تحقیق نوسانات مود الکترومکانیکی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق نوسانات مود الکترومکانیکی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۰۳  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود تحقیق نوسانات مود الکترومکانیکی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

چکیده   ۱
فصل اول   ۳
مقدمه   ۴
۱-۱- معرفی مسئله   ۶
۱-۲- مروری بر کارهای انجام شده   ۷
۱-۳- ساختار پایان نامه   ۱۱
فصل دوم   ۱۴
عوامل موثر در میرایی نوسانات سیستم های قدرت   ۱۵
۲-۱- ساختار سیستم قدرت   ۱۶
۲-۲- تعریف پایداری   ۱۹
۲-۳- انواع پایداری   ۲۱
۲-۳-۱- پایداری زاویه ای رتور اختلال کوچک   ۲۳
۲-۳-۲- پایداری زاویه ای رتور گذرا   ۲۷
۲-۴- میرایی نوسانات و عوامل مؤثر در آن   ۲۸
۲-۴-۱- عوامل مؤثر در میرایی نوسانات سیستم قدرت   ۲۹
۲-۴-۲- مدل ژنراتور   ۳۳
۲-۴-۳- تأثیر تغییر سرعت و فرکانس سیستم   ۳۵
۲-۴-۴- نوع معادله نوسان   ۳۷
۲-۴-۵- خروجی توربین   ۳۸
۲-۴-۶- قابلیت مدلسازی بار   ۳۹
۲-۵- پیشنهاد کمیته دینامیک سیستم قدرت IEEE در زمینه مدلسازی سیستم جهت مطالعات پایداری سیستمهای قدرت   ۳۹
فصل سوم   ۴۱
مدلسازی بار در مطالعات پایداری   ۴۲
۳-۱- مقدمه   ۴۲
۳-۲- تعاریف و مفاهیم اساسی در مدلسازی بار   ۴۴
۳-۳- مشخصه های رفتاری بار   ۴۶
۳-۴- مدلهای بار   ۴۷
۳-۴-۱- انواع مدلهای استاتیکی بار   ۴۹
۳-۴-۲- انواع مدلهای دینامیکی بار   ۵۱
فصل چهارم   ۵۹
مدلسازی سیستم های قدرت   ۶۰
۴-۱ مدل اجزای سیستم قدرت   ۶۱
۴-۱-۱- مدل توربین   ۶۱
۴-۱-۲- مدل گاورنر سرعت   ۶۲
۴-۱-۳- مدل ژنراتور سنکرون   ۶۲
۴-۱-۴- مدل سیستم تحریک و تنظیم کننده ولتاژ   ۶۴
۴-۲- مدل سیستم قدرت چند ماشینه   ۶۷
۴-۲-۱- معادلات دیفرانسیل   ۶۸
۴-۲-۲- معادلات جبری   ۶۸
۴-۳- محاسبه شرایط اولیه جهت تحلیل دینامیکی سیستم   ۷۲
۴-۴- مدل سیستم قدرت تک ماشین به باس بینهایت   ۷۵
۴-۴-۱- معادلات دیفرانسیل   ۷۶
۴-۴-۲- معادلات جبری استاتور   ۷۷
۴-۴-۳- معادلات شبکه   ۷۷
۴-۵- تابع انتقال سیستم قدرت   ۷۸
تاثیردمیکهای بار در میرایی نوسانات یک سیستم قدرت تک ماشینه   ۸۲
۵-۱- مدل کردن ارتباط متقابل بار و سیستم   ۸۳
۵-۲- پاسخ بارهای دینامیکی   ۸۵
۵-۲-۱- پاسخ زمانی و فرکانسی بار وابسته به ولتاژ   ۸۵
پاسخ فرکانسی بار موتورالقائی با خروجی     ۹۲

عوامل موثر در میرایی نوسانات سیستم های قدرت

روند روبه رشد مصرف انرژی الکتریکی و نیاز به داشتن انرژی الکتریکی مطمئن و استفاده همه جانبه و بهینه از منابع انرژی الکتریکی تغییراتی را در ساختار شبکه های قدرت بوجود آورده است که از جمله مهمترین آنها اتصال شبکه های ناحیه ای و یا منطقه ای ، پیوستن شبکه های قدرت کشور ها به یکدیگر ، احداث نیروگاه ها در نزدیکی منابع انرژی ، احداث خطوط انتقال فشار قوی طویل ، استفاده از خطوط فشار قوی جریان مستقیم ، استفاده از خازن سری در خطوط جهت افزایش ظرفیت انتقال می باشد. این تغییرات،  مسائل جدیدی را در عملکرد شبکه های قدرت ایجاد کرده است. که از جمله آن معرفی مودهای دینامیکی جدید است.

یکی از عواملی که باعث پیچیده تر شدن مسائل پایداری سیستم قدرت شده است، نوسانات فرکانس کم دائمی در شبکه های بهم پیوسته است. میرایی سریع این نوسانات یک امر ضروری برای اطمینان از عملکرد پایدار سیستم می باشد.

در این فصل ابتدا ساختار اصلی یک سیستم قدرت موجود بیان شده و مفهوم پایداری یک چنین سیستم قدرتی ارائه خواهد شد. سپس انواع پایداری از قبیل پایداری ولتاژ و پایداری زاویه ای رتور از نقطه نظر اختلال کوچک و بزرگ مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه این فصل به بحث پیرامون انواع مولفه های میرایی در سیستم قدرت پرداخته می شودو جایگاه مدلسازی بارها و مخصوصاً مدلسازی دینامیکی بارها به عنوان یکی از عوامل تأثیر گذار در میرایی نوسانات یک سیستم قدرت مشخص خواهد شد.

۲-۱- ساختار سیستم قدرت

پیشرفتهای صنعتی و بالا رفتن استانداردهای زندگی بشر ، با توسعه منابع انرژی و استفاده آنها امکان پذیر می گردد. با افزایش مصرف انرژی ، منابع انرژی نیز از لحاظ تنوع و میزان تولید افزایش یافته است. از میان انواع انرژیهای مورد استفاده ، انرژی الکتریکی به لحاظ اینکه باعث آلودگی محیط زیست نمی شود، در زمان نیاز قابل تولید است،‌به آسانی به صورت های دیگر انرژی قابل تبدیل بوده و همچنین قابل انتقال و کنترل می باشد،‌بیش از انواع دیگر انرژیها مورد توجه بشر قرار گرفته است. امروزه سیستمهای انرژی الکتریکی در تولید و انتقال انرژی الکتریکی نقش اساسی دارند.

سیستمهای قدرت از نظر اندازه و اجزای ساختاری با یکدیگر متفاوت هستند ولی با وجود این ،‌مشخصه های اصلی مشابهی دارند:

* همگی در سیستم سه فاز ac و ولتاژ تقریباً ثابت بهره برداری می شوند. در بخشهای تولید و انتقال ، از تجهیزات سه فاز استفاده می شد . بارهای صنعتی ، همگی سه فاز هستند حال آنکه بارهای خانگی و تجاری تک فاز ، بین فازها بگونه ای توزیع می شوند که بطور مؤثر یک سیستم سه فاز متعادل را تشکیل دهند.

* همگی از ژنراتور های سنکرون جهت تولید برق استفاده می کنند. چرخاننده ها ، منابع اولیه انرژی را به انرژی مکانیکی تبدیل می نمایند که این انرژی به کمک ژنراتور های سنکرون به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

* همگی ، توان را از طریق مسافتهای طولانی به مصرف کننده هایی که در مناطق وسیعی پراکنده شده اند ، انتقال می دهند.

وظیفه یک سیستم قدرت این است که انرژی را از یکی از صورت های طبیعی موجود به صورت انرژی الکتریکی در آورده و آنرا به نقاط مصرف منتقل نماید. انرژی الکتریکی در محل مصرف ، به شکلهای دیگر همچون حرارت، روشنایی و انرژی مکانیکی تبدیل می گردد. مزیت انرژی الکتریکی در آن است که می تواند براحتی منتقل شود و با درجه بالایی از بازده و قابلیت اطمینان ، نسبتاً به سادگی کنترل گردد. یک سیستم قدرت با طراحی و بهره برداری صحیح باید نیاز های اساسی زیر را بر آورده سازد:

* سیستم باید بتواند تقاضای بار حقیقی و راکتیوی را که مرتباً در حال تغییر است ، تأمین نماید. بر خلاف سایر انرژی ها ،‌انرژی الکتریکی را نمی توان براحتی در مقادیر زیاد ذخیره نمود . از این رو باید همیشه از ذخیره چرخان کافی از توان حقیقی و راکتیو را حفظ و بطور مناسب کنترل نمود.

* سیستم باید انرژی را با کمترین هزینه و حداقل تأثیر زیست محیطی تأمین نماید.

* کیفیت توان عرضه شده باید با توجه به عوامل زیر دارای حداقل استاندارد های لازم باشد:

الف- تثبیت فرکانس

ب- تثبیت ولتاژ

ج- سطح قابلیت اطمینان

به منظور تأمین نیازهای فوق ، سطوح مختلف کنترل شامل مجموعه پیچیده ای از تجهیزات به کار گرفته می شود. اهداف این تجهیزات کنترل بستگی به شرایط کاری و بهره برداری از سیستم قدرت دارد. در حالت عادی ، هدف این است که در عین اینکه ولتاژ و فرکانس نزدیک به مقادیر نامی باشند سیستم را با بازده هر چه بهتر مورد بهره برداری قرار داد. زمانی که وضعی غیر عادی اتفاق می افتد ، اهداف جدیدی را باید مد نظر قرار داد تا بتوان هر چه سریعتر ، سیستم را به حالت عادی باز گرداند.

به ندرت اتفاق می افتد که تنها یک اختلال جدی و بزرگ در سیستم منجر به وقفه ای عمده و فروپاشی سیستمی به ظاهر مطمئن شود. چنین وقفه هایی معمولاً در اثر ترکیبی از پیشامدهایی روی می دهد که سیستم را مافوق تواناییش تحت فشار قرار می دهد. اختلالهای طبیعی سنگین (گردباد، برف و یخبندان)، عملکرد نا صحیح تجهیزات ، خطاهای انسانی و سرانجام طراحی نامناسب و نا کافی ممکن است با یکدیگر ترکیب شوند و سیستم قدرت را تضعیف نمایند بگونه ای که سر انجام به فروپاشی آن منجر شوند. این موضوع ممکن است به وقفه های متوالی بینجامد که باید برای جلوگیری از بروز خاموشیهای عمده ، این وقفه ها را در بخشی کوچک از سیستم محدود کرد.

بطور کلی ، طراحی و بهره برداری از یک سیستم قدرت ، بهبود بخشیدن شرایط کار سیستم و توسعه سیستم قدرت برای آینده، نیاز به مطالعه بار ، محاسبات خطاها، طرح وسائل حفاظتی و مطالعات پایداری سیستم .

۲-۲- تعریف پایداری

پایداری سیستم قدرت به خاصیتی از سیستم قدرت گفته می شود که سیستم را در شرایط عادی در یک نقطه تعادل نگه دارد و در صورتی که سیستم در معرض یک اختلال قرار گرفت آنرا به یک نقطه تعادل قابل قبول برساند.

در ابتدا مسائل پایداری مربوط به نیروگاه های آبی می شد که از راه دور و از طریق خطوط انتقال طولانی ، مراکز بار شهری را تغذیه می کردند. این سیستمها نزدیک به حدود پایداری حالت ماندگار خود مورد بهره برداری قرار می گرفت . در بعضی حالات ، ناپایداری در حالت بهره برداری ماندگار سیستم واقع می شد ولی اغلب ، این ناپایداری به دنبال خطاهای اتصال کوتاه و سایر اختلالهای سیستم ،‌اتفاق می افتاد . بتدریج و با رشد سیستم های قدرت و بهم پیوستن سیستمها ، پیچیدگی مسائل پایداری افزایش یافت و مدلسازی اجزای سیستم قدرت بیش از پی مورد توجه قرار گرفت.

در سیستم های قدرت بهم پیوسته ، مهمترین معیار برای عملکرد قابل قبول سیستم این است که همه ماشینهای سنکرون در سیستم ، با یکدیگر در حالت سنکرون یا هماهنگ باقی بمانند. این جنبه پایداری تحت تأثیر دینامیک روابط زاویه رتور و توان حقیقی – زاویه ژنراتور قرار دارد.

در سیستمهای بهم پیوسته ممکن است سیستم، بدون آنکه سنکرونیزم از دست برود ، نا پایدار شود. به عنوان مثال ممکن است سیستمی شامل یک ماشین سنکرون که از طریق یک خط انتقال ، یک موتور القائی را تغذیه می کند در اثر فروپاشی ولتاژ بار ناپایدار گردد. در این حالت ، حفظ عملکرد سنکرون مطرح نیست بلکه مسئله ، پایداری و حفظ ولتاژ است. این نوع ناپایداری می تواند در مورد بارهایی که در یک محدوده وسیع قرار دارند و از یک سیستم بزرگ تغذیه می شوند نیز اتفاق افتد.

در ارزیابی پایداری ، مسئله مهم رفتار سیستم در زمانی است که تحت تأثیر یک اختلال گذرا قرار گیرد. اختلال ممکن است کوچک یا بزرگ باشد. اختلالهای کوچک به شکل تغییرات بار ، بطور دائمی اتفاق می افتد و سیستم خود را با وضعیت متغییر موجود ، تنظیم می نماید. سیستم باید قادر باشد که تحت این حالت، عملکرد قابل قبولی داشته باشد و بتواند حداکثر مقدار بار را تأمین نماید همچنین باید بتواند در مقابل اختلال های سخت از قبیل اتصال کوتاه یک خط انتقال، از دست دادن یک ژنراتور با بار بزرگ و یا از دست دادن خط ارتباطی بین دو زیر سیستم ، پایدار باقی بماند.

۲-۳- انواع پایداری

ناپایداری یک سیستم قدرت می تواند شکلهای مختلفی داشته باشد و از عوامل گوناگونی تأثیر پذیرد . با طبقه بندی مناسب پایداری ، می توان بررسی مسائل مربوطه ، تشخیص عوامل اصلی سهیم در ناپایداری و ایجاد روشهای بهبود عملکرد پایدار سیستم را تا حد زیادی تسهیل بخشید.

معمولاً مسائل پایداری بر اساس دو معیار طبیعت فیزیکی ناپایداری و اندازه اختلال موجود طبقه بندی می شوند. با توجه به طبیعت فیزیکی ناپایداری دو نوع پایداری قابل بررسی است : پایداری ولتاژ و پایداری زاویه ای رتور .

پایداری ولتاژ عبارت است از توانایی سیستم قدرت برای حفظ ولتاژ ماندگار قابل قبول در تمام شینهای سیستم در شرایط عادی عملکرد و بعد از اینکه تحت یک اختلال قرار گرفت . زمانی که حضور اختلال ،‌افزایش تقاضای بار ، یا تغییر در وضعیت سیستم باعث افت فزاینده و غیر قابل کنترل در ولتاژ  گردد سیستم وارد حالت ناپایداری ولتاژ می گردد . دلیل اصلی ناپایداری ، عدم توانایی سیستم قدرت در تأمین توان راکتیو مورد تقاضاست. دلیل اصلی این امر معمولاً افت ولتاژیست که به هنگام عبور توان حقیقی و راکتیو از راکتانسهای خطوط انتقال ایجاد می شود.

یکی از معیارهای پایداری ولتاژ آنست که در هر وضعیت کاری خاص ، در هر شین سیستم و در زمانی که توان راکتیو تزریق شده به آن شین افزایش می یابد ، دامنه ولتاژ نیز افزایش یابد. سیستم

از دیدولتاژ ناپایدار است اگر حداقل برای یک شین سیستم ، افزایش توان راکتیو تزریقی به آن باعث کاهش دامنه ولتاژ آن شود. به عبارت دیگر سیستمی از نظر ولتاژ پایدار است که حساسیت V-Q در آن برای هر شین مثبت باشد و ناپایدار است اگر این حساسیت حداقل برای یک شین منفی شود.

پایداری زاویه ای رتور ، توانایی ماشین های بهم پیوسته سنکرون یک سیستم قدرت است که در حالت سنکرون با یکدیگر باقی بمانند. مسئله پایداری در این حالت شامل مطالعه نوسانات الکترومکانیکی است که بطور ذاتی در سیستمهای قدرت وجود دارد. عامل مهم در این مسئله ، نحوه رفتار توانهای خروجی ماشینهای سنکرون در مقابل نوسانات رتور آنهاست . در یک سیستم n ماشینی تعداد (n-1) مود الکترومکانیکی وجود دارد. این مود های نوسانی ، نتیجه نوسان ماشینهایی است که همانند جرمهای غیر الاستیک رفتار و از طریق سیستم انتقال ، انرژی نوسانی خود را مبادله می نمایند.

با توجه به میزان اختلال نیز پایداری به دو دسته پایداری گذرا و پایداری سیگنال کوچک طبقه بندی می شود. پایداری گذرا به قابلیت سیستم در رسیدن به یک نقطه کار ماندگار قابل قبول ، پس از یک اختلال شدید مانند اتصال کوتاه و یا از دست رفتن ژنراتور گفته می شود . تحت این شرایط ، مدل خطی شده سیستم قدرت اعتبار ندارد و لازم است از معادلات غیر خطی در تحلیل پایداری استفاده شود.

پایداری سیگنال کوچک به توانایی سیستم در رسیدن به یک نقطه کار ماندگار ، پس از یک اختلال کوچک گفته می شود . در این نوع پایداری از معادلات خطی شده برای بیان دینامیکهای سیستم قدرت استفاده می شود.

پایداری ولتاژ سیگنال کوچک مربوط به توانایی سیستم در کنترل ولتاژ به دنبال وقوع اختلالات کوچک مانند تغییرات کوچک در بار سیستم بوده و پایداری ولتاژ گذرا مربوط به توانایی سیستم در کنترل ولتاژ به دنبال وقوع اختلالهای بزرگ از جمله خطاهای سیستم ، از دست دادن تولید یا پیشامدهای خطوط است.

در برخی از مطالعات به یک نوع پایداری دیگر به نام پایداری دینامیکی اشاره شده است. ولی برای این نوع پایداری ، تعاریف متفاوتی ارائه گردیده است و حتی این نوع پایداری در بین محققین آمریکای شمالی و اروپا دارای دو مفهوم کاملاً متفاوت می باشد. به این خاطر IEEE پیشنهاد کرده است که  این نام در حوزه تعاریف و اصطلاحات پایداری بکار نرود.

۲-۳-۱- پایداری زاویه ای رتور اختلال کوچک

مکانیزمی که بوسیله آن ماشینهای سنکرون بهم پیوسته ، حالت سنکرون را بین یکدیگر حفظ می نمایند از طریق نیروهای باز یافت است که  زمانی عمل می نمایند که نیروهایی وجود داشته باشند تا یک یا چند ماشین را نسبت به سایر ماشینها شتاب مثبت یا منفی دهد. در حالت ماندگار ، تعادل بین گشتاور مکانیکی ورودی و گشتاور الکتریکی خروجی وجود دارد و سرعت ثابت باقی می ماند . اگر سیستم دستخوش تغییر شود این تعادل از بین می رود و در نتیجه رتور ماشینها بر اساس قوانین حرکت اجسام دوار ، شتاب مثبت یا منفی پیدا می کند.

اگر بطور موقت ژنراتوری نسبت به دیگری سریعتر بچرخد ، موقعیت زاویه ای رتور آن نسبت به ماشین کندتر ، جلوتر قرار می گیرد. بسته به رابطه توان – زاویه ، اختلاف زاویه بین دو رتور باعث می شود تا بخشی از بار ماشینِ کند به ماشین تند منتقل گردد . این موضوع سبب می شود که اختلاف سرعت و در نتیجه اختلاف زاویه رتورها کاهش یابد . رابطه توان – زاویه ، یک رابطه غیر خطی است . بالاتر از حد مشخصی ، افزایش در اختلاف زاویه باعث کاهش در توان مبادله شده می شود. این موضوع سبب می شود که اختلاف زاویه باز هم بیشتر شود و منجر به ناپایداری گردد. در هر وضعیت بخصوص ، پایداری سیستم به این بستگی دارد که آیا انحرافات زوایای رتور ماشینها منجر به گشتاور های بازیافت کافی می شود یا خیر . زمانی که یک ماشین سنکرون ، حالت سنکرونیزه یا هماهنگ خود با سایر ماشینها را از دست داد، رتور  آن در سرعتی بالاتر یا پایین تر از سرعتی که برای تولید ولتاژ در فرکانس سیستم لازم است، می چرخد. لغزش بین میدان دوار استاتور و تحریک رتور منجر به تغییرات بزرگی در توان خروجی ، جریان و ولتاژ ماشین می شود . این موضوع باعث می شود که سیستم های حفاظتی ، ماشین ناپایدار را از سیستم جدا کنند. از دست رفتن حالت سنکرونیزه ممکن است بین یک ماشین و بقیه سیستم یا بین گروهی از ماشینها اتفاق افتد. در حالت دوم ، ممکن است بعد از جداییِ زیر سیستم ها از یکدیگر ، حالت سنکرونیزه بین ماشینهای هر زیر سیستم حفظ شود. در سیستم های قدرت می توان با بروز اختلال ،‌تغییرات گشتاور الکتریکی ِ یک ماشین سنکرون را ، به صورت زیر به دو مؤلفه تجزیه نمود .

(۲-۱)

که جمله  مؤلفه ای از تغییرات گشتاور است که با تغییرات زاویه ی رتور یعنی  همفاز است و از آن به نام مولفه گشتاور سنکرون کننده [۱] یاد می شود . جمله  نیز مولفه ای از تغییرات گشتاور است که با تغییرات سرعت یعنی  همفاز است و به آن مولفه گشتاور میرا کننده[۲] گفته می شود . در این رابطه ، ضرائب  به ترتیب ضریب گشتاور سنکرون کننده و ضریب گشتاور میرا کننده می باشد.

پایداری سیستم قدرت به وجود هر دو نوع مولفه گشتاور برای هر ماشین سنکرون بستگی دارد. کمبود گشتاور سنکرون کننده باعث ایجاد ناپایداری از طریق رانش غیر نوسانی زاویه رتور و کمبود گشتاور میرا کننده منجر به ناپایداری نوسانی می شود .

پایداری زاویه ای رتور اختلال کوچک ، توانایی سیستم را برای حفظ حالت سنکرون در اثر اختلالات کوچک نشان می دهد . انیگونه اختلالات کوچک به علت تغییرات اجتناب ناپذیر بار و تولید ، دائماً در سیستم اتفاق می افتد . عکس العمل سیستم در مقابل اختلالات کوچک ، به عوامل چندی از جمله : نقطه کار اولیه ، قدرت سیستم انتقال و نوع سیستم کنترل تحریک بستگی دارد. برای ژنراتوری که بطور شعاعی به یک سیستم قدرت بزرگ متصل است، ناپایداری در غیاب تنظیم کننده های خود کار ولتاژ (AVR) به علت کمبود گشتاور سنکرون کننده ، اتقاق می افتد این مسئله منجر به ناپایداری غیر نوسانی می شود. در سیستمهای قدرت امروزی ، پایداری اختلال کوچک ، عمدتاً به علت کمبود میرایی نوسانات اتفاق می افتد. این نوسانات عبارتند از :

* مودهای محلی [۳] یا مودهای ماشین – سیستم که مربوط به نوسانهای واحدهای یک نیروگاه نسبت به بقیه سیستم قدرت است. واژه محلی به این دلیل استفاده می شود که نوسانها به یک نیروگاه یا بخشی کوچک از سیستم قدرت محدود می شود. محدوده فرکانسی این نوسانات از ۷/۰ تا ۲ هرتز می باشد

* مودهای بین ناحیه ای[۴] که مربوط به نوسانهای تعدادی از ماشین سنکرون در یک بخش سیستم نسبت به ماشینهای سنکرون سایر بخشهاست . این مودها زمانی اتفاق می افتد که دو یا چند بخش که هر بخش از تعدادی ماشین سنکرون کاملاً نزدیک بهم متصل تشکیل شده است ، بوسیله خطوط ارتباطی ضعیف بهم متصل شده باشد. محدوده فرکانسی این نوسانات از ۱/۰ تا ۸/۰ هرتز می باشد.

* مود های کنترلی [۵] که معمولاً‌در صورتی که سیستمهای تحریک ، گاورنرها ، مبدلهای HVDC و جبرانگرهای استاتیکی توان راکتیو (svc) ، بد تنظیم شده باشند ، ناپایداری اینگونه مودها اتفاق می افتد.

* مودهای پیچشی [۶] که مربوط به اجزای چرخان روی محور توربین – ژنراتور است . ناپایداری این مودها ممکن است به علت تأثیر متقابل اجزای مذکور با سیستم تحریک ، گاورنر ، مبدلهای HVDC و خطوط انتقالی که با خازن سری جبران شده اند ، اتقاق افتد.

۲-۳-۲- پایداری زاویه ای رتور گذرا

این نوع پایداری توانایی سیستم را به منظور حفظ حالت سنکرونیزه در اثر بروز یک اختلال شدید گذرا نشان می دهد. عکس العمل سیستم ، شامل تغییرات بزرگ زاویه رتور ژنراتور است و از رابطه غیر خطی توان – زاویه تأثیر می پذیرد . پایداری ، هم به نقطه کار اولیه سیستم و هم به شدت اختلال بستگی دارد . معمولاً در این حالت سیستم دستخوش تغییر می شود بگونه ای که نقطه کار حالت ماندگار سیستم بعد از اختلال ، با نقطه کار قبل از اختلال متفاوت است.

در سیستم ممکن است اختلالهایی با شدت درجات و احتمال وقوع بسیار متفاوت روی دهد . با وجود این ، سیستم بگونه ای طراحی می شود که در مقابل مجموعه ای از پیشامدهای برگزیده ، پایدار بماند.

۲-۴- میرایی نوسانات و عوامل مؤثر در آن

اغلب مطالعات پایداری سیستم قدرت بگار گیری برنامه های کامپیوتری که شبیه سازی زمانی قدم به قدم استفاده می کنند انجام می شود. نتایج این مطالعات برای تعیین ظرفیت انتقال توان سیستم و استخراج روشهای بهره برداری برای سیستم های انتقال استفاده می شود. این نحوه مطالعه بطور کلی به عنوان مطالعه پایداری گذرا شناخته می شود. ناپایداری گذرا می تواند در اثر کوپل سنکرون کننده ناکافی یا کوپل میرا کننده نا کافی رخ دهد.

تقریباً تا سال ۱۹۶۰ بیشترین توجه روی مطالعه گشتاور سنکرون کننده (پایداری اولین نوسان) بود زیرا حدود پایداری ، معمولاً بوسیله گشتاور سنکرون کننده غیر کافی تحمیل می شد . با توسعه و بکارگیری انواع روشها ، محدوده پایداری اولین نوسان افزایش یافت. این موضوع به همراه تأکید فراوان روی استفاده از همه ظرفیت انتقال ، باعث ایجاد محدودیت های جدیدی روی ظرفیت انتقال ،‌ناشی از کوپل میرا کننده غیر کافی شد. در نتیجه وسائل بسیار گران قیمت بر مبنای مطالعات پایداری سیستم به منظور نشان دادن میرایی غیر  کافی سیستمهای قدرت نصب شدند . نیاز به مدل کردن صحیح میرایی فیزیکی در سیستم قدرت بطور روز افزون مهم شده است . شناسایی عواملی که روی میرایی تأثیر می گذارند و وارد کردن آنها در مطالعات پایداری سیستم قدرت بوسیله بهبود مدلسازی میرایی ، تأثیر عمده ای در نتیجه این مطالعات دارد . در ادامه به بررسی این عوامل پرداخته می شود.

۲-۴-۱- عوامل مؤثر در میرایی نوسانات سیستم قدرت



[۱] – synchronizing Torque

[2]  – Damping torque

[3] – Local modes

[4] -Inter – area modes

[5] –  Control modes

[6] – Torsional modes

100,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۱۹ آذر , ۱۳۹۵

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.