پروژه طراحی یک واحد ریفرمینگ با بخار در مقیاس صنعتی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پروژه طراحی یک واحد ریفرمینگ با بخار در مقیاس صنعتی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۲۶  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پروژه طراحی یک واحد ریفرمینگ با بخار در مقیاس صنعتی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

مقدمه
فصل اول: وضعیت گاز طبیعی در ایران و جهان
I-I- مقدمه
I-II- گاز طبیعی در جهان
I-III- ذخایر و منابع
I-IV- چرا از گاز طبیعی استفاده می‌کنیم؟
I-V- تکنولوژی‌های استاندارد گاز طبیعی
I-VI- سیمای صنعت گاز  ایران
I-VII- پالایشگاه گاز طبیعی در ایران
I-VII- سیستم انتقال گاز طبیعی
فصل دوم: روشهای تولید گاز سنتز
II-I- مقدمه
II-II- عمده مصارف گاز سنتز
II-III- روشهای تولید گاز سنتز
فصل سوم:  روش تولید گاز سنتز بطریق SMR
III-I- شرح کلی
III-II- مقدمه
III-III- تکنولوژی
III-IV- تولید گاز سنتز
III-V- سنتز متانول
III- VI- واحد تقطیر متانول
III-VII- سیستم بخار آب و میعان
III-VIII- خدمات و واحد خارج از شبکه
فصل چهارم: طراحی یک واحد صنعتی به روش SMR و تولید گاز سنتز
IV-I- مقدمه تولید گاز سنتز از گاز طبیعی بروش SMR
IV-II- شرح فرآیند
IV-III- شرح عملیات
IV-IV- برآورد هزینه
جمع بندی و نتیجه‌گیری

مقدمه

امروزه تولید گاز سنتز از گاز طبیعی، بعنوان یکی از مهمترین تکنولوژی‌های که در آن از گاز طبیعی استفاده می‌شود، مطرح است. گاز سنتز کاربردهای فراوانی از قبیل استفاده به عنوان خوراک در کارخانه تولید آمونیاک، تولید اسید استیک و اسید فرمیک، خوراک فرآیندهای هیدروکراکتیگ و هیدروتریتینگ در پالایشگاه‌ها، تولید متانول و بسیاری موارد دیگر دارد.

اما تولید گاز سنتز با استفاده از روش‌های متعددی انجام می‌شود.  این روش‌ها به دو بخش عمده، حرارتی  و کاتالیستی تقسیم می شوند. یکی از مهمترین این روشها، فرآیند رفرمینگ با بخار آب کاتالیستی است که عمدتاً از فلز نیکل بعنوان کاتالیست در آن استفاده می‌شود.

در این پروژه ابتدا در فصل اول به شرح کلی از وضعیت گاز طبیعی در جهان و ایران و تکنولوژی‌های گاز طبیعی پرداخته می‌شود. در فصل دوم شرح کلی پیرامون روشهای تولید گاز سنتز ارائه می‌گردد. در فصل سوم به شرح فرآیند رفرمینگ بخار برای تولید متانول از گاز سنتز به طور مفصل شرح داده می شود و سپس در فصل چهارم به طراحی یک واحد رفرمینگ بخار یا SRI می‌پردازیم. در انتها جمع بندی از مطالب فوق بیان می‌گردد.

۱-۱- مقدمه

گاز طبیعی غالباً همراه نفت است و نفت را از درون خاک به طرف چاههای استخراج می راند. هنگام بالا رفتن مخلوط نفت و گاز در چاه ها, گاز آزاد شده و مخلوط را به بالای چاه می برد. در نفتهایی که از گاز اشباع نشده اند و فقط تحت  فشار آب قرار دارند, مقدار گاز حل شده کمتر و در نفت های فوق اشباع مقدار گاز بیشتر است.

همچنین رگه هایی وجود دارد که فقط دارای گاز طبیعی است و نفت همراه ندارد.

قسمت اعظم گاز طبیعی از متان تشکیل شده است و غیر از متان, هیدروکربورهای گازی دیگر از C2 تا C4 با مقادیر متفاوت و همچنین هیدروکربورهای بالاتر نیز در آن وجود دارد. گاز طبیعی ممکن است خشک و یا مرطوب باشد.

۱-۲- گاز طبیعی در جهان

گاز طبیعی سریعترین رشد را در بخش مصرف انرژی خام جهان در مرجع “چشم انداز انرژی بین المللی در سال ۲۰۰۳ یا IEO” دارد. مصرف گاز طبیعی در سطح جهان به نظر می آید که افزیاش متوسط ۸/۲ درصد سالیانه را از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ در مقایسه با میزان رشد ۸/۱ درصدی سالیانه که برای مصرف نفت و رشد ۱/۵ درصدی که برای زغال سنگ تصور می شود, خواهد داشت. مصرف گاز طبیعی در سال ۲۰۰۵ به نظر می  آید که به ۱۷۶ تریلیون فوت مکعب می رسد که این مقدار تقریباً دو برابر ۹۰ تریلیون فوت مکعبی که در سال ۲۰۰۱ مصرف شده، است. (شکل ۱-۱ و ۱-۲)

 

سهم گاز طبیعی از کل مصرف انرژی از ۲۳% در سال ۲۰۰۱ به ۲۸% در سال ۲۰۰۵ افزایش می یابد. شکل (۱-۳) مقایسه ای بین ذخایر گاز طبیعی و مصرف آن در سطح جهان ارائه شده است.

بیشترین رشد را در تقاضای گاز طبیعی, در کشورهای پیشرفته جهان انتظار می رود که در این نقاط, تقاضا کل, ۹/۳% در بین سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۲۵ افزایش می یابد. سطح گاز مورد استفاده در کشورهای پیشرفته در سال ۲۰۲۵ پیش بینی می شود که به ۲ و یا ۵/۱ برابر سطح آن در سال ۲۰۰۱ برسد (شکل ۱-۴)

کشورهای صنعتی شده که در آنها بازار مصرف گاز طبیعی در آنها بیشتر جا افتاده, برای افزایش اطمینان به گاز طبیعی در حال برنامه ریزی هستند. در ۲۴ سال آینده, تقاضا برای گاز طبیعی در مناطق صنعتی, افزایش ۲/۲% سالیانه انتظار می‌رود که داشته باشد، که تقریباً دو برابر سرعت افزایش آن برای نفت خام است. از میان مناطق صنعتی, آمریکای شمالی بیشترین افزایش استفاده از گاز طبیعی به مقدار ۱۹ تریلیون فوت مکعب را بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ داشته است. (شکل ۱-۵) تنها ایالات متحده ۶۶% از کل افزایش مصرف گاز آمریکای شمالی را به خود اختصاص داده است. در ایالات متحده درخواست گاز طبیعی به ۸/۱% سالیانه افزایش می یابد که این مقدار عمدتاًَ برای تولید انرژی الکتریکی است.

ظرفیت تولید جدید که در ایالات متحده مورد انتظار است, در کل ۸۰% مقدار گاز طبیعی برای سیکل ترکیبی یا تکنولوژی توربین احتراق است.

به نظر می آید که در اروپای غربی نیز استفاده از گاز طبیعی با شدت بیشتری از ۴/۲% سرعت رشد میانگین سالیانه در مدت پیش بینی شده, گسترش خواهد یافت.

بازارهای آزاد گاز طبیعی در اتحادیه اروپا از زمانی که قوانین گاز طبیعی در سال ۱۹۹۸ با موافقت اکثر کشورهای عضو برای ایجاد دسترسی آزاد به گاز طبیعی تا سال ۲۰۰۸ تصویب شد, رو به ترقی گذاشت. کل مصرف گاز طبیعی در اروپای غربی به نظر می‌آید که از ۸/۱۴ تریلیون فوت مکعب در سال ۲۰۰۱ به ۹/۲۵ تریلیون فوت مکعب در سال ۲۰۲۵ برسد.

در اروپای شرقی و کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق (EE / FSU), مصرف گاز طبیعی تصور می شود که افزایش ۹/۲% سالیانه را بین سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۲۵ خواهد داشت. سریعترین رشد گمان می رود که در کشورهای اروپای شرقی که اقتصاد آنها از زمان سقوط شوروی با پیشرفت در حال بازیابی است, باشد. تقاضا در اروپای شرقی برای گاز طبیعی رشد ۶/۴% را احتمالاً خواهد داشت. در FSU, تقاضای گاز طبیعی افزایش نسبتاً آرام ۶/۲ درصدی در سال را به نظر می آید که داشته باشد.

مقدار افزایش رشد گاز طبیعی مبادله شده از طریق مرزهای بین المللی از ۱۹% مصرف جهان در سال ۱۹۹۵ به ۲۵% در سال ۲۰۰۳ رسیده است. خطوط لوله انتقال گاز ۳۹% رشد و مقدار تبادل گاز طبیعی مایع شده (LNG) رشد ۵۵%  را بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱ داشته است. خطوط لوله بین المللی زیادی تاکنون طراحی شده یا قرار است ساخته شود. در حقیقت تعداد زیادی از ذخایر گاز طبیعی در مناطق دور از مرکز تقاضا هستند که این باعث افزایش رقابتی LNG می شود. این موضوع توقع زیادی برای LNG در سطح جهان ایجاد کرده است. شکل (۱-۶) نقش رشد تجارت گاز بین المللی در تجارت جهانی را نشان می دهد و مقایسه ای بین LNG و خط لوله به عمل می آورد.

 

در آسیا و اروپا, از آنجا که بازارهای LNG به شدت تحت تاثیر بازار تولید نفت قرار دارند تا قیمتهای گاز طبیعی, تجارت گاز طبیعی زمانی رشد مورد تصور را خواهد داشت که مکانیسم های قیمت گذاری به تکامل خود ادامه داده و تجارت بین المللی تسهیل شود و راه برای ایجاد یک بازار جهانی گاز طبیعی هموار شود. شکل ۱-۸ بررسی در مورد فروش گاز در سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ را ارائه داده است.

 

۱-۳- ذخایر و منابع

از اواسط ۱۹۷۰ میلادی, ذخایر گاز طبیعی جهان به طور کلی روند صعودی را هر ساله داشته است. (شکل ۱-۹) مثلاً در ژانویه ۲۰۰۳ ذخایر اثبات شده گاز طبیعی مطابق آنچه که مجله ژورنال نفت و گاز گزارش کرده, ۵۵۰۱ تریلیون فوت مکعب تخمین زده شده که این مقدار ۵۰ تریلیون فوت مکعب بیشتر از آنچه که در سال ۲۰۰۲ تخمین زده شده است، می‌باشد.

ذخایر گاز طبیعی در کشورهای صنعتی ۱۸ تریلیون فوت مکعب در بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ افزایش داشته است.

ذخایر EE / FSU 4 میلیون فوت مکعب کاهش یافت که این بخاطر تخمین اشتباه ذخایر گاز ترکمنستان بود, که در آنجا ذخایر گاز ۳۰ تریلیون فوت مکعب کاهش یافت.

بیشتر گاز طبیعی جهان در خاورمیانه و EE / FSU جمع شده است.

مصرف گاز طبیعی, مخصوصاً در دهه گذشته, نسبت ذخایر به مصرف در حد بالایی باقی مانده است. در سطح جهانی نسبت ذخایر به مصرف ۹/۶۱ سال تخمین زده می‌شود.

در کشورهای در حال توسعه آسیا یک افزایش ۱۱ تریلیون فوت مکعبی در ذخایر در سال ۲۰۰۳ دیده شد. شکل ۱-۱۱ تحول و تکامل ذخایر اثبات شده گاز طبیعی را از سال ۲۰۰۵ در ۷ منطقه از جهان را مقایسه کرده است.

سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS) در فواصل معین پتانسیل تولید منابع نفتی سطح جهان را ارزیابی می کند. (نفت, گاز طبیعی و میعانات گاز طبیعی)

مطابق آخرین براوردهای این سازمان, حجمی عظیم از ذخایر گاز کشف نشده هنوز باقی است, که تقریباً در سطح جهان ۴۸۳۹ تریلیون فوت مکعب است.

۱-۴- چرا از گاز طبیعی استفاده می کنیم؟

ما به چهار علت استفاده از گاز طبیعی را ترجیح می دهیم که اینها عبارتند از:

۱- گاز طبیعی گاز تمیز است, زیرا کمترین میزان کربن در آن وجود دارد.

۲- گاز طبیعی گاز موثری است, زیرا هیچ نیازی به تقویت وکمک تکنولوژی های جدید برای ساختن ندارد و از لحاظ زیست محیطی در بخش نیرو قابل قبول ا ست.

۳- مقرون به صرفه است.

۴- فراوان است.

۱-۶- سیمای صنعت گاز ایران

ذخایر نفت و گاز ایران در سال ۸۱ معادل ۲۷۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام براورد گردیده است که ۳۷ درصد آن به نفت خام و ۶۳ درصد آن به گاز طبیعی اختصاص یافته است. ۴۸% آن در مناطق خشکی می باشند. ذخایر و منابع گاز طبیعی در مناطق جنوبی و در نزدیکی آبهای خلیج فارس قرار گرفته اند.

تولید گاز طبیعی در جهت پاسخگویی به تقاضای داخلی و یا صادراتی عمدتاً از منابع گازی مستقل انجام می گیرد و گازهای همراه تولیدی از منابع مشترک نفت و گاز عمدتا جهت تزریق به میادین نفتی مورد استفاده قرار می گیرند. بهره گیری از مزیت نسبی گاز طبیعی در جهت تامین انرژی داخل کشور و نیز  گسترش برنامه های مبادلات بین المللی گاز طبیعی در راستای ارتقای نسبی گاز طبیعی در بازارهای بین المللی از اهداف مهم و استراتژیک صنعت گساز در آینده بشمار می رود.

جایگاه ایران در بازارهای بین المللی از اهداف مهم و استراتژیک صنعت گاز کشور در آینده بشمار می رود.

با توجه به روند مصرف گاز طبیعی در کشور سهم گاز طبیعی در سبد انرژی مصرفی کشور از ۲۶ درصد در سال ۱۳۷۰ به ۴۶ درصد در سال ۸۰ افزایش یافته است. (و در مقابل سهم فراوردهای نفتی در این دوره از ۶۴ درصد به ۴۷ درصد کاهش یافت) رشد مصرف گاز طبیعی در ایران در طی سالی ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰ از متوسط رشد سالانه ای به میزان ۱۴ درصد برخوردار نبودن است و این امر در حالی است که مصرف گاز در این دوره تنها دارای رشد سالانه ای به میزان ۸/۱ درصد می باشد.

در راستای تحقق سیاست جای گزینی گاز با سایر حاملهای انرژی تلاشهای گسترده‌ای جهت توسعه هر چه بیشتر سیستم گاز رسانی در کشور انجام گرفته است. شرکت ملی گاز ایران از طریق ایجاد سیستم گاز رسانی در بسیاری از مناطق مختلف کشور متأثر از ویژگی‌های خاص جغرافیایی میادین نفتی و گاز است و لذا با توجه به این امر در حال حاضر ایران از سیستم به هم پیوسته گسترده گاز  رسانی برخوردار می‌باشد. توسعه این سیستم در جهت تحقق و هدف جای گزینی گاز با سبد حاملهای انرژی و در راستای تأمین امنیت عرضه انرژی است.

۱- ۷- پالایش گاز طبیعی در ایران:

110,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه بررسی کاتالیست های اکسیدی چند فلزی جهت استفاده در فرآیند ریفرمینگ سه گانه متان
  • مقاله نحوه تشکیل آسفالت در مخزن و چگونگی برطرف کردن آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.