پایان نامه سنگبری در ایران


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پایان نامه سنگبری در ایران مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۷۳  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پایان نامه سنگبری در ایران نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

۱-۱- مقدمه   ۸
۱-۲- تاریخچه   ۹
۱-۳- صنعت سنگبری، مشکلات و چشم اندازهای نو   ۱۰
۱-۳-۱- توان تولید سنگ تزیینی در ایران   ۱۳
۱-۴- وضعیت معادن سنگ تزئینی در ایران   ۱۵
۱-۵- نگاهی کلی بر ساختار قوانین صادرات در ایران   ۱۶
۱-۶- استانداردهای سنگهای تزیینی   ۲۸
۱-۷- روشهای آزمون استاندارد   ۳۳
مقاومت تراکمی (ASTM C170)   ۳۵
جذب آب و چگالی نسبی (ASTM C97)   ۳۶
۱-۸- آزمون های تحت بررسی در کمیته C18   ۳۸
۱-۹- شرح آزمونهای اصلی ASTM,BRE   ۳۹
آزمون های دوام هوازدگی   ۳۹
ضریب اشباع   ۳۹
آزمون تبلور نمک   ۳۹
آزمون های فیزیکی و مکانیکی مقاومت فشاری   ۴۰
۱-۹-۵-  ضریب گسیختگی   ۴۰
۱-۹-۶-جذب آب و چگال نسبی   ۴۱
۱-۹-۷-آزمون عملکرد سنگ در مقابل سایش   ۴۱
۱-۱۰- نظریه دکتر ادواردز دمینگ، معلم کیفیت   ۴۱
۱-۱۱- عوامل موثر در قیمت سنگ صادراتی   ۴۲
۲-۱- تعریف سنگ تزئینی و انواع آن به همراه ذکر مشخصات   ۴۵
گروه ماسه سنگی   ۴۷
گروه سنگ های آهکی   ۴۸
تراورتن   ۴۸
مرمر   ۴۹
سنگ چینی   ۴۹
کریستال   ۵۰
گروه سنگ های سرپانتینی   ۵۱
۲-۲- معاملات جهانی سنگ   ۵۱
۲-۳- ایتالیا صادر کننده شماره یک   ۵۲
۲-۴- بازار سنگ آلمان یک فرصت تجاری مطلوب   ۵۵
۲-۵- رشد سریع صنعت سنگ در بازار آلمان   ۵۶
۲-۶- وادرات بازار آلمان   ۵۷
۲-۷- بازار جهانی سنگ و آمارها   ۶۰
۳-۱- تجزیه و تحلیل آمار   ۶۶
آمار سنگ صادرات تزئینی در سال ۱۳۸۰   ۶۶
۳-۱-۱- عمده ترین کشورهای وارد کننده سنگ های تزئینی خام در سال ۱۳۸۰   ۷۰
۳-۱-۲- مقدار و ارزش صادرات سنگ های تزئینی کار شده:   ۷۸
۳-۱-۳- عمده ترین کشورهای وارد کننده، سنگ های تزئینی کار شده   ۸۰
۳-۲- بررسی آمار کلی صادرات سنگ های تزئینی در سال ۱۳۷۹   ۸۹
۳-۲-۱- بررسی آمار صادرات انواع سنگ های تزئینی خام ( کار نشده)   ۹۳
۳-۲-۲- کشورهای وارد کننده سنگ های تزئینی خام ( کار نشده) از ایران   ۹۷
۳-۳- مقدار و ارزش کل صادرات سنگ های تزئینی در سال ۱۳۷۸   ۱۱۴
۳-۳-۱- مقدار و ارزش صادرات سنگ های تزئینی کار نشده:   ۱۱۶
۳-۳-۲- عمده ترین کشورهای وارد کننده سنگهای تزئینی کار نشده   ۱۱۹
۳-۳-۳- مقدار و ارزش صادرات سنگ های تزیینی کار شده در سال ۱۳۷۸:   ۱۲۷
۳-۳-۴- عمده ترین کشورهای وارد کننده سنگهای تزیینی کار شده   ۱۳۲
۴-۱- سیستم سیم برشی الماسه و جایگاه ان در فرآیند کلی استخراج:   ۱۴۰
۴-۲- توصیه های کاربردی   ۱۴۲
۴-۳- استفاده صحیح از سیم برش الماسه   ۱۴۴
۵-۱- مشکلات و راهکارها   ۱۴۷
۵-۳- عدم وجود موسسات فعال در مشاوره و انجام خدمات در صحنه تجارت سنگ ایران:   ۱۴۹
۵-۴- بازار محدود داخلی و راهکارها   ۱۵۶
جذب سرمایه گذاری خارجی و اجتناب ناپذیر بودن از آن   ۱۵۸
۵-۵- همکاری متقابل انستیتوهای سنگ کشورها   ۱۵۹
۵-۶- مشکل تجهیز سریع معادن، فروش محصول و بازاریابی   ۱۶۱
۵-۷- پیشنهادات   ۱۶۳
۵-۸- توصیه های کلی   ۱۶۴
منابع و مآخذ:   ۱۶۹

۱-۱- مقدمه

منابع و ذخایر معدنی همواره به عنوان یکی از ارزشهای مهم و اقتصادی و سیاسی در جهان مطرح بوده اند و معادن سنگ نیز به جهت کاربردهای فراوان سنگهای ساختمانی و تزئینی در صنعت ساختمان و صنایع دیگر در بین سایر معادن از اهمیت خاصی برخوردار است.

خوشبختانه در کشور ما ایران، معادن سنگ از جمله معادنی هستند که به صورت گسترده و غنی وجود دارند. صنعت سنگ می تواند به عنوان یکی از منابع مهم کسب درآمد ارزی برای کشور ما مطرح باشد. اهمیت اقتصادی معادن سنگ های تزئینی برای کشور ما فوق العاده زیاد است کما اینکه کارشناسان این محصولات را رقیبی برای نفت می دانند یعنی صادرات سنگ « فرآوری شده» می تواند دومین قطب صادراتی کشورمان بعد از نفت باشد.

در همین راستا، هر چه تکنولوژی و روشهای استخراج و فراوری در معادن سنگ و کارخانجات سنگبری پیشرفته تر شود، کیفیت سنگهای تولیدی نیز بهتر شده و می توان برای صادرات انها امید بیشتری داشت. علاوه بر آن، کاهش ضایعات حاصل از استخراج و فرآوری سنگ نیز می تواند نقش مهم در افزایش بهره وری صنعت سنگ ایفا کند و به طور چشمگیری بر منابع حاصله بیفزاید.

۱-۲- تاریخچه

استفاده از سنگها در پیکرده و نمای ساختمانها و معابد، از زمان های بسیار دور در ایران متداول بوده است. از این نمونه می توان به سنت هفت هزار ساله سنگکاری در ایران اشاره نمود.

پروفسور آندره گدار در خصوص شناخت و کاربرد سنگ تراورتن در جنوب شرقی دره محلات در جاده اراک به کاشان در دهکده خورهه، در ساخت دو ستون شیاردار با سر ستون ایوانی که دست کم قدمت دو هزار و دویست ساله دارد اشاره نموده است. در کتاب هنر ایران نوشته « رمان گیرشمن» آمده است: در معبد خورهه که دارای طرح یونانی است، ستونها از حد تناسب کلاسیک بین ارتفاع و قطر تجاوز می کنند و این دلالت بر سلیقه ایرانی است.

اماکن بزرگی برای تاسیس کاخها و معابد در دوره ساسانیان در نظر گرفته شده بود که جالبترین آنها کاخ تخت جمشید می باشد که در حدود سال ۵۴۰ پیش از میلاد به فرمان داریوش اول، خشایار شاه اول و خشایار دوم ساخته شده است. این کاخ بر روی پایه ای از تخته سنگ های بزرگ به بلندی نزدیک ۲۰ متر بنا شد، و مساحت پشت بام آن از ۱۳ هکتار کمتر نیست و کاربرد انواع سنگهای ساختمانی و تزئینی در بوجود آوردن ستونها، مجسمه ها و نقوش برجسته کاملا چشمگیر است.

۱-۳- صنعت سنگبری، مشکلات و چشم اندازهای نو

با نگاهی دقیق تر در می یابیم که ریشه مشکلات موجود در صنعت سنگبری کشورمان این است که از همان ابتدا در چهارچوب بازار بسته و محدوده داخلی درجا زده و منزوی مانده است. در اقتصاد امروز، تولید صنعتی به علت اتکائی که بر تکنولوژی پیشرفته دارد، ارزش و اعتبار و تداوم خود را از حضور فعال در بازارهای جهانی کسب می کند.

صنعت سنگبری نیز از این قاعده کلی بر کنار نیست و اگر این صنعت همچنان خود را از صحنه رقابت دور نگه دارد، نوید هیچ توسعه ای را نخواهد داد. صنعت سنگبری برخلاف حرفه سنگتراشی در کشور ما سابقه زیادی ندارد. لیکن توسعه این صنعت در این مدت عمدتا تحت تاثیر مصارف بی رویه داخلی متوقف انده و نتوانسته است خود را با تحولات جاری در صنعت جهانی سنگبری همگام نماید.

بین تولید و بازار ارتباطی متقابل وجود دارد. بازار رقابت آمیز توسعه یا تکامل تولید را می طلبد و آن را ناگزیر به سوی نوآوری سوق می دهد و این هدف با حضور در بازارهای بسته بدست نمی آید.

از طرفی دیگر فرهنگ مشتری بر ساخت و کیفیت تولید اثر می گذارد. در بازارهای داخلی صنعت سنگبری با هر کیفیتی سنگ را تولید و توزیع کند مشتری دارد و کیفیت هنری و فنی سنگ در مرتبه دوم اهمیت دارد لیکن در بازار رقابت آمیز بین المللی وضع به کلی فرق می کند. قدرت انطباق با شرایط متغیر خریدار نقش محوری دارد در چنین بازاری تولید کننده همواره به فکر ابداع و چاره اندیشی برای حضور پر رنگتر و جذب خریدار دارد.

در این عرصه مطمئنا ضعف تولید و بسته بندی و توزیع تولید کننده را از صحنه رقابت محو می سازد. در این خصوص صادرات علاوه بر این که یک مزیت اقتصادی است محرک ابداع و نوآوری و زمینه ساز توسعه تکنولوژی جدید است.

برنامه ریزی برای صادرات، یعنی توسعه بازار از داخل به خارج، سرآغاز تحول در صنعت سنگبری ماست. این صنعت برای تامین نیازهای توسعه، چند عامل اساسی لازم دارد.

باید تصور خود از حرفه و حساسیت های مربوط به آن را تغییر دهیم. از تجربه های موفق صادرکنندگان نامدار  جهان استفاده کنیم. چشم اندازهای تخصصی خود را وسعت بخشیم از عوامل تاثیر گذار و شکل دهنده صادرات آگاه شویم و خطوط تولید خود را با سبکها و سلیقه های معماری نوین متناسب می سازیم.

امروزه به کارگیری تکنولوژی و ابزار مدرن در صنعت سنگبری یک اصل اساسی است تجربه پیشتازان این صنعت در جهان مثل ایتالیا، اسپانیا، برزیل و حتی پرتغال موید این است که موفقیت قطعی در صنعت سنگ نصیب کشورهایی می شود که ضمن برخورداری از ذخایر داخلی در به کارگیری تکنولوژی مدرن نیز از تلاش و کوشش لازم دریغ نمی ورزند.

ایران در رقابت با کشورهای دیگر از این مزیت کم نظیر برخوردار است. که زیباترین سنگها را وفور در اختیار دارد کمتر جایی در جهان، فراوانی و تنوع سنگ ایران را دارد.

دسترسی آسان به مواد اولیه مرغوب و متنوع، مزیتی استراتژیک برای ماست. این مزیت در کنار سنت هفت هزار ساله سنگکاری در ایران، به شرط تلفیق بهینه با تکنولوژی پیشرفته معاصر قدرت رقابت صنعت سنگبری کشورمان را ارتقاء می بخشد و آن را در موقعیتی قرار می دهد که سنگهای متنوع و جدید به بازار عرضه کند.

امروزه کشورهای دارنده منابع سنگ، بخشهای استخراج و فرآوری خود را طوری سازمان می دهند که هر دو بخش، همسو و هماهنگ در خطوط مکمل یکدیگر توسعه یابند. صنعت سنگ تزئینی در این راستا باید توسعه یابد.

 

۱-۳-۱- توان تولید سنگ تزیینی در ایران

با توجه به اطلاعات موجود در مرکز اطلاعات صنعتی و تکنولوژی وزارت صنایع و معادن و جزوات موجود در آرشیو این مرکز تحت عنوان « فهرست و نام و نشان ۲۵ هزار واحد تولیدی در استانهای مختلف کشور» تعداد ۸۵۱ کارخانه سنگبری فعال با ظرفیت تولیدی معادل ۴۱ میلیون متر مربع در سطح کشور وجود دارد. اما طبق اظهارات کارشناسان سنگهای تزیینی در بخش صنایع کانی غیر فلزی وزارت صنایع و معادن، مطابق برآوردهای کارشناسی، در حقیقت حدود ۳۵۰۰ سنگبری در سطح کشور فعالیت دارند. دلیل این تناقص این است که بسیاری از سنگبریها به دلیل کوچک بودن و پائین بودن حجم تولیدشان فاقد پروانه تاسیس یا بهره برداری اند و فقط کارت شناسائی دارند. اینگونه سنگبریها عمدتا کارگاههای کوچکی هستند که در داخل یا اطراف و حواشی شهرها مشغول به کارند و به همین دلیل آمار و مشخصات دقیق آنها موجود نیست. برنامه انتقال این واحدهای سنگبری به مناطق مشخص و شهرکهای صنعتی خارج از شهر در برنامه کار سازمان دهی و انتقال صنایع مزاحم قرار دارد و تا زمانی که این انتقال صورت نگیرد کارت شناسائی این واحدها به پروانه تاسیس با بهره برداری تبدیل نخواهد شد.

با توجه به عدم دسترسی به  مشخصات و وضعیت تولید این سنگبریهای کوچک ( حدود ۲۶۵۰ واحد)، ظرفیت تولید آنها معادل کمترین ظرفیت تولید سنگبریهای دارای مجوز یعنی حدود ۶ هزار متر مربع در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب، کل ظرفیت تولید سنگبریهای مذکور معادل۱۶ میلیون متر مربع خواهد بود و با افزودن این رقم به کل ظرفیت تولید سنگبریهای دارای مجوز، رقم ۵۷ میلیون متر مربع طول خواهد شد که نشان دهنده کل ظرفیت تولید تولیدکنندگان تزیینی در ایران است.

۵۷۰۰۰۰۰=۴۱۰۰۰۰۰۰+۶۰۰۰۰×۲۶۵۰

در جدول ۱ تعداد سنگبریهای فعال و ظرفیت تولید آنها در هر استان به ترتیب حروف الفبا نشان داده شده است در این جدول سهم هر استان از کل تولید سنگ تزیینی ایران مشخص شده است. چون اطلاعات این جدول مربوط به ۸۵۱ کارخانه سنگبری اصلی است، بنابراین سهم واقعی هر استان در تولید سنگ تزیینی تقریبا مشابه ارقام جدول ۱ خواهد بود چرا که قسمت اعظم تولید سنگ تزیینی متعلق به همان ۸۵۱ سنگبری مذکور است.

در این جدول مقامهای اول تا چهارم در تولید سنگ تزیینی به ترتیب متعلق به استانهای تهران، کرمانشاه، اصفهان و زنجان است.

جدول- سنگبریهای فعال کشور به تفکیک استان، ظرفیت تولید و سهم در تولید.

۱-۴- وضعیت معادن سنگ تزئینی در ایران

 براساس طرح آمارگیری از معادن کشور، تعداد معادن سنگ های تزیینی در سال ۱۳۷۹، ۴۱۶ معدن بوده است. از این تعداد ۴۱۶ معدن معادل بیش از ۷۱ درصد، در حال بهره برداری و تعداد ۹ معدن ( ۳/۴ درصد) درحال تجهیز و آماده سازی و تعداد ۶ معدن نیز در حال اکتشاف بوده است. نکته قابل توجه تعطیلی ۷۹ معدن در سال ۱۳۷۹ است به بیان دیگر از هر ۳ معدن یک معدن غیر فعال یا تعطیل بوده است.

تعداد کل شاغلان معادن سنگ های تزیینی کشور در سال ۱۳۷۹ جمعا ۷ هزار و ۸۹۱ نفر گزارش شده است که از این تعداد ۷ هزار و ۸۷۱ نفر مرد و تنها ۲۰ نفر زن بوده اند. همچنین تعداد شاغلان تولیدی و غیر تولیدی معادن سنگ های تزیینی کشور در پایان سال ۱۳۷۹ به ترتیب ۶ هزار و ۲۴۹ نفر و یک هزار و ۶۴۲ نفر بوده است به عبارت دیگر از کل شاغلان این معادن، ۷۹ درصد در بخش تولیدی و ۲۱ درصد در بخش غیر تولیدی اشتغال بکار داشته اند.

از ۶ هزار و ۲۴۹ نفر شاغلان تولیدی معادن فعال در سال ۱۳۷۹ یک هزار و ۹۸۳ نفر ( حدود ۲۵ درصد) کارگر ساده سه هزار و ۱۶ نفر ( حدود ۵/۳۸ درصد) کارگر ماهر بوده اند این در حالی است که تعداد تکنسینها و مهندسان بخش به ترتیب ۹۳ نفر و ۳۴۹ نفر بوده است.

ارقام مزبور نشان می دهد که به ازای هر مهندس شاغل در معادن سنگ های تزیینی کشور ۶۰/۵ نفر کارگر ساده و ۶/۸ نفر کارگر ماهر و ۳ نفر تکنسین مشغول به کار بوده اند.

بررسی سطح و مدرک تحصیلی شاغلان معادن سنگ های تزیینی، توزیع نامناسب نیروی کار تحصیل کرده این بخش را بیشتر نمایان می سازد.

در پایان سال ۱۳۷۹ بیش از سه چهارم از شاغلان معادن سنگ های تزیینی کشور، زیر دیپلم و دیپلم بوده اند. و تنها یک چهارم آنها دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و بالاتر بوده اند. از ۸ هزار و ۲۹۲ نفر شاغل در معادن سنگ های تزیینی کشور در سال ۱۳۷۹، ۹۹۳ نفر ( ۱۲ درصد) بی سواد و ۷ هزار نفر و ۲۹۹ نفر ( ۸۸ درصد) باسواد بوده اند.

۱-۵- نگاهی کلی بر ساختار قوانین صادرات در ایران

تولید کنندگان ایرانی که قصد صدور کالا به کشورهای خارج را دارند باید مراحل زیر را طی نمایند:

۱-   داشتن کارت بازرگانی

۲- در صورتیکه کالا نیاز به گواهی استاندارد داشته باشد صادر کننده باید با مراجعه به اداره استاندارد مجوزهای لازم را تهیه کند.

۳-   گواهی بهداشت و  گواهی قرنطینه برای خروج از مرز برای بعضی از کالاها ضروری می باشد.

۴-   مدارک فوق را به همراه کالای مورد نظر به گمرک اظهار می نمایند.

۵- در گمرک ضمن ارزیابی کالا و پلمپ نمودن ماشین حامل کالا، اجازه خروج کالا از کشور داده می شود.

در این بین علاوه بر شرایط بالا یک سری قوانین بین المللی تحویل کالا وجود دارد که عدم اطلاع صادر کنندگان از این قوانین خسارات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت که در جدول ۱ به آنها اشاره شده است:

اکنون به طور خلاصه به شرح هر یک از اختصارات اینکوترمز می پردازیم:

اول گروه E

تحویل در محل کالا (… محل تعیین شده)

EXW=EX WORKS

این اصطلاح برای فروشنده کمترین وظیفه را در بردارد و ناظر بر مواردی است که فروشنده کالا را در محل اقامت خود ( کارگاه، کارخانه، انبار و غیره) به خریدار تحویل می دهد. بنابراین باید کلیه خطرات، تا زمان تحویل به خریدار در زمان مقرر و محل تحویل را بیمه نماید. تدارک بسته بندی، بازبینی، کیفیت، وزن و سایر امور مشابه تا موقعی که کالا را در اختیار خریدار قرار می دهد به عهده فروشنده است. اخذ مجوزها، اجازه نامه ها و تشریفات صدور، شامل: تشریفات گمرکی، تهیه اسناد حمل، گواهی مبدا و نظائر آن از وظایف خریدار است و گاه ممکن است با قبول هزینه ها و قبول مسئولیت ها و خطرات ناشی از تحویل کالا از محل توسط فروشنده تا مقصد مورد نظر به عهده خریدار خواهد بود. هزینه بازرسی به عهده خریدار است.

دوم- گروه F

۱/F – تحویل به حمل کننده (… محل تعیین شده)

FCA=(Free Carrier)

این اصطلاح، برای فروشنده، انجام کلیه عملیات تا مرحله ترخیص کالا را اقتضا می نماید. بنابراین باید کلیه خطرات تا زمان تحویل به حمل کننده را تقبل نماید. فروشنده باید با مسئولیت خود کلیه هزینه های مربوط به عملیات بازبینی، بسته بندی و علامت گذاری کالا را تا هنگامی که در اختیار حمل کننده قرار می دهد، انجام دهد. مجوزها و اجازه نامه ها را با هزینه خود اخذ و تشریفات لازم برای صدور کالا ( تشریفات گمرکی) را با هزینه و مسئولیت خود انجام دهد.

به هزینه فروشنده، سند عادی مبنی بر اثبات تحویل کالا به حمل کننده، برای خریدار فراهم می آید. تهیه اسناد حمل، انتقال خطر و سایر هزینه ها از زمان تحویل کالا به حمل کننده به عهده خریدار است. هرگاه خریدار درخواست نماید و قبول هزینه و مسئولیت کند، تدارک اسناد حمل وگواهی مبدا را فروشنده انجام می دهد. این اصطلاح را می توان برای هر نوع حملی، از جمله حمل مرکب بکار برد. هزینه بازرسی به عهده خریدار است.

۲/F تحویل در کنار کشتی (… بندر بارگیری تعیین شده)

FAS=free Alongside ship

این اصطلاح، برای فروشنده انجام کلیه علمیات و هزینه ها را تا تحویل کالا در کنار کشتی، روی اسکله یا در بندر بارگیری که قبلا تعیین و توافق شده، اقتضاء می نماید. اخذ مجوزها، اجازه نامه ها و تشریفات گمرکی و پروانه صدور صورت تقاضا و قبول مسئولیت و هزینه، توسط خریدار، به وسیله فروشنده قابل انجام است. تهیه مدرک تحویل با هزینه و مسئولیت فروشنده و همچنین هزینه های مربوط به عملیات بازبینی، بسته بندی و علامت گذاری کالا نیز به عهده فروشنده است. بدیهی است، بقیه هزینه ها از تاریخ تحویل کالا در روی اسکله کنار کشتی مسئولیت فقدان و آسیب دیدگی کالا به عهده خریدار می باشد. هزینه بازرسی نیز به عهده خریدار است.

۳/F- تحویل روی عرشه کشتی (… بندر بارگیری تعیین شده)

FOB=free on Board

این اصطلاح، برای فروشنده انجام کلیه عملیات و هزینه ها تا قرار دادن کالا در روی عرشه کشتی و گذاشتن از نرده کشتی در بندر حمل که قبلا تعیین شده ( در زمان معین) را اقتضا می نماید. بنابراین، اخذ کلیه مجوزها، اجازه نامه ها و تشریفات صدور، تهیه مدرک تحویل و پرداخت کلیه هزینه های مربوط به عملیات بازبینی، بسته بندی و علامت گذاری کالا تا مرحله عبور کالا از نرده کشتی نیز به عهده فروشنده است. سایر هزینه ها،  همچنین بازرسی از زمان تحویل کالا روی عرشه کشتی، به عهده خریدار است. این اصطلاح نیز منحصرا در حمل و نقل دریایی به کار می رود.

سوم- گروهC

۱/C- هزینه و کرایه حمل (… بندر مقصد تعیین شده)

CFR=Cost and Freight

در این اصطلاح، فروشنده انجام کلیه عملیات و هزینه ها ( قیمت کالات تا روی عرشه کرایه حمل تا بندر مقصد را به عهده می گیرد. بنابراین، مسئولیت فقدان و آسیب دیدن کالا در زمان عبور از نرده کشی به عهده فروشنده نمی باشد. اخذ مجوز اجازه نامه های صدور و تشریفات صدور، شامل تشریفات گمرکی و هزینه های متعدد انعقا قراداد حمل و پرداخت هزینه های مربوطه، تهیه مدرک تحویل، سند حمل بازبینی، بسته بندی و علامت گذاری کالا با قبول هزینه، به عهده فروشنده است هزینه های مربوط به بیمه کالا و قبول مسئولیت فقدان و آسیب دیدگی به عهده خریدار است. این اصطلاح برای حمل دریائی و آبراه داخلی به کار می رود. برای حمل با کشتی و استفاده از کانتینتر به جای این اصطلاح از اصطلاح CPT (کرایه حمل شده تا) استفاده می شود هزینه بازرسی کالا به عهده خریدار می باشد.

۲/C=- هزینه، بیمه، کرایه ( … بندر مقصد تعیین شده)

CIF=Cost , Insurance and Frieght

در این اصطلاح، فروشنده انجام کلیه عملیات و هزینه ها، متضمن بهای بیمه دریائی و کرایه حمل از مبدا تا مقصد را قبول می نماید. باید توجه داشت که رویه حق بیمه ای که توسط فروشنده پرداخت می شود، در برگیرنده حداقل پول بیمه ای است، هزینه هائی نظیر: عملیات بازبینی، بسته بندی، علامت گذاری مجوزها، اجازه نامه های صدور و تشریفات صدور و تشریفات گمرکی فروشنده می باشد. هزینه های مربوط به بازرسی کالا به عهده خریدار می باشد.این اصطلاح را فقط برای حمل دریائی و آبراه داخلی به کار می برند. در حمل با کشتیها و استفاده از کانتینرها اصطلاحCIP ( کرایه حمل و بیمه پرداخت شده) به کار می رود.

۳/C- کرایه حمل پرداخت شده تا… ( مقصد تعیین شده)

CPT-Carriage paid to

در این اصطلاح، فروشنده هزینه و کرایه حمل کالا تا مقصد تعیین شده را تقبل می نماید. بنابراین، برخلاف اصطلاح CIF مسئولیت فقدان یا ورود خسارت به کالا و هزینه های اضافی ناشی از حوادث بعد از تحویل به حمل کننده به عهده فروشنده نمی باشد. این اصطلاح نظیر اصطلاح CFR می باشد. با این تفاوت که اصطلاح اخیر (CFR) فقط در مواردی که نرده کشتی کاربرد عملی دارد مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که CPT برای هر نوع حملی از جمله حمل مرکب به کار برده می شود.

کلیه عملیات و هزینه های مربوط به اخذ مجوزه ها، اجازه نامه های صدور از جمله تشریفات گمرکی، بازبینی، علامت گذاری و بسته بندی کالا به عهده فروشنده و هزینه های مربوط به بازرسی، اخذ گواهی مبدا و سایر امور به عهده خریدار است.

۴/C- کرایه حمل و بیمه پرداخت شده تا (… محل تعیین شده در مقصد)

CIP=Carriage and Insurane piad to

این اصطلاح، فروشنده را ملزم به تهیه کالا و انجام تشریفات مربوط به اخذ مجوزها، اجازه نامه های صدور، تشریفات صدور، از جمله تشریفات گمرکی، عملیات مربوط به بازبینی، علامت گذاری و بسته بندی کالا، فراهم نمودن سند حمل، پرداخت کرایه حمل و بیمه در مورد فقدان یا آسیب دیدگی ( حداقل پوشش بیمه ای) می نماید. بقیه مراتب از جمله پرداخت هزینه بازرسی به عهده خریدار می باشد.

این اصطلاح در مورد هر نوع حمل از جمله حمل مرکب بکار می رود

چهارم گروه D

۱/D- تحویل در مرز (… محل تعیین شده)

DAF=Delivered At Frontier

این اصطلاح، مبین مسئولیت فروشنده تا مرحله ترخیص و تحویل کالا در محل تعیین شده در مرز می باشد، فروشنده، کالا را تهیه و با هزینه و مسئولیت خود کلیه مجوزها، اجازه نامه های صدور، تشریفات صدور: از جمله تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از کشور محل صدور را انجام داده و به هزینه خود قرار داد حمل کالا به نقطه تعیین شده در محل تحویل در مرز را در مسیر معمول، به روش متعارف، منعقد می نماید و کالا را در همان نقطه تحویل خریدار می دهد. فروشنده هزینه های مربوط به عملیات بازبینی، بسته بنید و علامت گذاری کالا را می پردازد. سایر هزینه ها مانند اخذ مجوزهای ورود، تشریفات گمرکی مربوط به ورود کالا به کشور مقصد، مسئولیت های فقدان یا خسارات وارده به کالا از زمان تحویل و هزینه بازرسی کالا به عهده خریدار است.

این اصطلاح عمدتا در حمل و نقل کالا با راه آهن و یا از طریق زمینی استفاده می شود. ضمن اینکه برای هر نوع حمل دیگر نیز قابل استفاده است.

۲/D- تحویل از کشتی (… بندر مقصد تعیین شده)

DES=Delivered EX ship

این اصطلاح، به معنای آن است که وظیفه فروشنده در محل تحویل، هنگامی به پایان می رسد که کالا را قبل از ترخیص برای ورود، در بندر مقصد تعیین شده، روی عرشه کشتی در اختیار خریدار قرار دهد. کلیه هزینه ها و خطرات ناشی از حمل کالا تا بندر مقصد تعیین شده به عهده فروشنده می باشد. پرداخت هزینه های اخذ مجوزها، اجازه نامه ها، انجام تشریفات صدور، تشریفات گمرکی، قرارداد حمل کالا به محل تعیین شده بازبینی، بسته بندی و علامت گذاری کالا به عهده فروشنده است.

پرداخت قیمت کالا، قبول مسئولیت ناشی از فقدان کالا از زمان تحویل، هزینه تخلیه و هزینه بازرسی به عهده خریدار است. این اصطلاح را فقط برای حمل دریائی یا آبراهه داخلی می توان بکار برد.

۳/D تحویل در اسکله (عوارض پرداخت شده) (…بندر مقصد تعیین شده)

DEQ=Delivered Ex Quay

این اصطلاح، مبین پایان یافتن وظیفه فروشنده در تحویل کالا به هنگام ترخیص کالا برای ورود در روی اسکله (بارانداز) در بندر مقصد است که در اختیار خریدار قرار می دهد. بنابراین، کلیه مسئولیت ها و هزینه ها، شامل: عوارض، مالیاتها و سایر مخارج تحویل کالا در این محل نیز به عهده فروشنده است. اگر طرفین بخواهند که خریدار، کالا را برای ورود ترخیص کند و عوارض را بپردازد، باید عبارت « عوارض پرداخت نشده» را به جای « عوارض پرداخت شده» به کار برند. اگر طرفین بخواهند که پرداخت بعضی از هزینه های مربوط به واردات کالا، نظیر مالیات ارزش افزوده را از وظایف فروشنده خارج نمایند. باید با افزودن این عبارت« تحویل در اسکله، مالیات ارزش افزوده پرداخت نشده (… در بند مقصد تعیین شده) منظور را مشخص کنند.

هزینه بازرسی  کالا به عهده خریدار است. این اصطلاح فقط برای حمل دریائی با آبراه داخلی به کار می رود.

۴/D- تحویل عوارض پرداخت نشده (… محل مقصد تعیین شده)

DDU=Delivered Duty Unpaid

 این اصطلاح، مبین امتداد وظیفه فروشنده تا موقع تحویل کالا به خریدار در محل تعیین شده در کشور ورود است. در این صورت، فروشنده کلیه مسئولیت ها و هزینه های ناشی از آوردن کلی تا محل مذکور ( باستثناء عوارض، مالیاتها و دیگر مخارج رسمی قابل پرداخت به هنگام ورود) همچنین هزینه ها و مسئولیت های انجام تشریفات گمرکی کالا را تقبل می نماید. هزینه های مربوط به مخارج اضافی و همچنین مسئولیت ناشی از قصور در ترخیص به موقع کالا برای ورود به عهده خریدار است. هرگاه توافق بر قبول پرداخت هزینه مربوط به مالیات ارزش افزوده کالا به هنگام ورود توسط فروشنده شده باشد، باید با افزودن این عبارت: تحویل عوارض پرداخت نشده مالیات، مالیات ارزش افزوده پرداخت شده ( محل مقصد تعیین شده) منظور را مشخص نمایند.

پرداخت هزینه بازرسی به عهده خریدار می باشد، این اصطلاح را می توان بدون در نظر گرفتن نوع حمل کالا به کار برد.

۵/D   – تحویل عوارض پرداخت شده (… محل مقصد تعیین شده)

DDP-Delivered Duty Paid

این اصطلاح، مبین وظیفه فروشنده تا هنگام قرار دادن کالا در اختیار خریدار در محل تعیین شده در کشور ورودی میباشد. کلیه خطرات و هزینه های ناشی از حمل کالا به محل مذکور شامل: عوارض، مالیاتها و سایر هزینه های پس از ترخیص کالا برای ورود، به عهده فروشنده است. این اصطلاح برخلاف اصطلاح EXW که کمترین وظیفه را برای فروشنده در برداشته، بیشترین وظیفه را نسبت به سایر اصطلاحات پیش گفته شده، برای فروشنده در بردارد. هزینه بازرسی به عهده خریدار است. این اصطلاح را می توان بدون در نظر گرفتن نوع حمل کالا به کار برد.

از آنچه که به طور خلاصه گذشت در می یابیم که در اصطلاحات نظیر: گروه C,F مسئولیت فروشنده در کشور محل صدور کالا تمام می شود. بنابراین، هر گاه قرارداد حمل و بیمه و پرداخت هزینه های مربوط به آنها نیز توسط فروشنده انجام شده باشد، باز هم به معنای انتقال مسئولیت های فروشنده، تا نقطه ذکر شده در کشور مقصد کالا نمی باشد. برعکس در گروه D فروشنده مسئولیت دارد کالا را به نقطه یا محل تعیین شده در مقصد برساند. لذا کلیه هزینه ها و خطرات حمل کالا تا نقطه تعیین شده در مقصد با فروشنده است.

بنابراین، اصطلاحات گروه C مشخص کننده قراردادهای بارگیری و گروه D مشخص کننده قراردادهای ورودی به مقصد هستند.

۱-۶- استانداردهای سنگهای تزیینی

 

120,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.