کارآموزی فرآیند تولید شکر و ارزیابی قسمت های مختلف کارخانه


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

کارآموزی فرآیند تولید شکر و ارزیابی قسمت های مختلف کارخانه مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۸۱  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود کارآموزی فرآیند تولید شکر و ارزیابی قسمت های مختلف کارخانه نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه    ۴

فصل اول : آشنایی کلی با شرکت کشت و صنعت کارون    ۶
تاریخچه نیشکر    ۷
نمودار سازمانی و تشکیلات    ۸
مزارع نیشکر    ۹
فعالیت های کشت و صنعت کارون    ۱۰
فرایند تولید شکر    ۱۵
برداشت و انبار کردن شکر    ۱۵
شستشوی نیشکر    ۱۶
واحد خام    ۲۱
تصفیه شربت شکر خام    ۲۵
تصفیه شکر خام    ۲۷
طباخی برای تولید شکر خام    ۳۲
طباخی برای تولید شکر سفید    ۳۴
فصل دوم : ارزیابی بخش های مرتبط با مدیریت صنعتی    ۳۵
بخش اول : ایمنی و حفاظت صنعتی    ۳۶
ایمنی    ۳۶
حوادث ناشی از کار    ۳۷
تعریف حادثه    ۳۷
دلایل ایجاد حوادث    ۳۸
انواع حوادث    ۳۸
انواع روش طبقه بندی حوادث    ۳۹
عوامل بروز حوادث    ۴۰
روش های پیشگیری از حوادث    ۴۰
آشنایی با کپسول آتش نشانی   ۴۱
بخش دوم : کنترل کیفیت آماری    ۴۸
تعریف کنترل کیفیت    ۴۸
مهندسی کنترل کیفیت    ۴۸
کنترل کیفیت ابزار کار    ۴۹
تشکیلات سازمانی بخش کنترل کیفیت    ۴۹
آموزش کنترل کیفیت    ۵۰
کنترل کیفیت در شرکت کشت و صنعت کارون    ۵۰
بخش سوم : سیستم های خرید و انبارداری    ۵۲
برنامه ریزی خرید    ۵۲
انواع نظام خرید    ۵۳
شناسایی انبار    ۵۵
اهم وظایف انبار    ۵۷
انبار در شرکت کشت و صنعت کارون    ۵۸
بخش چهارم : نگهداری و تعمیرات    ۵۹
نگهداری و تعمیرات چیست ؟    ۵۹
استراتژیهای نگهداری و تعمیرات    ۶۱
انواع سیاست ها و روش های نگهداری و تعمیرات    ۶۲
نگهداری و تعمیرات در شرکت کشت و صنعت کارون    ۶۳
فصل سوم : نتایج و پیشنهادات    ۶۴
نتیجه گیری    ۶۵
پیشنهادات    ۶۶
پیشنهادات / بخش ایمنی    ۶۷
پیشنهادات / بخش کنترل کیفیت    ۶۸
پیشنهادات / نگهداری و تعمیرات    ۶۹
فصل چهارم : پیوست ها    ۶۹
عکس هایی مربوط به کارخانه کشت و صنعت کارون    ۷۰
فرم های مربوطه    ۷۵
فرم مربوط به آزمایشگاه و کنترل کیفیت    ۷۶
فرم مربوط به انبار داری   ۷۸
فرم مربوط به تعمیرات   ۸۱

مقدمه

شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون بزرگترین واحد کشاورزی-صنعتی در سطح جهانی است که در جهت گسترش صنایع قند و به زیر کشت در آوردن  بخش دیگری از زمینهای خوزستان احداث گردید.

اولین قلمه نیشکر در تاریخ یکشنبه ۲۰ مهرماه ۱۳۵۴ پس ازاینکه ۲۰۰ روز از فعالیتهای تسطیح و عملیات خاکی سپری میگشت در خزانه کارون کشت گردید.

 محل انتخاب شده برای طرح عظیم کشت وصنعت کارون اراضی آبخور رودخانه های کارون و در واقع در محدوده ی دیمچه که در دوازده کیلومتری شوشتر و پنجاه کیلومتری دزفول است.

 آب مورد نیاز مزارع از شبکه های آبیاری گتوند (کارون) ودز تامین میگردد. هدف اصلی این طرح احداث مزارع نیشکر به وسعت ۲۵۰۰۰ هکتار و تولید  حدود  ۲۰۰۰۰۰  تن نیشکر ودر نهایت علاوه بر تامین تقریبی یک چهارم شکر مورد نیازمملکت (۲۵۰۰۰ تن شکر سفید ) در تولید محصولاتی مانند غذای دام- نئوپان – الکل سرکه – کاغذ – فورفورال نقش اساسی داشته باشد .

 تاریخچه نیشکر

کشت نیشکر در خوزستان سابقه ای طولانی دارد و عقیده پاره ای از مورخان کلمه خوز یعنی نیشکر و خوزستان بمفهوم نیشکرستان میباشد این صنعت پس ازحمله اعراب به ایران هنوز رونق داشته است ولی بعدها بدلایل طبیعی و سیاسی کشت وکار نیشکر متروک شد اولین اقدام برای احیای مجدد این صنعت بین سالهای ۱۱۳۱۸-۱۳۱۶ صورت گرفت . درآن زمان  ۲۰۰ تن قلمه ازهندوستان ومصربه ایران آورده شد ودر خوزستان کشت گردید ولی شروع جنگ دوم جهانی موجب توقف این فعالیت گردید از سال ۱۳۲۹ تا سال ۱۳۳۶ درنهایت فعالیت توام وزرات کشاورزی وسازمان برنامه وموسسه خواروبار کشاورزی جهانی و شرکت عمران و منابع با توجه به شرایط اقلیمی خوزستان منجربه آغاز اولین دوره ای بهره برداری کارخانه نیشکر هفت تبه در سال ۱۳۴۰ گردید .

 مزارع نیشکر

نیشکر گیاهی است دایمی ، دارای ساقه های بند بند و توپر که ارتفاع ساقه ها به ۳ و گاهی به ۴ متر نیز می رسد. این گیاه از خانواده گندمیان و از نژاد ساکاروم بوده و ۶ گونه از آن شناخته شده است. که ۳  گونه آن اهلی شده و  در تمام کشور های نیشکر خیز جهان گسترش یافته است که saccharum officinarum و s. barber  و s. sinense  از آن نمونه اند و ۳ گونه دیگر یعنی s. robustum   s. spontaneum  و s. edul  به صورت وحشی در نواحی مختلف پراکنده هستند. مزارع نیشکر به طور دائم تحت کنترل و مراقبت اداره تحقیقات هستند. بافت های گیاهی تمام مزارع به طور روزانه و هفتگی در آزمایشگاه تجزیه می شود . تا اطمینان حاصل شود که گیاه ، مواد غذایی و آب کافی در اختیار دارد و برابر استاندارد های معین رشد میکنند . علائم مشکوک بلافاصله تحت بررسی های علمی- فنی قرار گرفته و در صورت نامناسب بودن مرتفع گردند ، نظر به حساسیت نیشکر به شوری خاک ، نمونه خاک مزارع به طور مداوم و دقیق تحت آزمایش قرار میگیرد و سطح آبهای زیر زمینی اندازه گیری میشود و کلیه اطلاعات حاصله در پرونده و شناسنامه مزارع ثبت گشته و هر هفته توسط متخصصین مورد مطالعه و تبادل نظر قرار میگیرد . همچنین شیوه های جدید کشت – آبیاری – گونه های نیشکر – سموم – علف کش – میزان کود و نوع و دفعات مصرف از طریق تحقیقات تعین می گردد . در ضمن تمام اطلاعات هواشناسی بوسیله ۶ ایستگاه به طور منظم در هر شبانه روز ثبت و تحت استفاده قرار می گیرد.

فعالیت های کشت و صنعت کارون :

کشت و صنعت کارون شامل دو بخش  (فعالیت) میباشد که عبارتند از :

۱-    بخش کشاورزی شامل:

    عملیات تسطیح ، کاشت ، داشت ، برداشت

 ۲-    بخش صنعت ( کارخانه) شامل:

    فرایند تولید شکر

 

عملیات تسطیح اراضی

برای اینکه اراضی برای کشت نیشکر  آماده گردد پس از نقشه برداری عملیات خاک برداری و خاک ریزی صورت می پذیرد و همزمان با تسطیح نسبت به احداث شبکه های آبیاری و زهکشی جاده سازی اقدام می گردد . ضمناً برای اصلاح اراضی شور و پایین بردن سطح آب های زیر زمینی لوله های سفالی به منظور ایجاد زهکش در اعماق زمین قرار داده می شوند و آب های شور و زائد به وسیله زهکش های روباز به رودخانه هدایت می شوند . پس از تسطیح عملیات مکرر دیگری با دستگاه های گوناگون زمین را برای کاشت آماده می کند .

کاشت

در عملیات کشت قلمه های۷۰ سانتیمتری و بند بند را که در هر بند یک جوانه دارند در درون شیاروبطور افقی در لستر اماده و کود پاشی شده می خوابانند و سپس با وسائل مکانیکی حدود ۴-۶ سانتیمترخاک روی انها ریخته می شود . پس از سمپاشی برای جلوگیری از رویش علفهای هرز بلافاصله ابیاری می گردد .

قلمه در اثر رطوبت و حرارت کافی شروع به روئیدن نموده و از محل هر جوانه یک ساقه اولیه و  بتدریج در کنار این ساقه ریشه های گیاه پدیدار می گردد و در حال رشد ساقه های جانبی دیگری به بوته اضافه می گردد . بهترین فصل کاشت نیشکر در شرایط خوزستان از اواسط مرداد ماه بمدت ۶۰ الی  ۷۰  روز می باشد .

نیشکر انواع مختلفی دارد، که انواع نیشکر باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

۱-   مقاوم به سرما

۲-   زود رس

۳-    مقاوم در برابر آفتها

داشت

داشت به معنای آبیاری ، دفع آفات ، حذف علفهای هرز .

رشد نیشکر در هوای گرم تابستان بوده بطوریکه در اواسط تیر و مرداد روزانه ۲ تا ۳ سانتیمتر رشد می کنند . آبیاری مزارع نیشکربا توجه به نوع خاک هر ۴-۵ روز یکبار در تابستان انجام می گردد و هربار حدود ۱۱۰۰-۱۳۰۰ مترمکعب آب در هکتار به مزارع داده می شود. بطور متوسط برای تولیدیک کیلو شکر معادل ۳ مترمکعب آب به مزارع نیشکر داده می شود.در حین رشد اقدامات لازم دیگری از قبیل  مبارزه با افات -کنترل علفهای هرز  -مبارزه با امراض گیاهی و کنترل آنها- رفع کمبودهای مواد مختلف غذایی گیاه نیشکر بصورتی منظم عمل میشود .

برداشت

 برداشت نیشکر در خوزستان با توجه به شرایط آب و هوایی خوزستان از اوایل آبانماه با کاهش درجه حرارت  محیط که باعث توقف در نیشکر و تسریع در عملیات قند سازی گیاه می شود آغاز می گردد .

قبل از درو مزعه را آتش می زنند تا برگهای خشک آن سوخته شود و سپس به طریق دستی یا بوسیله ماشینهای دروگر از سطح زمین درو کرده و در موقع بریدن سر برگهای ساته نیشکر که هیچگونه مواد قندی ندارد نیز جدا می گردد.

از هر هکتار زمین در شرایط طبیعی حدود ۹۰ الی۱۰۰ تن نیشکر تولید می شود

پس از برداشت نیشکر زمین مجددا” برای محصول سال بعد آماده می گردد .بدین ترتیب از یک کاشت نزدیک به ۵ الی ۶ بار محصول برداشت می گردد.

صنایع جانبی

باستثنای تولید شکر سفید بعنوان محصول اصلی نیشکر دارای دو محصول فرعی یا جانبی بنام باگاس (تفاله نیشکر ) و ملاس نهایی نیز می باشد که میزان تولید آنها در حد نهایی حدود ۷۵۰ هزار تن باگاس و حدود ۸۰ هزار تن ملاس بوده که تشکیل شرکتهای تولیدی زیر را موجب شده اند

۱ شرکت تهیه و تولید خوراک دام که ماده اولیه پیت باگاس وملاس بوده که سالانه نزدیک به ۱۵۰  هزار تن تولید خواهد داشت. که در سال ۱۲۶۰ تاسیس گردیده است.

۲ شرکت تولید نئوپان که با استفاده ازباگاس نیشکر کارون برای تهیه و تولید ۱۸-۲۰ هزار تن نئوپان تاسیس شده است

۳ – شرکت شیمی کارون برای استفاده از باگاس بمنظور تولید ۶۰۰۰ تن فورفورال در سال می باشد .

۴- شرکت ماهی کارون بمنظور بهره برداری از بخشی از اراضی بلا استفاده شرکت  کشت وصنعت کارون جهت پرورش ماهی در سال ۱۳۶۱ شرکت ماهی کارون تاسیس گردید .

۵- طرح قند گیری از ملاس

۶- طرح تهیه پالپ کاغذ که از باگاس نیشکر کارون نزدیک به ۶۰ هزار تن پالپ در سال تولید و درکاغذ سازی بمصرف می رسد

کارخانه

پروانه تأسیس کارخانه شرکت کشت و صنعت کارون در تاریخ سوم مهرماه ۱۳۵۳ از وزارت کشاورزی و منابع طبیعی اخذ گردید . این کارخانه با دستگاه های کامپیوتر قابل کنترل است .

ساختمان و تجهیزات آن برای توسعه نیز پیش بینی شده است .

فرایند تولید شکر :

مراحل تولید شکر از نیشکر گرچه تا حدی مشابه مراحل تولید شکر از چغندر است، اما خوصوصیات این صنعت به گونه ای است که برای شناخت اصول آن نیاز به کتابی جداگانه است با این وجود، در این فصل به هدف آشنایی اولیه با صنعت مذکور به اختصار مطالبی بیان می شود . این صنعت را میتوان در دو بخش مورد مطالعه قرار داد:

-۱تولید شکر خام

-۲تصفیه شکر خام و تهیه شکر سفید از آن

 

برداشت و انبار کردن نیشکر

گیاه نیشکر (sugar cane)در مناطق گرمسیری کشت می شود، مقدار قند نیشکر اغلب در حد ۱۵-۱۰درصد و در مواردی تا ۱۷ درصد می باشد .برداشت نیشکر با روش دستی یا با دستگاههای مخصوص امکان پذیر است .در برخی موارد قبل از برداشت، برگهای نیشکر را می سوزانند .پس از برداشت، نیشکر به کارخانه حمل می شود بر خلاف چغندر قند، نیشکر قابل انبار کردن و ذخیره سازی در کارخانه نیست و مواد قندی آن سریعا”در اثر نگهداری دچار تجزیه می گردند و وزن نیشکر در اثر از دست دادن رطوبت کم می شود . هرچه نیشکر به صورت تازه تر به مصرف کارخانه برسد، بهتر خواهد بود، لذا معمولا”کارخانه ها محلی برای نگهداری نیشکر به منظور مصرف در روزهای بعد نداشته و نیشکر تحویلی، در همان روز به مصرف می رسد . نیشکر وارد شده به کارخانه پس از توزین، روی دستگاه تفاله مخصوص تخلیه می گردد و به سمت محل فرآیند انتقال می یابد .

شستشوی نیشکر

شستشوی نیشکر ساده بوده و در مقایسه با شستشوی چغندر به آب کمتری نیاز دارد . ضمن حرکت نیشکر توسط تفاله با پاشیدن آب بر روی آن شستشو انجام می گیرد . آب گل آلود حاصل از شستشو، از طریق روزنه های نقاله خارج شده و به فاضلاب می رود، در این آب مقداری مواد قندی وجود دارد که به عنوان ضایعات شستشوی نیشکر به حساب می آید. با استفاده از آهنربای مخصوص قطعات کوچک آهنی همراه با نیشکر نیز جدا سازی می شوند.

 عصاره گیری از نیشکر

برای عصاره گیری نیشکر را باید آماده کرد، در عملیات آماده سازی نیشکر دستگاههای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد . از جمله دستگاه برش نیشکر (cane cnife) دستگاه خرد کن (crusher) و دستگاه شریدر (shredder).دستگاه برش نیشکر، شامل یک یا دو سری تیغه برنده است که در بالای نقاله نیشکر نصب شده ونیشکر را به قطعات کوچک برش می دهند. پس از آن قطعات نیشکر وارد دستگاه خرد کن یا شریدر شده وکاملا”خرد و ساختمان آنها متلاشی می شود .دستگاه خرد کن شامل دو غلتک پر قدرت است که در سطح آنها شیارهای عمیق وجود دارد. قطعات نیشکر با عبور از بین دو غلتک مذکور کاملا” خرد شده آماده عصاره گیری می شوند. در برخی از کارخانه ها از دستگاه شریدر برای متلاشی ساختن ساختمان اولیه قطعات نیشکر استفاده می شود، این دستگاه شامل پره های برنده گردان است که با ورود قطعات نیشکر به آن کاملا” آنها را خرد و متلاشی می سازند. مجموعه سیستم استخراج عصاره از نیشکر به نام تاندم (tandem)خوانده می شود.

قسمت کمی از عصاره در قسمت کراشر جداسازی می شود، اما بخش اصلی عصاره گیری در آسیاب های (mills)مخصوص انجام می گیرد، تعداد این آسیابها بر حسب نوع دستگاه عصاره گیر بین ۳ تا ۶ آسیاب بوده و آسیابهای مذکور سه غلتکی هستند. قطعات خرد شده نیشکر از آسیابی به آسیاب بعدی رفته و ضمن فشرده شدن در بین غلتکها از آنها عصاره گیری می شود. معمولا”عصاره گیری در آسیاب اول تنها با فشرده سازی بین غلتکهاست، اما در عصاره گیری در آسیابها ی بعدی گذشته از فشرده سازی، استفاده از جریان محلول قندی یا آب نیز برای کمک به استخراج صورت می گیرد. شربتی که از کراشر و آسیاب اول و آسیاب دوم خارج می شود با هم مخلوط شده و به عنوان شربت مخلوط mixedjuice) و به قسمت تصفیه منتقل می گردد.برای استخراج قند از نیشکر در آسیابهای بعدی جریانی غیر هم جهت از آب (شربت)و نیشکر خرد شده برقرار می شود، بدین ترتیب در آخرین آسیاب، بر روی نیشکر قبل از قرار گرفتن در بین غلتکها، آب پاشیده می شود تا با خیس شدن نیشکر امکان بهتری برای استخراج قند باقی مانده در آن فراهم گردد. شربت خروجی از آسیاب آخر، بر روی نیشکری که می خواهد به آسیاب قبلی وارد شود پاشیده می شود و به همین ترتیب، شربت خروجی از آن آسیاب نیز بر روی نیشکری که می خواهد به اسیاب قبل از آن وارد شود، پاشیده می شود. به این ترتیب در نهایت در آخرین آسیاب، نیشکر عصاره گیری شده یا باگاس (bagasse)خارج می شود و شربت نیز در نهایت از آسیاب دوم بیرون می رود و با مخلوط شدن با شربت خروجی از آسیاب اول و کراشر به مرحله تصفیه منتقل می شود. در باگاس خروجی از آسیاب آخر، مقدار کمی قند باقی می ماند و پلاریزاسیون آن به حدود ۴-۵/۱درصد می رسد.در این روش با توجه به خرد شدن نیشکر و پاره شدن سلولهای آن به منظور کاهش ورود مواد صمغی و ناخالصیهای نامطلوب به شربت، بهتر است که آب ورودی به سیستم دمای بالاتر از ۶۰ درجه سانتیگراد نداشته باشد. قسمت عمده ترکیبات تشکیل دهنده باگاس الیاف سلولزی (fiber) است. از جمله کاربردهای این ماده در صنایع کاغذ سازی، خوراک دام، تهیه تخته های نئوپان و به عنوان سوخت می باشد. در برخی کارخانه ها باگاس خروجی از آسیابها را تحت تاثیر پرس حلزونی قرار می دهند تا باگاس با رطوبت کمتر و درصد قند (پلاریزاسیون) کمتر حاصل شود و ضایعات قندی آن کاهش یابد.

شربت خام نیشکر که از عصاره گیری بدست می آید، رنگ سبز مایل به خاکستری یا سبز تیره داشته و ph آن غالبا” حدود ۴/۵-۲/۵ می باشد. با توجه به متغیر بودن ترکیبات نیشکر، ترکیبات تشکیل دهنده شربت خام نیز متغیر است، برای مثال و به عنوان نمونه حدود ۱۲-۹درصد قند ساکاروز، حدود ۴/۳-۲/۱ درصد قند انورت و حدود۱/۲-۱ درصد مواد معدنی مانند فسفاتها، کلرورها، سیلیکاتهای سدیم ، پتاسیم ، کلسیم و مواد دیگری مانند صمغها،آلبومین،واکس،مواد رنگی،ذرات بسیار ریز باگاس (bagacillo)،ذرات شن،ماسه،خاک و……می تواند در آن وجود داشته باشد. همچنین اغلب درجه خلوص آن ۸۵-۸۱ودرصد آب آن ۸۸-۸۵ (بریکس ۱۵-۱۲)می باشد.

استفاده از فرایند انتشار برای عصاره گیری از نیشکر (Diffusion process)

این روش به عنوان روشی نسبتا” جدید برای استخراج قند از نیشکر به جای استفاده از آسیابها مطرح شده است. روش مذکور نسبت به کاربرد آسیابها، به هزینه و سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد. شیوه کار تقریبا” مشابه دیفیوزرهای مداوم دی.دی.اس (D.d.s)،بی.ام.آ(B.m.a)،دی اسمیت (De Smet)،ساتورن (saturne)و اف.اس. (F.s. )میتوان اشاره کرد.

در دیفیوزرهای مذکور جریانی غیر هم جهت از آب گرم و قطعات نیشکر برقرار می شود و با استفاده از خاصیت انتشار در اثر اختلاف غلظت داخل و خارج سلولهای نیشکر و فشار اسمزی بوجود آمده ،قند موجود در نیشکر استخراج می شود. در این روش لزومی ندارد که نیشکر به قطعات خیلی ریز و متلاشی شده تبدیل شود،بلکه کافی است به قطعات کوچک یا حداکثر ۴ اینچ تبدیل شده و به دیفیوزر وارد شود. برای استخراج بهتر قند از قطعات نیشکر،دمای آب ورودی به دیفیوزر را حدود ۷۵-۶۵ درجه سانتیگراد در نظر می گیرند،این دما موجب کشتن سلولهای زنده و غیر فعال شدن دیواره سلولهای نیشکر شده و استخراج قند به سهولت انجام می شود،در دماهای کمتر از ۶۵ درجه سانتیگراد گذشته از نامطلوب بودن عمل استخراج قند و ضایعات قندی حاصل از باقی مانده قند در باگاس، احتمال فعالیتهای میکروبی فزونی می یابد. با استفاده از فرآیند مذکور بیش از ۹۷ درصد قند موجود در نیشکر استخراج میشود،که در روش اشتفاده از آسیابها،کمتر قابل دستیابی است. درجه خلوص شربت حاصل در این روش نیز بیشتر است. البته با توجه به استفاده از دمای بالا،حل شدن و ورود مواد صمغی و مومی نیشکر به شربت بیشتر می شود که از عوامل افزایش ویسکوزیته شربت و پختها هستند.

واحد خام :

واحد خام در اصل قلب کارخانه است و هماهنگ کننده ی بین کوره آسیاب ها و تصفیه شکر سفید می باشد و چنانچه مشکلی در قسمت خام پیش بیاید باعث توقف در هر کدام از واحد های مربوطه خواهد شد .

عملکرد واحد خام :

عبارت است از تصفیه ی شربت ورودی تغلیظ و تولید شکر زرد که شامل شده است از دو قسمت:

۱-  قسمت پالایش

۲- دیگری طباخی

که قسمت پالایش شامل تصفیه و تغلیظ شربت ورودی از آسیاب و قسمت طباخی شامل تولید سه مرحله شکر زرد می باشد .

در واحد خام عصاره ی نیشکری که از آسیاب ها منتقل شده ابتدا وزن شده و سپس گرم می شود تا با اضافه نمودن آب آهک و فسفات مقدماتی روی آنها انجام شود و پس از گذشتن از مراحلی به صورت شربت غلیظ در آید .

توزین شربت خام

نیشکر برای کنترل دقیق میزان قند وارد شده به فرآیند و محاسبه ضایعات و کنترل فرایندهای بعدی، این نیاز وجود دارد که شربت خام حاصل از مرحله شربت گیری، قبل از انتقال به مرحله تصفیه، توزین شود. عمل توزین معمولا”به حالت غیر مداوم انجام نمی شود، بلکه با استفاده از ترازوهای خودکار مانند ترازوی ماکسول (Maxwell-Boulgene Weigher)و یا ترازوی هو –ریچاردسون (Howe-Richardson scale)انجام می شود.

آهک زنی به شربت خام نیشکر (Liminig of cane juice)

با توجه به ناخالصیهای موجود در شربت خام نیشکر،یکی از راه های جدا سازی این مواد از روش آهک زنی است. در اثر آهک زنی که به صورت افزودن شیر آهک انجام می شود، ضمن خنثی شدن حالت اسیدی شربت،بسیاری از ناخالصیها، آماده رسوب کردن می شوند. در برخی از کارخانه ها به جای مقداری از آهک و یا کل آن از منیزیم یا ترکیبات منیزیم و در برخی موارد از ساکارات برای تصفیه شربت خام استفاده می شود. روشهای آهک زنی نیز متفاوت است و آهک زنی به صورت سرد،گرم،آهک زنی مرحله به مرحله و دو بار گرم کردن fractional Liming and double heating)انجام می گیرد، اما به نظر می رسد روش آهک زنی سرد (cold liming)در این مورد مناسب تر باشد. مقدار شیر آهک مصرفی برای آهک زنی به شربت خام نیشکر،بسیار کمتر از آهک مصرفی برای شربت خام چغندر قند است. علت آن است که میزان قند انورت در شربت خام نیشکر بالا است و اگر در شربت پس از آهک زنی،آهک اضافی باقی بماند با قندهای انورت واکنش داده و ایجاد نمکهای محلول می کند که در افزایش رنگ و ویسکوزیته شربت مؤثر هستند و از طرف دیگر چنانچه دمای چنین شربتی بالا رود وجود حالت قلیایی زیاد، موجب تشدید انورسیون در شربت نیز می شود. به همین دلیل مقدار شیر آهک که با بومه حدود ۱۵تهیه می شود،در حدی به شربت خام زده می شود که ph شربت را از حدود ۵/۴-۵/۲به حدود ۸/۵-۸ برساند وphبالاترنرود. در روش آهک زنی سرد، پس از افزودن شیر آهک به شربت حدود ۱۵تا۲۰ دقیقه زمان داده می شود سپس شربت را با عبور دادن از مبدلهای حرارتی به دمای حدود ۱۰۷-۱۰۴ درجه سانتیگراد می رسانند و به قسمت ته نشین سازی ناخالصیها منتقل می کنند.گرم کردن شربت،ویسکوزیته آنرا کاهش داده و موجب تسریع ته نشینی ناخالصیهامی شود.

ته نشین سازی ناخالصیها و زلال سازی شربت نیشکر

80,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نیشکر
  • مقاله تولید قند از چغندر قند و مراحل تولید
  • مقاله اتانول
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.