856 بازدید
پاورپوینت موتورهای پله ای مربوطه به صورت فایل پاورپوینت و قابل ویرایش می باشد و دارای ۷۱ اسلاید است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پاورپوینت موتورهای پله ای نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک پاورپوینت مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
موتورهای پله ای
مزایای موتور پله ای:
معایب موتور پله ای:
انواع موتور های پله ای
رلوکتانس متغیر VARIABLE RELUCTANCE
آهنربای دایمی PERMANENT MAGNET
HYBRID هیبرید
سیم پیچی دو رشته ایBIFILAR
STEP MODES مد های پله
Half Step
Micro Step
ملاحظات طراحیdesign consideration
ارتباطات سری و موازی
ولتاژ درایور
سختی موتور
گرمای موتور
سیستم درایو
توالی ساز منطقی
کنترلر ورودی
انواع توالی سازها
استفاده از یک ریزپردازنده
برنامه ای برای درایو با استفاده از Z80
انواع درایور
Unipolarدرایور
درایور Bipolar Chopper
درایور R/L
حذف کننده دیودی
حذف کننده دیود – مقاومت
حذف کننده دیود زنر
حذف کننده خازنی
کاربرد موتورهای پله ای
چاپگر
رسام های گراف
درایو های دیسک سخت
ماشین های فاکس
موتور پله ای چیست و مشخصه های اساسی آن کدامند؟
موتور پله ای یک موتور الکتریکی هست که ورودی الکتریکی دیجیتال را به یک حرکت مکانیکی تبدیل می کند.
این موتور به نام موتور “رلوکتانس متغیر تک پشته ای” خوانده می شود.
هسته استاتور در شکل ۲ دارای ۶ قطب یا دندانه ۶۰ درجه می باشد.
روتور هم دارای ۴ قطب ۹۰ درجه می باشد.
هر دو هسته روتور و استاتور ار جنس فولاد نرم هستند.
سه دسته سیم پیچی همان طور که در شکل نشان داده شده است،
آرایش داده شده اند.
هر دسته دارای دو کلاف است که به صورت سری متصل شده اند.
به هر یک از این دسته سیم پیچ ها فاز می گویند.در نتیجه این ماشین یک موتور سه فاز است.
جریان از یک منبع تغذیه DCاز طریق کلید های I III,II, تامین می شود.
در وضعیت ۱ سیم پیچی فاز I از طریق جریان کلید I تغذیه می شود. یا به اصطلاح فنی فاز I تحریک می شود.
دو قطب برجسته استاتور که تحریک شده اند با دو دندانه از چهار دندانه روتور هم ردیف هستند.
این حالت از نظر دینامیکی یک حالت تعادل است.
هنگامیکه کلید II برای تحریک فازII علاوه بر فاز I بسته می شود، شار مغناطیسی در قطب های استاتور فاز II به حالت نشان
داده شده در وضعیت ۲ به وجود می آید و گشتاوری در جهت عکس ساعتگرد به وجود می آید، از اینرو روتور سر انجام به وضعیت ۳ خواهد رسید.
روتور با یک زاویه ثابت می چرخد که زاویه پله خوانده می شود.
سوییچ های الکترونیکی در درایو یک موتور پله ای به کار می رود و سیگنال های سوییچینگ توسط IC های دیجیتال یا ریز پردازنده ها تولید می شود.
کم هزینه بودن آن
ساختار ساده آن
قابلیت اعتماد بالای آن
عدم نیاز به نگهداری
عدم نیاز به فید بک برای کنترل موقعیت یا سرعت
سازگاری با تجهیزات دیجیتال مدرن
نیاز به زمان نسبتا زیاد برای راه اندازی
کارایی نا مناسب در سرعت های پایین،مگر آنکه از درایو MicroStep استفاده شود.
جریان مصرفی بالا
تلفات حرارتی زیاد در سرعت های بالا و ایجاد تداخل در کارایی موتور
اساسا سه نوع موتور پله ای وجود دارد:
رلوکتانس متغیر VARIABLE RELUCTANCE
آهنر بای دایمی PERMANENT MAGNET
هیبرید HYBRID
تفاوت آنها بر حسب آنست که در ساختارشان از “آهنربای دایمی” یا “روتور آهنی با استاتور فولاد نرم لایه لایه” استفاده کرده باشند.
موتور V.R. از آهنربای دایمی استفاده نمی کند.
روتور موتور می تواند بدون محدودیت گشتاور حرکت کند.
این نوع ساختار برای کاربرد های غیر صنعتی که نیاز به گشتاور موتور با درجه بالا ندارند مناسب است.
موتور نشان داده شده دارای چهار مجموعه استاتور پل (A,B,C) با زاویه ۳۰ درجه می باشد.
جریان وارد شده به پل A از طریق رشته موتور، یک جاذبه مغناطیسی ایجاد می کند که دندانه های روتور را با پل A همردیف می کند.
نیروی استاتور پل B باعث می شود تا روتور به اندازه ۳۰ درجه چرخش کند و همردیف با پل B شود.
این رویه ادامه خواهد داشت تا پل C هم همردیف شود و دوباره در جهت عقربه های ساعت به پل A برگردد.
این رویه را می توان به صورت معکوس و در جهت پاد ساعتگرد هم انجام داد.
به موتور P.M. که CanStack هم گفته می شود،دارای یک روتور با آهنربای دایمی است.
این نوع موتورها برای وسایلی با سرعت پایین،گشتاور پایین و زاویه پله بالا مانند ۴۵ یا ۹۰ درجه مناسب است.
ساختار ساده و هزینه کم این نوع موتور ها آنها را برای کاربرد های غیر صنغتی به یک انتخاب ایده آل تبدیل کرده است.
مانند پرینتر خطی
موتور های هیبرید از بهترین ویژگی های V.R. و P.M. تشکیل شده اند.
آنها از پل های استاتور چند دندانه ای و یک روتور آهنربای دایمی ساخته شده اند.
موتور هیبرید استاندارد دارای ۲۰۰ دندانه است که تحت زاویه ۱٫۸ درجه می چرخد.
سایر موتورهای هیبرید تحت زاویه پله ۰٫۹ و ۳٫۶ ساخته شده اند.
این موتورها دارای گشتاور استاتیک و دینامیکی بالایی هستند و سرعت پله بالایی دارند.
موتورهای هیبرید به صورت گسترده در کاربردهای صنعتی مختلفی استفاده می شوند.
به طور کلی دو نوع سیم پیچی موتور های پله ای وجود دارد:
سیم پیچی تک رشته ای UNIFILAR
سیم پیچی دو رشته ای BIFILAR
سیم پیچی تک رشته ای UNIFILAR
سیم پیچی تک رشته ای ،همانطور که از نامش پیداست ، در هر پل استاتور فقط دارای یک رشته سیم است.
موتورهای پله ای با سیم پیچی UNIFILAR دارای چهار رشته سیم است.
موتورهای با سیم پیچی دو رشته ای به این معنا هستند که هر پل استاتور آنها بوسیله دو رشته سیم کاملا یکسان پیچیده شده اند.
این شکل از سیم پیچی عملیات انتقال جریان از یک سیم پیچ به دیگری را ساده می کند.
سیم پیچی در جهت مخالف، جهت چرخش محور موتور را معکوس می کند، در حالیکه در موتورهای UNIFILAR برای تغییر جهت چرخش باید جهت جریان را تغییر دهیم.
پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر