مقاله نماز


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله نماز مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۸  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله نماز نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

چکیده. ۱

مقدمه. ۳

ای مهربان خدای.. ۴

تاریخچه نماز. ۶

حقیقت نماز: ۷

نماز اوج بندگی.. ۸

نماز در اسلام. ۸

چرا نماز بخوانیم؟. ۹

نماز پرروش تمرکز ذهن.. ۹

برقراری عدالت اجتماعی.. ۱۰

دستیابی به وقار اخلاقی شخصیتی: ۱۰

نماز از دیدگاه عقل و وجدان.. ۱۱

نگاهی به بعد روانشناسی نماز: ۱۲

بعد اجتماعی نماز چیست؟. ۱۳

اهمیت عبادت: ۱۴

اهمیت عبادت و عبادت در کودکی.. ۱۵

۱ـ نقش تمهیدات… ۱۶

اهمیت دوران جوانی.. ۲۰

نقش نماز و تعالیم دینی در شخصیت جوانان: ۲۱

رابطه بین مذهبی بودن والدین و فرزندان.. ۲۲

ارزش خانواده در تفکر اسلامی.. ۲۳

جوانان را چگونه به نماز دعوت کنیم؟. ۲۴

اعتقاد قلبی والدین، اساس نگرش پایدار فرزند به نماز. ۲۶

محیط خانواده و بی‌توجهی والدین.. ۲۷

نقش خانواده در تربیت فرزندان.. ۲۷

نقش خانواده در ترغیب نماز: ۲۸

خانواده و نماز. ۲۸

شیوه‌های آشنایی با نماز در خانواده. ۲۹

رابطه خانواده با فرهنگ نماز. ۳۱

نتیجه‌گیری.. ۳۲

راهکارها و پیشنهاداتی در زمینه جذب دانش‌آموزان به اقامه نماز. ۳۳

منابع و ماخذ.. ۳۴

منابع و ماخذ

۱ـ ‌قرآن کریم

۲ـ‌ امیری، آبتین، آغازی با نماز، نشر احسان، چاپ اول (۱۳۸۲)

۳ـ باقری، خسرو، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، انتشارات مدرسه، چاپ سوم (۱۳۷۴)

۴ـ رضوان طلب، محمدرضا، پرستش آگاهانه، ناشر ستاد اقامه نماز، چاپ سوم (۱۳۷۶)

۵ـ سیف، علی اکبر، روان‌شناسی پرورشی، انتشارات آگاه ، چاپ نهم (۱۳۷۲)

۶ـ‌ قرائتی، محسن، پرتوی از اسرار نماز، ناشر ستاد اقامه نماز، چاپ سیزدهم (۱۳۷۴)

۷ـ ‌هاشمی نژاد، سید حسین، نماز نیاز عاشقان، ناشر غیاث، چاپ دوم (۱۳۷۳)

۸ ـ ماهنامه تربیت وزارت آموزش و پرورش شماره ۱، مهرماه (۱۳۸۳)

۹ـ مجله پیوند، سال تحصیلی ۱۳۸۵

۱۰ـ نردبان آسمان، مجموعه درسهای اخلاق، آیه الله بهاء الدین ره، درس ۶۲

۱۱ـ نماز نشانه حکومت صالحان، مجموعه مقالات نوشته شده در سمینار نماز مشهد،۱۳۷۰

چکیده

 ارتباط با خدا منحصر به انسانها نیست بلکه همه‌ی موجودات است و مخلوقات عالم،خالق خود را می‌شناسند و در ارتباط با رب خود هستند که این ارتباط را نماز (صلاه)می‌نامیم نظر به اهمیت این ارتباط نماز و جایگاه آن در دین اشاره می‌شود پس نقش خانواده در هدایت فرزندان به سوی نماز را برسی می‌کنیم.

انسان همیشه به نماز محتاج است و در مواقع خطر محتاج‌تر    (مقام معظم رهبری)

هیچ وسیله‌ای محکم‌تر و دائمی‌تر از نماز برای ارتباط میان انسان با خدا نیست. مبتدی‌ترین انسان‌ها رابطه‌ی خود را با خدا به وسیله‌ی نماز آغاز می‌کنند و برای جسته‌ترین‌ اولیای خدا نیز بهشت خلوت انس خود با محبوب را در نماز می‌جویند. این گنجینه‌ی ذکر و راز را هرگز پایانی نیست و هر که آن بیشتر آشنا شود،جلوه و درخشش بیشتری را در آن می‌یابد.

برای کسی پوشیده نیست که شکل‌گیری شخصیت هر انسانی دوران جوانی اوست و اگ جوان با هر شکلی و هر ویژگی شکل یابد به همان صورت قوام و تثبیت می‌گردد و به همین دلیل اهمیتش، این دوره را دوره‌ی حیات مجدد انسان نامیده‌اند و به دلیل حساس بودن این دوران دستگاه‌های تبلیغاتی استکبار و فرهنگ غرب برای انحرافات اخلاقی و فرهنگی جوانان ما را هدف گرفته‌اند.

در کلام معصومین جوانان را به نهال نورس تشبیه شده که می‌توان به هر جهتی هدایت نمود برای خلاف درخت تنومندی که کسی قادر به جهت دهی او نیست مگر با بریدن تنه‌ی آن درخت.

پس عوامل خارجی در جهات مثبت یا منفی بیش‌ترین اثر را در او می‌گذارند.

خانواده در تفکر اسلامی جایگاهی بسیار رفیع دارد و از چند جهت دارای اهمیت می‌باشد یک دلیل آنکه اصولاً کل وجود آدمی از درون خانواده ریشه گرفته و در آن رشد یافته و دلیل دیگر اینکه شروع خلقت انسان با خانواده شروع شده است.

در حقیقت خانواده مهم‌ترین جایگاه پرورش نیروی انسانی و محیطی مناسب برای رشد اعضای خود به شمار می‌رود و با رشد اعضای خانواده است که اجتماع رشد می‌کند. خانواده چگونه می‌تواند میان جوان و نماز یعنی میان این دو زیبایی پیوند دوستی برقرار کند. اگر در محیط خانواده فرهنگ نماز گشترش و ژرفا یابد اگر ترنم نماز فضای خانواده را معطر کند اگر فرزندان، پدر و مادر را به قصد نماز بیابند بدون هیچ تردیدی آنها نیز الگوی خویش را از خانواده خواهند گرفت و با نماز انس خواهند گرفت.

اگر همه‌ی اعضای خانواده با یک دیگر به اقامه نماز بپردازند همه به یک وحدت درونی دست خواهند یافت که در بیرون از خانواده نیز یک هماهنگی در بین آن‌ها به وجود خواهد‌آمد که موجب آرامش روح و روان برای آن‌ها خواهد داشت زیرا نه در جامعه با یک دیگر تضادی دارند و نه والدین با فرزندان خویش اختلاف اساسی و جدی خواهند داشت.

 مقدمه

نماز میراث همه انبیاء‌الهی و بهترین هدیه‌ی آنان برای ارتباط خلق با خالق خویش است. زیباترین تجلی نیایش را در سیمای نماز می‌توان به مشاهده نشست. رکوع و سجود آن مظهر اندکاک کوه انانیت انسان در ظهور آیت ربوبیّت حق است. انسان نمازگزار در قیام خویش زبان تمجید دارد و در خاک افتادنش با زبان تسبیح، عظمت و علو او را می‌ستاید و مجدداً‌ ایمان خود را به گواهی می‌ایستد.

اقامه‌ نماز و بزرگداشت مقام نمازگزاران ثمره حاکمیت صالحان بر گستره‌ زمین است. زیرا صلح و آرامش، سلامت، و سعادت، رفاه و برکت، صلاح و رشد، اطمینان و اعتماد و بالاخره کمال انسان را در پرتو پیوند و ارتباط با خدا محقق و سودمند می‌دانند. در مقابل هر آنگاه که این فریضه ‌بزرگ الهی معطل بماند و یا حق آن اداء نگردد. اضطراب و نگرانی، زشتی، تباهی، کجروی، و کج‌اندیشی، غرور و فریب، جان بی‌امید و اعتماد انسان بی‌نیایش را مورد هجوم قرار می‌دهد. از آن روز که پرچم حاکمیت اسلام در کشور برافراشته‌تر شد و اندیشه ‌اسلامی، حکمت عملی خود را در عرصه ‌زندگی انسان و اداره‌ جامعه به تجربه نشسته است، دلسوختگان وادی معرفت حق و محبت دوست بر آن شده‌اند هر روز رساتر از روز پیش ندای الله اکبر را بر بلندای مأذنه‌ی جان انسانها سر دهند و جانهای مشتاق جوانان را در زلال جاری نیایش شست و شو دهند.

تاریخچه نماز

بر خلاف تصور آدمهای ظاهر بین نماز تنها مختص به دین اسلام یا چند دین دیگر نبوده، بلکه خداوند از بدو تولد حضرت آدم (ع) ‌و در پی فرستادن پیامبر‌های مختلف به زمین، نماز را به عنوان یک اصل اساسی در حیات آدمی مطرح کرده است. آن پیامبران، خود بیش از همه در به جا آوردن نماز پیش قدم بوده‌اند. علماء روی این مسأله اتفاق نظر دارند که «نماز آخرین وصیت انبیاء الهی بوده است»‌ و این اهمیت واقعی نماز را به نمایش می‌گزارد.

در روایات و احادیث اشاره زیادی به تاریخچه نماز و اقامه آن به انبیاء شده است و خود قرآن کریم نیز به این مساله اشاراتی کرده است که دلیل این امر کاملاً‌ طبیعی است.

زیرا همه‌ی انبیاء از یک منبع برنامه خود را آموخته و آنرا ارائه می‌دادند. پس همه‌ی آنها ملزم به رعایت اصل نماز بوده‌اند. البته این التزام انبیاء ‌الهی به نماز که هر کدام مردان برگزیده عصر بوده‌اند خود، دلیل دیگری بر حقانیت آن می‌باشد.

در اینجا به آیاتی چند که به رعایت نماز در میان انبیاء ‌الهی اختصاص دارد اشاره می‌شود.

۱ـ‌ نماز حضرت ابراهیم(ع): ایشان از پروردگارش میخواهد نماز فرزندان او را مورد قبول قرار دهد.

«ربنا اسکنت من ذریته بواد غیر زی زرع عند لبتک المحرم ربنا لیقیموا الصلوه»‌

۲ـ‌ نماز حضرت موسی (ع): ‌زمانی که حضرت موسی (ع) به کوه طور آمد تا رسالت خویش را دریافت دارد کفش خود را در آورد و وارد مکان مقدس گردید در این هنگام خداوند وی را ندا داد:

وارد مکان مقدس شدی نماز را بجا آور

«اننی انا الله لا اله الا انا فاعبدنی و اقم الصلوه لذکری»[۱]

۳ـ‌ نماز حضرت زکریا (ع): ‌ایشان در محراب، به نماز ایستاده بود که فرشتگان از جانب خدا به او مژده تولد فرزندی را دادند:

«فنادته الملائکه و هو قائم یصلی فی المحراب»[۲]

حقیقت نماز:

ظاهر نماز چون کالبد است و وی را حقیقتی است که آن روح نماز است.

ظاهر نماز: مانند طهارت تن و جامه و جای پاک ایستادن و روی به قبله آوردن و چشم از جایگاه سجود فراتر بودن است این همان صورت نماز است و این صورت را حقیقتی است که آن روح نماز است. اگر اصل روح نباشد نماز همچون آدمی مرده باشد و کالبدی بی‌جان، اصل روح نماز، خشوع است و حاضر بودن دل در جمله نماز، ‌که مقصود نماز راست داشتن دلست با حق تعالی، و تازه کردن ذکر حق تعالی بر سبیل تعظیم چنان که حق تعالی می‌فرماید:

و «اقم الصلوه لذکری»‌ نماز بپای دار برای یاد کرد مرا»

رسول خدا(ص) فرمود:‌کسی که نصیب وی از نماز جز رنج و درماندگی نیست و این آن است که به ظاهر نماز کند و به د غافل، و باز رسول خدا (ص) فرمود: ‌که بسیار بنده بود که نماز کند و از نماز وی بیش از ده یک یا شش یک ننویسند و آن مقدار نویسند از نماز هر کسی که به دل در آن حاضر باشد»‌ و فرمود:

« نماز چنان کن که سی را وداع خواهی کرد یعنی خود را و هوای خود را وداع کن بلکه هر چه جز حق است آن را وداع کن و همگی خود به نماز ده»

نماز اوج بندگی

نماز معراج است اگر انسان صادقانه باشد و حرفهایی را که در نماز می‌زند دروغ نباشد. نماز برای او معراج است. وقتی انسان می‌گوید «ایاک نعبد و ایاک نستعین»‌ بنده هیچ موجودی غیر از خدا نیستم، استعانت به غیر از خدای تعالی ندارم و در تمام حوائج، علوم، اقتصاد، سلامت و شفا، پناهگاه من خدای تعالی است. اگر انسان موجودی باشد که غیر خدا را عبادت نکند و به ما سوی الله استعانت نجوید، نماز معراج اوست. معارف اخلاق، عبادات، صلاه و حج، برای این است که انسان به این مرحله برسد … این عروج و معراج اوست. ولی خدا باید توفیق بدهد. تا کسی بتواند خود را به این مرحله برساند.

نماز معراج است ولی مومنی که راستگو باشد وقتی می‌گوید : «ایاک نعبد و ایاک نستعین» دروغگو نباشد. اگر روزی صد مرتبه انسان این دروغها را بگوید به جای این که صعود کند، سقوط می‌کند. عروج نتیجه صداقت انسان است. اگر صادقانه گفت‌: «ایاک نعبد» آن وقت منبع علم و حکمت و قدرت می‌شود و تمام برکات الهی بر این موجود نازل می‌شود ولی ورود به این مرتبه خیلی مشکل است و بدون توفیقات و تاییدات الهی نمی‌توان آتشهای دنیا را تحمل کرد.[۳]

نماز در اسلام

اهمیت نماز در دین اسلام نه تنها کمتر از آن در بین سایر ادیان و پیامبران نمی‌باشد بلکه در دین اسلام بنا به اقتضای ظهورش با اهمیت و توجه بیشتری به نماز می‌نگرد.

«ان الصلوه کانت علی المومنین کتابا موقوتا»[۴]روی همین اصل نماز را در اسلام ستون دین خوانده‌اند و آن را رکن اول از ارکان دین تلقی نموده‌اند. پیامبر اکرم(ص) در وصف نماز فرمودند «مرز بین انسان و شرک و کفر ترک نماز است» ‌ایشان در هنگام رویارویی با مشکلات سخت به نماز می‌ایستادند و به یارانش می‌فرمودند:

«اولین امری که در قیامت انسان در مورد محاسبه قرار می‌گیرد، نماز است.»

چرا نماز بخوانیم؟

برای رسیدن به جواب فوق به بررسی برخی آثار و اسرار نماز می‌پردازیم:

تامین نیاز درونی و روانی انسان:‌ بدون شک انسان برای گریز از توحش و راهیابی به زندگی انسانی و حیات طیبه و تخلف به اخلاق کریمه و رهایی از یاس و افسردگی به یک عامل مهار کننده نیازمند است که روح او را در کنترل و تسخیر خود قرار دهد و پرهیز از انحراف و جنایت را بر او الزام و روح تعاون و نوع دوستی، عاطفه و محبت را بر وی الهام نماید و به هنگامی که پژمرده و افسرده می‌گردد او را طراوت بخشد.

در میان تمامی امواج نگرانی و اضطراب، قرآن کریم «ذکر خدا»‌ را به عنوان برترین داروی آرام بخش و شفا دهنده قلبها معرفی می‌نماید و «نماز»‌ را به عنوان مصداق برتر ذکر می‌داند. همه آشوب و تشویشها تمامی ناآرامیها و اضطراب با اقامه یاد خدا در فواصل گوناگون شبانه روز مهار می‌گردد.

۲) جبران گناه: ‌هر اندازه که انسان به یاد خدا باشد کمتر معصیت می‌کند، معصیت کردن و نکردن رأی مدار علم نیست. رای مدار غفلت و تذکر است. به اندازه که انسان غافل باشد یعنی خدا را فراموش کرده باشد، بیشتر معصیت می‌کند و به هر اندازه که به یاد خدا باشد کمتر معصیت می‌کند.

نماز پرروش تمرکز ذهن

 

40,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله چگونه می‌توانیم علاقه دانش آموزان مدرسه را جهت شرکت در نماز جماعت مدرسه افزایش دهیم
  • مقاله نماز
  • مقاله اهمیت نماز در کاهش جرم و بزهکاری
  • مقاله نقش خانواده در تربیت فرزندان برای نماز
  • مقاله چگونه جوانان مشتاق نماز شوند
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.