تحقیق انواع معرق روی چوب


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق  انواع معرق روی چوب  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای  ۵۳  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود تحقیق  انواع معرق روی چوب  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه
فصل اول:    ۱
ابزار و کاربرد آن    ۲
اره دست    ۲
اره چوب بر    ۲
اره فلز    ۳
پرس برقی    ۳
پرس دستی    ۴
پیشکار    ۵
تیزک    ۶
چکش    ۶
سوهان تخت    ۷
سوهان چوب ساب    ۸
کمان اره    ۸
رنده دستی    ۹
سنگ نفت    ۱۱
گاز انبر    ۱۱
گونیا    ۱۲
لیسه    ۱۳
ماشین پرداخت    ۱۳
مته دستی    ۱۵
مداد و متر    ۱۶
مغارلیسه تیز کن    ۱۶
میخ    ۱۷
فصل دوم:    ۱۸
مصالح    ۱۹
چوب های صنعتی    ۱۹
صدف و عاج    ۲۸
مواد چسبنده و کاربرد آن    ۲۹
مواد محافظ و جلادهنده    ۲۹
خمیر سیاه    ۳۰
فصل سوم:    ۳۱
انواع معرق    ۳۲
معرق با زمینه رنگ    ۳۲
معرق خاتم    ۳۳
معرق منبت    ۳۴
فصل چهارم:    ۳۷
اهمیت چوب شناسی از دیدگاه هنر معرق    ۳۸
ویژگی های انتخاب چوب در معرق    ۳۸
رنگ    ۳۸
استحکام    ۳۸
خشک بودن چوب    ۳۹
سلامت چوب    ۳۹
قابلیت اره شدن    ۴۰
قابلیت رنده شدن    ۴۱
فصل پنچم    ۴۲
معرق منبت    ۴۳
معرق تمام پلی استر    ۴۴
معرق نیمه پلی استر    ۴۴
معرق تمام چوب    ۴۵
شروع کار کارگاهی    ۴۶

مقدمه

معرق در معنای کلام((اصولاً هر چیز رگه دار را گویند))ولی مفهوم آن در این نوع بخصوص هنر،ایجاد نقش ها و طرح های زیبایی است که از روبری و تلفیق چوب های رنگی روی زمینه ای از چوب یا پلی استر سیاه شکل می گیرد.

پیرایش تاریخی این هنر به درستی مشخص نیست ولی از تطبیق آنهه با هنر کاشی کاری بدون شکل رابطه این دو هنر را در می یابیم.

سابقه معرق کاری و آموزش آن در اداره کل هنر های سنتی به سال ۱۳۰۹ ه.ش برمیگردد.درآن سال به پایمردی استاد حسین طاهرزاده بهزاد گروهی از هنرمندان نام آور هنرهای سنتی از سراسر کشور در تهران گرد هم آمده و مدرسه صنایع مستظرفه را بنیاد گذاشتند این مؤسسه از دیرباز تا به امروز با عنوان های گوناگونی  مانند:مدرسه صنایع قدیمه و هنرستان هنرهای ملی،اداره ی هنرهای ملی و مدتی نیز به عنوان یکی از واحد های اداره ی کل آفرینش هنری و ادبی در وزارت فرهنگ و هنر سابق در تعالی و تکامل  هنرهای سنتی سهم بسزایی داشته است.هنر معرق در آغاز برای تزیین سطح میز،بوفه،در،تکیه گاه صندلی به کار برده میشد،و تنها نقشهای اسلیمی یا با پنج رنگ محدود چوب های آبنوش،فوفل،گلابی،سنجد وتوت مورد استفاده قرار می گرفت و گاه برای تنوع از برشهای خاتم برای اشباع نقش ها استفاده می کردند.رنگ خاتم ها به همان پنج رنگ فوق الذکر محدود بود و به خاتم چوبی شهرت داشت.

نخستین تاریخی که در رابطه با اشباع نقشهای کنده شده به وسیله ی چوب های رنگی موجود است تابلویی مربوط به سال ۱۳۱۳ با نقش دو سوارکار است که به وسیله احمد رعنا ساخته شده است و متعاقب آن تابلوی دیگر ی مربوط به سال ۱۳۱۴ با نقش یک زن است که توسط عباس شهمیرزادی اجرا شده است.

هم اکنون دو تابلوی مذکور در نمایشگاه اداره کل هنرهای سنتی نگهداری می شوند. در میان آثار معرق روی چوب که تا کنون به وجود آمده معرق خاتم،چنانچه که از نامش برمی آید ترکیبی از دو هنر بیان شده است که مقام ویژه خود را از دیر باز حفظ کرده است.از بدو پیرایش کارگاه منبت و معرق،نوع ساده معرق خاتم در میان شمسه نقشهای گره با همان پنج رنگ طبیعی محدود اولیه به کار گرفته می شد.از آن پس تا به امروز،شاهد تحولاتی چند در هنر معرق بوده ایم.

این تحولات عبارتند از:

_نمایش بعد از طریق فضا سازی که تحولی در ترکیب بندی های سطح گذاشته است.

_استفاده از فلزات وسنگ.

_نمایش نقش در دو سطح

_نشان دادن عمق با استفاده از پلیستر.

ابزار کار وکاربرد آن

۱٫       اره دست:

همان اره معمولی با دسته چوبی است که تیغه های متفاوت دارد و برای بریدن قطعه های بزرگ چوبی به کار میرود.

۲٫     اره چوب بر:

تیغه ای اس ت باریک به طول ۱۳ سانتیمتر که دنده های آن به صورت زوج با فواصل کم قرار گرفته است.این تیغه بر سر کمان اره متصل می شود و معمولاً برای بریدن فلز به کار میرود.ولی در معرق شماره های دو صفر،یک و دو آن برای بریدن صدف و عاج و شبه عاج استفاده می شود.

۳٫    :اره فلز:

تیغه ای است باریک به طول ۱۳ سانتیمتر که دنده های آن به صورت فرد با فواصل کم قرار گرفته است.این تیغه بر سر کمان اره متصل می شود و برای بریدن چوب به کار میرود.شماره های صفرو یک آن در معرق استفاده می شود.

۴٫     پرس برقی:

دستگاهی است برقی،شامل  چهار ستون آهنی که سه صفحه ی آن متحرک مستطیل شکل از چهار زاویه به ستون ها متصل شده است و در قسمتهای بالای این چهار ستون حجم مکعب مستطیل آهنی قرار دارد که موتور و دستگاه گرم کننده در این قسمت جای گرفته است و با روشن کردن آن در ضمن حرکت صفحات،گرمابه به وسیله سیمی که به هر یک از صفحه های مستطیل شکل متصل شده است انتقال می یابد.حرکت صفحه های یاد شده از طریق چهار ستون آهنی که به عنوان اهرم برقی است و از طریق پایین به بالاست و در انتهای کار به مکعب فلزی دستگاه می رسد در این حالت تمام صفحه ها هم متصل شده و شی ء مورد نظر که میان آنها قرار دارد،تحت فشار و گرما قرار می گیرد. این دستگاه در سه اندازه کوچک،متوسط وبزرگ وجود دارد و میزان گرمای مورد نیاز برای برش کردن اشیاء معرق شده ۱۵۰ درجه سانتیگراد است.

۵٫     پرس دستی:

وسیله ای است فلزی شامل خط کشی قطور به طول ۲۵ الی ۵۰ سانتیمتر که دو قطعه فلز به صورت افقی یکی ثابت در انتهای خط کش و دیگری که اهرم نامیده می شود در بالای آن به صورت متحرک قرار گرفته است.پیچی که یک دسته چوبی دارد در ابتدای اهرم متحرک نصب شده است.این وسیله برای ثابت نگه داشتن اشیاء وتحت قرار دادن(پرس کردن)قطعه های کوچک معرق شده به کار میرود(تصویر)

50,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت هنرهای سنتی
  • پایان نامه هنر در ایران
  • مقاله آشنایی با هنرهای سنتی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.