مقاله یادگیری مشارکتی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله یادگیری مشارکتی مربوطه  به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد و داری ۴۰  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله یادگیری مشارکتی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه

۱

ارکان اصلی یادگیری

۲

وابستگی متقابل سازنده

۳

تعامل تشویق کننده ی رو در رو

۳

مسئولیت فردی

۴

راه های ایجاد مسئولیت فردی

۴

مهارت های گروهی و بین فردی

۵

پردازش گروهی

۵

پیشینه ی نظری

۶

اجرای یادگیری مشارکتی در کلاس درس

۶

نکات مفید برای معلمان کم تجربه در یادگیری مشارکتی

۱۰

فواید کاربرد روش یادگیری مشارکتی

۱۱

فواید اجتماعی

۱۱

فواید روان شناختی

۱۱

فواید تحصیلی

۱۲

فواید ارزیابی

۱۲

هفت قاعده کلی و بنیانی در مورد تدریس و یادگیری

۱۴

تشویق تعامل میان معلم و دانش آموزان

۱۵

گسترش همکاری بین دانش آموزان

۱۵

تشویق و توسعه یادگیری فعال

۱۶

ایجاد بازخورد سریع

۱۶

تأکید بر استفاده درست از زمان

۱۷

افزایش سطح انتظارات از دانش آموزان

۱۷

پذیرش استعدادهای گوناگون و روش های یادگیری

۱۸

درگیر شدن فراگیرندگان در جریان درس  

۱۹

آموزش شاگرد محوری

۲۲

یادگیری مشارکتی و گروهی

۲۳

یادگیری فردی

۲۸

مطالعة مشارکتی

۲۹

کتابخانه‌های کلاسی، بستر چالش ذهنی دانش‌آموزان

۲۹

کسب آمادگی و تقویت توانایی های معلم

۳۳

یادگیری معلم را بر یادگیری محصل مقدم بشماریم.

۳۵

معلم واقعی

۳۵

سخن پایانی

۳۶

منابع

۳۷

ارکان اصلی  یادگیری مشارکتی

تعریفی که جانسون از یادگیری مشارکتی ارائه می دهد به این صورت است: “کسب اهداف گروهی که در صورت کار انفرادی یا در صورت رقابتی ، نمی توان به آنها دست یافت”

جانسون بر این اساس ۵ رکن اصلی را برای یادگیری مشارکتی ذکر می کند. باید توجه داشت که این ارکان برای هر نوع رابطه ی مشارکتی موثر- نه تنها در زمینه ی آموزش بلکه در خانواده ، گروه های کاری بزرگ سالان و … لازم و ضروری است.

۱-               وابستگی متقابل سازنده

اولین و مهمترین عنصر در یک کلاس درس مشارکتی این است که دانش آموزان باور داشته باشند که متقابلاً به یکدیگر وابسته اند، به این صورت که یا همه با هم شنا می کنند و یا با هم غرق می شوند در یک موقعیت یادگیری مشارکتی هر دانش آموز مسئول است که

 ۱- موارد درسی معین شده را فرا گیرد

۲- مطمئن شود سایر اعضای گروه نیز موارد درسی را فراگرفته اند.

۲- تعامل تشویق کننده ی رو در رو

به این معنی که اعضای گروه یکدیگر را در رسیدن به اهداف تشویق و ترغیب کنند ، یادگیری یکدیگر را تهسیل نمایند،به طور موثری به یکدیگر کمک کنند،بازخوردهای سازنده به هم بدهند ، نیازهای یکدیگر را برطرف کرده و در استدلالات و نتیجه گیری ها بحث نمایند.

۳ – مسئولیت فردی

سومین عنصر یادگیری مشارکتی آن است که هر یک از اعضا مسئولیت خاصی دارد و هیچ کس نمی تواند بدون این که در فعالیت گروه نقشی داشته باشد،از نتایج کار بقیه ی افراد بهره مند شوند در واقع هدف اصلی مسئولیت فردی آن است که افراد بتوانند تکلیفی را که امروز به طور مشارکتی انجام شده ، در آینده به تنهایی انجام دهند .

راه های ایجاد مسئولیت فردی

–                    کوچک نگهداشتن اندازه ی گروه

– ارائه ی آزمون جداگانه به هر یک از اعضای گروه

– انتخاب یکی از اعضای گروه به طور تصادفی برای شرح فعایت انجام شده در گروه به صورت شفاهی.

– مشاهده و یادداشت برداری از فعالیت هر یک از اعضای گروه .

– درخواست از اعضای گروه برای توضیح دادن مطالب آموخته شده به سایر دانش آموزان کلاس.

۴- مهارت های گروهی و بین فردی

چهارمین عنصر یادگیری مشارکتی، استفاده از مهارت های گروهی و بین فردی است. باید به دانش آموزان مهارت های اجتماعی مورد نیاز برای مشارکت گروهی موثر آموزش داده شود. مثلاً  دانش آموزان باید یاد بگیرند که :

  ۱- به یکدیگر اعتماد کنند

 ۲- افکار و احساسات خود را با دقت و بدون ابهام بیان نمایند

 ۳- یکدیگر را بپذیرند و از هم حمایت کنند

۴- اختلافاتشان را به طور سازنده ای حل نمایند .

۵- پردازش گروهی

پردازش گروهی به معنای آگاهی از موارد زیر است : عملکرد گروه چگونه است؟ یادگیری چگونه انجام می شود. فعالیت کدام عضو مفید تر است و کدام یک از فعالیت ها باید ادامه یابد یا تغییر کند؟ چنین پردازشی باعث می شود ”
۱- گروه بتواند روابط کاری مناسب را حفظ کند

 ۲- یادگیری مهارت های مشارکتی تسهیل شود

۳- اعضای گروه بر اساس کارشان باز خورد دریافت کنند

  ۴- گروه علاوه بر تفکر شناختی به تفکر فراشناختی نیز دست یابد.

پیشینه ی نظری

یادگیری مشارکتی که اولین بار در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت به فلسفه ی جان دیوی در مورد ماهیت اجتماعی یادگیری مربوط است

– ریشه اصلی در دیدگاه ساختارگراها و این که دانش باید توسط خود افراد ساخته شده و به موقعیت جدید یادگیری گسترش یابد، دیده می شود .

–        بر اساس نظر ویگوتسکی می توان استدلال کردک که دانش آموزانی که به تنهایی از عهده ی انجام کاری بر نمی آیند ، هنگامی که از کمک معلم و دوستان بهره مند می گردند چگونگی انجام آن کار را یاد می گیرند .

– از لحاظ نظریه ی شناختی – اجتماعی باندورا، وقتی شرایطی فراهم می آید که دانش آمموزان صحیح انجام دادن کاری را توسط دوستانشان مشاهده می کنند و خود نیز انجام آن کار  را می آموزند  و زمانی که موفقیت خود یا دوستانشان تقویت می شود اشتیاق بیشتری برای انجام آن کار پیدا می کنند .

اجرای یادگیری مشارکتی در کلاس درس

برای اجرای این روش در کلاس، معلم باید فعالیت هایی را طرح ریزی کند که برخی مربوط به قبل از اجراء ، برخی مربوط به زمان اجرا و برخی دیگر مربوط به پس از اجرای برنامه ی مشارکتی است . این فعالیتها در زیر به ترتیب توضیح داده می شود .

الف ) فعالیت های  معلم قبل از اجرای کلاس مشارکتی

۱- هدف های آموزشی یادگیری مشارکتی را مشخص کند

معلم باید توضیح دهد که چرا از این روش استفاده کرده است، چه منافعی برای دانش آموزان دارد و پیامدهای آن چیست ؟

۲-                     نقش افرار گروه را معینن نماید

در مورد این که معلم خودش باید نقش ها را تعیین کند یا این که نقش ها توسط دانش آموزان تعیین شود اختلاف نظر وجود دارد . مهم آن است که هم اعضای گروه نقش هایی مجزا داشته باشند و هم دانش آموزان نقش یکسانی در تمام کلاس ها ی درس برعهده نگیرند.

۳-         اندازه ی گروه ها را تعیین کرده و دانش آموزان را در آنها قرار دهد اندازه ی گروه بین ۲ تا ۴ نفر می باشد. گروه ها می توانند همگن یا نا همگی باشند وقتی اعضای گروه مشخص شد ، بهتر است تا مدتی در آن تغییری ایجاد نگردد چون انسجام مجدد گروه زمان بر خواهد بود.

۴-                     کلاس درس را مرتب کند

فضای کلاس باید طوری مرتب شود که معلم و دانش آموزان به راحتی بتوانند حرکت کنند. لازم است صندلی های اعضای گروه رو به روی هم قرار گیرد به طوری که امکان تعامل رو در رو وجود داشته باشد

۵-                     تکالیف درسی را مشخص کند

35,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بررسی رابطه اضطراب امتحان در دانش آموزان حساب نارسا و عادی پایه
  • مقاله انگیزش و یادگیری
  • تحقیق بررسی تاثیر اضطراب در یادگیری دانش آموزان تیزهوش و عادی
  • تجربیات مدون عوامل موثر در یادگیری دانش آموزان ( ویژه ارتقاء شغلی معلمان )
  • تحقیق بررسی میزان یادگیری خودتنظیمی در بین حافظان قرآن و غیر حافظان قرآن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      پنجشنبه, ۱۸ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.