مقاله روستای میرطالقان


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله روستای میرطالقان مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۸۴صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله روستای میرطالقان نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

مقدمه :   ۱
تعریف روستا :   ۱
تعاریف دیگر :   ۱
ویژگیهای جمعیتی روستا به تفکیک به دو گروه های سنی و جنسی :   ۲
بررسی موقعیت شهرستان طالقان   ۳
آشنایی با میر روستای ‹‹  میر ›› طالقان   ۵
آب وهوا   ۷
بررسی منابع تامین آب آشامیدنی و کشاورزی روستا :   ۷
راههای مهم ارتباطی طالقان   ۹
موقعیت و دسترسی به روستا   ۱۰
حریم روستا   ۱۰
تعیین حوزه نفوذ روستا   ۱۲
حوزه‌های نفوذ روستا   ۱۶
حوزه‌های نافذ روستا:   ۱۶
آثار تاریخی   ۱۹
شناخت و بررسی علل پیدایش روستا   ۱۹
مراحل توسعه روستا   ۲۰
حریم راههای روستایی :   ۲۰
بررسی ویژگیهای جمعیتی روستا (تعداد جمعیت و خانوار، نرخ رشد، بعد خانوار، آموزش، سواد و …)   ۲۲
میزان جمعیت و نرخ رشد   ۲۲
تعداد و بعد خانوار   ۲۳
ساختار سنی و جنسی جمعیت   ۲۴
نرخ رشد   ۲۵
مهاجرت   ۲۶
ویژگیهای اقتصادی   ۲۸
اقتصاد قدیم قبل از میلاد مسیح   ۲۸
بخش کشاورزی   ۲۸
دامداری   ۲۹
بخش صنعت و ساختمان   ۲۹
بخش خدمات   ۳۰
بررسی کاربریهای موجود   ۳۰
کاربری مسکونی   ۳۱
کاربری تجاری   ۳۲
کاربریهای آموزشی   ۳۳
کاربری مذهبی   ۳۳
تاسیسات و تجهیزات   ۳۴
حمل ونقل و انبار   ۳۴
دامداری ومرغداری   ۳۴
باغات   ۳۴
اراضی بایر   ۳۵
سطح و سرانه راهها   ۳۶
نوع مالکیت اراضی   ۳۶
طبقه‌بندی اراضی کشاورزی   ۳۷
پوشش گیاهی   ۳۸
بررسیهای اقتصادی   ۳۹
دام، طیور و پرورش زنبور عسل   ۴۲
دامداری   ۴۲
طیور   ۴۳
کندوداری   ۴۴
صنعت   ۴۵
معدن   ۴۶
عملکرد غالب اقتصاد در شهرستان   ۴۶
مطالعات اجتماعی و اقتصادی   ۴۷
شناسائی منطقه (حوزه نفوذ):   ۴۸
منطقه قراردادی و منطقه‌ کاربردی:   ۴۹
تعیین حوزه نفوذ روستا با توجه به شاخصهای گوناگون جغرافیائی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی:   ۵۰
مقایسه دو روش:   ۵۲
فرهنگ ونژاد دین ساکنین :   ۵۲
مشاهیر قبل و بعد از انقلاب اسلامی:   ۵۳
نحوه ی ساخت در وپنجره واصطلاحات روستایی:   ۵۵
نوع سازه های بکار رفته در ساخت خانه :   ۵۶
المان با استفاده از عناصر زیبایی :   ۵۶
عمران و نوسازی روستاها   ۵۶
بهداشت و درمان   ۶۱
چگونگی زندگی اهالی روستا در قدیم :   ۶۲
باغات و مزارع روستای میر طالقان   ۶۵
نحوه ی معماری و استقرار ساختمانهای قدیم و جدید :   ۶۸
بررسی معماری وترکیب فضاهای مسکونی و واحدهای همسایگی   ۶۸
مصالح :   ۷۰
امکانات و موانع توسعه   ۷۱
امکانات توسعه   ۷۱
اراضی بایر داخل بافت کالبدی   ۷۱
دامداریها و مرغداریها   ۷۱
ساختهای مخروبه   ۷۲
پیش بینی عملکرد اقتصاد   ۷۲
ضوابط و مقررات احداث ساختمان با توجه به معیارهای اقلیمی   ۷۲
ضوابط و مقررات ساختمان با توجه به اصل ‹‹ اشراف گرایی››   ۷۳
ضوابط و مقررات در حوزه کاربری مسکونی   ۷۴
مقررات تفیک اراضی   ۷۴
مقررات احداث ساختمان   ۷۴
مقررات تفکیک اراضی   ۷۶
مقررات احداث ساختمان   ۷۶
ضوابط و مقررات مربوط به غسالخانه و گورستان   ۷۷
غسالخانه   ۷۷
گورستان   ۷۷
منابع و مآخذ :   ۷۹

منابع و مآخذ :

کتاب مشاهیر طالقان

کتاب تاریخچه روستای میر طالقان ، تالیف دکتر بهمن خستو

مقدمه :

تعریف روستا :

در مورد روستا و ده تعاریف متعدد و زیادی گفته شده ، ده یا روستا که در کتاب های نشر قدیم به صورت دیه هم دیده می شود ، در زبان پهلوی ، ده ( deh) در پارسی باستان (dahya) به معنی سرزمین و در اوستا به شکل دخیو آمده است .

در ایران ، ده از قدیمی ترین زمان یک واحد اجتماعی و تشکیلاتی و جایی بوده است که در آن گروههایی از مردم روستایی برای همکاری در زمینه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی گرد هم تجمع یافته اند . ده اساس زندگی اجتماعی ایران را تشکیل می دهد و اهمیت آن به اعتبار یک واحد تشکیلاتی  است در سراسر قرون وسطی و از آن پس تا به امروز برقرار بوده است .

تعاریف دیگر :

در عرف ده عبارت است از محدوده ای از فضای جغرافیایی است که واحد اجتماعی کوچکی مرکب از تعدادی خانواده که نسبت هم دارای نوعی احساس دلبستگی ، عواطف و علائق مشترک هستند، در آن تجمع می یابند و بیشتر فعالیت هایی که برای تامین نیازمندیهای زندگی خود انجام می دهند ، از طریق استفاده و بهره گیری از زمین و در درون محیط مسکونی شان صورت می گیرد ، این واحد اجتماعی که اکثریت افراد آن به ک ار کشاورزی اشتغال دارند و در عرف محل ده نامیده می شود .

پلاسید رامبد (Placide ramboud) جامعه شناسی فرانسوی می گوید : ده واحد اجتماعی ویژه ای است که با یک فضا در ارتباط متقابل است و این فضا به عنوان یک عنصر ضروری در نظام اجتماعی ده روس گلاس می نویسد . برای ما صفت روستایی دارای مفهوم مطبوع و مطمئنی است . زیبایی ، سادگی ، راحتی ، فراغت ، منظره های دلگشا، آزادی ، صلح و صفا و آرامش است .

ویژگیهای جمعیتی روستا به تفکیک به دو گروه های سنی و جنسی :

تعداد مردها

تعداد زن ها

کل جمعیت

۲۰۰

۱۸۵

۳۸۵

تعداد خانواد میر

۲۲۸

بررسی موقعیت شهرستان طالقان

طالقانی که از ۸۷ روستا تشکیل شده است دره ی بزرگ از شرقی ترین نقاط آن رودخانه شاهرود سرچشمه گرفته و پس از پیمودن طالقان با رودخانه الموت ترکیب و به قزل اوزن که از زنجان و میانه می آید می پیوند و در نزدیکیهای منجیل به صورت سفید رود از سد سفید رود گذشته و در گیلان به دریای خزر می ریزد .

در دو دامنه ی جنوبی و شمالی این رودخانه روستاهای طالقان قرار دارند که به ترتیب از شرق به غرب به سه قسمت بالا طالقان ، میان طالقان و پایین طالقان تقسیم شده است . طالقان از شمال به سلسله جبال البرز و روستاهای تنکابن و الموت محدود بوده و از جنوب به بخش ساوجبلاغ و دهستان منشکل دره منتهی می گردد .

روستاهای طالقان به نقل از اسامی روستاهای کشور به ترتیب حروف الفبا چنین است:

اوانک ، اورازان ، آئین کلاته ، آرموت ، آرتون ، آسکان، ابصار(اوصار)، امیرنان، اسفاران، اوچان، انگه ، آردکان، اهوارک ، باریکان ، بزه ، بزج ، پرکه ، پرده سر ، پراچان ، تاریان ، تکیه آرموت ، تکیه جوستان ، تکیه ناوه ، جزینان(گزینان)، جزن(گزن) ، جوشان ، حسنجون، حصیران ، خودکاوند ، حسنبان، خیکان ، خچیره ، خوران ، خورانک ، دیزان ، ده در، دراپی ، دنبلید، روشتابدر، زیدشت ، سگراتچال ، سفخچانی ، سوهان ، سمق آباد ، سنگ بن ، سید آباد ، سفید گوران ، سگران ، شهراسر، شریف کلایه ، شهرک ، صالح آباد ، عالی سر، عالیده ، فشندک ، کرود ، کوئین ، کرکبود ، گلیرد ، کش ، کشرود ، کجیران ، کلانک ، کلارود ، کماکان ،  کولج، گوران ، گته ده ، گلینک، گراب ، میراش، مرجان ، مهران ، لهران ، میر، موچان ، میاوند، ناریان ، نساسفلی، نساعلیا،نوده ، نویزک، نویز، وشته ، ورکش ، هرنج، هشان.

از آنجایی که روستاهای طالقان در ارتفاعات و دامنه ی جبال البرز است زمستانهایی سرد و در سایر فصول هوای مطبوع و خنکی داشته ودور از هر گونه آلودگی های هوای شهری است .

آب های خنک و گوارای چشمه ها ، باغات و مزارع  و مراتع سرسبز ، لطافت و زیبائی حاصی به این روستاها می دهد. افراد بومی این روستاها غالبا به کشاورزی و دامداری و نگهداری خانه ها و امور دیگر اشتغال داشته و خانواده های زیادی که شهرنشین هستند غالبا برای گذراندن تعطیلات تابستانی در روستای خود سکونت خواهد کرد ، در حال حاضر اکثر روستاهای طالقان دارای مدرسه ، راه شوسه ، برق ، آب لوله کشی و تلفن بوده و در مراکزی نیز درمانگاه موجود است .

آشنایی با میر روستای ‹‹  میر ›› طالقان

‹‹ میر ›› به معنای بزرگ واز نظر لغوی مخفف امیر نیز آمده است در گذشته و حال از بزرگترین روستاهای پایین طالقان محسوب می شود. فاصله تهران تا میر ۱۵۲ کیلومتر است که ۱۰۰ کیلومتر آن بزرگراه تهران – قزوین است .

این روستا در حال حاضر دارای راه شوسه ، برق ، آب لوله کشی ، مدرسه وتلفن خانه می باشد .

ارتفاع این روستا از سطح رودخانه تا سطح دریای آزاد حدود ۱۸۰۰ متر است و فشار هوا نیز کمتر از فشار هوای تهران حدود ۶۱۱ میلیمتر جیوه با ورزن مخصوص ۰۲۸/۱ کیلوگرم به متر مکعب است . حداکثر متوسط درجه حرارت در سایه برای یک ماه گرم تابستان حدود ۳۳ درجه سانتی گراد یعنی حدود ۶ درجه کمتر از هوای تهران است و حداقل متوسط درجه حرارت در یک ماه سرد زمستان (۱۱-) درجه سانتی گراد که حدود ۶ درجه سردتر از هوای تهران است .

رطوبت نسبی تابستاتی نیز در این منطقه حدود ۲۰ درصد است .طول جغرافیایی میر از نصف النهار مبدا   شرقی و عرض جغرافیایی آن  شمالی می باشد . هوای خنک و دور از هر گونه آلودگی هوا و صدا ، آبهای گوارای چشمه ها ، مناظر زیبای باغها ، کوهها و مزارع و مراتع این روستا و همچنین ارتباط بیشتر با اقوام و دوستان موجب شده تا اهالی خصوصا در ایام تابستان جهت استراحت و تجدید قوا و تضمین سلامت خود به این روستا بیایند .

در قدیم مردم پائین طالقان از این روستا عبور کرده و از راه مالرو ‹‹ گردنه سلمبار›› به تنکابن می رفتند . غالبا اهالی این روستا املاک متعددی در دیگر روستاهای پایین طالقان و میان طالقان و روستاهای الموث داشته اند . در حقیقت بزرگان پایین طالقان غالبا در میر بوده اند .

محدوده مسکونی این روستا از شمال به کابار ، از جنوب به رجی سر ، از شرق به جوری زمین  و از غرب به پایانه میر محدود می گردد . قسمت شرقی روستا به جور محله ، و قسمت غربی روستا به جیر محله و قسمت میانی روستا به میان محله و قسمت شمالی گرمودر با آن درست محله نامیده می شود، گفته می شود که در گذشته محل میر در بنه خانه ای کند و خزه ای دیم بوده و محله میر فعلی پایین دشت و جوری زمین ، سرین دشت نام داشته است .

البته محدوده کلی روستا از شمال به کوههای الموت ، از جنوب به کوههای خورانک و خوران و امیرنان ، از شرق به کوههای لهران و موچان و از غرب به کوههای اوچان محدود می گردد .

اهالی بومی این روستا غالبا به دامداری ، کشاورزی و نگهداری خانه ها و بنائی و کارگری اشتغال دارند و تمام سال را در روستا هستند ، درحالیکه اکثر اهالی این روستا فقط در فصل تابستان به روستا آمده و در سایر فصول در شهرهای تهران ، چالوس ، نوشهر ، تنکابن  ، عباس آباد ، نشتارود کرج و سایر شهرهای کشور یا در ادارات دولتی وغیر دولتی شاغل بوده ویا به تجارت و باغذاری و کشاورزی و یا به حرفه دیگر اشتغال دارند .

آب وهوا

با توجه به موقعیت روستا ها ‹‹ بالا طالقان ›› ۱ تا ۳ درجه سانتی گراد سردتر و ‹‹ پایین طالقان ›› ۱ تا ۳ درجه سانتی گراد گمتر از ‹‹ میان طالقان›› است ( معمولا به ازا هر ۱۵۰ متر ارتفاع حدود یک درجه سانتی گراد درجه حرارت کم می شود )

 

بررسی منابع تامین آب آشامیدنی و کشاورزی روستا :

(منبع آب لوله کشیچشمه ها )

–        چشمه کابار

–        سرچشمه

–        یراکرسی چشمه

–        چشمه کچل دره

–        حیری چشمه

–        زمینی چشمه

–        پیسن دره ای چشمه

–        کوانکی چشمه

کوههای میرطالقان که غالبا در شمال و شمال شرقی و شمال غربی روستا قرار گرفته است به شرح زیر است :

کوری سر، شهوردی خاک ، اسپی سنگان ، زراورمازی گردن ، میانین دره ، خزی سر، کوانکی چشمه ، دریاوک، کندسرکی گردن ، دورانی دره ، اسب نشینی ، تله ، زردولچال، چپه دره ، غازمینار، چیپرکش، الهوچال، دنگاچال، سیفاچال، ازانی خرطو، وی ماز ، غورچال، همرابن، طویلی در، وزدره، شاهین دره ، میان کوه ، چوکی لانه ، تری بن ، رشنووروند، خرنای دره ، لم چاله ، برنو، سری گل گنده ، لطان، رونا ،کندوی دیم ، زردتله ، آقای کین مال ، آقالی خری پرتگاه ، پلنگ لهانی بور،گوتله ، ماله سنگ ، احمد بیکی تله ، پسین دره ، پس محله پشت ، قبله ای تله ، دروازکی دره ، میخ تله وغیره..

البته این اسامی به دلایلی نامگذاری شده اند که بطور نمونه مواردی را ذکر می کنیم . مثلا زراوارمازی گردن به معنای گردنه ای است که از راه مازندران است ، با اسب نشینی تله ، کوه سنگی است که شبیه زین اسب است ، و یا سیفاچال گفته می شود . در گذشته درخت سیب محلی داشته است ، و یا زردولچال، شاید زرد گلچال بودهاست چون در تابستان گلهای زردی دارد ، یا قبله ای تله چون قبله میر به سمت قله آنست و همینطور است برای سایر اسامی کوهها .

در بعضی از این کوهها غارهایی هم دیده می شود که پناهگاهی در هنگام بارندگی بهاری و همچنین آفتاب تند تابستان کوهستان است ، نمونه ای از این غارها که به ( اسکول ) نامیده می شود عبارتند از : فاطمه ای اسکول ، خراسکول، گل چالی اسکول، دورانی دره ای اسکول ، محمد باقری اسکول و غیره

راههای مهم ارتباطی طالقان

راه طالقان – قزوین از طریق ناوه – قاضی کلایه – گزنه

راه طالقان – قزوین از طریق کماکان – کلانک – فشکلدره

راه طالقان – آبیک از طریق زیدشت – گردنه ابراهیم آباد – صمغ‌آباد – زیاران این راه تنها راه ورودی جاده‌ای است که از محورهای ارتباطی کرج – قزوین (بعد از کار خانه سیمان آبیک) منشعب می‌شود و پس از عبور از زیاران و صمغ‌آباد به طالقان منتهی می‌شود.

راه طالقان – قزوین از طریق پرکه‌ئه رودبار مخمد زمان خانی

راه طالقان – ساوجبلاغ از طریق فشندک – میناوند – گردنه تنگ‌دره – هیو – فشند

راه طالقان – براغان از طریق گوران – گلیرد – گردنه مامشکه در ولیان – براغان

راه طالقان – لوراء از طریق جوستان – گنه‌ده – آزاد‌بر

راه طالقان – کلاردشت از طریق جوستان – ناریان – گردنه دریچه – دلیر

راه طالقان – چالوس از طریق جوستان – ده‌در – گردنه ماس چال – انگران – دزد بن (دیزبن)

راه طالقان – چالوس از طریق جوستان – آسکان – سیاه‌بیشه – گردنه چم – دزد‌بن (دیزبن)

راه طالقان – تنکابن از طریق جوستان – مهران- گردنه صاد – آبگرم دهستان سه‌هزار – درجان

راه طالقان – الموت از طریق کولج – حسنجون – نگار چشمه – گردنه مالخانی – آوه – مدان – شهرک (الموت)

موقعیت و دسترسی به روستا

حریم روستا

مطابق مصوبه ستاد مرکزی هیاتهای واگذاری و احیاء اراضی ، حریم روستا عبارت از مقدار زمین مواث( اعم از مراتع وغیره ) اطراف روستا است که صرفا به مصالح و منافع آن وابسته است و جهت کمال انتفاع و رفع نیازهای طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد . به نحوی که اگر استفاده آن منبع شود ، عادتا به زحمت افتاده و دچار مشکل می گردند .

–        مرجع تشخیص حریم روستا ، طرح هادی روستایی مصوب و یا هیات واگذاری زمین است .

–   حریم روستا در حکم املاک عمومی روستا است و یا احیاء قابل تملک نمی شود و اهالی تنها حق اولویت در بهره برداری از آن دارند .

–        با مخروبه یا متروکه شدن روستا ، حریم آن نیز حکم عمومی حریم را نخواهد داشت.

–   نحوه استفاده از اراضی ، احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها ، صدور پروانه ساختمان و اعمال نظارتهای لازم برای اینکه ساختمان طبق مشخصات و شرایط و ضوابط مندرج در پروانه ، بنا گردد. به عهده مرجعی خواهد بود که در هر ناحیه توسط استانداری تعیین گردد . مناطقی که صدور پروانه ساختمان و اعمال نظارت در آنها الزامی است به این شرح می باشند :

الف : مناطق مجاور شهرهای بزرگ یا حدفاصل شهرهای نزدیک به هم امکان توسعه و اتصال آنها به یکدیگر وجود دارد و همچنین اراضی مجاور و نزدیک به راههای مواصلاتی کشور .

ب: مناطق حساسی که در طول راههای بعد از منتهی الیه نوار حفاظتی یا حریم قانونی راه ممکن است مورد ساخت و ساز قرار گیرند و به تشخیص کمیسیون ماده ۱۳ این آئین نامه احداث بعضی از ساختمانهای مجاز در آنها مشمول صدور پروانه و نظارت ساختمانی می گردد .

ج: مناطقی که بنا به مقتضیات محل به پیشنهاد استاندار و تصویب کمیسیون موضوع ماده ۱۳ این آئین نامه با اعلام قبلی و انتشار آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار محلی و مرکز احداث تمام یا بعضی از انواع ساختمانها در آنها مشمول دریافت پروانه می گردد .

تعیین حوزه نفوذ روستا

روش مورد استفاده مطالعه حاضر، همان‌طور که اشاره شد روش تحلیل جریانهاست. در این روش جریانها به صورتهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، خدماتی و … دیده می‌شوند. البته این جریانها در ارتباط ما در شهر و یا یک شهر بزرگ با اقمار آن مشاهده می‌شوند لذا تمام مواردی که ذکر می‌شود جهت تعیین حوزه نفوذ یک روستا قابل استفاده نیست. به همین دلیل جریانهایی که ممکن است بین دو روستا وجود داشته باشد از میان موارد ذیل انتخاب شده و بر اساس آنها پرسشنامه‌ای تنظیم می‌شود که نتایج آن حوزه نفوذ روستا را مشخص می‌کند.

جریانهایی که می‌توانند حوزه نفوذ یک مادر شهر و یا یک شهر بزرگ را مشخص کنند به شرح زیر است:

سفرهای روزانه به قصد کار: مطالعه در منشاء جغرافیایی مهاجران روزانه‌ای را که به طور مستمر حداقل پنج ساعت از وقت خود را در شهر می‌گذرانند و در جابجایی روزانه حداکثر سه ساعت از وقت خود را تلف می‌کنند جهت جمع‌آوری اطلاعات در این زمینه می‌توان به ایستگاههای راه‌آهن، بنگاه‌های حمل و نقل جاده‌ای و … مراجعه کرد.

تعداد و مسیر ترنها: در کشورهایی که ترن به عنوان یک وسیله نقلیه عمومی بخش قابل توجهی از جابه‌جایی‌های روزانه را عهده دارد. نوسان تعداد ترنها و مسیر محورهای موجود می‌تواند حوزه نفوذ شهر را مشخص کند.

ارتباطات: روابط تلفنی به مقصد شهری معین روشنگر میدان نفوذ شهر است که کم و بیش با میدان نفوذ بازرگانی شهر مطابقت دارد.

لیست‌های انتخاباتی: مطالعه در لیستها و فیشهای روشنگر فضای  مهاجرپذیری و مهاجرفرستی شهر و در نتیجه میدان نفوذ و جاذبه شهر است. لیستها و فیشهای انتخاباتی حاوی اطلاعاتی است که وضعیت رأی‌دهنده را از بعد مهاجرت و زمان سکونت دایم شخص در شهر موردنظر مشخص می‌کند.

تنظیم منحنی‌های همزمان: حرکت روزانه نیروی فعال ناحیه به سوی شهر با در نظر گرفتن وسایل و زمان جابه‌جایی می‌تواند  بیانگ میدان نفوذ شهر باشد. اصولاً مبدا محاسبه، ایستگاههای راه‌آهن و ترمینالهای اتوبوس حومه‌ها، شهرکها، شهرهای مختلف ناحیه‌ای است که روزانه نیروی انسانی خود را  به شهر مورد مطالعه اعزام می‌:ند. البته با تکامل تکنیک و سرعت‌ یابی وسایل نقلیه ارتباطی میدان پرتوافشانی و جاذبه شهر نیز توسعه می‌یابد.

تعیین کانونهای تولیدات کشاورزی ناحیه: محصولات کشاورزی به ویژه محصولات فاسد شدنی مانند میوه و سبزی و شیر که روزانه به شهر فرستاده می‌شود، می‌تواند میدان جاذبه و نفوذ شهر را مشخص کند.

خرید از فروشگاههای بزرگ: مطالعه در منشاء جغرافیایی خریداران فروشگاههای بزرگی که به شهر می‌آیند و تعیین شعب نمایندگی‌های فروش تولیدات کارخانه‌های شهر که در بخشهای مختلف پراکنده شده‌اند، می‌تواند به تعیین حوزه نفوذ شهر کمک کنند.

استفاده از خدماتی درمانی از درمانگاهها، بیمارستانها، داروخانه‌ها و … بهره‌مند می‌شوند نیز می‌توان در تعیین حوزه نفوذ موثر باشد.

حوزه عمل اداری، فرهنگی و آموزشی: علاوه بر موارد فوق، استفاده از مراکز اداری فرهنگی و آموزشی نیز از جمله شاخصهایی تفضیلی است که از آنها می‌توان حوزه نفوذ استخراج کرد. در این مطالعه، شاخصهای شماره ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ که به ترتیب عبارتند از: خرید فروشگاههای بزرگ، استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی (درمانگاهها، خانه بهداشت، دامپزشکی، دندانپزشکی و …) و برای شاخص آموزشی، (مدرسه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) و برای شاخص خرید از فروشگاههای بزرگ که پس از تعدیل به (خرید از فروشگاهها) تغیر یافت (بقالی‌ها، خرده‌فروشها و فروشگاههای لوازم کشاورزی و …) مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

پس از انتخاب شاخص‌ها، پرسشنامه‌ای تدوین شد که در ستون آن شاخصها و خدمات و در ردیف آن روستاهایی که از امکانات و خدمات روستایی مورد نظر بهره‌مند می‌‌شوند مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای تدقیق کار تعداد جمعیت آبادیهای سرویس‌گیرنده نیز مشخص شده است. همچنین در این پرسشنامه مشخص می‌شود که روستای مورد مطالعه دارای چه امکانات و خدماتی است. نتایج حاصله نشان می‌دهد که هر یک از امکانات و خدماتی‌که در این روستا وجود دارند چه آبادیهایی را تحت پوشش قرار داده است و در پایان، آبادیهایی که از اکثر خدمات موجود در روستا استفاده می‌کنند جزء حوزه نفوذ آن روستا محسوب شده‌اند.

روستای میر فاقد بسیاری از خدماتی که بتوانند شاخص‌های فوق‌الذکر را پوشش دهند می‌‌‌باشد.

روستای میر تحت حوزه نفوذ ۱- شهر طالقان ۲- شهر کرج ۳- شهر تهران می‌باشد، که اهالی این روستا عمده خدمات  بالادست خود را که از آن جمله می‌توان به خدمات درمانی – مراکز خرید – مراکز اداری – مراکز بهداشتی – مراکز تاسیساتی اشاره کرد، به این سه شهر مراجعه می‌کنند.

حوزه‌های نفوذ روستا

 

70,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.