پایان نامه نصب و راه‎اندازی الکتروپمپ‎های شناور


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پایان نامه نصب و راه‎اندازی الکتروپمپ‎های شناور مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۸۱  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پایان نامه نصب و راه‎اندازی الکتروپمپ‎های شناور نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

چکیده مطالب:   ۰
فصل اول   ۱
معرفی الکتروپمپ شناور:   ۲
ویژگی الکتروپمپهای شناور:   ۲
روش انتخاب پمپ:   ۳
پمپ های چند طبقه عمودی روی خطی MXV   ۴
جنس الکتروموتور:   ۶
مشخصاتی که هنگام سفارش میتوان تعیین کرد:   ۶
مشخصات دیگری که در صورت درخواست میتوان تأمین کرد:   ۷
نمودار دامنه کاربرد:   ۹
الکترو پمپ شناور:   ۱۰
۲- نقشه ها و وسایل مورد نیاز ساخت تابلوها   ۱۴
راه اندازی لحظه ای و دائم   ۱۴
مدار فرمان راه اندازی لحظه ای و دائم   ۱۴
طراحی با تایمر   ۱۶
مدار فرمان طراحی با تایمر ( مدار شمارۀ ۱ )   ۱۷
مدار فرمان طراحی با تایمر ( مدار شمارۀ ۲ )   ۲۰
مدار تسمه نقاله   ۲۲
مدار فرمان تسمه نقاله   ۲۳
مدار کلید ضربه ای   ۲۵
مدار فرمان کلید ضربه ای   ۲۶
برق اضطراری ساختمان   ۲۸
مدار برق اضطراری ساختمان   ۳۰
لیمیت سوئیچ – میکروسوئیچ ( کلید محدود کننده )   ۳۰
مدار الکتریکی ماشین های تراش   ۳۵
مدار قدرت ماشین تراش   ۳۵
مدار فرمان ماشین تراش   ۳۷
موتورهای دالاندر   ۳۸
مدار فرمان دالاندر با توانایی راه اندازی دور کند و تند   ۴۰
مدار فرمان دالاندر ، راه اندازی فقط با دور کند   ۴۱
موتورهای سه فاز دالاندر چپگرد – راستگرد   ۴۳
مدار قدرت دالاندر چپگرد – راستگرد   ۴۴
مدار فرمان دالاندر چپگرد – راستگرد   ۴۴
مدار ستاره – مثلث به صورت چپگرد – راستگرد   ۴۵
اجزای مدارهای کنترل و راه اندازی:   ۴۸
کنتاکتور :   ۴۸
کلیدهای تیغه ای (اهرمی)   ۴۸
کلید غلطکی :   ۴۹
کلید زبانه ای :   ۴۹
مشخصات پلاک کنتاکتور:   ۵۰
طول عمر :   ۵۰
بی متال:   ۵۱
مزایای بی متال نسبت به فیوز فشنگی :   ۵۱
فیوز :   ۵۲
میکرو سوئیچ :   ۵۲
لامپ سیگنال:   ۵۳
تایمر :   ۵۳
تخته کلم   ۵۳
فصل دوم   ۵۵
تشریح روند کار و فرآیند تولید یا ارائه خدمات:   ۵۶
۱- چگونگی راه اندازی الکترو موتورهای شناور:   ۵۶
۲- مدار چپگرد،راستگرد و ستاره،مثلث با تغییر گردش آنی (دستی)   ۶۰
۳- مدار چپگرد،راستگرد و ستاره،مثلث(اتوماتیک)   ۶۳
۴- مدار چپگرد،راستگرد و ستاره،مثلث با تغییر گردش آنی (اتوماتیک)   ۶۷
۲- خلاصه وظایف واحد تأسیسات:   ۷۱
۳- مقایسه بین مشاهدات در محل کارآموزی با دروس تئوری   ۷۲
فصل سوم   ۷۳
پیشنهادات :   ۷۴
نتیجه گیری :   ۷۵
فهرست منابع :   ۷۶

معرفی الکتروپمپ شناور:

الکتروپمپ شناور از دسته الکتروپمپ های سانتریفیوژ و از پیشرفته ترین تکنیکهای دسترسی به آب از اعماق زمین می باشند.

این آبها ممکن است بدون املاح ( زلال ) یا دارای املاح مفید ( معدنی ) و یا آب دریا باشند.

ویژگی الکتروپمپهای شناور:

صرفه جوئی در انرژی،

بالابودن راندمان،

پائین بودن هزینه های راه اندازی،

استحکام و بی صدا کار کردن و عدم افزایش حرارت محیط اطراف،

نگهداری بسیار کم هزینه،

عدم نیاز به نگهداری و سرویس،

نصب سریع و اقتصادی و عدم نیاز به فونداسیون،

طراحی محصول به گونه ای است که الکتروموتور با آب خنک می شود و قابل استفاده در آب تا دمای ۳۰ درجه سانتیگراد می باشد،

وجود آب داخل الکتروموتور باعث روانکاری یاتاقان ودر نتیجه خنک ماندن سیم پیچی می گردد.

دیافراگم مخصوص تعبیه شده در انتهای موتور، قسمت زیرین آن را آب بندی می کند و انبساط آب داخل موتور که ناشی از حرارت سیم پیچی موتور می باشد را نیز جبران می نماید.

موارد کاربرد:

پمپاژ مایعات تمیز یا حاوی مقادیر کمی املاح ازاعماق زمین به بالا،

تأمین آب،

سیرکولاسیون آب مخازن،

سیستمهای خنک سازی در مدارهای باز و بسته،

تأسیسات حرارتی یا تهویه مطبوع،

انتقال آب در تصفیه خانه ها و کارواشها،

تخلیه و پرکردن استخرها و انتقال آب از چشمه ها،

افزایش فشار سیال در بخشهای صنعتی و غیر صنعتی،

آب نماها، فواره ها و غیره، مصارف آتش نشانی، آبیاری،

روش انتخاب پمپ:

۱مقدار ارتفاع پمپاژ (هد H) و میزان آبدهی (دبی Q) لازمه را در نظر می گیریم.

۲- به نمودار دامنه عملکرد مندرج در صفحه ۴ رجوع می کنیم.

۳- مقادیر هد و دبی را روی این نمودار تلاقی می دهیم.

۴- از محل تلاقی چنانچه نوع پمپ با سیال مورد نظر از لحاظ کیفیت و ماسه دهی

همخوانی داشت، به صفحه پمپ مربوطه مراجعه می کنیم.

۵- مجددا” هد و دبی را از روی منحنی عملکرد و یا جدول الکتروپمپ مربوطه

 تلاقی می دهیم.

۶- پمپ مورد نظر را از روی محل تلاقی می خوانیم.

۷- با رجوع به جدول مربوطه، الکتروموتور مناسب به سادگی قابل انتخاب است.

 پمپ های چند طبقه عمودی روی خطی MXV

 پمپ های چند طبقه عمودی همراه با اتصالات مکش و تخلیه با قطر یکسان که در یک محور قرار دارند

( روی خطی).

تمام قسمتهائی که با سیال در تماس هستند، از جمله روکش انتهائی از جنس فولادضد زنگ کروم- نیکل میباشند. همچنین غلافهای یاتاقانی که توسط سیال مورد پمپاژ روانکاری می شوند، از مواد مقاوم در مقابل خوردگی ساخته شده اند.

برای موتورهای استاندارد با ساختار V1 از یک پمپ با یاتاقان کف گرد و کوپلینگ غلافی استفاده          می شود. جزئیات دیگر را راجع به ساختار پمپ در صفحات آتی آورده شده اند.

موارد کاربرد:

سیستمهای تأمین آب،

– پمپاژ مایعات تمیز غیر قابل اشتعال، بدون ذرات جامد یا ساینده و غیر خورنده

در مقابل فولاد ضد زنگ( در صورت درخواست، مواد سیل آب بندی ویژه انتخاب خواهد شد).

این پمپ ها جهت مصارف شهری و صنعتی، سیستمهای بالابرنده فشار، سیستمهای اطفاء حریق، دستگاههای شوینده با فشار

مشخصات موتور

نوع استاندارد: نوع ساختار IM V1 (IEC 34-7) ،کلاس عایقی F (IEC 85) و درجه حفاظت IP 55(IEC 529) می باشد.

۱ سه فاز با ولتاژهای زیر:

موتور تا  ۳KW،      ۲۳۰/۴۰۰ V( IEC 38);

 موتور تا ۴KW ،      ۴۰۰/۶۹۰ V ( IEC 38);

1 سرعت چرخش ۵۰ Hz:   MXV   = ۲۹۰۰  rpm

                                        MXV4 = 1450 rpm

شرایط کارکرد:

درجه حرارت سیال از ۱۵- تا ۱۱۰ + درجه سانتیگراد.

درجه حرارت محیط کارکرد تا ۴۰ درجه سانتیگراد.

حداکثر فشار مجاز در پوسته پمپ : ۲۵ bar،

جنس الکتروموتور:

جهت چرخش: درصورتیکه الکتروپمپ را از روبرو نگاه کنیم جهت حرکت مخالف عقربه های ساعت  می باشد.

مشخصاتی که هنگام سفارش میتوان تعیین کرد:

پمپ بدون موتور می باشد.

پمپ به همراه موتور استاندارد باشد.

( بخش علائم اختصاری در صفحات بعد را ملاحظه فرمائید).

مشخصات دیگری که در صورت درخواست میتوان تأمین کرد:

پمپ با غلاف درگیر با سیال از جنس فولاد ضد زنگ (N) باشد.

اورینگ از نوع FPM (Viton) ارائه گردد.

سیل مکانیکی یدکی ارائه گردد.

پمپ  با موتور مورد انتخاب مشتری( در صورتی که قابل دسترس باشد) ارائه گردد.

ولتاژهای دیگری ارائه گردد.

فرکانس ۶۰Hz.

پمپ با پایه محافظ جهت نصب افقی ارائه گردد.

پایه محافظ جهت نصب افقی ارائه گردد: ( وضعیت H1 یا H2 ).

فلانچهای جوشی جهت اتصال مقابل ( از جنس فولاد ) مطابق UNI 6083 PN 25 باشند.

MXV 25-2, 32-4, 40-8

 جنس ( قسمت های درگیر با سیال ):

(۳ و ۱) جهت استفاده در آب داغ

(۳ و ۲) جهت استفاده در روغن

جهت چرخش: درصورتیکه الکتروپمپ را از روبرو نگاه کنیم جهت حرکت

مخالف عقربه های ساعت می باشد.

مشخصاتی که هنگام سفارش میتوان تعیین کرد:

پمپ با دریچه های رزوه شده ( با علامت مشخصه G ) همراه باشد،

پمپ با دریچه های فلانچ دار ( با علامت مشخصه F ) باشد،

پمپ بدون موتور باشد،

پمپ همراه با موتور استاندارد باشد.

مشخصات دیگری که در صورت درخواست میتوان تأمین کرد:

فلانچ اتصال مقابل از جنس استیل کروم- نیکل باشد.

اورینگ از نوع FPM(Viton) ارائه گردد.

سیل مکانیکی یدکی ارائه گردد.

پمپ  با موتور مورد انتخاب مشتری ( درصورتی که قابل دسترس باشد) ارائه گردد.

موتور تک فاز تا ۲٫۲ kW و ۲۳۰ V باشد.

ولتاژهای دیگری ارائه گردد.

فرکانس ۶۰ Hz ( مطابق برگه اطلاعات مربوط به ۶۰ Hz).


الکترو پمپ شناور:

 رعایت اصول استفاده درست از این محصول موجب حصول راندمان پیش بینی شده و افزایش عمر مفید دستگاه خواهد شد:

 ۱-  به خاطر داشته باشید الکتروپمپ را به هیچ وجه نبایستی قبل از «آماده کردن» و یا قبل از «نصب» روشن نمود زیرا یاتاقان های الکتروموتور و پمپ با آب روانکاری می شوند.

۲-    پیش از نصب ، محور الکتروپمپ را با دست بچرخانید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

۳-  جهت آماده کردن الکتروموتور هر دو درپوش بالایی الکتروموتور را باز نموده و توسط قیف مخصوص داخل الکتروموتور را با آب پاکیزه بدون شن و اسید کاملاً پر نمایید(از آب مقطر استفاده نشود) نیم ساعت صبر کنید تا حباب های داخل الکتروموتور خارج شوند. برای تسریع این کار الکتروموتور را به آرامی تکان دهید. سپس با کمی آب الکتروموتور را لبریز نمایید و سپس درپوشها را در جای خود ببندید.

۴-  جهت کوپل کردن ابتدا پیچ قطعه کوپلینگ الکتروموتور را تاحدی باز نمایید که محور پمپ بتواند براحتی وارد قطعه کوپلینگ گردد. الکتروموتور را بحالت عمودی قرارداده و بوسیله جرثقیل پمپ را بلند نموده و شفت آن را درست در مقابل قطعه کوپلینگ الکتروموتور قرار دهید. محور پمپ را با دست بچرخانید طوری که شیار آن منطبق بر خار قطعه کوپلینگ الکتروموتور باشد. سپس پمپ را به آهستگی و کاملاً عمود پایین آورید بطوری که محور پمپ کاملاً در داخل قطعه کوپلینگ قرار گیرد. ابتدا پمپ را توسط پیچ و مهره به الکتروموتور سفت نموده و سپس پیچ کوپلینگ را سفت نمایید.

۵-    پس از کوپل کردن مطمئن باشید محور در جهت طولی کمی آزادی حرکت داشته باشد.

۶-    الکتروموتور باید توسط برق کار ماهری به شبکه وصل شود.

۷-    به منظور مفصل بندی کابل ها از سیلپک استفاده گردد و از بکار بردن مفصل های غیر استاندارد خودداری گردد.

۸-  پس از نصب الکتروپمپ در داخل چاه توسط مگر ۱۰۰۰ VDC میزان عایقی الکتروموتور همراه با کابل مربوطه اندازه گیری شود و این اندازه گیری در هر ماه یک بار بطور منظم تکرار و ثبت گردد.

۹-  پس از نصب ، مجموعه الکتروپمپ بایستی کاملاً داخل آب قرار گرفته باشد . عمق نصب با توجه به نقطه کار پمپ ، منحنی NPSH  ، فشار اتمسفر محل نصب و مشخصات فیزیکی سیال قابل محاسبه است.

۱۰-در صورتی که سطح آب چاه بطور مداوم بالا و پایین رود از دستگاه حفاظت برای جلوگیری از خشک کار کردن موتور ، استفاده نمایید.

۱۱-با توجه به حساسیت الکتروپمپ به شن ، نباید میزان آن در هر متر مکعب آب بیشتر از ۲۵ گرم باشد.

۱۲-کمترین فاصله زمانی بین روشن و خاموش کردن برای الکتروموتورها تا ۳ کیلووات ۳ دقیقه – از ۷/۳ الی ۵/۳۷ کیلووات ۴ دقیقه و بالای ۵/۳۷ کیلووات ۶ دقیقه است.

۱۳-برای جلوگیری از رسوب بر روی قطعات الکتروپمپ ، در هر ۸ روز حداقل به مدت ۵ دقیقه الکتروموتور را روشن نمایید.

۱۴-پیش از روشن کردن الکتروپمپ ، از بسته بودن شیر فلکه خروجی اطمینان حاصل نمایید و پس از روشن نمودن ، به تدریج شیر فلکه خروجی را باز نمایید.

۱۵-حداکثر زمان مجاز کار با فلکه بسته ۵ دقیقه می باشد.

۱۶-برای تعیین نمودن جهت درست گردش الکتروموتور باید آنرا در هر دو جهت (بوسیله جابجا نمودن دو سیم فاز) با رعایت بند ۱۲ روشن نمود. جهت گردش صحیح ، جهتی است که روی صفحه فشار سنج بیشترین فشار را داشته باشیم.

۱۷-هنگام انبار کردن، الکتروپمپ را بطور عمودی نگهدارید. جهت انبار کردن ، آب داخل الکتروموتور را با باز کردن پیچ تخلیه خالی نمایید و سپس داخل الکتروموتور را با مایع آکوا ۲ و یا پارافین شستشو دهید و از قرار دادن الکتروموتور در زیر آفتاب و یا در محیط های پر گرد و غبار و یا دارای حرارت و سرمای زیاد خودداری کنید.

۲- نقشه ها و وسایل مورد نیاز ساخت تابلوها

راه اندازی لحظه ای و دائم

 در یک ماشین چوب بری از یک موتور سه فاز آسنکرون روتور قفسی استفاده شده است . برای اتصال دائمی این موتور به شبکه از یک شستی و برای قطع آن از شستی دیگری استفاده می شود . علاوه بر این باید توسط یک پدال ( فشار پا ) نیز بتوان موتور را به طور لحظه ای به شبکه متصل نمود .

از این پدال برای مواقعی که بخواهیم زمان کار موتور تحت کنترل باشد ، استفاده می کنیم و باید تا زمانیکه توسط پا بر روی آن فشار وارد می شود ، موتو ر بچرخد و زمانیکه پا از روی پدال برداشته می شود ، موتور نیز از حرکت بایستد .

نکتۀ دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که مدار فوق می باید توانایی راه اندازی الکتروموتور در هر دو جهت (چپگرد – راستگرد) را داشته باشد .

مدار فرمان راه اندازی لحظه ای و دائم

با زدن شستی  ، کنتاکتور  به طور دائم جذب شده و موتور را به صورت راستگرد راه اندازی می کند . در صورتیکه شستی دوبل  ( پدال ) تحریک شود ، موتور از حالت دائم به حالت لحظه ای تغییر می یابد .

برای تغییر جهت گردش موتور کافی است یکی از شستی های  ( برای حالت دائم ) یا  ( برای حالت لحظه ای ) تحریک شود .

برای حفاظت در برابر اینکه کنتاکتورهای  وهمزمان با هم تحریک نشوند و باعث اتصال کوتاه در خطوط تغذیه نگردند ، کنتاکت بسته  در مسیر بوبین  و کنتاکت بسته  در مسیر بوبین  قرار می گیرد .

طراحی با تایمر

 از آنجائیکه زمان در برخی مدارهای صنعتی یک فاکتور مهم می باشد ، برای آشنایی بیشتر با تایمر ، نحوۀ کاربرد آنها در مدارهای مختلف و به طور کلی نحوۀ عملکرد آنها ؛ به طراحی مدار با این عناصر می پردازیم

در طراحی مدار با تایمر باید این نکته رعایت شود که تایمر پس از انجام وظیفه باید از مدار خارج گردد .

( اگر تایمر ، کنتاکتوری را وارد مدار می کند از کنتاکت بستۀ آن کنتاکتور در مسیر بوبین تایمر استفاده می کنیم و اگر تایمر ، کنتاکتوری را از مدار خارج می کند از کنتاکت باز آن کنتاکتور در مسیر بوبین تایمر استفاده می کنیم . )

مدار شمارۀ ۱ ( طراحی با تایمر ) : مداری طراحی نمائید که پس از زدن استارت موتور  راه اندازی شود و بعد از مدت زمان معین موتور  نیز وارد مدار شود . پس از اینکه موتور  راه اندازی  شد ، پس از  ثانیه موتور  از مدار خارج شود و بلافاصله موتور  بدون اینکه استارت یا تایمر عمل کند وارد مدار شود .

مدار فرمان طراحی با تایمر ( مدار شمارۀ ۱ )

با زدن شستی استارت  ، کنتاکتور  ( موتور  ) و تایمر  وارد مدار می شود و پس از گذشت  ثانیه کنتاکتور  نیز با بسته شدن کنتاکت باز تایمر  وارد مدار شده و موتور  را راه اندازی می کند . در این لحظه تایمر  روشن و پس از گذشت  ثانیه موتور  با باز شدن کنتاکت بسته تایمر  که در مسیر بوبین کنتاکتور  قرار دارد از مدار خارج شده و موتور  بدون اینکه تایمر یا استارت عمل کند ، توسط کنتاکت بسته  که در مسیر بوبین کنتاکتور  قرار دارد راه اندازی   می شود .

 مدار شمارۀ ۲ ( طراحی با تایمر ) : مداری طراحی نمائید که تا وقتی موتور  راه اندازی نشده ، موتور  استارت نشود . موتور دوم  ثانیه پس از راه اندازی موتور اول وارد مدار شده و بلا فاصله موتور اول را از مدار خارج و  را راه اندازی کند . ( در صورت روشن بودن موتور  ، موتور  و  به صورت ضربدری کار کنند . )

مدار فرمان طراحی با تایمر ( مدار شمارۀ ۲ )

80,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱۳ آذر , ۱۳۹۵

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.