تحقیق بررسی میزان تاثیر NGO ها بر بهبودی معتادان


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق  بررسی میزان تاثیر NGO ها بر بهبودی معتادان   مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۵  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود تحقیق  بررسی میزان تاثیر NGO ها بر بهبودی معتادان    نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

بخش اول : کلیات تحقیق ۱
مقدمه ۱
بیان مسئله ۱
اهمیت و ضرورت موضوع ۲
اهداف تحقیق ۳
پیشینه تحقیق ۴
روش تحقیق ۴
جامعه آماری ۴
فرضیه ۵
تعاریف و مفاهیم ۵
بخش دوم : پیشینه تحقیق ۷
مقدمه ۷
سازمانهای غیر دولتی و نقش آنها در در زمینه کاهش تقاضای مواد مخدر ۹
سازمان های غیردولتی اصفهان(NGO)؛ چالش ها و مشکلات ۱۲
سیاست ما حمایت است ۱۳
هر NGO نماینده یک ملت است ۱۵
اعتیاد ۱۸
اعتیاد زنان ایران ۱۸
نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد ۲۲
بخش سوم روش تحقیق ۲۴
بخش چهارم تجزیه و تحلیل داده ها ۲۶
بخش پنجم : نتایج آماری پژوهش ۴۱
موانع و محدودیتها ۴۲
منابع ۴۳

 

منابع

۱)     کتاب الکلی های گمنام

۲)     کتاب نیکوتینی های  گمنام

۳)     کتاب معتادان گمنام – برنامه معتادان گمنام / ترجمه کمیته ترجمه س . گمنام  تهران : ترقی ۱۳۸۳ . ۱۲۰ ص

۴)     کتاب ۹۰ روز ۹۰ راه

۵)     کتاب ۱۲ قدم، ۱۲ سنت

۶)      کتاب راهنمای کارکرد قدم

۷)     ثبت مشارکت افراد در NGO ها

۸)     چگونگی عملکرد معتادان گمنام

۹)     ثبت مشارکتهای دوستان در انجمنهای نارانا (Narana) این انجمن مخصوص بانوان است که مربوط به خانواده افراد معتاد می باشد.

مقدمه:

و امروز چنان شفافیم که قاتلان درونمان پیداست و دریای درونمان چنان آرام که هر موج کوچکی پیداست. معتاد چیست؟ اعتیاد چیست؟ بهبودی یعنی چه؟

آیا تاکنون با مسئله اعتیاد به طور جدی رو به رو شده اید آن را لمس کرده اید و شعاع مخربش را پیرامون فرد معتاد دیده اید؟ حس کرده اید و از نزدیک با این بیماری کشنده و ابعاد گوناگون آن آشنائید؟

تا چه اندازه با این بیماری آشنا هستید؟ آیا از نظر جسمی و نیاز کاذب و غیر قابل کنترل یک معتاد به مواد مخدر اطلاع دارید؟

آیا می دانید چگونه یک معتاد مدام بر اثر توهم و خیال خود زندگی می کند؟ و هر چیزی که این خیالات را بر هم بزند و خواب او را آشفته کند باعث آزارش می شود و او را به واکنش وا می دارد؟

آیا می دانید چه خلاء روحی و معنوی عظیمی در درون یک معتاد وجود دارد که معتاد را وادار می کند با قوی ترین ماده مخدر هر چه که به آن عادت داشته باشد این کمبود را جبران کند و هرگز موفق نمی شود. وقتی متوجه می شویم معتاد از نظر جسمی- فکری – روحی بیمار است، این حس همدردی و عشق در ما بیدار می شود که انسانهایی مانند ما از یکی از کشنده ترین و مخربترین بیماری قرن رنج می برند و در حال عذاب هستند.

در این تحقیق سعی در روشن سازی این مسئله ها داریم:

۱- معتاد کیست؟ ۲- اعتیاد چیست؟ ۳- انجمنها و یا NGO ها چه نقشی بر عهده دارند؟

بیان مسئله :

NGO ها سازمانهای حمایتی غیر دولتی هستند که از افراد برای اهداف مشترک تشکیل شده است و این افراد به واسطه مشکل خاصی گرد هم جمع شده اند که هم نشان بهبودی و کمک به دیگر اعضای تازه وارد است.

کمک به معتادان به عهده چندین یک از این NGO ها می باشد که در این تحقیق می خواهیم مقدار تأثیری که این NGO ها بر بهبودی معتادان داشته است را بررسی کنیم. چه عواملی بر روی NGO ها و معتادان و میزان تأثیر و تغییر این شرایط در پیشبرد و رشد این NGO ها مؤثر است؟

در این تحقیق اینکه کدام یک از این متغیر ها بیشترین تأثیر و کدام یک کمترین تأثیر را در روند بهبودی و مسیر رو به رشد NGO ها داشته اند بررسی می شود.

به عنوان مثال معنویت موجود در NGO ها تا چه اندازه در بهبودی معتادان مؤثر می باشد … و یا اینکه صداقت فرد معتاد نسبت به خود او تا چه اندازه به وی برای بهبودی کمک می کند؟ و یا اینکه نقش اراده فرد معتاد با رو به رو شدن با این بیماری تا چه اندازه راه گشا بوده است.

تلاش بر این بوده که افراد از وجود اینگونه سازمانها آگاهی داشته و در صدد پیوستن به میلیونها نفر از اعضای این سازمانها بر آیند و خود و بیماری خود را کاملاً بشناسند و در صدد بهبودی اوضاع جسمی و روحی و روانی خود برایند و زندگی تازه ای را تجربه کنند.

اهمیت و ضرورت موضوع :

(ضرورت موضوع در جامعه کنونی و اهمیتهای موضوع به صورت کاربردی)

با روند رو به رشد اعتیاد و مسائلی که این بیماری در پیرامون خود دارد و همه را تحت الشعاع قرار می دهد سعی کردیم در این تحقیق اعتیاد را به عنوان یک بیماری و فرد معتاد را به عنوان یک بیمار بپذیریم که معصومانه در چنگال این بیماری افتاده اند.

ما در این تحقیق آرام آرام به این افراد نزدیک می شویم، نگاهشان می کنیم، دستشان را می گیریم و آغوشمان را به سویشان می گشائیم. گوئی دوستان ما در کوچه و خیابان راه گم کرده اند … ! به کجا می روند و پرسه می زنند، هرزه می گردند و عمر به تباهی می گذرانند؟

چه خانواده هایی که بر اثر این بیماری دچار تلاشی و عواقب وخیم بعد از آن نشده اند؟ چه کودکانی که بر اثر بیماری والدین به اعتیاد در این گرداب گرفتار نشده اند؟ و چگونه این بیماری مانند یک گرد باد از میان هر زندگی بگذرد آن را ویران و خراب می کند و هیچ چیزی باقی نمی گذارد. واقعاً باید این بیماری در خور توجه قرار گیرد و از زاویه دیگری بررسی شود.

به نظر من باید میان آنان زندگی کرد و آنها را نصیحت نکرد. باید با آنها دوست بود و آنها را سرزنش نکرد، باید برای آنها کاری کرد. آنها احتیاج به کمک دارند وقتی برای شروع تحقیق با انگیزه اینکه از زاویه جدیدی به بیماری اعتیاد نگاه کنم شروع به تحقیق کردم با انجمنهای زیادی مواجه شدم که این انجمنها یا NGO ها توسط افراد معتاد تأسیس شده بود و کارشان کمک به دیگر معتادان در حال عذاب بود من هم با اجازه وارد شدم و در میان آنها قرار گرفتم. احساس خاصی داشتم و هزاران سؤال در سرم نقش می بست که می بایست صبوری می کردم و با حوصله تمام راجع به تمامی ابعاد قضیه تحقیق می کردم و این تحقیق حاصل تلاش و تجربه یکساله من در این NGO ها می باشد.

با شناخت این موضوع (اعتیاد و NGO ها) می توان درصدد رابطه این موضوع با مسائلی که پیرامون آن در سطح جامعه رخ می دهد برآمد و این مسائل و عوامل ایجاد آنها را شناخت و از شناخت و از بروز خیلی از بحرانهای اجتماعی و تنشها جلوگیری کرد.

اهداف تحقیق:

الف )هدف کلی:

بررسی میزان تأثیر NGO ها بر بهبودی معتادان

ب ) اهداف جزئی:

۱-                شناخت بیماری اعتیاد و انواع وابستگی های آن

۲-                علت بروز و ایجاد آن در فرد

۳-                چگونگی مقابله با این بیماری و کنترل آن

۴-                چگونگی عملکرد گروهها و NGO ها در امر خدمت و بهبودی معتادان

۵-       تأثیرات متقابلی که بین NGO ها و افراد معتاد است شناخته شود و هر عامل با توجه به میزان تأثیر گذاری خود مشخص شود.

۶-                 معرفی این NGO ها به افرادی که از این بیماری کشنده رنج می برند و قدم در بهبودی و رشد اجتماعی یک جامعه


پیشینه تحقیق

در این باره تحقیقهای زیادی صورت گرفته و کدام یکی از زوایای این بیماری را روشن کرده است و برخی از این مطالب به صورت نشریات در دسترس افرادی که عضو این انجمنها هستند قرار دارد. کتاب پایه انجمن معتادان گمنام که در این کتاب بیماری اعتیاد را برای افراد توضیح داده و فرد معتاد را از زاویه یک بیمار به خود شخص شناسانده و از مسیر بهبودی برای افراد می گوید. کتاب قدمهای ۱۲ گانه که مراحل بیداری روحانی است که افراد را از دنیایی تیره و تار انکار که خود را به تدریج در آن به نابودی می کشاند بدر می آورد و دنیای دیگری را پیش چشمان آنها هویدا می کند. کتاب سنتهای ۱۲ گانه که در رابطه با رفتار فردی هر یک از افراد گروه می باشد و با زندگی افراد رابطه ای تنگاتنگ دارد. کتابهایی که در مورد راهکارهای مقابله با وسوسه نوشته شده که در آن تجربیات دیگر افرادی که این راه را تجربه کرده اند نوشته شده است. کتاب الکلی های گمنام که در رابطه با مصرف الکل و راه های مقابله با اعتیاد الکل نوشته شده است. کتاب راهنمای کارکرد قدم که در مورد چگونگی کارکرد قدمهای ۱۲ گانه نوشته شده است و تحقیقهای زیادی که از سال ۱۹۶۵ میلادی تاکنون انجام گرفته که همگی حول این موضوع صحبت و گفتگو می کنند.

روش تحقیق :

روشی که در انجام این تحقیق از ان سود جسته ایم روش پیمایشی بوده است که با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته و مراجعه به انجمنهای NGO و استفاده از برخی از کتابها و نشریات منتشره صورت گرفته است.

جامعه آماری :

در این تحقیق از تمامی مراکز NGO ها که در سطح شهر اصفهان و همچنین مراکز شهرداریها پراکنده بوده اند سود جسته ایم. این NGO ها به طور منظم در همه جا و در کنار یکدیگر حضور ندارند به عنوان مثال در جایی که مرکز الکلیهای گمنام بوده است الزاماً انجمن معتادان گمنام و یا کلینیکهای گمنام وجود نداشته است.

حجم نمونه ای که ما در این تحقیق از آنها کمک گرفته ایم به خاطر محدودیتهای بسیار زیادی که داشت از چند NGO که بیشتر به هم دیگر مربوط بوده اند که همه آنها ۱۳۰ نفر بوده اند که تمایل به همکاری داشته اند.

فرضیه :

فرضیه هایی که سعی کرده ایم تحقیق پیرامون همین فرضیات انجام شود از این قرار است:

۱-                نقش اراده معتادان در حال بهبودی در NGO ها

۲-                تأثیر فضای معنوی NGO ها در بهبودی معتادان در حال بهبودی

۳-                تأثیر درک متقابل افراد معتاد NGO ها در بهبودی آنها

۴-                ارائه راهکارهای مقابله با مشکلات زندگی NGO ها در بهبودی آنها

۵-                تأثیر NGO ها در جامعه و روابط بین فردی خانواده

تعاریف و مفاهیم :

NGO : انجمن

A.A : انجمن الکلیهای گمنام

N.A : انجمن معتادان گمنام Narcotics Anonymous

صداقت: یعنی عضو تمامی افکار و احساسات خود را با گروه بخصوص با راهنمای خود در میان بگذارد و هیچ عاملی باعث رازداری بین او و راهنمایش نباشد.

روشن بینی : نگاه بدون قضاوت و پیش داوری به وضعیت وجودی خود

راهنما : عضو قدیمی انجمن که قدمهای دوازده گانه را طی کرده و می تواند الگوی بهبودی فرد معتاد باشد.

آخر خط : زمانی که فرد معتاد دیگری پی به بیهودگی مصرف خود می کند عمیقاً به اشتباه خود پی می برد و در جستجوی راه تازه ای است.

عجز : ناتوانی و آسیبهایی که فرد معتاد به خاطر مصرف مواد طی دوران مصرف به خود و اطرافیان وارد کرده است.

انکار : عدم پذیرش واقیعت و تصور اینکه همه چیز تحت کنترل است.

توهم : خیالپردازی و آن را واقعیت انگاشتن

وسوسه : یک فکر موذی و خطرناک که اول به عنوان لذت وارد ذهن می شود و آرام آرام به اجبار تبدیل می شود.

لغزش : یعنی فرد معتاد پس از مدتی پاکی دوباره به سمت مواد برود و مصرف کند.

پاکی : یعنی عدم مصرف هر نوع ماده ای که روان معتاد را تحت تأثیر قرار دهد؛ مانند: مواد مخدر، مشروب، قرص و …

افکار تونلی : افکاری که از دریچه خاصی واقعیت را می بیند ولی این همه واقعیت نیست.

زدن : مصرف مواد مخدر، مشروب و یا هر نوع ماده اعتیاد آور

قدم : انجام یک سری کارهای عملی و نظری که فرد معتاد را از مصرف دوباره مواد باز می دارد و به سوی زندگی باز می گرداند و بازسازی کامل روح و روان و جسم معتاد را در بر دارد.

سنت : راهکارهای عملی برای سلامت رفتار فردی و حفظ وحدت و یگانگی و سلامت انجمن برای کمک به دیگر معتادان

45,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اعتیاد
  • پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ
  • پاورپوینت اعتیاد به مواد مخدر
  • مقاله پیشگیری از اعتیاد در محله ها
  • مقاله اعتیاد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.