تحقیق میزان تأثیر شبکه های فارسی زبان ماهواره بر جوانان


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق میزان تأثیر شبکه های فارسی زبان ماهواره بر جوانان مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۱۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود تحقیق میزان تأثیر شبکه های فارسی زبان ماهواره بر جوانان نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

فصل اول   ۱
۱ – ۲)اهمیت موضوع   ۲
۱ – ۳) تحقیق اهداف   ۲
۱-۴)فرضیات تحقیق   ۳
فصل دوم   ۴
۲ – ۱)مقدمه   ۵
۲ – ۲) تاریخچه   ۶
۲ – ۲ – ۱)تاریخچه پیدایش ماهواره در جهان   ۹
۲ – ۲ – ۲)تاریخچه پیدایش ماهواره در ایران   ۱۲
۲ – ۳)ماهواره یا بشقاب های خانگی   ۱۵
۲ – ۴)فهرست منابع این بخش   ۱۹
فصل سوم   ۲۰
۳ – ۱ – ۱)ماهواره ها و تأثیر آنها در جهت اطلاع رسانی و ارتباطات   ۲۱
۳ – ۲) ماهواره، دولت ها و قانون   ۲۵
۳ – ۲ – ۱)زیان به منافع سیاسی   ۲۶
۳ – ۲ – ۲)لطمه به منافع اقتصادی و تجاری   ۲۹
۳ – ۲ -۳) زیان به منافع و ارزش های فرهنگی   ۳۱
فصل چهارم   ۴۶
۴ – ۱ – ۱)ماهواره ثابت   ۴۸
۴ – ۱ – ۲)ماهواره های مداری   ۴۸
۴ -۲)کاربردهای ماهواره های ارتباطی   ۴۹
۴ – ۳)نقش ماهواره ها در ارتباطات محلی، منطقه ای و جهانی   ۵۱
فصل پنجم   ۵۵
۵ – ۱) آشنایی با سیستم های ماهواره ای   ۵۶
۵ – ۲)امتیازات تلویزیون های ماهواره ای نسبت به زمینی   ۵۸
۵ – ۳)فهرست منابع این فصل   ۶۰
فصل ششم   ۶۱
۶ – ۲) مسائل مربوط به ماهواره های ارتباطی   ۶۴
۶ – ۳) فهرست منابع این فصل   ۶۷
فصل هفتم   ۶۸
۷ – ۱) اظهارنظر متخصصان، صاحب نظران و استادان دانشگاه ها درباره ماهواره   ۶۹
۷ – ۱ – ۱)اختیارات دولت در به دست آوری ماهواره ها از دیدگاه ژان کازنو   ۷۳
۷ – ۱ – ۲)تأثیر گذاری ماهواره روی عقاید و اندیشه ها از دیدگاه ژان کازنو   ۷۴
۷ – ۱ – ۳) وسائل ارتباط جمعی، سمعی و بصری از دیدگاه دکتر ساروخانی و   مک لوهان   ۷۶
۷–۱– ۴)وسائل ارتباط جمعی در جوامع معاصر از دیدگاه  دکترکاظم معتمد نژاد   ۷۷
۷ – ۱ – ۵)تعریفی از وسائل ارتباط جمعی از دیدگاه دکتر ساروخانی و محسنی   ۷۸
۷ – ۱ – ۶)دکتر عبادی مشاور رئیس جمهوری – رئیس سازمان ملی جوانان – چهارمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد   ۷۹
۷ – ۱ – ۷) شاپور مرحبا، نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و نظریه مجلس در مورد ماهواره   ۸۰
۷ – ۱ – ۸) نظریات مقام معظم رهبری در مورد هجوم فرهنگی ماهواره ها   ۸۰
۷ – ۱ – ۹) حسین افخمی، استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه   ۸۱
۷ – ۱ – ۱۰) دکتر مهدی منتظر قائم استاد علوم ارتباطات   ۸۱
۷ – ۱ – ۱۱)عبدالناصر همتی، معاون سیاسی اسبق سازمان صدا و سیما   ۸۲
۷ – ۲)اندیشه ممنوعیت ماهواره   ۸۳
۷ – ۳)فهرست منابع این فصل   ۸۴
۸ – ۱) گروه موافقان ماهواره در ایران   ۸۷
۸ – ۲) گروه مخالفان ماهواره در ایران   ۹۰
۸ – ۲ – ۱)حجت الاسلام محمدی عراقی   ۹۰
۸ – ۲ – ۲)یکی از نویسندگان نشریه کیهان هوایی   ۹۰
۸ – ۲ – ۳) یونس شکرخواه   ۹۰
۸ – ۳) فهرست منابع این فصل   ۹۱
فصل نهم   ۹۲
۹ – ۱)تأثیر برنامه های ماهواره در زمان کوتاه مدت و دراز مدت   ۹۳
اثرات وسائل ارتباطی   ۹۳
۹ – ۲) رهنمودهای یونسکو   ۹۴
۹ – ۳)مشارکت ایران در پخش مستقیم برنامه های ماهواره ای   ۹۶
۹ – ۴) فهرست منابع این فصل   ۹۸
فصل دهم   ۹۹
فصل یازدهم   ۱۰۹
نتیجه گیری   ۱۱۰
پیشنهادات   ۱۱۲

 فهرست منابع

. ماهواره دانش است، باید آن را به کار گیریم. روزنامه ابرار. ۲۵ فروردین ماه ۱۳۷۴٫

وزیر دادگستری: ماهواره جرم نیست. روزنامه ابرار. ۳۱ فرودین ماه ۱۳۷۳٫
قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره کارائی ندارد. روزنامه همشهری. ۲۲ خرداد ماه ۱۳۸۱٫
آزاد سازی ماهواره در حال بررسی است. روزنامه حیات نو. ۱۹ خردادماه ۱۳۸۰٫
پیگرد قانونی کارساز نیست. روزنامه ایران. ۱۴ تیرماه ۱۳۷۹٫
روزنامه کیهان. ۲۵ بهمن ماه ۱۳۷۲٫
ماهواره ها از راه رسیده اند، چه کرده ایم؟. کیهان هوائی. ۲۳ دیماه ۱۳۷۰٫
شکرخواه، یونس. آسیا در چنگ یک ماهواره. گاه نامه ویدئو. فروردین ماه ۱۳۷۳٫

۲ – ۱)مقدمه

      و خداوند انسان را آفرید و از روح خود در کالبد او دمید و در تمام اعصار و قرون او را راهنمایی کرد و از دانائیهای خود او را بهره مند ساخت . به او اختراع و اکتشاف را اآموخت تا هماره راهگشای او در فراز و نشیب زندگی اش باشد و بدینگونه انسان پویا برای تکامل هر چه بیشتر خود از عصر حجر تا امروز، روز بروز پلکان ترقی را پیمود و اعصار تاریخ را به نام فتح و راه گشایی های خود نام گذاری کرد. از عصر حجر شروع نمود. سنگ و چوب و طبیعت و حیوانات و سپس آتش را مسخر خویش نمود .زندگی را هر روز با دانایی های خود راحت و راحتتر کرد و تا بدانجا رسید که عصر اتم و عصر فضا را در نوردید و پارا فراتر نهاده عصر کامپیوتر را بنا نهاد . رویاهای دیرین خود را تکامل بخشید و با گامی بلند و فکری برتر از همیشه قدم به عصر ارتباطات نهاد.

      و اینک عصر ارتباطات …. تاریخ این روز را به خواب هم ندیده بود. تکنولوژی چون رودخانه ای سهمگین ، تند و پرخروش به پیش می رود. گاهی در مسیری آرام می افتد و گاهی با شدت و خروش هر چه تمامتر سنگهای بزرگ را خرد می کند و برای خود راهی می یابد. در اوج زیبائی و شکوه و روح نوازی ، سهمگین و نابودگر است . زندگی ها را خود دارد. مایه حیات است وآسودگی و در عین حال نابودگر و ویران کننده . انسان در تمام طول تاریخ با اختراعات و اکتشافات خود ، راه را به سوی زیباتر کردن زندگی پیموده است و اینک در عصر ارتباطات ، در اوج قله ی بلند فناوری و دانش ، حیران مانده است که این راه پیموده به کجا می انجامد و چه سرنوشتی در  انتظار نسل بشر است .

۲ – ۲) تاریخچه

حیات اجتماع به انتقال و ارتباط بستگی دارد، بلکه منصفانه است بگوییم اجتماع با انتقال و ارتباط زنده است. ” جان دیویی”در حقیقت ، کار با پرتاب اولین ( اسپیوتنیک ) شوروی سابق در اکتبر ۱۹۵۷ شروع شد و به دنبال آن ، فرستادن اولین کپسول حامل انسان به مدار زمین در آوریل ۱۹۶۱ ، و اولین راهپیمایی انسان بر سطح کره ماه در ژوئیه ۱۹۶۹ .  در تحقیقات و تجربیات وسیعی که در بیست سال اخیر در زمینه ایجاد شبکه های ارتباطی بین قاره ای به عمل آمده است ، راه را جهت استفاده بیشتر از فضا برای انسان فراهم آورد. (تلویزیون – ماهواره : مجموعه مقالات درباره تکنولوژی آموزشی)

برای اولین بار در سال۱۹۶۰ میلادی بود که ( گاستون برژه ) محقق فرانسوی ، در کنفرانس عمومی یونسکو پیشنهاد کرد ، برای پخش برنامه های آموزشی در مناطق گسترده از امکانات  ماهواره های فضایی استفاده شود . از آن زمان ، متخصصان تعلیم و تربیت ، برنامه ریزان ، اقتصاد دانان و مهندسان علوم ارتباطی ، برای طرح برنامه های نوینی که بتواند از ماهواره ها استفاده نماید ، به فعالیت پرداخته اند.

اروپائیان خود ، علیرغم دانش پیشرفته و دسترسی به ابزار جدید تکنولوژیکی، از ماهواره ها درزمینه های مختلف اطلاعاتی و آموزشی استفاده های فراوان برده اند . از جمله این برنامه ها ، تهیه و تنظیم برنامه ماهواره ای جدید “بهنتم” ( دلتا) است که بر اساس تکنولوژی روز به تعلیم و تربیت و اطلاع رسانی استوار است و از حروف اول کلمات انگلیسی برنامه اروپایی آموزش از طریق پیشرفت تکنولوژیکی تشکیل شده است و هدف آن تحقیق و توسعه و بهره برداری از آخرین پدیده های علمی به منظور آموزش و اطلاع رسانی است . غیر از برنامه دلتا ، اروپاییان در ژوئیه سال ۱۹۸۹ میلادی ماهواره( اولمپوس) را که نخستین ماهواره تجربی – آموزشی اروپایی به شمار می رود ، به فضا پرتاب کرده اند . هفت کشور اروپایی در تنظیم و تهیه برنامه های علمی و آموزشی این ماهواره ، همکاری مستمر داشته اند و در فضای اروپا که تکنولوژی ماهواره، اساسا در خدمت تفریح و پرکردن اوقات فراغت به کار گرفته میشود. (اولمپوس) در واقع اولین ماهواره ای است که به بخش برنامه های سطح بالای آموزشی و علمی می پردازد.

در شانزدهمین کنفرانس جهانی آموزش از راه دور نیز که با شرکت چهارصد تن از محققان  و استادان دانشگاههای سراسر جهان در آبان ماه ۱۳۷۱ در بانکوک تشکیل شد ، بسیاری از ماهواره ها برای کار آموزی و اطلاع رسانی اختصاص داده بودند .

ماهواره ها یک ابزار تکنولوژیکی – اطلاعاتی مناسب ، برای گسترش تعلیم و تربیت و آموزش از راه دور و انتقال علم و دانش از آسمان به زمین به شمار می روند.

هم اکنون متجاوز از هفت هزار ماهواره، در فضای اطراف زمین در گردش اند. البته تعداد کثیری نیز ، هنوز در تمام ساعات شبانه روز سرویسهای مخابراتی و تلویزیونی بین قاره ای را تامین می کنند. همزمان با این عملیات فضایی ، در سطح کره زمین نیز روز به روز ، بر تعداد آزمایشگاهها و تاسیسات مخابراتی  وسیع و مجهز به ماهواره های ثابت ، افزوده می شود. توانایی حاصل از این پیشرفتها ، ظرفیت کاری تجهیزات مخابراتی و ارتباطی را بالا برده و کارآیی شبکه های تلویزیونی و مدارهای تلفنی را افزایش داده است . به طوری که با اطمینان می توان ، قرن آینده را ، «قرن ماهواره ها» نام گذاشت. (تلویزیون – ماهواره: مجموعه مقالات درباره تکنولوژی آموزشی)امروزه در آغاز ورود به هزاره سوم میلادی و همزمان با عصر ارتباطات و اطلاعات ، نیاز بشر به دست یابی به اطلاعات و تکنولوژی های پیشرفته اطلاع رسانی چندین برابر شده و در این میان نقش وسایل ارتباط جمعی اشکال و جنبه های مختلفی به خود گرفته . ازآنجا که نیازهای بشر گوناگون است و پیچیدگی های جوامع انسانی روزافزون میباشد،  وسایل ارتباط جمعی با پیشرفت دانش و تکنولوژی گام های بلندی در جهت برآورده ساختن این نیازها برمی دارند . و در این میان قمرهای مصنوعی ساخت بشر کمک های فراوانی به او در جهت فراهم آوردن این اطلاعات می نمایند.

به هر حال ، امروزه در این حقیقت جای هیچگونه تردیدی نیست که کشورهای جهان سوم ، برای حمایت از فعالیتهای فنی و علمی و بومی خود ، به تکنولوژی اطلاعاتی مناسب نیازمندند . این کشورها ، در حالی که  حدود ۷۵% جمعیت جهان را در خود جای داده اند ، فقط ۲۰% در آمد جهانی را فراهم می آورند و از نظر پتانسیل عملی و تکنولوژیک ، سهم آنان حتی به ۵% از سهم کل جهان نمی رسد.

 مشکلی که در این بین وجوددارد، موضوع تاثیر تکنولوژی جدید ، بخصوص ماهواره ها ، در زمینه های سنتی ، اجتماعی و فرهنگی یک کشور است و شاید اشتباه بیشتر ساکنان کشورهای جهان سوم ، در این باشد که تصور میکنند ، ماهواره ها تنها ، نقش نقل و انتقال دهنده برنامه های تلویزیونی – آن هم از نوع سرگرم کننده و تبلیغاتی آن – را برعهده دارند و با این پندار ، به این پدیده تازه علمی گاه با شک و تردید و گاه با تردید و وحشت، و زمانی با خشم و نفرت می نگرند. در حالیکه ، امروزه ماهواره ها در زیر بنای ساختار ارتباطات و اطلاعات به یک بخش مهم و عمده تبدیل شده اند و هیچ کشور را نمی توان از چنین پدیده هایی بی نیاز دانست.. (تلویزیون – ماهواره: مجموعه مقالات درباره تکنولوژی آموزشی)

۲ – ۲ – ۱)تاریخچه پیدایش ماهواره در جهان

      پیشرفت تکنولوژی های جدید ارتباطات دور و محصوصا ماهواره های ارتباطی و کابل های فیبر نوری در طور دو دهه اخیر برای توسعه فعالیت های ارتباطی جهانی امکانات گسترده ای فراهم ساخت. به طور کلی در سه زمینه کنونی امکانات ارتباطی (ارتباطات کامپیوتری، ارتباطات دور و وسایل ارتباط جمعی) که نوعی «مثلث ارتباطات» را به وجود آورده اند دگرگونی های تکنولوژیکی در دو دهه اخیر بسیار پر اهمیت بوده اند. نکته قابل توجه این است که در بسیاری از موارد تاریخ تحقیق در ارتباطات در واقع تاریخ در تأثیرات است که خود نشان دهنده اهمیت تأثیرات در مطالعه ارتباطات است. در طول سال ها مفهوم سازی تأثیرات تا حد زیادی تغییر کرده است. در این تحول سه مرحله کم و بیش مجزا شناسایی شده است: در مرحله آغازی تصور  می شود ارتباطات جمعی دارای تأثیرات بسیار نیرومند است که این نظر در سال های میانه دو جنگ جهانی برتری است. اصطلاحاتی نظیر گلوله جادویی با نظریه سوزن تزریق برای توصیف این مرحله آغازین مفهوم سازی از تأثیرات ارتباط جمعی به کار می رود.

      مرحله دوم زمانی پدیدار می شود که محققان در باب این تأثیرات به تردید افتادند و شواهدی برای تأیید آنها پیدا نکردند. بسیاری از عبارت هایی مانند نظریه تأثیرات محدود را ذبه کارگرفته اند تا جریان عمده این مرحله را که از پایان جنگ جهانی دوم طول کشید نامگذاری کنند. از آن زمان تاکنون محققان بسیاری از بازگشت به مفهوم رسانه های جمعی نیرومند امروز محققان ارتباطی این دوره از تحقیق را دوره خام دستی و ساده اندیشی به شمار می آورند. (علی دهقان؛ ۱۳۷۶: ۱۲۶ – ۱۲۷ )

      امروزه بررسی ها و پژوهش ها تحت تأثیر پیشرفت های بیشتر تکنولوژی های ارتباطات و نقش روزافزون آنها در اقتصاد و سیاست و فرهنگ جوامعه ملی و مناسبات جهانی جامعه بین المللی، بسیار پردامنه تر شده اند.

      به گونه ای که همراه با افزایش شاخه های تخصصی علوم ارتباطی و از آن جمله ارتباطات سیاسی، ارتباطات سازمانی و ارتباطات توسعه، مطالعات میان رشته ای هم در این باره، گسترش پیدا کرده اند. توجه بیشتر به زمینه هایی چون اقتصاد ارتباطات، مدیریت ارتباطات، برنامه ریزی و سیاست گذاری ارتباطات، حقوق ملی و بین المللی ارتباطات، جامعه شناسی و روانشناسی ارتباطات، تاریخ ارتباطات، جغرافیای ارتباطات و امثال آنها در رشته های مختلف دانشگاهی، نشانه پر اهمیت شدن این نوع  مطالعات در جهان کنونی است. بر اثر عمیق تر شدن اندیشه های انتقادی علیه نظام حاکم سرمایه داری جهانی، در داخل کشورهای غربی و همچنین در سرتاسر دنیا، به ویژه جهان سوم، دیدگاه های معمولی قبلی در مورد بررسی ها و پژوهش های ارتباطی، نیز دگرگون شده اند. شیوه های مطالعات و تحقیقات علوم ارتباطات، که در دوره پس از جنگ جهانی دوم، زیر نفوذ شدید برداشت های خوش بینانه محققان و متخصصان امریکایی درباره کاربردها و اثرگذاری های مثبت وسایل ارتباط جمعی در جوامع معاصر قرار گرفته بودند و بیشتر بر روش های تجربی در زمینه تجربی و تحلیل محتوای پیام های ارتباطی، شناخت کمی و کیفی مخاطبان و آثار اجتماعی ارتباطات، استوار شده بودند، از اوایل دهه ۱۹۷۰ بیش از پیش، جنبه انتقادنگری پیدا کرده اند.

      به طور کلی درباره تاریحچه ماهواره می توان گفت که نخستین قمر مصنوعی شوروی موسوم به اسپوتنیک که در چهارم اکتبر ۱۹۵۷ میلادی توسط روسیه به مدار زمین فرستاده شد، عصر جدیدی در تکنیک های ارتباطی گشوده و برخی از اولین اقمار مصنوعی ارتباطی که پس از آن به فضا پرتاب گردیدند جنبه آزمایشی داشتند و فقط امواجی را که به سوی آنها فرستاده می شدند، به زمین باز می گرداندند. اینگونه ماهواره ها به ماهواره های منفی معروف شده اند و بهترین نمونه آن ماهواره های بازتاب امریکائی بودند. مدتی بعد     ماهواره های ارتباطی واقعی که به منظور تقویت امواج رادیوئی و تلویزیونی ساخته شده بوند و ماهواره مثبت نامیده می شوند، به مدار زمین پرتاب گردیدند. ماهواره های ارتباطی «تله استار» که نخستین آزمایش های آنها در سال ۱۹۶۲ به وسیله دانشمندان امریکایی صورت گرفت، از این قبیل می باشند.

      به طور کلی می توان گفت که ماهواره های ارتباطی از لحاظ کاربردهای آن به سه نوع طبقه بندی  می شوند:

      الف – ماهواره های ارتباطی نقطه به نقطه: زیرا آنها فقط می توانند پیام ها را از یک فرستنده نیرومند به یک ایستگاه گیرنده نیرومند برسانند تا از آن جا برای استفاده عمومی پخش گردند و مهمترین موارد استفاده این قبیل ماهواره بدین قرارند: ۱٫ توسعه ارتباطاتتلفین و تلگرافی ۲٫ انتقال صفحات روزنامه ها ۳٫ تقویت فرستنده های رادیوئی.

      ب – ماهواره توزیع کننده: ماهواره های ارتباطی نقطه به نقطه، به سبب ضعف دستگاه های نقویت کننده خود فقط تکرار کننده برنامه های تلویزیونی بین ایستگاه های زمینی بسیار مجهز می باشند و این ایستاگه های برنامه های تکرار شده را از طریق سیم ها با امواج به فرستنده های محلی منتقل می نمایند.

      ج – ماهواره ها پخش مستقیم: این نوع ماهواره ها از ماهواره های قبلی بسیار نیرومندتر می باشند و به همین جهت می توانند برنامه های تلویزیونی را در سراسر جهان مستقیما از فرستنده ها به دستگاه های گیرنده شخصی برسانند.

      در کل گسترش ارتباطات دو دهه اخیر، گذشته و پشم انداز پیشرفت بیشتر آنها در سال های آینده مسائل گوناگونی پدید آورده اند و نیز تأثیرات قابل توجه می باشد و نیز دولت ها باید در تلاش برای جلوگیری از نفوذ تبلیغاتی دولت های رقیب و همچنین برنامه های خلاف منافی نیز باشند تا به هجوم خاموش این نوع   برنامه ها در داخل کشور و مردم دچار دردسر و گرفتاری نکردند. ( علی دهقان؛ ۱۳۷۶: ۱۲۶ – ۱۲۷)

۲ – ۲ – ۲)تاریخچه پیدایش ماهواره در ایران

      کشور  ما ایران که یکی از کشورها وسیع دنیا به شمار می رود (مقام ۱۶ در دنیا) برای تأمین پوشش تلویزیونی و تلفنی دو افتاده و محروم کشور و همچنین توسعه امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کشاورزی چاره ای جز بهره گیری از امکانات ماهواره ای ندارد. زیرا ارتباط تلفنی و رساندن برنامه های تلویزیونی به روستاهای دور افتاده و جزایر پراکنده و نقاط کوهستانی صعب العبور از طریق نصب دکل یا کابل کشی زمینی در موارد بسیار پرهزینه و در نقای به طور کلی غیرممکن است.

      درحال حاضر علاوه بر تأمین نیازهای داخلی برا ی ارتباط با جهان خارج نیز راهی غیر از استفاده از تکنولوژی ماهواره ای وجود ندارد. بر پایه چنین واقعیت هایی است که ایران در آبان ماه سال ۱۳۶۸ (نوامبر ۱۹۶۹ م) به عضویت شبکه بین المللی ماهواره ای «اینتل سنت» درآمده و با تأسیس ایستگاه زمینی قندی (اسدآباد) توانست با اروپا و غرب کرده زمین ارتباط مخابراتی ماهواره ای برقرار کند. (محمد رضا ایوبی؛ ۱۳۷۴)

     یک دهه پیش از این آنتن ها و دستگاه های دریافت برنامه های ماهواره ای به کشور ما هم وارد شده اما با گذشت زمانی کوتاه، اکثریت نمایندگان مجلس چهارم با تصویب قانونی استفاده از تجهیزات دریافت برنامه های ماهواره ای را ممنوع اعلام کردند. از آن زمان تا کنون شمار استفاده کنندگان از برنامه های ماهواره افزایش یافته و پیشرفت دانش در زمینه دستگاه های دریافت برنامه های ماهواره ای موجب تسهیل دسترسی به این تجهیزات شده است.

      آقای »جان کوکسون« کارشناس سیاسی شبکه خودی »اسکای« تلویزیون انگلیس درباره ماهواره و تکلیف کشوری نظیر ایران اظهار داشته است:

      «همچنان که هند سعی کرد با توجه به فرهنگ غنی خود، هجوم امواج را آگاهانهدر خود هضم و بخش های مفید را جذب و غیر مفید را دفع کند و به عبارتی دست به مقابله مثبت با امواج زده است، ایران نیز می تواند چنین هدفی را در پیش گیرد. ایران باید به ابزار روز پیام زبانی از جمله ماهواره مجهز باشید و برای مقابله با این روند، شبکه ماهواره ای اسلامی مربوط به خودش را تهیه کند . مردم کشروهای مسلمان را تغذیه کند. »(همشهری؛ ۱۳۷۳: ص۲۱).

      آنتن های ماهواره ای که در ابتدا ایرانیان به کار می گرفتند قارد به دریافت امواج چند شبکه ماهواره ای بیشتر نبود در همان زمان طرح ممنوع بودن به کارگیری آنتن های ماهواره ای در مجلس شورای اسلامی تصیب و قرار شد درآمد حاصل از جریمه متخلفان و تجهیازت کشف شده در اختیار سازمان صدا و سیمای ایران قرار گیرد تا ضمن کامل بودن پوشش شبکه رادیو و تلویزیون خود به تولید آثار جذاب ایرانی و مقابله با پیامدهای بیگانگان بپردازند. این اقدام از همان ابتدار در سطوح مختلفی با مخالفت روبرو شد. نگرش غالب مخالفان آزادی ماهواره در ایران نامناسب بودن برنامه شبکه های ماهواره ای و هدفدار بودن رسانه های کشورها غربی برای تضعیف فرهنگ و هویت دینی جوانان ایران است. اما این نگهابانی ها هشدار ها و ممنوعیت های قانونی نتوانسته است مانع از گسترش بهره بردای از تجهیزات ماهواره ای شود.

      ورود تکنولوژی های جدید و کوچک شدن آنتن ها و افزایش شبکه های قابل دریافت نیز بر این شکل دامن می زند. نگرانی مسئولان یارانی هنگامی افزایش یافت که ایرانیان مقیم خارج کشور به عنوان اپوزسیون توانستند با بهره گیری از این امکانات چندین شبکه ماهواره فارسی زبان را راه اندازی کنند و به صورتی مستقیم و قابل دسترس با داخل کشور ارتباط برقرار کنند. دلیل این نگرانی آن است که پیشتر بسیاری از مسئولان امید داشتند به دلیل تنوع زبانی و عدم درک مفاهیم پیام های اراده دشه از سوی شبکه های خارجی این برنامه ها جذابیت چندانی در بین عمومی مردم ایران نداشته باشد. (ایران؛۱۳۸۱: ص ۱۱).

      اخیرا کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضوابط استفاده اشخاص حقیقی از تصاویر تلویزیون ماهواره ای غیر از شبکه های مصوب را تعیین کرد. به موجب مصوب این کمیسیون قرار است یک کمیته کار تعیین شبکه های منطبق با ضوابط معیارهای کشور را انجام دهد. این کمیته موظف است معیارهای ضوابط پخش در حوزه های امنیتی، سیاسی و فرهنگی را ظرف مدت سه ماه از تصویب این قانون تهیه و پس از تصویب های دولت برای اجرا، ابلاغ کند.

      براساس ماده یک از این طرح که به تصویب کمیسیون فرهنگی رسید، وزارت پست و تلگراف و تلفن نیز موظف است ظرف مدت ۶ ماه با استفاده از فن آوری های جدید نسبت به تدوین مشخصات و ضوابط فنی تجهیزات دریافت از ماهواره متناسب با نیاز کشور اقدام کند (اطلاعات؛ ۱۳۸۱: ص ۳).

۲ – ۳)ماهواره یا بشقاب های خانگی

      ماهواره اولین بار در چهارم اکتبر ۱۹۵۷میلادی توسط روسیه به فضا پرتاب شد. استفاده متنوع و مقرون به صرفه بودن این تکنولوژی سبب گردیده است در حال حاضر ماهواره ها مأموریت های متنوعی داشته باشند. بیشترین کاربرد آنها در عرصه هواشناسی مخابراتی، پخش برنامه های تلویزیونی ماهواره ای بیشتر مورد توجه شناخت مردم ما است. شاید به همین دلیل است که مخالفان نظام جمهوری اسلامی عمده ترین تلاش خود را به این بخش معطوف کرده اند. در این میان سؤال های زیادی به ذهن می رسد. بعضی با خوشبینی خطری را احساس نمی کنند و فعالیت این شبکه ها را جدی نمی گیرند و گروهی با تحلیل روند برنامه سازی و پخش آن نسبت به حرکت های این شبکه هاست. لازم است تماشاگر شبکه های ماهواره از خود بپرسد، رویکرد سیاسی این تلویزیون مؤید چیست؟ پر واضح است که گروه های سلطنت طلب که بیشترین شبکه ها را در اختیار دارد، هدفی جز براندازی نظام ندارند. چنانچه در بیشتر برنامه ها مشاهده می شود، مانند دعوت به شورش و تظاهرات علیه نظام، تحریک مردم به جنگ مسلحانه، تحریک کارگران به تحصن، تشویق به تخریب اموال دولتی، تشویق به حمله به مراکز مهم چون صدا و سیما، مجلس، وزارت خانه، ایجاد جو کاذب یا شایع سازی و دروغ پراکنی و بدبینی بزرگ نمایی مشکلات مردم، غلو در پخش اخبار، برجسته سازی ناهنجاری ها و ده ها هدف خرد دیگر که نهایتا ایجاد روحیه یأس و ناامیدی از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به دنبال دارد.

       سؤال بعدی این است که اهداف و استراتژی انها برای ایجاد تغییر در نظام جمهوری اسلامی چیست؟ عمده ترین آنها تغییر نگرش و اعتقادات به مردم نسبت به اسلام است. شاید به همین دلیل بیشترین تبلیغ خود را بر راه اندازی یک نظام سکولار قرار دادند. تبلیغ جدایی دین از سیاست به بهانه لطمه خوردن به اصل دین یکی از برنامه های کلان این شبکه هاست.

      دومین تلاش آنها پیگیری موضوع حقوق بشر است. با برجسته سازی اجرای احکام شرعی سعی در بیان ضدیت این احکام با موضوع حقوق بشر است. برجسته سازی اجرای احکام شرعی سعی در بیان ضدیت این احکام با موضوع حقوق بشر دارد.

      سومین شگرد این شبکه ها تبلیغ حقوق ویژه گروه های مردم خصوصا بانوان است.

      ایجاد تفرقه بین اقوام ایرانی چهارمین خط مشی این شبکه ها به منظور سست کردن اعتقادات مردم ایران است. ایجاد حساسیت قومی با تبلیغ تفاوت های آنان زمینه چنین حرکتی است.

      پنجمین حرکت این شبکه ها تبلیغ دین مسیح و کتاب انجیل است. به طور مثال شبکه آزادی در یکی از برنامه های خود به شیوه هتاکانه با بیان اینکه نعوذ بالله خدا مرده است و روزی بر می گردد، به تبلیغ دین مسیح و کتاب انجیل پرداخته است. یکی از مجریان این برنامه ضمن ادعای این که با خدا صحبت کرده و او را نجات داده است به کمک شیوه های کفر آمیز گفته است: «مردم ایران در اسارت مذهبی هستند و ایرانی ها امید زنده ندارند. امید زنده در دین مسیح است. ای مسیح من، تو را خداوند خود می خوانم. آزادی ایرانیان در مسیح است و …».

      اینها و ده ها نمونه مجموعه های فعالیت هایی را تشکیل می دهند که شبکه های مخالف نظام برای شکستن عزم و اراده مردم به کار می گیرند، ولی سؤال جدی تر این است، با وجود سال ها فعالیت و صرف هزینه های کلان چه میزان موفق شده اند و علت شکست آنان چیست؟ با نگاهی کلی می توان گفت که آنها در       برنامه های کلان خود با شکست مواجه شدند و هرگز قادر نخاهند بود نظام مقدس جمهوری اسلامی را به دلیل برخورداری از پشتیبانی مردم و ماهیت های اسلامی آنان شکست دهند. اما در برنامه های جزیی و     مرحله ای خود ممکن است بر ذهن و فکر و روان جوانان و نوجوانان ما تأثیر بگذارند. لذا هوشیاری خانواده ها در این مرحله به اثبات می رسد. لازم است خانواده هایی که نوجوان و جوان آنها به این شبکه ها دسترسی دارند، آنها را نسبت به اهداف خط مشی و نحوه اداره اینها اگاه کنند. بد نیست بدانیم که این شبکه ها در ماهیت اصلی خود نقاط ضعف جدی دارند. به طور مثال این شبکه ها فاقد یک رهبری قوی واحد خود هستند. با وجود سی شبکه ماهواره ای فارسی زبان که یک ساز خود را می نوازند، اختلاف میان انان هر روز بارزتر می شود. بعضی از انها حتی نسبت به هم مشکوک هستند مثلا شبکه ای مثل «آی تی ان» که به شدت از سیاسی شدن پرهیز دارند به رغم کیفیت نه چندان خوبش توانسته است بخشی از مخاطبان داخلی را جذب کند و به پخش نماآهنگ خانواده های لس آنجلسی و فیلم های قدیمی فارسی غیرسیاسی می پردازد. این شبکه از سوی شبکه هایی نظیر پارس و «ان آی تی» متهم است که نفوذی جمهوری اسلامی است. مشکل بعدی این شبکه ها ساده اندیشی است. اکثر این شبکه ها درک و شعور بینندگان خود را کم می گیرند و قول و قرارهای واهی را در برنامه های خود برای مردم مطرح می سازند. مانند برنامه «هخا». گروه گرایی مشکل بعدی اینهاست. هر یک از آنها تنها در صدد تبلیغ گروه و جناح خود است و سعی دارند بزرگ نمایی کنند و از طرفی برای ندادن کپی رایت برای تهیه برنامه های سایر شبکه ها مدام با همدیگر درگیر شوند.

      وابستگی مشکل اسای همه آنهاست. مواضع سیاسی تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان به گونه ای است که با مواضع امریکا و لابی های صهیونیستی کاملا مطابقت دارد. حتی در موضوعات مهمی چون تمامیت ارضی کشورها همه حاضرند معامله کنند. بیهود ه نیست که »سام برون« بک پیشنهاد مصوبه ای مبنی بر کمک ۵۰ میلیون دلار برای مؤسسه ای پیشبرد برای فعالیت های دموکراتیک از جمله رادیو و تلویزیون ماهواره فارسی زبان اختصاص داد.

      عمده ترین مشکل در عدم موفقیت این شبکه های توهین به مقدسات است. به طور مثال شبکه ای که فولادوند مدیریت آن را به عهده دارد به صراحت دین اسلام و ائمه اطهار و مقدسات شیعه و مسلمانان را مورد اهانت قرار می دهد.

      عدم نزاکت و ادب و اخلاق در گفتار سیاسی و ادبیات قدیمی و کهنه سلطنت طلبی هم از جمله مشکلات آنهاست که سطح این شبکه ها را نازل تر از قبل می کند.

      همچنین لازم است که نوجوانان و جوانان ما بدانند که منابع مالی تأمین کننده این شبکه ها علاوه بر کمک های مالی کلان از سوی صهیونست ها و امریکا، آگهی های تجاری و تبلیغی دوبی، برگزاری کنسرت موسیقی، ایجاد فروشگاه های مجازی تلویزیونی و کمک های نقدی مخالفان خارج نشین است (فصلنامه مطالعات سیاسی آشنا؛ ۱۳۸۴: ص ۶۶ – ۷۷).

۲ – ۴)فهرست منابع

مجموعه مقالات درباره تکنولوژی. تلویزیون – ماهواره.
دکتر دهقان، علی. کاربرد نظریه های ارتباطات. ۱۳۷۶٫ تهران.
ایوبی، محمد رضا. بررسی تأثیر برنامه های ماهواره ای و ویدئویی در شمال و جنوب تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد ارتباطات. ۱۳۷۴٫ دانشگاه آزاد اسلامی – واحد تهران مرکزی.
روزنامه همشهری. ماهواره، مبادله یا مقابله. یک مرداد ۱۳۷۳٫
روزنامه ایران. صدا و سیما از ماهواره عقب مانده. اول خرداد ماه ۱۳۸۱٫
فصلنامه مطالعات سیاسی آشنا. ماهواره یا بشقاب های خانگی. سال چهاردهم. شماره ۱۱۸٫ تیرماه ۱۳۸۴٫

 

 

۳ – ۱) بررسی ماهواره

۳ – ۱ – ۱)ماهواره ها و تأثیر آنها در جهت اطلاع رسانی و ارتباطات

انسان پیشین برای برقراری ارتباط ،حیوانات را دست آموز کرد تا با آنها به جاهای دوردست سفر کند. خط را اختراع کرد و در اعصار بعد با اختراع صنعت چاپ به گام نوینی در تولید و چاپ برداشت . کشتی ها را ساخت و به آب افکند تا با همنوعانش در آن طرف آبها ارتباط برقرار کند. با شروع عصر بخار ، موتور بخار را اختراع کرد و لکوموتیو را وارد زندگی خود ساخت . بزرگترین ساخته دست خود ، برق را به جهانیان هدیه داد و پس از آن رادیو ،  و تلگراف . و روزی جوانی در یک خانه ی کوچک با ابزاری ساده سریعترین و راحت ترین وسیله ی ارتباطی جهان یعنی تلفن را بنیان نهاد. انسان دانشمند تلویزیون را اختراع کرد و جهان را در یک صفحه کوچک به تصویر کشید . نادیده ها دیده شد و ناشینده ها شنیده . بدون سفر , دریچه های اطراف جهان به روی مردمان گشوده شد و رازهای نهان از ملل مختلف آشکار گردید . مردم جهان با کشورها و شهرهای دیگر و آداب و رسوم و سنن هم آشنا شدند. رازهای طببعت در اقصی نقاط دنیا برای مردم به تصویر کشیده شد . تلویزیون در جهت آموزش مردم گام بلندی برداشت . اخبار با بالاترین سرعت در انظار مردم مشتاق به نمایش در آمد و همچنین وسیله ی سرگرمی و تفریح خانواده ها نیز گشت و این جعبه ی جادویی در کنار آموزشها ، بدآموزی ها را نیز به دنبال داشت .از سویی دیگر و در راستای جهانی شدن تلویریون ، کشورهای پیشرفته جهان یکی پس از دیگری ، ماهواره هایی ساختند و آنها را در جو زمین مستقر نمودند. ماهواره هایی که در مدارهای خاص خود در گرد زمین جهت اطلاع رسانی با آخرین تکنولوژی برای برآوردن مقاصد گوناگون  دولتها و با صرف هزینه های هنگفت ساخته شد تا نیاز بشر را برای دانستن پاسخ تمام سؤالات بی جوابش برآورده سازد. اولین کشورهای سازنده ی ماهواره ها عبارتند از فرانسه – امریکا – شوروی سابق – انگلیس و سپس هند , سوئد و ….

امروزه ، ماهواره ها به بخشی مهم و عمده در زیر بنای ارتباطات و اطلاعات تبدیل شده اند، به طوری که با اطمینان می توان هزاره سوم میلادی را قرن ماهواره ها نام گذاشت . تکنولوژی ماهواره،  عاملی قوی برای تغییر و دگرگونی است . این تکنولوژی ، می تواند چون ابزار مفیدی به انسان کمک کند تا با استفاده از آخرین پدیده های عملی ، زندگی دلخواه و آرمانی پربار و پر تلاش داشته باشد.

امروزه ما می دانیم که یافته های علم ، تقریبا در هر ده سال دو برابر می شود و البته اطلاعات همراه آن در این مدت ۸ تا ۱۰ برابر افزایش می یابد . برای اینکه این جریان عظیم اطلاعات ، به میلیونها استفاده کننده در جهان به طور درست منتقل شود ، به مجراهای ارتباطی خاصی نیاز است که دارای سرعت مخابره فوق العاده باشند و در اینجاست که ماهواره ها به کمک می آیند و با این تکنولوژی جدید، جریان عظیم اطلاعات به هر جایی از سرزمین که زیر پوشش ماهواره ها باشد ، روانه می شود.

دانشمندان با تعبیه ی تجهیزات ارتباطی فوق مدرن  در ماهواره های ارسالی به جو زمین به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیاز فعالیتی مستمر دارند، این اطلاعات عبارتند از کسب اطلاعاتی از فضا شامل:  کهکشانها ،  ستارگان و سیارات و اقمار دور و نزدیک آنها ، اینکه آیا آثاری از حیات در آنها یافت می شود یا خیر و اینکه آیا می توان سیاره ای را پیدا نمود که روزی بشر بتواند در آن زندگی کند.

کسب اطلاعاتی از زمین شامل شناسایی انواع  گونه های جانوری و گیاهی ، از قطب شمال و جنوب گرفته تا جنگلهای انبوه استوایی و کویرها و مطالعه روی گونه های زیستی عمیق ترین اقیانوسها . از بزرگترین جانوران روی کره ی خاک تا کوچکترین ماهی زیر دریا.

برای کسب اطلاعات راجع به تغییرات جوی شامل  پیش بینی تغییرات آب وهوا و دما  – پیدایش انواع طوفانها و گردبادها – تشکیل ابرهای گوناگون که هر یک مولد یک نوع شرایط آب و هوایی خاص می باشد و تشکیل باران و برف و خشکسالی و پیش بینی آنها . تخریب و فرسایش خاک ،-جنگلها ، مراتع و آبهای زمینی و زیرزمینی ، حیات و نابودی انواع گونه های زیستی آنها.

 ماهواره ها در زمینه پزشکی نیز فراوان به کمک بشر آمده اند. برای مثال : برای بیماران قلبی که دچار عارضه نارسائی قلبی هستند و قلب آنها بدون دلیل خاصی در زمانهای غیر مشخصی ضربان تولید نمی کند یا به عبارتی، دهلیز قلب آنان دچار عارضه شده است ، برای رفع این اشکال از باتری های مخصوصی استفاده می شودکه در ناحیه ای در زیر قفسه سینه نصب می گردد. این باتری ها نیاز دارند تا در زمانهای خاصی اطلاعات جدیدی از کمپانی سازنده دریافت نمایند تا علاوه بر به روز رسانی عملیات قلب بیمار از توانائی های جدید نیز بهره مند گردد، امروزه با پیشرفت تکنولوژی ماهواره ای در امر ارسال اطلاعات، این تغییرات  بدون اطلاع بیمار و فقط با ارسال شماره سریال باتری مربوطه و فقط در ابتدای نصب ، از طریق امواج ماهواره های ارسال شده و درطریق امواج بی خطر ماهواره ای توسط بیمار دریافت می گردد.

از دیگر استفاده های استراتژیکی از ماهواره ها می توان برای مثال در زمان جنگ سرد، به فعالیت های  دو کشور ایالات متحده امریکا و اتحاد جماهیر شوروی که  در رقابت سنگینی بودند اشاره کرد. این دو کشور از طرق گوناگون جاسوسی می کردند ولی هنگامی که ماهواره ها ساخته شدند، دیگر از این شیوه قوی برای فعالیتهای جاسوسی خود کمک گرفتند. این شناسایی شیوه های مختلفی داشت مانند ، عکس ، فیلم ، رهگیری اطلاعاتی و مخابراتی (استراق سمع )، امروزه بسیاری از کشورها جهان ماهواره های جاسوسی دارند و می توانند از کوچکترین جنبندگان ، عکس های واضحی بگیرند و صدایشان را ضبط کنند و همواره در حال گسترش این موضوع هستند. البته تمام این پروژه ها و پرتاب ماهواره ها به صورت مخفیانه انجام می شود و به همین خاطر اطلاعات کامل و دقیقی از چگونگی نحوه عملکرد و تعداد درست ماهواره ها در دست نیست .

در اوایل دهه ۱۹۶۰ نیروی هوایی امریکا ، ماهواره هایی ساخت با دوربین عکاسی با قدرت بسیار بالا که می توانستند یک جسم نیم متری در روی زمین را تشخیص دهند. پس در سال ۱۹۶۷ هنگامی که یک جسم ۳ اینچی تشخیص داده می شد، مطمنا هم اکنون اگر ورقه ای بر دست بگیریم ماهواره های جاسوسی به راحتی میتوانند آن را بخوانند (ویژه نامه همشهری۱۳۸۴).

همچنین مصارف تحقیقاتی و نظامی، همچون شناسایی مناطق استراتژیکی کشورها ، انجام مطالعه بر روی آنان و گرفتن عکسهای دقیق از این مناطق حساس و در موارد بسیار زیاد فعالیتهای جاسوسی در مورد کشورهای دیگر به خصوص کشورهای جهان سوم و کشورهایی که دارای منابع غنی اقتصادی می باشند، ماهواره ها نقش بزرگی ایفا می کنند.

اگر جهان را به صورت کل در نظر بگیریم ، یافته های علم تقریبا در هر ده سال دو برابر می شود و البته اطلاعات همراه آن ، در این مدت ۸ تا ۱۰ برابر افزایش می یابد.

این جهان عظیم اطلاعات ، برای اینکه درسازمانهای پژوهشی ، ادارات ، کارخانه ها ، یا در منازل  شخصی ، به میلیونها استفاده کننده به طور درست منتقل شود . به مجراهای ارتباطی خاصی نیاز دارد که برای امواجی که حامل اطلاعات هستند ، باید پهنایی بی اندازه  گسترده  و سرعتهای مخابره فوق العاده بالا داشته باشد و در اینجاست که ماهواره ها ، به کمک می آیند. این تکنولوژی تازه ای که پیشتاز انتقال اطلاعات و اطلاع رسانی است. (ویژه نامه همشهری. ۱۳۸۴)

۳ – ۲) ماهواره، دولت ها و قانون

اصولا ، پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی ، اعم از اینکه با استفاده از ماهواره صورت پذیرد یا بدون استفاده از آن ، از دیدگاه بررسی های حقوقی و به حسب مورد دارای جنبه های متعدد است ، حتی پخش رادیویی و تلویزیونی ماهواره ای را به تنهایی می توان از دیدگاههای متعددی بررسی کرد ، به طوری که برای بررسی هر یک از آن دیدگاهها با مجموعه ای از قواعد و اصول حقوقی متمایزی مواجه خواهیم بود . برای مثال قرار دادن ماهواره ها در مدار زمین و بهره برداری از آن تحت شمول حقوق حاکم بر فضای ماورای جو زمین و استفاده از امواج  رادیویی و تلویزیونی ، تابع مقررات حقوقی حاکم بر ارتباطات رادیویی و تلویزیونی است.

در حقوق بین الملل، زیان و آسیب را عبارت از آثار و نتایج ناشی از فعل یا ترک فعلی می دانند که برخلاف مقررات حقوق بین الملل صورت پذیرفته باشد و فعل یا ترک فعل مذکور، نتیجه  نقض یا سرپیچی از یکی از مقررات و قواعد حقوق بین الملل بوده باشد.

در حالیکه توسعه جهانی نظامهای ارتباطات از راه دور، جلوگیری و مقابله با آثار و نتایج زیانبار آن نظامها را برای دولتها ضروری می کند ، مصادیق زیانهای ناشی از پخش فرامرزی ، همواره مورد اختلاف حقوقدانان کشورهای مختلف بوده است و اشکال و آثار زیانبار آن جندان صریح و روشن نیست . در حقوق بین الملل، زیان و آسیب را عبارت از آثار و نتایج ناشی از فعل یا ترک فعلی می دانند که برخلاف مقررات حقوق بین الملل صورت پذیرفته باشد و فعل یا ترک فعل مذکور، نتیجه  نقض یا سرپیچی از یکی از مقررات و قواعد حقوق بین الملل بوده باشد. (Smith Delbert. 1969: 180)

با این وجود، در قسمتهای ذیل ، به زیان های ناشی از پخش فرامرزی برنامه های تلویزیونی شامل زیان به منافع سیاسی ، تجاری و فرهنگی کشورهای گیرنده این برنامه ها اشاره می نمائیم.

۳ – ۲ – ۱)زیان به منافع سیاسی

تحمیل ضرر و زیان به منافع سیاسی کشورهای گیرنده برنامه های فرامرزی رادیویی و تلویزیونی به طور عمده از طریقی تبلیغات مستقیم و یا غیر مستقیم صورت می گیرد  . مع هذا تعاریفی چند از تبلیغات ارائه شده است که در زیر ما به دو نمونه از آنها اشاره می نمائیم .

تبلیغات شامل هر گونه استفاده و بهره برداری ارادی و عمدی از وسایل ارتباط جمعی است که به منظور تحت تاثیر قرار دادن افکار و احساسات گروه هایی که در خدمت اهداف ملی یک کشور هستند ، به خصوص گروه هایی که در خدمت اهداف نظامی ، اقتصادی و سیاسی یک کشور هستند، بکار می رود.

۲٫تبلیغات عبارت است از پخش و انتشار اطلاعات خاصی که هدف آن تحریک و برانگیختن تماشاگران و مخاطبان برای نشان دادن عکس العمل و واکنشی خاص باشد، به نحوی که عکس العمل و واکنش مذکور از قبل مطلوب و مورد پیش بینی نویسندگان و کارگردانان تبلیغات بوده است.

نقطه اشتراک تعاریف مذکور در این است که تبلیغات نقش خود را از طریق صدا، تصویر و … تحریک افکار  احساسات ایفا کرده و دستیابی به اهداف خاص از پیش تعیین شده ای از جمله تحمیل ضرر و زیان به اهداف سیاسی ، اقتصادی و نظامی کشوری را دنبال می کند. به عبارت دیگر، هدفی را که طراحان تبلیغات به سوی آن نشانه روی می کنند، دربردارنده مهمترین جنبه های منافع ملی یک کشور است ، ضمن اینکه ، اصولاً تبلیغات بر یک مبنا و اساس احساسی و انگیزشی بنا شده است تا بر مبنایی عقلایی و منطقی .

در زمان جنگ سرد ، روسها بر آن دسته از تبلیغات سیاسی که برخلاف منافع ملی آنها بوده و به منافع سیاسی آنها صدمه می زد، » تبلیغات خصمانه«  نام نهادند. حقوقدانان شوروی که به نمایندگی از آن کشور در اجلاسهای کوپیوس شرکت میکردند ، به خصوص در دهه های هفتاد تا هشتاد ، مدعی بودند که این گونه تبلیغات برخلاف منشور سازمان ملل متحد مبنی بر عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها ممکن است انجام تبلیغاتی در یک کشور مضر و غیر قانونی شناخته شود ، ولی در همان حال ، ارائه تبلیغات مذکور در کشوری دیگر ، قانونی و غیر مضر شناخته شود . با این اوصاف برخی از حقوقدانان در صدد آنند تا صرف نظر از نسبی بودن مصادیق تبلیغات قانونی و غیر قانونی را بدون توجه به کشور خاصی ارائه کنند که در ذیل به بعضی از آنها اشاره می شود: :

۱٫ پخش و انتشار آن دسته از اطلاعات ، برنامه های و تبلیغاتی که به هنجارها و تمامیت فرهنگی جامعه را آسیب می رساند .

۲       پخش و انتشار آن دسته ازاطلاعات، برنامه ها و تبلیغاتی که برای زندگی خصوصی افراد جامعه ای مضر است .

۳   پخش و انتشار آن دسته از اطلاعات ، برنامه های و تبلیغاتی که بنیان های زندگی اجتماعی کشوری را تخریب و زیرورو می کند .

۴       پخش و انتشار آن دسته از اطلاعات ، برنامه هاو تبلیغاتی که به منافع سیاسی و ملی کشوری زیان می رساند.

در تبلیغات به مفهوم تجاری ، خسارت مادی مستقیم و غیر مستقیمی که به صنایع داخلی وارد میشود ناشی از تبلیغات و پخش آگهی های تجاری خارجی است . در بازارهای اروپایی ، عده ای ، از این گونه برنامه ها و تبلغات به عنوان نوعی سرویس یا خدمات تغبیر می کنند . ولی عده دیگری از آن به عنوان ارایه اطلاعات تعبیــــــر کرده و این گونه برنامه ها و تبلیغات را تابع نظریه « جریان آزاد اطلاعات» می دانند و به همین دلیل ، محدودیتی بر آن نمی پذیرند.

البته در این میان از مبالغ هنگفتی که از طریق تبلیغات در برنامه های ماهواره ای به جیب کشورهای سازنده این برنامه های وارد می شود نیز نباید غافل شد . چه بسیار از این تبلیغات صرفا جنبه ی مادی دارند و اساس و پایه و بنیان درستی نداشته ، ضمن اینکه  اصولا تبلیغات بر یک مبنا و اساس احساسی و انگیزشی بنا شده است تا بر مبنایی عقلایی و منطقی .

در مورد تبلیغات سیاسی و پخش آن از طریق گیرنده های تلویزیونی در ایران نیز می توان به تبلیغات سیاسی شبکه های ایرانی در خارج از کشور که توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران حمایت می شوند ، اشاره کرد که برای رسیدن به اهداف خود ، برنامه ها،  مصاحبه ها ، گزارشها و اخباری را به این امر اختصاص می دهند که از اعتبار چندانی برخوردار نیست و صرفاَ جنبه سیاسی و مغشوش کردن افکار بیننده را در بردارد.

۳ – ۲ – ۲)لطمه به منافع اقتصادی و تجاری

امروزه شبکه های رادیویی و تلویزیونی دولتی و خصوصی غالب کشورها در پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی به فرایندها فنی خاصی توسل جسته اند تا توجه عموم مردم را برای خرید کالا ، خدمات خاص یا مشارکت مردم در تولید کالا و سرمایه گذاری در زمینه های گوناگون جلب کنند. از این رو ، هیچ دولتی را نمی توان یافت که از پخش آگهی ها و تبلیغات تجاری بی حد و مرز دیگر کشورها از طریق پخش فرامرزی برنامه های رادیویی و تلویزیونی در کشور خود رضایت داشته باشد. برای مثال یکی از مواردی که دولتها بر پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی فرامرزی دیگر دولتها در کشورشان محدودیت های خاصی را وضع یا به طور کلی از پخش این گونه برنامه ها جلوگیری می کنند، پخش برنامه های و آگهی های تبلیغاتی کالاهای خارجی است . دلیل عمده این امر نیز آن است که تبلیغات کالاهای خارجی به بازار فروش و تولید کالاهای داخلی صدمه و آسیب میرساند .

در تبلیغات به مفهوم تجاری ، خسارت مادی مستقیم و غیر مستقیمی که به صنایع داخلی وارد می شود ناشی از تبلیغات و پخش آگهی های تجاری خارجی است . در بازارهای اروپایی ، عده ای ، از این گونه برنامه ها و تبلیغات به عنوان نوعی “سرویس” یا خدمات تعبیر می کنند ، ولی عده ای دیگر از آن به عنوان ” ارائه اطلاعات”  تعبیر کرده و این گونه برنامه ها و تبلیغات را تابع نظریه ” جریان آزاد اطلاعات” می دانند و به همین دلیل ، محدودیتی بر آن نمی پذیرند. بنابراین ، اگر پخش فرامرزی رادیویی ، و تلویزیونی در خصوص آگهی ها و تبلیغات تجاری را ارائه نوعی ” اطلاعات” بدانیم ، از نقطه نظر کشورهایی که معتقد به اصل” آزادی اطلاعات” هستند، نباید محدودیتی بر پخش و دریافت آگهی های تجاری اعمال کرد ، ولی اگر پخش برنامه های مذکور را به عنوان ارائه نوعی از خدمات تلقی کنیم ، مشمول مقررات معاهده اروپایی رم ، خصوصاً ماده ۶۰ آن معاهده می شود که به موجب آن، کشورهای عضو آن معاهده محدودیت هایی را بر پخش برنامه ها و آگهی های تجاری وضع کرده اند.

در سالهای اخیر ، اتحادیه رادیو و تلویزیون اروپا تلاش کرده اند تا اصول واحد و یکنواختی را که حاکم بر پخش آگهی ها و تبلیغات تجاری از طریق رادیو و تلویزیون باشد، تصویب کنند ، مشروط بر آنکه اصول مصوب تعارضی با حق حاکمیت دولتها برای تصمیم گیری نداشته باشد، اما تاکنون این تلاشها به نتیجه ای نرسیده است و به نظر می رشد تعارض شدیدی میان قوانین راجع به این خصوص مطرح شود، مضاف بر اینکه امروزه عملاً پخش مستقیم ماهواره ای در این قاره به طور کامل جامه عمل پوشیده و حصول توافق بر سر اصول مورد نظر، به سادگی و در زمانی نزدیک میسر نیست .

علاوه بر اختلاف نظری که بین کشورهای اروپایی بر سر برنامه ها و آگهی های تبلیغاتی تجاری وجود دارد ، حساسیت ها و برداشتهای مناطق مختلف و کشورهای جهان نسبت به پخش آگهی ها و برنامه های تبلیغاتی و تجاری ، از منطقه ای به منطقه دیگر و از کشوری به کشور دیگر متفاوت است  .

در کشور ما ایران نیز پخش آگهی ها و تبلیغات تجاری کالاهای تجاری به جز چند مورد استثنایی ، از رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران نیزممنوع است که مهمترین دلایل این امر، حمایت از رشد و توسعه صنایع تولیدی داخلی ، مبارزه با مصرف گرایی کاذب و خروج نابجای سرمایه های ارزی کشور است. بند هشت از تبصره ۱۹ قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی مصوب ۲۰/۹/۱۳۷۳ مقرر می دارد که دولت موظف است به منظور اعمال صرفه جویی و اشاعه فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی و مبارزه با اسراف و تبذیر و گسترش و ترویج فرهنگ کار و تولید و ساده زیستی متناسب با امکانات وشئونات جامعه اسلامی  و منطقی کردن مصرف انرژی و حفاظت از محیط زیست اقداماتی را به انجام برساند .

۳ – ۲ -۳) زیان به منافع و ارزش های فرهنگی

110,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ماهواره های فضایی
  • مقاله آسیب شناسی استفاده از ماهواره و تأثیر آن بر تضعیف بنیان خانواده
  • مقاله قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره
  • مقاله چالشهای حقوقی ارسال برنامه ها بوسیله ماهواره های پخش مستقیم
  • مقاله بررسی سیاست ماهواره‌ای کشورهای آسیایی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.