مقاله بررسی کودکان استثنایی (کم توان ذهنی)


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله بررسی کودکان استثنایی (کم توان ذهنی) مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۶۸  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله بررسی کودکان استثنایی (کم توان ذهنی) نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

چکیده   ۴
مقدمه   ۵
اهمیت و ضرورت پژوهش   ۷
پیشینه و تاریخچه ی تحقیق در ایران  ۸
تاریخچه کودکان استثنایی  ۱۰
تعریف کودکان استثنایی   ۱۱
گروه بندی دانش آموزان استثنایی  ۱۲
جدول براورد شیوع دانش آموزان استثنایی   ۱۳
تاریخچه ی کودکان کم توان ذهنی   ۱۴
رویدادهای مهم در رابطه با عقب مانده ای ذهنی   ۱۵
انجمن حمایت از کودکان عقب مانده (AHRC)  ۱۶
انجمن کودکان و خانواده (ACF)  ۱۷
دیدگاه تردگلد  ۱۸
دیدگاه کانر   ۱۸
تعریف بر اساس نمره ی آزمون ترمن  ۲۰
تعریف AAMD  ۲۰
ویژگی های رشد افراد عقب مانده ی ذهنی از نظر AAMD  ۲۲
دیدگاه ریچارد هانگر فورد  ۲۲
دیدگاه ادگاردال  ۲۳
تعریف عقب ماندگان و کم توانان ذهنی در DSM  ۲۳
ویژگی های کودکان عقب مانده ذهنی  ۲۶
مقایسه ی کودک نرمال و کودک عقب مانده ذهنی  ۲۸
طبقه بندی کودکان کم توان ذهنی یا عقب مانده ذهنی   ۳۲
گروه کودکان دیر آموز   ۳۲
گروه کودکان آموزش پذیر   ۳۴
گروه کودکان تربیت پذیر   ۳۷
گروه کودکان حمایت پذیر (کاملاً متکی)  ۳۹
رفتارهای جنسی در کودکان عقب مانده ذهنی   ۴۰
مشکل ها و مسایل جنس افراد عقب مانده ذهنی   ۴۱
نقاشی کودکان عقب مانده ذهنی  ۴۴
سبب شناس  ۴۶
علل قبل از تولد  ۴۷
علل مربوط به هنگام تولد  ۵۶
علل بعد از تولد  ۵۴
عوامل فرهنگی و تربیتی و عقب ماندگی فرهنگی  ۵۷
پیشگیری  ۵۸
راهنمای گسترش برنامه ها و خدمات برای کودکان عقب مانده ذهنی   ۶۰
از بین بردن مرز میان آموزش عادی و ویژه  ۶۱
نتیجه گیری   ۶۴
منابع   ۶۵

منابع :

دکتر افروز ، غلام علی . (۱۳۷۱) . مقدمه‌ای بر روان شناسی و آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی . انتشارات دانشگاه تهران .

دکتر افروز ، غلام علی ( ۱۳۷۵) . مقدمه‌ای بر آموزش و پرورش کودکان استثنائی . انتشارات دانشگاه تهران .

بحرینی ، حمید رضا .( ۱۳۷۸). پایان نامه . بررسی علل عقب ماندگی ذهنی دانش آموزان استثنائی استان یزد .

 پوشنه ، کامبیز .( ۱۳۷۳) . پایان نامه .کارایی روش آموزش بالینی ( BEERY) به بهبود بخشی مشکلات ترسیمی کودکان عقب مانده ذهنی .

دکتر سیف نراقی ، مریم و نادری ، عزت ا… .( ۱۳۸۰)‌. روان شناسی کودکان استثنائی . انتشارات ارسباران .

رضائی ، صدیقه و دکتر فرامرزی ، سالار .( بهمن ۱۳۸۶) : نشریه تعلیم و تربیت . رفتارهای جنس در کودکان عقب مانده ذهنی.

رابینسون ، نانسی ام و رابینسون ،‌ هالبرت . بی .( ۱۳۷۴) . کودکان عقب مانده ذهنی . ترجمه فرهاد ماهر . انتشارات آستان قدس رضوی .

 فراری ، آنااولیوریو.( ۱۳۷۱). نقاشی کودکان و مفاهیم آن . ترجمه پریرخ دادستان و محمود منصور . انتشارات تهران ژرف .

 کاپلان ، ( ۱۳۷۹) . خلاصه‌ی روان پزشکی و علوم رفتاری روان پزشکی بالینی .ترجمه نصرت ا.. پورافکاری .

 کرک ، ساموئل و جیمزجی ،‌کالاگر .( ۱۳۷۶). آموزش و پرورش کودکان استثنائی . ترجمه مجتبی جوادیان . انتشارات آستان قدس رضوی .

کافمن ، جیمزام و هالاهان دانیل پی .(۱۳۷۲). کودکان استثنائی ،‌ترجمه‌ی مجتبی جوادیان . انتشارات آستان قدس رضوی .

دکتر نوابی نژاد ، شکوه و فتح الدین ،‌محمود .( ۱۳۶۲) . شناخت و آموزش کودکان استثنائی ، انتشارات فرهنگ چاپ اول .

تاریخچه ی کودکان استثنایی :

علاقمندی به ارضای نیازهای کودکان استثنایی در اوایل سال ۱۸۰۰ آغاز شد. و هدف آن این بود تا کودکان «کودن» و «دیوانه» را مورد آموزش و حمایت قرار دهند. پزشکان اروپایی مانند : ایتارد – پینل و سگن مونتسوری کوششهایی منظم و سیستماتیک جهت معالجه و آموزش کودکان استثنایی به عمل آوردند. قسمت اعظم پیشرفت هایی که در تاریخ آموزش های ویژه به عمل آمده است و کوششهای مشترک متخصصان حرفه ای و والدین است. مثلاً انجمن کودکان استثنایی (CEC) یکی از انجمن های موثری است که با شعباتی که دارد کارهای زیادی در این زمینه انجام داده است. از جمله این کارها می توان به این موارد اشاره کرد. مطالعه و تحقیق درباره ی معلولیت های ویژه، مطالعه ی درباره ی مدیریت، سرپرستی و اجرای برنامه های آموزش های ویژه، مسئولیت تربیت معلمان و گزینش دانش آموزان و غیره.

سازمان دیگری به نام سازمان شهروندان عقب مانده (ARC) وظیفه دارد که اطلاعات لازم را درباره ی معلولیت های مختلف برای والدین، اولیای مدارس و عموم مردم فراهم آورده و همچنین خدمات لازم را در اختیار کودکان قرار دهد. قانون دیگری که وضع گردید، قانون ۱۴۲-۹۴ PL که برنامه آموزشی را برای همه ی کودکان استثنایی لازم تشخیص داده است چنین تشریح می کند : «برای این که مدارس بتوانند از کمک های مالی دولت برخوردار شوند باید آموزش های لازم را برای همه کودکان استثنایی به طور مناسب و رایگان فراهم نمایند.» (هالاهان و کافمن، ۱۳۷۲).

تعریف کودکان استثنایی :

کودکان استثنایی، افرادی هستند که برای شکوفا ساختن استعدادهای بالقوه و انسانی شان به آموزش های ویژه و خدمات مربوط به آن دارند. منظور از آموزشهای ویژه یعنی طرح برنامه ای که بتواند نیازهای بی همتایی کودکان استثنایی را برآورده سازد. خدمات آموزشهای ویژه فراوان برای کودکانی که به نوعی با افراد عادی تفاوت دارند هم اکنون در اختیار است. (هالاهان و کافمن ۱۳۷۲).

دانش آموزی که از نظر جسمی یا خصوصیات رفتاری و ذهنی با اکثر دانش آموزان همکلاس خود تفاوت فاحش دارد و آموزش ویژه برای اوضا بستر از آموزش معمولی باشد. در اینجا منظور از مناسبتر بودن آموزش نسبت به آموزش عادی این است که از طریق آزمایش و بررسی مشخص شود که این آموزش از لحاظ تطبیق و سازش همه جانبه ی دانش آموز با محیط و همچنین پیشرفت تحصیلی او، برتر است. با توجه به تعریف دانش آموز فقط برای مدتی از دوران مدرسه که شرایط بالا را دارد استثنایی خوانده می شود. (عزت ا… نادری و سیف نراقی، ۱۳۸۰).

آموزش و پرورش کودکان استثنایی باید جرئی از آموزش و پرورش برای همه کودکان باشد. همانند دیگر کودکان، این کودکان نیز باید قسمت اصلی و اساسی از طرح کلی نظام آموزشی باشند. خارج کردن دانش آموزان استثنایی به طور مطلق از برنامه ی عادی و معمولی آموزش و پرورش، بدین معنی است که ما آنان را از آشنایی و تماس با همسالان و مربیان عادی خود دور کرده و تاکید در جدا کردن و دور نگاهداشتن آنان از روال طبیعی داریم . (عزت ا… نادری و سیف نراقی، ۱۳۸۰).

گروهبندی دانش آموزان استثنایی :

محققان مختلف، در زمینه ی دانش آموزان استثنایی، تقسیم بندی های گوناگونی را پیشنهاد کرده اند، ولی در این قسمت فقط تقسیم بندی کلی را که کرک از انواع این دانش آموزان به عل آورده است، ارائه می گردد.

این گروهبندی عبارتند از :

۱-   انحرافات هوشی : دانش آموزان تیزهوش و گندذهن

۲-   نقایص حسی: دانش آموزان کم شنوا- ناشنوا- کم بینا، نابینا

۳-   دشواریهای ارتباطی : دانش آموزان با مشکلات تکلمی و دانش آموزان با نارسایی های ویژه ی یادگیری

۴-   نابهنجاری های رفتاری : دانش آموزان با اختلالات رفتار

۵-   دشواریهای حرکتی : دانش آموزان با معلولیت های بدنی

۶-   سایر موارد استثنایی و بیماریها

تاریخچه ی کودکان کم توان ذهنی (عقب ماندگان ذهنی ) :

از نظر تاریخی عقب ماندگان ذهنی در هر جامعه ای وجود داشته و می توان گفت از زمانیکه انسان خود را شناخته عقب ماندگی ذهنی وجود داشته ولی انسان نسبت به آن واقف نبوده و هر جامعه ای متناسب با رشد فکری و فرهنگی خود برخورد های متفاوت با این افراد داشته اند، مثلاً در قرون وسط در اروپا علت عقب ماندگی ذهنی را منسوخ به ارواح شیطانی و خشم خدایان نسبت به این افراد می دانستند و متناسب با آن درمانهایی بسیار سخت و آزار دهنده ای به آنها می دانند. مثلاً سوراخ کردن سر در آسیا مسئله در آئین کنفوسیوس چین با عقب ماندگان ذهنی با مهربانی و ملایمت رفتار می شود. در آئین یهود آمده است که اگر فرد عقب مانده ای جرمی را مرتکب شد نباید او را مجازات کرد. در حالی که در اروپا عقب مانده ها را مانند افراد سالم مجازات می کردند . (سایت  blog fa)

در دین اسلام با عقب مانده های ذهنی با دید بازتری برخورد شده البته در اسلام روی عقب مانده های ذهنی تنها بحث نشده بلکه اسلام کلمه مسکین به معنی تهی دست و فقر بارها مورد تاکید قرار گرفته و همچنین رفتار با ملایمت با این افراد توصیه شده است. کلمه ی مسکین تنها به معنی تهی دست و فقر اقتصادی نیست. بلکه کسانی که نیاز به آموزش و تربیت و سایر نیازها را شامل می شود و به عبارتی فرد معلول ذهنی و غیره به نوعی نیازمند می باشند.(سایت blog fa)

رویدادهای مهم در رابطه با توجه به عقب مانده های ذهنی :

۱- انقلاب کبیر فرانسه :

شعار انقلاب کبیر فرانسه آزادی و رعایت حقوق بشر یعنی از بین رفتن فقر و برده داری به دنبال این انقلاب افراد دانشمند و متخصص در رشته های مختلفی پیدا شدند که جرأت اظهار عقیده داشتند. مثلاً ایتارد و پینل بیان کردند.

پینل عقیده داشت :

که عقب ماندگان ذهنی با بیماران روانی متفاوت هستند و قبل از اینکه اینها بیمار باشند انسان هستند و باید مانند انسان با او رفتار شود.

ایثارد عقیده داشت :

که فرد عقب مانده ی ذهنی با این که مشکل ذهنی داشته ولی به وسیله ی آموزش از طریق حواسهای مختلف می توانند آنها را تا حدودی بهبود بخشید ایتارد به عنوان اولین معلم کودکان عقب مانده ی ذهنی مطرح است.

۲- رونسانس انقلاب اروپا (قرن ۱۸):

در انقلاب اروپا مسئله ی حقوق بشر به صورت یک قانون مدون شد. همین مسئله باعث تحولاتی در طرز برخورد با افراد عقب مانده ی ذهنی شد همچنین پیشرفت های پزشکی در این دوره شناخت علت های مختلف عقب مانده ی ذهنی در ترویج برنامه های آموزشی در این دوره تحولی در زمینه عقب ماندگی ایجاد کرد.

۳- جنگ جهانی اول و دوم :

به دنبال جنگ جهانی اول و دوم به علت بازسازی بعد از جنگ نیاز به نیروی انسانی افزایش یافت و افراد عقب مانده ذهنی و بیماران روانی در کارخانه ها و دیگر مراکز به کار گرفته می شوند و همچنین بعد از جنگ توجه به معلولین ناشی از جنگ باعث شد که روش های خاص توانبخشی و آموزشی برای معلولین عقب مانده ی ذهنی به کار گرفته است.

این توجهات باعث شد که روش های توان بخشی اجتماعی حرکتی حرفه ای آموزشی و کارگاههای حمایتی و مدارس تأسیس شد. و هر کدام تأثیر بی شماری روی عقب مانده ی ذهنی گذاشت. (سایت (blog fa)).

سازمان حمایت از کودکان عقب افتاده

به کمک بخشی از ایالت Nassau سازمانی با حمایت گروه کوچکی از دوستان و علاقه مندان به کودکان عقب مانده تأسیس شد و رویاهای آنها به حقیقت پیوست این رویا نابودن کردن و هدر دادن زندگی کسانی که دوستشان داشتند با رابطه عاطفی یا دور کردن و انزوای آنها از جوامعی که زندگی می کنند نبود. هدف ما ایجاد یک دوره مراقبت، برای کودکان و بچه ها، نوجوانان، شهروندان بزرگسال و جوان برای تمام افراد با ناتوانی در رشد بود. سعی می کردیم تا سرویس های حمایتی را برای افرادی که نیاز دارند فراهم کنیم و انگیزه ای در مردم به وجود آوریم تا شاد و با نشاط در اجتماعی که آنها را قبول خواهند کرد، زندگی کنند. ما ۵۰ سالگی انجام تعهدمان را جشن می گیری . تعهد و پیمانی که توسط پیشگامان اصلی و ابتدایی تحت رهبری یکی از موسسان AHRC به نام هلن کاپلن به وجود آمد. هلن کاپلن به عنوان مدیر عامل AHRC به نام هلن کاپلن به وجود آمد. هلن کاپلن به عنوان مدیر عامل AHRC بیش از ۳۰ سال بود و طراح بیشتر برنامه های امروزه ما برنامه های خارق العاده ای را به وجود آوردیم اما چالش مراقبت و نگهداری برای بیش از ۵۰۰/۱ معلول جسمی را در یک بایس روزانه مداوم بود و حتی افزایش و تقویت نیاز برای حمایت و توسعه برنامه هایمان همیشه با ما بوده است. (سایت . ahrc.or).

(ACF) انجمن کودکان و خانواده :

انجمن کودک و خانواده (ACF) مسئول برنامه های فدرالی است که رفاه اجتماعی و اقتصادی خانواده ها، کودکان، افراد و جوامع را ایجاد می کند. AFC کار نظارت و سرمایه گذاری های یک رنج گسترده از فعالیت ها را در مشارکت با آگانس های دولتی محلی، ایالتی دارد. این آژانس ها سرویس های مستقیمی را فراهم می کنند و به کودکان و جوانان، خانواده های افراد با ناتوانی جسمی، پناهنده ها، مهاجرین، آمریکایی های بومی، بیگانگان قانونی و سایرین کمک می کند تا تحت قوانین قانونی ACF کمک هایی را دریافت کنند.

ACF همچنین تحقیقات، جمع آوری اطلاعات، تحلیل اطلاعات، فراهم کردن اسناد بودجه و گزارشات در رابطه با پیشرفت، قوانین و مقررات سیاسی، گزارشات کمک به ناشران و توسعه قوانین تحقیقات و عملکرد سالیانه دولت (GPRA) را کنترل می کند. (سایت acf.dhhs.gor).

دیدگاههای درباره ی عقب ماندگان ذهنی :

دیدگاه تردگلد :

حالتی از رشد و تحول ذهنی ناقص از نوع وحدی که (فرد در آن وضع) قادر نیست خود را با محیط بهنجار همنوعان خود به گونه ای سازش دهد که بی نیاز از سرپرستی، کنترل یا حمایت خارجی به زندگی خود ادامه دهد.

دیدگاه کانر :

دو طبقه از اشخاص مبتلا به نقص ذهنی را مجدداً بر حسب موقع و منزلت بزرگسالیشان، تعریف کرد. تعاریف او، میزان معلولیت را با توجه به طبیعت محیطی که فرد معلول برای انطباق با آن تحت فشار قرار می گیرد، در نظر می گیرد. او با تمیز و تفکیک آنچه کند ذهنی[۱] نسبی و مطلق اصطلاح می کرد،  گفت :

۱-  نوع اول عقب ماندگان شامل افرادی می شود که در پتانسیلهای هیجانی و شناختی نشان عمیقاً ناقص اند. این افراد در تمام فرهنگ های موجود به عنوان معیوب تلقی می شوند آنها در تمام جوامع متمدن و غیر متمدن ناتوان و غیر سازشی می باشند و نه تنها در زمینه ی هوشی بلکه در تمام زمینه های ذهنی ناقصند.

۲-  نوع دیگر عقب ماندگی شامل افرادی می شود که محدودیت های هوشی آنها به طور قطع مرتبط با معیارهای فرهنگی خاصی است که آنها را احاطه کرده است.

در جوامع ساده تر و کمتر هوش گرا، آنها هیچ مشکلی در باب نایل شدن و برخورداری از برابری در برآورد آرزوهای قابل درک و عملی خود ندارند. حتی برخی از آنها می توانند از طریق پرهیزگاری از مال دنیا، نسبت به افراد دیگر از موقعیت بهتری بهره مند شوند … . آنها در یک جامعه ی قبیله ای می توانند، دهقانان، ماهیگیران و رقاصان شایسته ای باشند و در جامعه ی ما، به عنوان زارع، کارگر خانه، معدنچی، پیشخدمت و کلفت، افراد موفقی باشند. اما کمبودهای آنها که در آگاهی یک مجموعه ی فرهنگی بدوی ناشناخته می ماند و از این رو وجود ندارد، در میان ما که وجود برنامه های تحصیلی رقابت در املا، تاریخ و جغرافیا را ایجاد می کند و آمادگی های دیگری برای انجام وظایفی چون تغذیه ی طیور، املا، تاریخ و جغرافیا را ایجاب می کند و آمادگیهای دیگری برای انجام وظایفی چون تغذیه ی طیور، گردآوری زباله و بسته بندی در کار انبارداری ضروری است، کند ذهنی آنها به خوبی ملموس می شود. در این حالت بهتر است از چنین مردمی به عنوان افرادی که به لحاظ هوشی نارسا می باشند صحبت کنیم تا افرادی مبتلا به نقص ذهنی. (رابینسون. رابینسون ، ۱۳۷۴).

 تعریف بر اساس نمره آزمون (IQ) :

 

70,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.