1,147 بازدید
تحقیق رابطه بین همان خواهی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر چهارم ، پنجم دبستان شهر تهران مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۵۰ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود تحقیق رابطه بین همان خواهی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر چهارم ، پنجم دبستان شهر تهران نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
فصل اول : کلیات
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف پژوهش
فرضیه پژوهش
تعاریف نظری
تعاریف عملیاتی
فصل دوم : ادبیات تحقیق
مقدمه پیشینه پژوهش
ماهیت هیجان
چه چیزی موجب هیجان میشود
دیدگاه زیستی هیجان
دیدگاه شناختی هیجان
هیجانهای اصلی
هیجانها چه فایدهای دارند
جلوههای هیجانی
چرا هیجان داریم
هیجانخواهی
هیجانخواهی و جستجوی تجربههای جدید
هیجانجویی و مخاطرهجویی
هیجانخواهی و فعالیتهای غیرعادی
مبنای زیستی هیجانخواهی
مفهوم هیجان
نقش دستگاه عصبی در هیجان
نقش هیپوتالاموس و دستگاه کناری در هیجان
نقش دستگاه کناری در هیجان
نفرو هیجان
برانگیختگی
اثر هیجان بر حافظه
تأثیر هیجانها بر تصمیم و عمل
هیجانها شور و احساس برپا میکنند.
شرایط موثر در ایجاد احساس
نظریههای هیجانی
الف : نظریه میجز لانگه
ب : نظریه لُنون بارد
ج : نظریه شناخت سینگر
آیا میتوانیم هیجانهای خود را به صورت ارادی کنترل کنیم
هیجانخواهی و روابط بین فردی
هیجانخواهی و تفاوتهای فردی
هیجانخواهی ، ناهنجاریهای روانی و رفتارهای بزهکارانه
هیجانخواهی و فرایندهای شناختی
پیشرفت تحصیلی
تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور
مجلههای روانشناسی
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه
روش تحقیق
جامعه آماری و حجم جامعه پژوهش
نمونه و روش نمونهگیری
روش جمعآوری اطلاعات
ابزار اندازهگیری پژوهش
روشهای آماری
فصل جهارم : ارائه یافتههای تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها
مقدمه
یافتههای فرضیه اول
یافتههای فرضیه دوم
یافتههای فرضیه سوم
یافتههای فرضیه چهارم
فصل پنجم : بحث و نتیجهگیری
مقدمه
خلاصه تحقیق
بحث و نتیجهگیری
محدودیتهای تحقیق
پیشنهادات
منابع
۱- اپنهاین ـ ا ـ ان ـ طرح پرسشنامه و سنجش نگرشها ترجمه کریمنیا، تهران ، آستانه قدس رضوی ، ۱۳۶۹
۲- آزاد فلاح ، پرویز ـ پایان نامه کارشناسی ارشد ، اثر موفقیت و شکست روی تغییرات فشار خون موجب میزان هیجانخواهی در افراد تیپ A ، ۱۳۷۳
۳- براهنی ، محمد تقی ـ انگیزش و هیجان ، انتشارات شرکت سهامی چهر ، ۱۳۴۹
۴- پارسا ، محمد ـ انگیزش و هیجان ـ انتشارات دانشگاه پیام نور ، ۱۳۷۵
۵- پارسا ، محمد ـ روانشناسی تدریش ، انتشارات بعثت ، ۱۳۷۷
۶- پارسا ، محمد ـ انگیزش و هیجان ، تهران ، ۱۳۷۶
۷- پورافکاری ، نصرتا… ، واژهنامه روانشناسی و روانپزشکی نشر فرهنگ معاصر ، ۱۳۷۳
۸- پورشهریار ، حسین ـ پایاننامه کارشناسی ارشد ، بررسی نقش تهییج طلبی در دقت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستان عادی پسرانه تهران ، ۱۳۷۶
۹- خداپناهی ، محمدکریم ـ انگیزش و هیجان ، سازمان مطالعه و تدریس کتب علوم انسانی دانشگاهها، ۱۳۷۹
۱۰- خداپناهی ، محمدکریم ، پایاننامه دکترا، بررسی نقش تهییجطلبی در تحکیم روابط زناشویی، ۱۳۷۳
۱۱- خالویی، قاسم ـ پایاننامه کارشناسی ارشد بررسی رابطه بین هیجانخواهی و یادگیری دانشآموزان مدارس راهنمایی اصفهان ، ۱۳۷۹
۱۲- دلاور، علی ـ روش تحقیق در روانشناسی ، علوم تربیتی ، موسسه نشر و ویرایش ، ۱۳۸۳
۱۳- سیف ، علیاکبر ـ روانشناسی تربیتی ، انتشارات رشد ، ۱۳۷۵
۱۴- سید محمدی ، یحیی ـ نظریهآهای شخصیت ، موسسه نشر و ویرایش ، ۱۳۷۹
۱۵- علیزاده ، شهناز ـ پایاننامه کارشناسی ارشد ـ سنجش هیجانجویی و بررسی رابطه آن با عملکرد تحصیلی، عزت نفس و جایگاه مهار و الگوی سخصیتی رفتارهای تیپ الف در دانشآموزان مراکز پیشدانشگاهی ، اهواز ۷۷-۱۳۷۶
۱۶- مجله پیوند نشر ، ماهنامه آموزشی تربیتی اردیبهشت ۱۳۸۵
۱۷- نادری ، عزت ـ روشهای تحقیق و چگونه ارزیابی آن در علوم انسانی تهران ، ۱۳۷۳
۱۸- نیک سرشت ، مژگان ـ پایاننامه کارشناسی ارشد مقایسه هیجانخواهی و باورهای غیرمنطقی و نوجوانان عادی و بزهکار دختر و پسر شهر تهران ، ۱۳۸۰٫
هدف این پژوهش بررسی و مقایسه هیجانخواهی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر چهارم و پنجم دبستان شهر تهران میباشد.
هیجان پدیدهای است که هر روزه در برخورد تن و روان ملاحظه میگردد و مسائلی مانند عشق ، کینه ، نفرت و … موضوع هیجان را تشکیل میدهند. فرایندهای هیجانی با واکنشهای بدنی غالباً دارای وابستگی هستند حتی یکی از کارکردهای دیگری تأثیر میگذارد. همانگونه که کوچکترین رفتار انسان تحت تأثیر عوامل تفاوت انگیزشی و هیجانی قرار میگیرد و از آنجایی که پیشرفت تحصیلی به عنوان یک مهم در آموزش و پرورش و یک امر مهمتر برای دانشآموزان در جهت رشد و شکوفایی ایشان در جوامع امروزی است. اثرگذاری هیجانات بر پیشرفت تحصیلی بسیار جدی است میل به پیشرفت از زمانهایگذشته وجود داشته است و انسانها برای رسیدن به هدفهای متعالی خود کوشش زیادی به عمل آوردند و یکی از راههای رسیدن به اهداف خود تحصیل علم و دانش در تمام مقاطع تحصیلی میباشد.
بدین منظور ۴۵۰ نفر دانشآموز کلاسهای چهارم و پنجم دبستانهای منطقه ۲ شهر تهران تحصیلی به روش نمونهگیری تصادفی ساده گزینش و از بین آنان ۱۰۰ نفر دانشآموز انتخاب نموده و آزمونهای دانشآموزی تحقیق کرده و بین هیجانخواهی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع چهارم ارتباط معنیداری وجود دارد. در مورد تأثیر هیجانخواهی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع پنجم این نتیجه بدست آمد که دانشآموزانی که دارای پیشرفت تحصیلی هستند هیجانخواهی بیشتری نسبت به دانشآموزانی که در همان مقطع پیشرفت تحصیلی ندارند را دارا هستند.
در مورد دانشآموزان دختر مقطع چهارم نیز نتیجه بدینگونه است که میزان هیجانخواهی دانشآموزانی که پیشرفت تحصیلی دارند بیشنر از دانشآموزانی است که در همان مقطع پیشرفت تحصیلی ندارند.
آدمی موجود شگفتانگیزی است با استعدادهای گوناگون از قبیل ادارک وقایع، قضاوتهای پیچیده یادآوری اطلاعات گذشته ، حل مسائل، طرح و انجام نقشههای مختلف، اما این ماشین ظریف و پیچیده ممکن است برای مقاصد مختلفی بکار افتد مثلاً جنگ طرح کند یا به اکتشاف فضایی بپردازد.انسان دیگر را تحقیر کند و یا بیماری را نوازش کند و بالاخره خواهان دوستی و سرافرازی میباشد یا سلطهجویی در جمع (براهنی ، ۱۳۴۹).
روانشناسان در نتیجه پژوهشها و بررسیهای گوناگون و پیگیر دریافتهاند که بیشتر رفتارهای آدمی به علت خاصی پدید میآیند.(پارسا، ۱۳۷۵)
ظهور رفتارهای انسان تنها به وجود محرک و متغیرهای ژنتیک وابسته نیست بلکه شدت و فرکانش متغیرهای مداخلهگر درون ارگانیزمی در پدیدآیی رفتارهای انگیزشی و هیجانی سهم بسزایی دارند. (خداپناهی ، ۱۳۷۹)
هیجان پدیدهای است که هر روز در برخورد تن و روان ملاحظه میشود و مانعی مانند عشق، کینه، نفرت ، غم و شادی و خشم و غضب ، پرخاشگری و حالتهای دیگر انفعالی ما ویژگیهای خاص خود موضوع هیجان را تشکیل میدهند . فرایندهای هیجانی با واکنشهای بدنی غالباً دارای وابستگی هستند و حتی یکی در کارکرد دیگری تأثیر میگذارد. چنانکه قلب گاهی به شدت دچار ضربان میشود و اشک خودبخود از چشمها فرومیریزد یا آنکه رنگ رخسار فرد میپرد و به زردی میگراید و گاهی دستها و پاهای او میلرزد. ممکن است به زمین درغلطد. کوشش در راه مهار کردن واکنشهای هیجانی عملی ارزشمند و انسانی و اجتماعی است. (پارسا، ۱۳۷۹)
اما گاهی هیجانها در جهتی گرایش پیدا میکنند و با تأثیر خود بر امری نتیجه قابل قبولی به همراه خواهند داشت . اگر بخواهیم بطور کلی اثرگذاری هیجانها را روشن سازیم باید بیاد داشته باشیم که هیجان نظامی است که هم بر نظامهای دیگر اثر میگذارد و هم از آنها متأثر میشود. همانگونه که کوچکترین رفتار انسان تحت تأثیر عوامل متفاوت انگیزش و هیجانی قرار میگیرد و از آنجایی که پیشرفت تحصیلی به عنوان یک امر مهم در آموزش و پرورش یک امر مهمتر برای دانشآموزان در جهت رشد و شکوفایی ایشان در جوامع امروزی است اثرگذاری هیجانات بر پیشرفت تحصیلی بسیار جدی است میل به پیشرفت از زمانهای گذشته وجود داشته است و انسانها برای رسیدن به هدفهای متعالی خود کوشش زیادی به عمل آوردند و یکی از راههای رسیدن به اهداف خود تحصیل علم و دانش در تمام مقاطع تحصیلی میباشد. بنابراین اگر فرد در این راه موفق شود میتواند به پیشرفت دست یابد و اهداف خود نائل گردد. پیشرفت تحصیلی بستگی به عوامل سندی چون محیط مدرسه، معلم ، کتابهای درسی و … دارد. عوامل هیجانی فردی مثل کنجکاوی ، علاقمندی، اضطراب و … عوامل هیجانی که محیط مدرسه در آن دخیل است طبیعتاً بر نمره درسی شاگردان اثرگذار است.
بنابراین منظور از این پژوهش بررسی رابطه بین هیجانخواهی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع چهارم و پنجم دبستانهای منطقع ۱-۲ شهر تهران میباشد.
هیجانها در زندگی آدمی دارای اهمیت فراوان میباشد. واژه هیجان [۱] را هنگامی به کار میبریم که میخواهیم به توصیف احساسهایی چون عشق، نفرت ، امید ، کنجکاوی و … بپردازیم . این احساسها در زندگی ما نقش بسیار مهمی را بعهده دارند و نه تنها در خوشبختی ما موثرند ، بلکه بر سلامت حافظهو نیروی عقل و ادارک ما نیز تأثیر دارند. به تجربه ما معنا میبخشند. در داوری ما در مورد اشخاص و اشیاء دخالت میکنند و در تصمیم کردار ما هم نفوذ انکارناپذیری دارند. آگاهی از تأثیر هیجانها تنش ما را در رفتار خودمان و دیگران از جمله شاگردانمان افزایش میدهد. معلمان علاوه بر اینکه باید در رفتار شاگردان بینش داشته باشند لازم است برای پرورش هیجانهای آنها نیز کوشش کنند و برای تربیت هیجانهای کودکان باید بکوشیم دو کار را انجام دهیم :
الف : به کودکان یاری دهیم تا ارزشهای واقعی را درک کنند.
ب : آنان را در بیان هیجانهایشان به شیوههای خلاق و رضایتبخش رهبری کنند. (پارسا / ۱۳۷۷)
افراد طبق تفاوتهای فردی که با یکدیگر دارند از حوادث اطراف نیز بطور متفاوت برداشت میکنند. نشان دادن احساسات و عملکرد در موقعیت هیجانی هم در افراد متفاوت است. حال اگر در موقعیت کلاس دانشآموزان تحت تأثیر هیجانی قرار بگیرند بر هر یک از آنها تأثیر متفاوت بر جای خواهد گذاشت. اگر هیجانی بر علایق دانشآموزان منطبق باشد میتواند میزان یادگیری و بازدهی تحصیلی اثر مثبت داشته باشد ولی اگر هیجان ایجاد شده بر طبق تفاوتهای فردی موجب التذاذ فرد قرار نگیرد اثر منفی خود را نشان خواهد داد. بنابراین بدلیل اینکه هیجانها بر تمام امور زندگی انسان مخصوصاً بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر میگذارد پژوهشگر قصد دارد به بررسی ارتباط بین هیجانخواهی دانشآموزانی که از نظر تحصیلی پیشرفت دارند بیشتر است یا خیر. در پایان پژوهشگر به مقایسه هیجانخواهی دانشآموزان سال چهارم و پنجم که پیشرفت تحصیلی دارند با دانشآموزان همان مقطع که پیشرفت تحصیلی ندارند میپردازد. پژوهشگر در این پژوهش تلاش میکند به بررسی رابطه بین هیجانخواهی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر چهارم و پنجم دبستان منطقه ۲ تهران بپردازد.
یکی از اهداف مهم این پژوهش این است که معلمان و مسئولان مدارسه را در هدایت دانشآموزان برای استفاده صحیح و بجا از هیجانها در موقعیتهای گوناگون یاری میرسانند. همچنین به دانشآموزان کمک میکنند تا آنها بتوانند هیجانهای خود را کنترل کنند تا بتوانند در امر تحصیل علم و دانش موفق باشند و اگر معلمان از تأثیر هیجانخوهی دانشآموزان خود اطلاع کافی داشته باشند آنها میتوانند راههای مهار هیجانها را به دانشآموزان ارائه دهند. بدین وسیله معلمان مدارس میتوانند با فراهم کردن زمینههای مناسب هیجانخواهی دانشآموزان را ارضا نمایند و اگر این میل ارضا نگردد باعث میشود که در موقعیتهای دیگر ارضا گردد و ممکن است زمانیکه معلمان مشغول تدریس هستند مشکلاتی را در کلاس بوجود آورند و سبب کاهش یادیگری سایر دانشآموزان گردند و معلمان میتوانند دانشآموزان هیجانخواه را مشخص نمایند و تمایلات هیجانخواهی آنهارا بشناسند و در مواقعی کانند زنگ ورزش از فعالیتهایی که آنها تمایل به انجام آن دارند استفاده کنند. این کار سبب میشود که در امر تحصیل تلاش خود را به کار گیرند . آگاهی از تأثیر هیجانها منش ما را در رفتار خودمان و دیگران از جمله شاگردانمان افزایش میدهد معلمان علاوه بر اینکه باید در رفتار شاگردان بینش داشته باشند لازم است برای پرورش هیجانهای آنان نیز کوشش کنند. ( پارسا ، کاربرد روانشناسی در تدریس ، ۱۳۷۷)
هدف کلی : هدف کلی در این پژوهش بررسی رابطه بین هیجانخواهی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع چهارم و پنجم دبستانهای منطقه ۲ شهر تهران میباشد.
اهداف جزیی :
اهداف جزئی در این پژوهش عبارتند از :
۱- بررسی رابطه بین هیجانخواهی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع پنجم ابتدایی
۲- بررسی رابطه بین هیجانخواهی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی
۳- بررسی هیجانخواهی دانشآموزان دختر مقطع پنجم که پیشرفت تحصیلی دارند با هیجانخواهی دانشآموزان همان مقطع که پیشرفت تحصیلی ندارند.
۴- بررسی هیجانخواهی دانشآموزان دختر مقطع چهارمکه پیشرفت تحصیلی دارند با هیجانخواهی دانشآموزان همان مقطع که پیشرفت تحصیلی ندارند.
فرضیه دوم : بین هیجان خواهی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی دبستانهای منطقه ۲ شهر تهران رابطه وجود دارد.
فرضیه سوم : میزان هیجانخواهی دانشآموزان دختر مقطع پنجم ابتدایی که پیشرفت تحصیلی دارند بیشتر از دانشآموزانی است که در همان مقطع پیشرفت تحصیلی ندارند.
فرضیه چهارم : میزان هیجانخواهی دانشآموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی که پیشرفت تحصیلی دارند بیشتر از دانشآموزانی است که در همان مقطع پیشرفت تحصیلی ندارند.
متغیر مستقل : هیجانخواهی و احساسجویی
متغیر وابسته : پیشرفت تحصیلی
هیجان : این اصطلاح به معنی حرکت ، تحریک ، حالت تنش یا تهیج میباشد. (پورافکاری ، واژهنامه روانشناسی و روانپزشکی ، ۱۳۷۳)
هیجانخواهی : نیاز به گوناگونی ، تازگی و مجموعهای از احساسها و تجربهها و رضایت به خطرهای روانی و فیزیکی و اجتماعی به منظور رسیدن به چنین تجربیاتی .(دران شولتز ، نظریه شخصیت ، ۱۹۹۰)
احساسجویی [۲] : بعدی که در آن میتوان افراد را بر حسب میزان علاقه، التذاد از فعالیتهایی که با سطح بالایی از احساس همراهند.
پیشرفت تحصیلی [۳] : چنانکه آموختههای آموزشگاهی فرد متناسب با توان و استعداد بالقوه او باشد یا آموختههای فرد متناسب با توان و استعدادهای وی بوده، در یادگیری فاصلهای بین توان بالقوه و بالفصل او نباشد میتوان گفت دانشآموز به پیشرفت تحصیلی نائل شده است. (سیف ، ۱۳۷۴ )
همچنین پیشرفت تحصیلی زمانی حاصل میشود که فعالیتهای آموزش معلم و کوششهای یادیگری دانشآموزان به بازدهی مطلوب بینجامد. (سیف ، ۱۳۷۴)
هیجانخواهی : منظور از هیجانخواهی نحوهای است که فرد در آزمون هیجانخواهی زاکرمش بدست میآورد.
پیشرفت تحصیلی : منظور شاخص پیشرفت تحصیلی در این پژوهش معدل ۱۷ به بالا نمرات دانشآموزان در سال تحصیلی گذشته است.
[۱] – emotion
[۲] -Sensation, seeking
[۳] – acadmicprogress
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر