مقاله تاریخچه سرقت


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله تاریخچه سرقت مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۸  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله تاریخچه سرقت نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

مقدمه:   ۱
بخش اول: تاریخچه سرقت   ۳
نظر دانشجو:   ۴
بخش دوم: فصل اول   ۴
تعریف سرقت:   ۴
نظر دانشجو:   ۶
فصل دوم: ربودن   ۶
الف) ربودن و رکن معنوی   ۷
نظر دانشجو:   ۸
ب) ربودن و رکن مادی:   ۸
بخش سوم:   ۹
فصل اول: سرقت حدی   ۹
فصل دوم: سرقت مسلحانه و راهزنی   ۱۴
نظر دانشجو:   ۱۵
فصل سوم:   ۱۶
مقایسه سرقت‌های حدی با سرقت‌های مسلحانه و راهزنی:   ۱۶
فصل چهارم:   ۱۸
سرقت تعزیری و عوامل مشدده آن:   ۱۸
بخش چهارم:   ۲۲
فصل اول: مجازات سرقت حدی – سرقت مسلحانه و راهزنی – سرقت تعزیری:   ۲۲
حد سرقت در اسلام:   ۲۲
فصل دوم: معاونت در سرقت   ۲۳
منابع:   ۲۵

منابع:

بررسی قانون سرقت – حمید دهقان

دیدگاههای نو در حقوق کیفری اسلام – حضرت آیت‌الله سید محمدحسن مرعشی

سرقت، جعل وخیانت در امانت در آراء دیوان عالی کشور – یدالله بازگیر

سیستم کیفری اسلام و پاسخ به شبهات – سید شکرالله اصغری

مقدمه:

          در مورد سرقت باید گفت که سرقت از نظر اسلام حرام دانسته شده است و علت این که اسلام آن را حرام داشته این است که موجب تباهی اموال و کشت کشتار آدمیان می‌شود و موجب تصرف غیر قانونی و غصب و درگیری می‌شود و سرقت موجب می‌شود مردم دست از کسب و کار و حرفه و صنعت بردارند و به پس‌انداز و نگهداری اموال نپردازند. وقتی می‌بیند کسی نسبت به اموال یاد شده حق اولویت ندارد.

          سرقت از دیدگاه حقوق جزای اسلام بر حسب شرایط متفاوت است. و بر حسب مورد مجازات آن نیز متفاوت می‌باشد.

اولاً: سرقتی که جامع شرایط حد بوده و تحت عنوان سرقت حدی مطرح می‌شود، در این نوع سرقت ، سارق به حد محکوم می‌شود.

ثانیاً: سرقتی که به صورت مسلحانه و یا راهزنی ارتکاب یافته و موجب رعب و وحشت عمومی می‌گردد که در این صورت تحت عنوان محاربه و افساد فی‌الارض مطرح و محکوم می‌شود.

ثالثاً: سرقتی که واجد هیچ‌یک از شرایط یاد شده نباشد در غیر این صورت به عنوان سرقت تعزیری شناخته شده و سارق تعزیر می‌شود.

در صورت اول و دوم در باب حدود بوده و از مختصات حقوق جزای اسلام است که مقررات آن مستقیماً از فقه و منابع معتبر اسلامی استخراج شده است. اما سرقت نوع سوم مختص به حقوق جزای اسلام نیست و جدیدترین و جامع‌ترین مواد قانونی در مورد قانون تعزرات و انواع سرقت‌های تعزیری در سال ۱۳۷۵ تصویب شد که عبارتند از مواد ۶۵۱ تا ۶۶۷ . در این تحقیق ما به بررسی سرقت و انواع آن و البته توصیف بیشتر این سه صورت سرقت می‌پردازیم و همچنین در فصلهای پایانی توضیحی کوتاه در مورد عوامل مشدده و همچنین معاونت در این نوع جرم می‌پردازیم که البته قطعاً خالی از اشکال نخواهد بود. بنابراین پیشاپیش از استاد محترم و همچنین دانشجویان محترم استدعا دارم تا اینجانب را از تذکرات لازم بی‌نصیب نفرمایند.


بخش اول: تاریخچه سرقت

        یکی از قدیمی‌ترین جرایم علیه حقوق اموال و مالکیت (جرایم مالی) که از آغاز پیدایش مالکیت خصوصی و در میان جوامع گوناگون بشری در سنین مختلف وجود داشته، سرقت است. سرقت به دلیل عدم نیاز به مهارت خاصی به ویژه در سرقت‌های ساده و در مقایسه با کلاهبرداری که نیاز به ضریب هوشی خاص و مهارت ویژه دارد از دوران چهار سالگی که کودک مفهوم مال و مالکیت را می‌فهمد تا سنین پیری قابل ارتکاب است.

از سوی دیگر سرقت از جمله جرائم بزرگی است که از قدیمی‌ترین ادوار حیات اجتماعی بشر به زشتی و تنفر تلقی شده و کلیه قوانین بشری برای مرتکب آن کیفرهای سخت تعیین کرده‌اند. در حال حاضر در اکثر قریب به اتفاق کشورها، سرقت بخش عمده فعالیت بزهکاران است.

در ادورا گذشته به دلیل ضعف حکومتها و دولتهای مرکزی ، سرقت‌ها بیشتر از نوع راهزنی و به صورت مسلحانه است. و یا سرقت از منازل توأم با هتک حرز بود. در حال حاضر سرقت‌ها بیشتر با استفاده از روش‌ها و شگردهای جدید و حتی در میان انبوه جمعیت، در حضور مالک و مأموران صورت می‌گیرد.

از این رو ، جهت مبارزه با سرقت و سارقان باید شیوه‌های جدیدی به کار گرفته شود، نیروی انتظامی به آخرین دستاوردهای علمی در زمینه جرم‌یابی دسترسی داشته باشند و قوانین جزایی متناسب با شیوه‌های جدید ارتکاب سرقت متحول گردند[۱].

نظر دانشجو:

        شاید در این مورد علت برخورد شدید اسلام در مورد سرقتهای مسلحانه و همچنین سرقت توأم با هتک حرز از یک طرف میزان خطرناک بودن این نوع جرائم برای جامعه و صاحبان اموال و زیاد بودن ان در زمانهای گذشته بوده و از طرف دیگر نوعی سیاست جنایی است تا مالکان تشویق شوند اموالشان را برای حفظ از سرقت سارقان در حرز متناسب قرار دهند و همچنین امروزه مردم برای بالا بردن ضریب ایمنی نیاز به آموزش دارند.

بخش دوم: فصل اول

تعریف سرقت:

*   قانونگذار در ماده ۱۹۷ ق.م.۱ سرقت را چنین معرفی کرده است:« سرقت عبارت است از ربودن مال دیگری به طور پنهانی».

*   سرقت در ماده ۳۹۷ قانون مجازات فرانسه به شرح زیر تعریف شده است: هرکسی شیئی را که متعلق به وی نیست برباید مرتکب دزدی شده است.

*   گوایه حقوق‌دان فرانسوی نیز با توجه به مفاد ماده فوق در تعریف سرقت گفته است: « سرقت عبارت است از ربودن متقلبانه شیئی که متعلق به دیگری است».

*   دکتر پاد در حقوق جزای اختصاصی مرقوم داشته: « سرقت عبارت است از ربودن متقلبانه شیء منقول متعلق به دیگری است ».

*   دکتر علی‌آبادی در حقوق جنایی سرقت را چنین معرفی کرده است« سرقت عبارت است از ربایش خدعه‌آمیز سارق».

*   مشاهیر فقهای اسلامی نیز سرقت را چنین معرفی کرده‌اند: « سرقت یا دزدی آن است که شخص بالغ و عاقل مال متعلق به دیگری را که در جایی محفوظ نگهداری می‌شود به طور پنهانی و بدون اطلاع صاحبش ببرد».

*   سرقت از نظر لغت کلمه‌ای است عربی که در زبان فارسی به معنی دزدیدن ، دزدی کردن یا بردن مال دیگری معنی شده است.[۲]

نظر دانشجو:

        در تعریف فوق که هر کدام یک نوع از تعریف اظهار داشته‌اند، تقریباً همگی دارای یک وجه اشتراک بوده و آن این است که منظور همگی این بوده است که شخصی مال دیگری را پنهانی بردارد و از آن خود کند و همچنین در تعریف دکتر علی‌آبادی در مورد عبارت خدعه‌آمیز منظور تأکید در عنصر روانی جرم است و همچنین در تعریفی که مشاهیر فقهای اسلامی اظهار داشته‌اند منظور از بیان شخص بالغ و عاقل این است که جرم سرقت باید دارای عنصر روانی باشد یعنی اگر سارق بالغ نباشد مبری از مسئولیت کیفری خواهد بود. زیرا هنوز رشد عقلی او طوری نیست تا اراده او را اراده آگاهانه و عالمانه تلقی کرد.

فصل دوم: ربودن

          ماده ۱۹۷ در تعریف سرقت می‌گوید: سرقت عبارت است از ربودن مال دیگری به طور پنهانی . مهمترین رکن سرقت در طول اسلام ، ربودن است که هم دربردارنده رکن معنوی است و هم شامل رکن مادی می‌شود و برای این که بهتر در این مورد توضیح بدهیم نیازمند بیان مفهوم لغوی ربودن است.

          در لغت‌نامه‌ها چنین آمده است:

          معین: ربودن یعنی چیزی را با تردستی برداشتن و بردن، تاراج کردن.

          دهخدا:ربودن یعنی به نهانی مال دیگری را برای خود گرفتن، برداشتن مال دیگری برای خود در نهان

          ناظم‌الاطباء: ربودن یعنی به تردستی و چابکی و حیله از کسی چیزی را گرفتن، به زور و سرعت چیزی را از کسی گرفتن ، با سرعت بردن.

          هم او می‌گوید: ربودن یعنی سرقت کردن و بردن مال کسی را به مکر و فریب و در پنهانی، یا گرفتن مال کسی را در بیابان و صحرا به زور و قهر و غلبه و ربودن به مکر و خدعه.

          ربودن دارای دو رکن مادی و معنوی می‌باشد:

الف) ربودن و رکن معنوی


۱٫ بررسی قانون سرقت – حمید دهقان

۱٫ سرقت ، جعل و جنایت در امانت در آرای دیوان عالی کشور – یدالله بازگیر

25,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله سرقت
  • مقاله آدم ربایی و سرقت مسلحانه در دادسرای جنایی
  • مقاله بررسی میزان اثربخشی اقدامات پلیس پیشگیری در کاهش سرقت خودرو
  • مقاله بررسی مسائل و معضلات اجتماعی – علل و عوامل سرقت
  • مقاله سرقت،زمینه‌های فردی و اجتماعی وراهکارهای پیشگیری از‌‌‌‌‌ آن
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱ مرداد , ۱۳۹۶
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.