مقاله معلم مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۷ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله معلم نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
معلمی هنر است, عشقی است آسمانی ۱
روز معلم، چگونه روز معلم شد؟ ۳
روز معلم ۶
مفهوم علم ۷
معنای عالم باتوجه به دو تعریف از علم ۸
ارزش و مقام معلم ۹
هنر معلمی: ۹
معلّمی برتر از شهادت ۱۰
توصیه امام سجاد (ع) به دانش آموزان ۱۰
لزوم دلسوزی معلم نسبت به شاگرد ۱۱
حقوق معلم در آینه فرمایشات حضرت سجاد (ع) ۱۱
داستانی زیبا از رابطه شاگرد و معلم: ۱۱
معلمی در کلام امام خمینی (ره): ۱۲
معلم در کلام استاد مطهری: ۱۲
برتری حق معلّم بر پدر ۱۳
منابع: ۱۴
۱- قرآن کریم
۲- فرهنگ موضوعی قران کریم/ بهاءالدین خرمشاهی، کامران فانی
۳- فرهنگ دهخدا/ ج ۱۴
۴- روزها و رویدادها/ ج ۱ / نشر رامین
۵- مشعل هدایت / ویژه بزرگداشت معلم / حسین بافکار
معلمی هنر است , معلمی عشقی است الهی و آسمانی , تا خدا بوده و هست , معلم بوده و هست و هر روز روز معلم است .
از میان روابط انسانی , آنچه والاترین است , رابطه بین معلم و شاگرد است , و بهترین نوع این رابطه را که سر شار از ادب و فروتنی است , در حکایت موسی و خضر می یابیم که در آن حکایت , موسی در مقام شاگرد و خضر در جایگاه رفیع معلم جای دارد و چه شیرین نقل میکند این حکایت را کتاب خدا , طرفه آنجا که موسی به خضر میگوید : از تو پیروی میکنم تا از آنچه به تو تعلیم داده شد و مایه رشد انسان است به من بیاموزی. و خضر در جواب میگوید : تو هر گز هم پای من نمی توانی صبر کنی , چگونه شکیبایی خواهی کرد ؟ موسی بی درنگ میگوید اگر خدا بخواهد مرا شکیبا خواهی یافت و در هیچ کاری نافرمانی تو نمی کنم . و از این رو است که نقش معلم را در جامعه , همچون نقش انبیا میدانیم چرا که معلم ایمان را بر لوح جان و ضمیر های پاک حک میکند , و ندای فطرت را به گوش همگان می رساند , سیاهی جهل را از دلها می زداید , و زلال دانایی را در روان آدمی جاری می سازد , کیست که نداند دغدغه معلم , چرخش حیات بشر , بر مدار ارزش و کرامت انسانی است , آری معلمی هنر است , معلمی عشقی است الهی و آسمانی .
صفحات تقویم های چاپ شده در این آب خاک به لحاظ نامگذاری ایام به مناسبت های گوناگون , همواره یکی از شلوغ ترین تقویم های چاپ شده در دنیاست. وبه دشواری می توان صفحه ای را پیدا کرد که به یک رویداد، واقعه، یادبود، یادگار و نظایر آن اختصاص داده نشده باشد. که از جمله ارج گذاری تقویمی ,که در۱۲ اردیبهشت ثبت گردیده روز معلم است . اما آنچه در حقایق روزمره جامعه می گذرد حکایت دیگریست که امروزه روز معلم به عنوان تربیت کننده ی نسل فردا، در حادترین شرایط اجتماعی به سر می برد خاصه در دو دهه اخیر نه تنها وضع عمومی، معیشتی، اجتماعی، روانی، علمی و نگرش های عمومی آنان به جامعه بهبود نیافته، بلکه این فرآیند روندی نزولی را طی کرده است تا بدانجا که بار ها شاهد اعتراض این قشر از جامعه به صورت گرد همایی و تظاهرات خیابانی بوده ایم .
نسل امروز ۱۲ اردیبهشت هر سال را که از قضای روز گار سالروز شهادت روحانی فرهیخته ای چون مرتضی مطهری است , روز معلم میداند اما شاید کمتر کسی از نسل پس از انقلاب بداند که مبنای نامگذاری این روز ( روز معلم ), واقع قتل معلم ابوالحسن خانعلی دبیر دبیرستان جامی تهران در۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ است که در تجمع اعتراض آمیز معلمان به میزان حقوق دریافتی خود درمیدان بهارستان توسط رئیس کلانتری بهارستان به ضرب گلوله گشته شد تا حادثه ای بیاد ماندنی در تاریخ این کهنه دیار ثبت گردد . حال امروز چگونه باید التیامی بر زخم کهنه ی دل پیام آوران آگاهی بود با کدام واژه کدام سرود؟
می توان در سایه آموختن
گنج عشق جاودان اندوختن
اول از استاد، یاد آموختیم
پس، سویدای سواد آموختیم
از پدر گر قالب تن یافتیم
از معلم جان روشن یافتیم
ای معلم چون کنم توصیف تو
چون خدا مشکل توان تعریف تو
ای تو کشتی نجات روح ما
ای به طوفان جهالت نوح ما
یک پدر بخشنده آب و گل است
یک پدر روشنگر جان و دل است
لیک اگر پرسی کدامین برترین
آنکه دین آموزد و علم یقین
شعر از شهریار
روز معلم: حادثه ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۴۰ و قتل دکتر ابوالحسن خانعلی دبیر دبیرستان جامی تهران، حادثهای به یادماندنی در تاریخ معاصر ایران است. معلمان شهر تهران به دعوت باشگاه مهرگان برای اعتراض به لایحه اشل حقوقی معلمان، روز ۱۲ اردیبهشت در میدان بهارستان جمع شدند. در حالی که معلمان شعار صنفی میدادند و ماشینهای آتشنشانی برای متفرق کردن جمعیت بر روی معلمان آب میپاشیدند ناگهان سرگرد ناصر شهرستانی رئیس کلانتری ۲ بهارستان با سلاح کمری یکی از معلمان حاضر در میدان را از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار داد. قتل ابوالحسن خانعلی که دبیر رسمی آموزش و پرورش و دانشجوی دوره دکترای رشته معقول و منقول دانشگاه تهران بود، ایران را تکان داد.
اعتصاب معلمان ۱۱ روز ادامه یافت و آثار سیاسی مهمی برجای گذاشت که از جمله آنها سقوط کابینه شریفامامی، روی کارآمدن علی امینی به عنوان نخستوزیر با شعار «اصلاحات از بالا»، انتخاب محمد درخشش رئیس باشگاه مهرگان به عنوان وزیر فرهنگ و انحلال مجلسین شورای ملی و سنا بود. اعتصاب تأثیرگذار معلمان، تنها در چارچوب فضای سیاسی و اجتماعی آن دوره قابل درک و سرشار از عبرتها و نکات آموزنده است. در زمستان سال ۳۹ انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار شد. در این انتخابات، شاه که به طور سنتی روابط نزدیکی با رؤسای جمهور آمریکا از حزب جمهوریخواه داشت، علناً از کاندیدای حزب جمهوریخواه (ریچارد نیکسون) حمایت میکرد. اما نتیجه انتخابات برخلاف انتظار او بود. جان.اف.کندی به عنوان رئیسجمهور آمریکا از حزب دموکرات پیروز شد و شاه آرزوهای خود را برباد رفته میدید. کندی اصلاحات سیاسی و اقتصادی در کشورهای جهان سوم را که مورد تهدید شوروی بودند، تجویز میکرد و معتقد بود که این اصلاحات مانع پیشروی کمونیستها خواهد شد. نیروهای سیاسی مخالف شاه به خصوص احزاب جبهه ملی در انتظار باز شدن فضای سیاسی و شروع مجدد فعالیتهای خود بودند. تظاهرات معلمان و کشته شدن دکتر خانعلی فضای سیاسی ایران را از رکود خارج کرد. شاه که بار دیگر پایههای تخت خود را لرزان میدید، دست به دامن علی امینی سیاستمدار استخواندار و قدیمی شد که شخصیتی اصلاحطلب و در عین حال ضدکمونیست بود. برخی روی کار آمدن امینی را به اشاره کندی و او را مهره مورد اعتماد دموکراتها میدانستند. در مدت ۱۱ روز اعتصاب معلمان فضای بسته جامعه به سرعت متحول شد و دوره جدیدی از حیات سیاسی ایرانیان آغاز گردید. معلمان به عنوان یک قشر مرجع و مورد اعتماد جامعه در کانون اعتراضات سیاسی ملت قرار گرفتند. در اجتماع بزرگ معلمان در ۱۸ اردیبهشت ماه، معلمان با صدور قطعنامهای روز ۱۲ اردیبهشت ماه را به یادبود اعتصاب موفقیتآمیز معلمان و شهادت معلم دانشمند مرحوم دکتر خانعلی روز معلم اعلام کردند و مقرر شد که در این روز همه ساله کلیه مدارس و مؤسسات فرهنگی در سراسر کشور تعطیل شوند و مراسم خاصی توسط معلمان اجرا شود. باشگاه مهرگان از چنان اعتباری برخوردار شد که علی امینی روز ۱۹ اردیبهشت در جمع معلمان اعتصابی حاضر شد و خواستار پایان اعتصاب شد. معلمان که برخی خواستههای آنها مانند برکناری نخستوزیر و تعقیب قاتل خانعلی، تحقق یافته بود، به امینی پاسخ منفی دادند و خواستار تصویب طرح باشگاه مهرگان برای ترمیم حقوق و مزایای معلمان شدند. دو روز بعد با انتشار جدول جدید حقوق معلمان، حقوق این صنف افزایش یافت و روز ۲۳ اردیبهشت معلمان به اعتصاب طولانی خود پایان دادند.
لایحه حقوق معلمان: شریف امامی هنگام معرفی کابینه خود در اسفند ماه ۳۹، ضمن برشمردن برنامههای دولت از افزایش حقوق کارمندان و خصوصاً معلمان خبر داد و گفت: «راجع به معلمین بایستی به اطلاع آقایان برسانم که با تبعیض فاحشی که نسبت به حقوق آنها در گذشته شده بود، لازم بود که توجهی به وضع حقوق آنها بشود و بالاخص آنهایی که حقوقهای پایین میگرفتند و حقوق بسیار کمی داشتند، این کار شده است.» در جلسه روز یکشنبه دهم اردیبهشت ماه مجلس شورای ملی، جهانشاه صالح وزیر فرهنگ لایحه «اشل حقوقی جدید فرهنگیان» را تقدیم مجلس کرد. به موجب این لایحه که مفصل و دارای جدول حقوقی بود، حداکثر حقوق آموزگاران ۱۰۶۰۰ ریال و حقوق دبیران ۱۴۵۰۰ ریال پیشبینی شده بود. انتشار خبر این لایحه با واکنش اعتراضی فرهنگیان روبهرو شد. معلمان میگفتند: افزایش حقوق پیشنهادی برای تأمین نیازمندی آنها کافی نیست. وکلایی که روز سهشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه وارد مجلس میشدند، معلمانی را میدیدند که در پیادهروهای میدان بهارستان اجماع کردهاند و هر لحظه بر تعداد آنها افزوده میشود. اعتراضها را باشگاه مهرگان سازماندهی کرده بود و قرار بود که هیأتی از معلمان با رئیس مجلس ملاقات کنند. اما سیر حوادث به گونه دیگری رقم خورد. نیروهای شهربانی ابتدا سعی کردند با استفاده از ماشینهای آبپاش معلمان را متفرق کنند. ماجراجویی و خودشیرینی رئیس کلانتری ۲ که با شلیک مستقیم، خانعلی معلم ۲۹ ساله را به قتل رساند، وضع را به مسیر دیگری کشاند. معلمان فریاد میزدند و شعار میدادند. مأموران پلیس تیر هوایی شلیک میکردند و با باتوم معلمان را میزدند. صدای تیراندازی و شعارهای معلمان در صحن علنی مجلس شنیده میشد. مجلس در حال بررسی لایحه اشل حقوق معلمان بود که یکی از نمایندگان مخالف از جای خود برخاست و خطاب به رئیس مجلس گفت: در بیرون معلمان را میکشند و ما اینجا لایحه حقوق معلمان را بررسی میکنیم. جلسه متشنج شد.
تشییع جنازه باشکوه: جسد دکتر خانعلی از بیمارستان بازرگانان به مسجدی در خیابان اسکندری منتقل شد. روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت، هزاران معلم در خیابان اسکندری تجمع کردند. تابوت معلم شهید بر دوش معلمان از مسیر خیابان شاه (جمهوری) به سمت میدان بهارستان توسط هزاران معلم و دانشجو و قشرهای دیگر مردم تشییع شد. معلمان اشک میریختند و با فریاد خواستار استعفای شریف امامی و محاکمه قاتل دیوصفت معلم دانشمند بودند. گزارش این راهپیمایی و اعتصاب نامحدود معلمان در مطبوعات منعکس شد. مردم به هیجان آمدند، احزاب سیاسی، گروههای صنفی و سندیکاهای کارگری با صدور اطلاعیه حمایت خود را از معلمان اعلام کردند. تهران بعد از کودتای ۲۸ مرداد چنین راهپیمایی باشکوهی ندیده بود. جمعیت سوگوار تابوت را در میدان بهارستان بر زمین گذاشتند. ساعتی بعد پیکر بیجان خانعلی با آمبولانس به گورستان ابنبابویه در شهرری منتقل شد و بعد از ظهر آن روز اسطوره معلمان ایران در خاک خفته بود. روزهای بعد دهها مجلس یادبود در مساجد تهران و شهرستانها به یاد معلم مظلوم برگزار شد. روز ۱۴ اردیبهشت در مجلس یادبودی که در مسجد فخریه واقع در خیابان امیریه جنب خیابان البرز برگزار شد، آقای اسلامی واعظ مسجد به منبر رفت و از جمله گفت: «مگر معلمین کشور از زمامداران خود چه میخواهند. آنها میگویند حقوق ما کم است و ما قادر نیستیم با این حقوق ناچیز و این گرانی، مخارج خود و خانوادهمان را تأمین کنیم و با خیال راحت به تعلیم و تربیت فرزندان شما بپردازیم… در این مملکت که عمله و کارگر روزی ۱۵ تومان حقوق میگیرند و باز قادر نیستند به زندگی خود ادامه دهند، به معلم کمتر از حقوق یک عمله میدهند و توقع دارند که فرزندان ما را تربیت کنند.» معلمان در روزهای اعتصاب از گوشه و کنار شهر خود را به میدان بهارستان میرساندند و در گرمای کلافهکننده میایستادند و به صحبتهای درخشش، رئیس باشگاه مهرگان که حالا دیگر یک رجل سیاسی نیرومند شده بود و مقامات کشوری برای ملاقات با او در نوبت ایستاده بودند، گوش میدادند. روز سوم، درخشش با اشاره به گرمی هوا از معلمان خواست به جای صبح، بعدازظهرها که هوا خنکتر است، روبهروی باشگاه مهرگان در خیابان لالهزار تجمع کنند. در این گردهماییها نظم و آرامش جمعیت معلمان بینظیر بود. معلمان گروه انتظامات تشکیل داده بودند و مراقب بودند که افراد خارج از صنف معلم وارد تجمع آنها نشوند. معلمان، محمد درخشش، رئیس باشگاه مهرگان را به عنوان رهبر و سخنگوی خود پذیرفته بودند.
سقوط کابینه: روز ۱۵ اردیبهشت ماه، شریفامامی در حالی که برخی نمایندگان مجلس در صدد استیضاح او بودند به حالت قهر مجلس را ترک کرد و بعد از ظهر همان روز استعفانامه خود را به دربار فرستاد. شاه با استعفای او موافقت کرد و فردای آن روز علی امینی را مأمور تشکیل کابینه کرد. علی امینی به دلجویی از معلمان پرداخت، سرگرد ناصر شهرستانی از کار برکنار و پرونده او را برای رسیدگی به دادگاه فرستاد و باب گفتوگو با باشگاه مهرگان گشوده شد. محمد درخشش پذیرش هر پیشنهادی را موکل به طرح و تصویب در مجمع عمومی معلمان کرد و مجمع عمومی معلمان، هزاران معلمی بودند که هر روز در باشگاه و بیرون باشگاه اجتماع میکردند. روز ۱۹ اردیبهشت برای معلمان روزی فراموش نشدنی بود. نخستوزیر با حضور در باشگاه مهرگان و در جمع هزاران معلم، از معلمان خواست که به اعتصاب خود پایان دهند و به دولت جدید اعتماد کنند. معلمان یکصدا با پیشنهاد نخستوزیر مخالفت کردند و خواستار تصویب طرح باشگاه مهرگان برای ترمیم حقوق معلمان شدند و اعلام کردند که هیچ کس را به جز محمد درخشش به عنوان وزیر فرهنگ قبول نمیکنند. امینی چارهای جز قبول پیشنهادهای معلمان نداشت. به این ترتیب روز بعد جدول حقوقی جدید معلمان به تصویب هیأت دولت رسید و محمد درخشش نیز وزیر فرهنگ شد. به این ترتیب اعتصاب ۱۱ روزه معلمان با موفقیت کامل به پایان رسید و روز ۲۳ اردیبهشت معلمان به سر کار برگشتند. آن روز در تمام مدارس تهران و بسیاری از شهرستانها معلمان با اعلام یک دقیقه سکوت در کلاسهای درس، یاد همکار شهید خود را گرامی داشتند. در تهران و شهرستانها برخی مدارس به نام دکتر ابوالحسن خانعلی نامگذاری شد و تا پیروزی انقلاب در سال ۵۷ نام خانعلی بر تابلو تعدادی از مدارس دیده میشد.
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر