کارآفرینی شرکت سیم کشی ساختمان


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

کارآفرینی شرکت سیم کشی ساختمان مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۶۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود کارآفرینی شرکت سیم کشی ساختمان نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک کارآفرینی مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه: ۱

توضیح در مورد رشته برق. ۱

رشته تحصیلی برق قدرت.. ۲

جایگاه رشته تحصیلی در بازار ۳

جایگاه رشته تحصیلی در بازار (برق قدرت) ۳

چند مورد از کسب و کارهای موجود در رشته برق. ۴

معرفی کسب و کار ۵

مشخصات محصولات (کالا و خدمات ) ۵

علامت های مشخص کردن بعضی از قطعات برق. ۵

مراحل عملیات نقشه کشی.. ۶

ظرفیت و محل اجرای طرح. ۸

انواع نقشه کشی برق ساختمان: ۱۱

۱- سوکت تلفن: ۱۳

۲- سوکت های انتن: ۱۳

۳- اف اف: ۱۴

۴- روشنایی: ۱۵

کلید های روشنایی.. ۱۵

۵- تهویه: ۱۷

۶- راه پله: ۱۷

۷- مدار حفاظتی (چاه ارت ) : ۱۸

شکل ظاهر و مشخصات فنی برخی از اجزا مورد نیاز سیم کشی.. ۱۹

کاربرد محصول. ۲۸

مراحل سیم کشی.. ۲۸

آشنایی با ابزارها ووسایل مورد نیاز  برای سیم کشی.. ۲۹

پیچ گوشتی : ۲۹

حلزونی.. ۳۲

قیچی.. ۳۲

فازمتر. ۳۳

انبر دست.. ۳۳

دم باریک.. ۳۵

دم گرد. ۳۷

دم کج. ۳۸

سیم چین. ۳۸

سیم لخت کن. ۴۰

چاقوی روپوش برداری کابل. ۴۴

دستگاه های روپوش برداری کابل. ۴۵

قیچی کابل بری. ۴۷

ابزار پرس سرسیم و فیش ها ۴۹

هویه ها ۵۱

مولتی متر. ۵۳

طرز اندازه گیری ولتاژ متناوب.. ۵۸

مولتی متر دیجیتالی.. ۵۹

مشخص کردن وسایل کار ۶۰

منابع و ماخذ : ۶۲

منابع و ماخذ :

۱-تکنولوژی و کارگاه برق صنعتی ، شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ، سال ۱۳۸۴

۲- کارگاه سیم کشی ، شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران ، سال ۱۳۸۴

مقدمه:

توضیح در مورد رشته برق

رشته ی برق یا صنعت برق میتوان گفت نسبت به رشته های دیگر در بازار از اهمیت بهتری برخوردار است . بطور کلی تمام شرکتها و  سازمانها و یا کارخانه های موجود در بازار و شهر و کشور نیاز ویژه ای به کارکنان و فنی کاران برق دارند تا بتوانند قسمت های برق خود را اداره کنند . صنعت برق خود به خود شغل های زیادی را در جامعه ایجاد کرده است یا مبارزه ی خیلی خوبی با بیکاری داشته است و افراد زیادی را نیز بسوی خود جذب کرده است . حتی در بازار کاری نیز میتوان گفت که صنعت برق در صورت مهارت کافی از درد سر کمتری نیز نسبت به دیگر رشته ها برخوردار است و حتی در صورت رعایت علائم ایمنی یک صنعت شیرین و بطور کامل در تمامی صنعت های دیگر موجود در دنیا بازار کاری میباشد.

صنعت برق خود در بازار کاری به شاخه های زیادی تقسیم شده است که هر کدام از شاخه ها نیز به نوبه ی خود دارای طرفدار است که ما حدودا ۳۰ الی ۴۰ شاخه برق را به صفحات بعدی نام برده و نوشته ایم که رشته ای که ما انخاب کردیم و مورد علاقه ما میباشد سیم کشی ساختمان میباشد.. که این رشته  هم در صنعت از اهمیت خوبی برخوردار است .

صنعت برق علاوه بر ایجادد شغل باعث ابتکارات ، تولیدات ، صرف هزینه ، صرف وقت و حتی عوامل دیگر برای مردم ، کارخانه ها و زمان مردم و عوامل دیگر نیز شده است . مثلا شاید در یک کارخانه ای که که فلان وسیله را به وسیله افراد روزانه مقدار x تولید میکرده است امروزه به خاطر وجود صنعت برق همین کارخانه با هزینه ی خیلی کمتر روزانه چندین برابر بیشتر تولید میکند و به طور کامل میتوان گفت که این انرژی یا تکنولوژی باعث تبدیل شدن نیروی کاری انسان به ماشین یا جانشین دستگاه و ماشین ها به جای  انسان شده است .

رشته تحصیلی برق قدرت

این رشته ی تحصیلی یکی از پر طرفدارترین رشته های فنی در جامعه و اجتماع و صنعت است که مورد توجه افراد قرار گرفته است و بسیاری از افراد را به سوی خود جذب کرده است به بسیاری از پیشرفت های جامعه به خاطر وجود همین مایع زندگی یعنی برق صورت گرفته است . چه در علم پزشکی و چه در صنعت و حتی در امور کشاورزی .

همین عامل در جامعه با به وجود آوردن شغل های بسیار و پر در آمد و سودهای کلان مبارزه ی خوبی با فقر بیکاری داشته است که بسیار از افراد با فنی شدن در این رشته برای خود ایجاد شغل کرده اند و از آنجا به بسیاری  یا تمامی وسایل برای رفع مایحتاج زندگی برقی میباشد. در نتیجه خواه و ناخواه اجتماع پبه افراد فنی در این شغل احتیاج دارد  این شغل همان طور که برای جامعه و افراد خیلی موثر و پر در آمد است . یک شغل خطرناک در صورت عدم رعایت نکات ایمنی است که منجر به مرگ میشود . برق را میتوان سومین عامل بعد از مرگ و میر و تصادفات دانست که میگویند ۱۲% از مرگ و میر از طریق برق گرفتگی میباشد.

با یک مثال به اهمیت تکنولوژی برق در جامعه میپردازیم .

بهره گیری از برق در قرن ما آنچنان سریع توسعه یافته که امروزه هر انسان متمدنی به نحوی از خدمات آن استفاده مینماید. از تامین روشنایی ، راه انداختن صنایع عظیم ، آب کشی ، قمر های مصنوعی و مغزهای الکترونی تا کوچک مانند تراشیدن صورت و مسواک دندانها توسط برق انجام میشود.

دامنه ی بهره دهی برق را اگر به نیروی انسانی بکشیم بارقام جالبتری برمیخوریم کشور توسعه نیافته را با ۲۰ میلیون جمعیت در نظر بگیریم اگر آمار نشان دهد که فقط ۱۵ در صد از جمعیت این کشور به کارهای غیر کشاورزی مشغولند و با خوشبینی زیاد فرض کنیم که ده در صد جمعیت یا در حدود ۲ میلیون نفر از صنعت امر معاش مینمایند و خانواده هر صنعت را ۴ نفر حساب کنیم ملاحظه میشود که نیم میلیون نفر نیروی صنعتی را تشکیل میدهند .

مسلما در کشورهای توسعه نیافته که کارگران  غالبا متخصص نیستند میتوان کار ماشینی را جایگزین کار انسان نمود. نیروی یک انسان فعال معادل ۳۵ وات نیروی برق است و چنانچه مدت کار این کارگر ۸ ساعت در شبانه روز باشد و نیروی برق ۲۴ ساعته را جایگزین آن کنیم میبینیم که تقریبا ۱۲ وات کارخانه معادل یک کارگر قوی و سالم در ۲۴ ساعت میشود . با توجه به محاسبه بالا نیروی الکتریکی معادل ۵۰۰۰۰۰ کارگر ۶ میلیون وات یا ۶۰۰۰ کیلو وات برق است . بنابراین ارقام بالا ملاحظه میشود . که نیروی کارگری کشور مورد مثال بالا با ۶۰۰۰ کیلو وات نیروی ۲۴ ساعته برق دو برابر میگردد. در حالیکه تولید ، نصب ، و بهره برداری سبب شده که صنعت برق عنوان معیار سنجش تمدن و ما در صنعت و اقتصاد صنعتی را بدست آورد.

جایگاه رشته تحصیلی در بازار

این رشته با توضیحاتی که در مورد آن در صفحه ۱و۲ داده شد از اهمیت بالای آن در جامعه و نیازهای مردمی با خبر شدیم

جایگاه رشته تحصیلی در بازار (برق قدرت)

این رشته با توضیحاتی که در مورد آن در صفحه ۱و۲ داده شد. از اهمیت بالای آن در جامعه و نیاز های مردمی با خبر شدیم. به صورتی میتوان گفت امروزه تمام وسایل و امکانات موجود در اجتماع از برق استفاده میکنند پس اجتماع نیاز ویژه ای به مهندسین و افراد تخصص یافته در این رشته دارند. تا در صورت عیب و نقص آنها تعمیر کنند.

این رشته خود به چند شاخه دیگر تبدیل میشود که هر کدام از شاخه های موجود در اجتماع از اهمیت زیادی برخوردار هستند . تمام کارخانجات ، دستگاهها و به طور کلی تمام جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است . خطرناک ترین شغل در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی برای حیات شان است و شغل های زیاد و پر اهمیت را نیز برای افراد ایجاد کرده است که ما در مبحث بعدی چند مورد از این شغل ها و فن ها اشاره میکنیم .

چند مورد از کسب و کارهای موجود در رشته برق

۱-سیم کشی ساختمان

۲-سیم کشی فشار قوی

۳-ترانس پیچی

۴-آرمیچر پیچی

۵-سیم پیچی انواع موتورهای سه فاز و تک فاز

۶-تولید لوسترهای زینتی

۷-تعمیر وسایل برقی

۸-سیم کشی های ساختمانی

کسب و کار مورد نظر من (سیم کشی ساختمان ) میباشد.

معرفی کسب و کار

موضوع کسب و کار :

 سیم کشی ساختمان

مشخصات محصولات (کالا و خدمات )

قطر سیمها باید متناسب با جریانی که از آنها میگذرد باشد . یعنی در گذشته با جریان کمی حدودا ۲۵ آمپر از سیم ها میگذشت قطر سیم ها کمتر بود. در صورتی که جریان بیشتر از ۲۵ آمپر عبور میکرد باعث از بین عایق ها و ایجاد حرارت زیاد و امکان آتش سوزی وجود داشت . اما امروز که جریان های بیشتری از سیم ها میگذرد وسایل تولید شده به جریان بیشتری نیاز دارند. در نتیجه قطر سیم ها هم باید بیشتر باشد.

انواع کلید ها که کلیدهای یک پل با علامت s و کلید دوراه با و کلید سه راه را با  نمایش داده میشود.

علامت های مشخص کردن بعضی از قطعات برق

دکمه ی فشار زنگ                    زنگ                      تلفن                      صفحه فیوز

انشعاب سقفی                           انتخاب دیواری                     پریز

انشعاب برای منظور مخصوص مانند بخاری .

انواع اتصالاتی که وجود دارد برای اتصال سیم ها به هم دیگر باید به درستی انجام شود.

تمام قطعات و محصولاتی که برای سیم کشی ساختمان ها ساخته میشوند باید در حد استاندارد ملی باشد و در هر جایی باید وسایل و امکانات که مناسب آن مکان است را استفاده کرد.

مثلا در قسمت هایی از خانه که وسایل پر مصرف ترین وجود دارند یا اینکه به جریان بیشتری نیاز دارند مثل آشپزخانه سیم کشی ها ی این منطقه باید دارای قطر بیشتری نسبت به جاهای دیگر ساختمان باشد. پس بر روی سیم ها باید قطر انها و نوع عایق و حتی مهر و آرم شرکت سازنده هم باید حک شود.

کلید ها و پریزهایی که در ساختمان ها استفاده میشوند باید در حد استاندارد ملی باشند و طوری طراحی و ساخته شوند که باعث صدمه به وسایل نشوند .

در سیم کشی لامپ ها ی کم مصرف که نسبت به لامپ های حال دارای روشنایی بیشتر و جریان مصرفی کمتر باشند و از همین وسایل نیز در ساختمان ها استفاده کرد .

در شغل های ایجاد شده توسط صنعت برق در جامعه  که در صفحه ۸ نوشته شد سیم کشی مورد نظر ما است که برای انجام این کار باید فوائد زیررا انجام داد .

تولید مصرف برق و مصرف آن دو موضوع جدا از هم میباشد برای تولید نیروی برق احتیاج به منبع سوخت ارزان مانند معادن گاز ، نفت ، زغال ، آبشار و… داریم . در حالی که مصرف برق بایستی در مناطق صنعتی و شهرها انجام پذیرد و همین اختلاف از صنعت انتقال و توزیع الکتریسیته (سیم کشی ) را بوجود اورد. امروزه  درصد مخارج تامین برق برای انتقال و توزیع آن صرف میگردد و فقط ۴۵ در صد از کارخانه اختصاص دارد و این هزینه به مرتب انتقال و توزیع در حال افزایش است زیرا مواد انرژی زا نزدیک شهرها روز به روز به تمامی میرود و اجبارا کارخانه های مولد نیرو و به نقاط دوردسترسی منتقل میشوند

مراحل عملیات نقشه کشی

۱-مقررات الکتریکی نقشه و علامات

منظور از مقررات الکتریکی استانداردهای وسایل الکتریکی –بررسیهای مقدماتی – تعیین اندازه –مقیاس های عمومی یک نقشه نمونه ای برای سیم کشی ساختمان و انشعاب های الکتریکی میباشد

۲-چگونگی وصل کردن اتصالات الکتریکی

اتصال های درست –آماده کردن سیمها –برداشت روکشی سیمها –لحیم کردن سیم مسی –به کار بردن نوار لاستیکی–به کاربردن نوار لاستیکی –اتصالهای بدون لحیم و ….

۳-نصب انعشاب و وسایل اندازه گیری (کنتور )

۴-روشهای سیمکشی مثلا با لوله و…

۵-اجرای سیستم های روشنایی ، زنگ اخبار ، پریزها و…..

بطور کلی عملیات سیم کشی ساختمان به صورت زیر میباشد

۱-دیدن خانه ی مورد نظر ۲-نقشه ی مقاطع و بررسی های روی آن ۳-بحث عمومی با افراد مورد نظر و یا صاحبان

مورد نظر قرار دادن چِیزهایی مانند:

۱-کلفتی طاق ۲-کفها ۳-ارتفاع پایه ی ساختمان

پس به طور کلی برای اجرای سیم کشی ابتدا باید نقشه ی سیم کشی را طراحی کرد البته با مشورت با صاحب آن که چه وسایل و امکاناتی  را در این سیم کشی و در هر منطقه میخواهد داشته باشد بعد از ترسیم نقشه باید مراحل اول کار را شروع کرد که این مراحل ۱-کار گذاشتن لوله هائی که سیمها باید از داخل ان عبور کنند ۲-انتخاب قطعه ی سیم مورد نیاز یا مناسب با جریانی که باید از داخل آن عبور کند . ۳-انتخاب کلیدهای مناسب و وسایل زینتی و روشنایی ۴-اجرای سیستم های مختلف مثل حفاظتی حرارتی و ….

باید در یک نقشه ی خوب حداکثر صرفه جویی را در مصرف سیم ، استفاده از وسایل با قیمت مناسب و جنس خوب و اجرای سیستمهای که باعث صرفه جویی در مصرف برق میشود را در ساختمان اجرا کرد مثل بستن یا اجرای سیستم حمام در سیم کشی حمام و….

انواع نقشه کشی برق ساختمان:

برای نقشه کشی برق ساختمان باید ابتدا به شمالی و جنوبی بودن ساختمان توجه داشت وهمچنین تعداد واحد ها را در نظر گرفت.

برای محل نصب کنتور محل مناسبی در نظر گرفته شود برای برق ورودی خانه با توجه به تیر برق توزیع نزدیک ترین محل به درب ساختمان یا واحد مسکونی در نظر گرفته شود.

باید محل نصب تابلو توزیع طوری انتخاب شود که هم قابل روئیت و هم نزدیک به تمامی اتاقها اشپزخانه و درب ورودی  ساختمان باشد.

و همچنین برای نصب در ارتفاع ۱۴۰-۱۶۰ سانتی از کف به صورت تو کار نصب می گردد.

برای سوکت های پریز در تابلو توزیع از فیوز A16 تند کار استفاده می شود. برای نصب پریز ها باید در ارتفاع ۶۰-۴۰ سانتی از کف تمام شده حساب شود. زیرا مسیر ورودی مصرف کننده پایین قرار دارد به غیر از سرویس ها وحیاط و راه پله پارگینگ به علت شستو شو باید در ارتفاع ‌cm120 نصب گردد.

اما برای وسایل پر مصرف مانند کولر یخچال ماشین لباس شویی باید از سوکت های پریز جداگانه و فیوز جدا در تابلو توزیع  استفاده شود.

برای هر قسمت از ساختمان اعم از آشپزخانه – سرویس های بهداشتی – اتاقها – حیاط و پارکینگ به صورت جداگانه در تابلو توزیع ساختمان فیوز در نظر گرفته میشود.

برای این کار باید از لوله های PVC  در سقف خانه قبل از انجام بتن ریزی (سقف تیرچه بلوک ) تعبیه شود. و یا اینکه در کف ساختمان خوابانده شود. که برای پریزها از سیم   mm2.5 *1 ودر سه رنگ ابی ( برای نول ) قرمز (برای فاز) زرد برای (ارت ) استفاده می شود.

 ۱- سوکت تلفن:

برای خط های تلفن معمولا از باکس ۲۰*۲۰ روکار برای اپارتمانهای چند واحده استفاده می شود که در داخل ان یک ترمینال شانه ای ۲۰ زوج استفاده می کنند تا بتوان کلیه خطوط تلفن واحد ها راسیم کشی کنند.

برای ساختمان های معمولی ( یک طبقه ) در داخل ان از یک باکس ۱۰*۱۰ تو کار در محل ورودی در ارتفاع cm 220 نصب می گردد. کلیه سوکت ها تلفن در ارتفاعcm 40-60 در نظر گرفته می شود کلیه قوطی های سوکت تلفن به هم مرتبط هستند.که در ساختمان های معمولی معمولا از یک سیم تک زوج الی دو زوج استفاده می شود. دو رنگ سفیدابی و سفیدنارنجی برای دو زوج استفاده می شود.

۲- سوکت های انتن:

برای سوکت های انتن معمولا از باکس ۱۰*۱۰ توکار استفاده می شود. و از این باکس به کلیه سوکت های انتن در اتاقها – پذیرایی – آشپز خانه مرتبط است که در اپارتمانها از انتن مرکزی استفاده میشود که کلیه ی واحد ها را سیگنال می دهد. برای نصب سوکت های انتن در ارتفاعcm 60-40  در کنار سوکت های برق با توجه به محل مناسب برای قرار دادن تلوزیون پیش بینی واجرا می شود. که معمولا در واحد های مسکونی به تعداد اتاقها و آشپزخانه سوکت منظور می شود.

مگر در مواقع خاص که از تلوزیون LCD دیوارکوب استفاده شود در همان ارتفاع نصب LCD سوکت انتن نصب می شود که از قبل سوکت برق در نظر گرفته شده است.

برای سوکت های انتن از کابل کواکسیال هفتاد و پنج اهم استفاده می شود. حتما باید لوله سوکت انتن از لوله های برق و روشنایی جدا باشد. که علت ان هم نویز و پارازیت بر روی گیرنده می باشد.

 ۳- اف اف:

برای نصب اف اف باید نکات زیر را در نظر گرفت

۱)     ارتفاع نصب گوشی ودهنی که در ارتفاع  cm 160-145 نصب می گردد.

۲)     درب ورودی منزل

۳)     محل نصب گوشی

۴)     محل نصب منبع تغذیه

۵)     محل نصب درب بازکن

اف اف در مدل های معمولی ( گوشی و دهنی ) و تصویری ( گوشی و دهنی و صفحه مانیتور ) در بازار موجود می باشد.حتی الامکان منع تغذیه باید در نزدیکی درب باز کن نصب شود چنانچه منبع تغذیه دور از قفل بازکن باشد به دلیل افت ولتاژ به خاطر طولانی بودن مسیر قفل بازکن نیرو مغناطیسی حاصله بوبین کم بوده و نمی تواند ضامن قفل درب بازکن را بکشد.

۶)     چنانچه ساختمان دارای چند واحد باشد باید برای ورودی هر واحد یک شستی زنگ در ارتفاع cm 120 نصب کرد.

۴- روشنایی:

65,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.