مقاله نقش بسیج در هشت سال دفاع مقدس


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

نقش بسیج در هشت سال دفاع مقدس

در ابتدا قبل از اینکه در مورد ایثار و فداکاری های بسیج در هشت سال دفاع مقدس بپردازیم تعریفی از این سازمان داشته باشیم:

بسیج

نیروی مقاومت بَسیج به سازمانی گفته می‌شود که ابتدا با نام بسیج مستضعفین در تاریخ ۵ آذر ۱۳۵۸ به فرمان روح الله خمینی تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ قانوناً رسمیت پیدا کرد و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعلق گرفت. در جنگ ایران و عراق از بسیجیان بیشتر برای ارسال به صورت داوطلبانه و سازماندهی‌شده به جبهه‌ها استفاده می‌شد.

 

ساختار تشکیلاتی

نیروهای بسیج ایران از بدو تأسیس تا پایان مسئولیت سردار سید یحیی صفوی رسماً زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌اند. با تغییر فرماندهی سپاه و با روی کار آمدن سردار محمدعلی جعفری مسئولیت فرماندهی بسیج برای اولین بار به فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار گردید، و حسین تائب در تیرماه ۱۳۷۸ به فرماندهی بسیج منصوب شد اما پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران فرماندهی بسیج به سردار محمدرضا نقدی سپرده شد.

basij_bankmaghale.ir_


بودجه

براساس قانون برنامه چهارم توسعه بایستی هر سال ۴۰۰ میلیارد تومان برای بسیج در نظر گرفته شود که در سال اول برنامه یعنی سال ۱۳۸۴، ۱۷۳ میلیارد تومان و در سال ۸۵ نیز مجدداً ۱۷۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده‌است.[۱] بگفته فرمانده بسیج و نشریه «صبح صادق» ارگان دفتر سیاسی سپاه بودجه این نهاد در سال ۱۳۸۷ ۲۰۰٪ افزایش پیدا کرده و بصورت جداگانه از این بودجه، ۵۰ میلیارد تومان نیز برای کمک به بسیجیان بیکار در نظر گرفته شده‌است.[۲] در سال ۱۳۸۸ هم بر اساس اعلام نشریه برنامه ارگان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، بودجه بسیج ۴۵ میلیارد و ۲۳۸ میلیون تومان افزایش یافت.

در سال ۱۳۸۳ به منظور تامین منابع مالی و ارزی و رفع سریع مشکلات درمانی و خدماتی توانبخشی جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی و تهیه تجهیزات و امکانات مورد نیاز گردان‌های عاشورا و الزهرای بسیج معادل ۳۵۰ میلیون دلار از محل حساب ذخیره ارزی به بسیج اختصاص یافت.

نیروی انسانی

بسیج در سراسر کشور ۱۱ میلیون نیروی داوطلب دارد. براساس تحقیق «مرکز استراتژی و تحقیقات بین الملل» در واشنگتن بسیج ۹۰۰ هزار نیروی فعال و ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره دارد. به اعضای بسیج که درسطح مدارس راهنمایی ایران تحصیل می‌کنند پویندگان و به اعضای در سطح دبیرستان پیشگامان گفته می‌شود.

امروزه اقتدار، عزت وعظمت بسیجیان بر جای جای دنیا سایه افکنده و نظام جمهوری اسلامی با نام بسیج تفسیر، تشریح و تبیین می شود. بسیج نگاه جهانی داشته و تشکلی است که بی تردید لشکرامام عصر (عج) محسوب شده و ضامن مصونیت و امنیت ایران اسلامی است. نیروهای بسیجی نمایندگان راستین نظام بوده و متعلق به هیچ جناح و جریانی نبوده ، بلکه لشگرمخلص خداست که دفترتشکیل آن را همه ی مجاهدان امضا کردند. هرجا تفکربسیجی حاکم بوده ، موفقیتی نیز وجود داشته چرا که آنان انسانهای بی ادعا، مخلص و اهل عمل هستند. بسیج، حضور داوطلبانه درصحنه های نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و دفاع از دستاوردهای انقلاب است. بسیج، عامل تقویت روحیه ی همیاری و مسوولیت پذیری بوده و دفاع همه جانبه ازاسلام درعرصه های فرهنگی، علمی و دفاعی را برعهده دارد. تفکربسیجی موجب انگیزه، حرکت وتلاش برای دستیابی به پیشرفت و پویایی بوده و تفکر بسیجی یعنی دفاع مقدس، یعنی با تمام ظرفیت درخدمت اسلام و کشور بودن است.

بسیج استراتژی دفاع همه جانبه انقلاب اسلامی

امام علی ابن ابیطالب (ع): ما غزی قوم فی عقر دار هم الا ذلوا

مکتب اسلام کامل ترین و آخرین مکتب الهی است که رشد و تعالی بشری را از جنبه های مادی و معنوی به احسن وجه تضمین نموده و همواره بر تکامل ابعاد انسانی,عقلانی, اخلاقی, برابری, با محوریت توحید تاکید داشته و دارد. نبی مکرم اسلام آورنده و رسول این مکتب,خود نمونه کامل اسلام ناب هستند که گفتار,رفتار, سیره و مبارزه او اسلام عملی است که تمام بشریت خاصه مسلمین بایستی از آن پیروی نمایید. حرکت ائمه اطهار(ع) استمرار همان سیره نبوی است. در غیبت امام زمان (عج) ولایت فقیه استمرار همان رسالت نبوی و علوی است که باید تا ظهور حضرتش به طور تام و تمام آن رسالت را پپگیر و جاری شدن آن را در ابعاد گوناگون جامعه تحقق بخشد که با ایجاد حکومت اسلامی که از همان سیره و روش پیروی می نماید ممکن است, ایجاد حکومت دینی,حاکمیت اسلام را بر همه شئونات مسلط می کند و از ره آورد حاکمیت اسلام انسانها به فلاح و رستگاری نایل وسعادت دنیا و آخرت آنها تضمین می گردد.از سوی دیگر با حاکمیت اسلام بر تمام شئونات جامعه تحقق عدالت و استقلال و نجات بشریت از ضلالت و گمراهی و دستیابی به آزادی واقعی و عبودیت خدا میسور می گردد و این همه از دستاورد مکتب اسلام و حاکمیت اسلام ممکن می گردد و لاغیر.

در قرن بیستم که بشریت در اوج انحطاط اخلاقی و غفلت از خدا و کم بهره از مواهب معنویت است و هر روز با تزویر و ترفندی او را به سوی غیر توحید بیشتر از گذشته سوق داده و می دهند. نهضت اسلامی در ایران به رهبری فقیه عالیقدر و نایب امام زمان (عج) حضرت امام (ره) که گرفته از اسلام ناب محمدی (ص) هست با حضور و خواست قلبی مردم موجب سقوط رژیم ۲۵۰۰ ساله سفاک شاهنشاهی شد و حاکمیت اسلام جایگزین آن گردید و امام راحل فرمودند:« جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد» و این تاکید بر جاری شدن همان سیره نبوی و علوی است که باید استمرار پیدا کند.

اسلام با پیشینه الهی و در خشان ۱۴۰۰ ساله که با زجر طاقت فرسا فقیهان عابد و عادل استمرار پیدا کرده در سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی با هدف حاکمیت اسلام به رهبری امام راحل ( ره) به پیروزی رسید و با خواست و علاقه بیش از ۹۹% مردم جمهوری اسلامی در ایران تحقق پیدا کرد. و مردمی ترین حکومت دینی و مکتبی را با تقدیم ده ها هزار شهید در دوران نهضت و صدها هزار شهید در استمرار و تثبیت آن در جهانیان ارائه نمود و امروز جمهوری اسلامی ایران پر افتخارترین حکومت دینی و مردمی جهان است و در بین جهانیان و دوستان و دشمنان مثال زدنی است. عواملی که در پیروزی و استمرار و تثبیت انقلاب اسلامی و ایجاد حکومت اسلامی و موفقیتهای بزرگ آن در طول ۲۲ سال عمر با برکت خود در ایران و بلکه در جهان داشته و دارد عبارت است ا ز دین اسلام ,رهبری و مردم ,که در این برهه همین عوامل سه گانه باید بهتر از گذشته در صحنه با شند.

دشمنان اسلام از صدر اسلام تاکنون با ایجاد رخنه در صفوف مسلمین و با تزویر تطمیع و تهدید سعی وافر داشته و دارند که صفوف بنیان مرصوص امت اسلام را متزلزل یا در آن شکاف ایجاد کنند که گاهی با شبهه و ابهام واهی در عقاید دینی گاهی با قدیمی دانستن مکتب گاهی با سلاح نوگرایی و تجدد و علوم تجربی و دستاوردهای آن, گاهی با بحثهای عقلی و کلامی و روشنفکر مابانه, گاهی با طرح مسائل اقتصادی و سیاسی و نهایتا تهدیدات متنوع نظامی و بحرانهای امنیتی در داخل و خارج از مرزها متوسل و اقدام می نمایند.

آنچه که بسیج نقش اساسی و حیاتی در حکومت برای مردم و نظام و رهبری باید داشته باشد عبارت از آماده سازی اقشار مردم برای دفاع کارآمد و همه جانبه در مقابل تهدیداتی که به آنها اشاره شد خصوصا تهدیدات فرهنگی و سیاسی امنیتی و دفاعی است.

۱- بسیج همان تفکر ناب دفاعی اسلامی است که نص صریح آیه شریفه « و اعدوالهم ماستطعتم من قوه وترهبون…» به آن اشاره و بشارت دارد که در صدر اسلام هم توسط نبی مکرم اسلام (ص) وهم امام علی (ع) با حضور مردم شکل می گرفت و با کمک بسیج عمومی بود که لشکرها آماده به فرمان و پشت سر پیامبر یا امام معصوم به جهاد و جنگ می رفتند و آن فتوحات و نصرها را برای اسلام به ارمغان می آورد. نشر اسلام و حاکمیت حکومت نبوی و علوی با همین بسیج مردمی که عمدتا در مساجد فراخونی می شدند شکل واقعی پیدا می کرد. بسیجیان صدر اسلام از همان مکانهای مقدس آماده برای جها د فی سبیل الله می شدند یعنی در مسجد ثبت نام می کردند در مسجد سازماندهی می شدند و برای آنان فرمانده تعیین می شد. آموزش می دیدند و سپس تجهیز و به جبهه های نور علیه ظلمت اعزام می شدند و مردم آنها را با دعای خیر و در آغوش گرم و پر محبت خویش بدرقه می کردند همانند همین حرکتی که ما بعد از ۱۴۰۰ سال در دوران دفاع مقدس خودمان به کرات در ایران اسلامی شاهد بودیم.

۲- باهمان بسیج عمومی در صدر اسلام سایر مردم تهییج می شدند و به یاری رزمندگان خود می شتافتند و انواع کمکها و نیازمندیهای آنها رااز موجودی زندگی خود تامین و فراهم می آوردند و به جبهه روانه می کردند.

۳- بسیج مولود انقلاب اسلامی است که در آذر ۱۳۵۸ همزمان با لشکر کشی شیطان بزرگ آمریکا به خلیج فارس به دست امام امت تاسیس شد. استمرار بسیج و ثمرات این فرمان الهی و تاریخی بی شک ا ز معجزات امام و انقلاب است و آثار این معجزات (یعنی بسیج) را درهشت سال دفاع مقدس باید به طور عمیق تر و اساسی ارزیابی وجستجو نمود تا نسل فعلی آینده بهتراز گذشته از بسیج این شجره طیبه شناخت داشته و بهره ببرد تا به غفلت یا تغافل از آن نیفتند.

نقش بسیج مردمی در دفاع مقدس در ابعاد مختلف حایز اهمیت و سر نوشت ساز بود ا زجمله در تامین نیروی انسانی برای اجرای عملیاتهای آفندی و پدافندی – نقش بسیج در جمع آوری بخش عمده ا ی از پشتیبانیهای امکاناتی مردمی به رزمندگان اسلام و همچنین نقش مهم بسیج هم زمان در مسائل امنیتی شهرها و تهییج مردم شریف در پشتیبانیهای معنوی از جبهه ها و رزمندگان, ایامی را به یاد آوردید که دشمن زبون و وحشی مردم بی دفاع درشهرها را بمباران می کرد. یا ایامی را به یاد آورید که معراج خانه ها مملو از پیکر کبوتران خونین بال عاشورایی بود و مردم صبور با تحمل بمبارانهای وحشیانه دشمن, استقبالی حیرت برانگیز دیگر رااز اعزام فرزندان بسیجی خود به همان جبهه های جهاد و شهادت به نمایش می گذاشتند.

حقیقتا انسان متحیر این صحنه های بی بدیل می گشت. اینها همه ا زمعجزات انقلاب اسلامی محسوب می شوند و ناشی ا زتفکر دینی و ایمان مذهبی مردم بود که با اشاره امام (ره) تحقق یافتند در آن برهه بسیج در وسط میدان و میدان دار و هدایت گر این حرکت توفنده و عظیم مردمی بود بر این اساس است که باید بسیج و بسیجی در وسط میدان مبارزه بماند تا ارزشها زنده بماند. لذا دوران دفاع مقدس گویای بخش مهمی از نقش بسیج درهدایت و مقاومت مردمی بوده است.

۴- بعد از جنگ تحمیلی با توجه به فراهم آمدن زمینه های همکاری بسیج با بکار گیری بخشی از بسیجیان در کنار دولتهای خدمت گذار وارد عرصه های سازندگی شد و مسوولیت مهم دیگری در راستای سیاستهای کلی نظام با همان روحیه ایثار و خدمت به مردم پذیرفت و حقیقتا موفقیتهای کم نظیری را بدست آورد از جمله اجرای طرح عظیم ملی واکسیناسیون فلج اطفال که با حداقل هزینه و کمترین زمان بهترین خدمت را تقدیم نمود و موجب شگفتی و تحسین سازمانهای داخلی و جهانی و خصوصا مردم شریف ایران شد و برگ زرینی در تاریخ نظام اسلامی را به ثبت رسانید.

همچنین نقش آفرینی و مسوولیت پذیری بسیجیان در حوادث غیر مترقبه و بلاهای طبیعی از قبیل زلزله گیلان وسیل ویرانگر مازندران در سال ۷۹ که حضور و اقدام همه جانبه و گسترده بسیج و بسیجیان به صورت سازمان یافته که به مثابه فرشتگان نجات به یاری مردم شتافتند مورد تحسین مردم و مسوولین قرار گرفتند.

علیرغم این حضور و نقش آفرینی بسیجیان در عرصه های سازندگی و امداد رسانی به کشور و مردم لکن ا ز تمام ظرفیتهای موجود بسیج و تواناییهای بسیجیان بهره برداری نمی شود. متاسفانه بعضی ها هم بی توجهی ویا کم توجهی به بسیج و نقش آفرینی بسیجیان در این عرصه ها را دارند در صورتی که بایستی به بسیج که دارای تجارب موفق و توانمندی مختلف و فراگیری است مسوولیت اساسی و بیشتری سپرده شود.

۵- با اعتقاد قوی به این که این انقلاب استمرار همان حرکتی نبی مکرم اسلام (ص) است لذا تفکر دفاعی و استراتژی دفاعی انقلاب وحکومت اسلامی ما باید مبتنی بر بسیج مردم و حضور سازمان یافته اقشار مردم باشد یعنی بسیج همه: اعم ا ز زن و مرد, که توانایی دفاع از انقلاب را دارند طراحی شود وبه صحنه آورده شوند و آنها را در صحنه ها با سازماندهی و تمرین و ارتباط حفظ و انسجام داد.

این تفکر باید جدی تلقی شود و مراحل قانونی آن به تصویب برسد اگر چنین نشد قطعا نسل حال و آینده انقلاب از این شجره طیبه متضرر و بی بهره یا کم بهره خواهد شد از سوی دیگر فزونی بسیج و گسترش آن چهره اسلامی و مردمی بودن نظام را بیشتر متجلی می کند و امروز دو رکن مهم در امنیت ملی و استقلال سیاسی کشورمان مردمی بودن نظام است که بسیج د رحد اعلایی می تواند تامین کننده آن باشد.

استمرار این حرکت (یعنی گسترش بسیج) تضمین کننده امنیت و تقویت مقاومت مردمی است. حرکت امروز در این جهت بسیار کند است باید بسیج در این ماموریت ا زتنها بودن نجات پیدا کند.

۶- رشد و نمو عالی تفکر مکتبی جایگاه حقیقی اش در مسجد با عنایت به نقش محوری که در جذب و آموزش و سازماندهی مردم برای دفاع از انقلاب و تقویت بنیه دفاعی در مردم برای کشور دارد باید اجازه کامل داشته باشد که از مساجد به عنوان سنگر دفاع ا زاسلام و کشور به طور احسن و اکمل بهره برداری نمایید و فرزندان عزیز اسلام را در مساجد بسیج عمومی دهد و امنیت و مقاومت محلی در داخل شهرها و کوی و برزن و روستا ها و ادارات و کارخانجات دانشگاهها رااز داخل مساجد فرماندهی نماید لذا باید گفت که اگر بر سر در مسجدی تابلوی بسیج نباشد ودر آن مسجد بسیجی نباشد مسجد مثل سنگر نشده زیرا بسیج مردمی مولد تفکر مسجد است و مسجد بی بسیج مثل سنگر بی دفاع است و بدین جهت است که بسیج مدرسه عشق نام گرفت.

۷- یکی ا زمقوله های مهم دفاع از نظام اسلامی راه اندازی اطلاعات ۳۶ میلیونی و خبر رسانی است که بسیج با توجه به ساختار فراگیر سازمانی و کمیت بالای نیروی انسانی مفیدترین و کارآمد ترین و پرکار ترین تشکیلات خبر رسانی و امنیتی مردمی را در اقصی نقاط کشور ایجاد نماید آن هم با صرف کمترین هزینه ها و استفاده نکردن ا ز سیستم های پیچیده اطلاعاتی, از آن مهم تر به بهترین شکل ممکن بسیج می تواندمردم را د رشبکه های اطلاعاتی مردمی که بسیار روان و ساده هم هستند سازمان دهد و آنان را مستقیم بعد از آموزش مختصر در خبر رسانی مسوولیت دهد. و در حال حاضر از بسیج در این وظیفه بسیار ناقص و کم بهره برداری می شود. لذا موضوع باید مورد بررسی و تجدید نظر جدی قرار گیرد و هم ضابطه مند شود.

۸- اگر بسیج روزی به آرزوی دست یازیدنی خود یعنی تحقق ارتش بیست میلیونی برسد قطعا این تحقق هزاران برکات فرهنگی سیاسی و اجتماعی را در جامعه بوجود می آورد. انواع ناهنجاریهای اخلاقی اجتماعی و سیاسی که امروز به جان فرزندان انقلاب افتاده این تحقق دامان آنها رااز این ناهنجاریها پاک نگه می دارد و جامعه ای که د ر آن متکی به فرهنگ خودی باشد و یا در آن از ابتذال و ناهنجاری خبری نباشد یا کم باشد و جوانانش به جای ابتلاء به این ناهنجاریها به فرهنگ خودی معتقد و مقید باشند یعنی به اسلام و مسجد در آیند و پای بند باشند. بی شک آن جامعه اولین و بهترین هدیه و ارمغانش امنیت برای خود و دیگران است و خدای نا خواسته بالعکس.

بنابراین تصور کنیم زمانی راکه بسیج محله در مسجد, بسیج دانش آموزی و معلم د رمدرسه, بسیج دانشجویی در دانشگاه, بسیج کارکنان در اداره و کارخانه, بسیج پزشکان در بیمارستان و بسیج روحانیت در حوزه ها تحقق پیدا کرده. آیا عنصر غیر اخلاقی یا ضد انقلابی و امنیتی می تواند در جامعه ظهور و بروز پیدا کند ویا تاثیر گذار باشد؟ باید همه باور کنیم ودر راس همه مسوولین معزز نظام باور کنند. چگونه باوری ؟ همان گونه که امام راحل در سال ۱۳۵۸ فرمان تاسیس بسیج را صادر فرمودند و در اواخر عمر پر برکتشان با باوری عمیق با آن جملات کوبنده فرمودند: اگر غفلت از بسیج کنید به آتش دوزخ الهی گرفتار خواهید شد. تحقق ارتش بیست میلیونی و تقویت و گسترش بسیج چنین باوری را می طلبد اگر باور کنیم و باور کنند بسیج را ,مسلما بسیج می تواند مسوولیت خطیر و بی بدیل خود را (تحقق ارتش بیست میلیونی) یعنی حضور سازمان یافته اقشار مختلف مردم در دفاع از انقلا ب و نظام و رهبری وکشور است ایفا نماید ,لذا امروز به مراتب بیشتر ا زگذشته باید پشتیبانی همه جانبه ا زبسیج خصوصا ا زسوی مسوولین محترم قوای سه گانه را شاهد باشیم.

ان شاالله مجموعه سپاه به کمک قوای سه گانه و با محوریت نیروی مقاومت بسیج بتواند فرمان تاریخی امام راحل و مقام معظم رهبری را که همانا تحقق ارتش بیست میلیونی است طراحی و با پشتیبانی ا زنیروی مقاومت خصوصا رده های صفی آن به ویژه حوزه و پایگاه های مقاومت را د رجهت این تحقق بدیهی و مقدس یاری نماید.

تفکر بسیجی

شناخت بسیجى در وضعیت کنونى و آینده از ضروریات بزرگى است که در سرنوشت سامان دادن به کشور، ترویج اسلام ناب و تداوم راه مقدس انقلاب و امام راحل (سلام‌الله علیه) نقش تعیین کننده دارد.

ملاک و مبنا براى معرفت بسیجی، تفکر بسیجى است که ما را مى‌تواند به گوشه‌هایى از حیات معنوى او رهنمون و ماهیت و شخصیت واقعى این انسان معنوى و الهى را براى ما روشن سازد.

در این نوشتار که به قلم سرلشکر بسیجى دکتر فیروزآبادى رئیس ستاد کل نیروهاى مسلح به رشته تحریر درآمده ویژگى‌هاى بسیجى مورد بررسى و کاوش قرار گرفته است که تقدیم حضورتان مى‌کنیم؛

امام خمینی:”من… از خدا مى‌خواهم که با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در دنیا افتخارم این است که خود بسیجى‌ام”.

بررسى مفهوم واژه‌هاى اساسى تحقیق

۱- بسیجی

“بسیجی” از جمله واژه‌هایى است که به لطف انفاس قدسى امام تنها در لغتنامه و دایره‌المعارف انقلاب اسلامى یافت مى‌شود. “بسیجی” فرد عاشق سر از پا نشناخته‌اى است که لحظه لحظه زندگى خویش را وقف اسلام و قرآن و ولایت و انقلاب اسلامى کرده است. او مطیع اوامر “ولى فقیه” زمان است؛ بر دشمن مى‌تازد و امان از او مى‌برد؛‌”پارسای” شب است و “شیر” روز؛ هدف غایى بسیار والاى بسیجى او را در جایگاهى بس مقدس قرار داده است. یک چریک یا یک پارتیزان براى جنگ خود علیه دشمن هدف عالى دارد. او مى‌جنگد تا کشور و مردمش را از تجاوز دشمن و از یوغ استعمارگر نجات دهد. این به نوبه خود هدفى عالى است؛ اما در این راه چیز دیگرى نیست. آخرش همین است و بس. اما بسیجى مى‌جنگد چون به‌واسطه ولى فقیه زمان خودمطیع اوامر الهى است؛ یعنى مى‌جنگد چون دستور خداوند، جهاد است و صلح مى‌کند چون اراده خدا بر آن قرار دارد. این است که به بسیجى روح و نشاط مى‌دهد و او را تا ردیف اولیاى الهى ارتقا مى‌بخشد. همین درجه از عبودیت و بندگى است که آن یار سفر کرده را به وجد مى‌آورد تا آنجا که بسیجى را فرزند خود مى‌خواند و با آن درجه از خلوصى که در وجود مبارکش سراغ داریم، برانگیخته شدن در روز محشر را با فرزندان بسیجى‌اش از خدا مى‌خواهد. بدین ترتیب معلوم مى‌شود که بسیجى مفهومى کلى‌تر از رزمنده است چرا که مراتب بندگى فقط در جنگ نیست که تبلور مى‌یابد بلکه در تمام شئون زندگى بشرى عینیت دارد. بسیجى کسى است که در هیچ یک از دسته‌بندى‌هاى مادى و متعارف قرار نمى‌گیرد. نه متعلق به حزب است و نه متعلق به زمان، مکان،‌طایفه، صنف بخصوصى و نه هر دسته‌بندى دیگر. زیرا بسیجى یار امام است و بسیجى عبد خداست وانسانى از تبار ابراهیم (علیه‌السلام) که اسماعیل‌وار، مصمم وعاشقانه به مسلخ عشق مى‌رود؛ راه حق مى‌جوید و سالک همیشه کوى دوست است.

تفکر بسیجى آن چنان حقانیت اصحاب کربلا را به نمایش گذاشت که دیگر هیچ منکرى نتواند شائبه مبالغه در داستان فداکاران کربلا را به دل راه دهد.

۲- تفکر بسیجى و ویژگى‌هاى آن

این واژه مقدس که اولین بار از پرتو کلام نورانى امام راحل تجلى یافت به یک معنا همان اندیشه واعتقادى است که شریف‌ترین فرزندان امام آن را آگاهانه برگزیدند و تمام فکر و خلق و خوى و عمل خود را با آن میزان، تنظیم کردند تا آنجا که انسان‌هاى دیگرى شدند با رایحه‌اى ولایى و صبغه‌اى الهى و جلوه‌اى قرآنى و به معناى دیگر تفکر بسیجى به تمام و کمال، همان اندیشه و اعتقاد کامل به اسلام ناب محمدى (صلى‌الله علیه و آله) است یعنى بى‌اسلام ناب، بسیجى نتوان شد و بى‌تفکر بسیجی، اسلام، اسلام محمدى نخواهد بود. بنابراین تفکر بسیجی، تعبیرى بدیع از مکتب اسلام و آئین الهى تشیع است. این تفکر ویژگى‌هایى دارد که همان شاخصه‌هاى اسلام ناب محمدی(صلى‌الله علیه و آله) و شاخصه‌هاى اسلام علوى و اسلام زهرایى و اسلام عاشورایى حسینى و زینبى است.

امام خمینی(سلام‌الله علیه)احیاگر اسلام ناب محمدى (صلى‌الله علیه وآله) و پایه‌گذار و معلم مکتب “تفکر بسیجی”‌در عصر ما بزرگترین تفسیر را از بسیج و تفکر بسیجی، ارائه مى‌فرماید:‌”من… از خدا مى‌خواهم که با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در دنیا افتخارم این است که خود بسیجى‌ام”.

با این تعبیر امام راحل هم بسیجى و تفکر بسیجى را تا اعلا درجه ستود زیرا به بسیجى بودن افتخار کرد و هم به رهروان آموخت که تفکر بسیجى چیست و اسوه بسیجى کیست.

از برکات نهضت عظیم و مقدس اسلامى به رهبرى حضرت امام راحل حضور هرچند کوتاه مدت ولى موثر و همه جانبه تفکر امام راحل در همه صحنه‌هاى حیات امت اسلامى بویژه در مهمترین حادثه انقلاب اسلامى یعنى دفاع مقدس بود.

این حضور که از پشتوانه گرانبها از عالى‌ترین درجات ایمان و عمل صالح برخوردار بود در کوتاه‌ترین مدت منشاء چنان تحولات شگرفى در میان رهروان شد که حتى گاهى راه باور را بر همرهان دشوار مى‌کرد و رنگ و بوى افسانه به خود مى‌گرفت، اما عاقبت دشمنان هم دریافتند که تفکر بسیجى آن‌گونه که امام راحل پایه‌گذارى کرد، کیمیایى است که حتى افسانه‌ها را در وادى واقعیت به مبارزه مى‌طلبد.

تفکر بسیجى آن چنان حقانیت اصحاب کربلا را به نمایش گذاشت که دیگر هیچ منکرى نتواند شائبه مبالغه در داستان فداکاران کربلا را به دل راه دهد.

تفکر بسیجى با اوصاف اعجاب‌آورش چیزى نیست جز برنامه بى‌نظیر توحید وعدالتخواهى وشاخصه‌هاى آن چنین است:

۱- پیوند و بیعت با ولایت: ‌از محمد(صلى‌الله علیه وآله) و علی(علیه‌السلام) تا مهدی(عج) و در زمان غیبت با ولایت فقیه.

۲- ایمان و اخلاص: ‌تفکر بسیجى بیش از هر چیز بر ایمان خالص و محض به غیب مبتنى است؛ ایمان به الله با همه اسما و اوصاف جمال و جلالش بدون ذره‌اى تردید یا شرک.

 اشتیاق غرقه شدن در خون خود همواره بزرگترین آرزوى اولیاى الهى بوده است و “فزت و رب الکعبه” زبان حال همه عاشورائیانى است که یک عمر استغاثه براى توفیق شهادت در راه خدا را پیشه خود مى‌ساختند و در انتظار آن بیتابانه لحظه‌شمارى مى‌کرده‌اند.

۳- حریت در عبودیت: در این مکتب، بندگى نه از روى طمع و نه از روى خوف بلکه از روى آزادگى و عشق به معبود است؛ همان‌گونه که امیرمومنان(ع) در وصف خویش بیان فرمود لذا بسیجى بنده رب است نه بنده زر و زور؛ چه او شرافتمندتر از این است که غیر از این باشد.

۴- اطاعت آگاهانه: از آنجا که بسیج در اصل خود تبلور آیه شریفه “اطیعواالله و اطیعواالرسول و اولى الامر منکم” (نساء ۵۹) است، بدون تردید اطاعت و فرمانبردارى آگاهانه در تفکر بسیجى جایگاه منحصر به فردى را به خود اختصاص مى‌دهد زیرا در تفکر بسیجى عنایت نهایى براى انسان، کسب رضایت معبود است و چنین غایتى جز با فرمانبردارى مطلق از اوامر الهى که همانا عمل به تکلیف معین شده از سوى امام و ولى فقیه در زمان غیبت است، حاصل نمى‌شود.

اطاعت از فرماندهى از بدیهى‌ترین ویژگى‌ها و آشناترین شاخصه‌هاى رزمندگان است که یک روز نداى هل من ناصر حسین زمانه را با ترک مال و منال و جاه و مقام و درس و مدرسه پاسخ دادند و روز دیگر جام زهر پذیرش قطعنامه را به امر فرمانده عزیزشان بر خویش گوارا کردند و سپس بلافاصله براى خرد کردن دندان تهاجم خائنان منافق و صدام پلید “مرصاد” را آفریدند و ثابت کردند آن کس که بسیجى است چون موم در دست فرمانده بحق خود نرم و انعطاف‌پذیر است و انعطاف‌پذیرى در برابر فرمان حق، خصلت خاص همه صاحبان تفکر بسیجى است.

۵- عدالتخواهی: از مهمترین ویژگى‌هاى تفکر بسیجى عدالتخواهى همه جانبه است در همه ابعاد اجتماعی، حقوقی، اقتصادی، سیاسى و اخلاقی.

بسیجى تفسیر عدالت علی(علیه السلام) است که به قیمت تمام جهان حاضر نیست به قدر گرفتن پوست جویى از دهان مورچه‌اى به کسى ستم کند اگرچه آن کس دشمن او باشد.

بسیجیان به حکم “کونوا قوامین لله شهداء بالقسط…”‌(مائده، ۸) قائمان به قسط هستند و بدکارى هیچ قومى آنها را به ستمکارى نمى‌کشاند. خوددارى رزمندگان ما از مقابله به مثل با جنایات صدام علیه مردم از همین تعهد ناشى مى‌شد.

۶- ظلم‌ستیزی: بسیجى مصداق فریاد عادل‌ترین مظلوم و مظلوم‌ترین عادل خلقت یعنى فریاد “کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا” امیرمومنان (علیه‌السلام) است. بسیجى فرمانبردار امامى است که فرمود:‌”ما تا آخر در کنار مظلومان جهان مى‌ایستیم و با ظالم مى‌جنگیم” یعنى ما تا فناى فتنه در جهان مجاهده مى‌کنیم (انفال، ۳۹) و در میدان مبارزه با ظلم، لبه تیز شمشیر خود را متوجه ریشه همه مظاهر فرهنگی، حقوقی، اقتصادی، سیاسى و اجتماعى ستمگران مى‌کنیم و تا قطع تمامى آن ریشه‌هاى متعفن از پا نخواهیم نشست.

۷- شهادت‌طلبى عاشقانه: اشتیاق غرقه شدن در خون خود همواره بزرگترین آرزوى اولیاى الهى بوده است و “فزت و رب الکعبه” زبان حال همه عاشورائیانى است که یک عمر استغاثه براى توفیق شهادت در راه خدا را پیشه خود مى‌ساختند و در انتظار آن بیتابانه لحظه‌شمارى مى‌کرده‌اند.

داستان پیشى گرفتن اصحاب امام حسین(علیه‌السلام) در میدان کربلا و رزمندگان ما در ایام دفاع مقدس علاوه بر اثبات این حقیقت شگرف، گویاى اوج ازخودگذشتگى و کمالى است که از آشکارترین ویژگى‌هاى تفکر بسیجى است.

۸- ایثارگرى کریمانه: ‌هرچند ایمان خالص به غیب، این باور را که انسان هرچه را در این دنیاى مادى در راه خداوند از دست بدهد در واقع حقیقت آن را در اعلا مرتبه‌اش به دست آورده است، در تفکر بسیجى ایثارگرى معناى گسترده‌ترى دارد و آن از خودگذشتگى است به تمام معنا. همه چیز براى رضاى خداوند در طبق اخلاص گذاشته مى‌شود.

چنین تفکرى انسان را تا آن اندازه متعالى مى‌کند که حاضر مى‌شود در گمنام‌ترین وضعیت دنیوى در اوج بى‌توقعى و وارستگى از همه چیز خود بگذرد و چون حسین(علیه‌السلام) با زمزمه “رضا برضاک”‌پاى در میدانى مى‌گذارد که در نظر خلایق چیزى جز دام بلا و مصائب نیست.

۹- زهد و قناعت: پس از روشن شدن ارتباط عمیق ایثارگرى با تفکر بسیجى دیگر نمى‌توان آن را منهاى زهد و قناعت تصور کرد زیرا اساس این تفکر بر چیزى است که حتى سایه رفاه‌طلبی، راحت‌طلبی، شکمبارگی، اسراف، تبذیر، تجمل‌پرستى و دنیادوستى در قاموس آن راه ندارد.

تفکر بسیجى این است که کوله بار زهدى على‌وار، توشه‌اى از ساده‌ترین طعام‌ها و سرپناهى از بى‌تجمل‌ترین بناها و پوشاکى از مردمى‌ترین پوشش‌ها را به همراه دارد.

بسیجى هنوز تصویر خانه گلى على (علیه السلام) و اتاق کوچک امام خمینی(ره) و حسینیه بى‌تجمل جماران را بر لوح دل خویش دارد و مى‌داند که تفکر بسیجى یعنى عزم راسخ مبارزه و این عزم همان‌طور که امام بسیجیان فرمودند با رفاه طلبى و راحت‌طلبى هرگز سرسازش ندارد.

۱۰- تواضع و صمیمیت: اصولا آنچه بوى تکبر و خودبینى مى‌دهد هزاران سال از فرهنگ متعالى بسیج و تفکر بسیجى فاصله دارد زیرا بسیجى پیش از هر چیز همه سدهاى منیت و خودبینى را در هم شکسته است او در میان اسماى الهى محو و در میان بندگان خدا ناشناس است. او علو و مرتبت را از آن خدا مى‌بیند و اسوه‌اى دارد که هرگاه تازه واردى بر جمع او و یارانش وارد مى‌شد، نمى‌توانست بدون راهنمایى یاران دیگر او را از دیگران بازشناسد (سنن النبى علامه طباطبایی) او سردار رشیدى چون مالک‌اشتر داشته است که از شدت تواضع،جاهلان بر او جسارت مى‌کردند و او با کرامت آنان را دعا مى‌کرد.

او امامى دارد که وقتى استقبال‌کنندگان لجام اسب او را ‌کشیدند و در رکاب او ‌دویدند به خشم آمد و بر آنان خروشید که این رسم نه شایسته امیرمومنان است که خودمشى اهل ایمان را مشى تواضع مى‌داند.

او امامى دارد که دعوت فقرا را به صرف غذایى از آب استخوان پخته مى‌پزد و پیامبرى دارد که چون بردگان، متواضعانه مشى مى‌کند و همچون آنان طعام صرف مى‌کند و همچون آنان جلوس مى‌کند در حالى که عزیزترین و شریف‌ترین است نزد خداى (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۵۹، فراز ۲۲٫) خود او آنگاه که در کنار زیردستان خود بر پشت وانت سوار مى‌شود و دیگران را بر جاى بهتر مى‌نشاند مى‌خواهد بگوید که من پرچمدار تفکر بسیجى‌ام؛ تفکر آن پیامبرى که در زمان رواج رفتارهاى اشرافگرانه و استکبارى سفیانیان در اوج عزت و اقتدار بر استر یا چارپایى بدون زین و پالان سفر مى‌کرد(سنن النبى علامه‌طباطبایی.) بر بوریایى مى‌آرمید و پیاده مسافتهاى طولانى کوچه‌هاى مدینه را طى مى‌کرد و همه اینها در حالى بود که حتى جبرئیل شایسته همراهى او تا “قاب قوسین اوادنی” (النجم، ۹) نبود. نداى “ولاتمش فى الارض مرحا انک لن تخرق الارض و لن تبلغ الجبال طولا” (اسرا، ۳۷) آویزه گوش اوست تا مجمع یاران و اهل ایمان را مقرون صفا و صمیمیت کند و بوستان دین را بارورتر سازد.

۱۱- شجاعت و دلاوری:‌حرکت شجاعانه پیامبراکرم(صلى الله علیه و آله) در صفوف مقدم نبرد با دشمنان، مبارزه یک تنه حضرت امیر(علیه السلام) با قوى‌ترین پهلوان عصر خویش آنجا که یک ضربت او بر همه عبادات جن و انس برترى یافت و ایستادگى شجاعانه مظلومان کربلا در برابر سپاه بى‌شمار قساوت‌پیشگان یزیدى همه و همه برگ‌هاى زرینى از پرونده درخشان شجاعت‌هاى اعجاب‌انگیز تربیت‌شدگان مکتب اسلام ناب یعنى تفکر بسیجى است. نبرد تن با تانک، نبرد نوجوانان دریادل بسیجى با رزمدیده‌ترین فرماندهان دشمن و نبرد پابرهنگان جانباخته با میدان‌هاى بى‌ترحم مین و انفجار، پیشروى به قلب دشمن زیرباران آتش دشمن و بالاخره نبرد بدن با فولاد و آتش، جملگى آثار انکارناشدنى تحولى هستند که تفکر بسیجى در همه معیارهاى محاسباتى انسان مومن پدید آورد.

سرگذشت فرماندهان شهید که به‌مانند ستارگان درخشانى آسمان مصفاى انقلاب اسلامى را منور کرده‌اند، گواهان صادق این حقیقتند که تفکر بسیجى محرک مقدسى است که همواره بهترین‌ها را مشتاقانه به سوى سهمگین‌ترین میدان‌هاى مبارزه و نبرد سوق مى‌دهد. شهیدان گرانقدرى نظیرچمران، خرازی، حاج همت، باقری، باکرى‌ها، میثمی، چراغی، کریمی، بروجردی، شفیع‌زاده، زین‌الدین و… الواح زرین دفتر عشق و شهادت و مکتب تفکر بسیجى هستند.

۱۲- صلابت و کوبندگی: تفکر بسیجى آنگاه که دفاع از کیان اسلام و عزت مسلمین و حقوق مستضعفین در میان باشد، صیقل‌دهنده شمشیر عدالتجو و ظلم‌ستیز رزمندگان و استحکام‌بخش گام‌هاى استوار همراهان و یاران رسول‌الله خواهد بود. چه اینان در کنار رسول‌الله(صلى‌الله علیه و آله) اشداء على الکفار (فتح، ۲۱) هستند و نامشان چون نام مولایشان لرزه بر اندام منحرفان و مفسدان مى‌اندازد.

اینان احیاگر خاطره رشادت‌هاى امیرمومنان و فرمانده دلاورش مالک و فرزند شهیدش عباس علمدار هستند و اینان کسانى بودند که یک تکبیر آنان شیرازه سپاه دشمن را از هم مى‌گسیخت و گروه گروه از آنان را ذلیلانه به شکست و اسارت وا مى‌داشت.

اینان فرزندان خمینی(رحمه‌الله علیه) بودند که چون ابراهیم با نداى تکبیر بت‌هاى شرق و غرب را در هم کوبیدند و مستکبران را به عجز و ذلت کشاند.

۱۳- ابتکار و خلاقیت:‌طراحى خندق در نبرداحزاب، آنگاه که جمعیت مومنان در محاصره سهمگین کفار و مشرکین قرار داشتند، نشان داد که عنایت الهى چگونه اذهان اهل ایمان را به نور خود پویا مى‌کند و البته این امر بدیهى است. او خود وعده فرمود:‌”ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا”. (انفال، ۲۹) او که به اهل تقوا شناخت عالى از همه رموز خلقت مى‌دهد، طبیعى است که کشف رموز جهان مادى در چنین مکتبى براى اهل ایمان و تقوا بسیار پیش پا افتاده خواهد بود.

تفکر بسیجى ذهن را چنان صیقل مى‌دهد که پرده‌هاى غیب را کنار مى‌زند. حال چگونه در وادى روابط و حوادث مادى چیزى بر صاحب این تفکر مى‌تواند پوشیده بماند. اقدامات شگفت‌آور امام بسیجیان در مقاطع مختلف انقلاب اسلامى و دفاع مقدس و نیز صدها نمونه استثنایى از ابتکارات رزمندگان اسلام در صحنه‌هاى دفاع مقدس، حقایقى است که نشانگر شکوفایى استعداد ابتکار و خلاقیت در مومنان است.

۱۴- شاخصه‌هاى دیگرى نظیر عزت نفس، گمنامى و دورى از شهرت طلبی، مدیریت و تدبیر شایسته، غیرت و جوانمردی، تعهد و وفاداری، صبر و پایداری، ترحم و نوع‌دوستى حتى با دشمنان، عبادت واستغاثه به درگاه خداوند، تکبر در برابر استکبار و … نیز همگى درفرهنگ و تفکر بسیجى از درخشندگى خاصى برخوردارند که به جهت رعایت اختصار از بیان آنها پرهیز مى‌شود.

و در آخر گفتگویی با سرلشکر صفوی در مورد نقش بسیج

سردار سرلشکر سید یحیی صفوی در سال ۱۳۳۱ در اصفهان به دنیا آمد. در سال ۱۳۴۷ وارد دانشگاه تبریز شد و لیسانس زمین‌شناسی خود را در سال ۵۲ از دانشگاه تبریز اخذ کرد و از همان زمان وارد فعالیت‌های سیاسی و انقلابی به رهبری امام خمینی (ره) شد.

نام وی سیدیحیی صفوی است که در سال ۵۴ به دلیل تهدید شدن از سوی ساواک نام مستعار رحیم را برای خود انتخاب کرد.

از سال ۵۷ با پیروزی انقلاب اسلامی وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و برای مبارزه با ضدانقلاب به کردستان رفت و با آغاز جنگ تحمیلی عازم خوزستان شد.

در سال ۷۴ فوق لیسانس خود را در رشته جغرافیای سیاسی اخذ کرد و در سال ۸۰ دکتری جغرافیای سیاسی خود را از دانشگاه تربیت مدرس گرفت. اکنون نیز دانشیار گروه جغرافیای دانشگاه امام حسین (ع) است.

بیش از ۸ جلد کتاب تالیفی در زمینه جغرافیای سیاسی و نظامی دارد و بیش از ۳۰ مقاله علمی در نشریات معتبر علمی، سمینارها و کنگره‌های مختلف ارائه کرده است.

وی به مناسبت هفته بسیج در گفتگو با «جام‌جم» تاکید کرد که نقش بسیج در همه عرصه‌ها بی بدیل بوده و تاکنون توانسته است از آزمایش‌های سخت سربلند بیرون آید.

وظایف گوناگونی به عهده نیروهای مقاومت بسیج گذاشته شده است و بسیجیان در عرصه مختلف ایفای نقش کرده‌اند، شما نقش این نیرو در افزایش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به این‌که کشور ما در محیط خطر به سر می‌برد و با دشمنان بزرگی مانند امریکا و رژیم صهیونیستی روبه‌رو هستیم، نقش برتر بسیج در شکل گیری قدرت بازدارندگی را نباید دست‌کم گرفت.

دفاع ما از نوع بازدارندگی است و نقش بسیج در این بین استراتژیک و بی بدیل محسوب می‌شود.

ما امروز ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بسیجی داریم که می‌توان گفت هیچ ارتشی در جهان این جمعیت را با این ایدئولوژی ندارد. پس باید با قدرت گفت که نقش بسیج در قدرت بازدارندگی نقش اصلی و اساسی است.

برخی در مقطعی از تبدیل بسیج به یک سازمان صرف فرهنگی و خارج شدن از شکل نظامی سخن می‌گفتند که چنین ایده‌ای از سوی همه با مخالفت مواجه شد. به عقیده شما بسیج باید چه کارکردی داشته باشد و اصلی‌ترین کارکرد آن چیست؟

به عقیده من نقش بسیج را باید همه جانبه و گسترده از ابعاد نظامی و دفاعی تا بعد فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی دید البته اقشار مختلف و سازمان‌هایی مانند بسیج مهندسان ، پزشکان ، دانشجویان و هنرمندان هستند که در زمینه‌های تخصصی فعالیت می‌کنند و نقشی فراگیرتر از نقش نظامی دارند.

از سوی دیگر، عده‌ای‌ از بسیجیان در گردان‌های عاشورا و امام حسین (ع) سازماندهی شده اند که داوطلب عملیات‌های دفاعی هستند.

در مقابل آنها، عده‌ای نیز می‌توانند کار فرهنگی کنند که سپاه پاسداران بستر مناسبی برای فعالیت گوناگون بسیجیان به وجود آورده است.

بسیج علمی را نیز می‌توان یکی از کارکردهای بسیار مناسب نیروی مقاومت بسیج عنوان کرد که در این زمینه نیز پروژه‌های بزرگ علمی از سوی بسیجیان به سرانجام رسیده و استعدادهایی که در دریای عظیم بسیج وجود دارد، از سوی سپاه هدایت و ساماندهی می‌شود.

در مجموع می‌توان گفت که دفاع همه جانبه فرهنگی، نظامی، فکری متناسب با نیازهای انقلاب و استعدادهای بسیجیان از موضوعاتی است که در آنها سازماندهی صورت گرفته است.

در بخش سازندگی نیز سال ۷۹ رهبر معظم انقلاب در زمان دولت آقای خاتمی به دولت دستور دادند درباره بسیج سازندگی با این نیرو همکاری کنند. آن زمان دولت ۵ میلیارد تومان برای کارهای بسیج سازندگی اختصاص داد.

یکی از محورهای مهم پرکردن اوقات فراغت بود که پروژه‌هایی در این زمینه تدارک دیده شد که امروز این پروژه‌ها بسیار گسترده‌تر شده است.

در کارهای مختلف از پروژه‌های مرمت و بازسازی مدارس گرفته تا راه اندازی پروژه‌های کوچک در حد ۱۰۰ میلیون تومان بسیجیان وارد فعالیت می‌شوند. به عنوان مثال در برخی شهرهای دور افتاده اقدامات مناسبی از سوی بسیجیان صورت گرفت.

در سیستان و بلوچستان دخترانی از روستاهای مختلف برای تحصیل به زابل می‌آمدند و نمی‌توانستند عصرها به خانه خود بازگردند، در آنجا به نیروهای بسیج سازندگی ماموریت داده شد که ظرف یک سال خوابگاهی برای دختران در شهر زابل بسازند که این اقدام صورت گرفت و امنیت و آرامش را برای آنان به ارمغان آورد.

در برخی مناطق مانند استان خراسان جنوبی به درختان و باغات برخی روستاها آفت زده بود که نیروهای بسیجی با همکاری وزارت جهادکشاورزی توانستند تمام آنها را از بین ببرند. در مجموع می‌توان گفت، بسیج سازندگی خدمات بزرگی برای نظام و مردم انجام داده است.

در بخش فرهنگی نیز بسیج کارکردهای مختلفی داشته است. جمعیت کشور ما جمعیتی جوان است و بسیج توانسته ۱۳ میلیون نفر را به خود جذب کند که اینها همه در واحدهای مختلف، فرهنگ بسیجی را رواج می‌دهند.

بسیجی روحیه مردم داری و مردم یاری دارد و با آنها تعامل خوبی برقرار می‌کند که این نوع رفتار باعث می‌شود فرهنگ بسیجی رواج یابد، بعلاوه نخبگان بسیجی نیز در محیط کار خود بسیار تاثیرگذار هستند.

در محیط دانشگاه یک استاد بسیجی، یک مدیربسیجی می‌تواند در بالا بردن ظرفیت تولید کارخانه خود تاثیرگذار باشد، هنرمندان بسیجی در خلق سرود، شعار و کتاب‌ توانسته‌اند رتبه‌های بالایی را کسب کنند.

نقش بسیج در ماموریت‌های جدید سپاه چگونه است؟ آیا از توان نیروهای بسیجی در این ماموریت‌ها نیز استفاده می‌شود؟

در بخش‌های تخصصی، سپاه مانند نیروی هوایی و دریایی آموزش‌های لازم را به نیروهای بسیجی داده است ــ که از قابلیت و استعداد بالایی برخوردار هستند ــ مانند پدافند هوایی که استفاده مناسب از توان نیروهای بسیجی صورت می‌گیرد.

بسیجیان ما در نیروی هوایی سپاه ، آموزش‌های تخصصی می‌بینند و در نیروی دریایی سپاه نیز با آموزش‌ های تخصصی ناوبری ، قایق‌های تندرو و قایق‌های پرنده در ماموریت‌های مختلف از آنها استفاده می‌شود.

بسیجیان ما از استعداد بالا، شجاعت ، صبر و استقامت زایدالوصفی برخوردارند. مثلا در عملیات آزادسازی فاو چند هزار غواص از عرض اروند رود عبور کردند که بیشتر آنان بسیجیان بودند.

هم‌اکنون نیروی دریایی سپاه در جزایر و مناطق دریایی بخوبی از توان وظرفیت‌های نیروهای بسیجی استفاده می‌کند.

در صورت امکان توضیحی درباره فلسفه تشکیل نیروی مقاومت بسیج ارائه فرمایید و این ‌که حضرت امام در آن زمان چه ضرورت‌هایی برای تشکیل این نیرو دیدند؟

۱۳ آبان ۵۸ دانشجویان پیرو خط امام لانه جاسوسی را تصرف کردند و پس از آن، یعنی ۵ آذر همان سال، حضرت امام(ره) فرمان تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی را صادر کردند. در آن زمان هنوز جنگی رخ نداده بود و فرمان امام نوعی نوآوری و دوراندیشی حکیمانه بود.

امام(ره) برای دفاع همه‌جانبه از انقلاب ، فرمان تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی را صادر کردند که جنس آنان از خود مردم بود ؛ انسان‌هایی که تفکر انقلاب اسلامی داشته باشند ، در لایه‌های مختلف اجتماعی باشند، بدنه و نخبگان مردم بیایند و ارتش ۲۰ میلیونی را تشکیل دهند تا بتوانند با هر نوع خطری که انقلاب را تهدید می‌کند، مقابله کنند چه در زمینه امنیت داخلی و چه خارجی.

حفظ روحیات انقلابی و گسترش ارزش‌های انقلابی و اسلامی نیز از دیگر اهداف تشکیل نیروی مقاومت بسیج بود.

اوایل انقلاب تا قبل از جنگ، در شمال غرب کشور، کردستان، آذربایجان غربی و بعضا در سیستان و بلوچستان مشکلات و بحران‌های امنیتی داشتیم.

من که خودم در کردستان مسوولیت داشتم با اطمینان می‌گویم که ایجاد امنیت پایدار و آرامش و مقابله با گروهک‌های ضدانقلاب که شهرهای کردستان را به تصرف درآورده بودند، بدون حضور بسیج امکان‌پذیر نبود.

بعضی شهرها در آن مناطق از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران خارج شده بود. سال‌های ۵۷ تا ۵۸ و اوایل فروردین سال ۵۹ این فضا در این مناطق حاکم بود. شورای انقلاب فرمانی را صادر کرد و به سپاه و بسیج ماموریت داد برای امنیت کردستان اقدام کنند که از اردیبهشت ۵۹ با حضور همه‌جانبه سپاه و بسیج سنندج مرکز استان کردستان آزاد شد و با ستون‌کشی‌ها شهرهای سقز ، بانه ، بوکان و دیگر شهرها نیز یکی پس از دیگری آزاد شدند که اگر نیروهای بسیجی از استان‌های مختلف کشور نبودند ، قطعا در بعد امنیتی قبل از شروع جنگ نمی‌توانستیم در این مناطق امنیت پایدار برقرار کنیم.

با شروع جنگ نیز وضعیت به گونه‌ای دیگر شد که همه از آن خبر دارند که بسیج در جلوگیری از پیشروی دشمن در چند ماه اول جنگ و متوقف کردن ارتش بعث عراق در شهرهای مختلف مانند سوسنگرد، آبادان، خرمشهر و گیلانغرب نقش بسزایی داشت.

باشروع عملیات آفندی، ما استراتژی جنگ انقلابی را برای بازپس‌گیری مناطق اشغال شده براساس توان نیروهای بسیجی تدارک دیدیم.

به صورتی که تقریبا بازپس‌گیری مناطق اصلی از مهر‌۶۰ تا خرداد ۶۱ در ۹ ماه با حضور بسیجیان در عملیات‌های بزرگی همچون شکست حصر آبادان، آزادی بستان، عملیات فتح المبین در تمام مناطق غرب رود کرخه، عین خوش و دشت عباس در حدود ۳۰۰۰ کیلومتر صورت گرفت.

در سوم خرداد سال ۶۱ نیز خرمشهر، جفیر و پادگان حمید در مساحتی حدود ۵۰۰۰ کیلومتر آزاد شد و ما به مرزهای بین‌المللی رسیدیم که همه این پیروزی‌ها با کمک ظرفیت نیروهای بسیجی به دست آمد. این پیروزی‌ها ثمره حضور بسیج در لشکرها و تیپ‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران بود.

در حال حاضر پس از ۲۹ سال که از تشکیل نیروی مقاومت بسیج می‌گذرد، می‌توان گفت که بدون حضور بسیج، پیروزی درجنگ حاصل نمی‌شد و نقش بسیج در دفاع مقدس اساسی و بسزا بود.

جهت جستجو سریع موضوع مقاله ، پرسشنامه ، پاورپوینت و گزارش کارآموزی می توانید از قسمت بالا سمت راست جستجو پیشرفته اقدام نمایید.

همچنین جهت سفارش تایپ ، تبدیل فایل پی دی اف (Pdf) به ورد (Word) ، ساخت پاورپوینت ، ویرایش پایان نامه و مقاله با ما در تماس باشید.

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بسیج و نقش آن در تربیت دینی
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.