پایان نامه زن و عدالت اجتماعی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پایان نامه زن و عدالت اجتماعی   مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۲۲  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود پایان نامه زن و عدالت اجتماعی  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

پیشگفتار    ۱
مقدمه     ۵
فصل اول :کلیات تحقیق     ۹
۱-۱-موضوع تحقیق     ۹
۲-۱-اهمیت تحقیق     ۱۰
۳-۱-روش تحقیق     ۱۰
۴-۱-اهداف تحقیق     ۱۱
۱-۵-سئوالات تحقیق     ۱۱
فصل دوم : ادبیات تحقیق     ۱۳
۱-۲- عدالت چیست     ۱۳
۲-۲- اقسام عدالت     ۱۳
۱-۳-۲-عدل الهی     ۱۴
۲-۴-۲- عدالت فردی     ۱۴
۳-۵-۲- عدالت اجتماعی     ۱۵
۶-۲- ارجمندی و فضیلت عدالت     ۱۶
۷-۲- عدالت از نگاه افلاطون     ۱۷
۸-۱- عدالت از دیدگاه ارسطو     ۱۸
۹-۲- عدالت از نگاه دانشوران مسلمان     ۱۹
۱۰-۲- عدالت و اصل تفاوت     ۱۹
۱۱-۲- برابری     ۲۰
۱۲-۲-برابری در قرآن     ۲۱
۱۳-۲-زنان و سهمی از برابری     ۲۵
۱۴-۲- زن ومرد با همدیگر متفاوتند     ۲۷
۱۵-۲- تعریف تبعیض     ۲۸
۱۶-۲- تفاوتهای بیولوژیک بهانه ای تبعیض میان زنان و مردان     ۲۹
۱۷-۲-تفاوتهای بیولوژیک میان زنان و مردان تا چه اندازه مهم است     ۳۲
۱۸-۲-مفهوم تبعیض و تبعیض و تبعیض جنسی     ۳۲
۱۹-۲-بقایای انگاره ها و باورهای فرهنگی تبعیض …     ۳۵
۲۰-۲- خشونت علیه زنان     ۳۷
۲۱-۲-خشونت خانگی     ۳۸
۲۲-۲-تجاوز جنسی در روابط زناشویی     ۴۰
۲۳-۲-خشونت روحی یا روانی     ۴۱
۲۴-۲-کشف یک درماندگی     ۴۱
۲۵-۲-شیوه رفتار با زنان     ۴۲
۲۶-۲-اشتغال زنان ، انگیزه ، علل و پیامدها     ۴۴
۲۷-۲-انگیزه های دیگر اشتغال زنان     ۴۷
۲۸-۲-پیامدهای ( مثبت و منفی ) اشتغال     ۵۰
۲۹-۲- پیامدهای مثبت اشتغال زنان     ۵۲
۳۰-۲- پیامدهای منفی اشتغال زنان     ۵۲
۳۱-۲- علل رشد اشتغال زنان     ۵۳
۳۲-۲- مفهوم کلی توسعه     ۵۴
۳۳-۲- توسعه و فرهنگ     ۵۶
۳۴-۲- زن در روند توسعه     ۵۸
۳۵-۲- سازمان ملل متحد ، توسعه و زنان     ۶۲
۳۶-۲- جنبش آگاهی بخش زنان     ۶۵
۳۷-۲- تعریف واژه فمینیسم     ۶۶
۳۸-۲-  انواع فمینسم     ۶۸
۱-۳۹-۲- برابری خواهان لیبرال     ۶۸
۲-۴۰-۲- برابری خواهان مارکسیست     ۶۹
۳-۴۱-۲-برابری خواهان افراطی     ۶۹
۴۲-۲-زنان و فمینیسم     ۷۰
۴۳-۲-پیامدهای فمینیسم     ۷۱
۴۴-۲-نظر خاص اسلام نسبت به زن     ۷۴
۴۵-۲-آزادی و انتخاب     ۷۵
۴۶-۲-نگرش قانون اساسی به حقوق زن     ۷۵
۴۷-۲-مسئله حجاب زن     ۷۶
۴۸-۲-حجاب زن محدود کننده نیست     ۷۷
فصل سوم : زن و عدالت اجتماعی     ۷۹
۱-۳-نظریه خفقان زنان     ۷۹
۲-۳-تعادل در خانواده     ۸۰
۳-۳-موانع اصلی پیشرفت زنان     ۸۶
۱-۴-۳-زنان و فقر     ۸۶
۲-۵-۳-زنان و آموزش     ۸۸
۳-۶-۳-زنان و بهداشت     ۸۸
۴-۷-۳-خشونت علیه زنان     ۸۸
۶-۱۰-۳-خشونت ابزاری برای تسلیم زن در برابر مرد     ۸۹
۵-۹-۳-زنان در منصب قدرت و تصمیم گیری     ۹۱
۶-۱۰-۳-حقوق انسانی زن    ۹۱
۱۱-۳-چند دیدگاه در مورد حقوق زنان     ۹۱
۱۲-۳-انواع نظریات ( طرفداران حقوق زن )     ۹۱
۱-۱۳-۳-تفاوت جنسی     ۹۱
۲-۱۴-۳-نابرابری جنسی     ۹۲
۳-۱۵-۳-نظر مارکسیستی     ۹۲
۴-۱۶-۳-ستمگری جنسی     ۹۲
۵-۱۷-۳-نظریه جامعه شناختی فمینیستی     ۹۳
۱۸-۳-موانع و مشکلات مشارکت زنان در اجتماع     ۹۳
۱-۱۹-۳-موانع درون زا     ۹۴
۲۰-۳-ساختار جنسی زنان     ۹۴
۲۱-۳-موانع ناشی از وظایف ویژه زنان     ۹۵
۲-۲۲-۳-موانع برون زا     ۹۶
۲۳-۳-فرهنگ و باور های عموی     ۹۶
۲۴-۳-ارزشهای شایع     ۹۷
۲۵-۳-عدم تخصص وسواد     ۹۸
۴-۲۶-۳-عدم خود باوری و اعتماد به نفس     ۹۹
۵-۲۷-۳-مرد سالاری     ۹۹
۲۸-۳-عوامل مؤثر در افزایش مشارکت زنان     ۱۰۰
۲۹-۳-موانع اشتغال زنان     ۱۰۴
۳۰-۳-موانع فیزیولوژی     ۱۰۵
۳۱-۳-موانع فرهنگی     ۱۰۶
۳۲-۳-موانع اجتماعی     ۱۰۷
۳۳-۳-موانع اقتصادی     ۱۰۹
۳۴-۳-عوامل مؤثر در رفع اشتغال زنان     ۱۱۱
۱-۴-فصل چهارم نتیجه گیری و پیشنهادات     ۱۱۴
منابع و مآخذ     ۱۲۰

منابع و مأخذ :

۱ ـ احمدی خراسانی نوشین ، جنس دوم ( مجموعه مقالات ) ، نشر توسعه ، چاپ اول زمستان ۱۳۷۸ ، ج ۳ .

۲ ـ آندره میشل ، جنبش اجتماعی زنــان ( دکتر هما زنجانی زاده ) ، نـشر نـیـکـا ، چاپ اول ، پاییز ۱۳۷۲ .

۳ ـ بهزاد پور سیمین دخت ، ( فصنه ) ، زن در تــوسعه مـفـاهـیـم اســلامـی ، انتشارات خرداد ، تهران ۱۳۷۸ .

۴ ـ جــان استوارت میل ، انفیاد زنان ( علاءالدین طباطبایی ) ، انتشارات هرمس ، چاپ اول ، ۱۳۷۹ .

۵ ـ ژانت هاید ، روانشناسی زنان ( بهزاد رحمتی ) ، انتشارات لادن ، چاپ اول ، تابستان ۱۳۷۷ .

۶ ـ سعید زاده ، محسن ، زنان در جامعه مدنی چه اندازه سهم دارند ؟ بررسی فقهی کلامی ، نشر قطره ، چاپ اول ، تهران ، ۱۳۷۷ .

۷ ـ سفیری ، خدیجه ، جامعه شناسی اشتغال زنان ، موسسه فرهنگی انتشاراتی بنیان ، چاپ اول ، ۱۳۷۷ .

۸ ـ قائم مقامی ، فرهت ، آزادی یا اسارت زن ـ مقدمه ای بر جامعه شناسی زن ، انتشارات جاویدان .

۹ ـ قطب ، محمد ، جامعه شناسی تاریخی زن ( محمد علی عابدی ) ، انتشارات البرز .

۱۰ ـ کدیور ، جمیله ، زن ، انتشارات اطلاعات ، چاپ اول ، ۱۳۷۵ .

۱۱ ـ یزد خواستی ، بهجت ، زنان و تغییرات اجتماعی ( نگرشها و بینشها طی ۱۴ سال انقلاب اسلامی ) ، انتشارات مانی ، ۱۳۷۲ .

۱۲ ـ روزنامه اطلاعات ، ۲۸ مرداد ۱۳۷۴ ، شماره ۲۰۵۵۳ ، صفحه ۱۲ .

۱۳ ـ روزنامه اطلاعات ، ۲۸ شهریور ۱۳۷۴ ، شماره ۲۰۵۸۰ ، صفحه ۱۲ .

۱۴ ـ روزنامه ایران ، سال ششم ، شماره ۱۵۳۷ ، ۱۸ خرداد۱۳۷۹ ، صفحه ۶ .

۱۵ ـ روزنامه سلام ، سال هشتم ، شماره ۲۲۳۷ ، ۲۷ بهمن ۱۳۷۷ ، صفحه ۵ .

۱۶ ـ روزنامه همشهری ، سال هفتم ، شماره ۱۷۶۶ ، ۲۵ بهمن ۱۳۷۷ ، صفحه ۱۲٫

۱۷ ـ روزنامه همشهری ، سال هشتم ، شماره ۲۲۸۳ ، ۱۳ آذر ۱۳۷۹ ، صفحه ۱۲ .

۱۸ ـ روزنامه همشهری ، سال ششم ، شماره ۱۴۴۲ ، ۴ دی ۱۳۷۶ ، صفحه ۶ .

۱۹ ـ ماهنامه پیام زن ، شماره پنجم ، سال دوم ، ۱۳۷۲ .

۲۰ ـ ماهنامه پیام زن ، شماره یکم ، سال سوم ، ۱۳۷۳ .

۲۱ ـ ماهنامه پیام زن ، شماره دهم ، سال پنجم ، ۱۳۷۵٫

۲۲ ـ ماهنامه پیام زن ، شماره دوازدهم ، سال پنجم ، ۱۳۷۵ .

۲۳ ـ ماهنامه پیام زن ، شماره دوم ، سال دهم ، ۱۳۸۰ .

۲۴ ـ مجله زنان ، شماره ۷۵ ، سال دوم ۱۳۷۲ .

۲۵ ـ مجله زنان ، شماره ۷۶ ، سال دهم ، ۱۳۸۰ .

۲۶ ـ مجله حقوق زنان ،             ، سال نهم ، ۱۳۷۹ .

۲۷ ـ فصلنامه شورای فرهنگی و اجتماعی زنان ، بهار ۱۳۷۸ .

۲۸ ـ فصلنامه انتقادی ، فلسفی ، فرهنگی ، زمستان ۱۳۷۹ .

۲۹ ـ ماهنامه فرهنگ توسعه ـ فرهنگی ـ اجتماعی ـ سیاسی ـ اقتصادی ، سال ششم ، ویژه نامه زنان ، اسفند ۷۹ .

۳۰ ـ آیینه پژوهش ، سال یازدهم ، شماره ششم .

۳۱ ـ نقد و نظر فرهنگی ـ عقیدتی . اجتماعی ، سال سوم ، شماره دوم و سوم .

۳۲ ـ نامه فرهنگ ـ فصلنامه تحقیقاتی در مسائل فرهنگی و اجتماعی ، سـال نهم ، دوره سوم ، شماره ۲ و ۳ ، سال ۱۳۷۸ .

۳۳ ـ کتاب نقد ، سال پنجم ، شماره هفدهم ، صص ۲۱۳ ـ ۲۱۱ .

 

مقدمه

زن ضربان حیات خانواده است . قلب جامعه در سینه خانواده می تپد از همین رو صعود یا سقوط هر جامعه ای را باید به چگونگی جایگاه و منزلت اجتماعی زنان نسبت داد . در فاز سوم توسعه هستیم در آستانه قرن بیست و یکم اما هنوز هم اجحاف و تبعیض نسبت به زنان آنان را چونان « نیمه خاموش جهان » تصور می کند . این تصور با آرمان توسعه انسانی چه نسبتی  دارد ؟ آیا توسعه بدون تغییر این تصور تحقق خواهد یافت ؟ و یا چگونه توسعه بدون مشارکت نیمی از جهان ممکن است ؟

نقش زنان در جامعه با حذف و یا تضعیف نقش او در خانه و خانواده چگونه به توسعه انسانی در جامعه خواهد انجامید ؟ نقش زن و خانواده در کدام جامعه و مکتب الگو و ایده آل است ؟ یا به عبارت دیگر « توسعه برای چه » و « بدست که » . چنین سؤالاتی از باور عمیق به ارزشهای انسانی ، دینی و ملی نشأت می گیرد . زنان نیمه خاموش از جهانی هستند که قانون آن توسط مردان صادر می شود . اما هنگامی که بدرستی جهان امروز را در سایه نگرشهای دقیق بررسی کنیم ، در می یابیم به واقع این زنان هستند که بی کم و کاست بار رشد جهان را به دوش می کشند ، اما متأسفانه در جهانی که زندگی می کنیم با یک اجحاف نسبت به زنان با ابعاد وسیعی رو به رو هستیم . این اجحاف موجب شده که حتی خود زنان به عنوان نیمی از جهان قدر و منزلت خود را پاس نداشته و جهان ناسپاس نیز هر روز زیانهای عظیمی را بر خود هموار سازد . ابعاد زیانبار این تغافل تا بدانجا پیش رفته که در برخی موارد دیگر امید احراز هویت به کلی زایل گردیــده است . همــانـــگونه کــــه آمارها آشکار ساخته اند بحرانهای اخلاقی و بن بست های خانوادگی ، رشد بی رویه جمعیت شیوع بسیاری از بیماریهای لاعلاج و … همه و همه درنتیجه رشد ناکافی زنان و وجود فقر فرهنگی در میان آنان است . نابرابریهای آموزشی و بی عدالتی های دیگر باعث شده که سالانه رقم قابل توجه ایی از نیروی انسانی جهان بیهوده تلف شود .

برای تبیین و ارائه یک شناخت روشن و شفاف از مفهوم در جایگاه زنان مطالعات و تحقیقات زیادی شده است . محققین در پی آشکار سازی معضلات و مشکلات زنان در سطح بین المللی ، مجامع و دستگاههای مسئول علاوه بر تلاشهای گوناگون برای گردآوری اطلاعات و گزارش نامه ها ، دولتها به ترسیم استراتژیهای کارساز برای توجه بیشتر به زنان موظف شده اند ، اما در سطح ملل دنیا پرداختن به شئون زنان با رویکردهای بعضاً متفاوت و متناقضی روبه رو شده است .

در کشورهای اسلامی نیز همین گوناگونی دیدگاهها مشهود است و این به خاطر گرایش دولتهای حاکم بر کشورهای اسلامی و میزان درک و دریافت آنها از مبانی تفکر دینی در ایران اسلامی بی مجامله باید گفت که توجه به زنان در هفده سال گذشته از نظر انجام مطالعات وسیع و اجرای طرحهای کاربردی و کارآمد با هیچ دوره ای از تاریخ این سرزمین قابل قیاس نیست . چنین رویکردی در کشور ما نشأت گرفته از دریافتهای عمیق دینی با قرار گرفتن توده های امت اسلامی در پرتو شعر و شناخت بسیار بالای حضرت امام خمینی ( ره ) و مقام معظم رهبری بوده است . علاوه بر آن تحول عظیم فرهنگی که محصول عینی انقلاب اسلامی در ایران بود نوع و نحوه نگرش به شأن زنان را در میان مردم دگرگون ساخت . همچنین دولت خدمتگذار و دیگر دستگاههای اداره کننده کشور گامهای بسیار ارزنده ای را در این زمینه برداشتند .

با این همه مسأله زنان ابعاد و زوایای بزرگ و پیچیده ای دارد و به رغم همه تلاشهای انجام شده هر روز مسایل و مشکلات زنان بر دوش جامعه ما سنگینی می کند . بر این اساس تا حل قطعی و کامل مسائل فاصله هایی نه چندان اندک در پیش است .

این پایان نامه شامل چهار فصل است که در فصل اول اهداف تحقیق ـ اهمیت تحقیق ـ موضوع تحقیق ـ سؤالات تحقیق و روش تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است . فصل دوم به ادبیات تحقیق پرداخته شده و موضوع عدالت را در ابعاد مختلف مطالعه کرده است . فصل سوم ، مربوط به موانع اصلی پیشرفت زنان ـ موانع اشتغال زنان و عوامل مؤثر در افزایش مشارکت زنان است . فصل چهارم مربوط به نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات است .

ادبیات تحقیق

۱-۲-عدالت چیست

« عدالت در لغت به معنای برابری ، استقامت و راست کردن کژی و اعوجاج ، انصاف و حدوسط میان امور و مفهومی است در مقابل ظلم و جور .»[۱]

۲-۲-اقسام عدالت

»در باره معنای اصطلاحی عدالت از میان فیلسوفان و دانشمندان اختلاف نظر بوده است و برای آنکه معنای عدالت اجتماعی و مقصود از عدالت روشن شود ، ناگزیر باید پیش از بررسی معنای عدالت اجتماعی و مقصود از عدالت روشن شود ، ناگزیر باید پیش از بررسی معنای عدالت اجتماعی به انواع عدالت در علوم اسلامی اشاره شود .

مفهوم عدالت در سه معنا به کار می رود . عدل الهی ، عدالت به عنوان خصیصه و صفت انسانها که شرط احراز دسته هایی از مناصب شرعی است و عدالت اجتماعی .

 

۱-۳-۲- عدل الهی

«بی شک خداوند متعال عادل است و همه انسانها بر آن اتفاق نظر دارند . خداوند به روشنی ظلم را از ساحت خود نفی می کند .[۲]» عدالت الهی سه قسم است : تکوینی ، تشریعی و جزایی .

عدالت تکوینی آن است که خداوند متعال هر کسی را به اندازه آنچه استحقاق دارد وجود و استعداد کمالات وجود ی عطا کند .

عدالت تشریعی یعنی آن است که خداوند متعال در هر زمانی به وسیله انبیا و اوصیا آنچه را موجب رشد و کمال انسانهاست ، بدانها گوشزد نماید وزیر عنوان شریعت،  وسایل اعتدال دنیا و آخرت آنان را فراهم سازد .نه آنان را به آنچه مقدورشان نیست مکلف کند و نه آنچه را مایه سعادتشان است از آنان دریغ ورزد .

معنای عدالت جزایی در خداوند متعال این است که در مقام پاداش بین نیکــــوکاران و ستمکــاران فــرق می گذارد . یعنی هر کسی را در برابر عملش پاداش می دهد : اگر عمل و کار کرد کسی خوب باشد ، پاداش نیک دریافت می کند و اگر بد باشد بد می بیند .»[۳]

۲-۴-۲- عدالت فردی

« از دیگر معانی عدل که در فقه و اخلاق کاربرد فراوان دارد ، عدالت فردی است . در تعریف عدالت فردی فقها اختلاف نظر دارند .»[۴]«گروهی گفته اند: عدالت عبارت است از نیروی نفسانی ای که موجب رعایت تقوا و مروت می شود . گروهی دیگر گفته اند : عــدالت جــز اسلام و عدم ظهور فسق چیز دیگری نیست و دیگران گفته اند : عدالت عبارت است از حسن ظاهر »[۵]«مشهور میان فقیان آن است که عدالت عبارت است از ملکه ای که انسان را از انجام گناهان باز داشته به عمل به واجبات شرعی وا می دارد .

۳-۵-۲-عدالت اجتماعی

«عدالت اجتماعی در گستره اجتماع اعم از حوزه مسائل اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی تا آنجا که در قلمرو اختیارات و فعالیتهای حکومت قرار گیرد .»[۶]

« اصطلاح عدالت اجتماعی ظاهراً برای اولین بار در نیمه دوم قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفت . اما شیوع بلامنازع آن به طور یقین در قرن حاضر جامه عمل پوشید.

این عدالت در سه شکل تجلی می کند : عدالت اداری ـ عدالت اقتصادی و عدالت قضایی .

مقصود از عدالت اداری این است که اداره کننده یک جامعه باید کمالات و صفات و ویژگیهای افراد آن جامعه را مورد توجه قرار دهد و با هر کس به گونه ای که در خور اوست ، برخورد کند و هرگز میان کسانی که کرامات و کمالات انسانی را شبیه هم دارنــد تبعیض قائل نشــود .، بلکه با همه یکسان برخوردکند و همه را مانند هم از بیت المال برخوردار نماید .

 عدالت اقتصادی : چنین به ذهن می آید که ذکر عدالت اقتصادی بعد از عدالت اداری به تفسیری که ما از آن اراده کرده ایم ذکر خاص بعد از عام باشد .ولی در واقع مطلب غیر از این است . زیرا منظور از عدالت اقتصادی این است که در معاملاتی که در جامعه انجام می گیرد . ، طبق شاخص ویژه ای مساوات تقریبی برقرار باشد . پس بسیار به جاست که برای دفع توهم یاد شده این صنف از عدالت را عدالت معامله ای بنامیم .

عدالت قضایی :آخرین شعبه عدالت اجتماعی ، عدالت قضایی است . مقصود از این عدالت این است که افراد جامعه انسانی از حیث انسانیت و حقوق انسانی مساوی باشند که ظاهراً چنین است . باید در مقام داوری حق کسی که مورد تجاوز قرار گرفته شود وهیچ گونه ملاحظات اعتباری و غیر ارزشی مورد توجه قرار نگیرد . عدالت به این معنی متوقف بر احقاق حق تضعیف شده است .»[۷]

۶-۲-ارجمندی و فضیلت عدالت

«عدالت از دیر باز آرمان و محبوب بسیاری از انسانها بوده است به ویژه دانشوران و آنان که احساس مسؤولیت بیشتری در برابر مسایل و رخداد های اجتماعی داشته اند .

بسیاری آرزو داشته اند استقرار عدالت را در جامعه خود به تماشا بنشینند و گروهی از آنان برای رسیدن به این هدف والا جان باخته اند : به همان سان که ستم از همان آغاز نکوهیده می نموده و از چهره ای زشت برخوردار بوده است .

«بر اساس آیات و روایات ، عدالت از هدفهای بعثت پیامبران است .»[۸] « پیامبر خاتم مأمور بدان است » [۹].« مومنان هماره باید در عرصه ها و صحنه های گوناگون عدالت را پدید آوردند »[۱۰]و « یک ساعت عدالت به اندازه سال ها عبادت پاداش دارد .[۱۱]

« در روز قیامت انسان عادل به خدا نزدیک و محبوب اوست .»[۱۲]در زمره احکام مهم دین است .

« عدالت موهبتی الهی »[۱۳] «با فضیلت ترین خصلتها است »[۱۴].« انسان عادل از آرامش برخوردار است .»[۱۵]

«از نگاه قرآن فرد و جامعه ای که از عدالت برخوردار نیست به انسان لالی می ماند که افزون بر آن نمی تواند سخن بگوید . بسی ناتوان است و قدرت دست یافتن به روزی خود را ندارد و سربار دیگران است و در پی هر کاری که بر آید ، نومید شکست خورده و بدون دست یابی به نتیجه ای ، باز خواهد گشت .

۷-۲-عدالت از نگاه افلاطون

در جهان بینی و طرح فلسفی افلاطون ،جهان در یک نظم هندسی خاص قرار دارد . روح آدمی را فکر  خشم و شهوت سامان داده است .

« عدالت فردی آن است که اولاً هر یک از این سه جزء جایگاه حقیقی خود را باز یابند و هر یک به وظیفه خود به گونه ای شایسته عمل کنند و از آن پافراتر نهند .»[۱۶]و عدالت در جامعه و مدینه را نیز باید در تعادل و هماهنگی اعضای پیکره اجتماع و گذاشتن هر یک از آنها را در جای خود جستجو کرد .مدینه فاضله و پیکره اجتماع را طبقات مختلف ( پیشه وران ، پاسداران و فرمانروایان ، خردمندان ، تشکیل می دهند و عدالت آن است که اولاً منزلت و موقعیت هر یک از این طبقه ها بر طبق شایستگی ها و استعدادهای طبیعی آنان باشد .

بدین سان تعریف عدالت از نگاه افلاطون آن است که هر گروه وظیفه خود را به طور صحیح و شایسته انجام دهند و پا از حریم قلمرو و اختیارات و شئون خود فراتر ننهند و طبقات پایین تر از طبقات بالاتر پیروی کرده و همه آنها هماهنگ عمل کنند و متقابلاً بی عدالتی سیاسی عبارت است از روحیه ناآرامی و بی قراری و دخالت در کار دیگران .

۸-۲-عدالت از دیدگاه ارسطو

نظریه ارسطو در باره عدالت ، در مقایسه با دیدگاه افلاطون به گونه ای روش تر ،طبیعی گرایانه تر و کاربردی تر می نماید .

ارسطو در پی نشان دادن راه دستیابی به سعادت بود و فضیلت ها می توانند ابزاری و پلی برای رسیدن به سعادت باشند از نگاه ارسطو فضیلت ها میانه روی و اعتدال میان افراط و تفریط است .« او عدالت را به عنوان عالی ترین فضیلت  حیات سیاسی می ستود و ستایشش تلویحاً دلالت داشت بر این که مدینه ای که فاقد عدالت باشد لاجرم اساس لازم برای مدینه سیاسی را نخواهد داشت .»[۱۷]


[۱] – اصفهانی ، راغب ، معجم مفردات الفاظ قرآن ، ص ۳۳۶ .

[۲] – آینینه پژوهش . سال یازدهم . شماره ششم . ص ۷۸ .

[۳] – نقد و نظر ، فرهنگی ، عقیدتی ، سال سوم ، شماره دوم و سوم ، ص ۲۷۱ ـ ۲۷۰ .

[۴] – آیینه پژوهش ، سال یازدهم ، شماره ششم ، ص ۷۹ .

[۵] – نقد و نظر ، فرهنگی ، عقیدتی ، اجتماعی ، سال سوم ، شماره دوم و سوم ، ص ۲۷۱ .

[۶] – آیینه پژوهش ، سال یازدهم ، شماره ششم ، ص ۷۹ .

[۷] – نقد ونظر ، فرهنگی ، اعتقادی ، اجتماعی ، سال سوم ، شماره دوم و سوم ، ص ۲۷۴ .

[۸] – سوره حدید ، آیه ۳۵ .

[۹] – سوره اعراف ، آیه ۲۹ و سوره شوری آی ه ۱۵ .

[۱۰] سوره  نساء آیه ۵۸ و سروره مائیده آیه ۸ وسوره انعام آیه ۱۵۲ وسوره حجرات ، آیه ۹ .

[۱۱] – بحار الانوار ، ج ۷۵ ، ص ۳۵۲ .

[۱۲] – الخصال ، ص ۱۱۳ .

[۱۳] -غرر الحکم ، ص ۳۷۷  .

[۱۴] – همان ، ج ۱ ، ص  ۲۴۰ .

[۱۵] – همان ، ص ۳۷۶ .

[۱۶] – افلاطون ، دوره آثار افلاطون ، جمهوری ، ص ۱۳۰ ، ۱۳۱ .

[۱۷] – مک اینتایر ، السدر ، عدالت و فضیلت ، ص ۱۱۰ .

120,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مطالبات حقوقی زنان از دیدگاه سه گروه از نخبگان
  • پایان نامه عدالت
  • مقاله مهدی و نهضت عدالتخواهی
  • مقاله عدالت و حقیقت خواهى على علیه السلام
  • مقاله چرا عدالت زیباست
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.