گزارش کارآموزی واحد نظارت بر اجرای طرح های شرکت گاز


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

گزارش کارآموزی واحد نظارت بر اجرای طرح های شرکت گاز شهرستان کوهدشت مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۶۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود گزارش کارآموزی واحد نظارت بر اجرای طرح های شرکت گاز نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

مقدمه   ۵
تاریخچه شرکت گاز ملی ایران   ۶
منشاء گاز طبیعی   ۷
مشخصات گاز طبیعی   ۷
انواع گاز   ۸
اهداف و ماموریت های شرکت ملی گاز ایران   ۱۲
شرکت گاز استان لرستان   ۱۳
نمودار سازمانی   ۱۴
تعریف ساختار و تشکیلات   ۱۵
گزارش عملکرد کارآموز طی دو ماه   ۱۷
۱- تجهیز کارگاه   ۲۱
۲- تهیه نقشه اجرائی و تعیین مسیر لوله گذاری و پیاده نمودن آن   ۲۱
۳- روش بارگیری، حمل و نقل و تخلیه و انبار نمودن لوله، شیر و اتصالات   ۲۲
۴- شکافتن آسفالت   ۲۴
۵- حفر کانال (ترانشه)   ۲۴
۶- دسته بندی، ریسه نمودن و ردیف کردن لوله ها   ۲۵
۷- جوشکاری (عملیات اتصال)   ۲۶
۸- روشهای بازرسی و آزمایشات مخرب   ۲۶
۹- بازرسی و عملیات قبل از لوله گذاری   ۲۶
۱۰- لوله گذاری و پر کردن کانال   ۲۶
۱۱- بازسازی مسیر بحالت اولیه   ۲۸
۱۲- عبور از تقاطعهای اصلی، بزرگراهها، اتوبانها، راه آهن و رودخانه:   ۲۸
۱۳- ساختن حوضچه شیرها   ۲۹
۱۴- نصب تابلو و مشخصات   ۲۹
۱۵- آزمایش نهائی، اتصال نهائی به شبکه گازدار و راه اندازی   ۲۹
۱- آماده سازی لوله های پلی اتیلن قبل از عملیات جوشکاری   ۳۱
۲- تعیین صلاحیت جوشکار   ۳۲
۳- آماده نمودن سر لوله ها برای جوشکاری   ۳۳
۴- جوشکاری   ۳۳
۵- روشهای جوشکاری (اتصال)   ۳۶
روشهای بازسازی و آزمایشات   ۴۲
۲- آزمایشات مخرب   ۴۳
۳- آزمایشات غیرمخرب   ۴۸
نصب شیرها، اتصالات رابط و انشعابات   ۵۰
۱- شیرها   ۵۰
۲- اتصالات رابط (TRANSITION FITTINGS)   ۵۰
۳- انشعاب گیری از لوله های اصلی:   ۵۱
عایقکاری سرد و گرم شبکه های گازرسانی   ۵۳
۱- زنگ زدائی سطح لوله ها   ۵۳
۲- پرایمر زنی اولیه   ۵۳
۳- عایقکاری سرد   ۵۴
۴- آزمایشات و تعمیر پوشش   ۵۷
۵- عایقکاری گرم   ۵۸
۶- آزمایشات و تمعیر پوشش در عایقکاری گرم   ۶۱
۷- نگهداری و حمل لوله های پوشش دار   ۶۲
۸- عملیات عاطقکاری پس از جوشکاری لوله ها در کنار کانال   ۶۲
۹- عایقکاری شیرهای مدفون در خاک از اندازه های دو اینچ تا شش اینچ   ۶۳
۱۰- آزمایش کیفیت پوشش لوله های مدفون در خاک در موقع تحویل گرفتن لوله از پیمانکار   ۶۴
(کوتینگ ریزیستنس تست)   ۶۴
منابع

منابع

لوله کشی گاز طبیعی و روش جوش کاری آن و نکات ایمنی، تالیف باقر عیدی

مقدمه

گاز طبیعی سهم عمده ای درتامین انرژی کشورمان داردومیزان ذخائر این ماده انرژی زا بگونه ای است که صدها سال میتوان ازاین نعمت گرانبها بهره گرفت.همچنین گاز طبیعی سریعترین رشد مصرفی در بین انرژیهای اولیه مصرفی در سطح جهان را به خود اختصاص داده است.بر اساس سناریوی “چشم انداز بین المللی انرژی”بنا به پیش بینی ها مصرف گاز در جهان از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۰۵ به طور متوسط رشدی معادل ۸/۲ را تجربه کردکه قابل مقایسه با رشد سالانه ۸/۱ درصدی نفت و۵/۱ درصدی زغال سنگ است.

میزان گاز طبیعی مبادله شده در بین کشورها نیز شاهد رشد بوده است واز ۱۹درصدکل گاز مصرفی جهان در سال ۱۹۹۵ به۲۳درصد در سال ۲۰۰۱ رسیده است.

صادرات با خطوط لولهبه میزان ۳۹ درصد وصادرات ال.ان.جی نیز به میزان ۵۵درصد بین سالهای ۱۹۹۵تا ۲۰۰۱ رشد کرده است.

خطوط لوله بسیاری نیز برنامه ریزی یادر حال ساخت میباشند چرا که پیش بینی های انجام شده در مورد مصرف جهانی گازبیانگر ضرورت ساخت تاسیسات انتقال منابع جدید گازبه بازار این فراورده است.این واقعیت که بسیاری از منابع گاز دوراز وراکز تقاضا هستنند،همراه با کاهش هزینه زنجیره های ال.ان.جی  را تا حد زیادی رقابت پذیر کرده است.سودآوری انتقال گازبه مراکزتقاضا در حال حاضر به قیمت های بازار بستگی داردوقیمت گذاری گار به روشنی قیمت گذاری نفت نیست.بیش از ۵۰درصد نفت مصرفی جهان در سطح بین المللی مبادله می شود.در حالی که بازارهای گاز طبیعی ماهیتا گرایش منطقه ای دارند وقیمت ها میتوانند تا حد زیادی از یک کشور تا کشور دیگر متغیر باشد.

تاریخچه شرکت گاز ملی ایران

کاربرد گاز طبیعی به عنوان سوخت حرارتی تنها قسمتی از موارد متنوع کارآیی این ماده گرانقدر به شمار می رود. اهمیت اصلی و واقعی گاز طبیعی با توجه به ارزش افزوده فراوان و قابلیت تبدیل به هزاران نوع کالای با ارزش اقتصادی در بخش صنعت و پتروشیمی ظاهر می شود.نیاز روزافزون به گاز برای تامین انرژی و سوخت و همینطور ارز حاصل از فروش و صادرات برای سرمایه گذاری و راه اندازی صنایع مادر و زیربنایی در کشور، اندیشه تمرکز بخشیدن فعالیت های مرتبط با صنعت گاز را تقویت کرد و در این رابطه طبق اساسنامه قانونی، شرکت ملی گاز ایران به عنوان یکی از چهار شرکت اصلی وابسته به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اولیه ۲۵ میلیارد ریال در سال ۱۳۴۴ هجری خورشیدی مطابق با ۱۹۶۵ میلادی تاسیس گردید.این شرکت از بدو تشکیل تا کنون متناسب با روند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و بهره گیری از گاز به عنوان یکی از منابع مهم در تامین سوخت و تولید انرژی و تحصیل بخشی از ارز مورد نیاز تدریجا با قابلیتها و توانمندی ها و منابع و امکانات مختلفی از جمله نیروی انسانی متخصص و کارآمد با دانش و بینش علمی و نظری و نیز ابزارآلات، تجهیزات و ماشین آلات و کارگاه های متعدد و متنوع پیشرفته و مدرن برای اجرای عملیات شرکت دست یافته، به طوری که امروز قادر است کلیه امور مربوط را مطابق با استانداردهای معتبر بین المللی قابل قبول راسا انجام دهد

سیمای صنعت گاز ایران

ذخایر نفت و گاز ایران در سال ۸۱ معادل ۲۷۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام برآورد گردیده است که ۳۷ درصد آن به نفت خام و ۶۳ درصد آن به گاز طبیعی اختصاص یافته است. ۴۸ درصد این منابع در مناطق خشکی و مابقی به صورت Off-Shore می باشند. منابع و ذخایر گاز طبیعی ایران عمدتا در مناطق جنوبی کشور و در نزدیکی آبهای خلیج فارس قرار گرفته اند.با توجه به روند مصرف گاز طبیعی در کشور سهم گاز طبیعی در سبد انرژی مصرفی کشور از ۲۶ درصد در سال ۱۳۷۰ به ۴۶ درصد در سال ۸۰ افزایش یافته است (و در مقابل سهم فراورده های نفتی در این دوره از ۶۴ درصد به ۴۷ درصد کاهش یافت). مصرف گاز طبیعی در ایران در طی دهه ۷۰-۸۰ از متوسط رشد سالانه ای به میزان ۱۲ درصد برخوردار بوده است و این امر در حالی است که مصرف جهانی گاز در این دوره تنها دارای رشد سالانه ای به میزان ۱٫۸ درصد می باشد. در راستای تحقق سیاست جایگزینی گاز با سایر حاملهای انرژی تلاشهای گسترده ای جهت توسعه هر چه بیشتر سیستم گازرسانی در کشور انجام گرفته است شرکت ملی گاز ایران از طریق ایجاد سیستم گازرسانی در بسیاری از مناطق مختلف کشور عهده دار تامین این هدف می باشد.

منشاء گاز طبیعی

بقایای گیاهان و جانورانی که اجساد آنها طی میلیونهاسال به قسمت های زیرین دریاچه ها و اقیانوسهای قدیمی رانده شده بتدریج تجزیه و به صورت عناصر آلی درآمده وبراثرفشارو گرمای درونی زمین به نفت وگاز تبدیل و در مخازن زیرزمینی و در عمق سه تا چهار هزار متری و با فشار حدود چند صد اتمسفر ذخیره گردیده است.

مشخصات گاز طبیعی

گاز طبیعی گازی است بی رنگ ، بی بو و سبک تر از هوا . برای تشخیص نشت گاز ،در ایستگاههای دروازه ورودی شهرها به آن مواد بودار کننده اضافه می کنند تا ایمنی مصرف کنندگان گاز طبیعی تامین گردد . گاز طبیعی مورد استفاده در استان خراسان از مخازن گازی سرخس تامین می گردد و ۹۸ درصد آن را گازمتان تشکیل می دهد (CH4). ارزش حرارتی هر متر مکعب گاز طبیعی تقریبا معادل ارزش حرارتی یک لیتر نفت سفید می باشد.

انواع گاز

۱- گاز شهری (TOWN GAS)

اصطلاحا به گازی گفته می شود که از طریق خط لوله از یک مجتمع تولید گاز به مصرف کنندگان تحویل می شود . گاز شهری یا از زغال سنگ و یا از نفتا تولید و در مناطقی مصرف می شود که یا گاز طبیعی در دسترس نباشد و یا زغال سنگ ارزان به وفور یافت شود ترکیب گاز شهری هیدروژن %۵۰، متان%۲۰ تا %۳۰، کربن منواکسید %۷ تا %۱۷، کربن دی اکسید%۳، نیتروژن %۸، هیدروکربورها %۸علاوه بر این ناخالصی های دیگری مانند بخار آب ، امونیال ، گوگرد، اسید سیانیدریک نیز در گاز شهری وجود دارد. به گاز شهری گاز زغال سنگ و یا گاز سنتز نیز می گویند. در ایران گازی که از طریق خط لوله به مشترکین در شهرها عرضه می گردد گاز طبیعی است و ترکیب آن مشابه گاز شهری نیست.

۲-  گاز شیرین (SWEET GAS)

گازشیرین گازی است که هیدروژن سولفید و کربن دی اکسید آن گرفته شده باشد.

   ۳-گاز طبیعی (NATURAL GAS)

     گاز طبیعی عمدتا از هیدروکربوها همراه با گازهایی مانند کربن دی اکسید ، نیتروژن و در بعضی از مواقع هیدروژن سولفید تشکیل شده است بخش عمده هیدروکربورها را گاز متان تشکیل می دهد و هیدروکربورهای دیگر به ترتیب عبارتند از اتان ، پروپان ، بوتان، پنتان و هیدروکربورهای سنگین تر ناخالصی های غیرهیدروکربوری نیز مانند آب ، کربن دی اکسید ، هیدروژن سولفید و نیتروژن در گاز طبیعی وجود دارد. گاز چنانچه در نفت خام حل شده باشد گاز محلول (SOLUTION GAS ) نام دارد و اگر در تماس مستقیم با نفت از گاز اشباع شده باشد گاز همراه (ASSOCIATED GAS) نامیده می شود.
غیر همراه ( NON-ASSOCIATED GAS)از ذخایری که فقط قادر به تولید گاز به صورت تجاری باشد استخراج می شود در بعضی موارد گاز غیر همراه حاوی بنزین طبیعی و یا چکیده نفتی ( CONDENSATE) استخراج می شود که حجم قابل توجهی از گاز را از هر بشکه هیدروکربور بسیار سبک آزاد می کند.

۴-    گاز طبیعی فشرده ( COMPRESSED NATURAL GAS)

گازطبیعی عمدتا از متان تشکیل شده است و دراکثر نقاط جهان یافت می شود.(نگاه کنید به گاز طبیعی ) گاز طبیعی را می توان از طریق خط لوله و یا به صورت گاز طبیعی مایع شده (LNG) با نفتکش حمل نمود. از گاز طبیعی فشرده و یا به اختصار سی ان جی می توان در اتومبیل های احتراقی به عنوان سوخت استفاده کرد در حال حاضر حدود یک میلیون وسیله نقلیه در جهان با گاز فشرده حرکت می کنند. در ایتالیا در مقیاس وسیعی از سی ان جی استفاده می شود و در زلاندنو و آمریکای شمالی نیز استفاده از گاز طبیعی فشرده رواج داردترکیبات گاز طبیعی متفاوت است و بستگی به نوع میدان گازی دارد که از ان بدست امده است ناخالصی ها شامل هیدروکربورهای سنگین ، نیتروژن ، دی اکسید، اکسیژن و هیدروژن سولفید می باشد. در اتومبیل گاز طبیعی فشرده باید در مخزن سنگین و بزرگ و در فشاری برابر ۲۲۰ اتمسفر ذخیره گردد. البته از لحاظ میزان ذخیره و ارزش حرارتی سی ان جی که حدود ۸/۸ هزار ژول /لیتر است ( در مقایسه بنزین حدود ۳۲ هزار ژول می باشد مسافتی که اتومبیل می پیماید محدود خواهد بود. علاوه بر این به علت محدودیت تعداد ایستگاه ای سوخت گیری اتومبیل باید به نحوی طراحی شود که علاوه بر سی ان جی بتواند از بنزین هم استفاده نماید. مزایای سی ان جی به شرح زیر است:

۱-  موتور در هوای سرد به راحتی روشن می شود.
۲-  سی ان جی اکتان بسیار بالایی دارد                                               .
۳- تمیز می سوزد و ته نشین کمتری در موتور ایجاد می کند                         .
۴- هزینه تعمیراتی موتور کمتر است.

۵- مواد آلاینده ناچیزی از اگزوز خارج می گردد                                .

معایب C.N.G به شرح زیر است:
۱- چون به صورت گاز وارد موتور می شود هوای بیشتری در مقایسه با بنزین جایگزین می کند و در نتیجه کارایی حجمی پایین تری دارد.

 ۲- مسافت کوتاه تری در مقایسه با اتومبیل های بنزین طی می کند مگر انکه موتور بتواند علاوه بر گاز از بنزین هم استفاده نماید    .

۳- قدرت موتور اتومبیل های گاز سوز رویهمرفته ۱۵ درصد کمتر از اتومبیل های بنزین سوز است      .
۴- ساییدگی نشیمنگاه شیر که بستگی به میزان رانندگی دارد بیشتر است                          .
۵-خطر بیشتر آتش سوزی در هنگام تصادف در مقایسه با اتومبیل های بنزینی ( البته تاکنون در سوابق ایمنی خطر بیشتر ثابت نشده است( در ایران طرح گاز سوز کردن خودروها یا استفاده از گاز طبیعی فشرده یکی از برنامه های اساسی شرکت ملی گاز ایران است در شهرهای شیراز ، مشهد و تهران چندین جایگاه تحویل سوخت با تاسیسات و دستگاه های جانبی و کارگاه تبدیل سیستم خودروها از بنزین سوز به گاز سوز احداث شده و مورد بهرهه برداری قرار گرفته است و عملیات اجرایی برای ساخت تعداد دیگری ایستگاه در دست اجرا قرار دارد.

۵-مایعات گاز طبیعی (NATURAL GAS LIQUIDS)

مایعات گاز طبیعی معمولا همراه با تولید گاز طبیعی حاصل می شود. مایعات گازی (Gas liquids) نیز مترادف مایعات گاز طبیعی می باشد. مایعات گاز طبیعی را نباید با گاز طبیعی مایع و یا ال ان جی اشتباه کرد مواد متشکله در مایعات گاز طبیعی عبارت است از اتان ، گاز مایع ( پروپان و بوتان ) و بنزین طبیعی (natural gasoline)  کاندنسیت (condensate) که درصد هر کدام بستگی به نوع گاز طبیعی و امکانات بهره برداری دارد.
در سال ۱۹۹۶ کل تولید مایعات گاز طبیعی در جهان بالغ بر روزانه ۵٫۷ میلیون بشکه بوده که از این مقدار تولید اوپک در حدود ۲٫۶ میلیون بشکه در روز گزارش شده است.

۶-گاز طبیعی مایع ( Liquefied natural gas LNG)

گاز طبیعی عمدتا از متان تشکیل شده است و چنانچه تا منهای ۱۶۱ درجه سانتیگراد در فشار اتمسفر سرد شود به مایع تبدیل می شود و حجم ان به یک ششصدم حجم گاز اولیه کاهش می یابد در نتیجه حمل آن در کشتی های ویژه به مراکز مصرف امکان پذیر می شود برای مایع کردن گاز متان می توان آن را تا ۲/۵ درجه سانتیگراد زیر صفر خنک نمود و تحت زیر صفر خنک نمود و تحت فشار ۴۵ اتمسفر به مایع تبدیل کرد این روش از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است ولی از طرف دیگر حمل ان تحت فشار زیاد احتیاج به مخازن بسیار سنگین با جدار ضخیم دارد که امکان پذیر نیست و از نظر ایمنی توصیه نمی شود در نتیجه در فرایند تولید گاز طبیعی مایع ، فشار آن رابه اندکی بیش از یک اتمسفر کاهش می دهند تا حمل آن آسان باشد.

اولین محموله گاز طبیعی مایع یا به اختصار ال ان جی به صورت تجاری در سال ۱۹۶۴ از الجزایر به بریتانیا حمل شد و از ان هنگام تجارت گاکردن امکانات بندری و ذخیره سازی در بنادر بارگیری و تخلیه و همچنین ساخت کشتی های ویژه حمل ال ان جی احتیاج به سرمایه گذاری هنگفتی دارد در حالی که قیمت فروش گاز طبیعی مایع در حال حاضر در سطح نازلی است لذا فروشنده و خریدار باید قبلاً نسبت به انعقاد یک قرارداد طولانی ۱۵ الی ۲۰ ساله نحوه قیمت گذاری و سایر شرایط توافق لازم را به عمل آورند.

در تولید گاز مایع چهار مرحله عمده وجود دارد                                      :
۱- جداسازی ناخالصی ها که عمدتا از کربن دی اکسید و در برخی از موارد ترکیبات گوگردی تشکیل شده است.

۲- جداسازی آب که اگر در سیستم وجود داشته باشد به کریستالهای یخ تبدیل شده و موجب انسداد لوله ها می گردد.

۳- تمام هیدروکربورهای سنگین جدا شده و تنها متان و اتان باقی می ماند                            .
۴- گاز باقی مانده تا ۱۶۰ درجه سانتگراد سرد شده و به حالت مابع در فشار اتمسفر تبدیل می شود.
گاز طبیعی مایع در مخازن ویژه عایق کاری شده نگهداری و سپس برای حمل به کشور مقصد تحویل کشتی های ویژه سرمازا ( CRYOGENIC TANKERS) می گردد. در حین حمل معمولا بخشی از گاز تبخیر شده به مصرف سوخت موتور کشتی می رسد. در بندر مقصد گاز طبیعی مایع تخلیه می گردد تا هنگام نیاز به مصرف برسد قبل از مصرف گاز طبیعی مایع مجدداً به گاز تبدیل می شود. در فرایند تبدیل مجدد به گاز سرمای زیادی آزاد می شود که می توان از این سرما مثلا برای انجماد موادغذایی و یا مصارف دیگر تجاری استفاده کرد.

اهداف و ماموریت های شرکت ملی گاز ایران

55,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.