گزارش کارآموزی پیش دبستانی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

کارآموزی پیش دبستانی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۸۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود کارآموزی پیش دبستانی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

فصل اول – وضعیت فیزیکی پیش دبستانی
مقدمه   ۲
اهمیت دوره پیش دبستانی   ۳
وضعیت فیزیکی پیش دبستانی   ۵
کروکی پیش دبستانی   ۷
فصل دوم – پیشینه آموزش و پرورش قبل از دبستان در جهان
کودکستان   ۹
مهد کودک    ۱۱
تاریخچه شکل گیری مراکز پیش  از دبستان در ایران   ۱۲
فصل سوم – برنامه ریزی در پیش از دبستان
مدیریت در پیش از دبستان    ۲۰
نمونه طرح درس براساس موضوع پرندگان   ۲۱
طرح نمونه برای پروژه آشنایی با پرندگان (سنین ۴-۳)   ۲۲
طرح نمونه برای پروژه آشنایی با پرندگان (سنین ۶-۴ سال)   ۲۴
طراحی یک مرکز پیش دبستانی   ۲۶
کروکی پیش دبستانی   ۲۸
فصل چهارم – اجرای واحد کار
آموزش مفاهیم علوم ، واحد کار میوه ها (سنین ۴-۳ سال)   ۳۰
آموزش مفاهیم علوم ، واحد کار میوه ها  (سنین۵-۴سال)   ۳۲
آموزش مفاهیم علوم ، واحد کار میوه ها (سنین ۶-۵ سال)   ۳۵
آموزش مفاهیم ریاضیات ، واحد طبقه بندی (سنین ۴-۳ سال)   ۳۹
آموزش مفاهیم  ریاضیات ، واحد طبقه بندی (سنین ۵-۴ سال)    ۴۲
آموزش مفاهیم ریاضیات ، واحد طبقه بندی (سنین ۶-۵ سال)   ۴۵
آموزش مفاهیم اجتماعی ، واحد بهداشت محیط زیست (سنین ۴-۳ سال)    ۴۸
آموزش مفاهیم اجتماعی ، واحد بهداشت محیط زیست (سنین ۵-۴ سال)   ۴۹
آموزش مفاهیم اجتماعی ، واحد بهداشت محیط زیست (سنین ۶-۵ سال)   ۵۰
آموزش زبان آموزی (سنین ۴-۳ سال)   ۵۳
زبان آموزی ، آموزش صدای (ز) (سنین ۵-۴ سال)    ۵۴
زبان آموزی ، آموزش صدای (ز) (سنین ۶-۵ سال)   ۵۶
زبان آموزی ، شروع خواندن (سنین ۶-۵ سال)   ۵۸
شروع نوشتن (سنین ۴-۳ سال)   ۵۹
شروع نوشتن (سنین ۵-۴ سال)   ۶۱
شروع نوشتن (سنین ۶-۵ سال)   ۶۲
قصه گویی و نمایش خلاق (سنین ۴-۳ سال)   ۶۷
قصه گویی و نمایش خلاق (سنین ۵-۴ سال)   ۶۸
قصه گویی و نمایش خلاق (سنین ۶-۵ سال)   ۶۹
تدریس بازی (سنین ۴-۳ سال)   ۷۰
تدریس بازی (سنین ۵-۴ سال)    ۷۱
تدریس بازی (سنین ۶-۵ سال)   ۷۲
فصل پنجم
نتیجه گیری   ۷۴
پیشنهادات    ۷۹
منابع    ۸۴

فهرست منابع فارسی :

۱-   رحماندوست ، مصطفی ، (ادبیات کودکان و نوجوانان ، انتشارات آموزش و پرورش .

۲-   گروه آموزش قبل از دبستان ، دفتر تحقیقات و برنامه ریزی ، ۱۳۸۳ ، روش و محتوای آموزش قبل از دبستان .

۳-   مبینی ، محمد تقی ، (۱۳۷۹) آموزش ریاضیات قبل از دبستان ، انتشارات آستان قدس رضوی .

۴-   مفیدی ، فرخنده (۱۳۷۹) ، اصول و مفاهیم آموزش و پرورش پیش از دبستان ، انتشارات آموزش و پرورش .

مقدمه

امروزه در همه جای دنیا آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان در تأمین زمینه های رشد همه جانبه و شکوفایی استعدادهای کودکان از حساسیت و ضرورت ویژه ای برخوردار است . برای کسب اطمینان بیشتر از کیفیت این نوع آموزش ، تربیت دقیق معلمان و مربیان پیش از دبستان امری بسیار لازم به نظر می رسد . کیفیت آموزش های این دوره علاوه بر تجهیزات لازم ، نیاز به وجود افرادی حساس ، پر انرژی ، خلاق و علاقه مند به کار با کودکان دارد . افرادی که بتوانند وقت و انرژی خود را برای رشد و تحول و شکل دهی سال های سرنوشت ساز کودکی به کار ببندند . زیرا آنچه یک معلم یا مربی در این سالهای اولیه انجام می دهد می تواند اثرات بسیار عظیمی بر زندگی و موفقیت های آینده کودک داشته باشد . این مسئولیت در ارتباط با سایر افراد بویژه خانواده کودکان بارورتر می شود . برنامه های تربیتی این دوره ، براساس دیدگاه ها ، نظریه ها و عقاید مربیان بزرگ در فرهنگ ها و کشورهای مختلف و در طول تاریخ شکل گرفته و انعکاسی از تحقق نیازهای کودکان و خانواده های آنان است .

لازم به ذکر است که تاریخ شکل گیری مراکز آموزش پیش از دبستان که با عناوین مختلفی چون مهد کودک ، کودکستان و مراکز مراقبت که در بسیاری از کشورهای دنیا مطرح شده است نشان دهنده تحول نگرشها نسبت به کودکان و قابلیت های آنان و تأثیر سالهای اولیه آموزش در رشد کلی آنان است . تفکر و اندیشه های روانشناسان ، جامعه شناسان ، سیاست مداران ، علمای تعلیم و تربیت ، معلمان و متخصصان و والدین کمک های شایان و قابل توجهی به باروری اندیشه ها و تغییرات کنونی در آموزش و پرورش دوران اولیه کودکی و مفاهیم پیشرفته مرتبط با آن کرده است . این تغییرات نه تنها به شناسایی ما درباره کودکان کمک می کند بلکه در یافتن راه های برخورد و تربیت مناسب به منظور شکوفا کردن قابلیت های کودکان نیز مؤثر بوده است . با توجه به ماهیت پویای آموزش و پرورش پیش از دبستان در دنیای کنونی ، اطلاعات وسیع و مهم به دست آمده از یافته های تحقیقی به شناخت این دوره و اثرات آن در موفقیت های بعدی کودکان ، کمک های ارزنده ای می کند . (مفیدی ، ۱۳۷۹)

اهمیت دوره پیش از دبستان

رشد کودک در سال های اولیه بسیار وسیع است . در این دوره است که کودک راه های برخورد با محیط پیرامون خود را فرا می گیرد و نیازهای اساسی او ارضا می شود . تجربه های تقویت کننده ای که کودک در سالهای اولیه زندگی خود دریافت می کند به عنوان پایه و مبنایی برای یادگیری بعدی مورد استفاده قرار می گیرند . برای مثال انگیزه ، گرمی و محبتی که یک مادر در تغذیه فرزند خود دارد به رشد ایمنی و اعتماد کودک در آینده کمک می کند و در نتیجه به ارتباط و پیوند اجتماعی او می انجامد . اثرات محیط بر کودک در دوران وسیع رشد بسیار است . سال های اولیه در رشد و تحول کودک ، قابل انعطاف ، اثر پذیر و سازنده هستند . بنابراین تقویت و یا محرومیت در سالهای اولیه زندگی بویژه در رشد بعدی کودک اثرگذار خواهد بود .

شواهد تحقیقی موجود نشان داده است که :

حدود ۵۰% از رشد هوشی بین زمان تولد تا ۴ سالگی ، حدود ۳۰% بین ۴ تا ۸ سالگی و ۲۰% باقیمانده در فاصله سنین ۸ تا ۱۷ سالگی شکل می گیرد . تحقیقات بنجامین بلوم اثرات زندگی طولانی در یک محیط «محروم فرهنگی» را در مقایسه با محیط «سرشار و غنی فرهنگی» به صورت کاهش و یا افزایش ۲۰ نمره هوشی و در فواصل رشد سنی به صورت زیر نشان داده است :

از تولد تا ۴ سالگی ۱۰ نمره هوشی ، از ۴ تا ۸ سالگی ۶ نمره هوشی ، و از ۸ تا ۱۷ سالگی ۴ نمره هوشی . نتایج مطالعات بلوم اهمیت تجربه های مناسب یادگیری را در سال های اولیه کودکی و نیز اثراتی که محیط محروم و یا محیط غنی فرهنگی می تواند بر هوش کودکان داشته باشد ، مورد تأکید قرار داده است . با قدری تأمل در می یابیم که بلوم منحنی واژگونی برای رشد هوشی ترسیم می کند . یعنی می گوید با افزایش سن از اثرات مثبت ، سازنده و سودمندی های محیط کاسته می شود و هر چه سن کودک بالاتر می رود اثر پذیری کمتری نسبت به محرکات محیطی و خارجی پیدا می کند . به عبارت بهتر کودکان سه ساله از محیط های غنی به مراتب بیشتر از کودکان هفت یا هشت ساله سود می برند . بلوم استدلال می کند که تجربه های اولیه مفید ، برای رشد هوش بسیار ضروری هستند . زیرا در سن شش سالگی که سن ورود به مدرسه و شرع به آموزش رسمی است ، تقریباً  توانایی هوشی نهایی فرد شکل می گیرد .

از آنجا که توانایی های کودک برای رشد هوشی با افزایش سن پایین می آید ، پس ملاحظه محرکات اولیه محیطی هر چه زودتر لازم بوده و این امر بویژه برای کودکان و گروه های محروم فرهنگی حائز اهمیت بسیار است . یادگیری حدود ۵۰% از لغات و رشد سخنگویی کودکان که تا سن ۱۸ سالگی ادامه دارد ، در ۸ ساله اول زندگی صورت می گیرد . در حدود ۵۰% از اکتساب آموزشی کلی کودک که تا سصن ۱۸ سالگی حاصل می شود ، تا سن ۹د سالگی کسب می شود . در مورد پرندگان و پستانداران کوچک یک دوره حساس و بحرانی وجود دارد که در طی این دوره ، حساسیت به تحریک و یا محرومیت بسیار زیاد است و ممکن است اثر همیشگی ، پایدار و غیره قابل جبرانی بر جای بگذارد . امروزه روانشناسان بر این عقیده اند که در رشد و یادگیری انسان نیز مراحل زمانی حساسی وجود دارد که تمرین و آموزش باید در این زمان معین و مشخص صورت گیرد . در غیره این صورت عادات یادگیری نادرست پدید می آید که خود سبب ضعف و کندی در کسب مهارت های بعدی می شود . بهر حال ، این مطلب واضح و روشن است که دوران حساس و بحرانی عموماً با سریعترین دوران رشد انسان انطباق دارد و براساس نتایج تحقیقات جدید ، سریعترین دوران رشد و یادگیری با سال های اولیه کودکی و سنین پیش از دبستان منطبق است . بر پایه ملاحظات فوق مفهوم دوران حساس در آموزش و پرورش اهمیت خاصی پیدا کرده است . از این رو باید سعی کرد که کودک را دقیقاً در زمان مناسب یعنی در زمانی که برخوردهای محیطی بیشترین تأثیر را در شکوفایی استعدادهای ذاتی کودک می گذارد ، آموزش داد . زیرا آموزش زودتر و یا دیرتر از موعد ، چه بسا ممکن است برای کودک مشکلات و مسائلی پدید آورد . (مفیدی ، ۱۳۷۹)

وضعیت فیزیکی پیش دبستانی

محل احداث آموزشگاه با توجه به امکانات موجود در محل :

محل احداث آموزشگاه دارای شرایط و امکانات رفاهی از نظر وسیله ایاب و ذهاب ، آتش نشانی و تلفن می باشد . آموزشگاه در حاشیه خیابان های اصلی ، راه آهن و اتوبان می باشد . آموزشگاه در اطراف کارخانه ها زباله دانی ها ، دامپروری ها ، مرغداری ها و محل پر گرد و غبار احداث نگردیده است . و همچنین به دور از ساختمان های چندین طبقه بوده و دارای فضای آفتاب گیر می باشد .

زمین بازی صاف و هموار بوده و سطح آن موزائیک می باشد و دارای وسائل آلاکلنگ، تاب و سرسره می باشد و این وسائل روی زمین شنی نصب شده اند و اطراف این وسائل نرده های محافظ دارند . ساختمان یک طبقه می باشد و طوری می باشد تا از اتلاف حرارت و تراکم دود و گرد و غبار در آن ، به راحتی بتوان جلوگیری کرد .

بعضی کلاسها دارای روشنایی لازم نیم باشند و تهویه در آنها به موقع صورت
نمی گیرد فضای کلاس تقریباً به اندازه تعداد نوآموزان می باشد . بلندی نیمکت به اندازه ای می باشد که کف پای دانش آموزان با سطح زمین مماس می باشد . بعضی از کلاسها دارای پنجره می باشد. تخته سیاه طوری به دیوار نسب شده که نوآموزان به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. آب آشامیدنی مورد نیاز به وسیله آب سردکن ها که داری شیرهای جهنده هستند تأمین می شود. دستشویی ها به تعداد اند که نیاز دانش آموزان را برطرف می کنند و طوری نسب شده اند تا نوآموزان به راحتی بتوانند از آنها استفاده نمایند . دارای چهار توالت می باشد و توالت ها از تهویه و نور کافی برخوردار هستند .

هر کلاس دارای وسائل گرم کننده و خنک کننده می باشد ولی بعضی از کلاسها از روشنایی کافی برخوردار نمی باشند و کافی نبودن نور در کلاس به این دلیل می باشد که نقاشی هایی به شیشه های پنجره کشیده شده و از ورود نور کافی به کلاس جلوگیری شده است . قرار گرفتن میز و صندلی ها به صورت گروهی و دایره وار چیده شده اند . ولی در بعضی از کلاسها به دلیل اینکه یک شیفت دبستان می باشد از میز و نیمکت هایی استفاده می شود که تناسب کافی با قد بعضی از کودکان ندارند و ممکن است تأثیراتی در یادگیری کودکان داشته باشد و باعث خستگی زودرس آنها شود . پیش دبستانی دارای امکانات ورزشی و تفریحی می باشد و دارای توپ سبد و غیر    می باشد . همچنین دارای وسائل آموزشی می باشد ، مانند انواع سی دی ها ، نوارها ، کارت های آموزشی ، پازل های آموزشی ، کره جغرافیایی ، کارت صدا آموزی ، انواع عروسک ها و حیوانات پشمی ، وسایل برای آموزش ها و کیت های علوم – کیت های زیست شناسی و انواع پازل ها . آموزشگاه دارای کتابخانه می باشد و جایی برای قرار دادن وسائل آزمایش وجود دارد و دانش آموزان با توجه به هر واحد کاری که دارند از آن استفاده می کنند .

تعداد دانش آموزان هر کلاس ۲۰ الی ۲۵ نفر می باشد و کادر اداری و آموزشی با تعداد دانش آموزان تناسب دارند . آموزشگاه دارای یک مدیر ، یک معاون و دو خدمه
می باشد و هر کلاس یک مربی دارد و ذکر این نکته الزامی می باشد که مربی بعضی از آموزش ها جداگانه می باشد . مثلاً یک مربی برای آموزش نقاشی و یک مربی برای آموزش زبان انگلیسی می باشد که در زمان معین در روز در کلاس حضور پیدا کرده و به نوآموزان آموزش های لازم را می دهند . آموزشگاه دارای ۷ کلاس است ، ۴ کلاس آمادگی و ۳ کلاس ۴ساله هاست ، ۱ دفتر ، یک زیرزمین که در آن کمد وسایل آزمایشگاه و همچنین کتابخانه وجود دارد ، دارای یک آشپزخانه و دارای یک هال
می باشد . در هال بانک جایزه ها قرار دارد و در راهرویی که در حیاط است بوفه قرار دارد که کودکان می توانند تعذیه خود را خریداری نمایند. رنگ آمیزی و تزیین کلاسها مناسب کودکان می باشد و کودکان را جذب می کند.

نحوه تبلیغات به صورت پوستر که فعالیت های آموزشگاه را معرفی می کند و همچنین کارت های کوچک تبلیغاتی ، و اکثراً معرفی توسط افرادی که با فعالیت های این آموزشگاه آشنا هستند .

 

پیشینه آموزش و پرورش قبل از دبستان

تاریخ ظهور مراکز پیش از دبستان (کودکستان ، مهدکودک و مراکز مراقبت) در جهان

کودکستان

در تاریخ آموزش و پرورش دوران کودکی ، کودکستان ها نسبت به مهدهای کودک ریشه عمیق تری دارند . اصولاً آغاز رشد اینگونه مراکز در دنیا را می توان به رشد و تکامل کودک انسان تشبیه کرد ، یعنی همانطور که دوره طفولیت ، دوره بستگی به دیگران و نیاز به حمایت ، تغذیه و نگهداری دارد ، آغاز شکل گیری این مراکز نیز آهسته ، تدریجی و نیازمند به حمایت و مراقبت بسیاری از افراد بوده است و سرانجام امروزه به شکوفایی و خودآگاهی رسیده است . اگرچه همانطور که قبلاً نیز اشاره شد کودکستانها در اروپا ثمره تفکر و نوشته های کمینیوس ، روسو ، سپتالوزی و هربارت است . ولی در حقیقت این فردریک فروبل آلمانی بود که اولین کودکستان را در سال ۱۸۳۷ در بلانکینرگ آلمان بنا نهاد و از همان زمان نام کودکستان (باغ کودک) معمول گشت. فروبل به اهمیت فرصت های آموزشی در اولین سالهای پیش دبستانی اشارات فراوانی داشت و عقیده داشت که کودک در یک محیط غنی و سرشار می تواند علایق خود را از طریق تجربه آموزی و فعالیت شخصی رشد دهد. او که مشاهده گر دقیق کودکان بود ، شخصاً به آموزش آنها اقدام کرد و به ارزش بازی کودکان در این سالها پی برد و بازی را نه فقط برای رشد فیزیکی بلکه برای رشد همه جانبه آنها مفید تشخیص داد . او که توجه به بازی را جزء مهمترین اهداف کودکستان و تعلیم و تربیت کودکان می دانست ، برای هر کودک فضایی خاص قائل بود و اعتقاد داشت که محیط کودکستان باید موقعیتی را برای هر کودک فراهم آورد تا بودن قید و بند و رها از محدودیت ها به بازی بپردازد.

به هر حال هدف از ایجاد کودکستان از دیدگاه فروبل ایجاد محیطی شاد بود که بازی در فضای آزاد و فعالیت های طبیعی را میسر می ساخت . کارها و عقاید فروبل زمینه ساز کوشش های مربیاندیگر و تأسیس کودکستان ها در سایر کشورها شد و بلاخره باعث گسترش و سرعت رشد این مراکز در دنیا شد ، از جمله خانم کارل شورز
(۱۸۷۶- ۱۸۳۲) که خود از شاگردان فروبل بود در سال ۱۸۵۵ اولین کودکستان را در کشور آمریکا تأسیس کرد . وی که از مهاجرین آلمانی به این کشور بود ، با آرزوی خدمت به کودکان مهاجر آلمانی ، کودکستان را بهترین راه برای تحقق منظور خود دانست و با الگو گیری از مدارس فروبل ، در شهر واتر تاون در ایالت ویسکانسین ، کودکستانی برای کودکان آلمانی زبان تأسیس کرد . اگرچه این کودکستان محلی کوچک بود و هرگز در طی عمر خودش بیش از ۶ کودک را نپذیرفت ولی اثر بسیار عمیقی در رشته آموزش و پرورش دوران اولیه کودکی در این کشور گذاشت و امروزه به صورت موزه ای در معرض دید عموم قرار گرفته است . اولین کودکستان برای کودکان آمریکایی (به زبان انگلیسی) در حقیقت مدرسه ای خصوصی بود که به همت خانم الیزابت پی بادی (۱۸۹۴-۱۸۰۴) ، که فردی آرامانگرا ، معتقد و مذهبی بود ، در سال ۱۸۶۰ در شهر بوستون آغاز به کار کرد .

این مراکز و چگونگی کار آنها با کودکان چنان موفقیتی کسب کردند که انجمن های مذهبی کلیسا ، اتحادیه های زنان و بسیاری از مجامع به حمایت از تأسیس آنها برخاستند و بزودی این مراکز بخشی از سیستم مدارس دولتی محسوب شدند . لازم به ذکر است که در سال ۱۸۳۷ در شهر سن لوئی از ایالات میسوری ، فردی به نام سوزان بلاو (۱۹۱۶-۱۸۴۳) اولین کودکستان دولتی را در این کشور تأسیس کرد. با توجه به کوشش های پیشگامان اولیه ، از سال ۱۹۳۵ ، کودکستان ها به عنوان بخش مورد قبول و پذیرفته شده در نظام آموزشی این کشور درآمده اند . از آن تاریخ تا به امروز با استفاده از نظریه های مختلف کودکستان ها در عمل و نحوه آموزش با تغییر و تحولات فراوان روبرو گشته اند .

کودکستان ها در اوایل قرن بیستم بار دیگر دستخوش تغییرات شدند که حاصل تأثیر عقاید مربیانی چون خانم ماریا مونته سوری ایتالیایی بود . وی توانست در مدت کوتاهی افراد بسیاری را در سرتا سر جهان تحت تأثیر کار و نوشته های خود قرار دهد . و بدین ترتیب کودکستان های آمریکایی و سایر کشورها عقاید و نظریه های نوآورانه ایشان را پذیرفتند . به هر حال سال های ۱۹۴۰ به بعد را می توان زمان گسترش عمیق تر و تقاضای بیشتر برای کودکستان ها و نیز ضمیمه شدن آنها به مدارس دولتی در بسیاری از کشوها دانست .

در این قرن مربیانی چون جان دیویی ، در ابداع روشهای سنجیده و علمی در کار با کودکان توفیق یافتند . تأکید روانشناسان بر اهمیت اولین سال های کودکی و نیز محروم بودن بسیاری از خانواده ها از فضا و وسایل مناسب برای فعالیت و بازی های کودکان خردسال سبب شد که کودکستان ها افزایش و رونق یابند . اندیشه تربیت معلم و با تربیت مربی در اوائل قرن بیستم صورت واقعی تر به خود گرفت و نهضت اصلاح کودکستان ها که به همت یکی از شاگردان جان دیویی به نام پتی اسمیت هیل عنوان شد ، سبب تأسیس رشته آموزش و پرورش کودکان در دانشگاه کلمبیا و سپس در دانشگاه های دیگر گردید و تربیت افرادی که خواهان خدمت در این آمزشگاه ها بودند اهمیت یافت .  کودکستان ها نسبت به مهدهای کورک و سایر مراکز پیش دبستانی دارای سابقه تاریخی بیشتری هستند . ظهور مهدهای کودک از اندیشه های قرن بیستم است و نقطه تمرکز آن ها توجه به مسائل گوناگون و گسترده و از جهات مختلف همچون ارتباط با خانواده و آموزش والدین و رفع مشکلات آنها بوده است . اما کودکستان ها از آغاز با آموزش پیوستگی داشته اند . نقش کودکستان ها در سال های اخیر تغییرات زیادی به خود دیده است و به همین جهت در بسیاری از این کشورها برای ادغام و یکی کردن کودکستان ها با مدارس دولتی و قرار دادن آنها در زیر یک چتر منفرد به عنوان بخشی از مدارس ابتدایی تمایل گسترده ای به وجود آمده است .

مهد کودک

اگر چه آغاز شکل گیری غیره رسمی آموزش و پرورش کودکان از نظر تاریخی به گذشته های دور بر می گردد ، ولی باید گفت که مهد کودک مؤسسه اجتماعی جدیدی است که در قرن بیستم شکل گرفته است . خواهران مک میلان به نامهای راشل و مارگارت ، که انگلیسی بودند در سال ۱۹۱۰ اولین مهد کودک را در محله های فقیر نشین شهر دپت فورد تأسیس کردند ، آنها تحت تأثیر عقاید فروبل آلمانی  «مهدکودک» را به عنوان نامی مناسب برای نوع تازه آموزش و پرورش پیش دبستانی و تحقق هدف های خود پیشنهاد کردند . تلاش های موفقیت آمیز این خواهران انگلیسی در زمینه کار با کودکان دو تا پنج ساله سبب شد که پارلمان انگلستان در سال ۱۹۱۸ با تصویب قانون فیشر (قانون اخذ مالیات برای خدمات مهد کودک) بر آن مهر تأئید رسمی بزند . این قانون به نظامهای آموزش گاهی محلی اجازه تأسیس مهد کودک در سراسر انگلستان را می داد . در سال ۱۹۲۰ مهدهای کودک سایر کشورها از این مهدهای کودک انگلیسی الگو گرفتند . از جمله در ایالات متحده ، این مراکز در دانشگاه ها کلمبیا تأسیس شدند . رشد مهدهای کودک در آمریکا از طریق ارتباط با دانشگاه ها و دانشکده ها چشمگیر بوده است . عملکرد آنها به عنوان مراکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی با توجه به هدف ها متفاوت بوده است ، بدین معنی که بعضی از مراکز برای مقاصدی چون آماده کردن مادران جوان برای مادر شدن و وظیفه مادری مورد استفاده قرار می گرفتند و بعضی دیگر به تربیت مربی و نیروی انسانی برای کار با کودکان در مهدهای کودک همت گماردند و بلاخره تعدادی از مراکز نیز به منظور فراهم آوردن فرصت هایی برای مطالعات مقایسه ای و تطبیق رشد کودک در موقعیت های کنترل شده دایر شد . و از این طریق اطلاعات فراوانی را در زمینه رشد فردی کودکان به دست آوردند . بدین ترتیب اصول و روش های آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان از این مراکز به کشورهای مختلف راه یافت و سبب تأسیس و برقراری ارتباط با مهدهای کودک از قاره ای به قاره دیگر شد و امروزه نیز موجبات مقبولیت و گسترش آنها در همه کشورها فراهم شده است . لازم به ذکر است که این مراکز به دلایل عمده ای از جمله ارتباط نزدیک با خانواده و آموزش والدین که از خصوصیات همه مهدهای کودک است از جذابیت و قدرت پذیرش زیادی برخوردار هستند . از طرفی رشد مهدهای کودک ، در حد وسیعی نتیجه پاسخ به فوریت ها و متأثر از فشار ها و تقاضاهای اجتماعی بویژه اشتغال بانوان و ورود آنان به بازار کار بوده است . امروزه نیز انواع مختلف مهدهای کودک در جهت برآوردن نیازهای گوناگون افراد و جامعه تکوین یافته اند و در برآوردن نیازهای کودکان خانواده ها و حتی مدارس به عنوان زمینه ای مناسب برای توسعه و پیشرفت محسوب شده و به عنوان بازویی توانا بویژه در آماده کردن کودکان و خانواده های محروم اجتماعی مطرح می شوند .

 (مفیدی ،۱۳۷۹)

تاریخچه شکل گیری مراکز پیش از دبستان در ایران

80,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بررسی چگونگی تغییر یافتن رشد اخلاقی (تفکر وفعالیت های جامعه پسندانه) کودکان در حال رشد پیش دبستانی و پنجم ابتدایی
  • تحقیق تاثیر آموزشهای مهد کودک بر رشد مفهوم سازی کودکان
  • تحقیق ناسازگاری کودکان پیش‌ دبستانی دارای مادر شاغل و خانه‌ دار
  • تحقیق تأثیر دوره پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی کودکان دوره ابتدایی
  • مقاله بررسی تاثیر دوره پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی دختر
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.