پایان نامه گرافیک در خبر قدرت هنر تجسمی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پایان نامه گرافیک در خبر قدرت هنر تجسمی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۶۵  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پایان نامه گرافیک در خبر قدرت هنر تجسمی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

گرافیک در خبرقدرت هنر تجسمی  ۱
شناخت گرافیک تلویزیونی  ۳
۱- مباحث فنی  ۳
۲- مباحث محتوایی  ۷
●گرافیک مکمل  ۷
● گرافیک مستقل  ۷
۱- گرافیک ثابت  ۸
●خلاصه‌گویی  ۸
●ایجاز  ۸
●هدایت دید مخاطب  ۸
۲- گرافیک متحرک  ۹
کپشن‌های خبری  ۹
■   انتخاب اول  ۱۰
■   انتخاب دوم  ۱۰
■   انتخاب سوم  ۱۰
■   انتخاب چهارم  ۱۱
■   انتخاب پنجم  ۱۱
■   انتخاب ششم  ۱۱
■   انتخاب هفتم  ۱۲
■   انتخاب هشتم  ۱۲
■   انتخاب نهم  ۱۲
■■   منابع:    ۱۲
تأملی به گرافیک خبر  ۱۳
انواع گرافیک  ۱۵
گرافیک سینمایی Film Graphics  ۱۵
گرافیک تلویزیونی  TV Graphics  ۱۵
گرافیک ویدیویی  ۱۵
گرافیک کامپیوتری  Computer Graphics  ۱۶
گرافیک لیزری Laser Graphics  و هولوگرافی Holography  ۱۶
●  گرافیک ایستا  ۱۶
●  گرافیک متحرک  ۱۶
گرافیک تلویزیونی  ۱۷
گرافیک اخبار تلویزیونی  ۱۸
ویژگی‌های گرافیک خبری  ۲۱
جامعیت  ۲۱
صراحت  ۲۱
شفافیت  ۲۲
عینیت  ۲۲
صفحه‌آرایی  ۲۳
رنگ بندی  ۲۳
نوشتارهای گرافیکی  ۲۳
کاربرد معقول  ۲۴
مهارت‌های گرافیست خبر  ۲۶
■■   منابع:     ۲۷
میزگرد گرافیک در خبر  ۲۸
اینفوگرافیک و کاربردهای خبری  ۶۱
الف ) قابلیت مصور شدن  ۶۱
ب )فوریت خبر  ۶۲
ج ) مخاطبان عام  ۶۲
■■   منابع:  ۶۷
کارکرد رنگ در گرافیک خبری  ۶۹
فرم  ۶۹
عناصر تشکیل دهنده فرم  ۶۹
نقطه  ۷۰
خــط  ۷۱
ســطح  ۷۲
حجــم  ۷۳
کــادر  ۷۴
بافت یا زمینه  ۷۴
سایه و روشن  ۷۴
نـــور  ۷۵
رنــگ  ۷۶
رنگ‌های اصلی  ۷۷
رنگ‌های گرم  ۷۷
رنگ‌های سرد  ۷۸
رنگ‌های زنده  ۷۸
رنگ‌های مرده یا کدر  ۷۸
رنگ‌های تیره  ۷۹
رنگ‌های روشن  ۷۹
رنگ‌های مکمل  ۸۰
تضاد یا تباین رنگ  ۸۰
ترکیب‌های تهاجمی  ۸۲
ترکیب‌های آرام  ۸۳
ترکیب‌های خون‌گرم و مهیج  ۸۳
ترکیب خون سرد و طبیعی  ۸۴
ترکیب منطقی سرد  ۸۴
ترکیب‌های زنانه  ۸۵
همنشینی رنگ‌ها:  ۸۵
دکــور  ۹۲
تأثیر رنگ در برنامه‌های خبری:  ۹۳
اخبار ورزشی  ۹۳
اخبار علمی ، فرهنگی و هنری  ۹۴
اخبار مذهبی  ۹۴
اخبار سیاسی  ۹۵
دوباره‌سازی طرح‌ها  ۹۸
« چرا ، چطور و چگونه ؟ »  ۹۸
Redesign کجا؟  ۹۸
Redesign ، چرا؟  ۹۹
۱- محدودیت‌های فنی  ۹۹
۲- تاثیرات بازخوردها  ۱۰۰
۳- رقبای جدید  ۱۰۱
۴- تقویت ارتباط با مخاطب  ۱۰۲
Redesigning ،گونه‌ها  ۱۰۴
Redesign چگونه ؟  ۱۰۵
■■   منابع:   ۱۰۸
چگونه دیدن یا چگونه دیده شدن  ۱۰۹
۱- چگونگی قرار گرفتن مجری در برنامه‌های تک مجری  ۱۱۴
۲- چگونه قرار گرفتن مجری در برنامه‌هایی با یک میهمان  ۱۱۴
۳- چگونه قرار گرفتن مجری در برنامه‌هایی با دو میهمان  ۱۱۵
۴- چگونگی قرار گرفتن مجری در برنامه‌هایی با بیش از دو میهمان  ۱۱۶
۵- چگونگی قرارگرفتن مجری در ارتباط تلفنی مستقیم بدون تصویر مخاطب  ۱۱۷
۶- چگونگی قرار گرفتن مجری در ارتباط تلفنی مستقیم با تصویر ثابت از نفر دوم  ۱۱۸
۷- چگونگی قرار گرفتن مجری در ارتباط مستقیم با یک مرکز  ۱۱۸
۸- چگونگی قرار گرفتن مجری در ارتباط مستقیم با بیش از یک مرکز  ۱۲۱
۹- چگونگی قرار دادن عکس شخصیتهای سیاست داخلی  ۱۲۴
۱۰- چگونگی افراد دادن تصاویر شخصیتهای خارجی  ۱۲۶
۱۱- چگونه قرار دادن نقشه و پرچم در کپشن‌های تلویزیونی  ۱۲۶
۱۲- چگونگی قرار گرفتن خبرنگار در مجاورت مصاحبه شونده  ۱۲۷
■■   منابع:   ۱۲۷
تأملی بر کارکردهای رسانه‌ای گرافیک  ۱۲۸
چرا به گرافیک نیاز داریم؟  ۱۲۹
ورود اینترنت و اهمیت گرافیک  ۱۳۲
انتشار خبر و چالش‌ها  ۱۳۲
کارکرد گرافیک در رسانه‌ها  ۱۳۳
گرافیک خبری و کاربرد آن  ۱۳۵
■■   منابع:    ۱۳۷
واژه نامه اصطلاحات گرافیکی  ۱۳۹
آرم   Arm  ۱۳۹
آرم‌استیشن  Arm  Station  ۱۳۹
لوگوتایپ Logotape  ۱۳۹
کلیپ Clip  ۱۴۰
گرافیک کلیپ  Graphic Clip  ۱۴۰
فتوکلیپ      Photo Clip  ۱۴۰
فتورمان  ۱۴۰
کپشنCaption  ۱۴۱
کپشن خبری  ۱۴۱
پیج لی آوت  Layout Page  ۱۴۱
پیج‌لی‌آوت خبری  ۱۴۲
کمپین   Campaign  ۱۴۲
آرت‌ورک  Art Work  ۱۴۳
تایپوگرافی    Typorgaphy  ۱۴۳
ایلوستراسیون   Illustration  ۱۴۴
دیزاین            Design  ۱۴۴
هویت سازمانی     Corporate identity  ۱۴۴
زیرنویس  ۱۴۵
آرجی‌بی   RGB  ۱۴۵
سی‌ام‌وای‌کی  CMYK  ۱۴۶
فـونـت            Font  ۱۴۶
تیتراژ ابتدایی  ۱۴۷
تیتراژ انتهایی  ۱۴۷
تیـــزر  ۱۴۷
اینفوگرافیک Info Graphic  ۱۴۸
ری‌دیزاین   Redesign  ۱۴۸
نیودیزاین   New Design  ۱۴۸
صفحه‌آرایی  ۱۴۹
فتوگرافی Photography  ۱۴۹
راست‌چین  ۱۴۹
چپ چین  ۱۵۰
پالت رنگی  ۱۵۰
رنگ‌های سرد  ۱۵۰
رنگ‌های گرم  ۱۵۱
رنگ‌های خنثی  ۱۵۱
رنگ‌های ولرم  ۱۵۱
تردمارک Trade Mark  ۱۵۲
بــرنــد Brand  ۱۵۲
مسترهد  Master Head  ۱۵۳
نشانه‌های اقتباسی  ۱۵۳
سریف  Serif  ۱۵۳
اسکنر  ۱۵۴
بروشور     Brochure  ۱۵۴
بک گراند  ۱۵۵
فورگراند  ۱۵۵
ترکیب‌بندی  ۱۵۵
فریم  Frame  ۱۵۵
کنتراستContrast  ۱۵۶
کلاژ  Collage  ۱۵۶
تُنالیته  ۱۵۶
گرافیک متحرک Motion Graphic  ۱۵۶
المان          Element  ۱۵۶
لوگوی موقت  ۱۵۶
اسلوگان Slogan  ۱۵۷
پوستر       Poster  ۱۵۷
■■   منابع:  ۱۵۷

منابع:

۱-افشار مهاجر، کامران ؛ گرافیک مطبوعاتی ، سمت ، تهران ، ۱۳۷۹٫

۲-سعیدی‌پور، فرشته ؛ گرافیک در عنوان‌بندی فیلم، سروش ، تهران ، ۱۳۷۶٫

۳-میلرسون ، جرالد؛ فن برنامه‌سازی تلویزیونی ، ترجمه مهدی رحیمیان ، سروش ، تهران ، ۱۳۸۰٫

۴-صادقی ، مهدی؛ جزوه آموزشی آشنایی با مبانی گرافیک خبر، کمیته آموزشی شورای گرافیک معاونت سیاسی ، تهران ، ۱۳۸۲٫

۵-پهلوان ، فهیمه ؛ درآمدی بر تحلیل عناصر تصویری در آرم ، دانشگاه هنر ، تهران ، ۱۳۸۱٫

۶-طراحی نشانه، فرهاد گشایش، نشر لوتوس ، تهران ، ۱۳۸۰٫

۷-هولیس ، ریچارد؛ تاریخچه‌ای از طراحی گرافیک ، ترجمه سیما مشتاقی، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تهران ، ۱۳۸۱٫

۸-هافمن ، آرمین ؛ طراحی گرافیک ، ترجمه محمد خزایی ، برگ ، تهران ، ۱۳۶۹٫

۹-تیرل ، رابرت ؛ ژورنالیسم تلویزیونی ، ترجمه مهدی رحیمیان ، سروش ، تهران ، ۱۳۷۱٫

۱۰-طباطبایی ، غلامرضا؛ فصلی در نور و رنگ ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تهران ، ۱۳۷۱٫

گرافیک در خبرقدرت هنر تجسمی

زندگی انسان بر اساس ارتباط‌هایش با جهان پیرامون خود و همنوعانش معنا می‌یابد و زبان ، نخستین وسیله ارتباطی انسانهاست که در قالب الفاظ قراردادی موجب انتقال احساس ، عواطف و نیازهای انسانی می‌شود اما فقط دانستن زبان یا توانایی سخن گفتن برای ایجاد ارتباط میان آدمها کافی نیست؛ بلکه برخورداری از قوه شنوایی و دانستن کلمات مشترک نیز ضرورت دارد. چشم و قوه بینایی نیز مؤثرترین نقش را در فراگیری زبان هنر دارد زیرا فرصت تجربة مستقیم و بدون واسطة واقعیت و اشیاء پیرامون را در بی‌طرفانه‌ترین شکل فراهم می‌کند. از این رو به چشم‌هایمان بیش از سایر اعضاء و اندام حسی خود برای فهمیدن واقعیت اطمینان داریم.

بدیهی است انقلاب اطلاعات (کوچک کردن دنیا در میان مردمک چشم) سرآغاز تغییر در همه ارکان حیات انسانی مانند دیدن ، شنیدن و باور حقایق می‌باشد. با توجه به این نگرش است که کارشناسان توصیه می‌کنند خطوط اصلی آموزش مورد بازنگری قرار گیرد. ایجاد روابط نزدیک میان جریانهایی که تاکنون از هم مجزا بودند ، مسئله‌ای است که از مرزهای هنر بسیار فراتر رفته، فرصت‌زا و فرضت زدا بوده است. به عبارت دیگر از یک سو دنیای واقعی را در قالب نمادهای مجازی در مقابل دیدگان ترسیم می‌کند و از سوی دیگر انباشت اطلاعات و داده‌های تصویری موجب سردرگمی مخاطب در فهم حقیقت می‌شود. از این روست که خط، سطح، رنگ ، مواد ، فضا و مکان و زمان باید به مثابة یک مجموعة منسجم جریانهای به هم پیوسته‌ای ایجاد نمایند تا بازتاب وقایع جامعه انسانی را ارائه کند. بنابراین نباید تنها به نتایج اندیشید؛ بلکه راه را برای ظهور دیدگاهی فراهم ساخت تا با پیوندهای متقابل و دقیق‌تر میان زمینه‌های حسی و بصری، حوزة وسیع‌تری از فعالیتها را دربرگرفت.

هنر تجسمی با اتکاء بر ابزارهای هنری، فرم‌های فهم و درک مشترک را در ذهن و باور مخاطب ثبت می‌کند . یعنی با ترکیب‌بندی نقطه ، خط، سطح، رنگ، فضا، مکان و …. در تشدید یا تضعیف حقیقت افکار مشوش انسانها را نظم می‌دهد.


شناخت گرافیک تلویزیونی

در هنرهای تجسمی، گرافیک به ‌آن دسته از آثار هنری اطلاق می‌شود که در نَفْسشان ، اثر نیت تکثیر نهفته باشد. از این رو هر اثر هنری که در قالب ارتباط تصویری قرار گیرد، دارای پیام باشد یا نباشد چون برای استفاده در تلویزیون در نظر گرفته شده، نیت تکثیر در آن مستتر است.

اما همان‌گونه که در حیطه گرافیک تنوع موضوعات ، گرایشات و تعاریف خاصی وجود دارد، گرافیک تلویزیونی نیز دارای ویژگی‌های خاص خود می‌باشد و خاص‌تر زمانی خواهد بود که عنوان گرافیک خبر نیز به آن اضافه شود. در اینگونه از گرافیک به دلیل حساسیت‌ها و کاربردهای خاص، کار بسیار ظریف‌تر و حساس‌تر از گرافیک تلویزیونی به شکل عام آن است.

بحث گرافیک تلویزیونی و در اینجا گرافیک خبری را می‌توانیم به دو شاخه مجزا تقسیم کنیم.

۱- مباحث فنی

قبل از استفاده از رایانه در همه سطوح بویژه گرافیک، تمام تولیدات گرافیکی برای تلویزیون به شیوه سنتی یعنی با استفاده از ابزار و مواد متداول در تولید آثار گرافیکی ساخته می‌شد. در آن مقطع اثر گرافیکی در بند ابعاد خاصی نبود و تنها لازم بود برای استفاده کامل از طرح گرافیکی ، اثر تولید شده با نسبت ۴×۳ ارائه شود. به دلیل وجود دو امکان تصویربرداری از آثار گرافیکی (یکی دوربین استودیویی و دیگری سیستم LD) ، طرح زمانی محدودیت در اندازه اثر خود پیدا می‌کرد که ملزم به استفاده از سیستم LD باشد. در این سیستم حداکثر اندازه اثر از یک صفحه ۴×۳ نباید تجاوز کند. در این شیوه اثر آماده شده روی میزی قرار می‌گرفت که لنز دوربین یا همان LD بر آن به صورت عمودی متمرکز بود که با قابلیت‌های زوم و زوم‌بک به کاربران امکانات خاصی را ارائه می‌کرد و اغلب در پخش‌های مستقیم از این سیستم استفاده می‌شد، چنانچه محدودیت در اندازه مطرح نباشد، از ابعاد بزرگ بیشتر استفاده می‌شد، ابعادی نزدیک به ۷۰×۱۰۰ یا ۷۰×۵۰ این امکان را به کارگردان و تصویربردار می‌داد که دوربین را روی اثر تهیه شده حرکت داده و کادرهای مختلفی از آن را که بیشتر با مضمون متن هماهنگی دارد، به تصویر بکشد و یا به صورت روایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت کند و با ترفندها و تروکاژهای هنگام موناژ، تصویر جذاب‌تری ارائه دهد. از این شیوه سالها قبل در گزارش‌های سیاسی بسیار بهره گرفته می‌شد. گرافیک در خبر در این زمان اختصاصاً از LD برای پخش آثار خود بهره می‌گرفت. تولیدات گرافیکی نیز شامل بک‌گراندهای مجری برای بخش‌های خبری که مجری برای بخش‌های خبری که به صورت کروماکی پخش می‌شد و همچنین گرافیک‌های موضوعی در رابطه با اخبار خاص مانند بخش هواشناسی، اعلام اوقات شرعی و ترسیم نقشه کشورها بود.

اما امروزه با فراگیر شدن رایانه و بهره‌مندی گرافیست‌ها از نرم‌افزارهای مختلف گرافیکی و تعدد بخش‌های خبری، از نظر فنی برای ارائه یک تصویر مناسب در تلویزیون شاخصه‌هایی چون قطع اثر، رزولیشن یا مقدار تراکم نقاط در سطح صفحه تلویزیون ( که ارتباط مستقیم با کیفیت تصویر پیدا خواهد کرد) بیشتر مورد توجه است. سپس استفاده از رنگ‌های مناسب در تلویزیون ، پرهیز از بکارگیری رنگ‌هایی که در پخش اختلال ایجاد می‌کند و نکته آخر دقت در رسم خطوط افقی و قرار گرفتن آنها در بین خطوط زوج مهم است. موارد مذکور کلیاتی بود در مورد مباحث فنی اما هر یک از نکات را نیاز به شرحی مختصر است. برای این منظور از قطع تصویر آغاز می‌کنیم.

قطع آثار گرافیکی تلویزیونی باید از اندازه‌های استاندارد تلویزیون هر کشور تبعیت کند. چون سیستم موجود تلویزیون ایران پال است ، قطع ۵۷۶×۷۲۰ پیکسل، مناسب‌ترین اندازه می‌باشد. البته این اندازه برای آثار طراحی شده با رایانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل تولیدات دیگر (شیوه‌های سنتی) نخواهد شد، هر چند که در نهایت آنها نیز برای استفاده باید از این قواعد تبعیت کنند.

پس از اندازه اثر، نوبت به کیفیت تصویر یا همان رزولیشن اثر می‌رسد. در صورتی که اصل تصویر از کیفیت خوبی برخوردار باشد و اندازه کادر را نیز رعایت کنیم، رزولیشن dpi75 برای تلویزیون مناسب است.

گذشته از مباحث محتوای رنگ که در جای خود به آن اشاره خواهد شد، نکته اصلی پرهیز از بکار بردن رنگ سفید در سطوح گسترده کادر تلویزیون است. رنگ سفید باعث می‌شود شوک شدیدی به سیستم‌های فرستنده و لامپ تصویر در گیرنده‌ها وارد شود و در پاره‌ای از موارد باعث لرزش تصویر نیز می‌شود. خصوصاً اگر قبل از تصویر سفید، یک تصویر از رنگ‌های تیره باشد.

نکته دیگر خطوط عمودی و افقی در آثار طراح شده است خطوط عمودی از نظر ضخامت محدودیتی ندارد اما پیکسل‌های خطوط افقی باید از یک عدد زوج تبعیت کنند. چنانچه تعداد پیکسل‌های یک خط افقی عددی فرد را شامل شود، لرزشی در نمایش آن خط در تصویر تلویزیونی دیده می‌شود که به کیفیت اثر لطمه خواهد زد. در پاره‌ای از موارد با استفاده از فیلترها می‌توان از این خطا جلوگیری کرد.

۲- مباحث محتوایی

گرافیک در تلویزیون همیشه مکمل تصاویر و گاهی خود به تنهایی حامل پیامی خاص بوده است . از این‌رو می‌توان گرافیک تلویزیون را به چند دسته تقسیم کرد.

●گرافیک مکمل

به آن دسته از آثار گرافیکی تلویزیونی اطلاق می‌شود که دربرگیرنده بخشی از یک پیام کلی باشد و در قالب برنامه‌ای دیگر عرضه شود. گرافیک مکمل به تنهایی گویا نخواهد بود (مانند یک گراندهای مجری یا نقشه‌ها و نمودارهایی که در یک برنامه تلویزیونی استفاده می‌شود.) در این رده می‌توان به کپشن‌های خبر نیز اشاره کرد که بخشی از یک خبر را به تصویر کشیده و مکمل آن می‌شود و توسط گوینده خبر ارائه می‌گردد.

● گرافیک مستقل

شامل آثاری می‌شود که به تنهایی پیامی را به مخاطب ارائه می‌کنند یا وظیفه‌ای را بر عهده دارند مانند اعلام گزارش هواشناسی که خود به تنهایی ارائه اطلاعات می‌کند یا تیتراژ برنامه که حکایت از شروع برنامه خاصی دارد. در  این مقوله می‌تان فتوکلیپ را نیز مثال زد که با برخوردار بودن از یک سناریو، به القاء مفهومی به مخاطب می‌پردازد.

در هر دو شیوة مذکور دو سبک کاری وجود دارد.

۱- گرافیک ثابت

هر سفارش گرافیکی که در قاب تلویزیون بدون هیچ حرکتی ( چه حرکت فرمی در داخل طرح و چه حرکت دوربین روی اثر) به نمایش درآید، در گروه گرافیک‌های ثابت قرار دارد و اغلب در قالب کپشن، بک مجری، یا زیرنویس ارائه می‌شود. کپشنهای ثابت، زمانی که قرار است پیامی را به تنهایی به مخاطب القاء نماید، اگر سه نکتة ذیل را رعایت کند ، موفق خواهد بود.

●خلاصه‌گویی

استفاده نکردن از نوشته‌های طولانی و بهره‌گیری از تصویری که ارتباط نزدیک‌تری با پیام دارد.

●ایجاز

استفاده تمثیلی از تصاویری که بتواند مفهوم پیام را به گونه‌ای استعاره‌ای به مخاطب منتقل کند.

●هدایت دید مخاطب

با رعایت اصول نگاه کردن در صفحه از راست به چپ و از بالا به پایین و بهره‌گیری از قابلیت‌های هدایت فرمی و رنگی در قاب تصویر ، چشم بیننده به ترتیب روی عناصر موجود (طبق هدف پیام) هدایت شود.

۲- گرافیک متحرک

در این نوع گرافیک نیز رعایت سه نکته مذکور در گرافیک ثابت لازم بوده و علاوه بر آن رعایت نکات دیگری چون تاثیر توالی تصویر، نوع حرکت فرمی در کادر تلویزیون و پرهیز از ایجاد تحرک‌های فرمی که به خودی خود جلب توجه کند و در خدمت هدف طرح نباشد، لازم است.

تولیدات زیادی را می‌توان در این بخش جای داد. از جمله تیتراژ برنامه‌ها ، فتوکلیپ، گرافیک‌کلیپ و نمودارهای متحرک.

آنچه تاکنون از نظرتان گذشت مقدماتی بود در رابطه با گرافیک تلویزیونی و در ادامه مطالبی در خصوص گرفیک خبری آورده می‌شود.

کپشن‌های خبری

امروزه گرافیک یکی از عناصر اصلی در ارائه اطلاعات است . این مهم بطور دقیق اهمیت گرافیک در میان مجموعه عناصر تشکیل دهنده خبر را نشان می‌دهد.

دانستن اینکه برای چه خبری می‌توان کپشن ارائه کرد و چه کاری در این قالب نمی‌گنجد، هم به سرعت آماده‌سازی خبر می‌افزاید و هم کیفیت کار ارایه شده را افزایش خواهد داد و از پخش کپشنهایی که شاید از ارزش هنری کمی برخوردار باشند، باید پرهیز کرد.

■   انتخاب اول

با در نظر گرفتن این نکته که بیننده خبر همیشه از اخبار، انتظار تازگی و زنده بودن را دارد، شایسته است در ارایه خبر اولویت با پخش جدیدترین تصاویر رئال و مرتبط با همان خبر باشد.

■   انتخاب دوم

در صورتی که تصاویر مربوط به خبر خاصی در دسترس نباشد، می‌توان از تصاویر آرشیوی بهره گرفت. در این انتخاب لازم است تصاویری که همراه خبر به نمایش درمی‌آید، بیش از ۸۰ درصد با خبر هماهنگی داشته باشد.

■   انتخاب سوم

زمانی که تصاویر موجود کمتر از ۵۰ درصد با مفهوم خبر ارتباط برقرار نماید، استفاده از اثر گرافیکی لازم است و در این شیوه، اثر گرافیکی باید قبل از فیلم آرشیوی استفاده شود تا ذهن و نگاه مخاطب را برای موضوع و پیام خبر آماده کند و در پی آن از تصویر آرشیوی استفاده شود.

■   انتخاب چهارم

چنانچه تصاویر آرشیوی موجود کمتر از ۳۰ درصد با خبر ارتباط مفهومی برقرار کند، لازم است از پخش تصاویر آرشیوی خودداری و از گرافیک به تنهایی برای آن خبر استفاده کرد.

■   انتخاب پنجم

گاهی با وجود تصویر به روز در مورد خبر، می‌توان برای ایجاد تأکید خاص یا اشاره ویژه به بخش یا پاراگرافی از متن خبر از گرافیک بهره گرفت.

■   انتخاب ششم

برای ارائه اطلاعیه‌هایی که از اتفاقی در مکان و زمانی در آینده حکایت می‌کند (چون هنوز هیچ تصویر مستندی از آن تولید نشده است)، لازم است از گرافیک استفاده شود. به طور کلی برای پیش خبرهایی مانند برگزاری نمایشگاه‌ها، سمینارها و … استفاده از گرافیک مناسب‌تر خواهد بود.

■   انتخاب هفتم

هنگامی که چند خبر همراه تصویر پخش شده و لازم است مکث تصویری رئال داده شود تا چشم و ذهن بیننده برای دریافت خبر بعد که سنخیت متفاوتی با خبرهای ارایه شده دارد، بهتر است از گرافیک استفاده شود.

■   انتخاب هشتم

معمولاً برای پرهیز از نمای تصاویری که روحیه بیننده را آزار می‌دهد، از گرافیک استفاده می‌کنند.

■   انتخاب نهم

در ارتباط‌های تلفنی که به تصویر گزارشگر یا تصویر مرتبط با مطالبی که وی به آن اشاره می‌کند، نیاز داریم از گرافیک استفاده می‌شود.

 

تأملی به گرافیک خبر

هنر گرافیک سابقه‌ای طولانی در ایران دارد. ایجاد نقش روی سنگ و سفالش، گچ‌بری، کاشی‌کاری و کتابت خطوط کوفی، نسخ، ثلث ، نستعلیق و مصور کردن کتاب و تذهیب و آرایش آن و نیز تهیه پارچه و قالی و حکاکی روی وسایل مختلف زندگی از جمله مظاهر آن بوده است. در دوره قاجار با ورود صنعت چاپ، گرافیک ایران وارد دوره جدیدی می‌شود که تا امروز ادامه دارد. (گرافیک مطبوعاتی ، ۱۳۷۹ ، ص ۱)

با تولد رسانه‌های تصویری هنر گرافیک تکامل تازه‌ای می‌یابد، صنعت سینما موجب تحول نوینی در هنر گرافیک می‌شود، استفاده از گرافیک در عنوان‌بندی، تیتراژ فیلم و تصاویر تزیینی و دیگر زمینه‌ها کاربرد گسترده‌ای می‌یابد.

با اختراع تلویزیون گرافیک علاوه بر زمینه‌های قبلی در تولید فیلم‌های مخصوص کودکان و نوجوانان، فیلم‌های داستانی ، تخیلی ، طراحی نقشه و نمودار کارکرد جدیدی پیدا می‌کند. «طرح‌های گرافیکی کامپیوتری آخرین تحول تکنیکی در زمینه مولدهای الکترونیکی تصویر است ، این امکانات قادرند تصاویر خاصی را بدون دوربین تولید کنند. کاربرد این امکانات در جلوه‌های جان‌بخشی بسیار وسیع بوده و نتایج جالبی به بار می‌آورد.» (فن برنامه‌سازی تلویزیونی ، ۱۳۸۰ ، ص ۲۲۶)

هنر گرافیک، هنری درو ن‌زا در ایران است و در واقع وارداتی نیست هر چند برای بالندگی خود از تجربیات هنرمندان دیگر دیار به خوبی استفاده برده است. از این رو ابعاد کمّی و کیفی این هنر توسعه قابل توجهی متناسب با عصر خود یافته است، به طوری که در عصر صنعتی کمتر حوزه‌ای در جوامع انسانی یافت می‌شوند که به شکلی متأثر از صنعت گرافیک نباشد.

هنر گرافیک در صنعت رسانه‌ای از جمله سینمایی، تلویزیونی و مطبوعاتی، عکاسی و تئاتر، صنعت تبلیغات و بازاریابی ، صنعت بسته‌بندی در تمام ابعاد متنوع آن و طراحی صنعتی در شکل‌های گوناگون ، صنایع دستی ، صنعت چاپ و دیگر زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی توسعه انکارناپذیری یافته است.

هر یک از زمینه‌های یاد شده نیز از زیر مجموعه‌های گسترده‌ای برخوردار نیستند که هنر گرافیک در آنها کاربرد ویژه‌ای دارد.

در واقع کاربرد هنر گرافیک در صنایع و زمینه‌های گوناگون ناشی از سلسله نیازهای جوامع و به منظور ایجاد ارتباط با مخاطبان یا مشتریان و تأثیرگذاری بر ‌آنان است و می‌توان اذعان داشت که «ارتباط» تحولی بزرگ در صنعت گرافیک ایجاد کرده است.

انواع گرافیک

امروزه هنر گرافیک در رسانه، گستره بزرگی از فعالیتها را دربرمی‌گیرد که هر یک کارکرد و اهمیت خاصی دارند.

گرافیک سینمایی                 Film Graphics

معنی و مفهوم گرافیک سینمایی ، کاربرد حرکت در تصاویر گرافیکی است که عمدتاُ به منظور تحقق هدف مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. (گرافیک در عنوان بندی فیلم ، ۱۳۷۶، ص ۲۹)

گرافیک تلویزیونی               TV Graphics

مفهوم گرافیک تلویزیونی به دو زمینه متفاوت کاری تقسیم می‌شود. نخست کارهایی که اساساً برای صفحه تلویزیون طراحی شده‌اند. دوم تولیدهایی که فقط می‌توانند با ابزارهای متعلق به فنون تلویزیونی تهیه شوند. (همان ، ص ۳۷)

گرافیک ویدیویی

                                                                                                    Video Graphics

گرافیک ویدیویی اصطلاحی است که برای نوعی رسانه به کار می‌رود. مقصود شیوه‌ای از آفرینش طرح‌های گرافیکی است که اختصاصاً متناسب با توان نمایش و کنتراست (Contrast) بر صفحه تلویزیون طرح‌ریزی می‌شود. (همان ص ۲۹)

گرافیک کامپیوتری              Computer Graphics

به کار گیری ماشین در خلق تصاویر گرافیکی از دو انگیزه متفاوت ناشی شده است. اول انگیزه اقتصادی و دوم انگیزه طرح در استفاده از آن . (همان ، ص ۵۷)

گرافیک لیزری Laser Graphics  و هولوگرافی Holography

لیزر به معنی تقویت نور از راه گسیل برانگیخته تابش است و هولوگرافی به صورت شیوه تشکیل تصویر سه بعدی پیچیده‌ای است.

هنر گرافیک به لحاظ شکلی به دو دسته عمده در ستون بعد تقسیم می‌شود.

●  گرافیک ایستا

مانند کاربر گرافیک در صنعت چاپ به مفهوم توسعه یافته آن از قبیل کتاب ، مطبوعات ، روزنامه ، نشریات و هرگونه طراحی روی کاغذ و پارچه و …

●  گرافیک متحرک

مانند کاربرد گرافیک در سینما ، تلویزیون ، ویدیو و کامپیوتر.

«افزودن یا حذف کلمات، نمایش حرکت، نمایش جریان مایع، نمایش تغییرات جریان مایع (غلظت یا رنگ)، نمایش جهت (حرکت هواپیما) ، جلب توجه به جزییات ، حرکت جزئیات به اطراف، نمایش تغییرات در اندازه حجم و مقدار، برداشتن رویه برای نمایش جزئیات زیر سطح، نمایش بخش‌های بزرگ شده موضوع از جمله مواردی است که برای خلق حرکت در تصاویر گرافیکی استفاده می‌شود.» ( فن برنامه‌سازی تلویزیونی ، ص ۲۷۱)

مراد ما کاربرد گرافیک در تلویزیون و بالاخص اخبار تلویزیونی است. از این رو به صورت اجمالی به این موارد می‌پردازیم.

گرافیک تلویزیونی

گرافیک‌های تصویری و نموداری از پر استفاده‌ترین عوامل تصویری در برنامه‌های تلویزیونی هستند زیرا این عوامل اطلاعات لازم را به طور فشرده و روشن در چند لحظه به بیننده نشان می‌دهند. به کمک این عوامل می‌توان پیشرفت و گسترش موضوع، ابعاد و روابط فی‌مابین موضوعات را نشان داد. آمار و ارقام را قابل مهم ، جالب و مطالب پیچیده را ساده کرد. (فن برنامه‌سازی تلویزیونی ، ص ۲۶۴)

این هنر به شکل‌های گوناگون از قبیل تصویری ، نوشتاری، رسم اشکال هندسی (رسم جدول ، نقشه ، نمودار ، اشکال) و طراحی در بسیاری از قالب‌های برنامه‌سازی تلویزیونی کاربرد دارد.

هنر گرافیک، انبوه عظیم اطلاعات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن متناسب با ادراک مخاطب به او منتقل می‌کند و در واقع بین حواس پنج‌گانه انسان هیچ کدام توانایی چشم را در جذب انبوه اطلاعات در مدت کم ندارد.

هر چند دانش و سواد در فهم گرافیک بسیار مؤثر است ولی افراد بی‌سواد نیز قادر به فهم گرافیک و کسب اطلاعات از این طریق فارغ از نوع زبان و گویش خود هستند.

خلق تصویر برای جذابیت اخبار بدون استفاده از تصویر یا فیلم و با استفاده از امکانات استودیویی ، دست‌اندرکاران رسانه‌ها را قادر ساخته است تا در صورت دسترسی نداشتن به تصاویر وقایع و رخدادها، جانشین مناسبی برای تصاویر تلویزیونی ایجاد کنند.

گرافیک اخبار تلویزیونی

گرافیک در اخبار تلویزیونی به صورت نوشتار، ترسیم اشکال هندسی, انواع نمودارها و ایجاد تصاویر مرتبط با موضوع خبر کاربرد دارد.

از این رو همچنان که اخبار وقایع و رویدادها بر اساس ویژگی‌های فرهنگ ملی تولید و پخش می‌شود، هنر گرافیک به عنوان جزیی از خبر تلویزیونی باید برخاسته از ویژگی‌های فرهنگ ملی و مختصات فرهنگی کشور باشد.

هنر گرافیک به لحاظ ایجاز و گزیده‌گویی ، تنوع رنگ و ایجاد نمودارها متناسب با سلایق و علایق مخاطبان نقش مؤثری در جذاب کردن اخبار دارد.

گرافیک نقش خارق‌العاده‌ای در انتقال مفاهیم و اطلاعات دارد و از این‌رو به خوبی در ذهن مخاطب نقش می‌بندد و علاوه بر آن مخاطبان را در انتقال مفاهیم خبر برای دیگران در ارتباط میان فردی یاری می‌دهد.

در فرآیند تولید و پخش اخبار تلویزیون ، سردبیران اخبار بطور مستمر با دسته‌ای از اخبار مواجه می‌شود که امکان تهیه تصاویر برای آنها به علل مختلف وجود ندارد و در عین حال پخش اینگونه اخبار را برای مخاطبان سودمند می‌دانند.

برجسته‌سازی در خبر، نشان دادن روند فعالیت‌های یک دستگاه در سالهای مختلف به صورت مقایسه‌ای در قالب نمودارها و اشکال هندسی ، نشان دادن بزرگی و کوچکی فعالیت‌ها نیز از جمله کاربردهای این هنر هستند.

طرح‌های گرافیکی در مقایسه با اعزام گروههای خبری کم هزینه‌تر و بی‌دردسرتر و سهل‌الوصول‌تر است و از این منظر مزیت بهتری نسبت به تهیه تصویر یا فیلم توسط گروههای خبری دارند.

در بعضی موارد طرح‌های گرافیکی جایگزین مطمئنی برای انتقال اطلاعات و اخبار به مخاطب هستند. به عنوان نمونه در ماجرای بحران عراق و تهاجم همه جانبه کشوهای غربی علیه این کشور، نشان دادن نحوه حرکت نیروهای مهاجم از زمین و هوا از طریق تصویر کار آسانی نبود و نمی‌شد به صورت همزمان آن را به مخاطب نمایش داد و در صورت امکان نیز مدت زمان زیادی را برای پخش نیاز داست. از این رو بخش‌های خبری تلویزیونی سیمای جمهوری اسلامی ایران با طراحی مناسب گرافیک و نشان دادن مسیر حرکت و تقابل نیروهای متخاصم روی نقشه عراق، در مدت ۲ ثانیه حجم گسترده‌ای از اطلاعات را به صورت جامع در اختیار مخاطبان قرار می‌دادند. همچنین اخبار هواشناسی که هر شب با استفاده از نقشه گرافیکی در بخش‌های خبری پخش می‌شود، در کوتاه‌ترین زمان ممکن ، وضعیت هوای جهان و ایران را به مخاطب منتقل می‌کنند.

در بعضی موارد سرعت انتقال اطلاعات و اخبار از طریق گرافیک در مقایسه با پخش تصویر و کلام زیادتر است. مثلاً اگر زلزله‌ای در منطقه‌ای رخ دهد، طرح گرافیکی متناسب با ابعاد خبر روی صفحه تلویزیون ، در یک ثانیه مخاطبان را از وقوع زلزله آگاه می‌کند؛ در حالی که هیچ گوینده‌ای نمی‌تواند خبر زلزله را در یک ثانیه برای مخاطبان بیان کند.

در چنین مواردی است که مخاطبان وقتی اینگونه طر‌ح‌های گرافیکی را روی صفحه تلویزیون می‌بینند، پیش از آنکه کمترین کلامی از گوینده خبر پخش شود به موضوع خبر و بعضی از جوانب آن وقوف می‌یابند و توجه آنان برای شنیدن به نحتوای خبر زیاد می‌شود.

ویژگی‌های گرافیک خبری

جامعیت

یک طرح گرافیکی به مانند یک پازل از اجزا گوناگونی تشکیل می‌شود. ابعاد اجزاء طرح، تناسب آنها با یکدیگر ، مفاهیم به کار رفته در طرح متناسب با ارزش‌های خبری و ارتباط ارگانیک اجزاء با یکدیگر باید به گونه‌ای باشد که به صورت جامع ، مفهوم غالب و ایده اصلی طرح به خوبی نمایان شود و موضوع واحدی را در مخاطب القاء کند.

صراحت

طرح‌های گرافیکی خبر تلویزیون بر خلاف طرح‌های مطبوعاتی باید هنگام پخش در مدت چند ثانیه اطلاعات لازم را به مخاطب منتقل کنند و چون منبع پایداری نیستند که مخاطب بتواند در فرصت کافی بر روی آنها تأمل کند  و در دسترس مخاطب قرار ندارند، باید اینگونه طرح‌ها ساده و بی‌پیرایه باشد و از هرگونه پیچیدگی که فهم خبر را دشوار می‌کند دوری جست. اینگونه طرح‌ها نباید برای مخاطب ابهام ایجاد کنند که نه تنها کمکی به درک پیام نمی‌کند؛ بلکه مخاطبان را از موضوع اصلی خبر نیز دور خواهد کرد.

شفافیت

طرح‌های گرافیکی خبر تلویزیونی باید واضح و شفاف باشند تا برای مخاطب قابل درک باشند. اگر طرح گرافیکی واضح نباشد نه تنها کمکی به انتقال پیام نمی‌کند؛ بلکه مخاطب با دشواری مواجه می‌شود. از این‌رو طرح گرافیکی باید گویا و قابل فهم باشد.

عینیت

هر چند گرافیک به مانند تصویر خبری عینیت ندارد و در صحنه رویداد نیز تهیه نشده است اما باید تلاش کرد که طرح گرافیکی متناسب با عینیت خیر طراحی شود و از هرگونه پیرایه که مخاطب را از ارزش‌های خبری دور کند، پرهیز شود. از این رو گرافیست‌ها باید به صورت تمام و کمال در جریان اخبار رویدادها و وقایعی که قصد طراحی گرافیک برای آن را دارند قرار گیرند تا طرحی در خور آن طراحی و ارائه کنند.

صفحه‌آرایی

صفحه‌آرایی از فنون مهم در فعالیت‌های رسانه‌ای است. آشنایی با کادربندی برای طراحی گرافیک خبری بسیار ضروری است. بدون آگاهی از مبانی صفحه‌آرایی ، طرح‌های گرافیکی اثربخش نخواهند بود . از این رو مکان‌یابی اجزاء هر طرح گرافیکی و اندازه و ابعاد آنها، تعیین سیستماتیک آنها با یکدیگر باید به گونه‌ای باشد که معنی واحدی را در مخاطبان ایجاد کند.

رنگ بندی

نرم‌افزارهای کامپیوتری که برای طراحی فعالیتهای گرافیکی به کار می‌روند، قادر به تولید هزاران رنگ متفاوت از یکدیگر هستند. همچنان که می‌دانیم در طیف رنگ‌ها، هر یک معانی ویژه و تأثیرگذاری متفاوتی بر مخاطب دارند. از این‌رو ترکیب رنگ طرح‌های گرافیکی کاری بس دشوار و پیچیده است و گرافیست‌های متبحر می‌توانند با انتخاب رنگ‌های مناسب اثربخشی طرح‌های گرافیکی را افزایش دهند.

نوشتارهای گرافیکی

120,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه هنر تحقیقی پیرامون استندهای گرافیکی
  • مقاله تاریخ هنر
  • مقاله نور در گرافیک
  • مقاله پست مدرنیسم
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۵ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.