1,296 بازدید
مقاله معرفی اجمالی مخازن CNG و آزمون های مرتبط با آنها مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۴ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله معرفی اجمالی مخازن CNG و آزمون های مرتبط با آنها نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
مقدمه ۱
بخش اول ۳
انواع مخازن CNG 3
مخازن نوع اول ـ مخازن تمام فلزی (CNG-1) 3
مخازن نوع دوم ـ مخازن کمرپیچ (CNG-2) 3
مخازن نوع سوم ـ مخازن تمام پیچ (CNG-3) 3
مخازن نوع چهارم ـ مخازن تمام کامپوزیت (CNG-4) 4
استفاده از مخازن CNG در جهان ۴
بخش دوم ۵
آزمونهای مخازن ۵
۱٫ آزمونهای تحمل آسیب ۵
آزمون نفوذ گلوله ۵
آزمون سقوط ۶
آزمون تحمل خرابی (تحمل شکاف) ۶
آزمون تصادف ۷
۲٫ آزمونهای محیطی ۷
آزمون قرارگیری در معرض دماهای حدی ۸
آزمون گسیختگی تحت تنش تنش سریعی ۸
آزمون قرارگیری در معرض آتش (Bonfire) 8
۳٫ آزمونهای چرخه عمر ۹
آزمون ترکیدن هیدرواستاتیک ۹
آزمون چرخه فشار در دمای محیط ۹
آزمون نشست پیش از شکست ۱۰
چرخه گاز طبیعی ۱۰
آمار خرابیهای میدانی ۱۰
بازرسی مخازن NGV 11
بخش سوم ۱۳
استانداردهای مخازن CNG 13
۱٫ استاندارد (CNG4) و ISO/FDIS/1143 14
۲٫ استانداردهای سیلندرها براساس NGV2-1992 و ANSI/A.G.A 16
۳٫ استانداردهای ایمنی وسایل موتوری فدرال ۱۸
۴٫ استاندارد CGA/DOT FRP & FRP-2 19
بخش چهارم ۲۰
اجزای مخزن CNG 20
۱٫ لاینر ۲۰
۲٫ قطعه رابط ورود گاز (BOSS) 21
۳٫ جزء کمپوزتی CNG 21
۴٫ فوم های قالبی تزریق شده ۲۲
۵٫ رنگ مخزن ۲۲
بخش پنجم ۲۳
ساخت مخازن CNG 23
مسیر طراحی ۲۳
فرایندهای ساخت ۲۴
بخش ششم ۲۷
انتخاب مخازن CNG برای خودروها ۲۷
انتخاب مخزن ۲۷
با توجه به مشکلات روزافزون آلودگی هوا و عواقب زیست محیطی آن به دلیل استفاده از سوخت های دودزا (گازوئیل و بنزین و …) که حجم عمده ای از این آلودگی توسط وسایل نقلیه شخصی یا عمومی تولید می گردد، استفاده از سوخت گاز طبیعی به دلیل تولید حداقل گازهای آلوده کننده، درصد اولویت های دولت ها جهت جایگزین نمودن این سوخت بار دیگر سوخت های موجود در وسایل نقلیه قرار دارد.
از مزایای عمده سوخت گاز طبیعی نسبت به سوخت بنزینی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
گاز طبیعی در مجموع دارای آلودگی کمتری نسبت به سوخت های فسیلی بوده و از لحاظ شرایط عملکردی موتور وضعیت بهتری از بنزین دارند، چراکه نسبت تراکم مناسب برای موتورهای با سوخت گاز طبیعی۱۴:۱ است، در حالی که عدد اکتان بنزین ۹۰ میباشد و سبب افزایش راندمان و کارآیی موتورهای گازی مضر میگردد.
چنانچه موتور برای شرایط گاز سوز طراحی شود، قدرت بیشتری از موتورهای بنزینی دارند. راندمان سوخت گاز حدود ۱۵% بیشتر از بنزین است و همچنین ارزش حرارتی آن نیز حدود ۱۳% بیشتر از سوخت بنزین است. قیمت گاز طبیعی در مقایسه با بنزین برای انرژی سوخت یکسان حدود یک سوم بنزین معادل میباشد. گاز طبیعی آلودگی منواکسیدکربن را تا ۹۰%، اکسید نیتروژن را حدود ۳۰% و هیدروکربن ها را تا ۵۰% کاهش داده و تقریباً عاری از مواد سرطان زا می باشند. این مزیت ها مهمتریت عواملی هستند که مشوق انتخاب گاز طبیعی به عنوان سوخت خودرو است ولی به این نکته کمتر توجه میشود که آمار ایمنی خودروهای گازسوز (NGV) نسبت به تقریباً همه سوختهای متداول یا جایگزین امروز، مطلوب ترین وضعیت را دارد. بطوریکه گاز طبیعی را به صورت سوختی با ایمنی برابر یا حتی ایمنی تر از سایر سوختهای نفتی معرفی میکند.
دلایل این ایمنی بیشتر عبارتند از:
¨ گاز طبیعی دارای دانسیته حدود ۶/۰ نسبت به هوا است در نتیه به محض نشتکردن، سریعاً در هوا پخش میگردد و تجمع نمی یابد.
¨ گاز طبیعی در یک دامنه بسیار محدود (نسبت گاز به هوای ۴ تا ۱۵ درصد ) محترق میگردد، درغیر اینصورت صورت احترافی رخ نمی دهد.
¨ از سویی لزومی ندارد صاحب جایگاه با خطر نشت از مخزن زیرزمینی است و پنجه نرم کند در حالیکه این یک نکته قابل ملاحظه و مهم در مورد سوختهای مایع است.
بنابراین درخصوص خودرو گاز طبیعی سوز نکته ایمنی مهم متوجه مخزن و متعلقات آن است و آن هم بیشتر به سبب فشار کاری بالایی است که با آن کار میگردد.
این مقاله سعی دارد به معرفی اجمالی مخازن CNG و ازمونهای مرتبط با آنها بپردازند، استانداردهای مربوط به آنها را بیان کند و مختصری به تکنولوژی ساخت آنها اشاره داشته باشد.
سعی شده اس مطالب تا حد امکان مختصر، اما مفید و منسجم باشند تا خواننده در فرصتی کوتاه بتواند اطلاعات قابل توجه و مفیدی راجع به مخازن تحت فشار در خودروهای گازسوز بدست آورد.
مخازن CNG برحسب ساختار می توانند بر چهار نوع باشند:
این مخازن از جنس فولاد یا آلومینیوم هستند و شرایط ترکیب شیمیائی آنها در استاندارد مربوطه ذکر گردیده است.
این نوع مخازن دارای یک لایه داخلی (Liner) از جنس فولاد یا آلومینیوم بدون دز است و قسمت استوانه ای این لایه داخلی توسط الیاف شیشه، آرامید، یا مخلوطی از آنها که آغشته به رزین است پیچیده شده و این ساختار کامپوزیتی که به مخزن داده شده این امکان را بوجود می آورد که بتوان از ضخامت قسمت فلزی کاست و در نتیجه مخزن سبکتری را بدست آورد.
رزینی که در ساختار مخزن کامپوزیتی استفاده میشود می تواند از نوع گرما نرم (Thermoplastic) یا گرما سخت (Thermo-setting) باشند.
این نوع مخازن دارای یک لایه داخلی از جنس فولاد یا آلومینیوم بدون درز است و تمام این لایه داخلی توسط الیاف شیشه، آرامید، کربن یا مخلوطی از آنها که آغشته به رزین است پیچیده است و این ساختار کامپوزیتی که به مخزن داده شده این امکان را بوجود می آورد که بتوان از ضخامت قسمت فلزی کاست و در نتیجه مخزن سبک تری را نسبت به دو نوع اول بدست آورد.
این نوع مخازن دارای یک لایه داخلی (Liner) از جنس پلیمر بدون درز است. و تمام این لایه داخلی توسط الیاف شیشه، آرامید، کربن یا مخلوطی از آنها که آغشته به رزین است. پیچیده شده و این ساختار تمام کامپوزیت یکی از سبکترین انواع را در مخازن CNG تأمین می نماید. در ساخت این نوع مخازن از تکنولوژی بالایی استفاده شده است و تعداد سازندگاانی که از این نوع مخازن تولید می کنند، بسیار معدود است و قیمت آنها نیز بالاتر از سایر انواع می باشند.
خودروهای گازسوز طبیعی بیش از پنجاه سال است که در جهان مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این خودروها از سال ۱۹۷۰ به دلیل مزایای زیست محیطی و اقتصادی روبه افزایش و به خصوص استفاده از کامپوزیت ها از سال ۱۹۸۰ توسعه یافته است. در حال حاضر بیش از دو میلیون خودرو در جهان برای استفاده از CNG ساخته و یا تبدیل شده اند.
این خودروها و مخازن آنها سابقه عمومی عالی از خودشان داده اند در حالیکه مخزن فولادی در دنیا متداول ترند، بازار آمریکای شمالی توسط مخازن کامپوزیت اشغال شدهاند. بسیاری از کارخانه های سازنده مخازن CNG دارای سابقه طولانی تولید تسلیحات بوده اند و بعداً به تولید این مخزن روی آورده اند.
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر