مقاله هدف از استقرار یک سیستم انبار


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله هدف از استقرار یک سیستم انبار مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۱  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله هدف از استقرار یک سیستم انبار نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه:   ۱
تاریخچه :   ۱
تعریف انبار :   ۳
انواع انبارها :   ۳
انبارهای پوشیده :   ۳
انبارهای سرپوشیده یا هانگارد :   ۳
انواع موجودیهای انبار :‌   ۵
شرایط کشور و نیاز به انبار داری :   ۵
ضوابط و ویژگی‌های سیستم انبار :   ۷
اطلاعات پایه   ۷
عملیات مربوط به ورود کالا به انبار   ۸
عملیات مربوط به خروج کالا از انبار   ۱۰
عملیات مربوط به جستجو، حفظ و نگهداری کالا و سوابق آن و کنترل موجودی انبار   ۱۱
عملیات مربوط به مغایرت‌های مالی، انجام عملیات حسابداری وانبارگردانی   ۱۲
گزارش‌ها   ۱۳
امنیت و حدود دسترسی   ۱۵
ارتباط سیستم انبار با سایر سیستم‏ها   ۱۵
بازسازی اطلاعات   ۱۶
هدف از استقرار یک  سیستم انبار داری :   ۱۶
فرم های مورد نیاز انبار :   ۱۹
تعریف کدینگ برای سیستم :   ۱۹
۱_ فرم درخواست خرید کالا   ۲۰
۲_فرم درخواست بازرسی اقلام ورودی(کنترل کیفیت)   ۲۲
۳_ فرم رسید انبار   ۲۵
۴_ فرم درخواست کالا از انبار   ۲۶
۵_فرم حواله انبار   ۲۸
کنترل های مورد نیاز هنگام دریافت کالا از فروشنده :   ۲۹
مجوز های مورد نیاز برای دریافت کالا از انبار :   ۲۹
مشخصات مکان لازم برای نگهداری کالا :   ۳۰
مشخصات کارت انبار :   ۳۲
تعداد انبار های لازم برای شرکت :   ۳۵
تعاریف   ۳۵
ترتیب تنظیم فرمهای مختلف هنگام دریافت و خروج کالا امضا های مجاز :   ۳۷
چگونگی ثبت اطلاعات انبار در دفاتر مالی و مدارک انبار:   ۳۸
کنترل بین مدارک انبار و مدارک حسابداری :   ۳۸
منابع:   ۳۹

مقدمه:

امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی امکان تولید انبوه کالا فراهم شده است و اینکار برنامه ریزی دقیق جهت استفاده به موقع و حداکثر از امکانات را می طلبد. تقسیم کار و رشد جمعیت نیاز استفاده از فرآورده های دیگران را به وجود آورده است و این خود زمینه پیدایش سازمانهای معظم گردیده که در این نظامهای پیچیده فنی- اجتماعی انبار به عنوان واسطه موجبات گردش کالا از تولید به مصرف را امکان پذیر می سازد. انبار می تواند در عرضه به موقع محصول، جریان عادی تولید، ثبات قسمت محصول، تعمیر و نگهداری ماشینها و…. نقش مهمی را ایفا نماید بطوریکه نقش آن در تجارت غیر قابل انکار است. ارزش ریالی موجودیهای انبار در صنایع مختلف متفاوت است و عوامل مختلفی در میزان نگهداری موجودی انبار واحدهای صنعتی- تجاری موثرند مثل روش تولید، دوره تولید، میزان بکار گیری ماشین آلات، نوع محصول ساخته شده، بازار مصرف، نوع مواد اولیه مورد احتیاج، نوسانات ارزی و قیمت در بازارهای جهانی، وضعیت واحد صنعتی در کل صنعت کشور و جهان و… و بالا خره سیستم های تدارکاتی و سفارشات واحد های تولیدی .

تاریخچه :

علمای علم مدیریت، مدیریت را علم و هنر اداره کردن و سرپرستی نمودن گروهی از افراد در جهت نیل به اهدافی خاص تعریف نموده اند. مدیران در سازمان در پی آن هستند با حداقل امکانات حد اکثر استفاده و مطلوبیت را از آن خود نمایند.

یکی از ابعاد بسیار مهم سازمان به عنوان نظامی، فنی و  اجتماعی در حال حاضر، استفاده از بهترین شیوه ی بکارگیری از دارایی های موسسه است.

با توجه به این نکته ما میدانیم که قسمت عمده ای از دارایی های موسسات در موجودی انبارهای آن موسسات نهفته و انباشته شده است.

مدیریت مالی، تدارکات و انبارها به دنبال آن هستند تا بهترین ترکیبی را که متضمن حد اکثر سود و یا حداقل هزینه برای موسسه باشد را معین نمایند و برای این منظور از فنون و علوم مدیریت صنعتی و بازرگانی بهره ی شایانی می برند.

چرا که زمان و هزینه از عناصر اصلی تصمیم گیری مدیریت به شمار می آید جهت مدیریت صحیح سیستم های انبار داری و طراحی آنها و همچنین طراحی مدل هایی متناسب با موسسات و استفاده از دانش و تکنیک های متنوع از رشته های مختلف ضروری می باشد.

امروزه یکی از مشکلات مهم در موسسات صنعتی عدم وجود انبار دارهای با تجربه و نبود سیستم متناسب انبار داری همراه با نوع محصول است. اغلب مدیران و صاحبان صنایع از بازرگانان سابق می باشند و انگیزه ی آنها برای ورود به صنعت انگیزه ی سود جویانه ای می باشد که این نوع صنعتی شدن معمولا به صورت چشم بسته و بدون اطلاع صورت می گیرد. اینگونه مدیران از فنون و روشهای مدیریت صحیح انبارها نیز بی اطلاع هستند و برای مدیریت مشاغل خود از تجربیات تجاری که قبلا کسب کرده اند بهره می گیرند.  تنها تعداد محدودی از موسسات تولیدی هستند که کم و بیش به اهمیت کنترل مواد و کالا ها و استفاده از سیستم های کنترل موجودی انبار به عنوان ابزاری مدیریتی واقف هستند و اقداماتی جهت برقراری آن نموده اند و بقیه فاقد سیستم صحیح انبار داری می باشند.

اینگونه موسسات به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات درست و به موقع از موجودی ها و میزان و نوع آنها قادر به تهیه و تدارک موجودی های مورد نیاز به موقع و با صرفه ی کامل نیستند و مسلم است که دچار مشکلاتی در این زمینه اند و در جستجوی متخصصین انبار داری و تهیه ی سیستم انبار به مشکل برخورد خواهند کرد.

لذا لازم است تا مدیران با برنامه ریزی صحیح و استفاده از انبار داران با تجربه نسبت به تهیه و تنظیم یک سیستم انبار داری صحیح اقدام کنند.

 

تعریف انبار :

امروزه انبار د یگر حالت یک محفظه را ندارد بلکه عملیات آن زمانی کافی ورضایت بخش است که از دوجهت اطلاعاتی وفیزیکی مورد توجه قرارگیرد به طور کلی انبا رمحل وفضایی است که یک یا چند نوع کالای بازرگانی ،‌صنعتی یا مواداولیه یا فرآورده های مختلف که اساس یک سیستم صحیح طبقه بندی وتنظیم می گردد.

 

انواع انبارها :

انبارها از نظر فرم ساختمانی به سه صورت زیر می باشند:

 

انبارهای پوشیده :

 این مکان از تمام اطراف بسته است ودارای سقف ووسایل ایمنی کامل می باشد .

 

انبارهای سرپوشیده یا هانگارد :

 این انبار دارای سقف بوده ولی چهار طرف آن باز است وفاقد حفاظ جانبی است . این نوع انبارها کالاها را فقط از باران وآفتاب حفظ می کند .

انبار با ز یامحوطه :‌این انبار به صورت محوطه بوده وجهت نگهداری  ماشین آلات ولوازم سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

 


 

انواع موجودیهای انبار :‌

اجناس وکالاهای موجود درانبار اعم ازمؤسسات تولیدی وغیر تولیدی را می‌توان به شرح زیر تقسیم کرد :

مواد اولیه یا مواد خام :‌ازاین مواد برای تولید کالا استفاده می شود .

کالای درجریان ساخت :‌ که شامل بهای ناقص دستمزد ومواد وهزینه های سربار ساخت می باشد .

کالای ساخته شده : به کالایی گفته می شود که از نظر ساخت به مرحله تکمیلی رسیده وقابل عرضه به بازار می باشد.

اجناس خریداری شده جهت فروش : این سری از اجناس شامل اجناسی هستند که بدون هیچ گونه تغییری درآنها در بازار جهت فروش عرضه می گردد وبه طور موقت در انبارها نگهداری می شود.

موادولوازم مصرفی: که درتولید غیر مستقیم موثرندمثل‌: گریس ، روغن ،‌ملزومات وغیره.

اجناس اسقاطی : اجناسی هستند که مستهلک شده وغیرقابل استفاده اند ومعمولاً به مزایده گذاشته می شوند یا مورد تعمیر مجدد قرار می گیرند .

 

شرایط کشور و نیاز به انبار داری :

در واقع انبار داری در بخش های مختلف تولید و صنعت و روش های مختلف تولید متفاوت می باشد و هر نوع تولیدی متقاضی نوعی از سیستم  انبار داری است که برای آن بخش از تولید مناسب می باشد.

سیستم انبار داری بسته به نوع مدیریت و شرایط اقتصادی و سیاسی کشور ها متفاوت می باشد.  از آنجا که تهیه ی ملزومات مصرفی و مداد اولیه برای تولید باید از بازار کالا و مواد اولیه تهیه شود و همچنین محصولات ساخته شده در بازار کالا و خدمات به فروش برسد پس می توان گفت که شرایط بازار هر کشور و تورم موجود در اقتصاد آن کشور می تواند رابطه ی زیادی با پیش خرید و انبار شدن مواد و همچنین نیاز به انبار داری داشته باشد.

به طور مثال در کشور ما ممکن است با توجه به شرایط تورمی حاکم و بی ثباتی بازار کالا و مواد اولیه، قیمت یک کالا دائما در حال افزایش باشد و برای جلوگیری از متضرر شدن در آینده بخش های تولیدی مجبور خواهند بود تاکالا هایی را که برای شش ماه آینده نیاز خواهند داشت را امروز خریداری نمایند و برای شش ماه آینده به صورت ذخیره نگهداری کنند تا با این کار از پرداخت هزینه ی بیشر برای خرید مواد جلوگیری کنند.اما مشکلی که اینجا وجود دارد این است که آنها با  این کار خود هزینه ی انبار داری را نیز افزایش خواهند داد. با این حساب این هزینه نیز روی بهای تمام شده ی کالا اثر خواهد گذاشت و قیمت محصول ساخته شده را نیز به اندازه ی هزینه ی انبار بالا خواهد برد.

از مزایای انبار کردن در این شرایط این است که به طور مثال بازار امروز نیازمند محصولی خاص از تولیدات ما می باشد و با توجه به این نیاز ما نیز اقدام به افزایش تولیدات خود خواهیم نمود، اگر یکی از قطعات مورد نیاز ما در عرض یک ماه ۵۰% افزایش قیمت داشته باشد قیمت آن قطعه نیز روی قیمت ما اثر خواهد گذاشت اما با توجه به موجود مواد در انبار نیازی به مراجعه ی مجدد به بازار مواد نخواهد بود و ما می توانیم قطعه ی مورد نظر را از انبار تهیه کنیم و با این کار فقط هزینه ی انبار داری یک ماه را پرداخت کنیم.

ممکن است تولید کننده مجبور باشد به دلیل عدم دسترسی به یک قطعه در بازار داخلی، آن قطعه را از کشوری دیگر وارد کند و به خاطر تحریم هایی که علیه کشور صورت گرفته است امکان وارد کردن قطعه وجود نداشته باشد پس با توجه به این شرایط تولید کننده مجبور است کالاهای وارداتی خود را قبل از این که تحریم صورت گیرد به مقدار نیاز چند سال وارد کرده و آن ها را انبار کند و با این کار متحمل هزینه ی انبار داری شود.

عکس شرایط بالا نیز در بعضی از کشور ها و موسسات آنها ممکن است اتفاق بیافتد:

یعنی با توجه به شرایط بازار و اوضاع اقتصادی یک کشور کمپانی ها و موسساتی مثل تویوتا(Toyota) قادر خواهند بود سیستمی را به اجرا در بیاورند که انبار داری آن را تقریبا به صفر برسانند و انبار مواد و محصولات آن ها همیشه به روز باشد.

در شرایطی که این گونه کمپانی ها در آن قرار دارند فقط کافیست تا با اطلاع  از خواسته های مشتری و مطالعه ی نیاز های آن ها برنامه ریزی برای تولید صورت بگیرد تا هیچ نیازی به انبار نباشد. یعنی مواد به طور مستقیم از بازار وارد خط تولید شود و بعد از اتمام کارهای تولیدی وارد بازار محصول گردد.

پس با توجه به شرایط کشور ما و در دسترس نبودن به موقع مواد در بازار لزوم انبار و سیستم مناسب انبار داری کاملا ضروری به نظر می رسد و حذف آن از بخش تولید نیز تقریبا غیر ممکن است.

ضوابط و ویژگی‌های سیستم انبار :

اطلاعات پایه

۱-                امکان تعریف انواع انبار و موقعیت و مشخصات آنها

۲-                امکان تعریف انباردارها و مشخصات شخصی و شغلی آنها

۳-                امکان تعریف انواع واحدهای شمارش کالا

۴-                امکان تعریف انواع طبقات کالا و تخصیص یک کالا به طبقات مختلف

۵-                امکان کدگذاری کالاها (امکان تعریف کد کالا در سه سطح گروه، زیرگروه و سریال کالا)

۶-                امکان تعریف مکان‌های نگهداری کالا در انبار، همچون قفسه، ردیف و …

۷-                امکان تعیین کالاهای انبار برای هر سال مالی

۸-                امکان تعیین کالاهای غیر مشمول درخواست عادی یا غیرقابل خرید در یک دوره زمانی

۹-                امکان تعریف کالاهای مشابه برای هر یک از اقلام انبار

۱۰-            امکان تعریف فروشندگان و تولیدکنندگان کالا به همراه مشخصات آنها شامل: نام، نشانی، تلفن و …

۱۱-            امکان تعریف کارپردازان و مشخصات شخصی و شغلی آنها

۱۲-            امکان تعریف مراکز هزینه مطابق مراکز هزینه تعریف شده توسط امور مالی دستگاه

۱۳-            امکان تعریف واحدهای درخواست کننده کالا

۱۴-            امکان تعریف افراد تحویل گیرنده‌ کالا در واحدها و مشخصات شخصی و شغلی آنها

۱۵-             امکان تعریف واحدهای سازمان

۱۶-             امکان تعریف منابع تهیه کالا

۱۷-            امکان تعریف مشخصات کشورها به همراه نام فارسی و انگلیسی آنها

۱۸-            امکان ثبت اطلاعات کالا شامل: نام، طبقه، واحد شمارش، کشور سازنده، شرکت سازنده، مصرفی یا غیرمصرفی، حداقل موجودی، حداکثر موجودی، نقطه سفارش و …

۱۹-            امکان تعریف سال مالی برای انبار برای انجام عملیات مختلف انبارداری

عملیات مربوط به ورود کالا به انبار

۱-                امکان صدور درخواست خرید کالا توسط انبار و پیگیری آن

۲-                امکان صدور قبض انبار و قبض انبار مستقیم برای کالاهای خریداری شده با ذکر تاریخ ورود کالا به انبار

توضیح: منظور از قبض انبار مستقیم، قبض انباری است که برای کالاهایی که وارد انبار نمی‌شوند و مستقیم به واحد مربوط تحویل داده می‌شوند، صادر می‌شود.

۳-                امکان تهیه کاردکس انبار

۴-                امکان صدور قبض برای کالاهایی که از محل تنخواه خریداری و وارد انبار و از انبار خارج می‌شوند (جهت تسویه تنخواه با حسابداری) با ذکر تاریخ ورود کالا به انبار

۵-                امکان تخصیص کالا به انبار در هنگام صدور قبض انبار

۶-                امکان صدور قبض انبار برای کالاهایی که به امانت گرفته می‌شوند و کنترل موجودی آنها

۷-                امکان صدور قبض انبار برای کالاهای امانتی برگشتی به انبار از واحدهای داخل سازمان و یا سازمان‌های دیگر

۸-                امکان ثبت کالاهای مرجوعی از واحدها به انبار و صدور قبض برای آنها و اضافه کردن به موجودی انبار

۹-                امکان ثبت کالاهای مازاد بر مصرف که به انبار برگشت داده می‌شوند

۱۰-             امکان ثبت کالاهای برگشت از فروش

۱۱-            امکان ثبت کالاهای وارده از تعمیرگاه

۱۲-            امکان ثبت کالاهایی که بین انبارها جابجا می‌شوند و صدور قبض و حواله برای آنها و اصلاح موجودی انبار

۱۳-            امکان ثبت هزینه‌های اضافی در گزارش قبض انبار

۱۴-            امکان ثبت تخفیف هر کالا و تخفیف کلی فاکتور در قبض انبار

۱۵-            امکان پیگیری و کنترل کالاهای ثبت شده در قبض انبار با کالاهای درخواست شده برای خرید

۱۶-            امکان ثبت مشخصات فروشنده، فاکتور و کارپرداز در قبض انبار

۱۷-            امکان ثبت مشخصات فنی کالاهای وارد شده به انبار در قبض انبار

۱۸-            امکان کنترل توالی شماره قبض انبارها (با توجه به تاریخ و ساعت صدور آنها)

عملیات مربوط به خروج کالا از انبار

۱-                امکان صدور فرم درخواست کالا از انبار توسط کلیه واحدهای سازمانی و ثبت عملیات مربوط به تأیید درخواست، تحویل کالا و پیگیری درخواست‌های تحویل داده نشده

۲-                امکان صدور حواله توسط انبار برای کالاهای مختلفی که توسط یک واحد سازمانی درخواست می‌شود

۳-                امکان صدور حواله انبار برای کالاهای خریداری شده جهت تحویل به واحدهای متقاضی کالا

۴-                امکان پیگیری و کنترل کالاهای ثبت شده در حواله انبار با کالاهای درخواست شده

۵-                امکان ثبت، کنترل عملیات و صدور حواله انبار برای کالاهایی که از انبار به دیگران امانت داده می‌شود

۶-                امکان صدور حواله برگشت امانت برای کالاهایی که با قبض امانتی وارد انبار و به متقاضی تحویل داده شده است

۷-                امکان صدور حواله انتقالی و کنترل عملیات برای کالاهایی که بین انبارها انتقال داده می‌شوند

۸-                امکان صدور حواله برای کالاهای ضایعاتی

۹-                امکان ثبت عملیات مربوط به مرجوع کردن کالاها

۱۰-            امکان ثبت کالاهایی که از طریق مزایده یا روشهای دیگر به فروش می‌رسند

۱۱-            امکان ثبت کالاهایی که جهت تعمیر ارسال می‌شوند

۱۲-            امکان ثبت کالاهایی که به دلایلی از قبیل زیست محیطی، بهداشتی و … معدوم می‌شوند

۱۳-            امکان ایجاد سند حمل (بارنامه) برای تمامی اسناد خرید، فروش و امانی

۱۴-            امکان تکمیل و تایید حواله‌های فروش توسط سرپرست انبار و دریافت امضای مشتری روی حواله فروش پس از ارسال کالا جهت ثبت در کارت موجودی انبار

۱۵-            امکان کنترل توالی شماره حواله انبارها (با توجه به تاریخ و ساعت صدور آنها)

۱۶-            امکان تحویل کالای مشابه و ثبت آن در حواله انبار در صورت فقدان کالای درخواست شده در انبار

۱۷-            امکان کنترل موجودی کالا در زمان صدور حواله به نحوی که در صورت صدور حواله انبار برای یک کالا به تعداد بیشتر از موجودی انبار، موجودی کالا پس از صدور حواله انبار منفی نشود

عملیات مربوط به جستجو، حفظ و نگهداری کالا و سوابق آن و کنترل موجودی انبار

40,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • گزارش کارآموزی کارخانه رب چین چین
  • مقاله کنترل و موجودی انبار
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.