مقاله ارتداد مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۸ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله ارتداد نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
مقدمه : ۱
حکم مرتد ۱
انواع مرتد ۲
مجازات ارتداد ۳
سه فرق دینگرایى و دینگریزى ۴
راز سختگیرى ۵
موجبات ارتداد ۱۰
الف) بازداری از انتخاب کورکورانه ۱۲
ب) جلوگیری ازتحقیر دین و تضعیف عقاید دینی در جامعه اسلامی ۱۳
ج) پاسداری از نظام اسلامی ۱۳
د) مصلحت شخصی مرتد و جامعه ۱۴
منابع : ۱۵
المفردات فی غریب القران، راغب اصفهانی ، ص۱۹۲و۱۹۳٫
تحریرالوسیله ، امام خمینی(ره) ، ترجمه علی اسلامی، قم ، دفترانتشارات اسلامی، بی تا، ج۴، ص۱۱٫
سروش، محمد، آزادی، عقل و ایمان، قم،دبیرخانه مجلس خبرگان، مرکز تحقیقات علمی،۱۳۸۱، فصل۳
ایازی، محمدعلی، آزادی در قرآن، تهران، ذکر، ۱۳۷۹، فصل۵
دایره المعارف قرآن کریم ، مرکزفرهنگ ومعارف قرآن ، قم ، بوستان کتاب ،۱۳۸۳، ج۲،ص۴۶۱- ۴۶۲
دین وآزادی ، محمدتقی مصباح یزدی، قم ، مرکزمطالعات حوزه علمیه ،۱۳۸۱، ص۱۰۵- ۱۰۶
روزنامه جمهوری اسلامی ، ویژه نامه صحیفه حوزه ، ش۴۸، ۳۰اردیبهشت ماه ۱۳۸۱، ص۱۴
اسدالغابه فی معرفه الصحابه ، ج۳ ، مصر ، دارالشعب ، ص۲۲٫
پرسش ها وپاسخ های دانشجویی ،(دفترهفتم)، حمیدرضا شاکرین، قم ، دفترنشرمعارف، ۱۳۸۶، ص۳۱۷٫
سوره آل عمران ، آیه ۷۲ . همچنین ر.ک: تفسیر مجمع البیان ، طبرسی، ج ۲، ذیل آیه شریفه .
مجله مکتب اسلام ، تیرماه سال ۱۳۶۳ ، ص ۱۱٫
ارتداد دراسلام ، عیسی ولایتی ، تهران،نشر نی ، ۱۳۸۰، ص۲۵۰٫
«ارتداد» از واژه «ردد» و در لغت به معنای «بازگشت» است. در فرهنگ دینی به بازگشت از اسلام به کفر «ارتداد و ردّه» گفته میشود.[۱] شخص مرتد به کسی گفته میشود که از اسلام خارج شده و کافر شده باشد. از نظر فقیهان اسلامی مرتد دو نوع است؛ ۱٫ فطری ۲٫ ملی. مرتد فطری کسی است که یکی از پدر یا مادرش درحال انعقاد نطفه او مسلمان باشد و این شخص بعد از بلوغش اظهار اسلام نماید و سپس از اسلام خارج شود. مرتد ملی کسی است که پدر و مادرش درحال انعقاد نطفه او کافر باشند و این شخص بعد از بلوغش اظهار کفر نماید و بعد اسلام بیاورد و سپس از اسلام برگردد و اظهار کفر نماید، مثل فرد مسیحی که اسلام بیاورد و سپس به دین مسیحی برگردد[۲].
شخص مرتد اگر مرد باشد، در صورتی که مرتد فطری باشد، اعدام میشود و عقد او یا زنش باطل است و اموال او نیز بعد از پرداخت بدهیهایش مانند اموال شخص مرده بین ورثه اش تقسیم میشود. اما اگر مرتد ملی باشد سه روز به او فرصت توبه داده میشود و اگر توبه نکرد اعدام میشود. این شخص در صورتی که توبه نکند و اعدام شود اموالش تقسیم میشود و عقدش باطل است. اگر شخص مرتد زن باشد- چه از نوع فطری و چه از نوع ملی – اعدام نمیشود، بلکه زندانی میشود تا زمانی که توبه کند و اموال او تا زمانی که زنده است تقسیم نمیشود و در صورتی که به خانه شوهر رفته باشد باید عده طلاق نگه دارد ولی اگر به خانه شوهر نرفته باشد بدون عده از شوهر جدا میشود[۳].
۱٫ بلوغ
۲٫ عقل
۳٫ اختیار
۴٫ قصد[۴]
در فقه اسلامى مرتد دو نوع است و هر یک احکامى جداگانه دارد:
۱٫ مرتد فطرى: کسى است که پدر یا مادرش، هنگام انعقاد نطفه وى مسلمان بودهاند و او بعد از بلوغ، آیین اسلام را پذیرفته و سپس به کفر روى آورده است؛ مانند سلمان رشدى که پدرش مسلمان بوده است. برخى از فقها مانند شهید ثانى در «مسالک الافهام» اسلام حکمى به علاوه کفر بعد از بلوغ را براى تحقق مرتد فطرى کافى دانستهاند. منظور از اسلام حکمى این است که فرزند نابالغ از جهت اسلام و کفر تابع پدر و مادر است. پس اگر حداقل یکى از آن دو مسلمان باشند. فرزند نیز در حکم مسلمان است، ولى نظر غالب فقها مخالف این است و اسلام حکمى را براى جریان حکم ارتداد کافى نمىدانند.
۲٫ مرتد ملى: کسى است که پدر و مادرش، هنگام انعقاد نطفه وى کافر بودهاند و او بعد از بلوغ، اظهار کفر کرده است. سپس مسلمان شده و بعد از آن به کفر باز گشته است.
برخى از فقها کفر پدر یا مادر، هنگام ولادت طفل را شرط دانستهاند؛ نه هنگام انعقاد نطفه.
اگر مرتد فطرى مرد باشد، علاوه بر برخى از احکام مدنى ـ مانند فسخ پیمان نکاح و جدایى از همسر بدون نیاز به طلاق و تقسیم اموال بین ورثه ـ به اعدام محکوم است. مرتد ملى را به توبه و بازگشت به اسلام دعوت مىکنند و سه روز (و به گفته برخى از فقها مانند شیخ طوسى به قدر لازم) مهلت مىدهند. اگر در این مدت توبه کرد، آزاد مىشود؛ و گرنه به اعدام محکوم مىگردد.
زن مرتد، از هر نوع که باشد کشته نمىشود. او را به توبه فرا مىخوانند، چنانچه توبه کرد، آزادش مىکنند؛ و گرنه در زندان باقى مىماند، هنگام نماز تازیانه مىخورد و در تنگناى معیشتى قرار مىگیرد تا توبه کند.
موضوع ارتداد و آثار حقوقى آن در شریعت و فقه اسلام، به اندازهاى روشن و بدیهى است که درباره اصل حکم کمترین تردیدى وجود ندارد و همه مذاهب فقهى، آن را پذیرفتهاند؛ هر چند در جزئیات آن اختلاف نظرهایى دیده مىشود.
ماهیت جرم ارتداد
هر جرم از سه عنصر قانونى، مادى و روانى تشکیل مىشود.
۱٫ عنصر قانونى؛ یعنى، «جرم شناختهشدن در قانون». هیچ عملى جرم نیست؛ مگر اینکه قبلاً قانونى آن فعل یا ترک آن را جرم شناخته و برایش مجازات تعیین کرده باشد.
۲٫ عنصر مادى؛ یعنى، عنصر خارجى، ملموس و محسوس که به سبب آن ارتداد عینیت مىیابد. به عبارت دیگر، اظهار موجبات ارتداد، عنصر مادى این پدیده به شمار مىآید. البته ارتداد با انکار قلبى حاصل مىشود؛ ولى آنچه مجازات دنیوى بر آن مترتب مىگردد، ارتدادى است که با گفتار یا رفتار اظهار شود (مانند سخنرانى، نوشتن کتاب، مقاله و …) . ارتداد تا وقتى ابراز نشود، جرم حقوقى نیست و کسى حق تحقیق و تفحص و تفتیش عقاید ندارد. افزون بر این، اگر مسلمانى اظهار کفر کند و پس از آن، مدعى شود تحت فشار یا اکراه به چنین کارى مبادرت ورزیده است ـ چنانچه احتمال آن وجود داشته باشد ـ ادعایش پذیرفته مىشود.
۳٫ عنصر روانى؛ یعنى، قصد مجرمانه داشتن. برخى از آیات قرآن نشان مىدهد: ارتداد به عنوان یک جریان فتنهانگیز براى ایجاد تزلزل در باورهاى دینى مسلمانان، از سوى دشمنان داخلى و خارجى مطرح بوده است.
عامل دیگر هوا و هوس برخى از مسلمانان سست ایمان است. شیطان این کار ناروا را نزد آنان خوب جلوه مىدهد و از جاهطلبى و دیگر مطامع پست دنیوى، براى فریفتن و پیوند زدنشان با دشمنان بهره مىبرد! چه بسا بتوان به واسطه قرینهها و شواهد مذکور در این آیات، مجازات مورد نظر در روایات را به وجود آثار اجتماعى بر ارتداد افراد مقید دانست؛ یعنى، هر گاه کسى که از دین خارج شده، با تبلیغ ارتداد خود، در اذهان عمومى تردید و شبهه پدید آورد و روحیه ایمانى جامعه را تضعیف کند، با مجازات روبهرو مىشود.
[۱] – المفردات فی غریب القران، راغب اصفهانی ، ص۱۹۲و۱۹۳٫
[۲] – تحریرالوسیله ، امام خمینی(ره) ، ترجمه علی اسلامی، قم ، دفترانتشارات اسلامی، بی تا، ج۴، ص۱۱٫
[۳] – همان ، صص ۱۱-۱۲ و ۲۴۳٫
[۴] – همان ، ص۲۴۳٫
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر