مقاله تغییر ساختار سازمان ملل متحد


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله تغییر ساختار سازمان ملل متحد مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۵۰ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله تغییر ساختار سازمان ملل متحد  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه ۱
پیام دبیر کل به مناسبت روز ملل متحد ۳
پیام دبیر کل خطاب به همایش اصلاحات در سازمان ملل ۶
تاریخچه ۱۴
خاستگاه و ساختار ۱۷
مبنای تاسیس سازمان ملل، کنفرانس‌ها و اعلامیه‌ها ۴۸
اهداف و اصول ۵۱
اصلاح ساختار سازمان ملل نگرش‌ها و هدف‌ها ۵۹
تغییر ساختار در سازمان ملل ۹۷
اصلاحات در سازمان ۱۰۴
نکات کلیدی پیش نویس طرح اصلاحات ۱۱۶
سهم آفریقا از جهان ۱۲۲
بازخوانی نقش ایران در سازمان ملل ۱۲۸
تشکیلات ۱۴۶
گام بعدی ۱۸۰
هزاره جدید سازمان ملل متحد و حقوق بشر ۱۸۹
شورای امنیت ۲۲۵
گسترش شورای امنیت طرحها و دیدگاهها ۲۸۵
برنامه‌ای برای صلح و منشور ملل متحد ۳۰۸
سازمان ملل متحد اصلاحات یا درگوگونی ۳۲۶
عملکرد سازمان ملل در قرن ۲۱ ۳۳۳
ضمائم
فهرست منابع و ماخذ

«منابع و ماخذ»

کتابها و جزوات
۱- دکتر داوود آقائی- سازمان‌های بین المللی
۲- هوشنگ مقتدر- حقوق بین المللی عمومی
۳- نقش و جایگاه شورای امنیت در نظام نوین جهانی
۴- محمد شریف- بررسی دکترین نامحدود بودن صلاحیت شورای امنیت
۵- دکتر رضا موسی‌زاده- سازمان‌های بین الملل
۶- سازمان ملل متحد- دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی تهران ۱۳۷۰
۷- واقعیت‌های اساسی درباره سازمان ملل- اداره اطلاعات عمومی سازمان ملل- نیویورک ۱۹۹۵
۸- ساموئل هانینگتون – تمدن‌ها و بازسازی نظام جهانی
۹- دکتر داوود آقایی- نقش و جایگاه شورای امنیت در نظم نوین جهانی
۱۰- ناصر ثقفی عامری- سازمان ملل متحد مسئولیت حفظ و امنیت بین المللی
۱۱- آلوین تافله- جنگ و ضد جنگ
۱۲- آنتونیو کاسسه، حقوق بین الملل در جهان نامتحد- ترجمه مرتضی کلانتریان
۱۳- کلود آلبرکیباد- سازمان‌های بین الملل- ترجمه دکتر هدایت الله فلسفی
۱۴- هدایت الله فلسفی – سازمان‌های بین الملل- جزوه درسی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل
۱۵- هدایت الله فلسفی- سازمان‌های بین المللی جزو درسی دوره کارشناسی
مجلات و تشریات
۱- فصلنامه سیاست خارجی شماره ۲-۳
۲- مجله تحقیقات حقوقی شماره ۸
۳- ماهنامه سیاسی و اقتصاد- ۹۵و۲۱۵
۴- روزنامه ایران
سایت‌های اینترنتی

 

مقدمه:

بدون شک سازمان ملل متحد یکی از مهمترین سازمان‌های بین المللی می‌باشد که بعد از تشکیل و انحلال جامعه ملل که از دیدگاه کارشناسان به موفقیت چندانی دست نیافت توانست در پیشبرد اهداف خود به موفقیت‌های نسبی دست یابد از جمله در حل و فصل بحران‌های بین المللی، کمک به آوارگان ناشی از جنگ، زلزله و … تلاش برای مهار نمودن بحران‌های بین المللی و داخلی که توانست کارنامه قابل قبولی را از خود ارائه نماید.

نوید ساختار سازمان ملل  که حدود پنجاه و نه سال بعد از عمر این سازمان توسط کوفی عنان دبیر کل این سازمان داده شده است توانست به بحث مهمی در میان سیاستمداران تبدیل گردد سازمانی که به گفته دبیر کل سازمان ملل آقای کوفی عنان  می‌تواند بیش از این نقش مهمی در روابط بین الملل ایفا نماید!

آنچه امروز در سازمان ملل با آن روبه‌رو هستیم ساختار حقوقی ناهمگون با شرایط توزیع قدرت در روابط بین کشورها است. این شرایط سبب از بین رفتن هر گونه بازدارندگی و یکسویه شدن تصمیمات این نهاد به خصوص شورای امنیت  شده در حقیقت امروزه پس از تجربه جنگ دوم عراق با وجود مخالفت کشورهای جهان و حتی اعضای دائم شورای امنیت که به آن وقعی نهاد شده است این امر آشکار گردیده که تنها تعابیر موجود در منشور ملل متحده به گونه‌ای قابلیت تقسیم را دارا می‌باشد که آزادی عمل خطرناکی برای اعضای دائم شورا فراهم می‌کند بلکه بسیاری از اصول نادیده گرفته شده و اصول فرعی جدید جای آنها را می گیرد و ذهن را با این واقعیت روبه‌رو می‌کند که حقوق تنها توجیه کننده و نه محدوده کننده قدرت را بازی می‌کند.

باید بپذیریم که دایناسور سازمان ملل نیاز به کوچک شدن سریع و عادلانه شدن را دارد تا بتواند حافظ صلح قلمداد گردد. صلحی که نظم و آرامش را نمایندگی می‌کند و نه صلح عادلانه و اگر نه باید ما شاهد شکل‌گیری رژیم عرفی برای اعمال قدرت باشیم و آنچه پس از فروپاشی بلوک شرق آرام آرام در حال تولید است. ولی این را نباید از نظر دور داشت که با گسترش شورای امنیت امکان دستیابی به صلحی پایدار را خواهیم داشت.

در این مقال اندک ابتدا تاریخچه‌ای از سازمان ملل اهداف اصول آن خواهیم پرداخت و سپس بحث اصلی که راجع به تغییر ساختار سازمان ملل است را پیگیری خواهیم کرد.

مرحله بعد به سهم آفریقا از بازسازی و نقش ایران در سازمان ملل خواهیم پرداخت. بعد از آن فصلی نسبتا مهم در مورد حقوق بشر را از پیش رو خواهیم گذراند.

در آخر هم که به نتیجه‌گیری خواهیم پرداخت که آیا سازمان ملل اصلاح می‌شود و دگرگون و همچنین به نقش و عملکرد این سازمان بر قرن بیست و یکم خواهیم پرداخت.

سازمان ملل متحد:[۱]

تاریخچه:

در ۱۴ اوت ۱۹۴۱ در زمانی که آتش جنگ جهانی دوم در چهار گوشه ایران شعله ور بود. روز ولت رئیس جمهوری آمریکا و چرچیل نخست وزیر بریتانیا، بر عرشه یک کشتی جنگی در اقیانوس اطلس، اعلامیه‌ای را امضا کردند که به پیمان آتلانتیک معروف شد. در این اعلامیه دو سیاستمدار، علاوه بر ذکر اصولی مانند عدم توسعه طلبی ارضی، حقوق مساوی ملل اعم از غالب و مغلوب در انتخاب نحوه حکومت خود. دسترسی همه  ملل به منابع اقتصادی و آزادی بازرگانی، خود مختار و خلع سلاح، اظهار امیدواری کردند که پس از شکست آلمان صلح برقرار و امنیت برای همه تامین شود. اصولی که آینده‌ای بهتر را نوید می‌داد.

در اوایل ژانویه ۱۹۴۲ بیست کشور، از جمله آمریکا علیه فاشیسم وارد جنگ شدند و همان روز اعلامیه‌ای را امضا کردند که به «اعلامیه ملل متحد» معروف است.

بالاخره روز ولت، استالین و چرچیل در دسامبر ۱۹۴۳ در کنفرانس تهران مسئولیت خود و علیه دول متحد را در برقراری صلح دائمی و دور کردن خطر جنگ برای نسل‌های آینده اعلام کردند. تابستان سال ۱۹۴۴ در «دمبارتن اوکس» واشنگتن طرح‌هایی که وزارت امور خارجه آمریکا با سایر دول طول دو سال برای ایجاد چنین سازمانی تهیه کرده بود، مطالعه و پیشنهادی تهیه شد که اگر چه  اساسنامه تشکیل سازمان ملل متحد نبود، اما هدف سازمان، نحوه همکاری دول برای تامین صلح و حل مشکلات و مسائل انسانی و اجتماعی و اقتصادی را توصیف می‌کرد.

باید اذعان نمود که امروزه یا سازمان نقش مهمی در زندگی بین المللی و وسیله ارزنده‌ای در به ثمر رساندن صلح جهانی به شمار می‌آید.

مقر کنونی سازمان ملل متحد در ساختمان مخصوصی در شهر نیویورک واقع است.

امروزه ۱۸۸ کشور عضویت سازمان ملل را دارا می‌باشند اما تعداد محدودی از کشورها به دلایل گوناگون در این سازمان عضویت ندارند. این کشورها عبارتند از: تایوان (چین ملی سابق) سوئیس، واتیکان (سریر مقدس) دارای ناظران دائم در سازمان می‌باشند.



[۱] -سازمان‌های بین المللی- دکتر داوود ‌آقایی

سازمان ملل متحد: خواستگاه، ساختار[۱]

عنوان «ملل متحد» توسط پرزیدنت فرانکلین د. روز ولت ابداع شد  و برای نخستین بار در اول ژانویه ۱۹۴۲، در جریان جنگ جهانی دوم، هنگامی که نمایندگان ۲۶ ملت  تعهد دولت‌های خود را به ادامه مبارزه مشترک در مقابل نیروهای محور اعلام می‌داشتند، در «اعلامیه ملل متحد» ذکر گردید.

منشور ملل متحد توسط نمایندگان ۵۰ دولت جهان که طی روزهای پایانی جنگ جهانی دوم، از ۲۵ آوریل تا ۲۶ ژوئن ۱۹۴۵ در کنفرانس ملل متحد پیرامون سازمان بین المللی در سانفراسیسکو گرد آمده بودند، به نگارش درآمد. پیش نویس این کشور بر اساس پیشنهادهایی تنظیم یافت که در جریان برگزاری جلسه‌ای طی ماه‌های اوت و اکتبر ۱۹۴۴ در دامبارتورن اوکزاستیت در واشینگتن، توسط نمایندگان اتحاد شوروی، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، چین و فرانسه [۲]تهیه شده بود. نمایندگان ۵۰ دولت شرکت کننده در کنفرانس روز ۲۶ ژوئن ۱۹۴۵ منشور را امضا کردند. لهستان، که امکان شرکت در جلسه مذکور را نیافته بود، بعدا این منشور را امضا کرد و در زمره ۵۱  عضو بنیانگذار سازمان ملل متحد جای گرفت.

سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۴ اکتبر ۱۴۵، هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، چین، فرانسه و اکثریتی از امضا کنندگان دیگر منشور ملل متحد را مورد تصویب قرار دادند، رسما موجودیت پیدا کرد. همه ساله، روز ۲۴ اکتبر به عنوان روز سازمان ملل متحد جشن گرفته می‌شود.

منشور ملل متحد

منشور ملل متحد، سندی که سازمان ملل بر مبنای آن بنیاد نهاد شده است، حقوق و تکالیف کشورهای عضو را بیان می‌دارد و ارگان‌ها و روش‌های کار سازمان را بنا می‌نهد.

این منشور،  که یک معاهده بین المللی محسوب می‌شود، اصول عمده روابط بین المللی را از برای حاکمیت کشورها تا ممنوعیت استفده از زور در روابط بین الملی و حقوق انسانی اساسی که همه زنان و مردان به یکسان حق برخورداری از آن را دارند- در سطح جهانی تدوین کرده است.

منشور با مقدمه‌ای آغاز می‌شود و بخش‌هایی پیرامون مقاصد و اصول سازمان ملل متحد، عضویت در آن، ارگان‌های سازمان، فیصله مسالمت‌آمیز اختلافات، اقدام در قبال تهدید صلح، نقض صلح و اعمال تجاوزکارانه، همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی، و سرزمین‌های غیر خود مختار را در بر می‌گیرد.

مقدمه منشور

مقدمه منشور بیانگر آرمان‌ها و هدف‌های مشترک همه ملت‌هایی است که دولت‌های آنها برای برپایی سازمان ملل متحد دست به دست هم دادند:

ما مردم ملل متحد با تصمیم

به محفوظ داشتن نسل های آینده از بلای جنگ، که دو بار مدت یک عمر انسانی افراد بشر را دچار مصایب غیر قابل بیان نموده، با اعلام مجدد ایمان خود به حقوق اساسی بشر و  به حیثیت و ارزش شخصیت انسانی و به برابری حقوق مرد و زن و همچنین این ملت‌ها، از بزرگ و کوچک، به ایجاد شرایط لازم برای حفظ عدالت و احترام به الزامات ناشی از پیمان‌ها و سایر منابع حقوق بین المللی و کمک به پیشرفت اجتماعی وشرایط زندگی بهتر با آزادی بیشتر، بر آن شده‌ایم که:

به منظور نیل به این هدفها

به بردباری و مدارا در برای یکدیگر، و زیستن در کنار یکدیگر چونان همسایگان خوب، و متحد ساختن قوای خود برای حفظ صلح و امنیت بین المللی، و قبول اصول و برقراری روش‌هایی که عدم استفاده از نیروی مسلح را  جز در جهت تامین منافع مشترک تضمین نماید، و به کار گیری سازواره بین المللی در راه پیشبرد آرمان ترقی اقتصادی و اجتماعی همت گماریم.

و از این روی،دولت‌های متبوع ما توسط نمایندگان خود که در شهر سانفراسیسکو گرد آمده‌اند و اختیارات تامه آن ابراز و صحت و اعتبار آن محرز شناخته شده است، نسبت به این منشور ملل متحد موافقت حاصل نموده‌اند. و بدین وسیله یک سازمان بین المللی را که سازمان ملل متحد نامیده خواهد شد، بنیان می‌نهند.



[۱] -واقعیت‌های درباره سازمان ملل- سازمان ملل ۱۹۹۵

[۲] -این پنج کشور به صورت اعضای دائمی شورای امنیت درآمدند.

120,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله سازمان ملل متحد و حل بحران هاى بین المللی
  • پایان نامه بررسی اعتبار حقوقی قطعنامه‌ها و وتو‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و ارتباط آن با وضع موجود
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.