مقاله مسجد جمکران


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله مسجد جمکران مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۲۱  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله مسجد جمکران نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه :   ۱
پیشگویی امیر مومنان علی علیه السلام از مسجد مقدس جمکران   ۱۰
صاحب الزمان «ع» مسجد جمکران   ۱۴
مسجد مقدس جمکران   ۱۵
تاریخچه مسجد صاحب الزمان علیهم السلام   ۱۶
نماز آمام زمان علیه السلام در مسجد جمکران   ۱۷
فضیلت خواندن نماز در مسجد جمکران   ۱۸
معجزاتی از تاسیس مسجد جمکران   ۲۰
کراماتی چند از مسجد مقدس جمکران   ۲۳
امام زمان (ع) در مسجد مقدس جمکران   ۲۳
نتیجۀ توسل به امام زمان «ع» در مسجد جمکران   ۲۹
دیدار با امام زمان (ع)   ۳۸
عنایت صاحب الزمان (ع)   ۴۴
مسجد جمکران   ۴۷
توسل به صاحب الزمان در مسجد جمکران قم   ۵۰
آیه الله العظمی آقای بروجردی و مسجد جمکران   ۵۱
مرحوم آیه الله قاضی در مسجد جمکران   ۶۱
از امام زمان «ع» در مسجد مقدس جمکران شفا گرفتم   ۶۴
مشکل من حل شد   ۷۶
صاحب الزمان شفا داد   ۸۰
پیر زن باصفایی در مسجد مقدس جمکران   ۸۱
شفای مفلوج، سفارش به دعای فرج   ۹۰
حل مشکل ازدواج   ۹۲
شفای مجروح و معلول جنگ:   ۹۳
زنده کردن دختر مرده:   ۹۵
شفای ضایعه نخاع کمر.   ۹۶
حل مشکل خانوادگی   ۹۸
شفای ناراحتی کلیه مادرزاد   ۹۹
شفای بیماری قلبی مادر زاد   ۱۰۰
شفای ناراحتی اعصاب وروان   ۱۰۱
مشکل  خرید خانه   ۱۰۳
شفای سرطانی   ۱۰۴
شفای پیوند انگشتان   ۱۰۵
خانه را از امام زمان (ع) می گیرم   ۱۰۶
نذر به مسجد جمکران   ۱۰۸
منابع تحقیق   ۱۰۹
عنوان تحقیق : در مورد موضوعات قرانی   ۱۱۰
فهرست مباحث تدریس شده در درس جامعه شناسی دین   ۱۱۵
پیشنهادات:   ۱۱۷

مقدمه :

مسجد در فرهنگ اسلامی جایگاه ویژه ای دارد . اعتبار و اهمیتی که اسلام به مسجد داده است به هیچ نهادی نداده و مسجد را خانه ای برای خدای لامکان معرفی کرده است ، خانه ای از آن خدا که برای مردم است .

و لذا می بینیم پس از هجرت پیامبر خدا به مدینه ، اولین بنیادی که نهاده شد، به مسجد بود ، و رسول گرامی اسلام نخست در قبا و سپس در مدینه مسجدی را پایه گذاری کرد که کانونی برای انجام عبادات  مرکزی برای تجمع مسلمانان و پایگاهی برای تصمیم گیری های مهم باشد .

داستان شورانگیز ساختن اولین مسجد در مدینه و اشتیاق مسلمانان برای انجام این کا و اینکه شخص پیامبر در ساختن مسجد فعالیت می کرد ، در کنب تاریخ بطور مبسوط آمده و همچنین سرودهایی که مسلمانان در حال ساختن مسجد زمزمه می کردند ، در این کتاب ها نقل شده است ، از جمله این سرود :

ائن قعدنا و النبی یعمل    فذاک من العمل المضلل

اگر ما بنشینیم و پیامبر کار کند این عمل ما باعث گمراهی خواهد بود . یا این سرود که پیامبر و مسلمانان بطور دسته جمعی می خوانند :

لا عیش الا عیش الاخره                 اللهم ارحم الانصار و المهاجره

زندگی نیست مگر زندگی آخرت ، خداوندا به انصار و مهاجرین رحمت فرما.

اهمیت ساختن مسجد و رفت و آمد و حضور در آن آنچنان زیاد است که در قران و حدیث تاکیدهای فراوانی بر آن شده است . خداوند در قرآن کریم درباره ی تعمیر مسجد و حضور در آن چنین فرموده است :

انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الاخره

همانا مساجد خدا را کسانی تعمیر می کنند که ایمان به خدا و روز قیامت داشته باشند .

لمسجد اسس علی التقوی من اول یوم احق ان تقوم فیه

مسجدی که از نخستین روز بر اساس تقوی ساخته شده ، سزاوار است که در آن مقیم باشی .

همچنین در روایات از معصومین علیهم السلام سفارشات بسیاری درباره­ی مسجد شده است که ما به عنوان نمونه ه چند حدیث اکتفا می کنیم :

قال رسول الله «ص» :

کونوا الدنیا ضیافا و اتخذوا المساجد بیوتا .

پیامبر خدا فرمود : در دنیا میهمان باشید و مساجد را به خانه ی خود قرار دهید .

قال رسول الله «ص» : بشر المشائین الی المساجد فی ظلم اللیل بنور

ساطع یوم القیامه

پیامبر خدا فرمود : مژده بده به کسانی که در تاریکی های شب به مساجد می روند به نوری که در روز قیامت می درخشد .

قال الصادق «ع» : من بنی مسجدابنی الله له بیتا فی الجنه

امام صادق فرمود : هرکس مسجدی را بنا کند ، خداوند برای او در بهشت خانه ای بنا می کند .

به خاطر همین سفارش ها و تاکیدهاست که مسلمانان در تمام بلاد اسلامی در هر محله و روستایی ، مسجد بنا کردند و هیچ محله ای نیست مگر این که یک یا چند مسجد در آنجا وجود دارد . انبوهی مساجد مسلمانان ، دلیل روشنی بر اهتمام فوق العاده آنان بر تاسیس مسجد است . به گفته ی یعقوبی ، در بصره هفت هزار مسجد وجود داشت .

و نیز او می گوید : بغداد دارای سی هزار مسجد است .

در قرون اولیه اسلامی بخصوص در عهد رسول گرامیاسلام «ص» مسجد مرکز همه گونه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و حتی نظامی بشمار می رفت . می توان گفت که مسجد قلب تپنده ی جامعه ی اسلامی بود .

از یک سو دادگاه ها و محکمه های قضایی در مسجد تشکیل می شد و مسائل حقوقی و کیفری مردم در مسجد تشکیل می شد و مسائل حقوقی و کیفری مردم در مسجد به داوری گذاشته می شد و از دیگر سو به عنوان یک مرکز نظامی در امور مربوط به جنگ و سازماندهی سپاه و طراحی نقشه های نظامی مورد استفاده می گرفت  مسلمانان از طریق مسجد بسیج می شدند و از سوی دیگر دید و بازدیدها و ملاقات ها و محل تجمع مومنان و جائی برای مشورت ها و تصمیم گیری ها بود .

همچنین مسجد جایگاهی بود برای فراگیری علوم و آموزش های گوناگونی که جامعه اسلامی به آن نیازمند بود . در مسجد علاوه بر بیان احکام و مسائل فقهی و تفسیر قرآن ، اصول و مسائل فقهی و تفسیر قرآن ، اصول عقائد اسلامی و حتی بحث های ادبی و عقلی مورد مذاکره قرار می گرفت . مسلمانان در طول تاریخ به ساختمان مساجد نیثز اهمیت خاصی داده اند و گاهی با ساختن یک مسجد شاهکار بزرگ معماری عصر را به وجود آورده اند .

در مساجد ، تجلی انواع هنرهای اسلامی را می توان دید ، مسجد نموداری از هنر معماری  کاشی کاری و نقاشی و خطاطی و گچ بری و آئینه کاری و منبت کاری و صنایع دستی و دیگر هنرها که در قندیل ها و فرش ها و پرده ها و ظرف ها و شمعدانی ها به کار رفته است می باشد ، و می توان گفت : مسجد گالری هنرهای اسلامی است .

بعضی از مساجد از لحاظ معنوی خصوصیاتی دارند که مساجد دیگر فاقد آن هستند ، مثلا خاطره ی مهمی را به یاد می آورند و یا به وسیله و یا دستور عزیزی و ولیی از اولیاء خدا ساخته شده اند که همین امر موجب عظمت آن مسجد و توجه ویژه مسلمانان به آن شده است مانند مسجد الحرام که پایگاه توحید و محل انجام مناسک عظیم حج است و یا مسجد پیامبر در مدینه که یادآور خاطره ی خطیر پیامبر بزرگوار اسلام و هم محل دفن پیکر پاک آن بزرگوار است . و همچنین مسجد الاقصی  یا مسجد کوفه  مسجد سهله و یا مسجد براثا که هر کدام دارای خاطره ها و سوابق درخشان تاریخی است .

یکی از مساجدی که نام آن همواره یادآور نام گرامی حضرت بقیه الله امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است ، مسجد مقدس« جمکران» در شش کیلومتری شهر قم می باشد که حدود یکهزار سال پیش به دستور خود آن حضرت ساخته شده و از آن زمان به بعد مطمح نظر و مورد توجه عاشضقان و دلباختگان و ارادتمندان ان حضرت قرار گرفته است .

در طول تاریخ این مسجد کرامات و معجزات بسیاری در آنجا دیده شده و شیعیان و علاقمندان حصرت مهدی«ع» از هر سو بار سفر بسته و برای خواندن نماز در این مسجد همواره از احترام و قداست خاصی برخوردار است . بعضی از علماء و مراجع تقلید و بزرگان ، معجزات و عنایاتی درباره ی این مسجد نل شده که نشان می دهد آنان چگونه به این محل مقدس احترام می گذاشتند ، از جمله آنها مرحوم آیه الله العظمی حائری موسس حورزه ی علمیه ی قم و مرحوم آیه الله العظمی حجت کوه کمری ، آیه الله العظمی امام خمینی ، مرحوم آبه الله العظمی سید محمد تقی خوانساری و مرحوم آیه الله العظمی بروجردی ، و مرحوم آیه الله العظمیگلپایگانی و مرحوم آیه الله العظمی نجفی مرعشی ، مرحوم ایه الله العظمی اراکی و غیر آنها را می توان نام برد . عنایت وعلاقه مقام معظم رهبری به این مسجد مقدس جمکران آنقدر زیاد است که طبق گفته ی مسئولین محترم بارها به این مسجد شریف جمکران آنقدر زیاد است که طبق گفته ی مسئولین محترم بارها به این مسجد شریف جمکران تشریف آورده اند ، نظر آنان درباره ی مسجد جمکران در همین کتاب نقل خواهیم کرد .

همچنین از علماء و اساتید حوزه علمیه و مراجع فعلی نیز که در حال حیات هستند نمونه هایی در ذکر معجزات و کرامات این مسجد خواهیم آورد .

ما در این کتاب تاریخچه ی احداث مسجد جمکران را با تکیه بر منابع فراوانی از کتب علماء گذشته ذکر خواهیم کرد و آنگاه نظرات علماء و اساتید و مرتاجع را خواهیم آورد و نمونه های اندکی از معجزات بسیاری که در این مکان شریف به مقوع پیوسته است نقل خواهیم کرد ، و در پایان مطالب مختصری در پیرامون حضرت مهدی ارواحنا فداء فدا خواهیم آورد .

این کتاب ارمغانی است برای شیفتگان امام زمان و عاشقان مسجد جمکران که همواره و بخصوص در سب های چهارشنبه از اطراف و اکناف و دور و نزدیک آهنگ سفر به مسجد جمکران می کنند و در گوشه ای از آن باخدای خود با راز و نیاز مشغول می شوند ، و پس از ادای نماز مخصوص مسحد ، به دنبال گمشده ی خود هستند وآن در دانه ی یکتا و عزیز سفر کرده  را می خوانند و راز خود را با او در میان می گذارند .

تا تو ز کسی روی نهان کرده ای     خون به دل پیر و جوان کرده ای

در آخرین فراز از این پیشگفتار توجه خوانندگان گرامی را به این نکته جلب می نمایم که فرمان لازم الاطاعه ی حضرت بقیه الله – ارواحنا فداه – به شیخ حسن بن مثله جمکرانی در بیداری بوده ، چنانچه از متن داستان و تاکید مرحوم آیت الله حائری به روشنی ثابت می شود ، و بنای فعلی مسجد مقدس جمکران نیز به فرمان آن حضرت است ، چنانچه در منابع و ماخذ بر آن تاکید شده است.

بر شیفتگان حضرت صاحب الزمان – عج الله تعالی فرجه الشریف – است که این مکان مقدس را قدر بدانند و در هر فرصتی به این مکان مقدس بشتابند و مشکلات خود را با آن امام رئوف در میان بگذارند و خدای را به نام او بخوانند و سریع الاجاه بیابند ، ما نیز عاجزانه از شیفتگان کویش تقاضا می کنیم که هنگام تشرف نخست برای تعجیل در امر فرج دعا کنند و حوائج آن حضرت را بر حوائج خویش مقدم بدارند .

ای عاشقان امام زمان و علاقمندان مسجد جمکران ، قدر خودتان را بیشتر بدانید که خداوند این توفیق را به شما داده است ، در این مکان مقدس « مسجد جمکران» مشغول عبادت و راز  نیاز باشید ، مسجدی که حضرت امیرالمومنین علی «ع» از آن به پسر یمتنی خبر داده است ، مسجدی که به امر مبارک حضرت ولی عصر امام زمام «ع» بنا گردید .

امام زمان فرموده : من صلی فیه کمن صلی فی البیت العتیق .

مسجدی که آیات عظام و علماء اعلام پیاده به آن مکان مقدس مشرف
می شدند .

مسجدی که رفت و آمد حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان «ع» به آن
می باشد ، که در این مدت عده ای زیاد محضر آن بزرگوار رسیده و از برکات آن حضرت به فیض رسیده اند .

اگر کسی دارد به دل درد و فغان   بایدش رو آورد بر جمکران

جمکران دارالشفای مومن است             چون طبیب آن بود صاحب زمان

در خاتمه :

امیدوارم که این اثر ناچیز مورد عنایت حضرت رب الارباب و ارواح طیبه حضرات معصومین علیهم الاسلام قرار گیرد و خوانندگان محترم را مفید فایده و مثمر ثمر باشد  برایم باقیات الصالحات باشد ، برای یوم لا ینفع مال و لا بنون ، و الباقیات الصالحات خیر عند ربک ثوابا و خیر اقلا .

در اینجا فرصت را مغتنم شمرده ، از آیات عظام و علماء اعلام و حجج اسلام و بزرگان و دوستان عزیزی که از تالیفات قبلی اینجانب استقبال کردند و مرا مورد تشویق قرار دادند صمیمانه سپاسگذاری می کنم  ثوابی از آن به ارواح مقفدسه علماء و شهداء و صالحین از مومنین و بانیان خیر و اموات دوستانی که ما را در چاپ این کتاب پر ارزش مسجد جمکران تجلی گاه صاحب الزمان «ع» یاری نمودند و والدین اینجانب و اخوی محترم مرحوم مغفور آیت الله حاج سید قادر میر عظیمی قرار دهد ، آمین یا رب العالمین بحق محمد و آله الطاهرین .


پیشگویی امیر مومنان علی علیه السلام از مسجد مقدس جمکران

در خلاصه البلدان این حدیث مذکور است از کتاب مونس الحزین از تالیفات شیخ صدوق ، با اسناد صحیح و معتبر از امیرالمومنین علیه السلام که فرمود :

« اسی پسر یمانی در اول ظهور خروج نماید قائم آل محمد از شهری که آن را قم می گویند و مردم را دعوت می کند به حق و همه خلایق از شرق و غرب به آن شهر قصد کنند و اسلام تازه گردد و هر که از خوف اعداء پوشیده و مخفی باشد بیرون آید و حوش و طیور در مساکن و اوطان خود ایمن بخوبد و چشمه آب حیات از آن شهر ظاهر شود و آبی که هر کس بخورد نمیرد و از آب چشمه ها منفجر شود و از آن موضع رایت حق ظاهر شود و میراث جمله انبیاء بر پشت زمین به آن باشد ، ای پسر یمانی این زمین مقدسه است که پاک است از تمام لوثها و از خدای تعالی در خواسته که بهترین خلق خود را ساکن او گرداند و دعایش مستجاب شده و حشر و نشر مردم در این زمین باشد و بر این زمین اساس و بنیاد قصری عظیم نمایند ، بعد از اینکه بنای قصر مجوس بوده باشد و آن قصر از صاحب شهرت ملک روم باشد و از این زمین گوسفند ایراهیم خلیل را آوررند و قربان کنند و بر این زمین هزار صنم و بت از اصنام اهل روم بشکنند و بر این زمین اثر نور حق ساطع شود و از این زمین رایحه و بوی مشبک شوند ، حق تعالی بیت العتیق را به این شهر فرستد و بناها و آسیاب ها بر این زمین شود و منازل و مواضع زمسین های اینجا عالی و گرانبها گردد که چندان زمین که پوست گاوی باشد به پانصد دینار بدهند و عمارت آن هفت فرسنگ در هشت فرسنگ باشد و رایت وی بر این کوه سفید بزنند ، به نزد دهی کهن که در جنب مسجد است و قصری کهن که قصر محبوس است و آن را جمکران خوانند از زیر یک مناره آن مسجد بیرون آید نزدیک آنجا که اتشخانه ی گبران بوده و حضرت امام سفطی از زر بسته باشد و بر براق سوار شده و با ملائکه مقب و حاملان عرش گردش نماید و منطق آدم با او باشد و حلم خلیل الله و حکمت حضرت داود و عصای موسی وخاتم حضرت سلیمان و تاج طالوت و بر سر آن نوشته است نام هر پیغمبری و وصی و نام هر مومنی و موحدی .

توضیح و بیان : حضرت امیر «ع» می فرماید در این حدیث شریف که چشمه آب حیات در شهر قم ظاهر شود که هر کس بنوشد نمیرد شاید مراد آن باشد که دلش نمیرد و همیشه منور باشد به نو ایمان یا آنکه کنایه باشد از طول عمر که روایت است که در زمان ظهور حضرت حجت در زمان رجعت ائمه مردم زیاد عمر می کنند واحتمال اولی انسب است .

و ایضا حضرت امیر علیه السلام خبر از این مسجد جمکران داده و فرموده که کوه سفید به نزدیک دهی کهن در جنب مسجد است و الحال همین طریق است که جمکران نزدیک مسجد است و قصری کهن که قصر مجوس است که در زمان صاحب تاریخ قم قصر موجود بوده ، همین بس است در فضیلت این مسجد که حضرت امیر«ع» خبر داده از او و حال آنکه در زمان آثار مسجد نبوده .

و ایضا حضرت امیر«ع» در اول این حدیث فرمودند : ای پسر یمانی اول ظهور خروج نماید از شهری که آن را قم گویند و در آخر همین حدیث تعیین
می کند حضرت امیر«ع» که از کدام قطعه زمین قم بیرون آید قائم آل محمد«ع» می فرماید از زیر یک مناره آن مسجد که مراد مسجد جمکران باشد .

الحاصل آنکه از این حدیث چنین مستفاد می شود که حضرت حجه از قم ظهور نماید یا از زیر یک مناره آن مسجد یا آنکه بگوییم از نزدیک مناره ی آن مسجد بیرون آید ، هر سه را احتمال می رود لکن روایتی وارد شده از حضرت رسول «ص» که ابتدای ظهورش از کرعه می باشد هم جنانی که در نجم الثاقب مذکور است  در روایتی و در روایات معتبره وارد شده که از مکه ظهور خواهد نمود ، لکن جمع ما بین این روایات سهل و آسان است بعد از اینکه ابتدا بر سه قسم می باشد ابتدای حقیقی و اضافی و عرفی می توان گفت حضرت این هر سه شهر را بقدوم خود منور می سازد .

همچنانی که کلام فرزندش حضرت حجت دال بر همین مطلب است که فرمودند : به حسن بن مثله که به حسن بن مسلم بگو این زمین شریفی است و خدای تعالی این زمین را برگزیده از زمین های دیگر و شریفش نموده پس آنچه مستفاد می شود از کلام حضرت حضرت آن است که این زمین را خدای محترما خلق نموده و برگزیده از سایر زمین ها که جایز نیست تصرف و حیازت او به خلاف و خداوند عالم زمین را خلق نمود از برای نبی نوع انسانی که جایز است تصرف و حیازت نماید یا که تصرف مالکانه نماید بلکه او را محترما و شریفش خلق کرد و خانه خود را بر روی او قرار داد که بدگانش بروند در آم نوضع شریف عبادت کنند او را و اگر مثل سایر زمین ها بود هر آینه حضرت حجت نمی فرمود که چرا حسن بن مسلم این زمین را تصرف گرفته و زراعت می کنند و پس معلوم می شود که این قطعه زمین به مثل کعبه و بیت الله الحرام می باشد که شریک است با موضع کعبه و مسجد الحرام در این شرافت و فضیلت که ابتداء خلقتشان مسجد و محترما خلق نموده که این از برای احدی جایز نبوده و نخواهد بود حیازت و تصرف مالکهنه نمودن هم چنانی که موضع را خدا مسجد جمکران هم امتیاز دارد از سایر مساجد به جهت آنکه این موضع ا خدا مسجد خلقش کرده پس امتیاز دارد از مساجدی که آن را مخلوق مسجد نمایند .

اگر چه کعبه حریم خدای لم یزلی است   بناء مسجد صاحب زمان به قم ازلی است

بناء کعبه حریم خدای سبحان است

نگر که مژده مسجد روایتش ز علی است

صاحب الزمان «ع» مسجد جمکران

اماکنی که قدوم مبارک حضرت صاحب الزمان «ع» زینت یافته اند و دعا برای تعجیل فرج آقا امام زمان «ع» در آنجاها تاکید شده است از جمله : مسجد الحرام ، عرفات ، سرداب مبارک در شهر سامره ، حرم حضرت سید الشهداء «ع» ، حرم مولایمان حضرت رضا «ع» ، جرم عسکریین علیهما السلام ، حرم هر یک از امامان علیهم السلام ، مسجد کوفه ، مسجد سهله ، مسجد صعصعه و مسجد مقدس جمکران قم و غیر اینها از مواضعی که بعضی از علماء اعلام و مراجع عالیقدر و صلحا آن حضرت را در آنجاها دیده اند یا در روایات آمده که آن جناب در آنجا توقف دارد مانند مسجد الحرام و نعظیم و احترام سایر چیزهای که به آن حضرت اختصاص دارد .

مسجد مقدس جمکران

مسجد صاحب الزمان – عجل الله فرجه الشریف – در ۶ کیلومتری شهر مقدس قم واقع شده و همواره پذیرای زائرینی از نقاط مختلف ایران و جهان می باشد . این مکان مقدس ، تحت توجهات و عنایات خاصه حضرت بقیه الله قرار دارد و خود آقا از شیعیانشان خواسته اند که به این مکان مقدس روی آورند ، زیرا این مکان مقدس دارای زمین شریفی است و حق تعالی آن را از زمین  های دیگر برگزیده است . لذا سزاوار است که زائرین عزیز از برکات این مکان مقدس، حداکثر استفاده را ببرند و مراقب باشند که مسائل فرعی توجهشان را به خود جلب نکند و خود را در برابر حضرت مهدی« ارواحنا فداه» حاضر ببینند و از انجام اعمالی که قلب مبارک آن حضرت را آزرده می سازد خودداری کنند. متذکر می گردد که علماء  شیفتگان آقا استفاده های فراوان از این مسجد مقدس برده اند . سعی کنید در این مکان مقدس ، لحظاتی را با آقای خود خلوت کرده و خالصانه برای ظهور مقدس حضدتش دعا کنید . زیرا بهبود همه چیز ، تنها در سایه ی قیام شکوهمند آقا امکان پذیر است .

فراموش نکنیم که حق امام زمان ما غضب شده و آقا در نهایت غریبی زندگی می کند و حقیقتا دل آقا خون است . آقا شاهد تمام مصیبت هایی است که بر شیعیانش وارد می شود . پس ظهور آقا را از درگاه احدیت سبحانه و تعالی بخواهید و چه مکانی بهتر از مسجد شریف جمکران برای دعا کردن جهت ظهور آقا امام زما علیهم السلام .

تاریخچه مسجد صاحب الزمان علیهم السلام

شیخ حسن بن مثله جمکرانی می گوید : من شب سه شنبه ، ۱۷ ماه مبارک رمضان سال رمضان سال ۳۹۳ قمری در خانه خود خوابیده بودم که ناگاه ، جماعتی از مردم به در خانه من آمدند و مرا از خواب بیدار کردند  گفتند برخیز و طلب امام مهدی علیه السلام را اجابت کن که تو را می خواند . آنها مرا به محلی که اکنون مسجد(جمکران) است آوردند . چون نیک نگاه کردم ، تختی دیدم که فرشی نیکو بر آن تخت گسترده شده و جوانی سی ساله بر آن تخت ، تکیه بر بالش کرده و پیری هم پیضش او نشسته است ، آن پیر حضرت خضر علیهم السلام بود . پس آن پیر مرا بنشاند .

حضرت مهدی علیه السلام مرا به نام خود خواند و فرمود : برو به حسن مسلم ، که در این زمین کشاورزی می کرد ، بگو که این زمین شریفی است و حق تعالی آن را از زمین های دیگر برگزیده است و دیگر نباید در آن کشاورزی کنند .

حسن بن مثله گفت : یا سیدی و مولای ، لازم است که من دلیل و نشانه ای داشته باشم و الا مردم حرف مرا قبول نمی کنند . آقا فرمودند : تو برو و آن رسالت را تنجام بده ، ما خودمان نشانه هایی برای آن قرار می دهیم و پیش سید ابوالحسن برو و به او بگو حسن مسلم را احضار کند و سود پند ساله را که از زمین بدست آورده است وصول کند و با آن پول مسجد را بنا کند .

نماز امام زمان علیه السلام در مسجد جمکران

امام زمان علیه السلام به حسن بن مثله جمکرانی فرمود : و به مردم بگو : بدین مکان رغبت کنند و آنرا عزیز دارند . و چهار رکعت نماز در آن گذارند . دو رکعت اول به نیت نماز تحیت مسجد است که در هر رکعت آن یک حمد و هفت قل هوالله احد خوانده می شود و در حالت رکوع و سجود هم هفت مرتبه ذکر را تکرار کنند . دو رکعت دوم به نیت نماز صاحب الزمان علیه السلام خوانده می شود ، بدین صورت که سوره ی حمد را شروع می کنیم و چون به آیه ایاک نعبد و ایاک نستعین می رسیم این آیه ی شریفه را صد مرتبه تکرار می کنیم و بعد از آن بقیه ی سوره حمد را می خوانیم ، بعد از پایان حمد سوره ی قل هوالله احد را فقط یکبار می خوانیم و به رکوع می رویم و ذکر سبحان ربی العظیم و بحمده را هفت مرتبه است . رکعت دوم نیز به همین گونه است . چون نماز به پایان برسد و سلام داده شود ، یکبار گفته می شود : لااله الا الله و به دنبال آن تسبیحات حضرت زهرا «ص» خوانده شود و بعد از آن به سجده رفته و صد بار گوید : الهم صلی علی محمد و آل محمد .

فضیلت خواندن نماز در مسجد جمکران

آنگاه امام مهدی «ع» فرمودند : هر کس این دو رکعت نماز (نماز امام صاحب الزمان) را در این مکان (مسجد مقدس جمکران) بخواند ، مانند آن است که دو رکعت نماز در کعبه خوانده باشد .

حسن بن مثله می گوید : چون من پاره ای راه آمدم ، دوباره مرا بازخواندند و فرمودند : بزی در گله ی جعفر کاشانی است ، آن را خریداری کن و بدین موضع آور و آن را بکش و بر بیماران انفاق کن ، هر بیمار و مریضی که از گوشت آن بخورد ، حق تعالی او را شفا دهد .

وی می گوید : من سپس به خانه بازگشتم و تمام شب را در اندیشه بودم تا این که نماز صبح خوانده و سپس به سراغ علی المنذر رفتم و ماجرای شب گذشته را برای او نقل کردم و با او نقل کردم و با او به همان موضع شب گذشتم رفتم . وقتی که رسیدیم ، زنجیرهایی را دیدیم که طبق فرموده ی امام علیه السلام حدود بنای مسجد را نشان می داد ، سپس به قم نزد سید ابو الحسن رضا رفتیم و چون به در خانه ی او رسیدیم ، خادمان او گفتند که سید از سحر در انتظار تست و تو از جمکران هستی ، به او گفتم : بلی ، به درون خانه رفتم و سید مرا گرامی داشت و گفت : ای حسن بن مثله ، من در خواب بودم که شخصی به من گفت که حسن بن مثله نام از جمکران پیش تو می آید ، هر چه گوید تصدیق کن و بر قول او اعتماد کن که سخن او سخن ماست ، و قول او را رد نکن و از هنگام بیدار شدن از خواب تا این ساعت منتظر تو بودم و آنگاه بود که ماجرای شب گذشته را بر وی تعریف کرد .

سید بلافاصله فرمود تا اسب ها را زین نهادند و بیرون آوردند و سوار شدند . چون به نزدیکی روستای جمکران رسیدند گله ی جعفر کاشانی را دیدند، حسن بن مثله به میان گله رفت و آن بز که از پس همه ی گوسفندان می آمدند پیش نبوده و تا کنون آن را ندیده بودم ، به هر حال آن بز را به مسجد آورده و آن ا ذبح کرده و هر بیماری که از گوشت آن خورد با عنایت خداوند تبارک و تعالی و حضرت بقیه الله (ارواحنا فداه) شفا یافت . حسن مسلم را احضار کرده و منافع زمین را از او گرفتند و مسجد جمکران را با چوب و دیوار پوشانیدند ، سید زنجیره ها و میخ ها را با خود به قم برد و در خانه ی خود گذاشت . هر بیمار و دردمندی که خود را بدان زنجیر می مالید ، خدای تعالی او را شفای عاجل عنایت می فرمود . ولی پس از فوت سید ابوالحسن ، آن زنجیره ها پنهان گشته و دیگر کسی آنها را ندید .

این بود تاریخ مختصری از مسجد مقدس جمکران و چگونگی بنای آن و نماز حضرت صاحب الزمان علیه السلام .

معجزاتی از تاسیس مسجد جمکران

بعضی آیات و معجزات و کراماتی که از این مسجد مقدس جمکران قم واقع شده که چه بسیار فوائد و آیات که به واسطه ی این موضع شریف جمکران به ظهور رسیده که باعث حیرت می باشد ، هم چنانی که خانه کعبه آیتی از آیات الهی می باشد این موضع مسجد هم همین گونه است . زیرا تاسیس این مسجد بر اساس معجزاتی است .

اول آنکه حضرت امیر المومنین امام علی علیه السلام خبر داده بود به پسر یمانی به مسجد بودن این زمین .

دوم آنکه در زمان حضرت حجه علیه السلام شیخ حسن بن مثله جمکرانی می گوید من شب سه شنبه ۱۷ ماه مبارک رمضان خفته بودم در سرای خود که ناآگاه جماعتی مردم به در سرای من آمدند و گفتند برخیز و طلب امام مهدی علیه السلام را اجابت کن که ترا می طلبد ، آنگاه خواست سراویل بپوشد ، او را گفتند از بیرون خانه که از آن تو نیست این سراویل از خود را بپوش .

سوم : تمام اینها در بیداری بوده است چون شیخ حسن بن مثله جمکرانی می گوید من خواب بودم بیدارم کردند .

چهارم : آنکه خواست پیراهن بپوشد آواز رسید از بیرون خانه که این پیراهن از تو نیست از خود را بپوش .

پنجم : آنکه از پی کلید در خانه می گشت ، به او گفتند در عخانه باز است .

ششم : آنکه از خانه بیرون آمد به او گفتند که امام صاحب الزمان علیه السلام ترا می طلبد و او را بردند در این زمین مسجد جمکران .

هفتم : آنکه دید زیاده از شصت نفر مرد در این زمین گرد آمده اند و نماز می کردند ، بعضی جامه های سبز داشتند و بعضی سفید .

هفتم آنکه دید حضرت حجه علیه السلام را که به روی تخت نشسته و بر بالها تکیه داده .

نهم آنکه حضرت خضر علیه السلام را دید که نزد حضرت حجه علیه السلام نشسته و کتابی در دست دارد و از برای حضرت می خواند .

دهم هلاک دو جوان حسن بن مسلم به واسطه ی کشت  زرع این موضع مسجد مقدس جمکران .

یازدهم خبر دادن حضرت دادن حضرت از زرعت حسن بن مسلم در مدت پنج سال.

دوازدهم خبر دادن حضرت به حسن بن مثله علامتی از برای تو قرار خواهیم داد فردا که آمدی حسن بن مثله دید که زنجیری به حدود مسجد کشیده شده .

سیزدهم خواب دیدن سید ابئالحسن رضا که به او گفتند فردا حسن بن مثله هر چه می وید تصدیق کن که قول او قول ما می باشد .

چهاردهم خبر دادن حضرت که فردا بزی هست در گله ی جعفر شعبان کاشی به این نشان و علامت .

پانزدهم آمدن خود بز در نزد حسن بن مثله جمکرانی بدون آنکه کسی او را بیاورد.

شانزدهم معلوم نبود که آن بز از کجا آمده بود ، احتمال دارد که بهشتی بوده .

هفدهم شفا بودن گوشت ت آن بز برای هر مریض به همان طریقی که امام زمان علیه السلام فرموده بود .

هیجدهم آن زنجیری که از برای تعیین حدود مسجد کشیده بود هر صاحب علتی که بر بدن خود می مالید شفا می یافت .

نوزدهم آن زنجیر در میان صندوق بوده در خانه ی سید ابوالحسن الرضا ، لکن بعد از فوت او مفقود شد یکی از اولادهای او مریض شد رفتند بر سر صندوق نیافتند آن زنجیر را .

این آیات و معجزات و فوایدی بوده که در آن زمان در مقام ظهور و بروز رسیده ، اما کرامات دیگر هم زیاد دیده و شنیده شده است ، ما در اینجا مختصری از آن معجزات و کرامات که از آیات عظام و علماء اعلام و مراجع بزرگوار شیعه و مومنین و علاقمندان حضرت صاحب الزمان علیه السلام دیده و یا شنیده اند نقل می کنیم .     نکه آنک

کراماتی چند از مسجد مقدس جمکران

امام زمان (ع) در مسجد مقدس جمکران

اقای سیدمرتضی حسینی که یکی از سادات متدین قم بوده است می گوید: شبهای پنجشنبه در خدمت مرحوم آیه الله آقای حاج شیخ محمدتقی بافقی به مسجد جمکران می رفتم.

در یکی از شبهای زمستان که برف سنگینی آمده بود من در منزل نشسته بودم، ناگهان به یادم آمد که شب پنجشنبه است، ممکن است آیه الله بافقی به مسجد بروند ولی از طرفی چون آن وقتها مسجد جمکران راه ماشین رو نداشت و مردم مجبور بودند آن راه را پیاده بروند و به قدری برف روی زمین نشسته بود که ممکن نبود کسی بتواند آن راه را راحت بپیماید، با خودم فکر می کردم که معظم له به مسجد نمی روند.

به هر حال دلم طاقت نیاورد، از منزل بیرون آمدم، بیشتر می خواستم آیه الله بافقی را پیدا کنم و نگذارم به مسجد جمکران بروند.

به منزلشان رفتم، در منزل نبودند، به هر طرف سراسمیه سراغ ایشان را می گرفتم تا آنکه به میدان میر که سر راه جمکران است رسیدم، در آنجا دوست نانوائی داشتم که وقتی دید من این طرف، آن طرف نگاه می کنم از من پرسید چرا مضطربی و چه می خواهی؟

گفتم: نمی دانم که آیا آقای آیه الله بافقی به مسجد جمکران رفته اند یا امشب در قم مانده اند؟

نانوا گفت: من او را با چند نفر از طلاب دیدم که به طرف مسجد جمکران می رفتند.

با شنیدن این جمله خواستم پشت سر آنها بروم که آن دوست نانوایم گفت: آنها خیلی وقت است رفته اند، شاید الان نزدیک مسجد جمکران باشند.

از شنیدن این جمله بیشتر پریشان شدم و ناراحت بودم که مبادا در این برف و کولاک آنها به خطر بیافتند، به هر حال چاره ای نداشتم، به منزل برگشتم ولی فوق العاده پریشان و مضطرب بودم، خوابم نمی برد.

تا آنکه نزدیک صبح مرا مختصر خوابی ربود، در عالم رویا حضرت ولی عصر (عج) را دیدم که وارد منزل ما شدند و به من فرمودند: سید مرتضی چرا ناراحتی؟ گفتم: ای مولای من ناراحتیم برای آقای حاج شیخ محمد تقی بافقی است. زیرا او امشب به مسجد رفته و نمی دانم به سر او چه آمده است؟

فرمود: سید مرتضی گمان می کنی ما از حاج شیخ دوریم، همین الان به مسجد رفته بودم و وسائل استراحت او و همراهانش را فراهم کردم، از خواب بیدار شدم، به اهل منزل این بشارت دادم و گفتم در خواب دیده ام که حضرت ولی عصر (عج) وسائل راحتی آقای حاج شیخ محمدتقی بافقی را فراهم کرده اند.

اهل بیتم هم چون به همین خاطر مضطرب بود خوشحال شد و من فردای آن شب که از منزل بیرون رفتم به یکی از همراهان آیه الله بافقی برخوردم، گفتم: دیشب بر شما چه گذشت؟ گفت : جایت خالی بود، دیشب اول شب آیه الله بافقی ما را به طرف مسجد جمکران برد، ما یا به خاطر شوقی که در دلمان بود و یا کرامتی شد مثل آنکه ابداً برفی نیامده و زمین خشک است به طرف مسجد جمکران رفتیم و خیلی زود هم به مسجد رسیدیم ولی وقتی به آنجا رسیدیم و در آنجا کسی را ندیدیم و سرما به ما فشار آورده بود متحیر بودیم که چه باید بکنیم.

«آخر آن زمانها مسجد جمکران ساختمانی نداشت و فقط یک مسجد بسیار غریبی بود که در وسط بیابان  افتاده بود، و تنها خواص به آن مسجد می رفتند و از بهره های معنوی آن  استفاده می کردند».

ناگهان دیدیم سیدی وارد مسجد شد و به حاج شیخ گفت می خواهید برای شما لحاف و کرسی و آتش بیاوریم.آیه الله بافقی با کمال ادب گفتند اختیار با شما است، آن سید از مسجد بیرون رفت ، پس از چند دقیقه لحاف و کرسی و منقل و آتش آورد و با آنکه در آن نزدیکی ماکسی نبود وسائل راحتی ما را فراهم فرمود.

وقتی می خواست از ما جدا شود یکی از همراهان به او گفت ما باید صبح زود به قم برگردیم، این وسائل را به که بسپاریم، آن سید فرمود: هر کس آورده خودش می برد و او رفت، ما در فکر رفته بودیم که این آقا این وسائل را از کجا به این زودی آورده، زیرا آن اطراف کسی زندگی نمی کند و اگر می خواست آنها را از ده جمکران بیاورد اولا در آن شب سرد و لولاک برف کار مشکلی بود و ثانیاً مدتی طول می کشید.

بالاخره شب را با راحتی به سر بردیم و صبح هم که از آنجا بیرون آمدیم آن وسائل را همانجا گذاشتیم.

من به او جریان خوابم را گفتم و معلوم شد که حضرت بقیه الله روحی فداه هیچگاه دوستانش را وا نمی گذارد و به آنها کمک می کند و برای مرحوم  آقای حاج شیخ محمدتقی بافقی جریانات دیگری هم از این قبیل اتفاق افتاده است که در بین  دوستانش معروف است.

او با امام زمان روحی له الفداء به مسجد جمکران می رفت

سابقاً راه قم به مسجد جمکران از طرف مرقد حضرت علی بن جعفر علیهما السلام بود.

در خارج شهر آسیایی بود که  اطرافش چند درخت وجود  داشت و جای نسبتاً با صفایی بود، آنجا میعادگاه عشاق حضرت بقه الله علیه السلام بود، صبح پنجشنبه هر هفته جمعی از دوستان مرحوم حاج ملا آقا جان در آنجا جمع می شدند تا به اتفاق به مسجد جمکران بروند.

یک روز صبح پنجشنبه اول کسی که به میعادگاه می رسد مرحوم حجه الاسلام و المسلمین آقای میرزا تقی تبریزی زرگری است، می بیند که حال  توجه  خوبی دارد، با خود می گوید اگر بمانم تا رفقا برسند شاید نتوانم حال توجهم را حفظ کنم ، لذا تنها به طرف مسجد حرکت می کند و آنقدر توجه و حالش خوب بوده که جمعی از طلاب، پس از زیارت مسجد جمکران که به قم برمی گشتند با او برخورد می کنند ولی او متوجه نمی شود.

رفقای ایشان که بعد سرآسیا می آیند گمان می کنند که آقای میرزا تقی نیامده، از طلابی که از مسجد جمکران مراجعت می کنند می پرسند شما آقای میرزا تقی را  ندیدید؟ می گویند: چرا او با یک سیدبزرگواری به طرف مسجد جمکران می رفت و آنها آنچنان گرم صحبت بودند که به ما توجه نکردند.

رفقای ایشان به طرف مسجد جمکران می روند، وقتی وارد مسجد می شوند می بینند او در مقابل محراب افتاده و بیهوش است، او را به هوش می آورند و از او سوال می کنند چرا بیهوش افتاده بودی؟ آن سیدی که همراهت بود چه شد؟ می گوید: من و قتی به آسیا رسیدم، دیدم حال خوشی دارم، تنها با حضرت بقه الله ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء صحبت می کردم، با آن حضرت مناجات می نمودم، تا رسیدم به مقابل محراب، این اشعار را می خواندم واشک می ریختم.

با خدا جویان بی حاصل مها تاکی نشینم
تا اینجا رسیدم که :

ای نسیم کوی جانان بر سر خاکم گذر کن

باش یکساعت خدا را تا خدا را با تو ببینم

آب چشم اشکبارم بین و آه آتشینم

ناگهان صدائی از طرف محراب بلند شد و پاسخ مرا داد، من طاقت نیاوردم و از هوش رفتم. معلوم شد که تمام راه را در خدمت حضرت بقیه الله «ع» بوده، ولی کسی که صدای صدای آن حضرت را می شنود از هوش می رود چگونه طاقت دارد که خود آن حضرت را ببیند، لذا مردمی که آقا را نمی شناختند حضرت را در راه می دیدند.

ولی خود او تنها از لذت مناجات با حضرت حجه بن الحسن علیهما السلام برخوردار بود.

نتیجۀ توسل به امام زمان «ع» در مسجد جمکران

110,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.