مقاله تجارت جهانی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله تجارت جهانی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۵  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله تجارت جهانی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست

پیش گفتار :   ۱
کنترل کیفیت « Quality Control »   ۲
تاریخچه کنترل کیفیت :   ۲
مدیریت کیفیت «‌Quality Management»   ۶
مفهوم نوین کیفیت :   ۶
نگرشهای کیفیت :   ۹
چرخه PDCA :   ۱۳
چرخه دمینگ :   ۱۴
روشهای عمده بازرسی :   ۱۵
سیستم کنترل کیفیت صفر :   ۱۶
نگاهی گذرا به سایر ابزارهای بهبود کیفیت :   ۱۷
ISO 9000  :   ۱۸
دلایل اهمیت ۹۰۰۰ISO :   ۱۸
سری های ۹۰۰۰ ISO   ۱۹
رابطه کنترل کیفیت با هزینه :   ۲۰
یک پیام کیفیتی :   ۲۱
موضوع : کنترل کیفیت آماری SPC   ۲۲
معرفی شرکت:   ۲۲
مزایا و معایب شرکت :   ۲۳
تجزیه و تحلیل نمودارها :   ۳۴
کنترل کیفیت محصول نهایی :   ۳۴
پیشنهادات :   ۴۰
از نظر مدیریتی :   ۴۰
از نقطه نظر کیفیت :   ۴۰
منابع :   ۴۲

منابع :

 ۱ ـ کنترل کیفیت آماری : تألیف دکتر محمّد تقی فاطمی قمی

۲ ـ مدیریت پویای سازمان : تألیف دکتر ناصر فقهی فرهمند

۳ ـ کنترل کیفیت آماری : جزوة دکتر ناصر فقهی فرهمند

۴ ـ کنترل کیفیت آماری : انتشارات سمت

۵ ـ ۹۰۰۰ ISO و ماورای آن : تألیف هارینگتون ـ مترز ترجمة دکتر شاهین خدام ـ دکتر علی حائریان

پیش گفتار :

امروزه جهان صنعتی ما در قرن ۲۱ شرایط خاص خود را دارا می باشد از جمله ویژگیهای این قرن تشدید رقابت مابین شرکتهای صنعتی جهت تصاحب بازار کشورهای مختلف می باشد . این رقابت را می توان چه در زمینة بازارهای داخلی و جهانی به وضوح مشاهده نمود .

از جمله چالشهای بزرگ پیش روی شرکتهای صنعتی مسئله جهانی سازی و آزاد سازی تجارت جهانی می باشد . همانطور که می دانیم با آزاد سازی تجارت ، مرزهای ملی فرو می ریزند و دولتها دیگر نمی توانند بطور مستقیم از صنایع ملّی حمایت کنند و کاربرد ابزارهایی چون سهمیه بندی برای کالاهای وارداتی ، وضع تعرفه های گمرکی ، تحریم کالاهای وارداتی و غیره بطور محسوسی کاهش پیدا می کند .

در چنین فضایی تنها شرکتهایی می توانند به موجودیت خود ادامه دهند که پویایی و بهبود مستمر را سرلوحة برنامه های خود قرار داده باشند .

از جمله مهمترین زمینه هایی که در آنها باید بهبود مداوم صورت پذیرد مقولة تولید و محصول تولیدی می باشد ، یعنی محصولی که شرکت عرضه می کند باید از نظر مشتری دارای کیفیت قابل قبول و البتّه با هزینه کمتر نسبت به محصولات مشابه باشد ، تا شرکت به یک مزیت رقابتی و در نتیجه به یک خود نگهداری پویا در محیط دست یابد و این مهم حاصل نمی شود مگر با توجه صحیح و بنیادین شرکتها به مسئله کیفیت و اجرای دقیق روشهای کنترل کیفی .

نهایتاً‌امید آنست که صنایع داخلی کشورمان که بیشتر در معرض خطرات فوق الذکر قرار دارند ، با توجه کردن به مقولة کیفیت (‌در تمامی زمینه ها ) بتوانند در صحنة رقابت جهانی باقی مانده و باعث سربلندی میهن عزیزمان گردند .

کنترل کیفیت « Quality Control »

تاریخچه کنترل کیفیت :

کیفیت در دورة انسان اولیه و صنعت قدیم :

بطور کلی انسان اولیه در زمینه های گوناگون زندگی اش با کیفیت سرو کار داشته است بطور مثال او باید معین می کرد کدام غذا برای خوردن مناسب است و کدام اسلحه برای دفاع از او به مقدار کافی محکم می باشد .

در دوره های بعدی ، ضرورت ارتباطات انسانی باعث پیدایش محلهایی بنام بازار گردید که مصرف کننده را از تولید کننده جدا می کرد . تولید برای مصارف شخصی که در دوره های قبل رایج بود ، تکامل یافته و بطور وسیعی جای خود را به تولید جهت فروش داد . در بازار ، سازنده محصول و استفاده کننده آن برای خرید و فروش یا معامله پایاپای با هم روبرو می شدند . تجارت تنها برای محصولاتی بود که در بازار موجود بوده و توسط دو طرف معامله قابل دیدن ، آزمایش کردن و شناختن بود ، هیچگونه مشخصه ای از محصول یا ضمانتی برای آن وجود نداشت و هر فردی توسط شناخت شخصی ، می بایست در خرید محصول از منافع خود در مقابل طرف دیگر حمایت می کرد .

رشد تجارت ، اصناف و کیفیت :

از آنجا که در یک بازار محلّی عوامل تولید ، مصرف کننده و محصول همگی همزمان موجود هستند ، لذا مسائل کیفی در این نوع بازار نسبتاً ساده بوده و به آسانی قابل حل می باشد . با رشد تجارت ، تعداد کارگاههای کوچک افزایش یافت و قشر جدیدی به نام تجاریین سازنده و مصرف کننده قرار گرفتند که توسط آنها حرکت کالاها در بین شهرها صورت می پذیرفت . در چنین موقعیتی نیاز به مشخصه ها و سایر وسایلی که تأمین کننده شرایطی معادل با شرایط تماس رویاروی سازنده و مصرف کننده بودند ، بیشتر احساس می شد . این نیازها در جوامع مختلف از نظر تشکیلاتی به اشکال متنوعی ظاهر شد . یکی از این اشکال پیدایش صنف در دهه های بعد داشتند .

اصناف اروپایی از قرون ۱۳ و ۱۸ رشد نمودند . آنها بصورت انحصاری در یک شهر خاص از طریق یک تجارت معین عمل می نمودند ( مانند جواهر سازی ، بافندگی ، . . . ) این انحصارات در عین محدود کردن تجارت جامعه موجب می شدند که اصناف برای جلب رضایت مصرف کننده ، سعی در دستیابی به حداقل استانداردهای کیفی داشته باشند کالاهای ساخته شده معمولاً مورد بازرسی قرار گرفته و پس از بسته بندی توسط صنف مهر می شد . صدرو کالاها به شهرهای دیگر زیر کنترل مخصوص و دقیقی بود ، زیرا شهرت اعضاء صنف با صدور بعضی از کالاهای معیوب در معرض خطر قرار می گرفت .

انقلاب صنعتی :

انقلاب صنعتی تولید و مصرف کالا را در سطح بسیار بالایی ممکن ساخت . جهت پاسخگویی به نیازهای بسیاری از شرکتهای همراه با کارخانجات بزرگ و عظیم ایجاد گردیدند .

رشد این مؤسسات به حل پاره ای از مسائل کیفیت کمک نمود ولی در عین حال باعث ایجاد مسائلی گردید که راه حلهای موجود مناسب آنها نبودند .

حل مشکلات کیفیت عمدتاً‌ تکنولوژیکی بوده و شرکتهای بزرگ توانستند با گماردن متخصصین تمام وقت نسبت به حل مشکلات تکنیکی مواد ، فرایندها ، اندازه گیریها ، ساخت و غیره اقدام نمایند . در عین حال مسائل کیفی مطرح شده مربوط به مدیریت نیز میشد . سرپرستی در یک کارگاه کوچک در رأس همه امور قرار می گرفت . او همواره در کارگاه حضور داشته و می توانست شخصاً آنچه را که می گذشت زیر نظر بگیرد . دستورات و راهنمایی های لازم را صادر نموده و از نزدیک چگونگی انجام آنرا ملاحظه کند . در مقابل مدیر یک واحد صنعتی بزرگ شخصاً‌ نمی تواند موارد فوق را انجام دهد ولی می تواند با استفاده از انواع مهارتها و تکنیکهاهای مدیریتی نسبت به حل مشکلات مربوط به امر کیفیت اقدام نماید .

ارزیابی مسؤلیتهای مربوط به کیفیت

 تولید انبوه و کیفیت :

در ادوار اولیه و میانی ،‌اشراف و ثروتمندان ، عمده ترین مصرف کنندگان کالاهای تولیدی بودند . در آن دوران کمیتها پائین ، ماشینها نادر و صنعتگران دستی بطور وسیعی گسترده بودند . مهارتهایی که صنعتگران دستی قدیم به آنها دست می یافتند در سطح بالایی قرار داشت .

انقلاب صنعتی عاملی برای تولید انبوه شد و موجبات استفاده از ماشین آلات به مقیاس وسیع را فراهم نمود . دستیابی به کیفیتی که مورد نظر صنعتگر دستی بود اهمیت کمتری یافته و بجای آن کیفیت در طرح ،‌ساخت ، عملیات و تعمیر و نگهداری فرآیندهای ساخت و بویژه ماشین آلات و ابزاری که در قلب این فرآیندها قرار دارند ، دارای اهمیت بیشتری گردید .تولید انبوه بر پایة مصرف انبوه استوار گردیده است . مصرف گسترده محصولات ، موجب بروز پدیده ای جدید بنام « اطلاعات مربوط به مصرف » شده است . این اطلاعات از مصرف کنندگان متعددی که در نقاط مختلف پراکنده می باشند ، جمع آوری شده و جهت طراحی مجدد محصول به منظور بهبود کیفیت بکار گرفته می شوند . یک عامل اساسی در تولید و مصرف انبوه ، قابلیت تعویض پذیری داخلی است و بدین معنی است که هر یک از قطعات تولید شده توسط فرایند تولیدی می توانند در بسیاری از مونتاژ ها بکار گرفته شوند . به عنوان مثال ، اتومبیل دارای اجزاء بیشماری است و قابلیت تعویض پذیری داخلی میتواند موجب مونتاژ اقتصادی بلبرینگها ،‌کاربراتها ،‌گیربکسها و غیره گردد . و بنوبة ‌خود این مونتاژهای فرعی نیز از طریق قابلیت تعویض داخلی دیگری ، می توانند در ماشینهای باری ، تریلی ها ، ماشینهای سواری و غیره استفاده شوند . اما قابلیت تعویض پذیری داخلی به اینجا ختم نمی شود بلکه شامل سیستم کامل ترافیک نیز می گردد که در آن وسایل حمل و نقل در یک صنعت تولید می شود و جاده ها و سوختهای وسائل حمل و نقل و علائم نیز هر کدام در صنایع بخصوص دیگری تولید می گردند . در حالی که سیستم ترافیک جاده ای یکی از سیستم های حمل و نقل بوده و صنایع حمل و نقل نیز بنوبه خود یکی از انواع صنایع ، یعنی ارتباطات ، نیرو و غیره می باشد .

مدیریت کیفیت «‌Quality Management»

مفهوم نوین کیفیت :

به زبان ساده کیفیت عبارتست از خواسته ها ، دانسته ها و انتظارات مشتریان و ارباب رجوع به علاوه ندانسته های وی که بایستی توسط تولید کننده محصول یا ارائه کننده خدمات تکمیل گردد مثلاً‌ اگر یک ظرف را برای کیفیت در نظر بگیریم ، ابتدا این ظرف باید با خواسته ها و انتظارات مشتریان یا ارباب رجوع پر شود و مابقی آن توسط سازمان تکمیل گردد . هر چه مصرف کننده یا خدمت گیرنده دارای دانش و تخصص بیشتری باشد ، حجم بیشتر این ظرف را با خواسته ها و انتظاراتش پر خواهد کرد ولی اگر آن کم اطلاع و فقط آگاهی عمومی داشته باشد ، حجم کمتری از ظرف را می تواند پر کند و مابقی در هر حالتی باید توسط سازمان تکمیل و ظرف پر کیفیت تعیین گردد بطور مثال یک شخص معمولی و عوام را با یک دندانپزشک درنظر بگیرید که می خواهند ظرف مذکور را با خواسته هایشان برای محصول خمیر دندان پر کنند . یا یک فرد معمولی و یک مهندس ساختمان می خواهند برای پروانه و نقشة ساختمان از شهرداری خدمات و مجوز بگیرند . مسلماً‌ تولید کننده خمیر دندان اطلاعات و خواسته های مشخصی را بصورت شفاف خواهد توانست از دندانپزشک بگیرد تا از آن شخص معمولی ، و یا مهندس ساختمان و سازمان شهرداری بیشتر زبان همدیگر را می فهمند تا فرد معمولی . به هر حال هر سازمانی ممکن است مشتریانش یا کاملاً‌ متخصص و یا کاملاً‌ عوام و ناآگاه و یا مابین آن دو حالت باشند . و سازمان در هر حالت باید اجازه دهد که ابتدا ظرف مذکور با خواسته ها و انتظارات معقول و منطقی آنها پر و مابقی را با توجه به رسالت و اهداف سازمان ، با مساعدت متخصصین و افراد زیربط سازمان تکمیل تا در نهایت ظرف پر کیفیت تعیین گردد .

باید توجه داشت که هر محصول یا خدماتی ظرف مخصوص به خود را دارد . مثلاً اتومبیل های بنز و پیکان با توجه به قیمت ، استحکام ، انتظارات و خواسته های مشتریان هر کدام ظرفی دارند و مسلماً‌ ظرف کیفیت بنز بزرگتر از ظرف کیفیت پیکان می باشد . ظرف کیفیت تاکسی عمومی با تاکسی تلفنی ،‌ خدمات بیمارستان عمومی با خصوصی ، مبل درجه یک با در جه سه ، هتل پنج ستاره با سه ستاره و مثالهای دیگر ، متفاوت می باشد و در یک فضای رقابتی ، مشتری با توجه به فرهنگ مصرف و قدرت خرید و انتخاب خود دنبال ظرفی خواهد رفت که کاملتر باشد .

پس از اینکه حجم ظرف کیفیت هر محصول یا خدمات بصورت معقول و منطقی در راستای جلب رضایت مشتری در فضای رقابتی ، مشخص گردید ، بایستی ۱۰۰ %‌آن تکمیل و ارائه شود . چون مشتری در قبال آن حاضر به پرداخت پول است و ارائه ظرفیت پر کیفیت به مشتری هیچ منّتی نداشته و جزو حداقل وظایف سازمان می باشد . بدین دلیل حجم ۱۰۰ %‌ پر ظرف مذکور را سطح صفر نیز می گویند ( ZQ )   و اگر کیفیت محصول یا خدماتی کمتر از آن سطح باشد کیفیت منفی ( NQ ) و اگر از آن بیشتر باشد به آن کیفیت مثبت گویند ( PQ )  . با این معیار می توان کیفیت محصولات و خدمات مشابه را با هم مقایسه و ارزیابی کرد .

در مفهوم نوین کیفیت ظرف مذکور زمانی به حجم ۱۰۰ % پر یا سطح صفر می رسد که چهار مورد زیر درآن بطور کامل وجود داشته باشد و اگر یکی از آنها به هر دلیلی ضعیف باشد و باعث عدم رضایت بیشتر می گردد . در مفهوم جدید می گویند که چنین محصول یا خدماتی فاقد کیفیت است :

۱ ـ‌ ویژگی ها و شرایط فیزیکی : محصولی مانند یخچال از لحاظ ویژگی ،‌برودت ، دوام ، مصرف انرژی و غیره مطابق انتظارات و خواسته های معقول و منطقی مصرف کننده باشد .

۲ ـ هزینه و ارزش : محصول یا خدمات با ارزش و هزینه مناسبی عرضه می گردد .

۳ ـ‌ تحویل بموقع : موقعی که محصول یا خدمات مورد نیاز است بدون اتلاف زمان بموقع و سریع به مشتری ارائه شود .

۴ ـ خدمات بعد از عرضه : پس از فروش محصول باید خدمات بعد از فروش ، نصب و راه اندازی و یا بعد از ارائه خدمات باید خدمات بعدی و تکمیلی آن نیز ارائه گردد و بازخوردهای لازم از مشتری یا ارباب رجوع دریافت و تعدیلات لازم انجام پذیرد .

در شکل زیر ظرف کیفیت ، مفهوم نوین کیفیت ملاحظه می شود و برای مراقبت از آن باید از سه ابزار QC (‌کنترل کیفیت ) ، QI ( بیمه و پرداخت و جبران خسارت کیفیت ) ، QA (‌ تضمین کیفیت )

نگرشهای کیفیت :

45,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله حقوق مالکیت معنوی تجارت
  • مقاله حقوق تجارت
  • مقاله انگلیسی تجارت آزاد با ترجمه فارسی
  • مقاله اجاره، سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت در حقوق موضوعه ایران و فقه اسلامی
  • مقاله سیستم مدیریت تجارت یکپارچه
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۹ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.