مقاله شش سیگما (نوین ترین رویکرد ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات)


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله شش سیگما (نوین ترین رویکرد ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات) مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۸۶  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله شش سیگما (نوین ترین رویکرد ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات) نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

فصل اول- مفاهیم
۱-۱ تاریخچه شش سیگما
۲-۱ منظور از شش سیگما چیست؟
۳-۱ شش سیگما به عنوان مقیاس آماری
۴-۱  شش سیگما به عنوان یک هدف
۵-۱ شش سیگما به عنوان سیستم مدیریتی
۶-۱ سه مسیر اصلی در اجرای شش سیگما
۷-۱ افراد متخصص در شش سیگما
۸-۱ وظایف جدید برای کارکنان
۹-۱ تحلیل علل بالقوه مسائل/تجزیه و تحلیل شکست و آثار آن در مستند سازی فرایند
۱۰-۱  تحلیل ذینفع
۱۱-۱ نمودار میدان نیرو
۱۲-۱ مستند سازی فرآیند
۱۳-۱ کارت امتیازی متوازن شده و صفحه کنترل داشبورد فرایند
۱۴-۱ شش نکته درباره شش سیگما
فصل دوم: مسئولیت های شش سیگما
۱-۲ رویکرد شش سیگما
۲-۲ پویایی تیم های شش سیگما عامل حیاتی موفقیت پروژه
۳-۲ پویایی تیم چیست؟
۴-۲ نقش و مسئولیت های تیم شش سیگما
۵-۲ نقش قهرمان قبل از تشکیل تیم پروژه
۶-۲ فرایند حل مساله شش سیگما
فصل سوم:  چرخه عمرتیم مدل حل مسئله
۱-۳ چرخه عمر تیم DMAIC
۲-۳ مدل حل مساله DMAIC
فصل چهارم: سازمان دهی اطلاعات
۱-۴ نگاهی به جعبه ابزار شش سیگما
۲-۴ ابزارهای تولید ایده و سازمان دهی اطلاعات
۳-۴ نمودار خویشاوندی
۴-۴ نمودار درختی
۵-۴ نقشه کلی فرایند SIPOCC
۶-۴ فلوچارت (نقشه فرآیند)
۷-۴ نمودار علت و معلول یا استخوان ماهی
فصل پنجم: جمع آوری اطلاعات
۱-۵ ابزارهای جمع آوری اطلاعات
۲-۵ ابزارهای تحلیل داده ها و فرایند
۳-۵ داده های جمع اوری شده و آمارهای مربوطه
۴-۵ نمایش داده ها با نمودار هیستوگرام
۵-۵ بررسی مقدار کلی زمان دفاع
۶-۵ تحلیل فعالیتهای با ارزش افزوده یا بدون ارزش افزوده
۷-۵ خلاصه شش مطلب درباره شش سیگما
۸-۵ نمودارها و گراف ها
۹-۵  ابزارهای تحلیل آماری
۱۰-۵ ابزارهای مدیریت فرآیند
نتیجه گیری
منابع

منابع  و مآخذ:

۱)     بری فوگل، ساموئل وینددسور، شش سیگما برای سازمانهای خدماتی، ترجمه رسول نورالنساء، عباس سقایی، کامراان پی نیر ۱۳۸۵ ناشر : مترجم

۲)     پیتر پند و دیگران، شش سیگما چیست، ترجمه دکتر رسول نورالنساء و امیر صالحی پور و دکتر عباس سقائی ،۱۳۸۳،انتشارات علم و صنعت

۳)     جرج اکس، پویایی تیم های شش سیگما، ترجمه محسن انصاری و حجت انصاری

۴)     رضایی، کامران، شش سیگما، ۱۳۸۲، نشر آتنا

۵)     ساموئل ویندسور، شش سیگما برای سازمانهای خدماتی، ترجمه دکتر رسول نورالنساء و امیر صالحی پور و دکتر عباس سقائی و کامران پی نبر، ۱۳۸۵، ناشر مترجم

۶)       مایک جورج و دیو رولندز و بیل کاستل، شش سیگمای ناب چیست؟ ترجمه دکتر رسول نورالنساء دکتر عباس سقائی ،۱۳۸۴، ناشر مترجم

۷)     مسیح قشقایی، محمدعلی، شش سیگما و ایزو ۹۰۰۰ صنایع دفاعی اصفهان

۸)     مهربان، رضا، انحراف معیار ششگانه، ۱۳۷۸، انتشارات ترمه

مقدمه

          شش سیگما به عنوان یکی از نوین ترین رویکرد های ارتقاء کیفیت، کاهش ضایعات و کسب در آمد محسوب می شود، که توجه کارشناسان و مدیران شرکتهای مختلف در سراسر جهان را به خود معطوف ساخته است.

          این رویکرد بر اساس اصول علمی تایید شده ای بنا شده است که باعث می گردد تا با طی کردن چرخه ای متشکل از مراحل تعریف،اندازه گیری، تحلیل، بهبود و کنترل بتوان مسائل و مشکلات را بطور ساختار یافته ای حل نمود. نتیجه گرایی و مدت زمان محدود برای اتمام پروژه های بهبود از ویژگی های بارز این رویکرد محسوب می شود. کمتر از بیست سال از عمر این رویکرد می گذرد و طی این مدت نتایج مالی و بهبودهای کیفی قابل ملاحظه ای توسط سازمانهای مختلف گزارش شده است.

          خوشبختانه در ایران نیز نتایج موفقیت آمیز رویکرد شش سیگما اخیراً مورد توجه مدیران و کارشناسان شرکت ها قرار گرفته و سبب  گردیده است تا سازمانها به کمک این رویکرد به نتایج مالی قابل ملاحظه ای دست یابند.به نظر می رسد که رویکرد شش سیگما انعطاف پذیری خوبی با فرهنگ کاری ما در ایران دارد چرا که کمتر روشی را سراغ داریم که به طور سیستماتیک مراحل مورد نیاز جهت ارتقاء کیفیت را به طور شفاف بحث کرده باشد و طی یک دوره غالباً کمتر از شش ماه نتایج مالی تائید شده ای را برای سازمان به ارمغان آورد.

          از زمانی که شش سیگما و تولید ناب در دنیا مورد معرفی و استفاده قرار گرفت همیشه این سوال در در ذهن برخی افراد،کارشناسان و اعضای تیمها مطرح بوده است که چگونه این مباحث را می توان در بخشهای خدماتی و ستادی نیز اجرا نمود؟ خیلی ساده می توان پاسخ داد که شش سیگمای ناب در هر فرآیندی اعم از تولیدی یا خدماتی کاربرد دارد.شش سیگمای ناب که ابتدا در بخش تولید معرفی شد توانست به سرعت جایگاه خود را در بین سازمانهای تولیدی تثبیت نماید.


۱-۱   تاریخچه شش سیگما                        

          نام و ایده آغازین شش سیگما به بیل اسمیت نسبت داده می شود. وی که اکنون به عنوان پدر شش سیگما در جهان شناخته می شود، در سال ۱۹۸۷ با مشاهده نرخ افزایش خطا و افزایش تعداد شکایات مشتریان به علت محصولات معیوب، به ناکارآمد بودن سطح کیفی سه سیگما پی برد و با تلفیق مفاهیم قابل اطمینان و تکنیکهای مهندسی و آماری،ایده آغازین شش سیگما را در حضور مدیر عامل وقت موتورلا، باب گالوین آغاز کرد. سنجه های شش سیگما نظیر RTY و DPMO از جمله نوآوریهای بیل اسمیت می باشند.

          با اضافه شدن مایکل هری و جک جرمین (که هر دو از مدیران وقت موتورلا بودند) به بیل اسمیت چتر آغازین شش سیگما شکل گرفت.

          مایکل هری در سال ۱۹۸۸،دانشگاه موتورلا و آکادمی شش سیگما را تاسیس کرد و در همان سال،موتورلا موفق به دریافت جایزه ملی کیفیت ” مالکوم بالدریج[۱]” شد. در خلال پیاده سازی شش سیگما ،مایکل هری متوجه شد که رسیدن به سطح کیفی شش سیگما تنها با بکارگیری تکنیک هایی نظیر پایدارو« طراحی برای شش سیگما[۲]» امکان پذیر است.در هر صورت با عمیق شدن در تعالیم و مفاهیم بنیادین شش سیگما، بهره گیری این روش از تلفیق نظریات مدیریتی دمینگ[۳] و جوران[۴] و تکنیک های آماری شوهارت و تاگوچی به وضوح آشکارتر می شود.

 

۲-۱منظور از شش سیگما چیست؟

بیان تعابیر متفاوت شش سیگما ،که در زیر به آنها اشاره شده است، داریم:

مقیاس و اماری برای نشان دادن کارایی یک فرآیند یا محصول
هدفی جهت رسیدن به سطح عالی و کاملی از بهبود
سیستمی مدیریتی جهت رسیدن به جدیدترین شکل رهبری در سازمان و دستیابی به کلاس جهانی. به هنگام تشریح هر یک از تعاریف فوق، توضیح و تفسیر بیشتری در رابطه با دلایل توانمندی شش سیگما ارائه خواهد شد.

۳-۱ شش سیگما به عنوان مقیاس آماری

سیگما (Ó) یک حرف یونانی است که آماردان ها از آن برای نمایش انحراف استاندارد مجموعه ای از داده ها استفاده می کنند.انحراف استاندارد برآوردی از میزان تغییر در مجموعه ای از دادها اندازه گیری شده است.از سطوح سیگما مانند شش سیگما برای توصیف اینکه تغییرات یک فرآیند چقدر توانسته نیازهای مشتریان را برآورده سازد، استفاده می شود.

به مثالی در این رابطه توجه کنید. تصور کنید که شما پیتزا فروشی دارید و مغازه ها، سازمان و ساختمانهای اطراف، مشتریان شما هستند، شما مشتریان بسیاری دارید و بر اساس قراردادی که با آنها منعقد کرده اید، قرار است که شما پیتزای داغ و تازه را در فاصله ساعت ۱۱:۴۵ تا ۱۲:۱۵ به آنها تحویل دهید. در این صورت آنها تمایل دارند غذایشان را در زمان صرف نهار دریافت کنند. (دراینجا دریافت به موقع غذا نیاز مشتریان شما است.) همچنین در قرارداد گفته اید که در صورتی که پیتزا زودتر از ۱۱:۴۵ و یا دیرتر از ۱۲:۱۵ به دست آنها برسد (یعنی وجود نقص) باید در سفارش بعدی آنها ۵۰% تخفیف قائل شوید. از آنجایکه در صورت تحویل به موقع، مبلغی اضافه تر دریافت می کنید ، لذا نهایت سعی خود را جهت تحویل در فاصله نیم ساعتی که مشتری می خواهد، اعمال می نمایید.

اکنون نشان داده می شود که چگونه شش سیگما می تواند به عنوان یک معیار در این فرآیند ساده نقش داشته باشد.اگر ۹۳% را به موقع تحویل دهید که البته به نظر هم خوب می رسد،سطح کارایی فرآیند سه سیگما است و اگر ۴/۹۹% از سفارشها را به موقع تحویل دهید،سطح فرآیندتان چهار سیگما است.

برای رسیدن به این هدف که پیتزا فروشی شما در سطح شش سیگما فعالیت کند،باید در ۹۹۹۷/۹۹% از اوقات، سفارشها را به موقع تحویل دهید و این واقعاً عالی است. لذا با توجه به سطح شش سیگما می توان گفت: در هر یک میلیون پیتزایی که تهیه می کنید و تحویل می دهید تنها ۳و یا ۴ پیتزا، دیرتر از زمان تعیین شده بدست مشتری می رسد (نمودار ۲-۱). به خاطر داشته باشید که سطح سیگما بر اساس نیازهای مشتریان محاسبه می گردد.به عنوان مثال اگر مشتریان شما بخواهند تنها در فاصله ۱۰ دقیقه سفارش ها به دستشان برسد(بین ساعت ۱۱:۵۵ تا ۱۲:۰۵ )،مطمئناً دیگر سطح سیگما در فرآیند شما،مطابق توضیحات قبل نخواهد بود.

از طرف دیگر نمودار شماره ۲-۲ نشان می دهد که هر میزان از خطای فرآیند را می توان به سطوح مختلفی از سیگما مربوط کرد.با حرکت از سمت چپ به راست بر روی نمودار، میزان کیفیت بهبود می یابد.قابل ذکر است که کمپانی هایی که بین سطوح دو و سه سیگما فعالیت می کنند،نمی توانند برای مدت طولانی سودآور باشند و تنها بنگاههای انحصاری یا دولتی در این سطوح قادر به ادامه فعالیت هستند.

توجه داشته باشید که محور y که نمایانگر ضایعات (DPMO) می باشد، به صورت لگاریتمی مقیاس شده است.با افزایش سطح سیگما،میزان ضایعات در یک میلیون فرصت نیز به صورت نمایی کاهش می یابد.به عنوان مثال با حرکت از سه سیگما به چهار سیگما ،میزان ضایعات از ۶۷۰۰۰ به ۶۵۰۰ و سپس در پنچ سیگما به ۲۰۰ کاهش می یابد.روشن است که بهبود کافی در افزایش رضایت مشتری در انتقال از سه سیگما به چهار سیگماه صورت می گیرد و انتقال از چهار سیگما به پنچ سیگما یک حرکت بسیار فشرده (با میزان پایین کاهش ضایعات)در بهبود کیفیت می باشد و در نهایت شش سیگما با ۴/۳ ضایعات در میلیون زمانی است که رضایت مشتریان به نحو احسن برآورده شده است.

۴-۱ شش سیگما به عنوان یک هدف

“مطمئن باشید که اگر در مسیر درستی باشید ولی حرکت نکنید،شما را زیر خواهند گرفت”

هنگامی که سازمانی نیازهای مهم مشتریان را نادیده می گیرد و نسبت به آنها بی اهمیت است،در واقع این امر باعث پیدایش عیوب ،شکایات و افزایش هزینه می گردد.افزایش تعداد عیوب یعنی افزایش هزینه اصلاح و دوباره کاری آنها ، به علاوه افزایش مقدار معیوب باعث خطر از دست دادن مشتریان نیز می گردد. مسلماً همه سازمانها به دنبال اجتناب از عیوب و نتایج ناشی از آن، که همان افزایش هزینه ها و کاهش رضایت مشتری است، می باشند.

هدف شش سیگما کمک به افراد و فرآیندها، جهت تولید محصولات و ارائه خدمات بدون عیب و نقص است. در اینجا نقص صفر[۵] مورد نظر نیست. در شش سیگما فرض می شود که همیشه پتانسیل برای پیدایش عیوب وجود دارد. این جمله در مورد بهترین فرآیند ها  و بهترین محصولات تولید شده نیز صادق است. اما در سطح عملکرد ۹۹۹۷/۹۹% ،شش سیگما هدف را برای عملکرد به گونه ای تعیین می کند که در بسیاری از فرآیند ها و محصولات ،تقریباً عیب و نقصی وجود نخواهد داشت.

جدول شماره ۱-۱ خلاصه ای از سطوح سیگما را بر اساس تعداد عیوبی که در یک میلیون فرصت اتفاق می افتد، نشان می دهد.با دقت در اعداد و ارقام این جدول معلوم می شود که سازمان هایی که در سطوح پائینی از سیگما فعالیت می کنند،با چه حجم عظیمی از نقصها و نارضایتیها مواجه هستند.شاید در گذشته یک فعالیت تجاری می توانسته با این حجم نقص نیز به کار خود ادامه دهد،اما این فرمولی نیست که بتوان برای زمان های طولانی با آن به موفقیت ادامه داد.

 زمانی که یک شرکت  پرچم شش سیگما را بلند می کند، بدین معنا است که آنها می خواهند تا حد امکان، فعالیت های مرتبط با مشتری و محصولات خود را به سطح شش سیگما برسانند.از آنجایی که ۴/۳ نقص در میلیون ،یک هدف چالش برانگیز محسوب می شود، لذا ممکن است در ابتدا هدف کوچکتری در نظر گرفته شود، مثلاً رسیدن از سطح دو سیگما به سه سیگما. ولی در نهایت می توان گفت ، خوشحال و راضی نگه داشتن مشتریان برای سازمان، بسیار مطلوب و سود آور است. در همین راستا ثابت شده است که یک افزایش ۵ درصدی در حفظ مشتری باعث افزایش سود به میزان بیش از ۲۵ درصد خواهد شد.شش سیگما آرمانی را ارائه می دهد که علاوه بر قابلیت کاربرد و اجراء،هم در فرآیند های تولیدی و هم در فرآیند های خدماتی ،دستیابی به اهداف کوتاه مدت و قابل دسترس را ممکن می سازد،همچنین تلاش هایی را برای رسیدن به اهداف بلند مدت سازمان صورت می دهد.

۵-۱شش سیگما به عنوان سیستم مدیریت

          تفاوت مهم بین شش سیگما و دیگر برنامه های به ظاهر مشابه که طی سالیان قبل مورد استفاده قرار می گرفته اند،به میزان نقش مدیریت در پایش منظم نتایج هر یک از برنامه ها است.هنگامی که جک ولش ، شش سیگما را در جنرال الکتریک مطرح نمود عنوان کرد که ۴۰ درصد از پاداش سالانه مدیران ارشد بر اساس میزان مشارکت و موفقیت آنها در اجرای شش سیگما پرداخت خواهد شد.

          انجام این کار باعث گردید تا مدیران توجه بیشتری را در واحد های خود به شش سیگما معطوف سازند.  برنامه های آموزشی در جنرال الکتریک به عنوان یک عامل بسیار مهم مورد توجه قرار گرفتند و هزاران تیم آموزش دیدند.در همان زمان مدیران نیز در دوره های آموزشی شش سیگما که چند روز و گاهی اوقات چند هفته به طول می انجامید،شرکت کردند.اما آموزش تنها بخشی از یک سیستم مدیریت است ،یک سیستم مدیریت، شامل مسئولیت پذیری در قبال نتایج و ارزیابی جهت اطمینان از حصول نتایج می باشد.

          با برنامه ریزی و باز بینی منظم ،مدیران می توانند شش سیگما را به عنوان راهنمایی جهت هدایت سازمان و فعالیت های تجاریشان به کار گیرند.به عنوان مثال هتل های استاروود که مجموعه ای از هتل های بی نظیر وستین،شرایتون و چندین هتل دیگر است، نشان از ترکیب و ادغام شش سیگما در صنعت مهمان پذیری شناخته شده است،مدیران همه سطوح، مسئولیت پاسخ گویی به معیارهای زیر را دارند:

v  رضایت مشتری

v  کارایی فرآیند های کلیدی

v  معیارهای کارت امتیازی در رابطه با چگونگی فعالیت و عملکرد سازمان

v  گزارشات سود و زیان

v  رفتار کارکنان

          معیارهای مذکور بازخورهایی را دررابطه با کارایی هتلها، در اختیار قرار می دهند.مدیران در جلسات معمول،وضعیت معیارهای کلیدی را مورد بازنگری قرار می دهند و در معیار هایی که وضعیت نامناسبی دارند پروژه های جدید شش سیگما را تعریف می کنند.اگر مشکلی پیش آید،به عنوان مثال اگر شکایات مهمانان افزایش یابد، مدیریت هتل ،تیم شش سیگما را مسئول یافتن علت و انجام اقدامات اصلاحی می نماید به علاوه راه حل های خوب که در یک هتل به کار گرفته شده اند،می توانند به عنوان تجربه های برتر به منظور ارائه خدمات بهتر در دیگر هتل های استاروود نیز به کار گرفته شوند.

          نتیجه اصلی اجرای شش سیگما پاسخ گویی به نیازهای بحرانی سازمان و اشاعه مدیریت فعال و مشتری محور در امور روزانه است.شش سیگما به عنوان یک سیستم مدیریت،اگر چه با نقش حیاتی مدیران ارشد شکل می گیرد،ولی متعلق به آنها نیست و یا اگر چه در شش سیگما حضور و حمایت مدیران میانی بسیار مهم و پر اهمیت است ولی شش سیگما توسط آنها نیست که هدایت می شود.خلق ایده ها و راه حل ها،درک فرآیند ها و اعمال بهبود های ناشی از شش سیگما را به کار گرفته اند،سعی در افزایش مسئولیت پذیری کارکنان دارند چرا که آنها مستقیماً با مشتریان در ارتباط هستند.به اختصار شش سیگما سیستمی است که رهبری توانمند و مشارکت کارکنان را با یکدیگر ترکیب می کند.

          به علاوه مزایای شش سیگما تنها مزایای مالی نیست.در سازمانی که شش سیگما در آن به کار گرفته می شود،افراد سطوح مختلف در می یابند که درک بهتر مشتریان، ایجاد فرآیند های شفاف تر ،استفاده از معیار های معنادار و ابزار های بهبود قدرتمند،باعث اثر بخشی بیشتر و سر درگمی کمتر آنها می گردد و غالباً پاداشی را نیز برای ایشان به همراه خواهد داشت.

۶-۱ سه مسیر اصلی در اجرای شش سیگما

ç مسیر اول:دگرگونی سازمان

تجربه نشان داده است زمانی که راهها و روشهای مختلف نتوانسته اند ،بهبودی در امور سازمان ایجاد کنند،شرکت یا سازمان نیاز به پشت سر گذاشتن عادات گذشته و ایجاد دگرگونی اساسی دارد.برای آن دسته از سازمانهایی که نیاز و هدف آنها اجرای کامل رویکرد شش سیگماست ،مسیر اول یعنی دگرگونی در سازمان،رویکرد مناسبی است.انتخاب این مسیر به عنوان رویکردی در شش سیگما تاثیراتی در کار کارکنان، نحوه برخورد با مشتریان و همکاران و چگونگی ارزیابی ها در سازمان خواهد داشت.در چنین شرایطی شنیدن جملاتی نظیر «فرهنگ جدید سازمانی »،«روشی برای زندگی» یا «کلید موفقیت ما در آینده» از زبان مدیریت امری عادی است.لازم به ذکر است که اجرای این رویکرد، تغییراتی بنیادین در همه بخشهای سازمان به وجود خواهد آورد.

ç مسیر دوم: بهبود استراتژیک

این مسیر بیشترین گزینه ها را در اختیارتان می گذارد.در مسیر بهبود استراتژیک تلاش شما می تواند به یک یا دو نیاز بحرانی سازمان محدود شود ، به طوری که تیم ها و آموزش های طرح ریزی شده اصلی ترین فرصت ها و مهمترین ضعف های سازمان را هدف قرار می دهند.در این رویکرد ممکن است اجرای شش سیگما به تعدادی از واحدها و یا بخشی از فعالیت های سازمان محدود شود.

ç مسیر سوم:حل مساله

مسیر حل مساله،آهسته ترین راه بهبود از طریق شش سیگماست.این رویکرد مشکلات قدیمی ،یعنی اغلب همان مسائلی که مورد توجه تلاشهای بهبود ناموفق قبلی بوده اند را،هدف قرار می دهد.در این رویکرد به کمک افرادی که در خصوص ابزارهای جامع شش سیگما آموزشهایی را دیده اند،سعی می شود تا این گونه مشکلات حل گردیده و یا بهبود داده شود. رویکرد حل مساله ، مناسبترین رویکرد برای سازمانهایی است که در صدد استفاده از منافع اجرای شش سیگما بدون ایجاد تغییرات عمده در سازمان می باشند.مزیت این رویکرد ، تمرکز نمودن بر روی موضوعات مهم و شناسایی علل ریشه ای آنها با استفاده از داده ها و تحلیل های اثر بخش به جای احساسی برخورد کردن است.

کدام یک مناسبتر است؟

انتخاب هر یک از مسیر های تشریح شده بستگی به نیاز و ساختار شما دارد.اگر رویکرد دگرگونی سازمان را انتخاب کرده باشید،می توانید منتظر وقوع تغییرات سریع و احتمالاً بهبود های مهمی در طی چند ماه باشید.البته اجرای این رویکرد ممکن است با بی نظمی های زیادی همراه باشد.رویکرد بهبود استراتژیک می تواند به سازمان کمک کند تا تمرکز خود را روی فرصت هایی با اولویت بالاتر معطوف کند و مدیریت تغییر را به بخشهای مورد نظر محدود نماید ولی ممکن است باعث احساس ناخوشایندی در افرادی شود که از فرآیند بهبود کنار گذاشته شده اند.رویکرد حل مساله نیز از کوچکترین پیچیدگی برخوردار است و این فرصت را به سازمان می دهد که با نحوه کارکرد شش سیگما آشنا شود.متاسفانه این مسیر به طور فریبنده ای پر مخاطره است و نمی تواند مشکلات بنیادین سازمان را حل کند.

۷-۱ افراد متخصص در شش سیگما


[۱] Malcom balderige national quality award

[۲] DFSS: Design for six sigma

[۳] Edward Deming

[۴] Joseph M.Juran

[۵] -Zero Defect

80,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شش سیگما
  • پایان نامه شش سیگما، مهندسی لرزش و مهندسی مجدد
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.