روان شناسی فردی آلفرد آدلر


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله روان شناسی فردی آلفرد آدلر مربوطه  به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد و داری ۶۴  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله روان شناسی فردی آلفرد آدلر  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

۱-   شرح حال آلفرد آدلر

۲-   تاریخچه تحول فکر آدلر

۳-   مفاهیم بنیادی نظریه ی آدلر

–        نظریه ی شخصیت

–        ماهیت انسان

–        مفهوم اضطراب و بیماری روانی

۴-   روان درمانی

–        تعریف

–        انتظار از روان درمانی

–        فرایند درمان

۵-   زمینه های کاربرد

۶-   خلاصه

منابع:

۱-      شفیع آبادی، عبدالله وناصری غلامرضا، ۱۳۸۷، نظریه های مشاوره و روان درمانی تهران مرکز نشر دانشگاهی

۲-      شیلینگ، لوئیس ۱۹۸۴، نظریه های مشاوره ترجمه خدیجه آرین ، ۳۸۲، تهران نشر اطلاعات

۳-   شارف، ریچارد اس، نظریه های روان درمانی ومشاوره ترجمه ی مهرداد فیروز بخت ،۱۳۸۱، تهران موسسه خدمات فرهنگی رسا.

۴-      شولتز، دوان و شولتزف الن، نظریه های شخصیت، ترجمه ی یوسف کریمی ۱۳۷۸، تهران، نشر ارسباران

۵-      علیزاده ، حمید ، ۱۳۸۲، آلفرد آدلر پیشگام درروان کاوی جامعه نگر، تهران، نشر دانژه.

۶-      ساعتچی محمود، ۱۳۷۴، نظریه های مشاوره و روان ردمانی، تهران، نشر ویرایش.

۷-   پروچکا، جیمر و نورگراس ۱۹۹۹، نظریه های روان درمانی ترجمه یحیی سید محمدی، ۱۳۸۶، تهران انتشارات رشد

۸-   فیست، حسی و فیست، گرگوری جی ۲۰۰۲، نظریه های شخصیت ترجمه یحیی سید محمدی، تهران، ۱۳۸۶، نشر ویرایش

۹-      لاندین، رابرت ویلیام، نظریه ها و نظام های روان شناسی، ترجمه یحیی سید محمدی، ۱۳۸۳، تهران، نشر ویرایش

۱۰-  رحیمیان، حوریه بانو، ۱۳۸۱، نظریه ها و روشهای مشاوره و روان درمانی، تهران، انتشارات مهرداد،

۱۱- کری، جرالد (۲۰۰۵) نظریه و کاربست مشاوره و روان درمانی ترجمبه یحیی سید محمدی، ۱۳۸۵، تهران، نشر ارسباران

۱۲- شولتز، دوان، شولتز، سیلانی الن ۱۹۹۸، نظریه های شخصیت ترجمه یحیی سید محمدی ۱۳۸۴، تهران، نشر ویرایش

۱۳-  کریمی، یوسف، ۱۳۸۰، تاریخچه و مکاتب روان شناسی تهران، نشر پیام نور،

۱۴-  کریمی، یوسف، ۱۳۸۰، روان شناسی شخصیت، تهران، پیام نور،

۱۵-  سیاسی، علی اکبر، ۱۳۷۰، نظریه های شخصیت تهران، انتشارات مانی.

منابع انگلیسی:

۱٫ Cory. G, theory and practice of counseling anel psychotherapy, California , books/cok publishing company inc, 1997.

1- شرح حال آلفرد آلرد:

آلفرد آدلر[۱] در ۷ فوریه ۱۸۷۰ در ردلفهایم[۲] حومه ی شهر وین در یک خانواده ی متوسط به دنیا آمد (شفیع آبادی و ناصری، ۱۳۸۷) . پدرش تاجر غلات و مادرش خانه دار بود وی دومین پسر و سومین فرزند از شش فرزند خانواده خود بود (چهار پسر و دو دختر) و این موضوع در زندگی او و بیان نظریه ها بیش (ترتیب تولد) تاثیر زیادی داشت (شیلینگ، ۱۹۸۴ با ترجمه ی آرین، ۱۳۸۲). در جامعه آن ها یهودیان کمی زندگی می کردند، به همین جهت او هرگز یک هویت قوی یهودی پیدا نکرد. اگرچه در کودکی به پرستشگاه یهودیان می رفت اما در سن ۳۴ سالگی خود را یک مسیحی می دانست (شولتز، ترجمه ی کریمی و همکاران، ۱۳۷۸؛ ارگلر ۱۹۶۳ به نقل از کریمی ۱۳۷۹). دوران کودکی آدلر از مرگ و بدبختی و حسادت نسبت به برادر بزرگتر و طرد شدن از سوی مادر مشخص می شد. او خود را شخصی زشت و کوچک اندام تلقی می  کرد و این موضوع روی خود انگاره اش تاثیر می گذاشت. او دچار نرمی استخوان و کمبود ویتامین D بود که این مشکل او را ازدیدن و بازی کردن با بچه های دیگر باز می داشت زیرا توان راه رفتن نداشت. او به دلیل دچار شدن به اسپاسم حنجره مشکل تنفسی نیزداشت و هنگام گریه احساس خفگی می کرد. آدلر در ۵ سالگی ذات الریه گرفت و تا حد مرگ پیش رفت، وی هم چنین در ۳ سالگی شاهد مرگ برادرش ردلف در تختخواب کناری اش بود. این دو قضیه تاثیر زیادی روی  او داشت و وقتی در ۵ سالگی در طی جریان همان بیکاری از دکترش شینه که به پدرش می گفت پسرتان از دست رفته است تصمیم گرفت خودش پزشک شود (فیروز بخت، ۱۳۸۱ به نقل از شارن؛ شولتز ترجمه ی کریمی و همکاران ، ۱۳۷۸؛ فیست ۲۰۰۲ ترجمه ی سید محمدی، ۱۳۸۶).

به عنوان یک کودک بیمار در طول ۲ سال اول زندگی ناز پرورده ی مادرش بود و تنها با ورود برادر بعدی بود که از این موقعیت کنار رفت و مورد توجه پدر قرار گرفت به دلیل همین رابطه ی خوب با پدرش عقده ی ادیپ فروید را رد کرد. آدلر به بزرگترش حسادت می ورزید و به شدت با او رقابت داشت و در برابر او و سایر کودکان همسایه که سالمتر و فعال تر بودند احساس حقارت می کرد (شولتز، ترجمه ی کریمی و همکاران، ۱۳۷۸).

برای غلبه بر این احساس و جبران کمبودهای جسمی خود، آدلر جوان، فوق العاده سخت کار می کرد و علی رغم جثه ی کوچک، دست و پا چلفتی بودن وجذاب نبودنش به خود فشار می آورد تا در بازی ها شرکت کند. به تدریج وی در این مبارزه پیروز شد و توانست به نوعی احساس پذیرش و عزت نفس دست یابد. در نتیجه‌ی همین امر او عشق و علاقه ی زیادی به مصاحبت افراد دیگر پیدا کرد، ویژگی که تا پایان عمر خود آن را حفظ کرد (شولتز، ترجمه ی کریمی و همکاران، ۱۳۷۸).

او در دوران دبستان یک دانش آموز معمولی بود. وی در درس ریاضی بسیار ضعیف بود تا جایی که معلم او به پدرش توصیه کرد که وی را نزد یک کفاش به شاگردی بگذارد. اما بر خلاف این صحبت پدرش به تشویق او پرداخت و آدلر با پشتکار و کوشش فوق‌العاده توانست ضعف خود را جبران کند و به مقام شاگرد اولی کلاس برسد (کوری، ۱۹۹۱، ترجمه کریمی ۱۳۷۹؛ فیست ۲۰۰۲، ترجمه ی سید محمدی ۱۳۸۶؛ شارف ترجمه ی فیروز بخت، ۱۳۸۱).

آدلر پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در سال ۱۸۸۸ وارد دانشکده ی پزشکی وین شد و در سال ۱۸۹۵ در چشم پزشکی به درجه ی تخصص نائل آمده او در دانشگاه یک جهت گیری اجتماعی را در زمینه روان شناسی و روان درمانی تعقیب کرد و با یک گروه از دانشجویان مارکسیست آشنا شده و به آنها ملحق شد و در میان آنها با دختر جوان روسی ثروتمندی برخورد کرد و در نهایت در سال۱۹۸۷ با او ازدواج نمود. بعداز مدتی به پزشکی عمومی تغییر شغل داد و مطلب خویش را دایر کرد (شارف، ترجمه ی فیروز بخت، ۱۳۸۱؛ شیلینگ ۱۹۸۴، ترجمه آرین ۱۳۸۲). از آنجا که مطب او نزدیک یک پارک تفریحی – ورزشی بود، بیشتر بیمارانش را بازیگران، هنرمندان و بند بازان تشکیل می دادند. آدلر از برخورد با همین افراد دریافت که بسیاری از آنها قدرت و توانایی خود را به عنوان واکنشی در برابر ضعف ها یا حوادث دوران کودکی خود به دست آورده اند (شیلینگ ، ۱۹۸۴، ترجمه ی آرین ۱۳۸۲). در همین دوران بود که آدلر با نوشتن کتابی درباره ی خیاط ها نشانه هایی از جهت گیری اجتماعی اش را نشان داده است و از این لحاظ می توان او را مبدع طب صنعتی دانست (شفیع آبادی و ناصری، ۱۳۸۷).

ریسا آپستین همسر آدلر فمینیست بوده و خیلی بیشتر ازشوهرش به انجام کارهای سیاسی مبادرت می کرده در سال های بعد در حالی که آدلر در نیویورک زندگی می کرد، او در وین ماند و به تبلیغ دیدگاه های مارکسیستی پرداخت که با دیدگاه آدلر در مورد آزادی و مسئولیت کاملا مغایر بود. آنها چهار فرزند داشتند: الکساندرا و کورت که روان پزشک شدند، والنتین که به عنوان زندانی سیاسی در ۱۹۴۲ در شوروی مرد و کونلیا که هنر پیشه‌ی مشهوری شد. آدلر به موسیقی و هنر و ادبیات علاقه ی زیادی داشت و در آثارش اغلب مثال هایی را از قصه‌ی پریان، انحبل، شکسپیر و گوته اقتباس کرده است (فیست ۲۰۰۲، ترجمه ی سید محمدی، ۱۳۸۶).

آدلر به بیماری های صعب العلاج علاقه داشت اما از درماندگی خود در جلوگیری از مرگ بیماران به خصوص بیماران جوان آن چنان ناراحت شد که به زودی پزشکی عمومی را کنار گذاشت و به عصب شناسی و روان پزشکی پرداخت (شولتز، ترجمه ی کریمی و همکاران ۱۳۷۸).

آدلر و فروید در سال ۱۸۹۹ با یکدیگر آشنا شدند و این زمانی بود که آدلر از فروید خواست در مورد یک بیمار زن با او مشورت کند بعدا در پاییز ۱۹۰۲ فروید از آدلر و سه پزشک وینی دیگر دعوت کرد تا در جلسه ای در خانه ی او شرکت کنند و درباره ی روان شناسی و آسیب شناسی عصبی بحث کنند. این گروه تا سال ۱۹۰۸ به انجمن روان شناسی چهارشنبه معروف بود که بعدا به انجمن روان کاوی وین تبدیل شد. گرچه فروید این گروه های بحث را رهبری می کرد اما آدلر هرگز فروید را استاد خود نمی دانست و از روی سادگی می گفت او و دیگران می توانند به روان کاوی خدمت کنند. با این که آدلر یکی از اعضای اصلی محفل فروید بود. این دو هیچگاه رابطه ی شخصی صمیمانه با هم نداشتند. حتی بعد از اینکه آدلر کتاب بررسی حقارت اندامی و جبران بدنی را در سال ۱۹۰۷ منتشر کرد در این کتاب فرض کرده بود، نقایص جسمانی نه میل جسمی شالوده ی انگیزش انسان را تشکیل می دهند. هیچکس به تفاوت های نظری بین این دو مرد پی نبرد. آدلر برخلاف ریاست انجمن روان کاوان وین یکی از منتقدان عینی و پرو پا قرص نظریه ی فروید بود تا جایی که فروید زمانی نوشت: «واقعا دارد برای آدلر بد می شود» (مک گرایر ۱۹۷۴، به نقل از کریمی و همکاران، ۱۳۷۸).

به زودی آدلر به تدوین عقاید جدیدی پرداخت که با عقاید فروید و دیگر روان کاوان جامعه وین مغایرت داشت. اعضای این جامعه از او خواستند تا نظراتش را به صورت سخنرانی و نوشته به جامعه ارائه دهد. در سال ۱۹۱۱ آدلر این درخواست را عملی کرد. او نظرخود را در مورد گروه مطرح کرد و مخالفت خود را با گرایش های جنسی نیرومند روان کاوی ابراز داشت و تاکید نمود که سائق برتری، از میل جنسی انگیزه ی اساسی تری است. اما بر اثر خرده گیری و حملات شدید که از طرف اعضای جامعه به عقایدش وارد شد از ریاست جامعه استعفا داد و به ادامه ی همکاری با جامعه روان کاوان فرویدی خاتمه بخشید. او همراه با نه عضو سابق محفل فروید، «انجمن بررسی آزاد روان کاوی[۳]» را تشکیل داد و طولی نکشید که نام سازمان خود را به انجمن روان شناسی فرد نگر تغییر داد. فروید به خاطر این کار تا پایان عمر نسبت به آدلر خشمگین و متخاصم بود. او آدلر را گوتوله می خواند و می گفت: «من یک کوتوله را گنده کردم» (ویتنز ۱۹۲۴، به نقل از کریمی ۱۳۷۸). دوران پس از ترک محفل فروید برای آدلر بسیار ثمربخش بود او در کنار ریاست سازمانش به ایراد سخنرانی ودرمان بیماران می پرداخت هم چنین مهم ترین اثر خود با عنوان سرشت روان رنجور را منتشر کرد، این کتاب تردیدی باقی نگذاشت که نوع روان شناسی او با روان شناسی فروید تفاوت دارد (شولتز، ترجمه سید محمدی). آدلر در جریان جنگ جهانی اول به عنوان پزشک در ارتش اتریش خدمت کرد و بعد از جنگ به دلیل علاقه به راهنمایی کودک به تأسیس کلینیک های راهنمایی در نظام مدارس وین اقدام کرد (شفیع آبادی و ناصری، ۱۳۸۷). آدلر و فروید هر دو تحت تاثیر جنگ قرار داشتند، در حالی که فروید بعد از مشاهده فجایع جنگ پرخاشگری رابه سطح میل جنسی ارتقا داد. آدلر اعلام داشت که علاقه ی اجتماعی و ترحم می تواند شالوده ی انگیزش انسان باشد (شولتز، ترجمه ی سید محمدی، ۱۳۸۴).

آدلر نویسنده ای پر کار و سخنرانی خستگی ناپذیر بود و در تمام عمرش حدود صد کتاب و مقاله بر چاپ رسانید. آدلر پس از عمری پربار و آثار بسیار سرانجام در ۲۸  می ۱۹۳۷ در ابردین [۴] اسکاتلند در حالی که برای سخنرانی به آنجا مسافرت کرده بود بر اثر حمله ی قلبی در گذشت (شفیع آبادی و ناصری، ۱۳۸۷).

فروید بعد از اینکه از فوت او با خبر شد، گفت: «برای یک پسر یهودی خارج از حومه ی وین مرگ در ابردین به خودی خود زندگی عجیب و غریب و دلیلی است بر این که تا کجا پیش رفته است، دنیا به خاطر مخالفت او با روانکاوی واقعا پاداش خوبی به او داد (شولتز، ترجمه ی سید محمدی، ۱۳۸۴)

۲- تاریخچه ی تحول فکر آدلر:

آدلر ابتدا عضو جامعه روان کاوان وین بود تا اندازه ای از افکار فروید تاثیر پذیرفته بود. هر چند در برخی منابع گفته شده که آدلر شاگرد فروید بوده است ولی قراینی در دست است که نمی توان او راواقعا شاگرد فروید دانست. می توان ادعا کرد که از آدلر با سمت یک متخصص هم پایه ی فروید برای شرکت و بحث در مجمع روان کاوان وین دعوت می شده است. آدلر هم به دلیل اختلاف عقیدتی خود با این گروه همیشه درباره ی شرکت خود در مجمع مردد بود و سرانجام پس از یک دوره ی دو ساله شک و تردیدتصمیم خود را گرفت و از جامعه روان کاوان وین جدا شد، و با گردآوری طرفدارانی به بیان نظرات خودش با نام روان شناسی فردی پرداخت. آدلر معتقد بود انسان را نمی توان مجزا ازدیگران مورد مطالعه قرارداد، بلکه مطالعه ی انسان فقط باید در زمینه ی اجتماعی او انجام پذیرد. اکثر روان شناسان اعتراف کرده اند که آدلر اولین روان کاوی بوده است که بر ماهیت اجتماعی انسان تاکید ورزیده است (شفیع آبادی و ناصری، ۱۳۸۷).

در جریان شکل گیری روان شناسی فردی، آدلر از افکار و نظرات بزرگانی چون ارسطو- کانت – ویهینگر –نیچه و .. تاثیر گرفت که در ا ینجا به بیان برخی از این تاثیرات می پردازیم.

از میان فلاسفه یونان قدیم آدلر از افکار رواقیون متاثر بوده است. رواقیون اعتقاد داشتند که رفتار انسان تا حدود زیادی زائیده ی نگرش ها و  تفکرات اوست. آدلر نیز تفکر  نگرش را شکل دهنده ی رفتار می داند (شفیع آبادی و ناصری، ۱۳۸۷؛ شیلینگ ۱۹۸۴ ترجمه آرین ۱۳۸۲).

آدلر از  ارسطو نیز تأثیر پذیرفته است. به عنوان نمونه گفته ارسطو در مورد این که انسان حیوانی است اجتماعی و ناطق موضوعی است که در واقع پایه ی روان شناسی اجتماعی امروزی را تشکیل داده است (کریمی ۱۳۸۰). آدلر نیز به انسان دیدی اجتماعی دارد. او معتقد بود انسان ها را نمی توان در انزوا مطالعه کرد بلکه باید در متن جامعه مورد مطالعه قرار بگیرد (علیزاده، ۱۳۸۲).

شباهت آدلر با فلسفه ی کانت[۵] در زمینه ی مفاهیم امور مطلق[۶]، منطق خصوصی و غلبه یافقتن است (شفیع آبادی و ناصری، ۱۳۸۷). هدف انسان او را در جهت غلبه بر توانایی ها و مشکلات خاص خود به تلاش وا می دارد. انسان موجودی انتخاب گر و خلاق است و هدایت رفتارش را خود به عهده دارد و بر حسب منطق خصوصی خویش راه هایی برای غلبه بر مشکلات و رسیدن به هدفش را می یابد (پاپکین ۱۹۷۲، به نقل از مجتبوی ۱۳۸۵).



[۱] Alfred.Adler

[2] Rodolfheim

[3] – Society for free Psychoanalytic Research.

[4]Aberdeen

[5] Kant

[6] Categorical imperative

60,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تاریخچه علم روانشناسی
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۴ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.