدام طراحان اهداف و برنامه های فرهنگی و اقتصادی است.

مطمئناً جهان در طول دهه آینده شاهد تغییرهای عمده در زمینه نیازهای مردم خواهد بود، بر اثر توسعه روزافزون علم پزشکی مرگ و میر انسانها بر اثر بیماریهای جسمی بسیار کمتر خواهد بود در عین حال شهری شدن ، و توسعه صنعتی انسان را به افسردگی و شیوع اختلالات روانی سوق می دهد با نگاهی اجمالی به تحقیقات انجام شده پیش بینی می شود عوامل اصلی مرگ میر از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۲۰ به شکل زیر تغییر یابد :

اختلالات افسردگی اساسی تک قطبی از چهارمین علت به دومین علت، تصادفات رانندگی در جاده ها از نهمین علت به سومین علت ،جنگ از شانزدهمین علت به هشتمین علت ، خشونت از نوزدهمین علت به دوازدهمین علت به دوازدهمین علت وصدمه به خود در خودکشی ، از هفدهمین علت به چهاردهمین علت.

همچنین مطالعات نشان می دهد به نحو معناداری بار اختلالات روانی به شدت کمتر از آنچه هست برآورد می شود.در میان ۱۰ علت اول در کل چهان در سال ۱۹۹۰ بر اساس سالهای سر شده با ناتوانی ۵ علت مربوط به اختلالات روانی (افسردگی تک قطبی ، نوشیدن الکل ، اختلالات خلقی دو قطبی، اسکیزوفرنی و اختلال وسواس و اجباری بوده است.)

افسردگی تک قطبی به تنهایی مسئول بیش از یک سال از هر ده سال عمری است که در جهان با ناتوانی بسر می شود. بر روی هم ناراحتی های عصبی و روانی یا اختلالات روان پزشکی ۲۸ درصد از سالهای عمر که به نوعی با ناتوانی سر می شود را به خود اختصاص می دهد .تکراری در مقدمه: بر اساس یافته های بدست آمده در سال ۱۹۹۰ حدود ۵ میلیون نفر در جهان از انواع صدمات جهان خود را از دست داده اند بیشتر این مرگ و میرها به شدت در میان بزرگسالان جوان تمرکز دارد. در این گروه سنی حوادث جاده ای، خودکشی، جنگ ، آتش سوزی و خشونت بیشترین علت مرگ هستند وحوداث فوق کم و بیش به اختلالات روانی افراد مربوط می شود و از آن میان خودکشی بیشترین ارتباط را با اختلالات روانی فرد دارد.

با توجه به افزایش آمار خودکشی در جوانان و نوجوانان در غرب کشور خصوصاً استان ایلام و زیانهای مالی و معنوی ناشی از آن و همچنین کمبود تسهیلات ، امکانات و نیروی تخصصی لازم جهت ارائه خدمت به آنهابه نظرمیرسد که انجام اقدامات پیشگیرانه دراین زمینه لازم وضروری بودوتأمین بهداشت روان افراد به عنوان یک اقدام مثبت اجتماعی،اقتصادی، پزشکی وبهداشتی دراین منطقه جنبه الزامی دارد.واضح است انجام هر گونه اقدام پیشگیرانه،مستلزم ارزیابی نوع ومیزان نیاز مردم آن جامعه است که در غیر این صورت اقدامات انجام شده نتیجه مطلوب را در بر نخواهد داشت. برای پی بردن به درجه و نوع نیازمندیهای فوق،انجام بررسی سلامت روان ومیزان نگرش به خودکشی و مطالعات اپیدمیولوژی اختلالات روانی حائز اهمیت واولویت بالایی است.

انجام چنین پژوهشی در مناطق غرب کشور اطلاعات مفید علمی در اختیار مسئولین و دست اندرکاران بهداشتی قرار می دهد تا با برنامه ریزی مناسب و توزیع عادلانه ومناسب امکانات و تسهیلات ، گام اساسی در راستای پیشگیری از این اختلالات برداشته شود.

در واقع در این تحقیق کوشش شده تا به این مسئله پاسخ داده شود که وضعیت سلامت روان به خودکشی در شهرستان دره شهر چگونه است و آیا در بین جوانان و نوجوانان در این زمینه تفاوتی وجود دارد و آیا ویژگیهای دموگرافی فرد در ایجاد اختلالات روانی و نگرش به خودکشی در این دو قشر مؤثرند؟همچنین با توجه به اینکه بیشتر تحقیقات انجام شده در خصوص خودکشی به عوامل محیطی و متغیرهای بیرونی پرداخته است در این تحقیق که محقق بدنبال این پژوهش است که آیا نگرش به خودکشی در نوجوانان متفاومت از نگرش جوانانی است که در همان محیط اقدام به خودکشی می کنند یا خیر؟

اهداف تحقیق:

هدف اصلی: تعیین وضعیت سلامت روان نگرش به خودکشی در شهرستان دره شهر و مقایسه آن در دو گروه جوانان و نوجوانان .

اهداف فرعی:

۱-                     تعیین میزان ابتلای افراد ۱۳ تا ۲۵ ساله مورد مطالعه به اختلال روانی بر حسب جنس آنان.

۲-                     تعیین میزان ابتلای افراد ۱۳ تا ۲۵ ساله به افسردگی بر اساس پرسشنامه GHQ-28 بر حسب جنس آنان.

۳-                     تعیین میزان ابتلای افراد ۱۳ تا ۲۵ ساله به اضطراب بر اساس پرسشنامه GHQ-28 بر حسب جنس آنان.

۴-                     تعیین میزان ابتلای افراد ۱۳ تا ۲۵ ساله به اختلال جسمانی سازی علائم بر اساس پرسشنامه GHQ-28 بر حسب جنس آنان.

۵-                     تعیین میزان ابتلایی افراد ۱۳ تا ۲۵ ساله به اختلال عملکرد اجرایی براساس پرسشنامه GHQ-28بر جسب جنس آنان.

۶-                     تعیین میزان ابتلایی افراد ۱۳ تا ۲۵ ساله مورد مطالعه به اختلال روانی بر حسب (جنس ، ترتیب تولد ، ماه تولد، سن ، میزان تحصیلات، میزان در آمد خانواده).

۷-                     تعیین میزان نگرش به خودکشی در بین ۱۳ تا ۲۵ ساله بر حسب (جنس، ترتیب تولد، سن، میزان تحصیلات، میزان درآمد خانواده).

۸-                     مقایسه سلامت روان و نگرش به خودکشی در بین افراد ۱۳ تا ۲۵ ساله تعیین میزان رابطه بین آنها.

سؤالات تحقیق:

۱-                     میزان شیوع اختلالات روانی بر اساس پرسشنامه GHQ-28 در جامعه مورد مطالعه چقدر است؟

۲-                     میزان شیوع اختلالات روانی بر اساس پرسشنامه GHQ-28بر حسب (جنس ، سن ، ماه تولد، ترتیب تولد…)چقدر است؟

۳-                     میزان نگرش به خودکشی در جامعه مورد مطالعه چقدر است؟

۴-                     میزان نگرش به خودکشی بر حسب (جنس ، سن ، ماه تولد، ترتیب تولد، …..)چقدر است؟

۵-                     رابطه بین میزان، اختلالات روانی و نگرش به خودکشی در جامعه مورد مطالعه چقدر است؟

 

متغیرهای تحقیق:

متغیر وابسته:

میزان نگرش به خودکشی و اختلالات روانی بر اساس پرسشنامه GHQ-28.

متغیر مستقل:

جنس، سن ، ماه تولد، ترتیب تولد، میزان تحصیلات، میزان در آمد خانواده.

متغیر کنترل:

عوامل وراثتی و خانوادگی موثر به اختلالات روانی.

تعدیل کننده :

نوجوانان و جوانان ۱۳ تا ۲۵ ساله .

تعاریف متغیرها:

تعاریف نظری:

اختلالات روانی: منظور از اختلال روانی وجود هر گونه تظاهرات روان شناختی و رفتاری که با آشفتگی دریک یا چندحوزه مهم عملکردفردهمراه بوده وفقط واکنش مورد انتظار در مقابل رویدادی خاص نباشد(نیکخو و همکاران ، ۱۳۷۵)

شیوع:عبارت از تعداد موارد تشخیص داده شده یک بیماری یا حالت در جمعیتی معین و در محدوده زمانی خاص(برومت[۳]،۱۹۸۴)به عبارت دیگر میزان شیوع یک بیماری از تقسیم مجموع افرادی که در یک زمان مشخص دچار بیماری بوده برجمعیت در معرض خطر ابتلا به آن بیماری را گویند.

خودکشی:

واژه خودکشی در انگلیسی(Suicide) از واژه لاتینی به معنای قتل نقس گرفته شده است. خودکشی در صورتی که موفقیت آمیز باشد، عمل مهلکی است که نمایانگر میل فرد به مردن است (سادوک،۱۳۸۲).خودکشی ، عمل خاتمه دادن عمدی به زندگی خود به شرط اینکه به میل خود شخص و بدست خود او انجام پذیرد.(پورافکاری، ۱۳۸۲).

نوجوانی و جوانی:

پس از پایان یافتن دوره کودکی فرو وارد مرحله می شود که شرایط آن با شرایط دوره قبل متفاوت است این دوره به دوره نوجوانی معروف است در این دوره دگرگونی های زیادی در ابعاد مختلف جسمی، عقل و احساسی به وجود می آید که روی هم شخصیت نوجوان را تشکیل می دهد(اکبری، ۱۳۸۱).نوجوانی حالت یا دوره رشد از بلوغ تا بالیدگی (Maturity) ، در افراد طبیعی شروع آن همزمان با ظاهر شدن صفات جنسی ثانویه در حدود ۱۲ سالگی ، و ختم آن در حدود ۱۹ سالگی است.(پورافکاری، ۱۳۸۲).

جوانی:

پایان نوجوانی زمانی روی می دهد که شخص به پذیرش تکالیت جوانی می کند که عبارتند از: انتخاب شغل و پیداکردن احساس صمیمیت که در اکثر موارد به ازدواج و پدر یا مادر شدن منجر می شود.دانیل لوینسون یک مرحله انتقالی بین نوجوانی و بزرگسالی توصیف نموده که در آن جوان خانه را ترک کرده و زندگی مستقلی را آغاز می کند.در این دوره رشد زیست شناختی به اوج خود می رسد، نقش های جدید اجتماعی پذیرفته می شود و دراین نقش ها که مستلزم یادگیری مهارت ها و نگرش های لازم برای انجام بهتر آنهاست اجتماعی شدن روی می دهد و بالاخره پذیرش ساختار زندگی و “خود ” بالغ بوجود م یآید.(سادوک،۱۳۸۲).

تعاریف عملیاتی :

اختلال روانی: نمره ای است که فرد در پرسشنامه GHQ-28 کسب می کند. روش نمره گذاری پرسشنامه در این تحقیق به صورت لیکرت (۰-۱-۲-۳) بوده است. حداکثر نمره آزمودنی در این پرسشنامه ۸۴ است. نمرات بالای ۲۳ نشانه عدم سلامت روان و نمرات پایین تر از ۲۳ نشانه سلامت روان است.

این تست ازچهار خرده مقیاس تشکیل شده وچهار بیماری روانی با عنوان:افسردگی،اضطراب، جسمانی سازی علائم و اختلال عملکرد اجرایی را می سنجد. در این تحقیق نمره ای که افراد از هر خرده مقیاس دریافت می کنند نشان دهنده میزان گرایش به آن بیماری است.

شیوع:

در این تحقیق به مفهوم شیوع یک ماهه به کار رفته است و منظور از آن تعداد افرادی است که در یک ماه اخیر دچار بیماری روانی بوده اندو درصد مبتلایان به بیماری روانی را تشکیل می دهند.

 

نگرش به خودکشی:

در این تحقیق نمره ای است که فرد از پرسشنامه نگرش به خودکشی کسب می کند .

عوامل دموگرافی:

عوامل دموگرافیک مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از جنس، سن، ترتیب تولد، ماه تولد، میزان تحصیلات، میزان در آمد خانواده.

نوجوانان و جوانان دراین تحقیق عبارتند از دختران و پسران سنین ۱۳ تا ۲۵ است.


[۱]  World Health organization(WHO)

[۲] Human Right

[۳] Bromet, Ej

120,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله سلامت روانی
  • مقاله خودکشی
  • پرسشنامه مقیاس احتمال خودکشی
  • مقاله نقش اجتماع و آسیب های اجتماعی در خودکشی
  • مقاله سلامت روان و بیماریهای مزمن جسمی
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.