مقاله تئوری مدیریت از دیدگاه امام علی (ع)


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله تئوری مدیریت از دیدگاه امام علی (ع) مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۵۵  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله تئوری مدیریت از دیدگاه امام علی (ع) نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

پرتوى از کلام رهبرى.. ۱

گزیده اى از سخنان امام خمینى(رحمه الله). ۱

گزیده اى از سخنان مقام معظم رهبرى (دام ظله). ۲

چکیده: ۳

بخش نخست: ۵

دیباچه‏اى بر علم مدیریت و جایگاه آن همراه با بررسى مکاتب مدیریتى.. ۵

فصل اول: ۵

علم مدیریت و تعریف آن در مکاتب مدیریتى: ۵

۱- مدیریت و معانى آن: ۵

۲- تعریف علم مدیریت: ۵

اصول مدیریت و نظام ارزشى.. ۸

۳- مدیریت چیست ؟. ۸

۱- ۳- مدیریت امانت است: ۸

۲- ۳- مدیریت تکلیف است نه حق: ۹

۳- ۳- مدیریت‏یا ریاست ؟. ۹

۴- ضرورت و اهمیت مدیریت در اسلام: ۱۰

تشیع و ضرورت مدیریت: ۱۰

فصل دوم: ۱۲

نقش رهبرى و تعلیم و تجربه در مدیریت: ۱۲

۱- رهبرى اصل تفکیک‏ناپذیر مدیریت اسلامى.. ۱۲

۲- نقش تعلیم و تجربه در مدیریت: ۱۲

۳- نقش شرح صدر در مدیریت.. ۱۳

۴- مدیریت امرى فطرى است‏یا اکتسابى؟. ۱۴

فصل سوم: ۱۵

معرفى اجمالى مکاتب و تئوریهاى مختلف در مدیریت.. ۱۵

الف) مکتبهاى مدیریت.. ۱۵

۱- نظریه‏هاى مکتب کلاسیک: ۱۵

۱- ۱- نظریه مدیریت علمى: ۱۶

۲- ۱- نظریه اصول گرایان.. ۱۶

۳- ۱- نظریه بوروکراسى: ۱۷

۲- مکتب روابط انسانى.. ۱۷

ب – وجه تمایز مدیریت اسلامى با سایر مکاتب مدیریت: ۱۹

بخش دوم: ۲۱

تئورى و مبانى مدیریت از دیدگاه امام على علیه السلام. ۲۱

فصل اول: ۲۱

اهداف و مبانى اصلى در مدیریت: ۲۱

فصل دوم: ۲۴

ارکان مدیریت: ۲۴

برنامه‏ریزى.. ۲۴

۱- تعریف برنامه‏ریزى: ۲۴

۲- اهمیت‏برنامه‏ریزى: ۲۴

۳- هدفهاى برنامه‏ریزى.. ۲۵

۴- فواید برنامه‏ریزى: ۲۵

۵- انواع برنامه‏ریزى و اولویتهاى آن.. ۲۶

سازماندهى.. ۲۶

تقسیم کار. ۲۷

هماهنگى.. ۲۹

تصمیم‏گیرى.. ۳۱

کنترل.. ۳۷

۱- نظارت و ارزیابى.. ۳۸

۲- پیگیرى.. ۳۹

شایسته سالارى و صفات مدیران موفق.. ۴۰

مدیر لایق و موفق کیست؟. ۴۰

۱- وقار و هیبت مدیر: ۴۰

۲- مشارکت: ۴۱

۳- تواضع: ۴۱

۴- وفاى به عهد: ۴۲

فصل سوم: ۴۳

تئورى سیستم و مناسبات انسانى در مدیریت اسلامى.. ۴۳

الگوى عمل منبعث از عشق و محبت.. ۴۶

الگوى تعاملى رفتارهاى برخاسته از محبت و معرفت.. ۴۶

الگوى تعاملى رفتارهاى برخاسته از محبت و معرفت.. ۴۸

خلاصه کلام: ۴۸

منابع: ۴۹

منابع:

– آیین کشوردارى از دیدگاه امام على علیه السلام: آیت الله فاضل لنکرانى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ۱۳۷۹، چاپ هفتم

– اصول مدیریت: دکتر على رضائیان، تهران، انتشارات سمت، ۱۳۷۴، چاپ ششم

– امامت و رهبرى: استاد شهید مرتضى مطهرى، تهران، صدرا، ۱۳۶۹، چاپ یازدهم

– بحار الانوار: علامه محمدباقر مجلسى، بیروت، موسسه الوفاء، ۱۹۶۵ م

– تحلیلى از مدیریت اسلامى: غلامرضا اشرف سمنانى، تهران، بعثت، ۱۳۶۴، چاپ اول

– تفسیر المیزان: علامه سید محمد حسین طباطبایى، تهران، بنیاد علمى فرهنگى علامه طباطبایى، ۱۳۶۳

– تفسیر موضوعى قرآن مجید: آیت الله عبدالله جوادى آملى، تهران، مرکز فرهنگى رجاء، ۱۳۶۵

– دانش مدیریت امروز دستنامه مدیران: دکتر عبدالرضا رضائى نژاد، تهران، مؤسسه رساء، ۱۳۷۵، چاپ اول

– راه على علیه السلام: آیت الله سید رضا صدر، قم، دفتر تبلیغات اسلامى، ۱۳۷۷، چاپ دوم

– رهبرى در اسلام: آیت الله محمد محمدى رى شهرى، قم، دار الحدیث، ۱۳۷۶، چاپ دوم

– سیره سیاسى امام على علیه السلام: سید احمد خاتمى، تهران، نشر مطهر، ۱۳۷۹

– سیرى کوتاه در مدیریت اسلامى: حجه الاسلام سید محمود سیاهپوش، تهران، نشر دفتر مرکزى جهاد، ۱۳۶۴

– مدیریت اسلامى: دکتر سید على اکبر افجه‏اى، نشر ساجد، تهران، ۱۳۷۷، چاپ چهارم

– مدیریت اسلامى: محمد حسن نبوى، قم، دفتر تبلیغات اسلامى، ۱۳۷۵، چاپ دوم

– مدیریت و فرماندهى در اسلام: آیت الله مکارم شیرازى، قم، هدف، ۱۳۷۰، چاپ هشتم

– مناسبات انسانى در مدیریت اسلامى: سید محمود سیاهپوش، قم، جامعه مدرسین، ۱۴۰۱ ه . ق

– نگرشى بر مدیریت اسلامى: سید رضا تقوى دامغانى، تهران، شرکت چاپ تبلیغات اسلامى، ۱۳۷۷، چاپ دهم

– نهج‏ البلاغه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام: ترجمه محمد دشتى، قم، نشر مشرقین، ۱۳۷۹، چاپ ششم

پرتوى از کلام رهبرى

گزیده اى از سخنان امام خمینى(رحمه الله)

●  به همه مسئولان کشورمان تذکر مى دهم که در تقدم ملاکها هیچ ارزش و ملاکى مهمتر از تقوى و جهاد در راه خدا نیست و همین تقدم ارزش الهى باید معیار انتخاب و امتیاز دادن به افراد و استفاده از امکانات و تصدى مسئولیتها و اداره کشور و بالاخره جایگزین همه سنتها و امتیازات غلط مادى و نفسانى بشود چه در زمان جنگ و چه در حالت صلح و چه امروز و چه فردا که خدا این امتیاز را به آنان عنایت فرموده است و صرف امتیاز لفظى و عرفى کفایت نمى کند که باید هم در متن قوانین و مقررات و هم در متن عمل و عقیده و روش و منش جامعه پیدا شود. پیام امام به حجاج بیت الله الحرام

●  مبادا اساتید و معلمین که به وسیله معاشرتها و مسافرت به جهان به اصطلاح متمدن، جوانان ما را که تازه از اسارت استعمار رهیده اند تحقیر و سرزنش نمایند و خداى ناکرده از پیشرفت و استعداد خارجیها بت بتراشند و روحیه پیروى و تقلید و گداصفتى را در ضمیر جوانان تزریق نمایند و به جاى اینکه گفته شود که دیگران کجا رفتند و ما کجا هستیم به هویت انسانى خود توجه کنند و روح توانایى و راه و رسم استقلال را زنده نگهدارند.

 گزیده اى از سخنان مقام معظم رهبرى (دام ظله)

●  اساس کار در جمهورى اسلامى ایران مبتنى بر تحقق آرمانهاى اسلامى است، بنابراین، در یکایک کارهاى برنامه ریزى و سیاستهاى کلان کشور در امر توسعه، این مهم باید مورد توجه قرار گیرد و هیچ فشار سیاسى خارجى و نیز هیچ ضرورت اجتماعى نباید موجب صرفنظرکردن از آمانهاى اسلامى شود.

حفظ ارزشها براى ملت ما یک اصل مبنایى است و هدف و انگیزه حضور ما در صحنه کشور نیز همین است بحث عدالت اجتماعى در مرتبه اول آرمانهاى ماست و مسأله توزیع عادلانه درآمد، کم کردن فاصله بین طبقات جامعه و نیز فراهم کردن فرصتهاى شغلى براى همه باید به عنوان شاخص هاى عدالت اجتماعى در برنامه هاى کلان کشور مورد توجه جدى قرار گیرد

  آنچه را که غرب در زمینه توسعه بیان مى کند از فرهنگ و اهداف استعمارى جدا نیست و به نظر مى رسد که هدف غرب از انتشار برخى نشریات علمى، نفوذ دادن افکار خود به محافل علمى و سازمانهاى برنامه ریزى کشورهاست. بنابراین، انتشار یک فکر و نظریه در برخى نشریات علمى غرب نمى تواند دلیلى بر اتقان و صحت آن باشد.

چکیده:

با توجه به اهمیت و جایگاه مدیریت در نظامها و سازمانهاى بین‏المللى و ترویج مدیریت نوین بر آن شدیم تا با تبیین دیدگاههاى ارزشمند امام على علیه السلام به عنوان مدیرى مدبر و کارآمد در تشکیل نخستین حکومت اسلامى – شیعى گامى هرچند کوتاه در احیاى این تفکر شیعى برداریم; چرا که امروزه جزئیات این مبانى دینى به عنوان یک نظریه جدید علمى و کاربردى با موفقیت قابل اجرا است . مقاله حاضر با بررسى بیش از ۶۵ منبع داراى دو بخش عمده است: بخش اول به تبیین مبانى علم مدیریت، معرفى مکاتب و ارائه نظریه‏هاى کلاسیک و نئوکلاسیک و نوین پرداخته است که مى‏تواند زمینه تطبیق این نظریه را با افکار و آراى امیرالمؤمنین علیه السلام مهیا کند . بخش دوم نیز به تبیین تئورى و مبانى اعتقادى حضرت امیر علیه السلام در مدیریت و عناصر و ارکان آن – سازماندهى، برنامه‏ریزى، کنترل، نظارت، هماهنگى – شایسته سالارى و ویژگیهاى مدیران موفق به بررسى اقسام سوء مدیریت و معضلات نظام مدیریتى مى‏پردازد . ذکر نمونه‏هاى موفق، نقش مناسبات انسانى، و از همه مهمتر مدیریت عشق و خصوصیات این مدیریت از دیگر موضوعات مطرح شده در این مقاله است .

کلید واژه‏ها:

مدیریت، مدیریت اسلامى، سازماندهى، برنامه‏ریزى، کنترل، نظارت، مدیریت تولید

حمد و ستایش خداى را که توفیق نگارش این مقاله را عنایت فرموده; مقاله‏اى که تحت عنوان تئورى مدیریت از دیدگاه امام على علیه السلام و با الهام و تعمق در نهج‏البلاغه و کتب ارزشمند دیگر تدوین یافته است . به بهانه این کلام تفحصى در نهج‏البلاغه نمودم; کتابى که رزمندگان آن را کتاب شجاعت مى‏خوانند و اهل دل آن را کتاب اشک و عشق مى‏دانند ولى تعبیر زیباى حضرت امام خمینى رحمه الله که نهج‏البلاغه را افتخار مکتب تشیع مى‏دانند، از همه رساتر و گویاتر است; چرا که در سیر تطور حکومتها و خلافتها همواره تشتت آرا و عقاید منجر به اعمال روشهایى خلاف سیر انسانیت و وحدانیت الهى گردیده است و در این میان صاحب نهج‏البلاغه مولى الموحدین الگوى تمام عیار مدیریت و خلافت و امامت در لابلاى مفاهیم عمیق خود به بیان عناصر، ارکان، وظایف، اهمیت و شیوه‏هاى مدیریت پرداخته‏اند که ما نیز امید آن داریم در این مجال کوتاه پیمانه‏اى از این اقیانوس بیکران علم و معرفت‏برگیریم .

بخش نخست:

دیباچه‏اى بر علم مدیریت و جایگاه آن همراه با بررسى مکاتب مدیریتى

فصل اول:

علم مدیریت و تعریف آن در مکاتب مدیریتى:

۱- مدیریت و معانى آن:

معناى لغوى مدیریت «اداره کردن‏» است و مدیر یعنى اداره کننده، که اسم فاعل از مصدر اداره بر وزن اقامه مى‏باشد .پس مدیر یعنى گرداننده و مدیریت‏یعنى گرداندن یک دستگاه، اداره، شهر یا . . . ، در جهت هدف خاص خودش; این تعبیرى از مدیریت مطلق است که قریب الافق با وظایف روابط عمومى است; زیرا قبل از آنکه علوم مدیریت تنظیم شود و شکل بگیرد، روابط عمومى مدتها بازوى شخصیتهاى تاریخ در اداره امور کشوردارى بوده است .

در متون اسلامى کلمه مدیر نیامده ولى به کلمه مدبر اشاره شده است: فالمدبرات امرا  برخى از مفسران نیز اشاره به مدیریت ملائکه دارند و ملائکه را مدیران جهان مادى معرفى مى‏کنند .  البته لازمه مدیریت، تدبیر است زیرا تا کسى تدبیرکننده (مدبر) نباشد، نمى‏تواند مدیر باشد .

۲- تعریف علم مدیریت:

در سیر تحول دانش مدیریت طى قرون و سالهاى اخیر، کوششى مداوم در جهت‏یافتن عناصر مشترک در تصمیم‏گیرى و اداره سازمانها مشاهده مى‏گردد که اساس علم مدیریت را تشکیل داده است .

پیشرفت علم و تمدن در زمینه‏هاى گوناگون زندگى جوامع بشرى، همواره پیچیدگیهاى روزافزونى را از نظر تشکیلات و اداره در سازمانها به وجود آورده است که باعث تجدید نظر پژوهشگران علوم مدیریت در اصالت تئورى مدیریت‏شده است .  

از نظر سنتى مدیریت عبارت است از: «به کار گرفتن کلیه امکانات موجود در موقعیتى خاص به منظور رسیدن به هدف یا هدفهاى مشخص .»

تعریف سنتى مدیریت مبتنى بر قبول اصول منطق  و اعمال منطقى است . جیمز تامپسون  ضمن مطالعات خود در مورد سازمان به این امر اشاره مى‏کند که اصل منطق سبب محدود کردن دامنه عملیات مدیریت مى‏شود و اعمال سازمان منحصرا باید در آن محدوده صورت گیرد.

یکى از مشخصات جدید و پدیده‏هاى بارز رشته مدیریت که از اهمیت اصل منطق تئورى سنتى مى‏کاهد، مساله «عدم وجود ، جیمز تامپسون و پرفسور تى دانکن  نشان مى‏دهد که پیشرفت‏سریع تکنولوژى و تغییرات محیطى عوامل اصلى در محیط و شرایط کار سازمانهاست . یافتن عوامل مشترک در تصمیم‏گیرى و اداره سازمانها نیاز به اتخاذ «روش علمى‏» دارد . با توجه به آنچه گذشت، تئورى مدیریت‏براساس تعریف زیر پایه‏گذارى مى‏گردد:

«مدیریت دانشى است‏براى چگونگى اداره و هدایت‏سازمان جهت رسیدن به نتایج مطلوب .»

توجه اساسى علم مدیریت‏به اخذ تصمیمات صحیح، با توجه به روابط موجود میان هدفهاى مطلوب و امکانات سازمان مى‏باشد . از نظر دانش مدیریت وظیفه اصلى یک مدیر  تصمیم‏گیرى به روش علمى، با اتکا به باورهاى الهى است . ضمن آنکه در علم مدیریت جهت مسائل و مشکلات کیفى، روشهاى کیفى وجود دارد، روشها و تکنیکهاى کمى نیز به‏چشم مى‏خورد . در علم دیریت‏خواه روشهاى کمى یا کیفى مورد نظر باشد، براى اتخاذ تصمیمات منطقى و در نتیجه ایجاد طرحهاى مناسب عملیاتى به طریقه علمى و تجربى از بررسى عملیات استفاده مى‏گردد . بطور خلاصه تعریف علم مدیریت اسلامى را، شاید بتوان بدینگونه قالب‏بندى کرد:

باورهاى الهى و معارف دینى برنامه‏ریزى و سازماندهى تصمیم‏گیرى مهارتهاى مدیریتى همراه با خلاقیت تولید یا اجراى طرح به تعبیر دیگر مدیریت را مى‏توان متاثر از نظام ارزشى حاکم بر آن سازمان دانست; بطور خلاصه مدیریت در یک نظام ارزشى عبارت از: فرایند به کارگیرى مؤثر و کارآمد منابع مادى و انسانى در برنامه‏ریزى، سازماندهى و بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که براى دستیابى به اهداف سازمانى و بر اساس نظام ارزشى مورد قبول صورت مى‏گیرد . این تعریف پنج محور دارد:

۱- مدیریت‏یک فرایند است .

۲- مفهوم نهفته مدیریت، هدایت تشکیلات انسانى است .

۳- مدیریت مؤثر، تصمیمات مناسب مى‏گیرد و به نتایج مطلوب مى‏رسد .

۴- مدیریت کارا، به تخصیص و مصرف مدبرانه منابع گویند .

۵- مدیریت‏بر فعالیتهاى هدفدار تمرکز دارد .

اصول مدیریت و نظام ارزشى

۳- مدیریت چیست ؟

۱- ۳- مدیریت امانت است:

مسند مدیریت، امانتى الهى است که به مدیر سپرده شده است و او باید از این امانت الهى بشدت مراقبت کند . مولاى متقیان على علیه السلام درباره این امانت الهى مى‏فرماید:

. . . و ان عملک لیس لک لطعمه و لکنه فى عنقک امانه و انت مستدعى لمن فوقک . لیس لک ان تقتات فى رعیه و لا تخاطر الا بوثیقه و فى یدیک مال من مال الله عز و جل و انت من خزانه حتى تسلمه الى و لعلی ان لا اکون شر ولاتک لک و السلام; «مدیریت و حکمرانى براى تو طعمه نیست; بلکه امانتى بر گردن تو است و کسى که از تو بالاتر است از تو خواسته تا نگهبان آن باشى . وظیفه ندارى که در کار مردم به میل و خواسته شخصى خود عمل کنى، یا بدون ملاک معتبر و فرمان قانونى، به کار بزرگى ست‏بزنى . اموالى که در دست توست از آن خداوند مى‏باشد و تو خزانه دار هستى تا آن را به من بسپارى . امیدوارم که براى تو بدترین فرمانرواها نباشم . و السلام .»

مرحوم علامه طباطبایى رحمه الله در تفسیر المیزان این امانت الهى را چنین تعریف مى‏کند: الامانه شى‏ء یودع عند الغیر لیحتفظ علیه ثم یرده الى من اودعه; «امانت چیزى است که براى نگهدارى به دیگرى سپرده مى‏شود تا وى بر آن محافظ باشد و پس از محافظت‏به امانت گذار، باز گرداند) »

۲- ۳- مدیریت تکلیف است نه حق:

 

55,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تئوری مدیریت
  • مقاله مهندسی صنایع و سیستم ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.