تحقیق تکنولوژی آموزشی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق تکنولوژی آموزشی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۳  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود تحقیق تکنولوژی آموزشی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

چکیده:   ۱
مقدمه:   ۲
بیان مسئله:   ۴
بیان فرضیه:   ۴
روش تحقیق:   ۴
ضرورت تحقیق:   ۴
نقد منابع و مآخذ:   ۵
واژه تکنولوژی آموزشی:   ۵
واژه آموزش:   ۵
تکنولوژی چیست؟   ۶
تعریف تکنولوژی:   ۶
تعاریفی از تکنولوژی آموزشی:   ۶
انواع وسایل آموزشی دیداری بدون پروژکتور:   ۹
مواد آموزشی سه بعدی به سه دسته بزرگ تقسیم می شوند:   ۱۱
انواع چارتها:   ۱۲
انواع پوسترها:   ۱۲
انواع نمودارها:   ۱۳
پروژکتورهای فیلم استریپ:   ۱۴
وسایل آموزشی نور تاب متحرک :   ۱۵
کاربرد تجهیزات ویدئو:   ۱۶
نظریه هایی در رابطه با استفاده از ویدئو در امر آموزش:   ۱۷
وسایل کمک آموزشی شنیداری:   ۱۸
نظریه هایی در رابطه با تاثیر رسانه بر انگیزش یادگیری در دانش آموزان :   ۱۹
کاربرد رایانه در آموزش:   ۲۱
نظریه هایی در رابطه با تکنولوژی آموزشی و کاربرد آن در تدریس:   ۲۲
تحقیقات خارجی:   ۲۳
تحقیقات داخلی:   ۲۵
محدودیتهای پژوهش:   ۲۸
پیشنهادات:   ۲۸
منابع ماخذ:   ۳۰

منابع ماخذ:

۱-احدیان؛محمد،مباحث تخصصی در تکنولوژی آموزشی،انتشارات ققنوس، تهران،۱۳۷۷٫

 ۲-احدیان؛محمد،مقدمات تکنولوژی آموزشی، انتشارات بشری،سال ۱۳۸۳٫

۳-احدیان؛محمد،رمضانی؛عمران،محمدی؛داوود،مقدمات تکنولوژی آموزشی،انتشارات آییژ،۱۳۸۷٫

۴-اعتمادی؛ایرج،تکنولوژی آموزشی،شیراز،موسسات انتشارات راهگشا،سال۱۳۷۳٫

۵-پدالای؛ایرج،گرایش نوین در تکنولوژی آموزشی،(مترجم قمهی قزوینی؛فاطمه)،انتشارات آموزش و پرورش،سال۱۳۷۷٫

۶-رئوف؛علی،در سمایه تکنولوژی آموزشی،انتشارات مدرسه،تهران،۱۳۷۷٫

 ۷-سیف؛علی اکبر،روانشناسی پرورشی،موسسات انتشارات آگاهی،تهران،۱۳۷۶٫

۸-سیف؛علی اکبر،اندازه گیری،سنجش و ارزیابی آموزشی،انتشارات دوران،تهران،۱۳۸۲٫

۹-گنجی؛حمزه،روانشناسی عمومی،انتشارات سالاوان،تهران،۱۳۸۱٫

۱۰-گنجی؛حمزه،روانشناسی عمومی،انتشارات دانشگاه پیام نور،آذر۱۳۸۰٫

۱۱-نعمتی؛علی،مقدمات تکنولوژی آموزشی،انتشارات آییژ،۱۳۷۸٫

چکیده:

یکی از مسائلی که برای مقابله با مسائل و مشکلات آموزشی در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است تکنولوژی آموزشی است. تکنولوژی آموزشی ابزار و روش هایی در اختیار دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار می دهد تا آن ها را برای غلبه بر مسائل و مشکلات آموزشی تجهیز کند.

همچنین کاربرد تکنولوژی آموزشی نقش مهمی را در پیشرفت تحصیلی و نیز در ارتقاء سطح یادگیری دانش آموز ایفا می کند.

((تکنولوژی آموزشی مجموعه نظریه ها، روش ها و دستورالعمل هایی است که در طراحی،اجرا،ارزشیابی و حل مشکلات برنامه آموزشی به کار گرفته می شود))

مقدمه:

در حال حاضر در جهان امروز تکنولوژی آموزشی به مفهوم رویکردی بر چگونگی آموزشی در ارتباط با اهداف، توانسته است با تکیه بر اصول و یافته های علمی، به ویژه روانشناسی یادگیری،ابزار و وسایل در دسترس را اعم از اشیاء ساده ای همچون گچ و تابلو یا دستگاه های پیچیده ای مانند کامپیوتر،برای بهینه کردن آموزش و بالا بردن کیفیت آن به خدمت گیرد.

استفاده از وسایل کمک آموزشی یکی از جنبه های کاربرد تکنولوژی آموزشی در مدارس است و حتی تکنولوژی آموزشی دارای دامنه ای وسیع تر از کاربرد مواد و وسایل کمک آموزشی است. در تکنولوژی آموزشی، می توان از روش طراحی،اجرا،ارزیابی فرآیند تدریس و یادگیری که در آن از منابع غیر انسانی استفاده می شود به علاوه از علوم مختلفی نظیر روانشناسی و علم ارتباطی بهره گرفت.

معلمان با استفاده ار تکنیک های تکنولوژی آموزشی که می دانند،طرح هایی را برای آموزش ارائه می دهند که ضمن تسهیل آموزش،یادگیری سریع تر،موثر و پایدار تر خواهد داشت.(احدیان۱۳۷۳) در گذشته اغلب آموزش های فردی بر این فرض مبتنی بودند که تمامی بخش های مغز در فرایند یادگیری سهیم هستند و نمی توان بخش مشخصی را مختص یادگیری دانست.این عقیده دیدگاهی روشنگرانه درباره هوش و یادگیری ارائه کرد که در ابزارهای سنجش هوش نیز تجلی یافت.

دانش آموزان دارای ظرفیت های یادگیری کلی نیستند،بلکه ظرفیتهای چند گانه ای در یادگیری دارند. به دیگر سخن، کسانی که از نظر مغزی در یک زمینه با مشکل مواجه هستند،می توانند در سایر زمینه ها توانایی های بالایی داشته باشند.در همین راستا،به کارگیری ابزار کمک آموزشی در آموزش و ارزشیابی،بسیار مفید است.(اعتمادی،۱۳۷۳).

فرصت هایی را که تکنولوژی آموزشی برای یادگیری دانش آموزان فراهم نموده است مشروط بر این است که معلمان از این ابزارها و وسایل در آموزش هایشان به طرز صحیحی استفاده نمایند.

: بنابراین بهره گیری از تکنولوژی آموزشی می تواند به نحو موثری در کاهش میزان تاثیر کمبود معلمان آگاه و دلسوز علاقه مند نقش داشته باشد(احدیان ۱۳۷۳)

معلمان نظام های آموزشی پیشرفته،ضمن استفاده از روش های جدید آموزشی و بهره گیری از فناوری اطلاعات در کلاس درس،از وسایل کمک آموزشی گوناگونی هم استفاده می کنند.به کارگیری وسایل کمک آموزشی،معلمان و مسئولان آموزشی را همواره جهت نیل به اهداف غایی آموزش و پرورش هدایت می کند.

استفاده از وسایل کمک آموزشی،علاوه بر این که اختلال و تزلزل در فرایند آموزشی جلوگیری می کند، سبب می شود که انتظارات و پیامدهای آموزشی با اطمینان بیشتری تحقق یابند.نتیجه این که، معلمان نظام های آموزشی پیشرفته از کاربرد وسایل کمک آموزشی خود اطلاع دارند و شیوه های آموزشی خود را طوری انتخاب و طراحی می کند که هم سو و هم جهت با آن باشد.

معلمان باید بدانند که استفاده از کدام وسیله کمک آموزشی می تواند برای تدریس آنها و یادگیری دانش آموزان بهتر باشد.

دقت در انتخاب وسایل کمک آموزشی که به طور همزمان چند حس از حواس فراگیران را در حین آموزش ممکن است به کار گیرد،یادگیری را عمیق تر و بهتر می کند(گودرزی،۱۳۷۱)

بیان مسئله:

امروزه روش های مختلفی برای سطح یادگیری دانش آموزان وجود دارد که معلمان می توانند از آنها بهره گیرند.

یکی از مهمترین این روش ها استفاده از تکنولوژی آموزشی است.

حال سوال پژوهش ما این است که:

تکنولوژی آموزشی می تواند در یادگیری دانش آموزان موثر باشد؟

بیان فرضیه:

–       بین تکنولوژی آموزشی و سطح یادگیری دانش آموزان رابطه مستقیم وجود دارد.

روش تحقیق:

در این تحقیق محقق از روش کتابخانه ای بهره جسته است و در پاره ای از تحقیق نیز از سایت های معتبر در این حوزه مطالبی را اخذ نموده است. در کل ،این تحقیق با تلاش و صرف زمان زیادی از سوی محقق تهیه شده و از منابع و مآخذ زیادی استفاده شده است.

ضرورت تحقیق:

تکنولوژی آموزشی، یکی از اساسی ترین امور در امر یادگیری و آموزش است و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا می توان تا حد چشم گیری سطح یادگیری را ارتقاء داد و در نتیجه ان سطح آگاهی جامعه را بالا برد.

متاسفانه در کشور ما به این امر، با توجه به مشکلات موجود،توجه چندانی نشده است و کمبود امکانات در کشور ما به وفور دیده می شود. در این تحقیق سعی شده است مزایا و فواید استفاده از تکنولوژی در آموزش پرداخته شود و بر ضرورت استفاده از آن تاکید شود.

گرایش نوین در تکنولوژی آموزشی(ایرج پدالای)

در سمایه تکنولوژی آموزشی(علی رئوف)

همچنین این کتاب ها را می توان مکمل سه کتاب یاد شده دانست:

–       اندازه گیری،سنجش و ارزیابی آموزش(علی اکبر سیف)

 

نقد منابع و مآخذ:

در این پژوهش از کتابها و مآخذ متعددی بهره جسته است.یکی از مهمترین این کتابها، کتاب((کتاب مقدمات تکنولوژی آموزش )) است. تالیف دکتر محمد احدیان که در قسمت های مختلف این پژوهش به محقق کمک نموده است.این کتاب با زبانی شیوا و رسانه به بیان مفهوم تکنولوژی آموزشی و کاربرد آن پرداخته است که اهمیت این حیطه را نمایان می کند. ایراد این کتاب را می توان در غیر منسجم بودن تقسیم بندی ها بیان کرد. دیگر کتاب مورد استفاده و موثر در این پژوهش ((کتاب، مباحث تخصصی در تکنولوژی آموزشی)) تالیف دکتر محمد احدیان است که به مسایل تخصصی و دقیق این حوزه پرداخته شده است که بسیار کتاب کامل و جامعی بوده به همه جوانب امر به صورت عملی پرداخته شده است و مسائل تکنولوژی آموزشی را به صورت موشکافانه مورد بحث و بررسی قرار داده است.همچنین کتاب((تکنولوژی آموزشی)) نوشته ایرج اعتمادی پنجره های تازه را در حوزه تخصصی بر روی مخاطب باز می کند.

((تعاریف و اصطلاحات))

واژه تکنولوژی آموزشی:

تکنولوژی واژه مرکبی است که از دو واژه مستقل تکنیک Technique (به معنای راه کار روش اجرای کار) و لوژیLogy  (به معنای شناخت) درست شده است پس تکنولوژی یعنی راهها و روش های کار و عمل(رئوف،۱۳۷۷).

واژه آموزش:

یعنی یاد دادن؛ برای یاد گرفتن؛ برای بهره بردن و ایجاد تغییر مفید در وضعیت موجود(رئوف،۱۳۷۷)

در آغاز پژوهش لازم است محقق به ذکر پاره ای از تعاریف در رابطه با موضوع این پژوهش بپردازد:

تکنولوژی چیست؟

غالبا تکنولوژی فرآورده های صنعتی از قبیل:ماشین آلات،کامپیوتر،روبات (آدم آهنی)، سفینه فضایی،ماهواره و مانند آنها را به ذهن افراد متبادر میکند و تصور می شود مردمی که دارای محصولات فراوان صنعتی از تکنولوژی برتر برخوردارند.

تعریف تکنولوژی:

تکنولوژی عبارت از اختراعات پیچیده و عجیب و غریب نیست.اختراعات علمی که گاه پیچیدگی های عجیب و غریب دارند در واقع محصول تکنولوژی هستند نه خود تکنولوژی.

برای تکنولوژی چند تعریف مشخص وجود دارد:

۱-    تکنولوژی یعنی علم عمل(در برابر علم محض)

۲-    تکنولوژی یعنی استفاده از علم محض به منظور تغییر محیط به خواست و میل خود برای بهبود.

۳-  تکنولوژی یعنی دانشی که به وسیله آن چیزهای لازم و مورد نیاز و مورد تقاضا فراهم می شود.(این تعریف،مکمل و حتی مشابه با دو تعریف بالاست).

دانش تکنولوژی شیوه های به کارگیری دانش محض را تعیین می کند و راه ایجاد تغییرات مطلوب را برای ما هموار می سازد.استفاده از دانسته ها و آگاهی ها و اطلاعات در هر سطحی که باشند،تکنولوژی است(رئوف،۱۳۷۷)

تعاریفی از تکنولوژی آموزشی:

تعریف اول: تکنولوژی آموزشی عبارت است از توسعه،کاربرد و ارزشیابی سیستم ها، فنون و مواد آموزشی به منظور بهبود فرایند یادگیری انسان(شورای ملی تکنولوژی آموزشی،انگلستان).

تعریف دوم: تکنولوژی آموزشی عبارت است از کاربرد دانش علمی در زمینه یادگیری و شرایط یادگیری به منظور بهبود اثر بخشی و کارایی تدریس و تعلیم. در نبود اصل اساسی علمی،تکنولوژی آموزشی از تکنیک های تجربی برای بهبود موقعیت های یادگیری بهره گیری می کند(مرکز ملی یادگیری برنامه ای،انگلستان).

تعریف سوم: تکنولوژی عبارت است از روش سیستماتیک طراحی،اجرا و ارزشیابی کل فرایند یادگیری و تدریس بر حسب اهداف معین و بر اساس تحقیقات در زمینه یادگیری و آموزش موثرتر،پایدار تر و عمیق تر(کمیسیون تکنولوژی آموزشی آمریکا).

شباهت هر سه تعریف در این است که هر سه بر عملکرد اولیه تکنولوژی آموزشی یعنی بهبود کارایی فرآیند یادگیری تاکید دارند.

این تعاریف معمولا بر اساس نتایج تحقیقات حاصله در زمینه ماهیت فرایند یادگیری ارائه شده است.هر کدام از تعاریف به مفهوم تکنولوژی آموزشی اشاره می کند که اهداف مطلوب ،مناسب به نظر می رسد.

همچنین در هر یک از تعاریف به امتحان و ارزشیابی تاکید شده است(احدیان،۱۳۷۸).

تعریف تکنولوژی آموزشی به گفته جیمز براون:طراحی، اجرا و ارزشیابی سیستماتیک تمامی فرایند یادگیری و تدریس بر اساس هدف های مشخص و نتایج تحقیقات در زمینه یادگیری و ارتباط و همچنین به کارگیری مجموعه ای از منابع انسانی و غیر انسانی به منظور ایجاد آموزشی موثر.(رئوف،۱۳۷۷)

کنعانی(۱۳۶۵) تکنولوژی آموزشی را کاربرد سیستماتیک یافته های علمی در حل یک مسئله تعلیم و تربیتی می داند.

جی آراگیس تکنولوژی آموزشی را «طراحی سازمان یافته و استقرار یک سیستم فراگیری که از مزایای روش های نوین ارتباط جمعی،ابزار و وسایل بصری،سازمان و روش های جدید تدریس بهره گیری میکند»(احدیان،۱۳۷۷) می داند.

ریچوند تکنولوژی آموزشی را به کار بستن سیستماتیک اطلاعات علمی در
موقعیت های یادگیری میداند.

در آخر تکنولوژی آموزشی در آماده سازی فضا ها و ابزارهای آموزشی که می تواند بیشترین تاثیر را در گرایش دانش آموزان به مطالعه داشته باشد و نقش مهمی را ایفا کند.(رئوف،۱۳۷۷).

نظریه هایی در رابطه با یادگیری و نقش وسایل آموزشی(تکنولوژی آموزشی) در تدریس:

بر اساس بررسی ها و مطالعات انجام شده،نقش مواد و تجهیزات آموزشی در تدریس و یادگیری این است که اینگونه مواد و وسایل قابل لمس را برای تفکر ایجاد مفاهیم به وجود می آورند و همچنین تجارب واقعی،عینی و حقیقی را در اختیار فراگیران قرار می دهند(احدیان،۱۳۷۷).

در سال ۱۹۲۹،الفرد نورث وایتهد معتقد بود که یادگیری شاگردان بی فایده است. مگر این که کتاب های خود را گم کنند،جزوات خود را بسوزانند و جزئیات از بر شده را برای امتحان فراموش کنند.اظهارات وایتهد به این معناست که ثمره واقعی تعلیم و تربیت فرآیندی فکری است که از مطالعه یک رشته به وجود می آید و نه از اطلاعات جمع آوری شده(اعتمادی،۱۳۷۳).

حوزه گنجی(۱۳۸۰) در کتاب روانشناسی عمومی می گوید: به نظر می رسد که اولین و اصلی ترین رفتاری که مورد مطالعه قرار گرفته است، فرایند یادگیری است؛ یعنی این که چگونه یاد می گیریم،یادگیری در کجا صورت می گیرد، چرا بعضی از مطالب را زودتر یاد می گیریم و بعضی دیگر را دیرتر،چه کار کنیم تا بهتر یاد بگیریم و دهها سوال دیگر.البته مسئله یادگیری،برای بزرگترها مثل دانشجویی که در واقع سال های زیادی از عمر خود را صرف آن کرده، ممکن است خیلی ساده جلوه کند اما برای دانشجویان مبتدی کمی سخت به نظر می رسد.

مسئله یادگیری به همین سادگی ها هم که بعضی ها فکر می کنند نیست.ممکن است افراد مطالب را از طریق تکرار متوالی یاد بگیرند اما باید بدانند راه های دیگری نیز برای یادگیری سریع تر و حفظ کردن بهتر مطالب وجود دارد و آن ها شاید استفاده از وسایل کمک آموزشی در یادگیری دانش آموزان می باشد(گنجی،۱۳۸۰)

در کلاس درس برخی عوامل اساسی دخیل در امور یادگیری عبارتند از: وضع جسمی،روحی،علمی، فضای شخصیتی معلم، محتوای منابع آموزشی و وسایل کمک آموزشی و فضای آموزشی است(قهرمانی،۱۳۷۹). یادگیری امری بسیار پیچیده و مستلزم دخالت عواملی است که در بالا نام آنها ذکر شد و زمانی یادگیری اتفاق می افتد که این عوامل کنار هم باشند.

روانشناسان مکتب رفتار گرایی معتقدند که برای مطالعه پدیده های پیچیده یادگیری باید آنها را به اجزای ساده تر تجزیه کرد و از طریق مطالعه این اجزای ساده به شناسایی پدیده های پیچیده دست یافت. با توجه به این مطالب یادگیری برای پیرامون پیروان این مکتب به صورت مسئله ای در زمینه ادراک است(سیف،۱۳۸۲).

 همان طور که از اسم ان پیداست یک رسانه دیداری-شنیداری می تواند به عنوان وسیله ای تصور شود که پیام را به فراگیران انتقال دهد.به عبارت دیگر،رسانه،      “واسطه ” بین معلم و فراگیران است.

بنابراین بسیار مهم است که از رسانه های دیداری-شنیداری دقیقا به منظور استفاده از موقعیت های تدریس و کار آموزی خاص، به علت شایستگی و مناسبت آنها با آن موقعیت،استفاده شوند به علت دسترس بودن آنها بر حسب اتفاق.

نقش واسطه ای رسانه های دیداری-شنیداری تحت سه عنوان وسیع است:

۱-    وسایل آموزشی دیداری بدون پروژکتور

۲-    وسایل آموزشی دیداری-شنیداری با پروژکتور

۳-    وسایل آموزشی شنیداری

انواع وسایل آموزشی دیداری بدون پروژکتور:

35,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تکنولوژی آموزشی و رسانه ها
  • مقاله تکنولوژی تولید پیچ
  • مقاله تکنولوژی نساجی
  • مقاله تکنولوژی آموزشی
  • تحقیق اثر شاخصهای آموزشی و تکنولوژی آموزشی برکارایی نیروی انسانی در دبیرستانهای پسرانه
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.