تحقیق خشونت در خانواده


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق  خشونت در خانواده  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۶۲  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود تحقیق  خشونت در خانواده  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مفهوم خانواده و خانوار ۴
تعریف خانواده ۶
منشاء خانواده ۸
ویژگی های خانواده ۸
روابط بین هموندهای خانواده ۱۰
شناخت ترکیب خانواده و قوانین آن ۱۰
نقش خانواده و اهمیت آن ۱۱
کارکردهای خانواده ۱۴
سازمان خانواده ۱۵
طبقه بندی خانواده ۱۷
جامعه شناسی و آسیب شناسی خانواده ی نابسامان ۲۱
خانواده ی نابسامان و گونه های آن ۲۵
خانواده ی نابسامان از بعد عاطفی ۲۶
اثر خشونت در خانواده ۳۴
روانشناسی ۳۷
همسرآزاری؛ فراموشی عشق در خانه (قسمت اول) ۳۷
علل روانشناختی اعمال خشونت در خانواده دیدگاه کارشناسان ۴۰
مقاله : خشونت های روانی شایع ترین نوع خشونت علیه زنان ۴۵
• تعارض در آمارهای خشونت روانی ۴۶
• ۷۲ درصد سوءاستفاده جنسی از کودکان در سنین کمتر از ۵ سالگی ۴۷
• زنان ۱۶ تا ۲۴ ساله: قربانیان تجاوز ۴۸
همسرکُشی؛ تبلور خشونت پنهان خانگی ۴۸
فهرست منابع تحقیق ۶۲

 

*فهرست منابع تحقیق:

در آمدی بر جامعه شناسی وآسیب شناسی خانواده ی نابسامان
نویسنده:ایرج ساعی ارسی
دانشگاه آزاد اسلامی-واحد ابهر
*فهرست منابع مقاله های اینترنتی:
۱- اثر خشونت در خانواده:
۲-روانشناسی(همسر آزاری):
نوشته شده توسط محسن عزیزی
Copyright 2006 – Designer: Penguin Network >Hessam Sedaghati
۳- علل روانشناسی اعمال خشونت در خانواده از دیدگاه کارشناسان:
تهران
،خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۴/۰۶/۰۵
۴-خشونت های روانی شایعترین خشونت علیه زنان :
نویسنده : فرزانه نزاکتی
سه شنبه ۹ تیر ۱۳۸۴ – روزنامه شرق
۵-همسر کشی؛ تبلور خشونت پنهان خانگی:
گفت‌و‌گو با شهلا معظمی آزاده بی‌زارگیتی

 

مفهوم خانواده و خانوار :

اصطلاح خانواده را می توان در معنای مجموع اسلاف ، اخلاف و خویشان جانبی و والدین متعلق به یک دودمان و یا جمع زوجین ، و فرزندان آنان که اولین سلول و یا واحد حیات طبیعی ـ اجتماعی را تشکیل می دهند ،‌ به کار برد .

بعضی به آن هسته ی اساسی که ساخت خانواده را در همه ی زمان ها و مکان ها بر محور رابطه « مادرـ فرزند » شکل می دهد ،‌ می نگرند ،‌ برخی دیگر ،‌این هسته اساسی را در رابطه زوجین می یابند . (دکتر ایرج ساعی ارسی،۱۳۸۲،ص ۱۷-۲۰)

از نظر مک آیور ( R.M.Mac Iver ) خانواده گروهی است که صفت ویژه آن استقرار روابط جنسی به صورتی چنان مشخص و پایاست که امکان تولید مثل و تربیت فرزندان حاصل آید . خانواده در زمره عمومی ترین سازمانهای اجتماعی است و بر اساس ازدواج بین دست کم دو جنس مخالف شکل می گیرد و در آن مناسبات خونی و واقعی یا اسناد یافته به چشم می خورد . به همراه این مناسبات شاهد پیوندهایی قراردادی مبتنی بر پذیرش فرزند نیز هستیم . خانواده معمولاً دارای نوعی اشتراک مکانی است ،‌ هر چند همواره چنین نیست و همین نیز وجه تمایز مفاهیم خانواده و خانوار است و کارکردهای گوناگون شخصی ،‌جسمانی ، اقتصادی ،‌تربیتی و … را به عهده دارد . بدین سان خانواده ،‌ واحدی است اجتماعی با ابعاد گوناگون زیستی ،‌اقتصادی ،‌حقوقی ، روانی و جامعه شناختی .

خانواده نمادی اجتماعی است . چون  همانند آینه ای عناصر اصلی جامعه را در خود دارد و انعکاسی ا ز نابسامانی های اجتماعی است . گذشته از این ، ‌خانواده از اهم عوامل موثر بر جامعه است . هرگز هیچ جامعه ای نمی تواند به سلامت رسد مگر آن که از خانواده هایی سالم برخوردار باشد .

خانواده از دیدگاه دیگر معیار شناخت و سنجش آسیب های اجتماعی است . به درستی آن گاه که طلاق روبه فزونی می رود . کشمکش های درونی خانواده اوج می یابد و فرزندان در سنین نوجوانی به دور از نظر والدین در ورطه ی آلامی چون اعتیاد ، بزهکاری و … گرفتار می آیند . در جستجوی علل عمیق اجتماعی این آسیب ها و کجروی ها باید به اعماق جامعه رسوخ کرد .

مفهوم دیگری که معمولاً به جای خانواده اشتباه تلقی می شود ، خانوار است . در      آمارگیری ها و سرشماری ها به اصطلاح خانوار ( Household ) بر می خوریم . خانوار ممکن است یک نفری ( Person  hosehhold ـ One ) یا خانوار دو نفری یا خانوار چند نفری باشد. ملاک تعریف آن برگرد سفره یا میز غذا نشستن است . خانوارهای دو یا چند نفری را خانوارهای ترکیبی ( هم خویشی و یک سفره ای ) یا ( Composite  households )            می نامند. خانوار مجازی را ( family  household ـ Non ) می گویند .

پس وجه مشخصه ی خانوار ،‌ مشارکت در امرار معاش و زندگی مشترک غیر زناشویی است . به زبان دقیق تر خانوار یک مفهوم اقتصادی است . در صورتی که خانواده یک مفهوم زیستی است . در زمان های گذشته زندگی بر دور یک « اجاق » را خانوار می گفتند . در عصر حاضر ، شاخص های عددی خانوار به ویژه در شهرهای بزرگ صنعتی و کلان شهرها یا متروپل ها    و شهرهای دانشگاهی روز افزون است .

در نتیجه خانوار ، واحدی اقتصادی و اجتماعی مرکب از افرادی است که در یک واحد مسکونی زندگی می کنند و گرد یک سفره می نشینند و هزینه های مشترک دارند . برخلاف خانواده که واحدی اجتماعی ـ زیستی است و شامل افرادی می شود که با یکدیگر روابط جنسی یا سببی دارند ، در خانوار روابط جنسی یا سببی ممکن است در برخی اعضای آن وجود نداشته باشد

. تعریف خانواده :

تنوع و تحول خانواده و شکل آن ،‌ در زمان ها و جامعه های مختلف و نیز به دلیل مشکلات مربوط به آمیختن جنبه ی زیستی خانواده با سایر خصوصیات آن یعنی ویژگی های اجتماعی ،‌ اقتصادی ،‌اقتصادی و فرهنگی که این نیز همواره متغیر بوده است ، سبب شده است که تاکنون از خانواده تعریف کامل ،‌ شامل و تام ارائه نشود و هر یک از علوم انسانی بنا بر نظرگاه های خاص خود تعریفی ابراز داشته اند .

پس پیوند ویژگی زیستی خانواده با سایر خصوصیات به ویژه فرهنگی آن که متغیر و متحول بوده است ،‌ مشکل اصلی اظهار تعریف برای خانواده بوده است .

خانواده هم نهاد اجتماعی و هم سازمان ،‌ هم گروه و نیز یک جامعه ی کوچک و اولیه است . ژان بودن در تعریف خانواده می نویسد : « خانواده ،‌جامعه ی کوچکی است مرکب از پدر ، مادر ،‌ اطفال و مستخدمین به انضمام اموال مشترکشان » به نظر او خانواده یک جامعه طبیعی و ریشه ی سایر جامعه هاست و اولین واحد تشکیل دهنده ی کشور و دولت است .

از دیدگاه جامعه شناسی ؛‌ نهاد خانواده ، کلیت تام به هم بافته و تافته ای است که در آن اجزاء تابعی از یکدیگرند و از کل پدیده ی خانواده است و به عنوان هسته ی اساسی زندگانی اجتماعی تلقی می شود و علاوه بر اعمال تولید مثل و برخوردار کردن از تربیت های گونه گون ، وظیفه ی تأمین وحدت و همبستگی اجتماعی را برعهده داشته است و به بقاء نظامات اجتماعی و تقارن عمومی مدد کرده است و هدف اجتماعی کردن فرد را تعقیب نموده است ، به طوری که هیچ نهاد ،‌ سازمان و گروهی دیگر ، نتوانسته جایگزین آن گردد ، پس خانواده نخستین واحد منسجم اجتماعی است .

برگس و لاک در اثرشان خانواده به سال ۱۹۳۵ می نویسند : « خانواده گروهی است متشکل از افرادی که از طریق پیوند زناشویی ،‌ هم  خونی ، و یا پذیرش به عنوان فرزند ،‌ با یکدیگر به عنوان شوهر ،‌ زن ، مادر ،‌ پدر ، برادر و خواهر در ارتباط متقابلند و فرهنگ مشترکی پدیده آورده و در واحد خاصی زندگی می کنند .

مک آیور می نویسد : « خانواده گروهی است دارای روابط جنسی چنان پایا و مشخص که به تولید مثل و تربیت فرزندان منجر گردد .

دیویس می گوید : « خانواده گروهی از افراد است که روابط آنان با یکدیگر بر اساس هم خونی شکل می گیرد و نسبت به یکدیگر خویشاوند محسوب می شوند . »

لوی می نویسد : « خانواده واحدی اجتماعی است که بر اساس ازدواج پدید می آید . » و اضافه می کند «‌ خانواده پیوندی است که با نهاد ازدواج یعنی صورتی از روابط جنسی که مورد تصویب جامعه قرار گرفته است ، مرتبط است . »

در جمع بندی می توان گفت که گروهی از افراد است که با پیوندهای خونی ،‌ ازدواج یا فرزند خواندگی ، با یکدیگر رابطه داشته ، یک واحد اقتصادی را تشکیل می دهند و اعضای بزرگسال آن مسئول پرورش کودکان هستند . همه ی جوامع شناخته شده دارای شکلی از نظام خانوادگی هستند . هر چند که ماهیت روابط خانوادگی بسیار متغیر است . اگر چه در جوامع امروزی شکل اساسی خانواده ، خانواده هسته ای است . انواع روابط خانواده گسترده نیز یافت می شود .

منشاء خانواده :

اگر چه خانواده از دوران پیش از تاریخ وجود داشته است ، با این همه درباره ی منشاء خانواده شناخت کمتری وجود دارد .

برخی ها باور دارند که در دوران اولیه ارتباطات جنسی نامحدود بود و این مسئله به تشکیل خانواده تحت کنترل پدر انجامید . چنین خانواده هایی پدر سالار نامیده شد . سایرین باور دارند که مادر رئیس خانواده بود و بنابراین خانواده مادر سالار بود .

بعضی بر این باورند که مردمان قدرتمند با زور زنان را تصاحب می کردند . این مسئله به طور اجتماعی قابل پذیرش بود و اساس خانواده را تشکیل داد .

هیچ کدام از باورداشت های بالا تا دوران تاریخی دوام نیاوردند . اینک باور می شود که عوامل گوناگون زیر در شکل گیری ، رشد و تداوم خانواده دخیل بوده اند :

۱ ـ‌ ارضاء نیازهای جنسی و روان شناختی

۲ ـ داشتن همدم دائمی

۳ ـ داشتن جفتی برای مشارکت در تحمل فشارهای سنگین گوناگون و نیازمندیها .

مک آیور ( MacIver ) و پیج ( Page ) می گویند :‌ « با وجود آرزوها و نیازهای آگاهانه پیچیده ،‌ یافتن احساس ( Expression ) متفاوت در محیط های گوناگون در هر جایی باعث تولد برخی از انواع سامانه های خانواده گردید . »

ویژگی های خانواده :

به زعم مک آیور در هر جامعه ی انسانی ، پنج صفت ویژه اساسی برای خانواده قابل تمیز است :

۱ . رابطه زناشویی

۲ . نوعی قرارداد زوجیت که موجبات استقرار و داوم رابطه زناشویی را فراهم سازد .

۳ . نظامی جهت مشخص ساختن تعلق افراد از نظر اسمی که متضمن وجود دوجهی در شمارش اخلاق نیز هست ( نظیر پدر تباری و مادر تباری )

۴ . منابع مشترک اقتصادی که به طور اخص به تأمین نیازهای غذایی و آموزشی فرزندان اختصاص می یابد .

۵٫ یک محل اقامت ،‌ یک کانون یا اشیایی مشترک ( که همواره انحصاراً در اختیار گروه خانوادگی نیستند . )

ویژگی های خانواده را به شرح زیر جمع بندی می کنیم :

۱ . در یک خانواده روابط جنسی مبتنی بر ازدواج دائمی بین مرد و همسر وجود دارد .

۲ . هموندهای خانواده به طور دائمی زیر یک سقف با هم زندگی می کنند .

۳ . ازدواج بین زن و مرد برای تولید مثل و رشد خانواده یک پیش شرط ضروری است .

۴ . هموندهای خانواده به طور اقتصادی به یکدیگر وابسته اند و رئیس خانواده بایستی نیازهای اقتصادی خانواده را مهیا سازد .

۵ . خانواده معمولاً با نام رئیس خانواده شناخته می شود .

۶ . هموندهای خانواده بایستی روابط عاطفی و عشق نسبت به یکدیگر داشته بانشد .

۷ . خانواده هموندهای خود را اجتماعی می کند و آن ها را با رفتارهای اجتماعی قابل قبول همنوا می کند .

۸ . خانواده واحد اساسی جامعه است .

۹ . خانواده از تعداد محدودی از افرادی که روابط خونی دارند ، تشکیل شده است . هر شخص نمی تواند به اراده ی خود این رابطه را برقرار سازد .

۱۰ . کولی ( ‍Cooley ) خانواده را یک مثال ایده آلی از گروه های اجتماعی اولیه در نظر       می گیرد که « از ماهیت بشر حمایت » می کنند و آفرینندگان زیباترین احساسات شناخته شده برای بشر می باشند .

روابط بین هموندهای خانواده :

بین هموندهای خانواده روابطی برقرار است ، اگر این روابط از یک نیا یا جد واحد منشاء گیرد آن را خانواده نسبی ( اصلی ) گویند و چنانچه بر اثر ازدواج پدید آید خانواده سببی      ( نکاحی ) نامند .

شناخت ترکیب خانواده و قوانین آن :

شناخت ترکیب خانواده و قوانین پویای آن ،‌پژوهشگران را به چگونگی تغییر ، تحول بنیادی و کارکردی آن آشنا می کند . برای شناخت بیشتر خانواده ، لازم است از روش های گوناگون جامعه شناسی سود گرفت . به عنوان مثال روش تطبیقی ، بنیادها و کارکردهای خانواده را در فرهنگ ها و جامعه های مختلف رو می کند و تحول و تطور آن ها را در زمان های متفاوت می شناساند . ساخت گرایان ( Structuralists ) معتقدند که برای شناخت خانواده ،‌ باید ترکیب آن را بررسی کرد . (دکتر ایرج ساعی ارسی،۱۳۸۲،ص ۲۲-۳۰)

کارکردگرایان ( Functionalists ) معتقدند که نابرابری موجود میان زن و مرد امر ذاتی است و برای دوام و بقای خانواده ضرورت حیاتی دارد و به علاوه نظام اجتماعی مبتنی بر نابرابری ،‌ این نابرابری درون خانه را توجیه می کند و بر عکس . آنان معتقد بودند که نباید از این نابرابری کاست ، نباید به جنبش آزادی خواهی زنان پیوست . خانواده با پیش آمدن این قبیل مسایل از هم گسیخته می شود و در نتیجه نظام اجتماعی از هم می پاشد .

60,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نگاهى به جایگاه خانواده در اسلام
  • پرسشنامه تعارض کار و خانواده
  • مقاله خانواده و آسیب های روانی موجود در آن
  • مقاله اهمیت خانواده
  • مقاله خانواده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.