پایان نامه بررسی فرش صادراتی همدان


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پایان نامه بررسی فرش صادراتی همدان مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۰۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود پایان نامه بررسی فرش صادراتی همدان  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه ۱
طرح تحقیق ۳
پیشینه تحقیق ۵
فصل اول: ویژگی های عمومی
۱-۱- ویژگی های عمومی ۸
۱-۲- تاریخ و فرهنگ ۹
۱-۳- آب و هوا ۱۰
۱-۴- نژاد ۱۰
۱-۵- زبان ۱۱
۱-۶- مذهب ۱۱
۱-۷- صنایع‌ دستی‌ و سوغاتی‌ها ۱۱
۱-۸- ویژگی های اقتصادی ۱۲
۱-۹- تاریخچه ۱۳
فصل دوم: فرش همدان
۲-۱- سابقه بافت فرش ۱۶
۲-۲- همدان به عنوان یک مرکز قالیبافی ۱۷
۲-۳- قالی استان همدان ۱۸
۲-۴- مناطق بافت ۱۹
۲-۴-۱- همدان ۱۹
۲-۴-۲- انجلاس ۲۰
۲-۴-۳- درجزین(درگزین) ۲۰
۲-۴-۴- برچلو(بزچلو) ۲۱
۲-۴-۵- ملایر ۲۱
۲-۴-۶- جوزان ۲۳
۲-۴-۷- کبودرآهنگ(کبوترآهنگ) ۲۳
۲-۴-۸- مهربان ۲۴
۲-۴-۹- خمسه ۲۴
۲-۴-۱۰- اسدآباد ۲۴
۲-۴-۱۱- تویسرکان ۲۵
۲-۴-۱۲- نهاوند ۲۶
۲-۵- ویژگی های فنی ۲۶
۲-۵-۱- مواد اولیه مورد مصرف در فرش ۲۶
۲-۵-۲- طرح و نقش ۲۷
۲-۵-۳- بافت و تکمیل ۲۷
۲-۶- تفاوت های مناطق بافت ۲۹
۲-۶-۱- ویژگی های فرش های روستایی ۲۹
۲-۶-۲- ویژگی های فرش های شهری ۳۰
۲-۷- طراحان فرش همدان ۳۱
فصل سوم: فرش صادارتی همدان
۳-۱- صادارات فرش ایران ۳۳
۳-۲- جایگاه فرش در اقتصاد ملی ۳۴
۳-۳- انواع فرش بر حسب ارزش اقتصادی آنها ۳۴
۳-۴- مسائل آسیب پذیر در فرش ۳۵
۳-۵- بررسی بازارهای فرش ایران و سلایق مشتریان ۳۷
۳-۵-۱- کشور های آسیایی ۳۸
۳-۵-۲- کشور های اروپایی ۳۸
۳-۵-۳-آمریکا ۴۲
۳-۶- فرش همدان، گنجینه‌ای پنهان در زیر غبار مشکلات ۵۳
۳-۷- جایگاه فرش صادراتی همدان ۵۶
۳-۸- بررسی وضعیت صادارت فرش دستباف ایران طی ۴ ماهه نخست سال ۱۳۸۹ ۵۹
۳-۸-۱- رشد ارزشی صادراتی فرش دستباف ۵۹
۳-۸-۲- رشد وزنی صادرات فرش دستباف ۵۹
۳-۹- نگاهی به تجارت فرش و یادی از بزرگان فرش همدان ۶۰
۳-۱۰- عمده ترین مشکلات گریبانگیر هنر- صنعت فرش دستباف همدان ۶۳
۳-۱۱- مشکلات و موانع صادرات فرش ۶۴
۳-۱۲- عوامل رونق صادرات فرش همدان ۶۵
۳-۱۳- راه کارهایی برای افزایش تولید و صادرات فرش دستبافت ایران ۶۶
۳-۱۵- اخبار فرش استان همدان ۶۷
فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۴-۱- پیشنهادات ۷۶
۵-۱- نتیجه گیری ۷۷
منابع و مآخذ ۹۷

منابع و مآخذ:

کتابخانه ای:
۱٫ ادورادز، سیسیل، ترجمه مهین دخت صبا، قالی ایران، انجمن دوستداران کتاب، ۱۳۵۰
۲٫ ادواردز پولاک، یاکوب، ترجمه کیکاووس جهانداری، سفرنامه پولاک، انتشارات خوارزمی، ۱۳۶۸
۳٫ تناولی، پرویز، قالیچه های تصویری، انتشارات سروش، ۱۳۷۱
۴٫ ژوله، تورج، پژوهشی در فرش ایران، انتشارات یساولی، ۱۳۸۱
۵٫ صوراسرافیل، شیرین، تاریخ منقوش فرش همدان، نشر مینا، ۱۳۷۵

مجلات، مقاله ها و سایت ها:
۱٫ مجله های قالی ایران، شماره ۶۸، ۸۰، ۸۱، ۸۶، ۸۷
۲٫ فصلنامه های فرش دستباف ایران

چکیده

شهر همدان از زمان دیاکو که موسس سلسله ماد بود به عنوان پایتخت ایران اتتخاب شد.دیاکو از مردمانش خواسته بود پایتختی در خور نامش برای او بسازند و آنها اکباتان را ساختند که نام آن بعد ها به همدان تغییر یافت.اکنون باید حداقل ۲۷۰۰ سال از بنای همدان گذشته باشد.استان همدان سرزمینی بلند و بادگیر است که اغلب شهر های آن در دشت های مرتفع واقع شده اند.در این استان و روستاهای آن از دیرباز به لحاظ شرایط اقلیمی و مراتع مناسب پرورش دام و دامپروری از اهمیت ویپه ای برخوردار بوده است و به تبع آن تولید پشم و نیز بافت فرش و هنر قالی بافی در این منطقه رواج داشته است.طبق شرایط ویژه آب و هوای آب و هوای کوهستانی و سردسیر این منطقه،وجود فرش به عنوان کالایی مصرفی جز ضروریات زندگی مردم این منطقه بوده است.قدمت فرش همدان را به جرات می توان به حدود ۴۰۰ سال قبل نسبت داد.در گذشته در این شهر فرش بافی پر رونقی جریان داشته است و همدان یکی از مراکز اصلی تجارت فرش در منطقه غرب کشور بوده است.بسیاری از فرش های مرکز و غرب ایران از این مسیر راهی عراق و شهر های عربی و اروپایی می شده است و می توان از نظر سبک شناسی فرش اصیل همدان را فرش روستایی نامید.در تمام سال های ۱۸۸۰ و دوران جنگ جهانی اول و دوم شرکت های خارجی فعالیت های چشمگیری در زمینه تجارت فرش داشتند.در واقع فرش همدان در دست عده ای از تجار انگلیسی و تجار ارمنی بوده است.فرش همدان دارای دو سبک بافت شهری و روستایی است که هر کدام دارای ویژگی های خاصی  می باشند.

در دهه ی اخیر با توجه به حضور پررنگ کشورهای رقیب و افت و خیزهای سیاست های خارجی صادرات فرش با تغییراتی عمده مواجه بوده و رونق چشمگیری نداشته است که دلایل عمده ی آن در فصل های بعدی عنوان می گردد.

مقدمه

ذوق و خلاقیت هنری هر جامعه ای از سنن زندگی و سوابق تاریخی و محیط زیست آحاد آن قوم ریشه و الهام می گیرد و غالباً این ذوق و استعداد در یک و یا چند رشته خاص بگونه ای متبلور می شود که رقابت جوامع د

دیگر با آن ملت ها و اقوام در آن رشته ها به دلایل متعدد دشوار و شاید عبث گردد.از جمله هنرهایی که در این سرزمین به مرور زمان به کمال و استادی رسیده و ذوق هنرمند ایرانی در پهنه آن فرصت تجلی یافته، هنر قالی بافی است. و دلیل این شکوفائی و تعالی را علاوه بر خصوصیات ذاتی ایرانیان چون هنر دوستی و بردباری، باید در وفور مواد اولیه مناسب برای تولید فرش از قبیل پشم های مرغوب و انواع گیاهان رنگزا دانست.هنر قالی بافی،دوره ها و فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. دوره ای رونق و رواج داشته و هنرمندان زیادی به آن اشتغال داشته اند و خلاقیت های فراوانی از خود به یادگار گذاشته اند،و دوره ای دیگر به حال رکود افتاده به طوری که آثار چندانی از آن دوره در دست نیست.از لحاظ منشاء تاریخی تردیدی وجود ندارد که قالی بافی در میان مردمان گله دار و روستایی پیدا شده و رشد کرده است.

این هنر که فعالیتی کاملا خانگی بوده،هنوز هم بر قرار است و کم و بیش به همان صورت مرسون، در مناطق روستایی و عشایری مساهده می شود. بافت قالی و قالیچه در روستاها و یا در میان ایلات، بیشتر به عهده زنان و دختران است و در کارگاه های شهری حرفه ای است که بافندگان زن و مرد به آن می پردازند. کار پسران و دخترانی است که هزاران هزار گره را با انگشتان هنرمند خود در دل تارهای فرش جای داده و سرانجام در حالیکه دهها و صدها اثر زیبا و دل انگیز را با سرانگشت ماهر خویش آفریدند،با مقراض اجل تارهای بستگی آنان از دار زندگی چیده می شود.بیشتر اوقات هنر قالی بافی خانگی، تولید کالایی برای مصرف شخصی و یا ایجاد درآمد تکمیلی است.قدمت صنعت قالی بافی در همدان دقیقا ثابت نشده است ولی قابل استنباط است که با زمستان های سرد ئ طولانی این منطقه لازم بود مردم برای پوشانیدن محل نشیمن یا کف اتاق خود یک نوع فرش تهیه کنند و قطعاً دوست داشتن این نوع زیر اندازها از تنوع بیشتر رنگ آمیزی و جلوه بهتر برخوردار باشد.یک قالی ترکیبی از عوامل متعدد بافت،رنگ،نقشه،احساس،فرهنگ و….. پاره ای از خصوصیات فنی مانند تعداد گره،تعداد پود،ریشه و…. است.هنر زاییده کار و آفرینش انسانی است.یعنی اثر دست و احساس و ذوق و اندیشه فرد..همدان یکی از مراکز عمده قالی بافی ایران محسوب می شود.

اهمیت آن از این جهت است که میزان محصولات قالی و قالیچه های تولید شده با قیمت ارزان از سایر نواحی قالی بافی مشرق زمین بیشتنر است،به طوری که می توان همدان را مرکز قالیچه های ارزان قیمت نامید.شواهدی وجود دارد که این صنعت در قرن شانزدهم میلادی در درجزین یا درگزین همدان وجود داشته،زیرا گفته می شود که شاه طهماسب صفوی یک تخته قالی،کار درجزین را به برادر خود شاه سلیمان عثمانی هدیه کرده است.بنابراین مردم همدان از گذشته های دور در این صنعت شهرت داشته اند.در سالهای اخیر فرصت های گرانبهایی برای کشورهای رقیب ایران فراهم آمد تا رکود کوتاه مدتی که در عرصه رقابت های جهانی برای فرش ایران به وجود آمده بود،برای خود جای پای مستحکم تری باز کنند.در این سالها کشورهای پاکستان،هندوستان،چین و برخی از کشورهای اروپایی شرقی با تقلید از نقشه ها و طرح های ایران به منابع بزرگی از صادرات فرش دست یافتند و در مقیاسی وسیع برای آینده تجارت فرش ایران خطر ساز شدند ولی این حقیقتی غیر قابل انکار است که قالی ایران به لحاظ بافت استادانه و طرح ها و رنگ های دلپسند و جالب همچنان در صدر باقی مانده است و روشن تر آنکه گویا قالی نفیس ایران بر تارک زیباترین و گرانبها ترین فرش های گیتی،درخششی همیشگی دارد و این قولی است که جملگی بر آنند.

طرح تحقیق

روش تحقیق:

این تحقیق یک تحقیق کاربردی در حوزه اقتصاد فرش دستباف می باشد.از آنجایی که در این تحقیق وضعیت سلیقه مصرف کنندگان مورد توصیف قرار گرفته است،تحقیق حاضر توصیفی می باشد و از آنجایی که رخداد های بازار مورد تحلیل قرار گرفته،روش تحقیق در این مطالعه،توصیفی – تحلیلی می باشد و با مشخصات ذیل انجام گرفته است:

جامعه آماری: تجار و صادر کنندگان و فروشندگان عمده فرش دستباف

ابزار گردآوری اطلاعات: پرسشنامه ، مطالعات کتاب خانه ای و اینترنت (سایت های مرتبط)

روش تجزیه و تحلیل داده ها: از آنجا که هدف از این تحقیق توصیف نظر پاسخ گویان در خصوص موضوع تحقیق بوده است،از نمودارها و جداول و سایر فنون آمار توصیفی استفاده شده است.

 

هدف:

شناسایی فرش صادراتی همدان

شناسایی متقاضیان فرش همدان در بازارهای هدف

بررسی سلیقه ی جدید مشتریان در بازارهای هدف

شناسایی کانال های توزیع این فرش

 

ضرورت:

در بعد اقتصادی فرش از دیرباز تا کنون همواره به عنوان مهمترین کالای صادارتی غیر نفتی مطرح بوده است. فرش به خاطر تنوع و گوناگونی که در طرح، رنگ، بافت و غیره دارد جزء معدود کالاهایی است که مصرف کنندگان با سلایق مختلف را تحت گستره ی خود قرار می دهد. در ایران فرایند تولید تا رسیدن محصول به دست مصرف کننده فاصله ی زمانی زیادی را طی می کند و همین خلاء باعث شده کشورهای رقیب با توجه به شناخت سلایق بازار و سفارش پذیری مطلوب فرش های خود را روانه ی بازار کنند.

کشورهای رقیب ایران بر این امر واقف هستند که نسل جدید با تمایلاتی متفاوت از گذشته و با الگوی مصرفی متمایز وارد این عرصه شده است. تغییرات اساسی در تقاضای فرش دستباف و بازارهای جهانی و توجه به علل و اسباب این تغییرات اهمیت شناخت سلایق مصرف کنندگان فرش دست بافت را دو چندان کرده است.

پیشینه تحقیق:

ژوله، تورج، پژوهشی در فرش ایران، انتشارات یساولی، ۱۳۸۱

چنین می نویسد:

“امروزه در شهر همدان فرشبافی از رونق کمتری نسبت به گذشته ای نه چندان دور برخوردار است. در این شهر فرشبافی پررونقی جریان داشته و همدان یکی از مراکز اصلی تجارت فرش در منطقه ی غرب کشور بوده است. بسیاری از فرش های مرکز و غرب ایران از این مسیر راهی اراک و شهرهای عربی و اروپا می شده است. از نظر سبک شناسی فرش اصیل همدان یک فرش روستایی است.

اولین کارگاه گروهی و صنعتی توسط چند شرکت خارجی در همدان دایر شد. (تا قبل از آن مردم همدان به صورت انفرادی و خانوادگی اقدام به بافندگی می کردند.) بدین ترتیب اولین کارگاه قالی بافی همدان شروع به کار کرد. و شرکت های خارجی در تمام سال های بعد از ۱۸۸۰ و دوران جنگ جهانی اول و دوم همپای فعالیت چشمگیری که در مناطقی نظیر کرمان، اراک و تبریز داشته اند در همدان نیز به تجارت مشغول بوده اند  و همین شرکت ها به تدریج سبک شهری بافت را در این ناحیه به وجود آوردند.”

ادواردز، سیسیل، قالی ایران، انجمن دوستداران کتاب، ۱۳۵۰

چنین می نویسد:

“همدان یکی از بزرگترین مراکز قالی بافی ایران است و اهمیت آن از این نظر است که میزان محصول قالیچه های ارزان و متوسط آن از سایر نواحی قالی بافی مشرق زمین بیشتر است و در واقع می توان همدان را مرکز قالیچه های ارزان قیمت نامید. صنعت قالیبافی همدان مانند اغلب مراکز قالیبافی ایران به دو گروه تقسیم می شود. صنعت روستایی که قرن ها در روستاهای همدان وجود داشته است و صنعت کارگاهی که اخیراً به وجود آمده و در شهر متداول شده است. ناحیه ی بافندگی همدان شامل ۲۰ بخش است که هریک از تعدادی روستا تشکیل یافته است. بعضی از آن ها نواحی اداری به شمار می رود و خود نام هایی دارند. مانند: درگزین و برخی دیگر تنها اجتماعی از روستاها است که می توان به سهولت نام روستای اصلی یا مهمترین روستای گروه را بر آن ها اطلاق کرد. مانند: انجلاس.

مهمترین بخش قالیبافی همدان درجزین است. این بخش تنها بخشی است که گفته می شود از چهار قرن قبل تا کنون صنعت قالی بافی در آن رواج داشته است. قالی بافان درجزین از بهترین قالی بافان همدان محسوب می شوند و قالی های آن ها  با حداکثر قیمت در بازار به فروش می رسد. این قالیچه ها از بهترین پشم هایی است که یا از گوسفندان خودشان و یا از پشمی که از ایلات مجاور شاه سون خریداری کرده اند.

در صنعت قالی بافی ایران این پدیده ی غم انگیزی است که ناحیه ی قدیمی و با تجربه که قرن ها انواع گوناگون قالیچه را با طرح ها و رنگ ها و شیوه ی خاص خود تهیه کرده در طی ۱۰ سال اخیر اینسان در ادامه ی حرفه ی مطبوع و فیاض خود فریب خورده و تطمیع شود و دیگر نمی توان نام قالیچه ی درجزین را به قالیچه هایی که تولید می شود اطلاق کرد.”

100,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت فرش اطراف تهران ورامین
  • پایان نامه شناخت بازارهای فرش
  • مقاله شناخت سلایق و نیازهای بازار جهانی فرش
  • تحقیق بررسی موانع و مشکلات تولید و صادرات فرش دستباف
  • تحقیق تاریخچه نقش فرش
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.