گزارش کارآموزی حسابداری مخابرات


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

گزارش کارآموزی حسابداری مخابرات مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۲  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود گزارش کارآموزی حسابداری مخابرات   نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه ۱
تاریخچه مخابرات ۲
تعریف حسابداری ۴
دایره حسابداری حقوق و دستمزد ( بخشی مرتبط به کارآموز )۵
اطلاعات لازم برای محاسبه حقوق و دستمزد ۵
۱-۲-۴ حقوق پایه ۶
۲-۲-۴ ساعات کار عادی ۶
۳-۲-۴ ساعات کار اضافی (اضافه کاری) ۷
۴-۲-۴ نوبت کاری ۹
۵-۲-۴ پاداش۱۰
۶-۲-۴ مرخصی استحقاقی ۱۱
روشهای ثبت هزینه دستمزد ایام مرخصی ۱۲
۷-۲-۴ طرحهای تشویقی دستمزد ۱۴
۱-۷-۲-۴ اهداف طرحهای تشویقی دستمزد۱۶
۲-۷-۲-۴ انواع طرحهای تشویقی دستمزد ۱۷
طرح تشویقی پارچه کاری مستقیم۱۷
۸-۲-۴ کارآموزی ۲۲
۹-۲-۴ اوقات تلف شده ۲۳
۳-۴ تنظیم لیست حقوق و دستمزد ۲۴
۴-۴ کسور حقوق و دستمزد ۲۵
۱-۴-۴ مالیات حقوق و دستمزد ۲۵
۲-۴-۴ حق بیمه های اجتماعی ۲۶
۳-۴-۴ صندوق اجرا ( اجرائیات )۲۷
۴-۴- کسور توافقی ۲۸
۵-۴-۴- بدهی کارگر به شرکت تعاونی یا به اشخاص ۲۹
مساعدت با پیش پرداخت حقوق و دستمزد ۲۹
بدی آب و هوا ۳۰
حق اولاد ۳۱
پاداش ۳۱
عیدی ۳۱
جریمه غیبت۳۲
خدمات درمانی ۳۲
انوا وامها ۳۲
مالیات ۳۳
پیشنهادات و انتقادات۳۳

 

مقدمه

به معنای صوت فون به معنای دور و تله تلفن از نظر لغوی مرکب از دو کلمه یونانی است که توسط الکساندر گراهام بل اسکاتلندی در دهم مارس ۱۸۷۶ در امریکا ساخته شد و نخستین عبارت تلفنی دنیا در شهر بوستان با جمله وه , پروردگار ما چه کارهای شگفتی دارد , شنیده شد .جا دارد در این بخش از کلیه زحمتکشان و دست اندرکاران مخابراتی نهایت تشکر و سپاسگزاری را نمود که این دوره ارتباطات حد الامکان به سریعترین شکل و از نقطه ای به نقاط دیگر دنیا را فراهم آورده اند . همچنین تشکر ویژه ای از کارکنان اداره کل مخابرات استان مرکزی که امکان پیشرفت برای سایر ارگانها را آسانتر نموده و خود این اداره نیز با در نظر گرفتن وضعیت سالهای قبل پیشرفت چشمگیری داشته و واگذاری اکثر کارهای مخابراتی به پیمانکار اگر چه برای کارگران خیلی مفید نباشد اما ملاحظه می شود که برای مخابرات و پیشبرد کارهای آن تاثیر جالبی داشته و کارها دقیق تر و خیلی سریعتر انجام میشوند همچنین مسئولیتها تا حددود زیادی از خود مخابرات سلب و به عهده پیمانکار می باشد همانطور که گفته شد اگر چه مشکلاتی را به همراه دارد اما در کل در پیشبرد اهداف و انجام امور مخابراتی بسیار موثر بوده و نه تنها در اداره مخابرات بلکه در اکثر ارگانها نیز از این روش استفاده می شود .

تاریخچه مخابرات

ایران قدیم نخستین پایه های ارسالی خبر در دنیای آن زمان را بنا نهاد . داریوش پادشاه هخامنشی چابک سواران دولتی را تربیت کرده بود که نوشته های دولتی را از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر ببرند و به چاپار برسانند . بدین ترتیب به وسیله این چ ابک سواران همیشه از اخبار دورترین نقاط کشور مطلع می شد . سیستم تلگراف در ایران زیر نظر علی قلی میراز , اعتضاد السلطنه ( فرزند فتعلیشاه) با موفقیت آزمایش شد و مورد توجه و تحسین بسیار قرار گرفت . سپس دستور داده شد از عمارت سلطنتی ارگ تا باغ لاله زار به مسافت حدود یک کیلومتر سیم کشی شود . در ۱۹تیر ماه ۱۳۲۸ شمسی برای نخستین خبر ورود ناصر الدین شاه به چمن سلطانیه در نزدیکی زنجان که اردوگاه تابستانی وی بود تلگرافی به تهران اطلاع داده شد .

۲- ارتباط تلگرافی به خارج شکور نیز در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی به سویله اتصال خبر تبریز به شبکه تلگرافی روسیه برای نخستین بار برقرار شد .

۱۲۶۴ شمسی آغاز شد . در آن زمان صاحب ارتباط تلفنی در ایران بین سالهای ۱۲۶۵ امتیاز راه آهن تهران ری برای ایجاد ارتباط بین گاز شهری و واگن خانه سیم کشی مورد نیاز را انجام داد و به این ترتیب ارتباط تلفنی برای نخستین در ایران دایر شد . در سال ۱۲۶۶ شمسی نیز بین کامرانیه شمیران و عمارت وزات جنگ ارتباط تلفنی بر قرار کرد .

حال در پایان قرن بیستم , در می یابیم که چگونه این رشته ها سیم زندگی انسانها را تحت الشعاع خود قرار داده و بشر را نیازمند خود ننموده است .

اکنون با پیشرفت تکنولوژی مخابراتی , در ظرف کمتر از چند ثانیه , امکان بر قراری تماس تلفنی از یک نقطه به نقطه دیگر جهان پهناور به راحتی صورت می گیرد و اینان هم بازتاب افکار قدرتمند بشر است در کشف ناشناخته ها .

۳- نوع محصول تولیدی و خدماتی

سرویسهای شماره گیری شخصی و شماره گیری سراسری این سرویس ها به افراد یا مشترکینی که پایگاه های کاری مختلفی دارند امکان بر قراری مکامله در تمامی موقعیت ها با یک شماره استاندارد و مستقل از شبکه فراهم می سازد .

شماره گیری انبوه این سرویس به مکامله کنندگان اجازه می دهد در انتخاب عمومی , مسابقات رادیویی و تلویزیونی و مواردی مشابه شرکت کنند . این سرویس در روزنامه ها و با تلویزیون اعلام می شود . افراد با گرفتن شماره سرویس و یک کد رای خود را در مورد موضوع اعلام می کنند .

بخشی که بنده در اداره مخابرات استان در آن مشغول فعالیت بوده ام بخش حسابداری  و قسمت حقوق دستمزد است البته اکثر پرداختها و فیشها به صورت کامپیوتری انجام می شد اما به طور کلی کارکنان اداره یکسری حقوق و مزایا دارند و همچنین یکسری کسورات که از جمله اینها با هم و ما با التفاوت آنها دریافتی یک کارمند به دست می آید که ما به تفکیک و جزء به جز این مزایا و کسورات در اداره مخابرات می پردازیم .

تعریف حسابداری

حسابداری را می توان فرایند شناسایی , اندازه گیری , طبقه بندی و گزارش اطلاعات مالی به منظور فراهم کردن امکان قضاوت آگاهانه و اتخاذ تصمیمات منطقی توسط استفاده کنندگان اطلاعات مالی تعریف کرد .

بنابراین حسابداری یک سیستم پردازش اطلاعات است که به منظور شناسایی , اندازه گیری و طبقه بندی رویدادهای مالی موثر بر سازمانها و واحدهای تجاری و گزارش اثرات این گونه رویدادها به تصمیم گیرندگان طرح ریزی شده است . از آنجایی که محیط فعالیت واحدهای تجاری متغیر است و تغییر در ساختار سیاسی , اقتصادی و اجتماعی محیط باعث تغییر در نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان اطلاعات مالی می شود حسابداری نیز در واکنش به این تغییرات جهت تامین نیازهای مختلف استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری ناگزیر از تغییر می باشد به بیان دیگر نیازهای اطلاعاتی جدیدی که بر اثر تغییر در محیط حسابداری برای استفاده کنندگان اطلاعات مالی پدید می آید تغییر در بنیانهای حسابداری یا تدوین اصول و استانداردهای اندازه گیری و گزارشگری با کیفیتی بهتر و همچنین افزایش میزان اطلاعاتی که لازم است افشا شود را ضروری می سازد .

دایره حسابداری حقوق و دستمزد ( بخشی مرتبط به کارآموز )

به طور کلی وظیفه این دایره تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد و تعیین مبلغ ناخالص و خالص حقوق و دستمزد است . همچنین این دایره بر مبنای اطلاعاتی که از دوایر دیگر دریافت داشته است وطیفه طبقه بندی لیست حقوق و دستمزد را بر حسب نوع کار , دوایر و مراحل تولید بر عهده دارد . مدارک هر یک از کارکنان در این دایره نگهداری می شود .

 اطلاعات لازم برای محاسبه حقوق و دستمزد

برای محاسبه هزینه حقوق و دستمزد , باید اطلاعات و عوامل لیست حقوق و دستمزد را شناخت و علاوه بر آن از قوانین مربوط ( کار و بیمه های اجتماعی – مالیات و …) اطلاع کافی داشت . برخی اطلاعات مربوط به دستمزد , شامل : مدت کارکرد , حقوق پایه , اضافه کاری  حق نوبت کاری , مرخصی استحقاقی , پاداش , کارآموزی , اوقات تلف شده , طرحهای تشویقی , حق بیمه های تامین اجتماعی , سهم کارفرما , بیمه عمر , بیمه حوادث ناشی از کار و هزینه های رفاهی کارگران می باشد که شرح مختصری در مورد بعضی از آنها داده می شود .

۱-۲-۴ حقوق پایه

حقوقی است که به رعایت قانون کار ( برای کارگران رسمی ) و یا به وسیله عقد قرار دادی که مغایر قانون کار نباشد ( برای کارگران قرار دادی ) برای انجام یک ساعت کار و یا تولید یک واحد محصول تعیین و به صورت ساعتی , روزانه , هفتگی و معمولا ماهانه پرداخت می شود .

در صورتی که مزد کارگر بر اساس تعداد تولید و بدون توجه به ساعات کارکرد (پارچه کاری ) محاسبه و پرداخت شود , اصطلاحا آن را کارمزد گویند .

توجه دستمزد روزانه کارگر نباید از حداقل دستمزد تعیین شده در قانون کار کمتر است .

۲-۲-۴ ساعات کار عادی

مطابق ماده ۵۱ قانون کار [۱]ساعت کار عادی , مدت زمانی است که کارگر , نیرو و یا دقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می دهد . به غیر از مواردی که در این قانون مستثنی شده است ساعات عادی کار گران در شبانه روز , نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید .

به موجب تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون کار , کار فرمایان با توافق کارگران , نماینده یا نمایندگان قانونی آنان , می تواند ساعت کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و در دیگر روزها اضافه بر این میزان تعیین کند به شرط ان که مجموع ساعات کار هر هفته از ۴۴ ساعت تجاوز نکند

۳-۲-۴ ساعات کار اضافی (اضافه کاری)

مطابق قانون کار , اضافه کاری باید تابع شرایط زیر باشد :

الف – موافقت کارگر

ب – پرداخت ۴۰% اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی

پ – ساعت کار اضافی نباید از ۴ ساعت در روز تجاوز نماید , مگر در موارد خاص با توافق طرفین .

ت – روز جمعه , روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می باشد . کارگرانی که به هر عنوان روز جمعه کار کنند , در مقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه ۴۰% اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد .

مطابق قانون کار از ساعت ۶ بامداد تا ساعت ۲۲ , کار روز و از ساعت ۲۲ تا ۶ بامداد روز بعد کار شب محسوب می شود .

اگر قسمتی از کار در روز و قسمتی در شب انجام شود , کار مختلط محسوب می گردد که مطابق قانون به آن قسمت از کار که در شب انجام می شود ۳۵% مزد , اضافه بر مزد ساعت کار عادی تعلق می گیرد . مشروط بر این که کارگر نوبت کار نباشد . به موجب ماده ۶۱ قانون کار , ارجاع کار اضافی به کارگرانی که کار شبانه یا کارهای خطرناک و سخت و زیان آورد انجام      می دهند , ممنوع است .

به قسمتی از دستمزد ساعات اضافه کاری که علاوه بر نرخ ساعات عادی به کارگران پرداخت می شود , فوق العاده اضافه کاری می گویند .

مثال : در صورتی که نرخ دستمزد عادی یک کارگز ۷۰۰ ریال در ساعت باشد , برای یک ساعت اضافه کاری به او مبلغ ۲۸۰ ریال علاوه بر دستمزد عادی پرداخت می شود .

                             فوق العاده اضافه کاری ۲۸۰ = ۴۰% * ۷۰۰

                             دستمزد یک ساعت اضافه کاری ۹۸۰ = ۲۸۰ + ۷۰۰

مبلغ فوق العاده اضافه کاری , با توجه به دلیل انجام آن به یکی از این حسابها , بدهکار می گردد :

الف- به حساب کالای در جریان ساخت

ب – به حساب سربار ساخت

ج – به حساب سربار اداری تشکیلاتی و یا حساب سربار توزیع و فروش .

چنانچه اضافه کاری به علت اضافه تولید انجام شود , فوق العاده آن به حساب سربار کارخانه , بدهکار می گردد تا از طریق این حساب به تمام محصولات تولید شده اعم از این که در ساعات عادی و یا ساعات اضافه کاری ساخته شده باشند به طور یکنواخت سرشکن گردد .

برای ثبت هزینه دستمزد و فوق العاده اضافه کاری , به ازای جمع دستمزد ساعات کار عادی و دستمزد عادی ساعات اضافه کاری , حساب کنترل کالای در جریان ساخت و به ازای فوق العاده اضافه کاری , حساب کنترل سربار ساخت , بدهکار می گردند . در مقابل , به ازای جمع دستمزد و فوق العاده اضافه کاری حساب کنترل حقوق و دستمزد , بستانکار می شود .

۴-۲-۴ نوبت کاری

در بسیاری از واحدهای تولیدی , به دلایل مختلف , کارگران به صورت نوبتی کار می کنند . مطابق ماده ۵۵ قانون کار , کار نوبتی عبارت است از کاری که در طول ماه گردش دارد به نحوی که نوبتهای آن در صبح یا عصر یا شب واقع می شود .

به کارگری که در طول ماه به طور نوبتی کار می کند , اگر نوبت کارش در صبح و عصر واقع شود ۱۰% و چنانچه نوبت کار او در صبح و عصر و شب قرار گیرد ۱۵% و در صورتی که نوبت کار در صبح و شب و یا عصر و شب باشد ۵/۲۲% علاوه بر دستمزد عادی به عنوان فوق العاده نوبت کاری پرداخت خواهد شد .

ساعات نوبت کاری ممکن است از ۸ ساعات در شبانه روز و ۴۴ ساعت در هفته تجاوز نماید . لیکن جمع ساعات کار در چهار هفته متوالی نباید از ۱۷۶ ساعت بیشتر شود . برای ثبت هزینه دستمزد و فوق العاده نوبت کاری , به ازای دستمزد عادی ساعات نوبت کاری , حساب کنترل کالای در جریان ساخت و به ازای فوق العاده نوبت کاری , حساب کنترل سربار ساخت , بدهکار می گردند . در مقابل به ازای جمع دستمزد و فوق العاده نوبت کاری , حساب کنترل حقوق و دستمزد, بستانکار می شود .


۱- قانون کار مصوب ۱۳۶۹

40,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.