پایان نامه نحوه ی ساخت نرم‌افزار آموزشی فتوشاپ


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پایان نامه نحوه ی ساخت نرم‌افزار آموزشی فتوشاپ مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۸۹  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پایان نامه نحوه ی ساخت نرم‌افزار آموزشی فتوشاپ نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه.. ۱
فصل اول: سیستم‌های مولتی‌مدیا
۱-۱ مولتی‌مدیا چیست ۳
۱-۲ انواع مولتی‌مدیا.. ۴
۱-۳ شناخت سیستم مولتی‌مدیا.. ۴
۱-۳-۱ شناخت قابلیت های مولتی‌مدیا. ۵
۱-۳-۲ معرفی کاربردهای مولتی‌مدیا ۶
۱-۳-۳ بررسی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی مولتی‌مدیا . ۷
۱-۴ نقش سیستم‌های چندرسانه‌ای در ارتقاء جایگاه علمی و فنی کشور . ۹
۱-۵ سخت‌افزار و نرم‌افزار ۱۰
فصل دوم: معرفی نرم‌افزارهای فتوشاپ
۲-۱ تاریخچه فتوشاپ.. ۱۲
۲-۲ نرم‌افزار فتوشاپ چیست.. ۱۳
۲-۲-۱ کاربردهای فتوشاپ.. ۱۳
۲-۳ پلاگین فتوشاپ چیست.. ۱۳
۲-۳-۱ پلاگین‌ها در فتوشاپ.. ۱۴
۲-۴ ده روش برای افزایش سرعت فتوشاپ. ۱۴
۲-۵ ویژگی‌های جدید نرم‌افزار۴‌Adobe Photoshop CS Extended .. 17
2-5-1 مزایای کلیدی نرم‌افزار Adobe Photoshop CS4 Extended  ۱۹
۲-۶ آموزش فتوشاپ.. ۲۰
۲-۶-۱ کار با کانال‌های رنگ در فتوشاپ . ۲۱
۲-۶-۱-۲ ترکیب رنگ کانالها ۲۱
۲-۶-۱-۳ حالتها و مدهای رنگ.. ۲۲
۲-۶-۱-۴ تبدیل یک فایل رنگی به حالت Bitmap  ۲۳
۲-۶-۱-۵ طریقه اعمال رنگها و برخی از ابزار فتوشاپ . ۲۳
۲-۶-۲ استفاده از پالت کانالها ۲۴
۲-۶-۲-۱ ویرایش کانالها.. ۲۴
۲-۶-۳ کپی گرفتن از کانالها.. ۲۴
۲-۶-۴ چسباندن کانالها.. ۲۵
۲-۶-۵ حذف کانالها ۲۶
۲-۷ کار با ماسک سریع.. ۲۷
۲-۷-۱ کار عملی ایجاد ماسک سریع.. ۲۷
۲-۸ نصب برنامه ۲۷
فصل سوم: تشریح کلیه‌ی نرم‌افزارهای بکاررفته
۳-۱ سختافزار مورد نیاز ۳۰
۳-۱-۲ ویندوز‌های تحت اجرا. ۳۰
۳-۲ نقاط ضعف و قوت پروژه. ۳۰
۳-۳ کار با نرمافزار‌ Ulead Photoimpact 31
3-3-1 ویژگی‌های کلی نرم‌افزار. ۳۲
۳-۳-۲ مهمترین پنجره‌ها و نوار ابزار‌ها در Photo Impact .. 33
3-3-2-1 نوار ابزارToolbox . 34
3-3-2-2 ایجاد دکمه‌ی دو یا سه‌حالته  ۳۴
۳-۴ کار با نرم‌افزار Quize Builder.. 35
3-4-1 ویژگیهای کلیدی نرمافزار. ۳۵
۳-۵ نرم‌افزار‌Swish Max . 39
3-5-1 ویژگی‌های نرم‌افزار Swish Max .. 39
3-5-2 پنل‌هایSwish Max .. 40
3-5-3 ایجاد لینک در فایل نمایش.. ۴۱
۳-۶ نرم‌افزار‌Adobe Captivate .. 41
3-6-1 ویژگیهای نرمافزار Adobe Captivate . 45
3-6-2 کلید‌های میانبر نرم‌افزار     . ۴۵
۳-۶-۳ تغییر و اعمال صدا به اجزای موجود در اسلاید‌ها  ۴۶
۳-۶-۳-۱ اعمال صدا به کل فیلم ۴۶
۳-۶-۳-۲ ایجاد خروجی در فیلم ۴۷
۳-۷ نرم‌افزار Setup Factory. 48
3-7-1 بخش‌های مختلف‌Setup Factory   ۴۸
۳-۸ آموزش نرم‌افزار Macromedia Authroware . 50
3-8-1 آیکن‌های Authorware 50
3-8-2 روش‌های باز‌کردن آیکن نمایش ۵۱
۳-۸-۲-۱ کار با ابزارهای جعبه ابزار. ۵۱
۳-۸-۳ قالب‌های تصویری قابل استفاده . ۵۲
۳-۸-۴ اثر گذاری جلوه‌ها در آیکن نمایش . ۵۲
۳-۸-۵ انواع قالب‌های فیلم.. ۵۴
۳-۸-۵-۱ وارد کردن یک فیلم در آیکن فیلم . ۵۴
۳-۸-۶ انواع قالب‌های صدا در نرم‌افزار ۵۵
۳-۸-۶-۱ تنظیم کادر محاوره مشخصات آیکن صدا .. ۵۵
۳-۸-۶-۲ وارد کردن یک صدا و پخش آن  ۵۵
۳-۹ انواع گرافیک. ۵۶
۳-۱۰ اجزای محیط کار Authorware 58
3-10-1 تنظیم ابعاد خروجی فایل ۵۹
۳-۱۰-۲ آیکون‌های نوار ابزار.. ۶۰
۳-۱۱ فرامین درAuthorware . 60
3-12 نرم‌افزار Multimedia Builder.. 61
3-12-1 قابلیتهای کلیدی نرمافزار‌Multimedia Builder  .. ۶۱
۳-۱۲-۲ ویژگیهای کلیدی نرمافزار‌Multimedia Builder . 61
3-13 نرم‌افزار‌Button Shop .. 61
3-13-1 ویژگیهای نرمافزار Button Shop  ۶۲
۳-۱۴ نرم‌افزار Menu Maker. 62
3-14-1 قابلیت‌های نرم‌افزارEasy Button & Menu Maker .. 62
3-15 نرم‌افزار Power AutoPlay . 63
3-15-1 طراحی و ساخت آسان اتورانهای حرفهای با نرمافزار . ۶۳
۳-۱۵-۲ ویژگی‌های نرم‌افزار Power AutoPlay ‌‌ . ۶۳
۳-۱۶ طرز‌کار برنامه ۶۴
نتیجه‌گیری. ۷۹
کد برنامه.. ۸۰
منابع. ۸۱

منابع

محمدی.محمدرضا،‌مینایی.غلامرضا.،‌”آموزش نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای”، چاپ دوم، ص۱۲۰، انتشارات ناقوس، (۱۳۸۷).

چهاردولی.مصطفی.، “مقدمه‌ای بر چندرسانه‌ای”، چاپ دوم، ص۱۷۲، انتشارات میهن، (۱۳۸۷).

بوالحسنی.مهندس جمال.،”نگاهی نو برفتوشاپ ۵″، چاپ اول، ص ۸۹‌، انتشارات ناقوس، (۱۳۸۹).

خلیق.غلامرضا.،”رایانه‌کار گرافیک فتوشاپ”، چاپ اول، ص۲۰۴، انتشارات اشراقی، (۱۳۸۶).

نوریان.محمدعلی.،”آموزش گام به گام فتوشاپ”، چاپ دوم، ص ۱۳۲، انتشارات ادبستان، (۱۳۸۶).

 

۱-۱ مولتی‌مدیا چیست

محصولات مالتی‌مدیا یا چند‌رسانه‌ای بطورکلی به سه قسمت عمده تقسیم می‌شوند:

آموزشی

در این نوع از مالتی‌مدیا یا چند‌رسانه‌ای از تمام قابلیت‌ها برای تولید یک نرم‌افزار آموزشی استفاده می‌شود. و در فضایی جذاب و متنوع فعال در این گونه از نرم‌افزار‌ها سعی می‌شود مفاهیم آموزشی بصورت تعاملی به مخاطبان آموخته شود.

تبلیغاتی

در ابتدا تبلیغات یا رساندن صدای خود به مخاطبان خاص را در نظر بگیرید. لذا در همین راستا با بهره‌گیری از قابلیت‌های کامپیوتر می‌توان از طرق مختلف از قبیل استفاده از عناصر دیداری وشنیداری مانند: انیمیشن، صوت، عکس و‌… به هدف مطلوب دست یافت.

کاربردی

نرم‌افزارهای‌کاربردی از قبیل پخش کننده‌های صوتی و تصویری، برای ساخت خود دارای تعریف‌های استانداردی هستند. اما با توجه به این مطلب می‌توان برای ایجاد فضایی متنوع، خلاقانه، کاربردی و بهینه از قابلیت‌های ارائه شده توسط تکنولوژی محصول چند رسانه‌ای را پیدا کرد.

چرا استفاده از مالتی‌مدیا پیشنهاد می‌شود:

۱- عدم محدودیت در فضای مورد نیاز به جهت قرار دادن مستندات مورد نظر.

۲- کاهش حجم محصولات تولیدی به لحاظ فیزیکی.

۳- تلفیق رسانه‌های گوناگون با یکدیگر (تصویر، فیلم، صوت، متن).

۴- قابلیت توسعه و تغییر محصولات تولید شده در کمترین زمان ممکن.

۵- قابلیت ارائه متمرکز مطالب و مستندات و یا هر نوع داده دیگر در قالبهای سامان یافته به مخاطبان.

۶- فراهم کردن محیطی جذاب و مطابق با نیازهای مخاطبان و کاربران.

۷- قابلیت ایجاد ارتباط بین رسانه‌های ارتباطی از قبیل سایت‌های اینترنتی وخروجی‌های متفاوت از نرم‌افزار‌های دیگر.

۸- کاهش هزینه‌های تبلیغاتی به همراه بازدهی بیشتر نسبت به رسانه‌‌های سنتی به علت محدودیت بسیار کمتر در میزان حجم داده‌های اطلاع‌رسانی.

۹- قابلیت تهیه رونوشت و چاپ از مطالب ارائه شده متناسب با نیاز کاربران.

۱۰- قابلیت نشر محصولات چند‌رسانه‌ای در تمام جهان با استفاده از اینترنت و با صرف هزینه‌ای اندک بدون محدودیت در تعداد کاربران.

۱۱- قابلیت شبیه‌سازی عناصر مورد نیاز به صورت سه بعدی.

۱۲- قابلیت انتقال مطالب به صورت روان‌تر و قابل فهم‌تر در محصولات چندرسانه‌ای.

تکنولوژی محصول مالتی‌مدیا از جدیدترین تکنولوژی‌های ارائه شده برای ارائه مطالب و تبلیغات در عرصه کامپیوتر می‌باشد و به علت استفاده از رسانه‌های گوناگون دیداری و شنیداری و برخورداری از پویایی و افکتهای زیبا و جذاب گرافیکی و ویدوئی به آسانی با کاربران ارتباط برقرار می‌کند و قادر است تا محیطی کاملا تعاملی را فراهم نماید تا در ضمن سرعت بالاتر در انتقال مطالب به جذب مخاطب برای ارائه بهتر مطالب خود دست یافت.

۱-۲ انواع مولتی‌مدیا

مولتی‌مدیا را می‌توان سیستمی دانست که توان پردازش حداقل دو رسانه از رسانه‌های فوق را به صورت همزمان و یکپارچه داشته باشد و یک برنامه مولتی‌مدیا، مجموعه‌ای گوناگون از منابع سمعی، بصری‌، داده‌ها و دستورات است. همچنین یک سیستم مولتی‌مدیا به دو صورت غیرفعال وفعال قابل استفاده است. در حالت اول، سیستم فقط می‌تواند به صورت یکطرفه مورد استفاده قرار گیرد، یعنی کاربر تنها می‌تواند به صورت یکطرفه از اطلاعات و برنامه‌هایی که به کمک رسانه‌های مختلف در اختیار او قرار می‌گیرد، استفاده کند‌. در حالت دوم‌، چنانچه سیستم مولتی‌مدیا به یک مرکز اطلاع‌رسانی و دیتا متصل شده و با آن هماهنگی داشته باشد، کاربر قادر خواهد بود ارتباطی دو طرفه و متقابل با سیستم داشته باشد و بر روی آن اثر بگذارد و اطلاعات ارائه شده از هر نوع را با توجه به نیاز خود تغییر دهد‌.

با شناخت ماهیت مولتی‌مدیا، می‌توان به معمولی‌ترین سیستم مولتی‌مدیا، یعنی تلویزیون اشاره کرد که برای انتقال اطلاعات از رسانه‌هایی مانند صوت‌، تصویر و متن استفاده می‌کند‌. لیکن سیستمی که امروزه به عنوان مولتی‌مدیا مورد توجه قراردارد، مولتی‌مدیای مبتنی بر تکنولوژی کامپیوتری است‌. در مولتی‌مدیای مبتنی بر کامپیوتر، از سیستم دیجیتالی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود و به همین علت دارای مزایای عمده‌ای چون خرابی کمتر داده‌ها، سرعت بالا، کیفیت مطلوب، امکان دستکاری و ایجاد تغییرات در انواع مختلف داده‌ها مانند صدا، تصویر‌، متن و‌… است و همچنین امکان دسترسی به هر قسمت از اطلاعات براحتی وجود دارد‌. با امکانات وسیعی که تکنولوژی ارتباطات و کامپیوتر، در زمینه‌های دریافت‌، انباشت و پردازش داده‌ها در اختیار مولتی‌مدیا، قرار می‌دهد، می‌توان به گستردگی قابلیتها و کاربردهای سیستم مولتی‌مدیا، پی‌برد‌.

۱-۳ شناخت سیستم مولتیمدیا

توسعه‌ در ابعاد اقتصادی‌،‌ اجتماعی، فرهنگی مستلزم توانمندیهایی است که زائیده تحولات علمی و تکنولوژیکی بوده و از رقابت تنگاتنگ در عرصه گسترش دانش بشری و نوآوری‌های تکنولوژیکی نشات می‌گیرد. امروزه در فرآیند توسعه پایدار، مهمترین عامل در پیشبرد اهداف و باقی ماندن در عرصه رقابت جهانی، استفاده موثر از منابع علمی و تکنولوژی‌های نوین است. در این میان، نقش تکنولوژی‌های ارتباطی وسیستم‌های اطلاع‌رسانی در سرعت بخشیدن به این روند و کمک به پیشرفت علمی جوامع، انکار ناپذیر است. استفاده از سیستم‌های اطلاع‌رسانی و تکنولوژی‌های ارتباطی، جوامع را قادر می‌سازند که در عین تلاش برای کسب دانش نو، شیوه‌های پیشرفته فناوری را نیز به خدمت گیرند و با ارتقای سطح دانش عمومی و آگاهی‌های اجتماعی، اقشار و گروه‌های فراگیرتری از جامعه را به میدان مبارزه جهت کسب موقعیت در عرصه جهانی، وارد سازند.

 امروزه‌، تکنولوژی‌های ارتباطاتی زمینه لازم جهت انتقال سریع و آسان اطلاعات را فراهم ساخته و امکان انتقال و دسترسی به اطلاعات را در کسری از ثانیه، میسر کرده است. توسعه کامپیوترهای شخصی‌، تبدیل دیسک‌های مغناطیسی به دیسک‌های فشرده و امکان انباشت عظیم اطلاعات در کامپیوترها، افق وسیعی را در صنعت ارتباطات نمایان می‌سازد‌.

در این راستا، تکنولوژی‌های چند رسانه‌ای مولتی‌مدیا، یکی از جدیدترین دستاوردها به شمار می‌آید که در سالهای اخیر، جای خود را در میان تکنولوژی‌های ارتباطاتی باز کرده است و در عین‌حال نقطه آغازی برای پیدایش شیوه‌های مدرن‌، توانمند و متنوع انتقال مفاهیم و اطلاعات به حساب می آید.

۱-۳-۱ شناخت قابلیتهای‌ مولتیمدیا

مولتی‌مدیا‌ که می‌توان آنرا به واژه چند‌رسانه‌ای ترجمه کرد، عبارتست از انتقال اطلاعات از طریق چند رسانه در کنار یکدیگر، برای ارائه یک پیام به عبارتی تاثیرگذاری همزمان دو یا چند‌رسانه بر روی یک شخص‌، برای رسیدن به یک هدف خاص‌، مولتی‌مدیا نامیده می‌شود‌.

این رسانه‌ها می‌توانند شامل انواع داده‌ها مانند متن‌، صدا، گرافیک‌، انیمیشن‌، تصاویر ثابت و متحرک و‌… باشند که توسط تکنولوژی ارتباطات و کامپیوتر، کنترل می‌شوند‌. برای درک بهتر مولتی‌مدیا، نه تنها نیاز به شناخت هر یک از رسانه‌های فوق داریم‌، بلکه باید بدانیم که این رسانه‌ها چگونه به وسیله ابزارها و تکنولوژی‌های کامپیوتری، به هم ارتباط داده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند‌. به همین منظور توضیح مختصری درباره هر یک از رسانه‌ها ارایه می‌کنیم‌:

متن

متن می‌تواند شامل هر نوشتاری باشد، از یک فهرست مطالب گرفته تا یک رمان کامل‌، حتی در برنامه‌هایی که جنبه تصویری دارند، ارائه متن به صورت عناوین‌، زیر نویس‌، خلاصه نویسی و یا خودآموز برنامه‌، می‌تواند نقش کمکی موثری در انتقال مفاهیم داشته باشد‌.

صدا

صدا شاید یکی از جالب‌ترین اجزای مولتی‌مدیا باشد‌. صدا می‌تواند شامل صدای انسان‌، موسیقی و افکتهای‌ صدا باشد، چه از منابع زنده ضبط شده باشد و چه به طور الکترونیکی ساخته و پرداخته شده باشد.

 گرافیک

منشا گرافیک در مولتی‌مدیا همان رسانه‌های سنتی از قبیل رسم‌، چاپ نقاشی‌های دستی و یا کامپیوتری است‌. در حقیقت هر نوع کار هنری روی کاغذ نقشه‌، نقشه‌های معماری‌، پوسترها، انواع طرح‌ها و نقاشی‌ها و دیگر کارهای مشابه را می‌توان به شکل الکترونیکی در مولتی‌مدیا بکار گرفت‌.

انیمیشن

انیمیشن یا نقاشی متحرک در سطح وسیعی‌، در مولتی‌مدیا کاربرد دارد، از اشکال سه بعدی روی فیلم گرفته تا تصاویر کامپیوتری‌.

تصاویر

تصاویر در دو نوع ثابت و متحرک‌‌، مبین واقعی تصویرهای عکاسی مانند اسلاید، ترانسپارنت و نگاتیو و تصاویر فتوگرافیک متحرک هستند که توسط دستگاههای متداول سمعی و بصری مانند دوربین ضبط شده و برای استفاده در مولتی‌مدیا به صورت داده‌های دیجیتالی روی دیسکها ذخیره می‌شوند‌.

سایر داده‌های اطلاعاتی از قبیل آمار، جداول‌، نمودارها، منحنی‌ها، برگه های عملیاتی و یادداشت‌هایی از هر‌‌نوع.

۱-۳-۲ معرفی کاربردهای مولتی مدیا

با اتصال سیستم مولتی‌مدیا به مرکز اطلاع‌رسانی و بانکهای اطلاعاتی و ایجاد یک شبکه مولتی‌مدیا، می‌توان به کاربردهای مختلفی دست یافت‌. شبکه مولتی‌مدیا، کاربردهای مولتی‌مدیا را از کامپیوترهای شخصی و ایستگاههای کاری به سیستم‌های گسترده بسط می‌دهد.

بطور‌کلی کاربردهای مولتی‌مدیا را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد:

۱- دارای زمان حقیقی یا متقابل مانند کنفرانس ویدئویی.

۲- دارای زمان غیرحقیقی مانند تصویر و فیلم براساس در‌خواست‌.

در زیر کاربردهای متعدد دیگری از مولتی‌مدیا ارایه می‌شود که بسیاری از آنها از طریق شبکه مولتی‌مدیا، امکان پذیرند:

۱- طبابت از راه دور کار از راه دور

۲- آموزش از راه دور خرید از راه دور

۳- تبلیغات از راه دور فروش از راه دور

۴- کنفرانس تصویری تلفن تصویری

۵- پخش فیلم بر اساس درخواست

۶- پخش اخبار بر اساس درخواست

۷- انجام کارهای بانکی در منزل

۸- تلویزیون کابلی

۹- سیستم خدمات یکپارچه

۱۰- انواع بازیها و سرگرمی‌ها

۱۱-انواع کاربردهای مهندسی

۱۲- انواع دیسکهای موسیقی

۱۳- کتاب زنده

۱۴- صحبت کردن و همخوانی در خلال یک فیلم یا صوت

۱۵-کاربردهای نظامی

۱۶- کاربردهای هواشناسی و زمین شناسی

کاربردهایی در زمینه جرم‌شناسی‌، انگشت‌ نگاری‌، تشخیص‌هویت و بسیاری از کاربردهای دیگر که بسته به نیاز مشتری و توانایی‌های سیستم مولتی‌مدیا، قابل ارائه است‌. هر یک از کاربردهای ذکر شده به نوبه خود قابل تقسیم به بسیاری ازکاربردهای جزئی‌تر هستند، مانند آموزش از راه دور که می‌توان برنامه‌های مولتی‌مدیای بسیاری را در مورد آن برشمرد از جمله انواع فرهنگ لغت با تلفظ لغات‌، انواع دائره‌المعارف مصور، انواع برنامه‌های آموزش زبان‌، برنامه‌های آموزش دروس مختلف‌، کتابهای زنده که شامل صوت و تصویر و روخوانی متن هستند و…

با توجه به قابلیتهای مولتی‌مدیا و گسترش روز افزون تکنولوژی ارتباطات‌، کاربردهای این سیستم نیز روز‌به‌روز گسترده‌تر خواهد شد و آنچه که در زمینه این کاربردها اهمیت زیادی دارد، ایجاد محیط مناسب برای بکارگیری درست و مناسب این کاربردهاست‌.

 

۱-۳-۳ بررسی ابعاد اجتماعی‌، اقتصادی‌، فرهنگی مولتی‌مدیا

صنعت نوین مولتی‌مدیا، افق روشنی را در برابر تولید‌کنندگان کالا، بخش خدمات‌، بخش آموزش و نیز فعالیتهای اقتصادی گشوده است‌. در مولتی‌مدیا، اساس بر این است که با توجه به نوع مخاطب و نوع ارتباطی که مورد نظر است‌، دو یا چند‌رسانه را در کنار یکدیگر بکار گیرند بطوری که از تلفیق آنها، نقاط ضعف هر یک با استفاده از نقاط قوت دیگر رسانه‌ها جبران شود و انتقال مفاهیم‌، ‌سریعتر و بهتر انجام گیرد‌. در عصر حاضر، توسعه رسانه‌های نوین‌، خود به شاخصی از توسعه بدل شده است و هر‌چه کشوری از رسانه‌های نوین بیشتر و گسترده‌تر بهره ببرد، خود دلیلی بر توسعه یافتگی بیشتر به شمار می‌آید‌. توزیع اطلاعات نیز همانند توزیع ثروت در بین‌ملل مختلف به نحوی ناعادلانه صورت می‌گیرد در حالی که اطلاعات‌، نقش تعیین کننده‌ای در روند رشد و توسعه اجتماعی‌، اقتصادی‌، فرهنگی و سیاسی پیدا کرده و بدون دستیابی به اطلاعات انبوه‌، سریع و منظم‌، نمی‌توان در هیچ زمینه‌ای به آینده امیدوار بود‌

در بین رسانه‌های نوین‌، مولتی‌مدیا به دلیل نقش بزرگی که در عرصه‌های مختلف توسعه ایفا می‌کند، مورد توجه کشورهای جهان قرار گرفته است‌.تجربه کشورهای پیشرفته جهان نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در این بخش‌، جدا از بازده اقتصادی و ایجاد عرصه‌ای نوین برای تولید کالا و خدمات‌، دارای منافع عظیم اجتماعی نیز هست‌.

 برخی از عرصه‌هایی که مولتی‌مدیا در آنها به فعالیت گسترده دست زده است عبارتند‌از‌:

تبلیغات و بازاریابی

با توجه به تنوع روز‌افزون اقلام و گسترش بازارها، با توسعه شبکه های اطلاع‌رسانی به وسیله مولتی‌مدیا، می‌توان کلیه اطلاعات مربوط به انواع محصولات‌، خدمات‌، نشریات‌، کتب و‌… را در اختیار مشتریان قرار‌داد‌. تبلیغات با کمک شبکه‌های مولتی‌مدیا، به سراسر جهان کشیده خواهد شد و مشتریان‌، می‌توانند بدون مراجعه حضوری‌، از تازه‌ترین کالاها و خدمات ارائه شده و همچنین کیفیت و قابلیتهای آنها مطلع شوند‌. همچنین با کمک شبکه‌های فروش از راه دور و خرید از راه دور توسط مولتی‌مدیا، فعالیتهای بازاریابی و تحویل کالا تسهیل می‌شوند.

بدین ترتیب بازاریابی آینده با حضور سیستم‌های مولتی‌مدیای دو جانبه‌، شکل سنتی خود را از دست داده و روابط حرفه‌ای در تجارت‌، دچار تحول تحول خواهند شد‌.

 مولتی‌مدیا و خدمات

با کمک مولتی‌مدیا و شبکه‌های اطلاع‌رسانی و خدماتی نظیر تهیه بلیط‌های مسافرتی‌، رزرو محل اقامت‌، انجام خرید، انجام امور بانکی‌، ارائه خدمات آموزشی‌، خدمات بهداشتی و درمانی‌، خدمات بیمارستان و خدمات بیمه‌، گسترش چشمگیری یافته و از رفت و‌آمدهای غیر‌ضروری و هزینه بر و همچنین اتلاف زمان‌، جلوگیری می‌شود‌.

 تحقیقات علمی

با گسترش مولتی‌مدیا و بانکهای اطلاعاتی‌، انجام تحقیقات در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهش‌، بسیار سریع و آسان انجام می‌گیرد‌. امروزه کتب و نشریات علمی سخنرانیها، نتایج پژوهشهای علمی‌، مشاهدات علمی و‌… در قالب بانکهای اطلاعاتی مورد استفاده همه علاقمندان در اقصی نقاط جهان قرار می‌گیرند.‌ همچنین با بهره‌گیری از امکان پیشرفته صوتی، تصویری و سیستم‌های کنفرانس تصویری و تلفنی می‌توان از راه دور بطور همزمان از کنفرانسهای علمی و مباحث چند جانبه استفاده کرد که در‌نهایت‌، منجر به تسهیل کار جویندگان دانش می‌شود‌.

 مولتی‌مدیا و بزرگراه های اطلاعاتی

با پیشرفت روز‌افزون تکنولوژی ارتباطات‌، دسترسی به بزرگراههای اطلاعاتی‌، حالت واقعیت به خود گرفته است‌‌. با توسعه این بزرگراهها، نقش مولتی‌مدیا بارزتر شده است‌. این بزرگراههای اطلاعاتی‌، به دلیل نقش و جایگاهی که در آینده بازی خواهند کرد، بخش وسیعی از آموزش عمومی‌، پرورش افکار و فرهنگ عمومی‌، توسعه تجاری و خدماتی و‌… را بر عهده خواهند داشت‌. بنابراین‌، لازم است که امکان دسترسی به آنها برای همه اقشار وجود داشته باشد تا اثربخشی اجتماعی لازم را داشته باشد و بتواند با تاثیر بر فرهنگ عمومی‌، جامعه را به سوی ترقی سوق داده و راه‌گشای توسعه در ابعاد مختلف باشد‌.

مولتی‌مدیا و آموزش

اگر آموزش را به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه فرهنگی‌، اقتصادی و اجتماعی به حساب آوریم‌، می‌توانیم به نقش پراهمیت مولتی‌مدیا در این زمینه پی ببریم‌. با قابلیتهای فراوانی که مولتی‌مدیا در اختیار قرار می‌دهد، براحتی می‌توان آموزش را به دورترین مناطق برد‌.

از نظر محتوای‌، این آموزشها با توجه به نوع مخاطب‌، آموزشهای عمومی یا آموزشهای ویژه را در‌ ‌بر‌ می‌گیرند. با ایجاد هماهنگی بین شبکه‌های اطلاع‌رسانی و شبکه‌های مولتی‌مدیا، می‌توان آموزش را به بهترین وجه در ابعاد مختلف آن‌، ارائه داد‌. استفاده از انواع سی‌دی‌های آموزشی‌، ارتباط با مراکز آموزشی‌، دسترسی سریع به کتابخانه‌ها و منابع و مراجع علمی‌، همه به آموزش از راه دور کمک می‌کنند‌.

۱-۴ نقش سیستم‌های چند‌رسانه‌ای در ارتقاء جایگاه علمی و فنی کشور

آموزش در بعد همگانی‌، از ارکان توسعه پایدار است که شامل آموزشهای عمومی و آموزشهای اختصاصی می‌شود‌. آموزشهای عمومی باعث افزایش سطح آگاهی عمومی شده و آموزشهای تخصصی‌، منجر به افزایش دانش فنی ویژه و افزایش توانمندی‌های تکنولوژیک می‌شود‌. از این رو موانع رشد و توسعه آموزش همگانی را می‌توان موانعی بر سر راه توسعه در ابعاد مختلف دانست‌. پیشرفت و گسترش تکنولوژیهای ارتباطاتی در دهه‌های اخیر، افق‌های جدیدی را پیش روی برنامه‌ریزان ‌امر آموزش گشوده است‌.

تکنولوژی‌های ارتباطی‌، فاصله‌ها را کوتاه و یا حذف کرده است و می‌توان با استفاده از این امکانات‌، کارآیی تکنولوژیک‌، شیوه‌های آموزش از راه دور را جایگزین روشهای سنتی کرد‌.

یکی از مهمترین کارکردهای سیستم‌های چندرسانه‌ای در امر آموزش‌، روش آموزش از راه دور است.

این سیستم آموزشی‌، مزایای عمده‌ای دارد که برخی از آنها عبارتند از‌:

۱- کاهش نیاز به ایجاد فضاهای آموزشی و در عین حال توسعه کمی آموزش

۲- استفاده بهتر از اساتید و متخصصین هر حرفه

۳- کاهش هزینه سرانه آموزشی با توجه به استفاده متمرکز از امکانات آموزشی

۴- فراهم کردن شیوه‌های کلاسیک آموزشی با شیوه های فراگیرتر

در شیوه‌های آموزش از راه دور به وسیله سیستم‌های چند‌رسانه‌ای‌، تنوع قابل ملاحظه‌ای وجود دارد که بر حسب مورد و با توجه به اهداف آموزش‌، می‌توان به نوآوری در این زمینه بها داد‌. به عنوان مثال‌، موسسات آموزشی می‌توانند، با استفاده از خطوط مخابراتی و یا سی‌دی‌، آموزش را به دورترین نقاط برده و کمترین هزینه را متقبل شوند‌. از دیگر مزایای این نوع آموزش‌، کوچک کردن تشکیلات اداری برای امر آموزش است که به نوبه خود، منجر به اصلاح ساختار اداری‌، صرفه جویی در هزینه‌های عمومی و کاهش بودجه می‌شود‌. در بعد فرهنگی و رشد و توسعه عمومی فرهنگ نیز می‌توانیم با استفاده از سیستم‌های چندرسانه‌ای‌، آموزشهای عمومی و غیر کلاسیک را اجرا و پیاده سازی کنیم‌.

۱-۵ سخت‌افزار و نرم‌افزار

همچنین دو زمینه عمده‌ کاری در مولتی‌مدیا وجود دارد که  شامل بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است‌. در بخش سخت‌افزاری‌، طراحان و سازندگان سخت‌افزارهای‌کامپیوتری‌، در‌صدد یافتن روشهای مناسبتری برای فشرده‌سازی تصویر، صوت‌، متن و‌… هستند تا بتوانند حجم اطلاعات انبوه‌تری را بر روی دیسکها ذخیره کنند و در عین حال بتوانند کیفیت هر یک از رسانه‌های فوق را افزایش دهند‌. از طرف دیگر، همین طراحان و سازندگان تلاش می‌کنند تا با کاهش قیمت کامپیوتر و سایر ملزومات مورد نیاز مولتی‌مدیا مشتریان بیشتری را به دست آورده و بر رونق کار خود بیافزایند‌.

در بخش نرم‌افزاری‌، طراحان نرم‌افزار و برنامه‌های‌کاربردی‌، همزمان با پیشرفتهای سخت‌افزاری‌، وارد عمل شده و با توجه به نیازهای مشتریان‌، اقدام به طراحی برنامه‌های کاربردی جدید می‌کنند. با توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مولتی‌مدیا، کاربردها نیز توسعه می‌یابند و هر روز بر شمار کاربران افزوده می‌شود‌. در همین راستا، طراحان و سازندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار، در‌صدد تولید برنامه‌هایی هستند که بر‌روی کامپیوتر‌های معمولی هم قابل اجرا باشند و کامپیوتر بتواند قابلیتهای اصلی خود را در ایجاد سرگرمی و بالا بردن کارآیی حفظ کرده و در عین حال به عنوان یک ابزار نیرومند در اختیار مولتی‌مدیا قرار گیرد‌.

 

۲-۱ تاریخچه فتوشاپ

سال‌ها پیش در پاییز سال۱۹۸۷, Thomas knoll، دانشجوی دکترای رشته کامپیوتر در حال کار روی برنامه‌ای بود که بتواند تصاویر طیف خاکستری کامپیوتری را روی صفحه نمایش های سیاه ‌و‌ سفید نقشه‌ بیتی به نمایش درآورد. این برنامه به نوعی سرگرمی دوره‌ دانشجویی نول محسوب می‌شد که فارغ از درس‌های دوره‌ دکتری، در خانه خود و روی کامپیوتر مک پلاس خانگی‌اش روی آن کار می‌کرد. این کد برنامه به هیچ وجه مربوط به رساله‌ پایان ‌نامه‌ نول نمی‌‌شد و خود او نیز در اوایل کار هرگز فکر نمی‌کرد که این برنامه‌ ساده او قرار است روزی به بزرگترین نرم‌افزار ویرایش تصویر تبدیل شود. این برنامه نظر جان، برادر نول را جلب کرد. جان در آن زمان در شرکت بزرگ (Industrial Light and Magic ILM‌) در مارین کانتری کالیفرنیا مشغول به کار بود. ILM مرکز جلوه‌های ویژه تصویری در شرکت عظیم لوکاس فیلم بود که در آن زمان بزرگترین و معتبرترین شرکت فیلم‌سازی به شمار می‌رفت. با تهیه فیلم جنگ‌های ستاره‌ای، لوکاس فیلم ثابت کرده بود که جلوه‌های تصویری کار‌آمد می‌توانند با ترکیب شخصیت‌های خیالی و داستانی دور از ذهن، به یک پدیده در دنیای سینما تبدیل شوند. در پی موفقیت عظیم آن فیلم، همه در‌پی یافتن راه‌حل‌های دیجیتالی برای چنین مقاصدی بودند و به همین علت جان نیز به محض اطلاع از پروژه‌ برادرش، از او خواست که از برنامه‌اش برای تولید تصاویر دیجیتالی استفاده کند. این برنامه‌ ساده نمایش نام داشت و نمایش تصاویر دیجیتالی توسط این برنامه‌ نتیجه‌‌ خوبی را به دنبال داشت که نقطه‌ سرآغاز کار این دو برادر شد. خود جان چنین تعریف می‌کند: من نمی‌دانستم چطور می‌شود از نمایش استفاده کرد. وقتی برای اولین بار یک عکس سیاه و سفید را باز کردم، از جان پرسیدم آیا می‌تواند کد برنامه‌ رو طوری تغییر دهد که تصاویر‌ را با فرمت‌های دیگر هم ذخیره کند. اگر نمایش می‌توانست چنین کاری کند آن وقت من می‌توانستم با آن از عکس برنامه‌های دیگر خروجی بگیرم. من چندتا عکس را که از کامپیوترهای لایت اند مجیک آورده بودم، داخل نمایش باز کردم، اما روی کامپیوتر من خیلی تیره نمایش داده شدند. بنابراین دوباره از توماس پرسیدم می‌توانی کاری کنید که این عکس‌ها کمی روشن‌تر شوند یا مثلا مقدار شفافیت آنها را تغییر دهید. همین سوال ساده سر‌آغاز کار بر روی نرم‌افزاری شد که امروزه آنرا با نام فتوشاپ می‌شناسیم.

۲-۲ نرم‌افزار فتوشاپ چیست

فتوشاپ یک پردازشگر گرافیکی است که برای ایجاد، ترکیب، ویرایش، بازسازی و یا دگرگونی عکسها و نگاره‌ها بکار می‌رود. همه کسانی که باگرافیک کامپیوتری سرو‌کاردارند، به نوعی محتاج این نرم‌افزار هستند. به کمک این نرم‌افزار شما می‌توانید تصاویر مورد نظرتان را ایجاد کنید. عکس‌هایتان را ویرایش کنید و تغییر دهید. اگرچه در ابتدا فتوشاپ برای ویرایش عکسها‌ جهت چاپ روی کاغذ طراحی شده بود، اما به خاطر تنوع ابزارهایی که در اختیار کاربر می‌گذارد، از فتوشاپ بطور فرآیندی برای تولید و ویرایش عکس‌ها در فرمت‌های دیجیتال بخصوص برای استفاده در وب استفاده می‌شود. فایل‌های اختصاصی فتوشاپ پی‌اس‌دی می‌باشد که به نرم‌افزارهای دیگر از قبیل ادوبی ایمیج‌ردی، ادوبی ایلاستریتور، ادوبی پریمایر، ادوبی افتر افکتس و ادوبی انکور دی‌وی‌دی صادر شوند و بالعکس، از آنها به فتوشاپ وارد شوند. فتوشاپ قادر به خواندن و نوشتن پرونده‌های تصویری در قالب‌هایی مختلفی از قبیل گیف، جی‌پگ، پینگ و‌… است. با استفاده از نسخه خاور میانه‌ای آن که به اختصار ME خوانده می‌شود می‌توانید مستقیما در آن به فارسی تایپ کنید. نرم‌افزار فتوشاپ از دسته نرم‌افزارهای Imaqe Editor می‌باشد به این معنا که به کمک این     نرم‌افزار می‌توان بر روی تصاویر ویرایش نمود و حتی تصاویری در درون این نرم‌افزار خلق نمود این نرم افزار که توسط شرکت‌Adobe  ساخته شده است به کمک چند نرم‌افزار دیگر که تحت همین نرم‌افزار کار می‌کنند می‌توانند برروی فیلم‌ها نیز ویرایش‌های را داشته باشند ولی اصل حوزه فعالیت فتوشاپ برروی تصاویر      می‌باشد ما دراین آموزش‌ها قصد کردیم که این آموزش‌ها را در دو سطح مبتدی برای دوستانی که تا به حال با نرم‌افزار آشنایی نداشته‌اند و پیشرفته برای دوستانی که با نرم‌افزار کارکرده ولی کامل با آن آشنا نیستند را ارائه نماییم امید است که بعد از این آموزش‌ها شما را جزء آن دسته از کاربران حرفه‌ای این نرم افزار ببینیم و همچنین ما هم به هدف خود که ترویج علم و مخصوصا علوم کامپیوتر می‌باشد رسیده باشیم.

۲-۲-۱ کاربردهای فتوشاپ

فتوشاپ ابزاری است برای همه کسانی که در کامپیوتر با گرافیک ثابت و حتی متحرک سرو کار دارند. گرافیست‌ها، ناشرین کتب و مجلات، چاپخانه‌ها، شرکت‌های تبلیعاتی، طراحان سایت، عکاس‌ها، نقاشان هنری طراحان نرم‌افزارها، انیمیشن سازها، طراحی پوستر، طراحی کارت ویزیت، طراحی کاتالوگ و بروشور، طراحی صفحات وب، طراحی بنر و… به فتوشاپ احتیاج دارند.

۲-۳ پلاگین فتوشاپ چیست

پلاگین ابزار جانبی فتوشاپ است و برای یک طراح حرفه‌ای پلاگین بسیار مهم است و نقش تاثیر‌گذاری دارد‌. پلاگین‌ها ابزارهای جانبی هستند که شرکت سازنده نرم‌افزار مثلا فتوشاپ به کاربران داده تا انها هم بتوانند در زمینه بهبود و گسترش دادن کار برنامه فعالیت داشته باشند و معمولا همه برنامه‌هایی که چیزی رو تولید می‌کنند این خاصیت رو در برنامه گنجاندند. پس هر شرکت و یا هر‌کسی می‌تواند برای برنامه مورد نظر مثل فتوشاپ پلاگین بسازد و اصولا کارهای یک پلاگین در محدوده کارکرد ان برنامه است ولی هر پلاگین برای خودش مراحل نصب و کارکرد‌های جداگانه‌ای داره و همین طور که خیلی از نرم‌افزارها در انجام دادن کارهای مشخصی با هم تفاوت‌های چشم گیری دارند پلاگین‌ها هم شامل همین مبحث هستند.

۲-۳-۱ پلاگین‌ها در فتوشاپ

مثلا اگه شما بخواهید یک افکت رو روی عکستان و یا نوشتتان و یا هر طرحی که در فتوشاپ می‌توانید باز کنید را با دست انجام بدهید یا اصلا همچین کاری را نمی‌شود انجام داد و یا اینکه برای انجام دادن آن کار اولا نیاز به دانش کافی برای آن کار ندارید و ثانیا وقت خیلی زیادی می‌خواهد در حالی که پلاگین‌ها در عرض چند ثانیه می‌توانند ان افکت و آن خواسته شما را بر روی آن طرح ایجاد کنند که اکثرا هم شامل تنظیمات خاص خودش است این کار اصلی پلاگین‌ها می‌باشد.

۲-۴ ده‌روش برای افزایش سرعت فتوشاپ

نخستین کاری که پس از نصب فتوشاپ باید انجام دهید، این است که از منوی Preferences پنجره تنظیمات اصلی برنامه را باز کرده وآنها را مطابق دلخواه خود تنظیم کنید، اما همین نکته ساده یکی از آن مواردی است که اغلب طراحان توجهی به آن نمی‌کنند. با این کار می‌توانید کارایی نرم‌افزار فتوشاپ را بهبود ببخشید. به خصوص اگر از کامپیوترهای نه چندان قدرتمند استفاده می‌کنید، تغییردادن تنظیمات پیش فرض این برنامه برای شما بسیار ضروری است. اگر تا به حال این تنظیمات را تغییر نداده‌اید یا اگر می‌خواهید تنظیمات قبلی خود را دوباره بررسی کنید، در اینجا ده نکته مهم وکاربردی را به شما معرفی می‌کنیم تا توسط آنها سرعت فتوشاپ خودرا افزایش دهید.

۱- تعداد مراحل تاریخچه را تنظیم کنید

احتمالا شما هم بارها و بارها ازامکانات پالت تاریخچه استفاده کرده‌اید. این پالت، فهرستی از مراحل عملیات انجام شده روی عکس را درخو‌د ذخیره می‌کند و می‌تواند با زدن دکمه‌های  ctrl+zیا کلیک کردن روی هر مرحله از داخل پالت، یک یا چند گام به عقب برگردید‌. این قابلیت فتوشاپ بسیار کاربردی است، اما دقت داشته باشید که ذخیره کردن تعداد زیادی از مراحل می‌تواند موجب کند شدن سرعت فتوشاپ شود‌. تعداد مراحل پیش فرض برنامه، بیست مرحله است، اما برخی از کاربران سعی می‌کنند با بالا بردن این تعداد از داخل تنظیمات اصلی برنامه، درصد خطا را هنگام کار کاهش دهند.

پیشنهاد می‌کنیم اگر مقدار حافظه کامپیوتر‌ شما کمتر از دوگیگابایت است، به جای افزایش تعداد مراحل ذخیره شده، ازقابلیت عکس‌های فوری پالت تاریخچه استفاده کنید.

۲-چه مقدار‌  Cache Levelنیازدارید

تنظیمات Cache Level نیز درمسیر Edit>Preferences>Performance ودقیقا زیر تنظیمات پالت تاریخچه قراردارند‌. این تنظیمات هیستوگرام وزمانی که طول می‌کشد تا تغییر انجام شده روی تصویر دوباره روی صفحه به نمایش درآید را تعیین می‌کند‌. بصورت پیش فرض، شش مرحله برای Cache Level تعیین شده است که تعداد در نهایت می‌تواند تا هشت مرحله افزایش یابد. بدیهی است که افزایش این مقدار موجب بالارفتن سرعت پردازش تغییرات می‌شود این تنظیمات به خصوص هنگامیکه با عکسهایی با دقت بالا کارمی‌کنید، بسیار مؤثر است. همچنین هنگامیکه روی اندازه نمایش کوچکتر کار می‌کنید، باز هم همین تنظیمات برای پردازش عکسها د‌ر اندازه کوچکتر نیز استفاده می‌شود اگر مقدار حافظه کامپیوترشما بیش از دو گیگابایت است‌. معمولا روی عکس‌هایی با دقت بالا (مانند عکس‌هایی که با دوربین‌های دیجیتال خودتان می‌گیرید) کار می‌‌کنید، بهتر است مقدار Cache Levels را تا هشت افزایش دهید، اما اگر مقدار حافظه کامپیوتر شما زیاد نیست و همچنین اگر روی عکس‌های با دقت پایین یک تا سه مگابایت کار می‌کنید، کاهش مقدار Cache Levels تا یک یا دو، ا‌نتخاب بهتری برای شما خواهد بود، زیرا می‌توانید به سرعت به جای Cache کردن عکسها، آنها را ذخیره کنید.

۳- حواستان به مقدار حافظه مصرفی باشد

فتوشاپ عاشق حافظه Ram است واگر جلوی آنرا نگیرید تا آخرین بیت حافظه کامپیوتر شما را مصرف‌ خواهد کرد. بنانبراین باید مقدار حافظه‌ای که به فتوشاپ اختصاص می‌دهید را محدود کنید‌.‌ تنظیمات مربوط به محدود کردن مقدار حافظه مصرفی نیز در Edit>Preferences>Performance قراردارد. مقدار حافظه کلی سیستم در این قسمت نمایش داده می‌شود اگر هنگامی که از نرم‌افزار فتوشاپ استفاده می‌کنید، برنامه‌های دیگری را باز نمی‌کنید به عنوان مثال، Firefox برای جست‌وجو در اینترنت یا Media‌ Player برای گوش‌دادن موسیقی و… و همچنین اگر مقدار حافظه کامپیوتر شما حدود دو تا سه گیگابایت است، می‌توانید این درصد را تا ۸۰-۷۵ درصد نیز افزایش دهید. درغیر این صورت بهتر است این مقدار را از پنجاه درصد بالاتر نبرید.

۴- از Scratch Disk ‌مناسب استفاده کنید

فتوشاپ می‌تواند به همان صورتیکه از حافظه استفاده می‌کند، بخشی از حافظه ثابت کامپیوتر را نیز به عنوان یک‌ حافظه جانبی بکارگیرد. برنامه  فتوشاپ این حافظه را Scratch Disk[1]می‌نامد. بصورت پیش‌فرض این حافظه از درایو ویندوز یا معمولاهمان درایوC کسر می‌شود، اما درایو‌ C بطور معمول فضای خالی چندانی ندارد. و استفاده از فضای خالی آن به عنوان Scratch Disk موجب کند شدن کل سیستم می‌شود. بنابراین بهتر است درایو پیش فرض را به یکی از درایوهای دیگر با فضای خالی بیشتر تغییر دهید. به همین طورترتیب درایو‌ها را طوری تنظیم کنید(با دکمه های مثلثی شکل سمت راست فهرست)که درایوC آخرین درایو باشد.

۵- قابلیت پیش نمایش فونت‌ها را خاموش کنید

فتوشاپ، به خصوص طراحان، علاقه دارند فونت‌های زیادی را روی کامپیوترشان نصب کنند تا همیشه هنگام کار فونت‌های مورد نیاز را در دسترس داشته باشند. هنگامی که در فتوشاپ روی منوی فونت‌ها کلیک می‌کنید، به محض باز شدن این منو، پیش نمایشی از فونت‌های دردسترس به نمایش درمی‌آید. خاموش کردن پیش نمایش فونت‌ها می‌تواند‌ تاثیر زیادی روی بالارفتن کارایی فتوشاپ داشته باشد.

برای این کار به مسیر Edit>preferences>Type رفته و مانند آنچه در تصویر می‌بینید،گزینه Font Perview Size را غیر‌فعال کنید.

۶-خاموش کردن تصاویرکوچک

داخل پانل‌ها فراهم کردن پیش نمایش لایه‌ها در پانل‌ها و همچنین در پانل‌های دیگر مانند  Channels و Paths موجب استفاده از حافظه می‌شود. به خصوص هنگامی که روی لایه‌ها یا مختلف عکس کار می‌کنید، فتوشا‌پ برای هر تغییر جدید، لایه‌های مربوط به آنرا نیز دوباره پردازش می‌کند و با افزایش تعداد لایه‌های تصویر موجب استفاده بیشتر از حافظه می‌شود. درصورت تمایل می‌توانید این پیش نمایش‌ها را بطور کل خاموش کنید، دست کم کوچکترین اندازه ممکن را برای آنها انتخاب کنید. برای این کار باید در هر پانل، منوی panel Option را باز کرده و مانند تصویر،گزینه  Noneیا کوچکترین اندازه را انتخاب کنید.

۷-ازفرمان  Purgeاستفاده کنید

هنگامی که درحال کار هستید، فتوشاپ اطلاعات تصویر برای فرمان Undo، حافظه موقت یا‌Cilpboard  و مراحل تاریخچه را ذخیره می‌کند. این اطلاعات موجب مصرف حافظه می‌شود، بخصوص اگر زمان زیادی را روی یک عکس صرف کنید یا این که تعداد مراحل زیادی را برای تاریخچه اختصاص داده باشید، این مصرف حافظه زیاد خواهد بود‌. برای کاهش اطلاعاتی که موجب مصرف حافظه می‌شوند، به مسیر Edit>purge>Option بروید منظور از Option حافظه مورد نظر شما خالی شدن است. توجه کنید که در صورت حدف هریک از اطلاعات، دیگر امکان دسترسی به آنها ر‌ا نخواهید داشت.

۸-قابلیت هماهنگی فایل‌های‌  PSDو  PSBرا روشن کنید

قابلیتی درفتوشاپ است که به موجب آن، یک نسخه کپی یکی شده از لایه‌ها Flattened Copy همراه فایل ذخیره می‌‌شود تا اطمینان پیدا کنید که فایل PSD  یا  PSBشما که در نسخه جدید فتوشاپ ذخیره شده است، در نسخه‌های قدیمی‌تر نیز بدون مشکل باز خواهد شد. این کار اندکی موجب زیادتر شدن حجم فایلهای شما می‌شود.

۹-فتوشاپ خود را شلوغ نکنید

اگر چه روی اینترنت الحاقات رایگان و در ایران در دی‌‌وی‌دی‌های فروشگاه‌های الحاقات غیر‌رایگان زیادی را داریم می‌توانید پیدا کنید، اما باید مراقب باشید که این تعداد از امکانات جانبی دردسترس (فونت‌ها، قلم موها، شکلهای آماده، استایل‌ها، پلاگین‌ها و…‌) نباید شما را فریب دهند. فتوشاپ خود را خلوت نگه دارید قرار نیست هرچه در دسترس شما است روی فتوشاپ نصب کنید. نصب تعداد زیادی پلاگین والحاقات جانبی‌ موجب کند شدن کارایی فتوشاپ می‌شود. حرفه‌ای‌ها ترجیح می‌دهند تنها چند پلاگین را روی فتوشاپ نصب کرده و از همان چند گزینه هزاران نتیجه مختلف را به دست آورند.

۱۰- بازگرداندن تتظیمات اولیه فتوشاپ

اگر تنظیمات فتوشاپ خود را طوری تغییر داده‌اید که برای شما دردسر‌ساز شده است، احتمالا این ترفند کوچک برای شما مفید خواهد بود. هنگامی که برنامه درحال اجرای دوباره است، دکمه‌های alt+ctrl+shift را نگه دارید. با این کار به محض بالا آمدن فتوشاپ، از شما سوال می‌‌شود که آیا می‌خواهید فایل تنظیمات برنامه حذف شده و برنامه با تنظیمات پیش فرض اولیه اجرا شود در صورت Ok کردن این پرسش‌، تمام تنظیمات تغییر یافته حذف شده و فتوشاپ را با تنظیمات اولیه آن مشاهده خواهید کرد.

 

۲-۵ ویژگی‌های جدید نرم‌افزار۴Adobe Photoshop CS Extended


[1] حافظه جانبی

 

90,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۲۰ آذر , ۱۳۹۵

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.