1,615 بازدید
مقاله تحول نظام آموزشی و اقدامات فرهنگی در عصر پهلوی مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۹ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله تحول نظام آموزشی و اقدامات فرهنگی در عصر پهلوی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
چکیده ۴
مقدمه ۵
اقدامات آموزشی در زمان پهلوی ۶
تحول در نظام آموزش و پرورش ۹
اعزام دانشجویان به خارج از کشور ۱۰
تأسیس دانشگاه تهران ۱۱
انجمن آثار ملی ۱۲
فرهنگستان ۱۲
توسعه ی مدارس جدید دردوره ی پهلوی اول: ۱۳
نتیجه گیری ۱۷
منابع ۱۸
[۱]. همراز، ویدا؛ نهادهای فرهنگی در حکومت رضاشاه، مجله تاریخ معاصرایران، سال اول، شماره اول، ص ۵۴- ۵۵ و زهیری، علیرضا؛ عصر پهلوی به روایت اسناد، قم، دفتر نشر و پخش معارف، ۱۳۷۹، چاپ اول، ص ۴۴٫
[۱۰]. اسناد سازمان اسناد ملیایران، اسناد نخست وزیری، سازمان پرورش افکار، ۱۳۱۹، پاکت ۳۲۶۸، شماره تنظیم ۱۰۸۰۱۱٫
[۱۱]. همراز، ویدا؛ نهادهای فرهنگی در حکومت رضاشاه، مجله تاریخ معاصرایران، سال اول، شماره اول، ص ۵۵- ۵۴٫
[۱۲]. صدیق، عیسی؛ تاریخ فرهنگایران، انتشارات دهخدا، ص ۳۷۳٫
[۱۳]. همان، ص ۳۵۴٫
[۱۴]. مهرداد، ایران در زمان حکومت، ص ۱۱۸٫
[۱۵]. صدیق، یادگار عمر، ۱۳۶: ۲٫
[۱۶]. کرونین، استفانی؛ رضاشاه و شکل گیریایران نوین، ترجمه مرتضی ثاقب فر، تهران، جامی، ۱۳۸۳، چاپ اول، ص ۲۰۸٫
[۱۷]. همان، ص ۲۱۰٫
[۱۸]. تکمیل همایون، ناصر؛ آموزش و پرورش درایران، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، ۱۳۸۵، ص ۸۷٫
[۱۹]. همان، ص ۸۷-۸۸٫
[۲]. بامداد، بدرالملوک؛ زنایرانی از انقلاب مشروطیت تا انقلاب سفید، تهران، ابن سینا، ۱۳۴۷، ص۴۶- ۴۸٫
[۲۱]. نوبخت، دانش؛ عصر پهلوی، (رضاشاه کبیر پهلوی اول )، تهران، وزارت اطلاعات، ۱۳۴۶، ج ۱، ص ۱۷۸٫
[۲۲]. عاقلی، باقر؛ رضاشاه و قشون متحد الشکل، تهران، نشر نامک، ۱۳۷۷، چاپ اول، ص ۵۴٫
[۲۳]. همان .
[۲۴]. آوری، پیتر؛ تاریخ معاصرایران، از تأسیس سلسله پهلوی تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، ترجمه محمد رفیعی مهرآبادی، تهران، مؤسسه مطبوعاتی عطا ئی، ۱۳۶۹، ص ۵۲٫
[۳]. سازمان اسناد ملیایران، اسناد کامپیوتری شماره ۲۱۰۰۰۲۹۹٫
[۴]. زنایرانی از انقلاب مشروطیت تا انقلاب سفید، همان، ص۸۹٫
[۵]. عصر پهلوی به روایت اسناد، ص۴۶٫
[۶]. همان، ص ۵۱٫
[۷]. دلفانی، محمود؛ فرهنگ ستیزی در دوره رضاشاه (اسناد مربوط به سازمان پرورش افکار)، تهران، سازمان اسناد ملیایران، ۱۳۷۵، ص۴۳- ۴۸٫
[۸]. صفایی، ابراهیم؛ رضاشاه کبیر و تحولات فرهنگی، ص ۶۹٫
[۹]. جنتی، ابوالقاسم؛ تاریخ تئاتر معاصرایران، یغما، سال ششم (۱۳۳۲)، شماره ۷، ص ۲۸۶ – ۲۹۰٫
با شروع پادشاهی رضاخان و برنامهریزی برای ایجاد تغییر در نظام اجتماعی و فرهنگی ایران، یکی از مسائلی که مورد توجه قرار گرفت، نظام آموزش عالی بود. در این راستا، ابتدا مدارس تخصصی و بهدنبال آن دانشگاه تهران، به عنوان اولین دانشگاه در ایران در سال ۱۳۱۳خ. تأسیس شد. از آنجا که این تحولات به تغییراتی در نظام آموزشی کشور منجر شد و تاثیر آن تا زمان حال نیز ادامه دارد، مصوبات مجلس در این زمینه دارای اهمیت است. این جستار در پی آن است تا با تکیه بر مصوبات مجلس شورای ملی، در زمینه هایی چون تاسیس مدارس تخصصی نظیر مدرسه حقوق و علوم سیاسی، استخدام معلمان، نحوه پرداخت حقوق و دستمزد آنها، چگونگی اعزام دانشجو به اروپا و سرانجام تأسیس دانشگاه تهران به بررسی سیر شکل گیری و تحولات نظام آموزش عالی در ایران بپردازد.
کلید واژگان:
ایران، مجلس شورای ملی، نظام آموزش عالی، پهلوی اول
سابقه آموزش عالی درایران به زمانهای بسیارقدیم باز میگردد ، به گونه ای که تاریخ نگاران کهنسال ترین دانشگاه جهان را ” جندی شاپور” معرفی میکنند . این دانشگاه که دردوران قبل ازاسلام به وجود آمد و شهرت جهانی یافت وبه شاهپور اول – پادشاه ساسانی ، منسوب بوده ، ازقرن چهارم تا دهم میلادی تداوم داشته است .
دانشگاه جندی شاپور ازلحاظ آموزش و تحقیق درفلسفه وطب شهرت داشت . این دانشگاه در زمان خسرو انوشیروان ترقی بسیارکرد توجه خاص وی به ادبیات ، فلسفه وعلوم سبب رونق دانشهایی همچون هیئت ، نجوم ، مهندسی ، حکمت عملی وعلوم اداری گشت .
به هرصورت ، آنچه که مسلم به نظرمی رسد ، این است که دانشگاه جندی شاپور درحدود هزار و هفتصد سال پیش بنا گردید و تا پنج قرن گاهواره علوم پزشکی ، فلسفه ، نجوم و ریاضیات بود . بسیاری ازکتاب ها که به زبانهای مختلف پیرامون علم پزشکی و تاریخچه آن نوشته شده با نام جندی شاپور توأم است .
با ظهوراسلام و توسعه معارف اسلامی ، درحدود قرن پنجم هجری ، خواجه نظام الملک به ترویج علم و هنر و تأسیس مدارس عالی همت گمارد . او در سال ۴۸۵ هجری ، ساختمان نظامیه بغداد را آغازکرد و درشهرهای دیگر ایران نیز ازقبیل نیشابور، بلخ ، هرات ، آمل ، اصفهان دست به تاسیس مدارس عالی موسوم به ” نظامیه ” زد . که مهمترین آنها مدارس بیهقیه و سعیدیه بود و مواد درسی آن شامل فقه ، حدیث ، تفسیر ، علم حساب و پزشکی میشد .
دراین مقطع زمانی که سراسر جهان را ظلمت جهل فراگرفته بود ، دانشمندانی همچون شیخ الرئیس ابوعلی سینا ، ابوحامد محمد غزالی ، خواجه نصیرالدین طوسی ، سعدی شیرازی ، انوری و… دراین مدارس عالی پرورش یا به تدریس اشتغال داشته ، مشعل علم را درمشرق زمین فروزان نگهداشتند ، بطوری که حتی آثار دانشمندان این عصر تا آغاز نهضت علمی و فنی درقرن هجدهم درمراکز علمی و معتبرجهان تدریس میشده است .
سالهای ۱۳۰۴ – ۱۳۲۰ را میتوان، مهمترین و بحرانیترین سالهای تاریخ معاصرایران دانست؛ زیرا در این دوره تلاش گستردهای برای دگرگون ساختن نهادهای فرهنگی و اجتماعی کشور انجام شد تا در نهایت، سلسله سیاسی حکومت پهلوی را تثبیت کند. دگرگونی فرهنگی با رشد سریع نهادهای جدید و با هدف از هم پاشیدن نهادهای سنتی بوسیله دولت همراه بود. از میان نهادهای فرهنگی ـ اجتماعی بسیاری که دراین دوره تأسیس گردید، مهمترین آنها را برمیشماریم:
در اسفند ۱۳۰۰ش قانون شورای عالی معارف به تصویب مجلس رسید که به موجب آن تمام امور اجرایی مدارس؛ مانند برگزاری امتحانات، تهیه برنامههای درسی و آموزشی و تشخیص صلاحیت علمی و اخلاقی معلمان، به شورای عالی معارف واگذار شد. به سفارش شورای عالی معارف مقرر شد با بررسی نظام آموزش و پرورش کشورهای اروپایی، الگویی برای نظام آموزشی کشور انتخاب گردد. سرانجام سیستم آموزش مدارس فرانسه به عنوان الگوی مدارسایرانی پذیرفته شد.( همراز، ویدا؛ نهادهای فرهنگی در حکومت رضاشاه، مجله تاریخ معاصرایران)
این جمعیت در سال ۱۳۰۲ش توسط محترم اسکندری و با کمک محرمانه دولت تشکیل شد. وی دختر شاهزاده محمدعلی میرزا اسکندری از اعضای فعال «جامع آدمیت» بود که بعدها انجمن حقوق را تشکیل دادند و در نشریهای به نام مجله حقوق که متعلق به این انجمن بود، مطالبی درباره زنان ایرانی و موقعیت اجتماعی آنان چاپ میکردند. این جمعیت از راه نگارش مقالات در مجله «نسوان وطنخواه» و سخنرانی در مجامع زنان و حتی میهمانیهای خانوادگی و جشنهای مدارس و اجرای نمایش ویژه بانوان، به اجرای سیاستهای فرهنگی حکومت رضاخان میپرداخت.
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر