مقاله پرچم ایران ، تاریخچه ، آرم و رنگ


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله پرچم ایران ، تاریخچه ، آرم و رنگ مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۸۰  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله پرچم ایران ، تاریخچه ، آرم و رنگ نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

مقدمه
پیرامون گرافیک محیطی                                 ۱
تعریف پرچم                                    ۵
فصل اول
اولین پرچم در ایران                                    ۸
فرجام درفش کاویان                                    ۱۱
نخستین تصویر بر روی پرچم ایران                         ۱۵
فصل دوم
صفویان «۱۱۴۵ – ۹۰۷ هجری » ۱۷۳۱ – ۱۵۰۲ میلادی                ۱۷
بیرق                                        ۱۸
فصل سوم
زمان نادرشاه افشار « ۱۱۴۸ – ۱۱۶۰ هجری » ۱۷۳۶ – ۱۷۴۸ میلادی        ۲۵
فصل چهارم
زندیان « ۱۱۹۳ – ۱۱۷۲ هجری » ۱۷۷۹ – ۱۷۵۸ میلادی            ۳۱
فصل پنجم
از قاجاریان تا آغاز مشروطه« ۱۳۴۴– ۱۲۰۹هجری» « ۱۹۰۶–۱۷۹۵ میلادی»    ۳۳
زمان فتحعلی شاه « ۱۲۱۱ – ۱۲۵۰ هجری »                     ۳۳
زمان محمد شاه « ۱۲۶۴ – ۱۲۵۰ هجری » ۱۸۴۸ – ۱۸۳۴ میلادی         ۳۶
زمان ناصرالدین شاه «۱۳۱۳ – ۱۲۶۴ هجری » ۱۸۹۶ – ۱۸۴۸ میلادی .         ۴۰
درفش مظفرالدین شاه « ۱۳۱۳ – ۱۳۲۴ » ( ۱۸۹۵ – ۱۹۰۶ میلادی )        ۴۶
فصل ششم
انقلاب مشروطه و درفش                                ۵۲
بیرق آزادی                                     ۵۵
نخستین درفش سازمان یافته ی ایران                         ۵۷
درفش تاجگذاری رضاشاه                             ۶۰
فصل هفتم
درفش در دوران پهلوی « ۱۳۰۴ – ۱۳۵۷ » ( ۱۹۲۵ ۱۹۷۸ میلادی )        ۶۲
درفش خاندان سلطنتی                                    ۶۶
درفش شهبانو                                    ۶۷
درفش ولیعهد                                    ۶۷
فصل هشتم
پرچم جمهوری اسلامی ایران                            ۷۰
منابع ومآخذ                                    ۷۶

مقدمه

پیرامون گرافیک محیطی

ارتباطات عصر حاضر فرم های مختلفی را در بر می گیرد ، از ماهواره ها گرفته تا ساعت های مچی . اما علوم جدید نتوانستند جانشین فرم های قدیمی ارتباطات از قبیل نوشته ها و علایم بشوند… به هر صورت  جامعه به سرعت پیشرفت می کند به طوری که وجود علائم زیاد نوعی آلودگی تصویری را به وجود آورده است و امروزه ما سعی در گریز از آشفتگی های بصری داریم . طراحی گرافیک محیطی نه به تنهایی هنر است نه به تنهایی علم ، بلکه شامل هر دو وجه است ؛ طراحی باید مخلوطی از تاثیرات خلاقه ی موثر باشد به صورت بررسی منطقی و تکنیک و اینکه چگونه کار باید انجام شود . نتیجه ی چنین ترکیبی سبب به وجود آمدن علائمی می شود که به طور موثر با مردم ارتباط برقرار می کند . در گرافیک محیطی سعی می گردد با اتکا و با استفاده از تجربه های خلاق هنری شرایط مناسب برای زندگی انسان معاصر به وجود آید . در گرافیک محیطی پیوند انسان با محیط تصحیح شده ، نکات غیر ضروری و نادرست آن حذف و نکات ضروری آن مورد تاکید قرار گرفته و برجسته می شود . در گرافیک محیطی اطلاع رسانی ، ساده سازی و دریافت شدنی بودن ارتباط انسان و زیبایی شناسی جدید و مناسب مورد توجه قرار می گیرد .

بخشی از عرصه های گرافیک محیطی به شرح زیر است :

 گرافیک محیط باز

 الف- نمای معماری ( مواد – رنگ – ابعاد – طرح …)

ب- باجه ها ( ایستگاه اتوبوس – بلیط – تلفن – روزنامه – پلیس …)

ج- آب نماها

د- حجم های گرافیکی

ه- نورآرایی

و- تبلیغ ( دیواری – بنرها – وسایط نقلیه و شیوه های دیگر )

 گرافیک محیطی بسته

 در گرافیک محیطی فضای بسته هم می توان آن را به صورت جداگانه اطلاع رسانی کرد که در مجموع می توان از دسته های زیر یاد کرد :

الف- ویترین ها

ب- غرفه ها و فضاهای نمایشگاهی

ج- محیط های اداری و آموزشی

د- محیط خانگی

گرافیک محیطی علمی است که در آن چگونگی استفاده از فرم ها ، رنگ ها ، نقش ها و تصاویر گوناگون به شکل ماهرانه ، اصولی و برنامه ریزی شده در جهت بهتر ساختن و ساده شدن روابط ، ارتباطات ، ترافیک و همچنین کاملتر ساختن زیبایی محیط عمومی مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است .

 گرافیک محیطی و تاثیر آن بر جامعه :

 زمانیکه یک ساختار گرافیکی در ارتباط مستقیم با اقشار مختلف یک جامعه شهری بود و هدف آن ایجاد یک فضای زندگی مساعد ودلپذیر و هماهنگ ساختن با سن و فرهنگ و خلق و خوی افراد آن جامعه باشد به عنوان گرافیک محیطی یاد می شود . بدیهی ست در صورتی که تدابیر مقتضی از طرف اداره کنندگان در زمینه های مختلف در طراحی های مناسب و اصولی عناصر تشکیل دهنده ی گرافیک محیطی صورت نگیرد محیط زیست و زندگی شهروندان به صورت مکانی غیر مناسب وغیر قابل تحمل و متشنج در خواهد آمد . چراکه با ایجاد مجموعه ای متناسب از نظر شکل و رنگ می توان موجبات امیدواری و کشش افراد جامعه را برای زندگانی فراهم ساخت و اسباب شور و شوق عمومی را فراهم نمود و روح تازه به اجتماع داد . رنگ در گرافیک محیطی اثر به سزایی دارد زیرا باعث ایجاد نما می شود . مثلا با دیدن اتوبوس قرمز دو طبقه یاد لندن می افتم و در چنین شهری یا شهرهای شمالی خودتان که فضای سبز زیادی دارند باید از رنگ سبز استفاده کرد و رنگ مکمل آن تحریک برانگیز است پس از رنگ بندی محیطی ” باید ملاحظات اقلیمی در نظر گرفته شود طبیعی است برای عده ای که در محیط گرمسیری زندگی می کنند نباید رنگ گرم به کار برد بلکه بهتر است از رنگ های سرد استفاده کرد همانطور که گنبد های فیروزه ای و آبی در بافت قدیمی کویری بسیار دلنشین است . “

 هدف از گرافیک محیطی :

راهنمایی مردم به ساده ترین شکل .
زیبا سازی از طریق به کارگیری اصولی فرم ، طرح و هماهنگی آنها با یکدیگر و محیط پیرامون خود .
افزایش سطح فرهنگ جامعه در قالب اهداف تبلیغاتی ، فرهنگی و تجاری از طریق دیوار آگهی ها ، بنرها و غیره .

  طراحی محیطی می کوشد تا بین طرح هایی که ارائه می دهد و هرآنچه از پیش در محیط وجود دارد هماهنگی ایجاد کند . عوامل معینی چون جغرافیای محیط ، آب و هوا ، نور خورشید ، میزان بارندگی ، نوسان حرارتی ، پوشش گیاهی و … به عنوان بخش های طبیعی و زیست محیطی و مجموعه عواملی چون نوع معماری و مواد و مصالح ، فضاهای آمد و شد ، میزان تردد و … به عنوان بخش های ساخته شده ی ناشی از حضور انسان عواملی است که طرح در جریان کار خود باید آنها را بشناسد و مورد توجه قرار دهد .

 تعریف پرچم

 پرچم تکه پارچه ای معمولا مستطیل شکل است با رنگها و طرح های مشخص که معرف یک کشور، جامعه ، گروه ، فرد و یا سازمان می باشد .پرچم امروزه برای مشخص کردن هویت است و شایسته است که پرچم هر کشور نشان دهنده ی هویت واقعی و تاریخی آن ملت باشد . پرچم را معمولا از پارچه های بسیار سبک می سازند تا بتواند با وزش باد به حرکت در بیاید و پرچم ها طوری طرح ریزی می شوند که از دو طرف به یک شکل باشند و به همین دلیل استفاده از نوشته ها ارجحیت بیشتری دارد . امروزه از پرچم در مراسم و مناسبت های مختلف ، با آداب ویژه ای استفاده می شود . احترام به پرچم کشورها از اصول اخلاقی و انسانی است و بی احترامی و سوزاندن یک پرچم به دور از تمدن و اخلاق است.

پرچم کشور دانمارک در حال حاضر بدون شک قدیمی ترین پرچمی است که همچنان در حال استفاده است و بر اساس افسانه های دانمارکی پرچم دانمارک در تاریخ ۱۵/۱۲۱۹ joue از بهشت نازل شد و پرچم دانمارک از آن تاریخ به همان صورت باقی مانده است و دانمارکی ها خوش شانس بوده اند که هیچ ضد دانمارکی ای روی پرچم آنها عربی ننوشته است . در حالیکه عمر پرچم شیر و خورشید به ۹ قرن می رسد ، چرا که نقش شیر بر روی پرچم ایران برای اولین بار در سال ۱۰۳۱ میلادی در زمان سلطان محمود غزنوی قرار گرفت ، صرف نظر از اینکه نشان شیر و خورشید ریشه در تاریخ کهن این سرزمین دارد.

استفاده از پرچم و نمایش دادن آن در کشورهای دیگر آداب و قوانین ویژه ای دارد ، به عنوان مثال آمریکایی ها اعتقاد دارند که پرچمشان نباید با زمین برخورد پیدا کند ،نباید در زیر باران نمایش داده شود ، نباید در شب و تاریکی نمایش داده شود مگر اینکه نور کافی وجود داشته باشد و نباید در هیچ شرایطی به آتش کشیده شود و مورد بی احترامی قرار گیرد.

تاریخ استفاده از پرچم به دوران های باستان بر می گردد ، بدون شک زادگاه پرچم در آسیا و ایران باستان است و بعدها اروپایی ها به تقلید از آسیایی ها به استفاده از پرچم پرداخته اند . اما بعد از ظهور اسلام ، چون اسلام استفاده از تصویری را که معرف چیزی باشد حرام و بت پرستی می داند ، استفاده از پرچم های منقوش به نشان ها و نمادها به پایان رسید . در گذشته ها استفاده از پرچم همچون امروز نبوده است و در آن دوران نشان ها و نمادهای بسیار ساده ای که معمولا با عقاید مذهبی و قومی در آمیخته بودند بر علم ها آویخته می شدند .

استفاده از این نوع نمادها و نشان ها تا ۹ قرن بعد از میلاد مسیح نیز ادامه می یابد و در میان ایرانیان ، مصری ها و یهودیان مرسوم بوده است . شاید اولین پرچم در طول تاریخ و برجسته ترین نشان ، درفش کاویانی ما ایرانیان باشد که فردوسی در شاهنامه به آن اشاره می کند . پیدایش این نشان و پرچم مربوط به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می باشد . این درفش تنها یک افسانه نبوده بلکه واقعا وجود داشته و بدست عمر اولین خلیفه ی مسلمین سوزانده و نابود شده است . درفش کاویانی می تواند اولین نشان و پرچمی به شمار آید که پدید آمد . در کتاب مقدس نیز اشاره های فراوان به نشانه ها و سمبل های ملیت ها و قومیت های مختلف شده است .

 فصل اول

اولین پرچم در ایران

 نخستین اشاره در تاریخ اساطیر ایران به وجود پرچم ، به قیام کاوه آهنگر علیه ظلم و ستم آزی دهاک (ضحاک) بر می گردد . در آن هنگام کاوه برای آنکه مردم را علیه ضحاک بشوراند ، پیش بند چرمی خود را بر سر چوبی کرد و آن را بالا گرفت تا مردم گرد او جمع شدند سپس کاخ فرمانروایی خونخوار را در هم کوبید و فریدون را بر تخت شاهی نشانید .

از این رو در داستانهای ملی ما ، کاوه ی آهنگر پایگاه والا و ارزشمندی دارد. وی نماد و نشانه­ی شور خیزش و رستاخیز مردم ایران و فریدون نماد فروغ اهورایی و ضحاک نمایانگر تیره دلی ها، تباهکاری ها، بیدادها ، خانمان براندازی ها و گسستن هاست .

در پی این پیروزی یعنی : برتری و چیرگی فروغ و روشنایی بر دروغ  و تاریکی ، پیش بند چرمینی که بدست کاوه بر نیزه افراشته شد و نیروهای شورشگر به زیر آن گرد آمدند ، نماد ملتی کهن و درفش سر فراز نیروی  فرهنگی پر بار ایران گردید و نیرو بخش و روشنگر راه ارتشیان ایران به سوی پیروزی و نگهبانی مرزهای کشور شد . از این رو گوییم که درفش کاویان نه به معنای درفش پادشاهی است ،که یک درفش ملی و مردمی در درازای تاریخ ایران است .

فریدون پس از چیرگی بر اهریمنی ها پیش بند چرمین کاوه را که به هنگام  کوبیدن آهن گداخته برای جلو گیری از جهش پاره های سرخ آهن پیش پای می بست و یاد آور کوشش نیروهای شورشی بود ، آراست و گوهر نشان کرد و آن را با رنگهای سرخ و زرد و بنفش زیب بخشید و نامش را درفش کاویانی نهاد .

این درفش در همه ی جنگ ها مایه ی فراخی و پیروزی و تندرستی و سر افرازی سپاهیان ایران بود .

ایرانیان چنان باور دارند که بسیج این نیرو به کمک فرشتگانی بود که در روز مهرکاوه ی آهنگر را یاری دادند و در دلهای مردم شور انداختند و آنها را به هواداری او بر انگیختند . تا توانست به همراه فریدون که از نژاد کیان بود بر ضحاک چیره شود و او را از آن سوی اروند رود “دجله” خوار و زار تا شیرخوان دماوند ببرد و سپس وی را در کوه دماوند به بند کشد و به فرمانروایی بیدادگرانه اش پایان دهد .

محمد بن جریر تبری در کتاب تاریخ به نام الامم و الملوک می نویسد : درفش کاویان از پوست پلنگ ، درست شده ، به درازای ۱۲ ارش که اگر هر ارش را که فاصله ی بین نوک انگشتان دست تا بندگاه آرنج است ۶۰ سانتی متر به حساب آوریم ،‌ تقریبا ۵ متر عرض و ۷ متر طول می شود . ابوالحسن مسعودی در کتابش به این موضوع اشاره می کند .

درفش کاویان درفش ارتشی (نظامی) بوده و همواره در جنگ ها به کار رفته است و مایه ی نیرومندی روان لشکریان بوده است .

و همین انگیزه ی نگهداری آن افتخاری بزرگ بود برای سرافرازی فرماندهان ورزیده و نامدار ایران و این پایگاه بلند از سوی شاهنشاه به افسران برجسته و پیروز واگذار می شد . زمانی توس ، گاه دیگر فریبرز و هنگامی گودرز این درفش را در کنار سراپرده ی خود با آیین ویژه بر افراشته و از آن پاسداری نموده اند .

از ویژگی های افسر درفشدار ، افزون بر پهلوانی ، دلیری و پیشینه ی رزم آوری پوشیدن کفش زر اندود بوده است .

پس به خوبی آشکار می شود که درفش کاویانی درفش نظامی بوده نه درفش پادشاهی . این که برخی کسان به علت واژه ی کاوی (کوی) و کی و کاویانی که به شاه تعبیر شده است، جای درنگ است و در این شعر فردوسی آشکارا میان درفش سپاه و درفش پادشاه جدایی بسنده دیده می شود .

درفش کاویانی را باید برگرفته از نام کاوه که افرازنده ی آن بوده دانست نه منسوب به کوی و کی .

     ابو ریحان بیرونی در کتاب آثار الباقیه ، ابو علی احمدبن عمربن رسته در کتاب اعلاق النفیسه ، و نیز ابو عبدالله محمد بن احمدبن یوسف خوارزمی در کتاب مفاتیح العلوم ، درفش کاویان را درفش کابیان ، گابیانی و گاویانی نوشته اند و نام برافرازنده ی آن را کابیان دانسته اند .

ممکن است این نامگذاری از آنجا ریشه گرفته باشد که روزگاری پیش از این اصفهان را گابه می نامیدند و چون کاوه از مردمان آن سرزمین بوده و درفش را در آنجا برافراشته و بر دهاگ شوریده است ، آن را منسوب به سرزمین گابه دانسته اند و درفش کابیانی یا گابیانی گفته اند .

همچنین می توان آن را از نزدیک بودن گویش دو حرف که به هم نزدیکند (قریب المخرج ) و به هم دیگرگون می شوند ، مانند : ک ب گ و ب به و چون گاو =گاب، آب =او ، کاوه = گابه یا کابه و سرانجام : کاویانی و گابیانی به شمار آورد.

 فرجام درفش کاویان

     به روایت اکثر کتب تاریخی درفش کاویان زمان ساسانیان از پوست شیر یا پلنگ ساخته شده بود . بدون آنکه نقش جانوری بر روی آن باشد ، هر پادشاهی که به قدرت می رسید تعدادی جواهر بر آن می افزود . به هنگام حمله ی اعراب به ایران ، در جنگی که اطراف شهر نهاوند در گرفت درفش کاویان به دست آنان افتاد و چون آن را همراه ورزش مشهور “بهارستان” نزد عمربن خطاب خلیفه ی مسلمانان ، بردند وی راز بسیاری گوهرها ، درها وجواهراتی که به درفش آویخته شده بود فاش کرد و به نوشته ی فضل الله حسینی قزوینی در کتاب المعجم می نویسد :

” امیر المومنین سپس فرمود تا آن گوهر ها را برداشتند و آن نوشته را سوزانیدند “

پیکره ی درفش کاویانی بر دیواره ی ایوان خسرو در شهر تیسفون « مداین » نگاشته بوده است و بحتری در قصیده ی سینیه خود که در وصف ایوان سروده است به آن نیز اشاره کرده و می گوید :

نقش و نگاره های دیواره های کاخ را ببین تا به چگونگی نبرد ایرانیان با رومیان در انطاکیه پی ببری . آنجا که انوشیروان پوششی سبز رنگ ، گراینده به رنگ زرد زعفرانی به تن دارد و با شکوه و جلال به آرامی زیر درفش کاویانی سایه ی خود را سان میبیند . کاخ خسرو چنان شکوهمند و سر بلند است که گویی کوهی سرفراز در آنجا قرار دارد .

 با فتح ایران به دست اعراب مسلمان ، ایرانیان تا ۲۰۰ سال هیچ درفش یا پرچمی نداشتند و تنها دو تن از قهرمانان ملی ایران زمین ، یعنی ابو مسلم خراسانی و بابک خرم دین دارای پرچم بودند . ابو مسلم پرچمی یکسره سیاه رنگ داشت و بابک سرخ رنگ به همین روی بود که طرفداران این دو را سیاه جامگان و سرخ جامگان می نامیدند . از آنجایی که علمای اسلام تصویر گری و نگار گری را حرام می دانستند تا سالهای مدید هیچ نقش و نگاره ای از جانداران بر درفش ها تصویر نمی شد .

   « درفش کاویانی که نمایانگر شور انقلابی ، روح دادجویی و ستیزه و پیکار با اهریمنی ها ، بیدادها و بیگانگی از خویش تن است و مظهر خواست توده ی مردم و همبستگی در یک رستاخیز ملی است ، سرگذشتی غم انگیز و تلخ داشت . در سال چهاردهم هجری در تاخت تازیان به ایران به همراه گنجینه های گران بها و دارایی و خواسته ی فراوان به غنیمت جنگی رفت .

اگر بنا به آنچه نوشته اند بیوراسب « دهاک – ضحاک » را بیگانه و تازی بدانیم ، پس باید گفت چرم پاره ای را که نخست کاوه برای واژگون ساختن پادشاهی یک فرمانروای خودکامه در آسمان ایران به جنبش در آورد ، سرانجام با گذشت سالهای سرفرازی که شمار این سالها بر ما روشن نیست ، به دست تازیانی که با فرهنگ دیگر گونه ای آشنا شده و نیرو یافته بودند افتاد و گوهر هایش میان آنان پخش گردید و بدین گونه کسانی که پس از گشودن تیسفون کافور را از نمک باز نمی شناختند به نوایی رسیدند .

مسعودی در کتاب مروج الذهب جلد اول رویه ی ۶۶۶ می نویسد :

در این روز سردار سپاه ایران جادویه « بهمن جاودان » بود و پرچم ایران را که فریدون هنگام شورش مردم بر ضد بیوراسب داشته بود و معروف به درفش کاویان بود همراه داشت . درفش کاویان از پوست پلنگ بود و ایرانیان آن را مبارک می شمردند و در روزگار دشوار می افراشتند .

در این روز ضراربن خطاب درفش کاویان را که از پوست پلنگ بود و مرصع به یاقوت و مروارید و انواع جواهر بود از ایرانیان بگرفت و به سی هزار دینار معاوضه کرد . در حالی که قیمت آن دو هزار هزار و دویست دینار بود .

ابن اثیر در گزارش جنگ قادسیه می نویسد :

    ضراربن خطاب درفش کاویان را بدست آورد و آن درفش بزرگی بود از آن ایرانیان و سی هزار دینار عوض آن را گرفت و بهای آن دو هزار هزار و دویست درهم بود .

    ثعالبی ( ۴۲۹ درگذشت ) در کتاب غرر اخبار ملوک الفرس و سیر هم می نویسد :

آن گاه فریدون فرمان داد تا کاوه و فرزندانش را خلعت بپوشانند و بر ارج و ثروت و در آمد او بیفزایند ، پاداش مرد را به سبب اثر نیکویی که گذارده و سابقه ی پسندیده ای که داشت .

و نیز فرمود تا آن پاره چرمی را که بر سر چوب کرده بودند تا بیزاری مردم را از ضحاک بنمایاند ، آوردند و دستور داد تا آن را در میان طلا گیرند و گوهرها بر آن بنشانند و آن را درفشی شناسند که در جنگها به فال نیک گیرند و در گشودن دژهای محکم پیشاپیش برند. آن را درفش کاویان نام نهاد که درفش به زبان پهلوی به معنی رایت به زبان تازی است .

این درفش در زمان آفریدون و به روزگاری دراز در دوران پادشاهان پس از او به هنگام پیروزی بر دشمن به کار آمد و لشکریان به فال نیک می گرفتند و از آن همت می جستند و در بزرگداشت آن و افزودن بر گوهرهای آن از یکدیگر پیشی می گرفتند ، چنان که در گذشت زمان بی همتای و بی همال و سرآمد زیورها و مایه ی اعجاب روزگار گشت . آن را پیشاپیش خود در پیکارها می برند و جز به بزرگ سپهسالار و بزرگ فرمانده از فرماندهانشان و سپهسالارشان نمی سپردند .

و چون کارشان به پایان می رسید ، درفش را به گنجینه دارش که سخت احتیاط  کار بود می سپردند . تا زمان یزدگرد فرزند شهریار آخرین پادشاه آنان که روزگار از او روی برگردانید و این روی گردانی در حمله ی قادسیه بود که درفش به دست مردی از خاندان نخع افتاد و سعدبن وقاص آن را به دیگر غنائمی که از گنجینه های یزدگرد و گوهرهای گرانبهای  او به دست آمده بود ضمیمه کرد و آن همه را با افسرها و کمربند ها و قلاده های گوهرنشان و جز آن به نژاد امیر مومنان عمربن خطاب که خداوند از او خشنود باد فرستاد .

وی دستور داد تا جواهرات از هم بگشایند و میان مسلمانان تقسیم کنند و گفته اند ارزش درفش کاویان را می توان از شعر بحتری شناخت ، آنجا که در قصیده ی معروف خود گفت:

مرگ گریبانگیر دشمن می شود آن گاه که انوشیروان صفوف لشکری را زیر درفش به پیش راند .

 نخستین تصویر بر روی پرچم ایران

80,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پروژه تبلیغاتی شرکت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.