مقاله روانشناسی نوجوانان


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله روانشناسی نوجوانان  مربوطه  به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد و داری ۵۷صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله روانشناسی نوجوانان نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه. ۱

جنبه های مهم شخصیت جوان.. ۴

ویژگی های مهم نوجوان.. ۵

روان شناسی خطرهای بلوغ. ۷

تغییرات همگانی دوران بلوغ. ۸

رشد جنسی.. ۹

منابع نظریه فروید : ۱۱

چند اشکال بر نظریه فروید. ۱۱

ازدواج راه صحیح ارضای غرایز جنسی.. ۱۳

مهم ترین ویژگی های رشد شناختی ـ عقلی نوجوان.. ۱۵

توانایی های ذهنی نوجوانان : ۱۶

هویت یابی نوجوان.. ۱۸

خطر آزادی مطلق برای جوانان.. ۲۰

خصایص اجتماعی دوره نوجوانی.. ۲۲

ویژگی های رشد عاطفی نوجوان.. ۲۳

انواع عواطف در دوره نوجوانی.. ۲۴

نمودها و مظاهر ترس…. ۲۴

عوارض ترس…. ۲۵

واکنش های خشم در نوجوانی : ۲۵

نیاز به محبت متقابل : ۲۷

رغبت های دینی.. ۲۷

دوره های شکل گیری دین و مذهب در نوجوانان : ۲۸

شیوه های جذب نوجوانان به مذهب… ۲۹

مشکلات تربیت مذهبی نوجوانان.. ۳۰

تبادل فرهنگی با سایر جوامع.. ۳۱

والدین و نوجوان.. ۳۲

رشد جسمانی نوجوان : ۳۳

رشد ذهنی نوجوان.. ۳۳

رشد عاطفی در نوجوانان.. ۳۳

رشد اجتماعی نوجوانان.. ۳۳

چگونه با فرزند نوجوانمان صحبت کنیم ؟. ۳۵

جذابیت و مقبول بودن پیام دهنده ۳۷

مشکلات آنها ۳۸

عوامل مؤثر در اضطراب نوجوانان و مقابله با آن.. ۴۲

نحوه رویارویی با رنج ناشی از تغییرات جسمانی.. ۴۳

رویارویی با اضطراب ناشی از عدم پذیرش از جانب همسالان.. ۴۳

رویارویی با اضطراب ناشی از دوگانگی و ترس از مستقل شدن.. ۴۴

مذهب و نوجوانان : ۴۵

اینترنت و نوجوانان.. ۴۸

پی نوشت ها : ۵۱

مقدمه

دوره نوجوانی همزمان است با دوره بلوغ ؛ یکی از بحرانی ترین دوره های زندگی . در دوره بلوغ ، تغییرات گوناگونی در ابعاد شخصیتی نوجوان رخ می دهد که هرکدام به نوعی می تواند بر او اثر بگذارد و حتی گاهی شخصیت او را دگرگون سازد. این نبشتار ، به برخی از این جنبه ها اشاره دارد. اما پیش از ورود به اصل بحث ، توجه به چند نکته لازم است :

۱ـ بحران بلوغ: فرایند بلوغ یکی از بحرانی ترین دوره های زندگی هر فرد است . استانلی هال ، (Stanly Hall ) که به پدر روانشناسی بلوغ معروف است ، این مرحله را « دوران طوفان و فشار » می نامد . نوجوان در این دوره ، تمایلات و خواهش های متضادی دارد . مثلاً با این که می خواهد با دوستان باشد ، به تنهایی نیز علاقمند است . (۱)

روسو دوره بلوغ را تولد مجدد می داند . او می گوید : وقتی فرد به دوره بلوغ می رسد مثل این است که فرد دیگری با خصوصیات بدنی و روانی متفاوتی در وی به وجود آمده است. (۲)

در هفت سال سوم زندگی که دوران بلوغ و جوانی است ، تحولات سریعی در جسم و جان نوجوان پدیدار می گردد و در مدت کوتاهی اندام و افکارش به کلی تغییر می کند .(۳) دوره نوجوانی و بلوغ به سنین بین ۱۲ تا ۱۸ سالگی اطلاق می شود. این دوره یکی از بحرانی ترین دوره هاست. گاهی گذشتن از مرز کودکی و رسیدن به قلمرو بلوغ با نابسامانی های فراوانی همراه است. در این دوره ، نوجوان نه دیگر کودک به حساب می آید و نه هنوز به درستی بالغ گردیده است. وی در مرز بین این دو مرحله (کودکی و بزرگسالی ) قرار می گیرد و با فشارها و انتظارات خاص هر دوره روبه رو می شود ؛ از سویی ، اگر کار کودکانه بکند او را ملامت می کنند که بزرگ شده است و این کار در شأن او نیست و از سوی دیگر ، معمولاً با او مانند بزرگسالان رفتار نمی شود . در زندگی ، نقش کودک و بزرگسال ، هرکدام مشخص است و می دانند چه کاری باید انجام دهند ، ولی نوجوان در وضع روحی مبهم و پیچیده ای به سر می برد ؛ او به درستی نمی دانند چه باید بکند.

۲ـ تعریف بلوغ و نوجوانی :

کلمه «بلوغ» یا (Puberty ) ممکن است به چند صورت تعریف شود :

الف ) بلوغ جنسی : بلوغ به این معنا یعنی رسیدن به سن تولید مثل و شهوت جنسی که سنین آن در بین ملل و افراد گوناگون بر حسب نژاد ، مناطق جغرافیایی و آب و هوایی متفاوت است و معمولاً بین سنین ۱۲ـ۱۸ سالگی واقع می شود.

ب ) بلوغ جسمی (فیزیولوژیک) : بلوغ به این معنا همان آخرین حد رشد اندام ها است که زمان آن از یک سو ، به نژاد فرد بستگی دارد و از سوی دیگر ، به قوانین رشد و نمو هریک از اعضا . در این زمینه، تنکرد شناسان (فیزیولوژیست ها ) و روان شناسان به این نتیجه رسیده اند که اندام های انسان تا پنج سال اول زندگی به طور سریع رشد می کند و سپس رشد آن تا سنین        ۱۲ ـ ۱۳ سالگی به کندی  می گراید ، در دوره نوجوانی سرعت رشد دوباره افزایش می یابد و در فواصل بین ۱۸ـ۲۵ سالگی جسم به حد کمال خود می رسد و رشدش نیز متوقف می گردد . لازم به ذکر است که تمام قسمت های بدن در دوره رشد به یک میزان رشد نمی کند ، بلکه بعضی از اعضا رشد بیشتری دارند، چنانچه مشهور است که    « نوجوان شلوارش یک سال زودتر از کتش کوچک می شود . »

ج) بلوغ شرعی : سن تکلیف در کشور های گوناگون براساس اعتقاداتی که دارند فرق می کند ؛ مثلاً اسلام سن ۹ سالگی را برای دختران و ۱۵ سال را برای پسران سن بلوغ می داند .(۴) البته بعضی از فرق اسلامی در سن بلوغ با شیعه فرق دارند ؛ مثلاً فقه حنفی برای دختر سن ۱۷ سالگی و برای پسر سن ۱۸ و ۱۹ سالگی را سن بلوغ می داند و فقه مالکی بلوغ را وابسته به سن نمی داند .

د) بلوغ عرفی (سن قانونی ) : قوانین مدنی کشورها اغلب دو یا سه سال دیرتر از دستورات شرعی نوجوانان را بالغ و مسئول رفتار خود می داند.

هـ) بلوغ روانی (بلوغ شخصیت): بلوغ روانی دارای جنبه های گوناگونی از قبیل پختگی ، هوش ، درک مفاهیم اخلاقی ، نقطه اوج حافظه ، کمال اراده ، انفعالات و سایر خصوصیات ذهنی است که در صورت هماهنگی ، تعادل فرد را به وجود می آورد و در صورت ناهماهنگی ، موجب رفتار غیر عادی یا بی تعادلی روانی می شود .

با توجه به تعاریف ارائه شده ، بلوغ دارای معانی متفاوتی است ، اما منظور روانشناسان از آن ، بیشتر تغییرات بدنی ( جسمی و جنسی ) می باشد ؛ آنان مراد خود را از دیگر موارد بلوغ با پسوند  می آورند ؛ مثل بلوغ روانی ، بلوغ شرعی و بلوغ عرفی و …

۳ـ نوجوانی :

اصطلاح «نوجوانی» (Adolesence ) در مقایسه با کلمه « بلوغ» معنای وسیع تری دارد و دوران مهمی از زندگی انسان را شامل می شود . سنین بین ۱۲ ـ ۱۸ سالگی ، که سنین نوجوانی است ، خود به سه قسم می شود :

الف. اهمیت نوجوانی از دیدگاه دانشمندان : افلاطون این دوره را دوره شراب زدگی روان می داند که احساسات و عواطف بر افکار فرد چیره می شود .

روسو می گوید : نوجوانی تولد ثانوی است . استانلی هال معتقد است ، نوجوانی دوره طوفان و فشار بوده و نوجوانی یک جهش ناگهانی است.

کورت لوین آلمانی هم اعتقاد دارد که کودک و بزرگسال ، هرکدام یک نوبت ، بارکودکی و بزرگسالی را بر دوش می کشند ، ولی نوجوان مجبور است یکجا بار هر دو را بر دوش بکشد ، زیرا متعلق به هردو می باشد. (۵)

ب. اهمیت نوجوانی از نظر اسلام : اسلام این موضوع را از دو جنبه مثبت و منفی مد نظر قرار داده است : در جنبه مثبت ، به نظر اسلام ، نوجوانی دوره قوت و توانایی است که در بین دو دوره ضعف و ناتوانی ( کودکی و پیری ) قرار گرفته : « الله الذی خلقکم من ضعف ثم جعل من بعد ضعف قوه ثم جعل من بعد قوه ضعفا و شیبه یخلق ما یشاء و هو العلیم القدیر .» ( روم ۵۴)

اولیای اسلام نیز نوجوانی را یکی از نعمت های پر ارج الهی و از سرمایه های بزرگ سعادت در زندگی بشر شناخته اند :

ـ قال رسول الله صلی الله علیه و آله : « اوصیکم بالشبان خیراً فانهم ارق افنده ان الله بعثنی بشیرا و نذیرا فحالفنی الشبان و خالفنی الشیوخ . » (۶)

ـ قال علی علیه السلام : « شیئان لا یعرف فضلهما الا من فقدهما الشباب و العافیه .» (۷)

در جنبه منفی ، اولیای الهی از این دوره به دوره جنون و مستی تعبیر کرده اند :

ـ قال رسول الله صلی الله علیه و آله : « الشباب شعبه من الجنون .» (۸)

ـ قال علی علیه السلام : « اصناف السکر اربعه : سکر الشباب ، سکرالمال ، سکرالنوم و سکرالملک.»(۹)

جنبه های مهم شخصیت جوان

دوره نوجوانی از مهم ترین و حساس ترین دوره های زندگی انسان به شمار می رود ؛ زیرا در این دوران به دنبال یافتن هویت خویش ، در مسیر شکل دادن به شخصیتی متکی به خود گام بر می دارد. سؤالات متعددی نیز در ذهن نوجوان نقش می بندند که چنانچه نتواند پاسخی مناسب برای آن ها بیابد ، چه بسا ممکن است شخصیتی متزلزل و احیاناً دو گانه پیدا کند . بنابر این ، شناخت جنبه های مهم جسمانی ، روانی ، اجتماعی ، عقلانی و اخلاقی نوجوانان این توانایی را به نوجوان و اطرافیان او می دهد تا شیوه صحیح برخورد با تغییرات جسمی ـ روانی به وجود آمده را بدانند و تا حدی از بروز ناسازگاری های خاص این دوران جلوگیری نمایند. این مقاله ، نیم نگاهی به جنبه های مهم شخصیت نوجوانان انداخته است .

 ویژگی های مهم نوجوان

۱ـ بلوغ یا رشد جسمی

یکی از جنبه های مهم و مؤثر در شخصیت نوجوان بلوغ است . در زمینه تحول بلوغ ، دو جریان فکری وجود دارد :

گزل (Gesel) می گوید : بلوغ رشد مداوم و پیوسته ای است که از کودکی شروع و بدون انقطاع ادامه می یابد که گاهی سریع و گاهی کند است و نمی توان بریا آن خصوصیات و ساختمان معینی ذکر کرد و آن را دارای مراحلی دانست.

پیاژه (Piaget ) و والون (Wallon ) معتقدند : رشد متشکل از مراحل و دوره های متفاوتی است و هر مرحله فرایند بلوغ یکی از بحرانی ترین ساخت ذهنی مربوط به خود را دارد و به دلیل همین ساخت ، هر مرحله از سایر مراحل جدا و مجزا است ؛ مثلاً ، دوره نوجوانی دوره آشوب درونی و انقلاب شخصیتی است ، در حالی که دوره کودکی دوره آرامش و سکون است و رشد آن ، آهنگ یکنواختی دارد . دوران بلوغ که با بحران مواجه می شود ، تغییراتی در کل شخصیت فرد ایجاد می کند.(۱۰)

در آغاز نوجوانی ، کودکان بیشتر به دوره سریعی از رشد جسمانی (جهش) گام می گذارند و صفات ثانویه جنسی در آن ها بروز می کند . این تغییرات در دوره ای تقریباً دو ساله رخ می دهد و با بلوغ جنسی به اوج خود می رسد . نشانه بلوغ شروع قاعدگی در دختران و احتلام در پسران می باشد که معمولاً در دختران از سن ۹ ـ ۱۲ سالگی و در پسران دو سال دیر تر ظهور می یابد . تا سنین ۱۱ سالگی متوسط قد و وزن دختر و پسر یکسان است و از آن پس دختران پیشی می گیرند و پس از دو سال ، پسران جلو می افتند و تا آخر عمر این روند ادامه دارد . البته تفاوت های فردی را نباید از نظر دور داشت ، چه بسا بعضی از پسران زودتر از دختران بالغ شوند . آب و هوا و مناطق جغرافیایی و نوع تغذیه در سرعت بلوغ اثر می گذارد.

انواع تغییراتی که با شروع دوره نوجوانی رخ می دهد ، عبارت است از :

الف ـ  تغییر در اندازه بدن : در دوران ۳ تا ۴ ساله بلوغ ، قریب ۲۰ ـ ۳۰ کیلوگرم به وزن و ۲۰ـ۳۰ سانتی متر به قد نوجوان اضافه می گردد . در این دوران به طور کلی ، هم اعضای بیرونی متحول و دست

خوش تغییر می گردد و هم اعضای درونی .

ب ـ رشد صفات اولیه جنسی : اندام های جنسی که وظیفه تولید مثل را بر عهده دارند ، در این دوران رشد می کنند. این تغییرات بر اثر فعالیت غدد هیپوفیز ، آدرنال ( فوق کلیوی ) و غدد جنسی به وجود  می آید.

ج ـ  رشد صفات ثانویه جنسی : از هنگام بلوغ تفاوت های دختر و پسر کاملاً آشکار می گردد و هر قدر بلوغ بیشتر پیشرفت کند ، این تفاوت ها بیشتر می شود . این صفات عبارتند از : رشد عمومی مو در بدن ، تغییرات پوستی ، فعالیت بیشتر غدد چربی ، تغییرات صدا که به صورت صدای زیر در دختران و صدای بم در پسران ظاهر می گردد.

به طور خلاصه می توان گفت : نوجوان ، چه بخواهد و چه نخواهد ، این تغییرات در بدن او رخ می دهد که هرکدام به نوبه خود ، شخصیت او را متاثر می کند . هرگونه برداشت غلط و اطلاع نادرست و ناقص از این تغییرات می تواند ضربات جبران ناپذیر را بر نوجوان وارد سازد . بنابر این ، والدین موظف اند کودکان خود را از وجود این گونه تغییرات آگاه کنند.

دبس (Debesse) می گوید: مادر باید دختر خود را از وقوع عادات ماهیانه مطلع سازد. نباید صبر کند تا او به طور معمول ، به سن عادت ماهیانه برسد و از این مرحله اطلاعات روشنی نداشته باشد. (۱۱)

والون (Wallon) می گوید : والدین موظف اند پسران را نیز برای ظهور آثار ناشی از بلوغ مهیا سازند . جوانی که اطلاع بلی از تحول بلوغ نداشته باشد و تنها شایعات و کنایات مبهمی در این باره شنیده باشد نه تنها آشفته و پریشان می گردد ، بلکه غالباً وحشت می کند . گاهی سکوت والدین در این موارد ، منجر به سلب اعتماد و اطمینان نوجوانان از والدین می شود و برای کسب اطلاع ، سراغ منابع اطلاعاتی ناقص  ( دوستان و کتاب ها ) می رود که گاهی او را با مشکلات جسمی و روانی مواجه می کنند. (۱۲)

روان شناسی خطرهای بلوغ

الف ـ خود پنداری نامساعد : معمولاً نوجوانان این دوره را با خود پنداری نامساعد سپری می کنند ؛ زیرا نسبت به خود ، نظر مثبت دارند ، ولی به دلیل آن که محیط اجتماعی با آن ها برخورد مناسب ندارند ، آن ها را تحقیر می کند و مرتب تغییرات بدنی شان را به تمسخر می گیرد ، نوجوانان از هرگونه تشویق و تمجیدی محروم می شوند و این به تدریج ، سبب لطمه دیدن آن ها و خود پنداری شان می شود و در این صورت ، نسبت به خود نظر منفی پیدا می کنند و عزت نفس خود را از دست می دهند .

ب ـ شکست و ناکامی : رشد سریع بدنی در دوره نوجوانی با کمبود نیرو همراه می شود که در نتیجه به کاهش میزان کار و پیدایش ملالت و خستگی نسبت به هرگونه فعالیت که مستلزم تلاش است ، منجر خواهد شد.

ج ـ آماده نبودن برای تغییرات بلوغ : کمتر نوجوانی است که تغییرات دوران بلوغ را از قبل شناخته باشد و چون اطلاع ندارد و یا از نظر روان شناختی آماده این تغییرات نیست ، ممکن است ضربه ببیند و گرایش های نامساعدی نسبت به این گونه تغییرات پیدا کند . دلیل این موضوع گاهی مربوط به والدین است و گاهی مربوط به مدرسه که سؤال از این مسائل را برای نوجوان قبیح می دانند . متأسفانه حتی گاهی مربیان بهداشت نیز توجهی به این مسائل ندارند.

د ـ انحراف در نضج و نمو جنسی : ممکن است بلوغ به شکل زودرس و یا دیررس ظاهر شود که در هر دو صورت ، موجب نگرانی و ناراحتی نوجوان می شود ؛ زیرا به پذیرش اجتماعی او لطمه می زند و منجر به طرد یا کناره گیری او از هم سالان می گردد. (۱۳)

تغییرات همگانی دوران بلوغ

الف)  انزوا طلبی : نوجوان با رسیدن به بلوغ ، از خانواده و همسالان منزوی می شود و بیشتر اوقات با آن ها نزاع دارد و به این می اندیشد که چرا اطرافیان او را درک نمی کنند.

ب ) خستگی و ملامت : نوجوان از مدرسه و فعالیت های اجتماعی و زندگی ـ به طور کلی ـ خسته و ملول می شود و در نتیجه ، تا می تواند کم کاری می کند ؛ مثلاً بعضی از آن ها می گویند : ذهنم نمی کشد درس بخوانم .

ج ) تعارض و ستیزه جویی اجتماعی : نوجوان غالباً ناهمکار ، ناموافق و متعارض یا ستیزه جو می شود و به تدریج ، با پیشرفت بلوغ ، این حالت کاهش می یابد و نوجوان به دوستی و همکاری و آزاد منشی علاقه مند می گردد.

د )احساسات تند و بدخلقی : قهر ، خشم ، میل به فریاد زدن و مانند آن از خصایص این دوره است . نوجوانی با غم ، اضطراب و زودرنجی همراه است و نوجوان با بهانه های کوچکی مثل نوع غذا ، ساعت خواب و نحوه رفتار دیگران پرخاشگری می کند و فریاد می زند .

هـ ) فقدان اعتماد به نفس : در حال بلوغ ، نوجوان اعتماد به نفس خود را از دست می دهد ، نسبت به خود بی اعتماد می شود و از شکست می ترسد . دلیل این موضوع ضعف مقاومت بدن و انتقاد مدام بزرگسالان است. بنابراین ، بیشتر پسران و دختران این دوره را با ابتلا به عقده حقارت پشت سر  می گذارند.

و ) حیا و عفت افراطی : گاهی تغییرات دوران بلوغ سبب می شود بعضی از نوجوانان حیا و عفت افراطی پیدا کنند ؛ زیرا از این می ترسد که دیگران متوجه تغییرات بدنی او شوند و نظر نامساعد نسبت به او پیدا کنند. (۱۴)یکی از علایم علاقه نوجوان به جنس مخالف نیز همین حیا و عفت دانسته شده است که وقتی به جنس مخالف می رسد ، سر به زیر می اندازد.

رشد جنسی

در وجود انسان ، دو غریزه جنسی و قدرت وجود دارد که مهار آن ها نقش مهمی در سعادت بشر دارد. غریزه جنسی جاذبه ی قوی و کشش نیرومندی دارد که مرد و زن را به سوی ارضا سوق می دهد . از این رو از آن به آتش شهوت تعبیر شده است .

روابط جنسی در تمام زمان ها مورد گفت و گو و بحث در محافل دینی می باشد و درباره آن تاکنون نظریات افراطی ، تفریطی و معتدلی ارائه شده است که هر نظریه طرف دارانی دارد و سعادت فرد را در عمل بر طبق آن می شناسد :

۱ـ تفریط گرایی : برخی مسیحیان و پیروان کلیسا و برخی از مذاهب و بعضی از علمای اخلاق و فلاسفه در این دسته اند . آن ها آمیزش جنسی را عملی پلید و حیوانی می دانند و از این رو ، برخی از کشیشان ازدواج نمی نمایند و با سخت گیری غریزه جنسی را سرکوب می کنند. اینان خود را از لذایذ طبیعی محروم می سازند.

۲ـ افراط گرایی : طرف داران آزادی غرایز مثل فروید و پیروانش در این زمینه راه افراط رفته اند . نظریه آن ها بر پایه اصالت لذت استوار است و سعادت انسان را در ارضای بی چون و چرا و بی قید و شرط غریزه جنسی می دانند . این نظریه در غرب ، مفاسد بسیاری به بار آورده است . (۱۵)

۳ـ اعتدال : اسلام غریزه جنسی را نه خودسرانه و آزاد گذاشته و نه آن را سرکوب کرده است ، بلکه برای آن حدودی را در نظر گرفته است . پایه گذاران روش اعتدال در درجه اول پیامبران و امامان علیهم السلام هستند که هم مردم را به ازدواج تشویق می کنند تا غریزه جنسی به صورت سالم ارضا شود و هم انسان را از هرگونه لاابالی گری و انحراف جنسی منع می کنند.

نظریه افراطی فروید : فروید به دو غریزه حیات و مرگ قایل بود و در غریزه حیات ، دو غریزه حب ذات و نیروی جنسی را مهم می دانست . او سایر غرایز را شاخ و برگ این دو غریزه می شمرد . وی در سخنانش ، شعاع غریزه جنسی را گسترش داده و مساله جنسیت را ، که پایه اساسی مکتب اوست، به معنای وسیعی تفسیر نموده و در نتیجه ، بسیاری از فطریات و غرایز انسان را از مشتقات غریزه جنسی ذکر کرده بود.

فروید غریزه جنسی را پایه اصلی تمدن فرهنگ می دانست و تلاش می کرد مسائل جتمعه شناختی و تاریخی را از این راه حل نماید . او می گفت : غریزه جنسی ، که در هر کسی وجود دارد ، انسان را تحریک می کند که ارضا شود و جوانی که در اجتماع و محیطی زندگی می کند که موانعی از قبیل تعالیم مذهبی ، اخلاق و قوانین و آداب و رسوم اجازه ارضای خودسرانه این غریزه را به او نمی دهد یا خود او مقید به رعایت اصول و قوانین است ، در این صورت ، غرایز او واپس زده شده و وارد ذهن ناهشیارش می شود. این غرایز واپس زده روی هم متراکم می گردد و به تدریج ، موجب بیماریهای روحی و عصبی می شود. گاهی این تعارضات چنان شدید است که توازن و تعادل فرد را زایل می گرداند و به صورت بیماری بروز می کند.

اگرچه برخی از دانشمندان یکی از علل بیماریهای روحی را ناکامی های جنسی و امیال واپس زده شده می دانند ، ولی فروید تنها علت بیماری روانی را شکست در امیال جنسی می شمرد . فروید گفت: هرگاه پزشکی با بیمار روحی مواجه شود ، به طور حتم ، می تواند بگوید مشکلی در غریزه جنسی او رخ داده است .

نظریه فروید به دلیل زرق و برقی که از خود ارائه داده بود و نیز در بستر تفریط کاریهای پیشین کلیسا در زمینه غریزه جنسی در غرب ، به سرعت رواج پیدا کرد.

سعادت از نظر فروید : فروید سعادت هرکس را در ارضای آزادانه نیروهای جنسی خود می داند و هر چه مانع این ارضا شود در نظر فروید مورد تاخت و تاز و انتقاد قرارگرفته است ؛ از جمله مذهب و تمدن که آن ها را سد راه ارضای آزاد غریزه جنسی و لذت طلبی می داند و قایل است که این محدودیت به سعادت بشر لطمه می زند .

او می گوید : مذهب قدر آزادی را نمی داند ؛ زیرا به موضوع انتخاب لطمه می زند . وی برای رسیدن به سعادت ، برای همه افراد راه یکسانی را پیشنهاد می کند.

با طرح نظریه جنسی فروید ، محافل پزشکی و علمی وین سخت تکان خورد ، بشریت که هزاران سال جنسیت را تحقیر ویا انکار کرده بود ، پذیرش این نظریه برایش فوق العاده دشوارمی نمود . از این رو ، در وین جنجالی برپا شد که به همه اروپا سرایت کرد و پزشکان و روان شناسان در همه حا به خصوص ، پاریس به او تاختند. (۱۶)

منابع نظریه فروید :

 

60,000 ریال – خرید

 تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.