تحقیق عوامل موثر در بزهکاری نوجوانان


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق عوامل موثر در بزهکاری نوجوانان مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۷۸  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود تحقیق عوامل موثر در بزهکاری نوجوانان نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

فصل اول : ۱
مقدمه ۲
بیان مساله ۴
بیان فرضیه ۵
اهداف تحقیق ۵
کلید واژه ها ۲۲
فصل دوم : ۲۳
پیشینه تحقیق و نظریه های تحقیق ۲۹
فصل سوم : ۳۵
روش تحقیق۳۶
فصل چهارم : ۴۰
تحلیل داده ها۴۱
فصل پنجم : ۶۲
نتیجه گیری ۶۳
پیشنهادات ۶۶
محدودیت های پژوهش ۶۸
منابع و ضمائم ۶۹
فهرست جداول ۷۴
فهرست نمودار ۷۵

 

منابع:

۱- اعتیاد وآسیب شناسی خانواده، حبیب آقا بخشی،مصون سازی کودکان در برابر اعتیاد، ۱۳۷۳،صفحه ۹۴

۲- اختلالات رفتاری کودکان وروشهای اصلاح وترمیم آن،ذکتر مریم سیف نراقی،دکتر عزت اله نادری،۱۳۷۶،صفحه۲۲۵

۳- اختلالات روانی کودکان – رویکرد رفتاری به نظریه های،پژوهش ودرمان ،نوشته پروفسور آلن . آ. راس

۴- دکتر امیر هوشنگ مهریار- با همکاری :فریده یوسفی ،۱۳۷۶،صفحه ۳۵۲

۵- دکتر محمد پارسا،روانشناسی رشد وکودک ونوجوان، تاریه انتشار:بهار ۱۳۸۱،صفحه ۲۲۵

۶- ستوده،هدایت الله،آسیب شناسی اجتماعی،انتشارات آوای نور،چاپ دوازدهم،۱۳۸۳

۷- ستوده ،هدایت الله،بررسی مسائل اجتماعی ایران،انتشارات ندای آریانا،چاپ اول۱۳۸۴،صفحه ۲۶

۸- عوامل بزهکاری جوانان،گردآورنده:محمد شریفی اشکوری،ناشر:فخردین،سال انتشار:۱۳۸۴،نوبت چاپ :اول صفحه ۳۵و۳۳-۲۹-۲۵-۱۹-۱۶-۱۳-۱۱-۹

۹- بزهکاری نوجوانان ونظریه های انحراف اجتماعی ،ترجمه:دمتر عباس محمدی اصل،ناشر:نشر علم،چاپ اول ۱۳۸۵،صفحه (۶۸-۶۴-۴۵-۴۰)

۱۰- شیخاوندی ،جامعه شناسی انحرافات وآسیب شناسی اجتماعی چاپ اول نشر وپخش ۱۳۵۳،صفحه ۲۴۷

۱۱- دنیای نوجوان – کندوکاوی در بازشناسی روحیات ۱۳تا۱۸ ساله،مولف : دکتر محمدرضا شرفی،ناشر: نشر علم،۱۳۷۹،صفحه ۲۷۲

چکیده :

یکی از مسائل و مشکلات و آسیب های جدی که جوانان را تهدید می کند و گسترش در جامعه پیدا کرده است مسئله بزهکاری و جرم های است که جوانان و نوجوانان مرتکب آن می شوند که اغلب ریشه های آن را در بیشتر مواقع ابتدا در خانواده و بعد در معاشرت با دوستان ناباب دانست که عوامل متعددی از قبیل عوامل بد اقتصادی در خانواده – فساد والدین – محیط نامناسب اجتماعی و در رابطه با دوستان و خویشاوندان نایاب دانست .

در این تحقیق سعی شده است که اولاً با کسب آگاهی و شناخت بزهکاری نوجوانان و گستردگی آن در شهر اراک و طرح نظرات مختلف اندیشمندان در مورد بزهکاری نوجوانان و بررسی راهکارهای قابل طرح در شکل گیری از بزهکاری نوجوانان به این معضل اجتماعی کمک کرد و پیشنهاد می شود برای بزهکاری در نوجوانان باید آموزشهای لازم به خانواده ها داده شود و خطرات ناشی از اختلافات خانوادگی را به خانواده ها گوشزد کنیم و پدران و مادران را با تمایلات و احساسات درونی نوجوانان آشنا کنیم و اهمیت تربیت خانوادگی را در جلوگیری از ارتکاب جرم شرح دهیم .

مقدمه

در دنیای امروز در رابطه با خانواده چه مسائلی مطرح است و چه شیوه های در برخورد با آن به چشم می خورد بحثی است پر دامنه که موضوع تحقیق دانشمندان جامعه شناسی ، حقوق ، اقتصاد ، روانشناسی ، تربیت و حتی علم سیاست است . در رابطه با آنچه بنیاد خانواده و ه ویژه جوانان خانواده را تهدید می کند فاکتورهای بسیاری به عنوان علت یا زمینه ساز انحراف مطرح گردیده انداز بارزترین عوامل مستقیم اقتصادی ، بیسوادی یا شکست در تحصیل ، بزهکاری والدین ، وجود فرزندان زیاد در یک خانواده ، فرار از خانه ، مرگ زودرس پدر و مادر ، تعصات کور ، نداشتن مسکن مسکن مناسب و … از جمله عوامل موثری هستند که جوانان و نوجوانان را به سوی ارتکاب جرم سوق می دهند. بزهکاری نوجوانان یکی از مهمترین اشکال ناسازگاری نوجوانان و جوانان در جامعه است و هر قدمی که در راه پیشگیری یا درمان بزهکاری نوجوانان و جوانان برداشته شود کمک بزرگی به تعلیم بهداشت روانی در جامعه شده است و یکی از مهمترین اقدامات درمانی جهت نوجوانان و جوانان بزهکار پیشگیری از تداوم بزهکاری  آنان می باشد و کنترل بزهکاران موجود در جامعه در پیشگیری از پیدایش بزهکاران جدید گام مفید و موثری به شمار می ود البته بزهکاری نوجوانان اساساً ویژه یک جامعه یا فرهنگ خاص نیست . همه جوامع بشری و همه فرهنگها اعم از کشورهای صنعتی و غیر صنعتی و کشورهای جهان سوم با آن درگیر و بدان مبتلا هستند و لازم است جهت چاره جوئی آن عاقبت اندیشی و برنامه ریزی نمود .

 باید توجه داشت و از بروز هر گونه رفتار اجتماعی ناهنجار در کودکان جلوگیری کرد. روانشناسان و محققان تعلیم و تربیت اعتقاد دارند که مسائلی مانند کمبودهای عاطفی ، تبعیض در خانواده ، اعمال روش های استبدادی در خانواده طلاق ، محیط نامناسب اجتماعی ، فساد والدین عوامل عمده انحراف جوانان و نوجوانان می باشد البته باید عوامل دیگری ااز قبیل فقر و بیکاری ، فقدان عدالت اجتماعی ، ضعف بنیادهای فرهنگی و وسایل ارتباط جمعی معاشرت با دوستان و یا خویشاوندان ناباب را نیز از عوامل عمده بزهکاری در نوجوانان و جوانان به شمار آورد . که در بخش های آتی مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد شد .

 بیان مساله:

یکی از آسیب های جدی که جامعه ما را تهدید می کند و گسترش روزافزونی در جامعه دارد مسئله بزهکاری می باشد . که به دلایل گوناگون اوقات خود را در خیابان ها سپری می کنند . و عمدتاً از طریق سرقت ، بزهکاری و یا شغل های کاذب امرار معاش می کنند، اگر چه آمار دقیقی از تعداد این افراد بزهکار در دسترس نیست ، اما آماری که بر اساس جمع آوری بخشی از این بزهکاران تهیه شده بیانگر اهمیت و عمق این فاجعه عظیم ملی است که صرفنظر مسایل و مشکلاتی که در حال حاضر ایجاد می کند ، پیامدهای ناگوارتری در آینده ای نه چندان دور برای جامعه در پی خواهد داشت . از آنجا که این بزهکاران به دلیل سن کمشان کمتر برای پلیس جلب توجه می کنند . طعمه های خوبی برای باند های فساد و یا حتی خانواده هایشان در توزیع مواد مخدر هستند . آمار نشان می دهد ، در سال ۷۹ و نیمه اول ۸۰ حدود ۸۰۰۰ هزار نوجوان بزهکار را فقط یکی از مراکز جمع آوری کرده است . فقط در خرداد ماه سال ۱۳۸۰ تعداد ۳۵۲۱ نفر بزهکار با سن کمتر از ۱۸ سال دستگیر گردیده که از این تعداد ۲۴۷ نفر پسر و مابقی دختر بوده اند .

 اهداف

– کسب آگاهی و شناخت در مورد معضل بزهکاری نوجوانان و شناخت عمق و ابعاد گستردگی آن در شهر اراک

– طرح نظرات مختلف اندیشمندان در مورد بزهکاری نوجوان جهت تبیین و شناسائی عوامل موثر در بزهکاری نوجوانان از دیدگاه خودتان .

– بررسی راهکاری قابل طرح در پیشگیری از بزهکاری نوجوانان .

فرضیه ها

عوامل بزهکاری جوانان و نوجوانان :

به عقیده جامعه شناسان انسان به هنگام تولد در شبکه متقابل اجتماعی قرار می گیرد . و از میان کنشهای متقابل که با دیگران دارد میراث جامعه را خود جذب کرده هیات اجتماعی می یابد . آنچه موجب می شود انسان شبکه گسترده روابط اجتماعی را بپذیرد، نیازهای وی برای زیستن به بهروی و کوشش گروهی و جمعی برای به خدمت گرفتن پدیده های طبیعی در راستای منافع خود است . محیط بیرونی خود مشتمل بر دو بخش است . ( طبیعت و جامعه ) عوامل طبیعی بیگمان مانند : آب و هوا ، انسانها را به سوی برخی نیازها سوق می دهد . عوامل اجتماعی خود در بر دارنده عوامل اقتصادی سیاسی و تربیتی هستند که هر یک از عوامل به نوبه خود عوامل دیگری را در بر می گیرد . بطور کلی اهم از عوامل مطرح و مفروض در مورد بزهکاری نوجوانان به شرح زیر قابل طبقه بندی است :

۱-   عامل خصوصیات سنی و جنسی

۲-   عوامل طبیعی و جغرافیای

۳-   عوامل اجتماعی

۴-   عوامل خانوادگی

۵-   عوامل اقتصادی

۶-   عوامل فردی ، اعتیاد ، بی بند و باری

خصوصیات سنی و جنسی بزهکاران :

بزهکاران و ارتکاب جرائم بیشتر در بین نوجوانان صورت می پذیرد . البته این واقعیت مبتنی بر مطالعه در تقسیم بندی بزهکاران از لحاظ سن و جنس و تاهل می باشد و بر اساس آماری که از کانون اصلاح و ترتیب بدست آمده است . بیشتر بزهکاران مربوط به سنین ۱۵ تا ۲۳ سال می باشد . پس می توان نتیجه گرفت هر قدر افراد جوان تر باشند بیشتر امکان ارتکاب جرم دارند چون کمتر محافظه کارند و قدرت مخاطره پذیری بین آنها بیشتر است . البته این بدان معنا نیست که افراد بزرگسال مرتکب جرم نمی شوند بلکه افراد بزرگسال هم مرتکب جرائمی از قبیل ، سرقت ، تجاوز جنسی ، قتل ، قمار بازی و امثال آنها می گردند با این تفاوت در مجموع ارتکاب جرائم در سنین بالا خیلی کمتر است . همچنین می توان بزهکاری را از لحاظ جنسی بررسی کرد و گفت زنان کمتر از مردان مرتکب جرائم خاصی می شوند بزهکاری زنان بیشتر در ارتکاب اعمال منافی عفت مانند فحشا ، منکرات ، جعل اسناد و تا حدودی سرقت می باشد اگر زن در ارتکاب جرائم کمتر شرکت می کند علیت جنسی و اجتماعی دارد . از نظر جرم شناسی دوران زندگی با توجه به رشد جسمی و روانی افراد به دوره طفولیت ، شروع بلوغ ، نوجوانی ، جوانی ، بزرگسالی و پیری تقسیم می شود .

الف ) دوره طفولیت :

دوره ای اساسی در زندگی افراد که زیر بنای شخصیت اخلاقی و اجتماعی طفل شکل گرفته و اندامها به طرف تکامل و رشد پیش می روند و معمولاً بین ۹ تا ۱۲ سال می باشد .

ب ) دوره نوجوانی و شروع بلوغ :

از ۱۲ تا ۱۸ سالگی که دوره تحول جسمی و روانی فرد است . رشد سریع اعضاء سبب بیداری هوسها و احساسات و رویاهای گوناگون گشته و با شروع دوره بلوغ احساسات تازه و مبهم امیال شدید و نا معلوم در نوجوان پیدا می گردد و از اعماق دوران او نوعی فشار روی وجود او اعمال می شود که برایش ناشناس است و همین فشار که موجب نگرانیها و هیجاناتی می گردد که برای نوجوان سابقه نداشته و همه اعضا و احساسات او برای تامین و درک لذت بخشی با یکدیگر همکاری می کنند و هر چه با عشق و زیبائی بیشتر رابطه داشته باشد بیشتر سبب هیجان او می شود . در این دوران نوجوان دارای طبعی انعطاف نا پذیر است و زودتر از بزرگسالان تحت تاثیر عوامل فردی ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی مرتکب جرم می شود .

ج ) دوره جوانی و بلوغ :

از ۱۸ سال تا ۲۵ سال رشد عقلانی و جسمانی به حد کمال می رسد در این دوره وضع روانی تا حدودی مشابه دوره نوجوانی است . در سن ۲۵ سالگی جوان دارای هدفی خاص و به فکر حفظ منافع خویش است و همین تکامل و پختگی مسائل را به دنبال آورده و او را احساساتی و عاطفی می کند و در سنین ۲۵ تا ۳۵ سال فرد نیاز به اشتغال به کار و یا حرفه دارد .

د ) دوره بزرگسالی :

از ۳۵ تا ۵۰ سالگی که دوره بزرگسالی است فرد به فکر تخصیص در حرفه ، ترقی در شغل و ترفیع مقام خویش در اجتماع و تشکیل خانواده و رفاه است .

ه ) دوره پیری :

پیری با ضعف جسمی شروع می گردد وهمین ضعف جسمی سبب عدم ثبات عاطفی نیز می گردد فرد بازنشسته شده وبا از دست دادن شغل احساس عدم ثبات واز بین رفتن ارزش اجتماعی خودنموده از لحاظ خلقی متغیر اما کمتر مرتکب جرم می شود.

البته در سنین مختلف با توجه به احساسات وعواطف وحواج ونیازها، نوع جرائم ارتکابی متفاوت است مثلاً در نوجوانی پسران مرتکب سرقت دوچرخه یا موتورسیکلت می شوند ودر جوانی مرتکب اعتیاد وسرقت وجرائم جنسی می شوند.

عوامل طبیعی وجغرافیایی بزهکاری

تاثیر محیط جغرافیایی در زندگی انسان موجب شده تا برخی از پزوهشگران در اهمیت عامل جغرافیایی مبالغه ورزند وبرای توجیه انحارفات با توسل به عوامل طبیعی وجغرافیایی،تعادل آب وهوایی را در تعادل روحی وفکری افراد موثر دانسته،بر این باور که رفتار فردی واجتماعی انسان تابع محیط طبیعی است. ناگفته نماند که عوامل طبیعی در فعالیتهای ارگانیسم انسانی،مانند تنفس،فشارخون ،ترشح غده و…تغییراتی به وجود می آورد. اما انسان  چنان ب محیط خو مسلط شده است که دیگر تحولات طبیعی برزندگی اوتاثیر چندانی نمی گذارد.

80,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ریشه یابی بزهکاری
  • پاورپوینت بزهکاری
  • مقاله نقش والدین در کاهش یا افزایش بزهکاری کودکان
  • مقاله اهمیت نماز در کاهش جرم و بزهکاری
  • مقاله نقش وراثت در بزهکاری
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.