مقاله تجارت الکترونیک IT


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله تجارت الکترونیک IT مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۵۵  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله تجارت الکترونیک IT نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه
فصل اول: آشنایی با تجارت الکترونیک
آشنایی با تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک چیست
تعاریف تجارت الکترونیک از دیدگاه های مختلف
تاریخچه
جایگاه تجارت الکترونیک در جهان
جایگاه تجارت الکترونیک در ایران
ویژگی های خوب تجارت الکترونیک
اهداف استراتژیک و چشم انداز
چشم انداز تجارت الکترونیک
انواع تجارت الکترونیک
سطوح مختلف تجارت الکترونیک
قوانین تجارت الکترونیک
رسالت سازمانی تجارت الکترونیک
دلایل عقب ماندگی تجارت الکترونیک در ایران
فصل دوم:اثرات بکار گیری تجارت الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط
تغییر نگرش های سنتی
شرکت های کوچک و متوسط
معیارهای بکارگیری IT در شرکت های کوچک و متوسط
مزایا و معایب حاصل از بکارگیری تجارت الکترونیک توسط SMEها
موانع مطرح در به کارگیری تجارت الکترونیک
نتیجه گیری
منابع

منابع

مجموعه مقالات همایش جهانی شهرهای الکترونیک و اینترنتی
استاردی، تری جی/ علل توسعه تجارت الکترونیک / ماهانه تخصصی بازاریابی
دکتر علی پرنده/ تجارت در اینترنت/ دفتر نشر فرهنگ اسلامی

 

1-1-  آشنایی با تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک در زمینه های مختلف و فعالیت های بازرگانی گوناگون از معاملات الکترونیکی میان خریداران خرد، بازرگانان و مشتریان، بنگاه های بازرگانی، مراکز اطلاع رسانی، مبادلات مشاوره ای، محاورات جوامع و انجمن های مجازی گرفته تا مبادلات میان دولت ها و ملت ها گسترش یافته است. همه این موارد باعث شده تا این مبحث به عنوان مهمترین مساله و دانش روز مطرح شود و دغدغه بنیادین کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه باشد، زیرا اینگونه کشور ها می دانند که با کوچکترین کوتاهی در این زمینه، به زودی بطور کامل از میدان تجارت نوین گام برداشته اند خواهند سپرد.

پژوهش های انجام شده توسط Information Giga Group   نشان میدهد که حرکت بسوی بازرگانی روی خط (on line ) برای شرکت های سراسر جهان، دست کم ۲۵/۱ تریلیون دلار حفظ سرمایه تا سال ۲۰۰۲ به همراه داشته است.

 

1-2- تجارت الکترونیک چیست ؟

تجارت الکترونیک انقلاب صنعتی سده بیست و یکم نامیده می شود که با پیدایش اینترنت در سده بیستم به سرعت رو به پیشرفت و گسترش است. در  تجارت الکترونیک، اطلاعات، فرآورده ها و خدمات به کمک شبکه های کامپیوتری خرید و فروش می شوند. این خرید و فروش می تواند عمده یا خرده، کالاها فیزیکی یا غیرفیزیکی، مانند کتاب یا نرم افزار، ارائه سرویس های گوناگون به خریداران، مانند مشاورات های پزشکی یا حقوقی و دیگر موارد بازرگانی مانند مناقصه ها و مزایده ها و یا خرید و فروش اطلاعات باشد.

بطور کلی می توان تراکنش های مالی، بازرگانی، اطلاعاتی و خدماتی میان موسسات، خریداران و جوامع مجازی را در قالب تجارت الکترونیک گنجاند.

با توجه به گستره بزرگ تجارت الکترونیک، تعابیر و تعاریف پر شماری از آن مطرح شده است که در زیر به چند مورد اشاره می گردد :

ü       تجارت الکترونیک عبارت از یافتن منابع، انجام ارزیابی، مذاکره، دادن سفارش، تحویل، پرداخت و ارائه خدمات پشتیبانی است که بصورت الکترونیکی انجام می پذیرد.

ü      تجارت الکترونیک مجموعه ای است از ارتباطات، مدیریت داده ها و سرویس های امنیتی در بزرگراه اطلاعات.

تعریفی که کنسرسیوم صنعت Commerce net از تجارت الکترونیک دارد، عبارت است از:

ü      تجارت الکترونیک یعنی استفاده از کامپیوترهای یک یا چند شبکه برای ایجاد و انتقال اطلاعات بازرگانی، که بیشتر با خرید و فروش اطلاعات، کالاها و خدمات از طریق اینترنت مرتبط هستند.

رسالت تجارت الکترونیک تنها ارتباط نیست، بلکه پی ریزی و تقویت روابط بازرگانی است.


 ۱-۳-     تعاریف تجارت الکترونیک از دیدگاه های مختلف

۱٫       تعریف ( Definition )

تعریف عام تجارت: هر نوع ارائه کالا یا خدمات، که معمولاً (نه همیشه) به خاطر پول انجام می پذیرد. از تجارت الکترونیک، تعاریف متعددی ارائه شده است. در حقیقت مجموعه متنوع وسیعی از تعاریف و مفاهیم برای تجارت الکترونیک وجود دارد که موضوعات، کاربردها، و مدل های گوناگون را در بر می گیرد. در گونه ای از این موارد، کوشیده شده است که تعاریف عامی ارائه شود و در گونه های دیگر در تعاریف به نوع فعالیت، امکانات ارتباطی و تجهیزات مورد استفاده، محدوده سازمانی فعالیت ها و زیر ساختار ها توجه شده است:

تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه Clarke

هر نوع مبادله اطلاعات مربوط با امور تجاری از طریق ابزار الکترونیکی، حتی با تلفن و فاکس (سال ۱۹۹۷).

تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه اتحادیه اروپا(European union)

تعریف ۱:” انجام تجارت بصورت الکترونیکی” (سال ۱۹۹۸)

تعریف۲:” هر شکلی از مبادله تجاری که در آن طرفین ذینفع به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم فیزیکی، تعامل کنند .” (سال ۲۰۰۱)

تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه ارتباطات

تحویل خدمات، کالا و محصولات اطلاعاتی از طریق خطوط تلفن، شبکه های کامپیوتری و سایر وسائل ارتباطی.

تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه فن آوری اطلاعات

آن دسته از کاربر های فن آوری که به صورت سیستمی برای پشتیبانی و پیشرفت دادن جریان کاری و مبادلات تجاری ایجاد شده است.

تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه تجاری

ابزاری است که کسب و کار های مختلف، شرکای آن ها را قادر می سازد که موضوعاتی چون کیفیت خدمات، سرعت تحویل و  . . . را ارتقاء و موضوعاتی همچون هزینه ها را کاهش دهند.

تعریف تجارت الکترونیک

تعامل سیستم های ارتباطی(Communication)، سیستم های مدیریت اطلاعات ( Data Management) و امنیت (Security) که بواسطه آن ها امکان مبادله اطلاعات تجاری در رابطه با فروش محصولات و یا خدمات میسر می گردد.

بنابراین تعریف اجزاء اصلی تجارت الکترونیک عبارتند از:

۱-    Communications  (سیستم های ارتباطی)

۲-    Management Data (سیستم های مدیریت داده ها)

۳-    Security (امنیت )

۴-    تجارت الکترونیکی در برابر تجارب سنتی(e-commerce & Traditional commerce)

هر فن آوری پیشرفته، ایجاد تهدیدها جدیدی برای سازمان ها می شود. تغییر در فن آوری، موجب تغییر در قانونمندی های بازرگانی شرکت ها و متحول ساختن سیستم های سازمانی و اجتماعی می گردد.

تکنولوژی اطلاعات به عنوان لبه پیشرو تکنولوژی های جدید در سه پارامتر سرعت، دقت و هزینه فعالیت ها می تواند تأثیر گذار باشد. تکنولوژی می تواند پنج مزیت عمده ایجاد کند: ارزانتر (تولید خرجی های مشابه با هزینه کمتر)، بیشتر (تولید خروجی ها بیشتر و با هزینه مشابه) و همان زمان ولی با تجارت الکترونیک، موانع جغرافیای و تفاوت روز و شب در مناطق مختلف را از میان بر می دارد و باعث ارتقای ارتباطات و گشودگی اقتصادی در سطح ملی و بین المللی می شود. تجارت الکترونیک طریق هدایت کسب و کار را تغییر می دهد و بدین ترتیب باعث تبدیل بازار های سنتی به شکل های جدیدتر می شود.

در حالی که تجارت الکترونیکی و به خصوص نوع اینترنتی آن باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در شرایط رقابتی شده است ( به عنوان مثال ظهور و ورود سریع رقبای جدید، جهانی رقابت، رقابت شدید در زمینه های مختلف ایجاد کرده است. به طور کلی می توان فواید تجارت الکترونیک را در قیاس با تجارت سنتی در موارد زیر دانست:

حضور در بازار ” همه جا، همه کس، همه وقت “

در زمینه معرفی و تبلیغ محصول، استفاده از تجارت الکترونیک، به خصوص با استفاده از اینترنت، دچار محدودیت های موجود در تبلیغات متعارف نبوده و در هر زمان در دسترس است و می تواند برای هر گروه خاص مصرف کنندگان تغییر یابد.

تجارت الکترونیک، کانال های معمول فروش را تغییر می دهد و امکان فروش مستقیم و بدون واسطه محصولات و خدمات جدید را به بازار های استراتژی و تازه فراهم می کند.

فروش آنی و روی خط ( online ) به مقدار زیادی هزینه های فروش و نیاز به نیروی انسانی را کاهش می دهد.

زمان عرصه کاهش می یابد و محصولات جدید می توانند به محض آماده شدن در معرض فروش در فروش روی خط قرار گیرند.

خدمات پس از فروش به مشتری می تواند با امکان خبرگیری سریع دو طرف از یکدیگر و عرضه انواع خدمات به مشتری تسهیل و تکمیل می آید.

قدرت تجزیه و تحلیل کالا افزایش می یابد بطوری که اطلاعات بدست آمده از مشتریان برای تولید کالاهای جدید یا تغییر در تولید کالاهای قبلی مورد استفاده قرار می گیرد.

قدرت تجزیه و تحلیل بازار می یابد و شرکت می تواند بر اساس این تجزیه و تحلیل استراتژی های فروش یا بازار یابی خود را در یک یا چند عرصه تغییر دهد.

اما در مقابل تجارت الکترونیک مسائلی را با خود به همراه دارد که در صورتیکه برای آن ها راه حل مناسبی اتخاذ نشود می تواند ویژگی هایش را تحت الشعاع قرار دهد از جمله:

–         سهولت در سرقت اسرار و رموز محرمانه کاری شرکت ها

–         تبیین قوانین مالیاتی دقیق

–         تبیین قوانین گمرکی دقیق

–         آشنایی با قوانین کشور ها

–         آداب، رسوم و فرهنگ های ملل

–         کلاهبرداری از طریق کارت های اعتباری

–         اعتماد

امنیت ( جنبه های مختلف امنیت: تشخیص هویت، عدم انکار، یکپارچگی اطلاعات، محرمانگی اطلاعات ) علاوه بر این تمام کالا ها به طور صد در صد قابل ارائه و فروش از طریق اینترنت نیستند به طوری که دو کار سیلور آزمونی تحت عنوان آزمون خرید الکترونیکی برای تعیین شایستگی محصولات یا خدمات جهت عرضه در سیستم تجارت الکترونیک پیشنهاد می کند:

مشخصات محصول: میزان وابستگی انتخاب محصول به حواس پنجگانه انسان. هرچه برای انتخاب محصولات و خدمات به حواس لامسه، بویایی و چشایی نیاز بیشتری باشد، امکان خرید الکترونیکی آن کمتر خواهد بود، در حالی که حواس بینایی و شنوایی از طریق رسانه های الکترونیکی قابل انتقال می باشند.

آشنایی و اطمینان مشتری به محصول: محصولاتی که مشتریان از قبل با آن آشنا بوده و نسبت به آن اطمینان دارند، راحت تر خریداری می شوند.

ویژگی مشتری: بسیاری از مشتریان ممکن است به دلایل مختلف خرید الکترونیکی را نپذیرند. در مقابل بسیاری از مشتریان به منافع و مزایای روش های جدید و آسان خرید واکنش مثبت نشان داد.

تاریخچه ( History )

استفاده از فناوری های الکترونیکی در انجام امور بازرگانی پیشینه ای نسبتاً طولانی دارد. در حقیقت، نیاز به تجارت الکترونیکی از تقاضاهای بخش های خصوصی و عمومی برای استفاده از تکنولوژی اطلاعات به منظور کسب رضایت مشتری، و هماهنگی موثر درون سازمانی نشان گرفته است.

می توان گفت این نوع تجارت، از حدود سال ۱۹۶۵ آغاز شد که مصرف کنندگان توانستند پول خود را از طریق ماشین های خود پرداز (ATM) دریافت کرده و خرید های خود را با کارت های اعتباری انجام دهند. پیش از توسعه تکنولوژی های مبنی بر اینترنت در سال های آغازی دهه ۹۰، شرکت های بزرگ دست به ایجاد شبکه های کامپیوتری با ارتباطات مشخص، محدود و استاندارد شده برای مبادله اطلاعات تجاری میان یکدیگر زدند. این روش، مبادله الکترونیکی داده ها (EDI) نامیده شد. در آن سال ها، لفظ تجارت الکترونیکی، مترادف با مبادله الکترونیکی داده ها بود. ایجاد و توسعه اینترنت و شبکه جهان گستر، باعث خلق فرصت های زیادی برای توسعه و پیشرفت زیر ساخته ها و کاربرد های تجارت الکترونیک گردید.

از نظر استادان جهش تکنولوژی اطلاعات دو دوره بیست ساله سر گذاشته و اکنون وارد دوره سوم شده است.

۱۹۵۵ – ۱۹۷۴ : عصر پردازش الکترونیکی داده ها (EDP)

1975 – ۱۹۹۴ : عصر سیشستم های اطلاعاتی مدیریت (MIS)

1995 – ۲۰۱۴ : عصر اینترنت (Internet)

هر بیست ساله، امکانات تجاری الکترونیکی را متناسب با توانایی های تکنولوژی اطلاعاتی آن  عصر فراهم آورده است. در حالیکه ماشین های خود پرداز و کارت های اعتباری عصر بیست ساله نخست به جریان افتادند، در عصر دوم امکان استفاده از مبادله الکترونیکی داده ها (EDI)، سیستم بانکی بین المللی (Swift) انتقال وجه الکترونیکی (EFT) فراهم شد. اما توسعه اینترنت و کاربردهای تجاری آن، باعث تحولی اساسی در این روند شده است، به گونه ای که در روند تکاملی تجارت الکترونیک، می توان میان تجارت الکترونیکی سنتی و نوع اینترنتی آن تمایز محسوسی قائل شد.

 

1-4-     جایگاه تجارت الکترونیک در جهان (E- Commerce in world)

با توجه به آن چه که گفته شد از آن جا که رشد تجارت الکترونیک وابسته و در ارتباط با رشد فن آوری اطلاعات است بهتر است ابتدا نگاهی به رشد صنعت IT در جهان بیندازیم. در جوامع توسعه یافته حدود ۸۰% شغل های جدید به کامپیوتر، اینترنت و IT  وابسته اند نمودار زیر:

%۲۹Europe

%13Japan

%16Rest of the word

%42X

سهم کشورهای توسعه یافته را در بازار جهانیIT در سال ۲۰۰۲ نشان می دهد.

نمودار دیگری در همین سال سهم کشور های مختلف را در بازار جهانی فن آوری اطلاعات و

ارتباطات (ICT)، نشان می دهد.

%۲۹ Europe

%12 Japan

%25 Rest of the word

%34X

رشد IT و ICT اثرات قابل مشاهده فراوانی بر اقتصاد پیشرفت داشته که رشد تجارت الکترونیکی و افزایش حجم اطلاعات و گردش و سریع تر آن و افزایش شمار کاربران اینترنت و غیره را نیز در پی دارد.

با توجه به بررسی های تحقیقاتی Forrester و رشد سریع و روز افزون تجارت الکترونیک در کشور های پیشرفته و مزیت های رقابتی حاصل از آن، لازم است که کشور های در حال توسعه به منظور حضور در بازار رقابت جهانی سریعاً در استراتژی های تجاری و بازرگانی خود تجدید نظر اساسی کنند. این موسسه تحقیقاتی پیش بینی می کند که رشد تجاری الکترونیکی از ۳۵۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۱ به حدود ۱۰ تریلیون در سال ۲۰۰۵ برسد. همچنین تحقیقات EITO نشان می دهد که تجارت از طریق اینترنت در ۵ کشور صنعتی اروپا یعنی انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا از ۶/۱۷۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۰۱ به ۳/۱۶۲۸ میلیارد یورو در سال ۲۰۰۵ می رسد که از رشد سالیان حدود ۷۷% بر خوردار است. همچنین فروش online به صورت درصدی ۲۰۰۴-۲۰۰۳-۲۰۰۲-۲۰۰۱-۲۰۰۰

صنعت از کل فروش ۴۰% ۹/۲۰۹۲/۳۵۰۶/۳۴۲۷/۲۳۴۳/۲۳۰ محصولات الکترونیکی و سخت  افزاری

۲۶%۵/۵۴۱۱/۲۳۱۱/۱۹۰۱۹۰/۳۵ وسایل نقلیه

۱۷%۲/۵۲۹۹/۲۱۸۴/۹۱۰۳/۲۷۵۳ نفت و مشتقات

۱۷%۴/۱۲۶۶/۱۱۷۰/۵۱۰۱/۹۵۶/۲۹ برق، گاز، آب و مخابرات

۲۴%۳/۵۲۳۵/۹۱۴۳/۷۷۳/۴۳۳/۱۴/ کاغذ و مرسولات

۱۳%۵/۵۲۱۶/۵۱۱۶/۱۵۸/۲۲۸/۱۳ محصولات مصرفی

۱۲% ۱/۱۲۱۱/۹۱۲۸/۲۷۳/۵۴۱/۲۲ غذا

۱۰% ۲۱۴۱/۶۷۴/۱۳۴/۳۱۵/۶ ساختمان

۱۴%۲۱۴۱/۲۶۰/۷۶۲/۱۰ ۳/۴ محصولات دارویی و پزشکی

۷% ۳/۹۷۰/ ۸۴۱/۱۲۳/۷۱۳ کالا های صنعتی

۲۰%۱/۵۶۸/۴۴۲/۵۲۲/۶۱۰/۴ حمل و نقل و انبار

۱۵%۹/۱۲۹۳۲/۸۲۳/۱۱۵/۹ هوانوردی و صنایع دفاع

۳%۵/۳۲۶/۶۱۵/۸۸/۶۴/۲ صنایع سنگین

۱۷%۵/۴۲۶۹۵/۹۱۸۲۳/۶۱۱۶۶/۲۷۱۶/۴۰۶ کل

طبق جدول فوق پیش بینی فروش در صنایع از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ رشدی با میانگین ۱۷%     داشته است.

 

۱-۵-     جایگاه تجارت الکترونیک در ایران (E-Commerce in Iran)

 

50,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۲۱ آذر , ۱۳۹۵

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.