پایان نامه کنترل داخلی در مؤسسات غیر دولتی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پایان نامه کنترل داخلی در مؤسسات غیر دولتی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۲۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پایان نامه کنترل داخلی در مؤسسات غیر دولتی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

فصل اول: کلیات۲
۱-۱- مقدمه۲
۱-۴-سازمان گزارش۱۷
فصل دوم :حسابرسی مستقل در سازمانهای غیردولتی وکوچک۱۸
۲-۱-بیانیه های مرتبط با کنترل ها۱۸
۲-۲-تعریف کنترل های داخلی۳۳
۲-۳-اهداف کلی سیستم کنترل های داخلی۳۵
۲-۴-انواع کنترل های داخلی۳۵
۲-۵-دلایل استفاده از سیستم کنترل داخلی۳۷
۲-۶-عناصر تشکیل دهنده کنترل داخلی۳۷
۲-۷-ابزارهای دستیابی به کنترل های داخلی۳۸
۲-۸-رابطه سازمانی مدیران و حسابرسی۴۶
۲-۹-شناخت کافی مدیران و تفاهم متقابل۴۷
۲-۱۰-نظام حاکم بر کنترل های اساسی۴۹
۲-۱۱-ویژگیهای کلی یک سیستم کنترل۵۰
۲-۱۲-محدودیت ها و هزینه سیستم کنترل داخلی۵۳
۲-۱۳-تضمین گرفتن از جمعداران۵۳
۲-۱۴-به کارگیری خودآزمایی کنترل توسط حسابرسان مستقل۵۴
۲-۱۵-شیوه های دسترسی به CSA54
۲-۱۶- آزمون ها و تجارب وابسته ی حسابرسی داخلی۵۵
۲-۱۷-ارزش بکارگیری CSA در حسابرسی صورت های مالی۵۶
۲-۱۸-پرسشنامه ی نظر خواهی CSA59
۲-۱۹-جواب های حسابرسان۵۹
۲-۲۰-استفاده ی همگانی و عمومی از CSA59
۲-۲۱-دلایل عدم بکارگیری CSA60
۲-۲۲-رابطه‌ بین‌ واحد حسابرسی داخلی و حسابرس‌ مستقل‌۶۱
۲-۲۳-سیستم کنترل داخلی وجوه نقد۶۴
۲-۲۴-سیستم کنترل داخلی دریافت های نقدی۶۵
۲-۲۵-سیستم های استقرار پایانه در محل خرده فروشی۶۵
۲-۲۶-ویژگی های کنترلی ماشین های صدور صورتحساب۶۶
۲-۲۷-سیستم کنترل داخلی پرداختهای نقدی۶۷
۲-۲۸-ویژگیهای کنترل سیستم کنترل برگه ای۶۸
۲-۲۹-سیستم کنترلهای داخلی تنخواه گردان۶۹
۲-۳۰-سیستم کنترل داخلی معاملات نقدی و کامپیوتر۶۹
۲-۳۱-سیستم کنترل داخلی حساب های  پرداختنی و کامپیوتر۶۹
۲-۳۲-سیستم کنترل داخلی بدهیهای بهره دار۶۹
۲-۳۳-سیستم کنترل داخلی حقوق صاحبان سرمایه۷۱
۲-۳۴-سیستم کنترلهای داخلی معاملات فروش و حسابهای دریافتنی۷۲
۲-۳۵-کنترل سفارش مشتریان۷۳
۲-۳۶-تصویب اعتبار مشتری۷۴
۲-۳۷-صدور کالا از انبار۷۴
۲-۳۸  – حمل و ارسال کالا۷۴
۲-۳۹-تهیه صورتحساب۷۴
۲-۴۰-وصول مطالبات۷۵
۲-۴۱-حذف مطالبات۷۵
۲-۴۲-حسابرسی داخلی دریافتنی۷۶
۲-۴۳-سیستم  کنترلهای داخلی خرید و فروش کالا۷۷
۲-۴۴-نمودار درخواست خرید کالا۷۸
۲-۴۵-سیستم و کنترل داخلی فروش نقدی۸۳
۲-۴۶-حسابداری فروش نقد۸۵
۲-۴۷- نگاهداری حساب کالاهای موجود در فروشگاه۸۶
۲-۴۸-سیستم و کنترلهای داخلی فروش نسیه۸۶
۲-۴۹-کنترل داخلی درسیستمهای کامپیوتری۸۹
۲-۵۰-کنترلهای سازمانی در یک مرکز کامپیوتر۹۰
۲-۵۱- ماهیت سیستم های کامپیوتری۹۱
۲-۵۲-کنترلهای سازمانی و تقلب کامپیوتری۹۴
۲-۵۳- مستندسازی۹۵
۲-۵۴-کنترلهای سخت افزار۹۶
۲-۵۵- ایمنی پرونده ها وتجهیزات۹۷
۲-۵۶-کنترلهای اطلاعات ورودی۹۸
۲-۵۷ -کنترل های پردازش۹۸
۲-۵۸-کنترلهای اطلاعات خروجی۱۰۰
۳-۵۹-کنترل در کامپیوترهای کوچک۱۰۱
۲-۶۰-ویژگیهای سیستم های پیشرفته۱۰۲
۲-۶۱-آثارکامپیوتر بر زنجیره عطف۱۰۴
۲-۶۲- ارزیابی ساختار کنترل داخلی توسط حسابرسان۱۰۴
۲-۶۳- اجرای آزمونهای اضافی کنترل ها۱۰۶
۲-۶۴- مراکز خدمات کامپیوتری۱۱۱
۲-۶۵-شیوه تاثیر گذاری اندازه واحد تجاری بر اجزای سیستم کنترل داخلی۱۱۳
۲-۶۶-کنترل داخلی در موسسات کوچک۱۱۳
۲-۶۷-ویژگیهای واحدهای تجاری کوچک۱۱۴
۲-۶۸- مسایل ناشی از بکارگیری بیانیه های استانداردهای حسابرسی۱۱۷
فصل سوم۱۲۰
نتیجه گیری۱۲۰
منابع۱۲۱

منابع

 ۱- دیوب ، دی ، پیو ( ۱۳۸۶ ) حسابرسی سیستم های اطلاعاتی ، نشر نص

۲- هورن کرن ، چارلز ، هارسون ، والتر ، رابینسون ، مایکل ترجمه : نوروش ، ایرج ، کرمی ، غلامرضا ( ۱۳۸۶ ) اصول حسابداری ۱ ، نشر کتاب نو

۳- علی مدد ، مصطفی ، ملک آرائی ، نظام الدین ( ۱۳۸۶ ) اصول حسابداری ۲ ، نشر مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی

۴- سجادی ، سید حسین ، دستگیر ، محسن ، عابدی صدقیانی ، بابک ، مقاله عوامل موثر در اتکاری حسابرسان مستقل بر اطلاعات حسابرسی شده توسط حسابرسان داخلی

۵- ان گلایم ، اروین ، ترجمه : آریا، ناصر ، فرقان دوست حقیقی ، کامبیز ( ۱۳۸۵ ) کاربرد فناوری اطلاعات در کنترلهای داخلی ، نشر مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی

۲-۱-بیانیه های مرتبط با کنترل ها

کنترل دارای نقش اساسی در رشته حسابرسی داخلی است. به این سبب است که تعریف حسابرسی داخلی، شامل کمک به سازمان برای رسیدن به هدفهای مورد نظر با بکارگیری راهکارهای سیستمی و منظم برای ارزیابی و بهبود اثربخشی فرایند مدیریت خطر، کنترل و راهبری است. در وا‍‍ژه نامه پیوست استانداردها، کنترل، این گونه تعریف شده است :

هرگونه اقدام توسط مدیریت، هیأت مدیره و سایرین، برای پیشبرد مدیریت خطر و افزایش احتمال رسیدن به هدفهای مشخص سازمان. وظیفه مدیریت: برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل عملیات برای حصول اطمینان کافی از رسیدن به هدفهای سازمان است.

تعریف بالا در بند ۱ـ۲۱۰۰ رهنمود عملیاتی، به ترتیب زیر تشریح می شود :

کنترل، هرگونه اقدام مدیریت برای افزایش احتمال رسیدن به هدفهای مشخص سازمان است. کنترل می تواند: پیشگیرانه (برای جلوگیری از وقوع رویدادهای نامطلوب)، یابنده (برای پیدا کردن و تصحیح رویدادهای نامطلوب گذشته )، یا هدایت کننده (برای ایجاد یا ترغیب رخداد یک رویداد مطلوب) باشد. یک سیستم  کنترلی، مجموعه یکپارچه ای از عناصر و فعالیتهای کنترلی است که برای رسیدن به هدفها توسط یک سازمان بکار گرفته می شود.

بیانیه های مرتبط با کنترلها

بیانیه مرتبط با کنترلها: شامل یک بیانیه در مورد استاندارد عمومی عملکرد، یک بیانیه درمورد استاندارد ویژه عملکرد، چهار بیانیه استاندارد حصول اطمینان از عملکرد، دو بیانیه استاندارد عملیات مشاوره و سه رهنمود عملیاتی است. علاوه بر این، رهنمودهای عملیاتی در ارتباط با استاندارد ۲۱۰۰ و استانداردها و رهنمودهای عملیاتی مربوط به مدیریت خطر و فرآیند راهبری بسیار مرتبط با موضوع است.

استاندارد ۲۱۰۰ ماهیت کار ـ عملیات حسابرسی داخلی عملیاتی است که در جهت ارزیابی و کمک به بهبود سیستمهای مدیریت خطر، کنترل و راهبری انجام می گیرد .

استاندارد ۲۱۲۰ کنترل ـ عملیات حسابرسی داخلی باید با ارزیابی کارایی و اثربخشی کنترلها و کوشش مستمر برای بهبود آن، به استقرار و نگهداشت کنترلهای موثر در سازمان کمک کند.

A1 . 2120 . فعالیتهای حسابرسی داخلی باید با توجه به خطرها، کفات و کارایی کنترلهای مستقر در راهبری، عملیات و سیستمهای اطلاعاتی را ارزیابی کند. این ارزیابی باید شامل موارد زیر باشد :

قابل اتکا بودن و جمعیت اطلاعات مالی و عملیاتی
کارایی و اثربخشی عملیات
محافظت از داراییها
رعایت قوانین، آیین نامه ها و قراردادها

رهنمود عملیاتی ۱ـ A1.2120ـ ارزیابی و گزارش درباره فرایند کنترل:

یکی از وظایف هیئت مدیره، استقرار و نگهداشت فرایند راهبری در سازمان و کسب اطمینان از اثربخشی و کارایی فرایندهای مدیریت خطر و کنترل است. وظیفه مدیران ارشد، نظارت بر ایجاد، مدیریت و ارزیابی سیستم مدیریت خطر و فرایند کنترل است. هدف این سیستم چند جانبه کنترلی، پشتیبانی از کارکنان سازمان در مدیریت خطر ورسیدن به هدفهای مشخص و اعلام شده آن است. به بیان روشن تر، این انتظار وجود دارد که فرایندهای کنترلی اطمینان دهند که ضمن وجود سایر موارد شرایط زیر هم وجود دارد:

ـ اطلاعات مالی و عملیاتی قابل اتکا و جامع است.

ـ عملیات، درست اجرا می شود و نتایج مورد نظر بدست می آید.

ـ از داراییها به خوبی نگهداری می شود.

ـ در عملکردها و تصمیمهای سازمان، قوانین، مقررات و مفاد قراردادها رعایت می شود.

مسئولیتهای مدیران سازمان، شامل ارزیابی فرایند کنترل در محدوده مسئولیت آنان هم هست. حسابرسان داخلی و مستقل، درجات مختلفی از اطمینان را درمورد موثر بودن مدیریت خطر و فرایند کنترل در عملیات و بخشهای انتخابی سازمان، ارائه می کنند.
مدیران ارشد و کمیته حسابرسی سازمان، معمولا، انتظار دارند که مدیر حسابرس داخلی، طی سال به میزان کافی، رسیدگی و اطلاعات لازم را گردآوری کند تا بتواند درباره کفایت و کارایی فرایندهای کنترل داوری کند. مدیر حسابرسی داخلی باید داوری کلی خود در زمینه سیستمهای  کنترلی سازمان را به مدیران ارشد و کمیته حسابرسی سازمان گزارش کند. تعداد فزاینده ای از شرکتها، گزارش مدیریت درباره سیستم کنترلهای داخلی را به پیوست گزارشهای سالانه یا دوره ای، به سهامداران و سایر اشخاص ذیربط، ارائه  می کنند.
مدیر حسابرسی داخلی باید برنامه حسابرسی هر سال را طوری تنظیم کند که برای ارزیابی کفایت و کارایی فرایندهای کنترل، شواهد کافی گردآوری شود. برنامه حسابرسی باید شامل رسیدگی های حسابرسی و سایر روشها برای گرداوری اطلاعات درباره تمام بخشها وعملیات مهم باشد. در برنامه حسابرسی باید به بخشها و عملیاتی که تغییراتی داشته یا انتظار تغییراتی در آنها وجود دارد، توجه ویژه شود. این تغییرات می تواند نتیجه تغییراتی در شرایط بازار یا سرمایه گذاری، تملک یا واگذاری بخشها، تجدید ساختار یا ورود به رشته ای جدید و خطرناک باشد. برنامه پیشنهادی باید به گونه ای قابل انعطاف باشد که در صورت تغییر در راهبردهای مدیریتی، شرایط خارجی یا تجدید نظر در روشهای رسیدن به هدفهای سازمان طی سال، بتوان آن را اصلاح کرد.
مدیر حسابرسی داخلی، هنگام تدوین برنامه حسابرسی، باید به فعالیتهای موازی که توسط دیگران انجام می شود هم توجه کند. در تعیین محدوده کار برنامه حسابرسی سال آینده، برای کاستن از دوباره کاری و ناکارآمدی، فعالیتهای برنامه ریزی شده یا اخیر انجام شده مدیران در مورد ارزیابی و بهبود کیفیت کنترلها و برنامه کار حسابرسان مستقل، باید مورد توجه قرار گیرد.
در نهایت، مدیر حسابرسی داخلی باید میزان پوشش برنامه حسابرسی را از دو نظر ارزیابی کند: کافی بودن پوشش از لحاظ واحدهای مختلف سازمانی ودربر داشتن میزان کافی از انواع تراکنشها و فرایندهای تجاری. اگر میزان پوشش برنامه حسابرسی پیشنهادی برای اظهار نظر اطمینان بخش درباره فرایندهای کنترلی سازمان کافی نباشد، مدیر حسابرسی داخلی باید کمبودهای مورد نظر، علل و نتایج احتمالی آن کمبودها را به مدیران ارشد و کمیته حسابرسی گزارش دهد.
چالش فراروی حسابرسی داخلی، ارزیابی کارایی سیستم کنترل سازمان، بر پایه تجمیع ارزیابی های مستقل و متعدد است. این ارزیابی ها، شامل: نتایج رسیدگیهای حسابرسی داخلی، ارزیالی درون بخشی مدیران و رسیدگی های حسابرسان مستقل می باشد. ضمن پیشبرد کار رسیدگی ها حسابرس داخلی باید در موارد مقتضی، نتایج حاصل را به سطوح مناسب مدیریت گزارش کند تا برای اصلاح یا کاهش اثرات انحرافها و نقاط ضعف مکشوفه، بموقع اقدام شود.
سه نکته مهم که در ارزیالی کارایی کلی فرایندهای کنترل سازمان باید مورد توجه قرار گیرد، به شرح زیر است:

ـ آیا در نتیجه رسیدگی های حسابرسی داخلی و سایر اطلاعات گردآوری شده، انحراف یا نقاط ضعف عمده ای یافت شده است؟

ـ در صورت یافتن انحراف یا نقاط ضعف عمده، آیا برای اصلاح یا بهبود شرایط، اقدام شده است؟

ـ آیا از این یافته ها و اثرات آنها می توان استنباط کرد که در شرایط کلی موجود، میزان خطر، غیر قابل قبول است؟

وجود موقتی یک انحراف یا نقطه ضف کنترلی مهم نمیتواند لزوما به نتیجه گیری درباره کلی بودن و ایجاد خطر غیرقابل قبول بینجامد. در داوری درباره کلی بودن نقص سیستم کنترل وایجاد خطر غیرقابل قبول، باید به روند کلی یافته ها، میزان تأثیر و نتایج انحرافها یا نقاط ضعف، توجه شود. گزارش مدیر حسابرسی داخلی در زمینه فرایندهای کنترلی سازمان باید، معمولا هر سال به  مدیران ارشد و کمیته حسابرسی سازمان ارائه شود.

گزارش مدیر حسابرسی باید بر نقش مهم فرایندهای کنترلی در رسیدن به هدفهای سازمان، تأکید کند و فهرستی از رسیدگی های حسابرسی و سایر منابع عمده اطلاعات که برای رسیدن به نتیجه نهایی مورد استفاده قرار گرفته است، ارائه نماید. بخش اظهار نظر کلی گزارش معمولا به شکل سلبی است، به این شکل که: رسیدگی های انجام شده و سایر اطلاعات گردآوری شده طی دوره هیچ گونه نقص یا ضعف عمده ای را که در فرایند کنترلی اثری کلی داشته باشد، نشان نداده است. اگر نقایص کلی و ضعف عمده ای د رفرایند کنترلی وجود داشته باشد، برحسب میزان افزایش قابل پیش بینی در خطر و اثر آن برهدفهای سازمان، گزارش می تواند مشروط یا مردود باشد.

۱۰ . دریافت کنندگان سالانه گزارش، مدیران ارشد و اعضای کمیته حسابرسی می باشند. چون این افراد شناخت های متفاوتی از حسابرسی و کار سازمان دارند

گزارش سالانه مدیر حسابرسی داخلی باید روشن، خلاصه و پرمحتوا باشد. گزارش باید به گونه ای تدوین و ویرایش شود که برای همه مخاطبان قابل فهم باشد و نیازهای اطلاعاتی آنان را تأمین کند. ارزش این گزارش برای دریافت کنندگان آن را می توان با گنجاندن توصیه هایی برای بهبود کنترلها و اطلاعاتی درباره موضوعات و روندهای جاری کنترل، مانند فناوری ها و روشهای جدید حفاظت اطلاعات، روند انحرافها و ضف کنترلی درسایر شرکتها و مشکلات احتمالی در رعایت قوانین و مقررات موجود، بیشتر کرد.

۱۱ . شواهد بسیاری در مورد وجود “فاصله انتظارات” درباره فعالیتهای حسابرسی داخلی از لحاظ ارزیابی و تأمین اطمینان درباره وضعیت فرایندهای کنترلی وجود دارد. یکی از این فواصل، فاصله بین انتظارات زیاد مدیریت و کمیته حسابرسی از خدمات حسابرسی داخلی و انتظارات محدود حسابرسی داخلی، به دلیل آگاهی از وجود محدودیت های فراوان در سطح پوشش حسابرسی و تردید در نحوه گردآوری شواهد کافی برای اثبات داوری آگاهانه و درست است. مدیر حسابرسی باید متوجه فاصله بین آن چه که خواننده گزارش فکر می کند واقع شده است با آن چه که واقعا طی سال اتفاق افتاده است باشد. او باید از این گزارش هم برای جلب افکار متفاوت مخاطبان آن وهم برای ارائه پیشنهاداتی برای افزایش امکانات یا کاستن از محدودیت های دسترسی و افزایش کارایی حسابرسی، بهره برداری کند.

 رهنمود عملیاتی ۲ـ A1 .2120 ـ استفاده از ارزیابی درون بخشی کنترلها برای ارزیابی کارایی فرایندهای کنترل:

 

۱-وظیفه مدیران ارشد سازمان، نظارت بر استقرار، مدیریت و ارزیابی فرایندهای مدیریت خطر کنترل است. وظیفه مدیران عملیاتی، شامل ارزیابی خطر و فرایند کنترل در واحدهای تحت نظارت آنان  می باشد. حسابرسان داخلی و مستقل، سطوح مختلفی از اطمینان درباره کارایی مدیریت خطر و فرایندهای کنترل سازمان ارائه می کنند. تمام مدیران و حسابرسان مایلند روشها و ابزارهایی بکار گیرند که دقت کوشش آنان را در سنجش مدیریت خطر و فرایند کنترلهای موجود، بیشتر کند و راه های اصلاح و بهبود کارایی آن را مشخص سازد.

۲- یک روش به نام ارزیابی درون بخشی کنترلها (control self  assessment = CSA) که شامل ارزیابی درون بخشی و بررسی های کارگاهی ساده است، راهکاری مناسب و کارامد برای همکاری مدیران و حسابرسان داخلی در سنجش و ارزیابی روشهای کنترل می باشد. این روش، در ساده ترین شکل خود، هدفها و خطرهای کار را با فرایندهای کنترل ترکیب می کند و به این دلیل، گاه ارزیابی درون بخشی کنترلها و خطرها(control\risk self assessment = CRSA) هم نامیده می شود. اگرچه برای اجرای این ارزیابی از روشها و فرمهای گوناگونی استفاده می شود، اما بیشتر برنامه های اجرایی ویژگیها و هدفهای مشترکی دارند. هر سازمانی که از روش ارزیابی درون بخشی استفاده می کند، معمولا یک فرایند روشن و مدون دارد که به مدیران و کارکنانی که مستقیما با عملیات، واحد، پروژه یا فرایند مورد نظر، درگیر هستند اجازه می دهد تا بطور منظم برای مقاصد زیر مشارکت کنند:

ـ شناسایی خطرها و خسارتهای بالقوه ناشی از خطرها.

ـ بررسی فرایندهای کنترلی که می تواند آن خطرها را کنترل کند یا کاهش دهد.

ـ تدوین برنامه های عملیاتی برای کاهش خطرها به میزان قابل پذیرش.

ـ محاسبه میزان احتمال رسیدن به هدفهای مورد نظر سازمان.

۳-نتایجی که می تواند از اجرای روش ارزیابی درون بخشی بدست آید به شرح زیر است:

ـ کارکنان بخشهای مختلف سازمان، در ارزیابی خطرها و ارتباط فرایندهای کنترل با مدیریت خطر و افزایش احتمال رسیدن به هدفها، آموزش می بینند و تجربه می اندوزند.

ـ کنترلهای مدون نشده و ضمنی، آسانتر شناسایی و ارزیابی می شود.

ـ کارکنان تشویق می شوند که فرایندهای کنترل را از خود بدانند و اقدامهای اصلاحی درون گروهی، غالبا، کارسازتر و بموقع تر اجرا می شود.

ـ مجموعه ساختارهای کنترل خطر سازمان در معرض نظارت موثرتر و بهبود مستمر خواهد بود.

ـ حسابرس داخلی با ارائه خدمات پشتیبانی در زمینه تسهیل، ثبت و گزارشگری عملکرد گروههای کاری و آموزش مفاهیم خطر و کنترل در برنامه ارزیابی، در فرایند ارزیابی درون بخشی درگیر و صاحب نظر می شوند.

ـ واحد حسابرس داخلی، اطلاعات بیشتری درباره فرایندهای کنترلی درون سازمان کسب  می کند و در نتیجه می تواند منابع کمیاب خود را بیشتر به بررسی و آزمون موارد ضعفهای مهم کنترل و خطرهای با اهمیت دیگر، اختصاص دهد .

ـ بر مسئولیتهای مدیریت درمورد مدیریت خطر و فرایندهای کنترل، تأکید می شود و مدیران کمتر دچار وسوسه واگذاری این فعالیتها به متخصصانی چون حسابرسان می شوند.

ـ مسئولیت اولیه حسابرسی داخلی همچنان شامل ممیزی و ارزیابی فرایند کنترل با انجام آزمونها و اظهارنظر حرفه ای درباره کفایت و کارایی مجموعه سیستمهای مدیریت خطر و کنترل می باشد.

۴-راهکارهای گوناگونی که برای فرایند ارزیابی درون بخشی در سازمانهای مختلف استفاده می شود بازتاب تفاوتهای موجود در رشته های صنعت، وضعیت جغرافیایی، ساختار، فرهنگ سازمانی، میزان اختیارات کارکنان، سبک مسلط مدیریت و روش تدوین راهبردها و خط مشی ها می باشد. مشاهدات نشان می دهد که موفقیت روش ارزیابی درون بخشی در یک سازمان، ممکن است در سازمان دیگر تکرار نشود. فرایند ارزیابی درون بخشی باید با ویژگیهای هر سازمان مطابقت داده شود. بعلاوه، این راهکار باید پویا باشد و بتواند متناسب با تحولات سازمان، تغییر کند.

۵-سه نوع عمده روشهای ارزیابی درون بخشی، کارگاه های گروهی، بررسی ها و گزارشهای تحلیلی مدیریت است. سازمانها معمولا از ترکیبی از انواع برنامه های ارزیابی درون بخشی استفاده می کنند.

۶-کارگاه های گروهی، اطلاعات را از گروه های کاری نماینده سطوح مختلف واحدها یا بخش های سازمانی دریافت می کند. کارگاه می تواند بر پایه هدفها، خطرها، کنترلها یا فرایندها شکل بگیرد:

ـ کارگاههای گروهی برپایه هدف یا هدف گرا، بر بهترین روش رسیدن به هدف سازمان تأکید دارد. کارگاه در ابتدا کنترلهای موجود برای پشتیبانی از هدفها را بررسی می کند و سپس خطرهای بدون کنترل مناسب را مشخص می سازد. هدف کارگاه تعیین کارامد بودن کنترلهای موجود و رسیدن خطرهای بدون کنترل به سطح حداقل قابل قبول است.

ـ کارگاه های گروهی بر پایه خطر یا خطر گرا بر تهیه فهرست کاملی از خطرهایی که در راه رسیدن به هدف وجود دارد، تأکید می کند. کارگاه، ابتدا تمام موانع، اشکالات، خطرها و رویدادهایی که میتواند مانع رسیدن به هدف شود را فهرست می کند و سپس کنترلها را بررسی می کند تا معین کند که تا چه مقدار برای کنترل خطرهای اصلی کافی است. در این روش رسیدگی، گروه کاری، تمام مراحل: هدفها ـ خطرها ـ کنترلها، را طی می کند.

ـ کارگاه های گروهی بر پایه کنترل یا کنترل گرا، بر چگونگی کار کنترلهای موجود تأکید دارد. تفاوت این نوع کارگاه با کارگاه های دیگر این است که برگزارکننده آن، قبل از شروع کار، خطرها و کنترلهای اصلی را مشخص می کند. گروه کاری، در کارگاه، طرز کار و کارایی کنترلها را در کاستن از خطرها و رسیدن به هدفها ارزیابی می کند. هدف این کارگاه، تهیه گزارشی تحلیلی از فاصله یا تفاوت بین چگونگی کارکرد فعلی کنترلهای موجود با میزان کارایی مورد نظر مدیران است.

ـ کارگاه های گروهی بر پایه فرایند یا فرایند گرا، بر فعالیتهای انتخابی شامل عناصر یک زنجیره فرایندها، تمرکز می کند. فرایندهای مورد رسیدگی، معمولا، یک مجموعه از فعالیتهای مرتبط است که از یک نقطه شروع و در نقطه دیگر پایان می یابد، مانند مراحل مختلف خرید یا ایجاد یک فراورده جدید یا کسب درآمد. این نوع کارگاه، معمولا، شامل شناسایی هدفهای فرایند و مراحل مختلف بینابینی است. هدف کارگاه : ارزیابی، بروز رسانی، ممیزی، اصلاح و حتی کارامدتر کردن کل فرایند و فعالیتهای آن است. این نوع کارگاه می تواند گستره بیشتری از کارگاه های نوع کنترل گرا داشته باشد چون هدفهای چندگانه ای را در فرایند پوشش می دهد واز کوششها و ابتکارهای همزمان مدیریت، در زمینه هایی چون مهندسی مجدد، بهبود کیفیت و بهسازی مستمر، پشتیبانی می کند.

فرمهای مورد استفاده در بررسی های ارزیابی درون بخشی کنترلها شامل پرسشنامه هایی است که به سادگی، با بله/ خیر یا دارد/ ندارد قابل پاسخ دادن است و پرسش های آن هم با دقت و به گونه ای انتخاب می شود که دریافت کنندگان به سادگی درک کنند. از این روش بررسی، بیشتر درمواردی استفاده می شود که تعداد پاسخگویان برای شرکت در کارگاه های گروهی زیاد یا پراکنده باشند. در مواردی هم که محیط سازمان برای بحث روشن و باز در کارگاه مناسب نباشد یا مدیریت بخواهد زمان و هزینه را کم کند، از این روش بررسی استفاده می شود .

۷-یکی از فرمهای ارزیابی درون بخشی که ” تحلیلهای مدیران” نامیده می شو ، بیشتر راهکارهای دیگر گروه های مدیریتی را برای ارائه اطلاعات درباره فرایندهای مورد نظر، فعالیتهای مدیریت خطر و روشهای کنترل، پوشش می دهد. هدف این روش، ارائه گزارش آگاهانه درباره ویژگیهای روشهای کنترل است و توسط گروهی از کارکنان صف یا ستاد تدوین می شود. حسابرس داخلی می تواند این گزارش را با سایر اطلاعات ترکیب کند تا شناخت بهتری درباره کنترلها کسب نماید و بصورت بخشی از برنامه ارزیابی درون بخشی کنترلها، آن را بامدیران واحدها یا بخش های دیگر سازمان، درمیان گذارد .

۸-تمام روشهای ارزیابی درون بخشی براین پایه استوار است که مدیران و اعضای گروه کار شناخت کاملی از مفاهیم خطر و کنترل و استفاده ازآن در مراودات و گفتگوها دارند . در جلسات آموزشی ، برای آسانی جریان منظم مباحث و کنترل کامل شدن فرایندها، سازمان ها غالبا، از یک چهارچوب کنترلی، مانند نمونه های کمیته سازمان های یاور

(committee of sponsoring organizations = coco) یا کمیته ضوابط کنترل کانادا

(Canadian criteria of control committee=coco)، استفاده می کنند.

۱۰٫در یک کارگاه معمولی ارزیابی درون بخشی کنترلها، قسمت عمده گزارش، ضمن بحث های گروهی شکل می گیرد. برای هر موضوع مورد بحث، نظر تلفیقی جمعی نهایی و مکتوب می گردد گزارش پیشنهادی نهایی، قبل از پایان آخرین جلسه، بررسی می شود. در برخی موارد، برای اطمینان از گردش آزاد اطلاعات و نظرها در کارگاه و برای کمک به مذاکرات حل اختلاف نظرها بین گروه های مختلف، از روشهای رای گیری مخفی، استفاده می شود.

۱۱٫مشارکت حسابرسی داخلی در برخی از روشهای ارزیابی درون بخشی کنترلها، بسیار زیاد است. حسابرسان داخلی ممکن است فرایند ارزیابی درون بخشی را حمایت، طراحی و اجرا و عملا اداره کند، دوره آموزشی برگزار نماید، دبیر و گزارشگر جلسات را تأمین کند و مشارکت مدیران و گروه کاری را هماهنگ گرداند. مشارکت حسابرسان داخلی در برخی موارد دیگر، ممکن است در حداقل، در حد یک عضو ذینفع و مشاور تمام فرایند و ممیز نهایی ارزیابیهای گروه کاری باشد. در بیشتر موارد مشارکت حسابرسی داخلی در برنامه های ارزیابی درون بخشی کنترلها، در حدی بین دونوع مذکور در بالاست. باافزایش درگیری حسابرسی داخلی در برنامه های ارزیابی درون بخشی کنترلها و بحثهای کارگاههای گروهی، مدیر حسابرسی داخلی باید بر بیطرفی حسابرسان داخلی نظارت کند و در موارد لازم اقدام مناسب برای کنترل این بیطرفی بعمل آورد. همچنین، باید آزمونهای حسابرسی داخلی را بیشتر کند تا مطمئن گردد که پیشداوریها یا جانبداریها بر ارزیابیهای نهایی کارکنان تأثیر نگذارد. در استاندارد شماره ۱۱۲۰ آمده است که “حسابرسان داخلی باید برخوردی بی نظر و بی طرفانه داشته باشند و از تضاد منافع پرهیز کنند.”

۱۲٫ برنامه ارزیابی درون بخشی کنترلها، با ارزیابی مدیریت در ایفای وظایف استقرار و نگهداشت سیستم مدیریت خطر و فرایند کنترل و ارزیابی کارایی آن، نقش متعارف حسابرسان داخلی را بارزتر  می کند. واحد حسابرسان داخلی و بخشها یا واحدهای سازمانی یک برنامه ارزیابی درن بخشی کنترل، با هم همکاری می کنند تا اطلاعات کاملتری درباره فرایندهای کنترلی در حال اجرا و میزان اهمیت خطرهای باقیمانده تهیه شود.

۱۳٫ با وجود این که حسابرسی داخلی، تأمین کارکنان برنامه ارزیابی درون بخشی کنترلها در مشاغل برگزار کننده و کارشناس برنامه را برعهده دارد، اما، در بیشتر موارد نتیجه این کار به زمان موردنیاز برای گرداوری اطلاعات درباره روشهای کنترل و حذف برخی آزمون ها منجر می شود. برنامه ارزیابی درون بخشی کنترلها باید پوشش فرایند ارزیابی کنترلها در سطح سازمان را افزایش دهد، کیفیت اقدامهای اصلاحی توسط مجریان هر فرایند را بهبود بخشد و به حسابرسی داخلی امکان دهد تا به بررسی فرایندهای پرخطر و موقعیتهای غیر عادی بپردازد. حسابرسی داخلی می تواند بر تأیید ارزیابیهای فرایند ارزیابی درون بخشی کنترلها، تمرکز نماید، اطلاعات گرداوری شده از واحدهای مختلف سازمان را ترکیب کند و نظر نهایی خود درباره کارایی کنترلها را به مدیریت ارشد و کمیته حسابرسی، ارائه دهد.

رهنمودعملیاتی۲۱۲۰ A-2

حسابرسان داخلی باید مفاد هدفها و روشهای سازمان را، تا آنجا که تعیین شده است، شناسایی و از آن، پیروی کنند.

رهنمود عملیاتی ۲۱۲۰ A-3

حسابرسان داخلی باید عملیات و برنامه های سازمان را بررسی کنند تا از همسویی دستاوردهای آن با هدفهای مدون سازمان، مطمئن شوند و اطمینان حاصل شود که عملیات و برنامه ها طبق طرح مورد نظر به اجرا در می آید.

رهنمود عملیاتی ۲۱۲۰ A-4

برای ارزیابی کنترلها، وجود ضوابط مناسب، ضرورت دارد. حسابرسی داخلی باید میزان کفایت ضوابط تدوین شده توسط مدیریت برای تشخیص رسیدن به هدفها را بررسی و در صورت کفایت از آن ضوابط در ارزیابی خود استفاده کند واگرضوابط کافی موجود نباشد، حسابرسی داخلی باید برای تدوین ضوابط ارزیابی مناسب، با مدیریت همکاری کند.

رهنمود عملیاتی ۲۱۲۰A4-1 .2120 : ضوابط کنترل

حسابرسان داخلی باید هدفها و انتظارات عملیاتی را بررسی نموده و مطمئن شوند که آنها قابل پذیرش و قابل دستیابی می باشند. در مواردی که ضوابط و هدفهای مدیریتی مبهم است باید توضیح کافی برای روشن شدن آن، درخواست شود. اگر از حسابرسی داخلی درخواست شود که ضوابط را تفسیر یا تعیین کند، باید درباره معیارهای لازم برای اندازه گیری عملکرد، با درخواست کننده به توافق برسد.

رهنمود عملیاتی ۲۱۲۰C1  

حسابرسان داخلی درموارد ارائه خدمات مشاوره ای، باید کنترلهای مربوط به هدفهای مورد نظر در پیمان مشاوره را با دقت بررسی کنند و در مورد وجود هرگونه نارسایی کنترلی با اهمیت هشیار باشند.

رهنمود عملیاتی ۲۱۲۰٫C2

حسابرسان داخلی باید دانشی را که ضمن ارائه خدمات مشاوره ای، درباره کنترلها بدست می آورند در فرایند شناسایی و ارزیابی بروز خطرهای با اهمیت در سازمان، بکار گیرند.

کنترلهای سازمانی ( نقل از گزارش شماره ۱۸ کمیته پژوهشی انجمن حسابرسان داخلی)

۱-۲ سازمان ساختاری که مشاغل یا محدوده فعالیتهای کارکنان یک بنگاه را برای رسیدن به هدفهای مورد نظر، مشخص و تنظیم می کند.

۱-۱-۲ مشاغل در چهارچوب شرح وظایف تعریف می شوند تا از ناهماهنگی و تداخل فعالیتها پیشگیری شود.

۲-۱-۲ یکپارچگی، با ایجاد ساختارهای ویژه به شکلهای متفاوت، شامل اشکال زیر، بدست می آید:

        ۱-۲-۱-۲ کمیته های هماهنگی

۲-۲-۱-۲ ایجاد بررسی و تصویب

۳-۲-۱-۲ واگذاری موردی اختیارات و وظایف

۲-۲  کنترل سازمانی ابزاری است که برای دستیابی به بهترین کارایی ممکن از ساختار سازمانی استفاده می شود . کنترل سازمانی شامل ویژگیهای زیر است:

۱-۲-۲ بخشی است از مجموع فرایند کنترل سازمان

۲-۲-۲ مربوط به جنبه های ویژه کنترلی عملیات سازماندهی است.

۳-۲-۲ دربرگیرنده طرح ساختار لازم برای دستیابی به هدفهای مورد نظر یک بنگاه و تجدید نظر و اصلاح مداوم آن طرح است.

۳-۲ عناصر اصلی سیستم کنترل، در ارتباط با تدوین روشها، به شرح زیر است:

۱-۳-۲ تدوین معیارهای لازم برای عملیاتی که باید کنترل شود

۲-۳-۲ اندازه گیری و تطبیق عملکرد با معیارها

۳-۳-۲ آزمون و تحلیل موارد انحراف

۴-۳-۲ انجام اقدامات اصلاحی

۵-۳-۲ تجدید نظر در معیارها براساس تجربه حاصل.

۴-۲ نمونه های انواع مختلف مسائل سازمانی و موضوعهای متعارض، می تواند برای درک فرایند سازمانی و کنترل آن، مفید باشد.

۱-۴-۲ هدفها توسط اشخاص تحقق می یابد: در نتیجه، روابط سازمانی افراد باید به درستی تنظیم شود و تناسب درست بین مسئولیتها و اختیارات اشخاص، مورد تأکید قرار گیرد.

۲-۴-۲ فعالیتها بین مشاغل تقسیم می شود. با ترکیب کردن مشاغل، هدفهای سازمان قابل دستیابی می شود.

۳-۴-۲ طراحی ساختار سازمانی و پیاده کردن آن، مراحل جداگانه، اما، مرتبطی هستند.

۱-۲-۴-۲ در مرحله طراحی، نکات منطقی، شامل هدفهای سازمان، اهمیت بیشتری دارد.

۲-۲-۴-۲ در مرحله پیاده کردن، بعد انسانی مسائل، مهمتر است.

۴-۴-۲ ترتیبات سازمانی بر پایه شناخت و داوری افراد، سامان می یابد.

۵-۴-۲ بسیاری از ترتیبات سازمانی براساس انتخاب بین راههای مختلف ممکن، شکل می گیرد.

۶-۴-۲ تخصیص مسئولیتهای سازمانی، در برخی موارد موجب ایجاد برخوردها و تعارض بین مسئولیتها و شخصیتها می شود.

۷-۴-۲ ترتیبات سازمانی باید بر پایه هدفهای مدیریت، شکل داده شود.

۵-۲  در استقرار یک ساختار سازمانی پیش آمدن مسائل کاربردی زیادی را می توان انتظار داشت:

۱-۵-۲ گروه بندی کارآمد فعالیتها، مستلزم دانستن پاسخ پرسشهای زیر است:

۱-۱-۵-۲ فعالیتها تا چه حدی تخصصی شود؟

۲-۱-۵-۲ چه میزانی از کنترل برای ایمنی و اثربخشی لازم است؟

۳-۱-۵-۲ آیا تقسیم بندی سازمان به ادارات و واحدها براساس نوع وظایف است یا خیر؟

۴-۱-۵-۲ عدم تمرکز تا چه حدی مطلوب است؟

۵-۱-۵-۲ آیا می توان مراکز سوددهی را مشخص کرد؟

۶-۱-۵-۲ چه تعدادی کارمند لازم است؟

۷-۱-۵-۲ چند واحد خدماتی لازم است؟

۸-۱-۵-۲ چگونه می توان تعادل را حفظ کرد؟

۹-۱-۵-۲ دامنه کنترل تا چند نفر می تواند گسترش یابد؟

۱۰-۱-۵-۲ تا چه حدی باید هماهنگی به عمل آید؟

۲-۵-۲ رسیدن به رابطه عملیاتی کارآمد، مستلزم توجه به نکات زیر است:

۱-۲-۵-۲ کارایی تفویض مسئولیتها و اختیارات

۲-۲-۵-۲ کیفیت نظارت و سرپرستی

۳-۲-۵-۲ کفایت اطلاعات تأمین شده

۴-۲-۵-۲ کفیت مشارکتها

۵-۲-۵-۲ کارایی استفاده از کارکنان

۶-۲-۵-۲ شناخت درست هدفهای سازمان

۷-۲-۵-۲ تعریف مناسب تشویقها و تنبیهات

۸-۲-۵-۲ کیفیت راهبری.

۳-۵-۲ نکات ضروری دیگری هم در زیر آمده است:

۱-۳-۵-۲ اگرچه نمودارهای سازمانی رسمی لازم است، اما ساختار سازمانی غیررسمی هم باید شناسایی، نظارت و در موارد لازم، در جهت هماهنگی با هدفهای سازمان، اصلاح شود.

۲-۳-۵-۲ منابع انسانی و روابط بین آنان باید بطور موثری مدیریت شود .

۳-۳-۵-۲ ترتیبات سازمانی باید: با روشهای مدیریتی متناسب گردد، با فرایند کلی مدیریت متصل شود و با تغییر شرایط، قابلیت سازگاری داشته باشد.

۶-۲ نگهداشت کنترل سازمانی

۱-۶-۲ کنترل سازمانی باید مرتبا مورد تجدید نظر قرار گیرد. تجدید نظر در ترتیبات سازمانی عامل اساسی فرایند کنترل سازمان است.

۲-۶-۲ مدیران باید مسئول کنترل سازمانی باشند.

۱-۲-۶-۲ هر مدیر باید اقدامات مناسبی را ابداع و در محدوده اختیارات خود، به اجرا گذارد.

۲-۲-۶-۲ هر مدیری باید اطلاعات و پیشنهادهای خود برای تغییرات سازمانی را به افراد مسئول امور سازمانی ارائه کند.

۳-۲-۶-۲ بخش قابل توجهی از وقت مدیران باید برای مکاتبات اداری واحد مربوط صرف شود. این فرایند برای ایجاد هماهنگی با سایر واحدهاست.

۱-۳-۲-۶-۲ کارکنان جدید باید به لیست حقوق اضافه شوند.

۲-۳-۲-۶-۲ گزارشهای کارکرد باید پس از کنترل و تأیید به قسمتهای مربوط ارسال شود.

۳-۳-۲-۶-۲ بطور خلاصه، مدیر، رابطی برای عبور اطلاعات و تراکنشها به بالا و پایین نمودار سازمانی است.

۳-۶-۲ وظیفه کارکنان ویژه کنترل سازمانی (واحد امور سازمانی) تأمین کارشناسانی است که:

۱-۳-۶-۲ مسئولیت کلی هماهنگ کردن تغییرات جاری و بررسی نیازهای مستمر سازمانی را به عهده گیرند.

۲-۳-۶-۲ به مدیران در ترتیبات سازمانی یاری دهند.

۳-۳-۶-۲ کنترل کلی بر تمام ترتیبات سازمانی داشته باشند و هماهنگیها لازم را انجام دهند.

۴-۶-۲ وظیفه واحد حسابرسی داخلی در رابطه با کنترل سازمانی عبارت است از:

۱-۴-۶-۲ واحد حسابرسی داخلی، بخشی از توجه مدیریت به فرایند کنترل است. حسابرسان داخلی به تأمین کنترل سازمانی کمک و بر تغییرات سازمانی نظارت می کنند.

۲-۴-۶-۲ حسابرسان داخلی باید با ترتیبات سازمانی آشنایی داشته باشند. آنان باید ماهیت و روابط بین عملیات تحت رسیدگی و ترتیبات سازمانی مربوط را درک کنند. این شناخت، نقطه ارجاعی برای ارزیابیهای بعدی طرز کار واقعی ترتیبات سازمانی خواهد شد.

۳-۴-۶-۲ حسابرسان داخلی باید بتوانند ارتباط بین ترتیبات سازمانی با نارساییهای عملیاتی را مشخص کنند. آنان باید:

۱-۳-۴-۶-۲ مفاهیم پایه سنجش مناسب بودن ترتیبات سازمانی را بشناسند.

۲-۳-۴-۶-۲ عواملی را که سبب نارسایی شده است، مشخص کنند.

۳-۳-۴-۶-۲ بررسی کنند که تا چه میزان، ترتیبات سازمانی موجود، سبب نارساییهای عملیاتی است.

۴-۴-۶-۲ واحد حسابرسی داخلی باید همان میزانی از کنترل سازمانی را در واحد خود پیاده کند که انتظار دارد در سطح سازمان به اجرا گذاشته شود.

سیستم های کنترلی باید به وضعیت مطلوب یا مورد نظر برسند و در همان وضعیت، بمانند.

۱-۲ پنج عنصر اصلی سیستمهای کنترلی به شرح زیر است:

۱-۱-۲ هدف کنترل، بخشی از رفتار سیستم تحت کنترل که برای نظارت انتخاب شده است.

۱-۱-۱-۲ برخی از هدفهای کنترلی باید از خروجیهای سیستم تحت کنترل، انتخاب شود.

۲-۱-۱-۲ ممکن است برخی کنترلهای اضافی هم، برای نظارت بر اطلاعات ورودی و فرایند تبدیل اطلاعات سیستم تحت کنترل، لازم باشد.

۲-۱-۲ اندازه گیر یا سنجنده، تغییرات هدف کنترل یا متغیر مورد نظارت را اندازه گیری می کند.

۳-۱-۲ میزان مورد نظر، استانداردی است که عملکرد متغیر مورد نظر با آن مطابقت داده می شود.

۴-۱-۲ مقایسه کننده، ابزاری است که با آن کارایی ماوقع، سنجیده می شود معمولا با مقایسه تغییرات اندازه گیری شده در متغیر هدف (ماوقع) با استانداردهای از پیش تعیین شده (میزان مورد نظر).

۵-۱-۲ اقدام کننده، تصمیم گیرنده ای است که:

۱-۵-۱-۲ راههای گوناگون موجود برای اصلاح انحراف را با توجه به ماهیت آن، که توسط مقایسه کننده شناسایی و گزارش شده است، بررسی و ارزیابی می کند.

۲-۵-۱-۲ خروجی مکانیزم اقدام کننده، معمولا، یک اقدام اصلاحی است.

۲-۲ انواع کنترل

۱-۲-۲ کنترل بلی|خیر که بازدارنده است.

۱-۱-۲-۲ اقدام بعدی سیستم مشروط به تحقق یک شرط مشخص است که در صورت تحقق نیافتن آن سیستم توقف می کند.

۲-۱-۲-۲ در هر مرحله، برای اقدام بعدی، نیاز به گرفتن مجوز است.

۲-۲-۲ کنترل هدایت کننده که پیشگیرانه است.

۱-۲-۲-۲ نتایج، پیش بینی و قبل از پایان فرایندهای سیستم، اقدام به اصلاح لازم می شود.

۳-۲-۲ کنترل بعد از عمل، که یابنده اشکال، بعد از اجراست.

۱-۳-۲-۲ عملکرد سیستم، قبل از اعمال این کنترلها پایان یافته است.

۲-۳-۲-۲ قبل از هرگونه اقدام کنترلی، نتایج عملکرد، اندازه گیری و با استاندارد، مقایسه می شود.

۳-۳-۲-۲ اقدامات کنترلی در جهت حذف و پیشگیری از انحراف در چرخه های بعدی این عملیات انجام می گیرد.

۳-۲ پیچیدگی کنترلها

۱-۳-۲ سیستمهای کنترلی نوع اول (کنترلهای اصلاحی) بر هدف مورد کنترل، در مقایسه با یک استاندارد قبل تعیین شده، نظارت می کنند.

۱-۱-۳-۲ سیستم کنترلی طبق دستوراتی که به آن داده شده است، عملیاتی را بدون توجه به تغییرات شرایط محیط، اجرا می کند.

۲-۱-۳-۲ هیچ یک از عملیات سیستم غیرقابل پیش بینی نیست، کنترل، طبق برنامه داده شده به اجرا در می آید.

۲-۳-۲ سیستمهای کنترلی نوع دوم (قابل انعطاف)، علاوه بر انجام تمام عملیات سیستمهای کنترلی نوع اول می تواند در سورت تغییر اوضاع محیط، روشهای جایگزین را رائه کند.

۳-۱-۳-۲ سیستم کنترلی، خود می تواند استانداردها یا ضوابط تصمیم گیری را که رفتار سیستمهای زیرمجموعه آن را تعیین می کنند، تغییر دهد.

۴-۱-۳-۲ در موارد شدت انحراف، این نوع سیستم کنترلی می تواند مقدمات طرح ریزی مجدد سیستم عملیاتی و سیستم کنترلی آن، یا حتی، هردو را فراهم کند.

 ابزارهای کنترل

110,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کنترل داخلی و مسئولیت پذیری
  • مقاله سازمان کنترل داخلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.