مقاله آموزش املاء


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله آموزش املاء مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۶  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله آموزش املاء نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

– مقدمه..۴
– تعریف املا۵
– اهداف آموزش املا..۵
– روشهای تدریس آموزش املا در کلاس.۶
۱٫ روش آزمون- مطالعه- آزمون..۷
۲٫ طرح پژوهشی بررسی مشکلات املایی از دیدگاه زبان شناختی..۸
۳٫ روش مطالعه و آزمون..۱۱
۴٫ روش نمایش..۱۲
۵٫ روش تصحیح انفرادی.۱۲
۶٫ روش چند حسی..۱۲
۷٫ کاربرد جمله سازی در زنگ املا.۱۳
۸٫ آشنا کردن دانش آموزان با متن املا۱۳
۹٫ جمله سازی با کلمات مشابه.۱۴
۱۰٫ شبیه اما متفاوت..۱۴
۱۱٫ ساختن کلمات با کارت حروف.۱۵
۱۲٫ آموزش املای ابزاری یا روش چند حسی..۱۵
– علت های ضعف دانش آموزان در دروس دیکته۱۶
– انواع مشکلات دیکته نویسی دانش آموزان و راهبرد ها..۱۷
۱٫ جدول بررسی اشکالات املایی۱۸-۱۹
۲٫ ضعف در حافظه دیداری و راهکارهایی برای تقویت آن.۱۹
۳٫ ضعف در حافظه تمیز دیداری و راههای تقویت آن۲۱
۴٫ ضعف در حافظه توالی دیداری و راههای تقویت آن.۲۲
۵٫ ضعف در حافظه شنیداری و راههای تقویت آن .۲۲
– نتیجه گیری و چکیده..۲۴-۲۵
– فهرست منابع و ماخذ..۲۶

  فهرست منابع و ماخذ:

–    زندی، بهمن(۱۳۷۳) روش جدید آموزش املای فارسی؛ تهران: مدیریت برنامه ریزی آموزشی سازمان سواد آموزی

–         تبریزی، مصطفی (۱۳۶۷) ؛ اختلالات املایی؛ تهران: انتشارات ترانه

–    احمدی بیرجندی، احمد (۱۳۶۹) ؛ آیین نگارش و روش آموزش انشاء؛ تهران: وزارت آموزش و پرورش.

–    زندی، بهمن (۱۳۸۲) ؛روش تدریس زبان فارسی (در دوره تابستان) ؛ تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) .

–    انوشه پور، ابوالفضل (۱۳۷۲) روش تدریس فارسی ابتدایی (دوره کاردانی تربیت معلم ) تهران : شرکت چاپ و نشر ایران.

۷٫ رشد آموزش ابتدایی، روی خمیر نان بیشتر حساب کنید!. انتشارات رشد سال پنجم

۵٫ رشد آموزش ابتدایی، روشهای ابتکاری در آموزش. انتشارات سال چهارم

۲، رشد آموزش ابتدایی، تعلیم املا. انتشارات رشد سال چهارم.

۶، رشد آموزش ابتدایی، تجربه های سبز، انتشارات رشد سال اول دوره جدید اسفند ۱۳۷۶ شماره مسلسل ۶

۵٫  رشد آموزش ابتدایی زیر آب بنویسد در ذهن ماندگار می شود. سال هشتم

  مقدمه

مهارت معلمان در اجرای فعالیت های آموزشی در افزایش یادگیری دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد معلمان باید در نظر داشته باشند که نقش آنها تنها ارائه اطلاعات و معلومات به دانش آموزان نیست؛ بلکه مهمترین وظیفه ای که بر عهده دارند این است که احساسات دانش آموزان را به وجد آورند؛ و انگیزه ای قوی برای یادگیری مطالب در آنها ایجاد کنند.

اما هنگامی که فعالیت های معلمان به یک یا دو روش قدیمی محدود است آیا باز هم می توان چنین شوقی را ایجاد کرد؟

پژوهش ها نشان می دهد که استفاده مکرر از یک روش آموزشی به کم شدن علایق دانش آموزان و خستگی و بی توجهی در آنها منجر می شود. به همین سبب معلم باید سعی کند در تدریس خود با توجه به مدت زمان و مقدار توانایی اش از فنون و روشهای متنوعی بهره گیرد با روش های ابتکاری و جدیدی که در تدریس خود به کار می برد انگیزه ای قوی در دانش آموزان ایجاد کند.

از جمله ی این دروس درس دیکته می باشد که معلم باید با توجه به نیاز و توان دانش آموزان خود تمرین های ابتکاری و جدیدی در تدریس خود به کاربرد و در کلاس اجرا کند.

مقاله ای که پیش روی شماست مجموعه ای از طرح ها برای آموزش املا و بر طرف کردن مشکلات املا نویسی دانش آموزان می باشد.

  تعریف املا

املاء کلمه ای عربی است به معنی پر کردن، بر سر حجم سخن گفتن. تقریر مطلبی تا دیگری آن را بنویسید. طریق نوشتن کلمات و به معنی رسم الخط و درست نویسی می باشد . دیکته: یعنی املا کردن توسط کسی و نوشتن توسط دیگری. دیکته کلمه ای فرانسوی است .

مهارت املا نویسی به معنی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف، کلمه ها و جمله ها به جای صورت آوایی آن است. دانش آموزان باید به این مهارت دست پیدا کنند تا بتوانند به خوبی بین تلفظ کلمه ها و حروف سازنده آنها ارتباط مناسبی برقرار کنند.

با پیدا کردن این مهارت زمینه لازم برای پیشرفت آنان در درس های جمله نویسی، انشاء و به طور کلی مهارت نوشتن، بهتر فراهم می شود.

دانش آموزان در هنگام آموزش املا باید نکات زیر را رعایت کنن.

الف- جمله ها و عبارت ها را خوب بشنوند (تشخیص دقیق کلمه)

ب- جمله ها و عبارت ها را خوب تشخیص دهند (یادآوری و مجسم ساختن تصویر= بازشناسی کلمه در ذهن)

ج- آنها را درست بنویسند (نوشتن صحیح حروف سازنده، بازنویسی کلمه و توالی مناسب آنها.)

  اهداف آموزش املاء

ارزشیابی و تمرین آنچه دانش آموز در کتاب های درسی خود آموخته است.
آموزش صورت صحیح نوشتاری کلمه ها و جمله های زبان فارسی.
تشخیص اشکالات املایی دانش آموزان و کوشش برای رفع و تکمیل کمبود ها و افزایش دامنه ی لغات .
تمرین آموخته های نوشتاری دانش آموزان در رونویسی
آموختن لغاتی که در زبان امروز معمول بوده و مورد احتیاج دانش آموز است.
تعلیم آیین نگارش و صحیح نوشتن کلمات و یادگیری شکل، معانی و مفاهیم کلمات جدید و موارد استعمال آنان ها.
برقراری ارتباط مفید کتبی با دیگران و بیان درست مطالب در غالب کلمات.
ایجاد مهارت و هماهنگی بین اعضای بدن
آمادگی برای مشاغلی که به افراد تحصیل کرده و در عین حال به صحیح و دقیق نوشتن نیاز دارند.

۱۰٫ درس دیکته با دروس دیگر ارتباط دارد و منجر به خوب فهمیدن و یاد گرفتن بقیه دروس می شود.

۱۱٫ یادداشت کردن مطالب مهم بخصوص در سالهای بالاتر تحصیلی .

از آنجایکه یکی از عوامل مؤثر در رسیدن موفقیت در دانش آموزان ایجاد انگیزه کافی برای انجام هر فعالیت آموزشی می باشد می توان با بیان اهداف آموزش املاء در کلاس انگیزه کافی برای آموزش دیکته را فراهم کرد.

   روش های تدریس آموزش املا:

بسیاری از آموزگاران می پندارند که تنها روش آموزش املای کلمات، مشق نویسی از روی کتاب و نوشتن دیکته از هر درس است. ولی هیچ یک از این دو را ه نمی تواند روش مفیدی باشد.

چون اولی فقط به تمرین و تکرار طوطی وار تکیه می کند و دومی بر حافظه. آموزش املا را باید از کلماتی شروع کرد که بیشتر مورد احتیاج دانش آموز است.

و نیز برای او لازم است. آموزش املا نباید فقط منحصر به ساعت این درس در برنامه کلاس باشد. بلکه باید در بین همه دروس هماهنگی وجود داشته باشد مخصوصا درس های قرائت فارسی، انشاء و دستور زبان فارسی که همگی یک واحد درسی را تشکیل می دهد. و آموزش صحیح هر کدام به آموزش صحیح دیگری بستگی دارد.

ابتدا هر معلم باید بداند که دانش آموزان نام حروف الفبا و صدای هر یک را به خوبی می داند و می توانند با ترکیب صامت ها و مصوت ها بخش بسازند و آنها را بخوانند. معمولا یادگیری کلمه از ۳ راه است.

  راه سمعی، بصری، حرکتی

 

25,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.