مقاله حمل و نقل سریع ریلی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله حمل و نقل سریع ریلی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۱صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله حمل و نقل سریع ریلی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

۱- کلیات   ۱
۱-۱- مقدمه :   ۱
۱-۲- ادبیات فنی   ۳
۱-۲-۱- حمل و نقل سریع ریلی (تعریف)   ۳
۱-۲-۲- قطار سریع (تعریف)   ۳
۱-۲-۳- قطار بسیار سریع (تعریف)   ۴
۱-۳-سریعترین قطارها: [۳۰]   ۵
۱-۳- منافع اجتماعی – اقتصادی سیستم ریلی سریع   ۶
قطارهای Maglev (بالشتک مغناطیسی)   ۱۱
۴-۱- پیش درآمد   ۱۱
۴-۲- اساس کار قطارهای Maglev   ۱۲
۴-۳- معایب سیستم تعلیق مغناطیسی [۳۷,۳۵,۳۴]   ۱۳
۴-۴- مزایای سیستم تعلیق مغناطیسی   ۱۶
۴-۵-۱- انواع قطارهای maglev   ۱۷
۴-۶- مروری بر قطارهای Maglev موجود   ۱۸
۴-۶-۱- قطارهای مغناطیسی ژاپن   ۱۸
۴-۶-۲- قطارهای مغناطیسی آلمان   ۲۰
۴-۶-۳- تکنولوژی Transrapid آلمان در چین   ۲۶
۴-۶-۴- تکنولوژی Transrapid در آمریکا   ۲۷
منابع و ماخذ   ۲۸

منابع و ماخذ

]۱[ نقش تیلتینگ در واگنهای مسافری سریع، محمد حسین یونسی زاده، مرکز تحقیقات راه آهن

]۲[ ارزیابی مزایای قطارهای Tilting، ا. میرآبادی – اف. اشمید – دانشگاه شیفیلد، چهارمین همایش حمل و نقل ریلی، دانشکده فنی دانشگاه تهران، آذر ۷۷

]۳[ بررسی سیستم های Tilting در واگن های مسافری، حمید رضا امیدوار، ۱۳۷۷٫

]۴[ معرفی سیستم های Tilting یا متعادل کننده بدنه واگم و انواع آن ، محمدرضا عابد ، شاهین موسوی ،‌گزارش شماره ]۱[ ، امور تحقیق و طراحی .

] ۵[ قطار TGV، یک حکایت موفق. گزارش شرکت مترا، ۳۷۷۷ الف کتابخانه مترا

]۶[ قابلیتهای قطار سریع TGV، امیرهوشنگ آزادی، مجله مرکز تحقیقات راه آهن، شماره‌۷۷

۱- کلیات

۱-۱- مقدمه :

چشم اندازی به جهان، نشان می دهد که توسعه هوشمندانه، شکل دهندة مطالعات و تحقیقات حمل و نقل ریلی در کشورهای پیشرفته بوده است. در قرن بیستم تقریباً همگی مطمئن بودند که جایگزینی برای غول هواپیما در صنعت حمل و نقل مسافری پیدا نخواهد شد. البته این نگرش، امروزه، مغلوب تحولات شگرف حمل و نقل ریلی است که برای سومین سال از قرن بیست و یکم، رشد فناوری در این بخش شتاب ویژه ای به خود گرفته است و هر لحظه آشکارتر می سازد که محاسبات امکان سنجی این نوع از حمل و نقل، تا چه حدی برای دوستداران کره زمین، سودآور است. در حمل و نقل بین شهری، کیفیت هر یک از سیستمهای حمل و نقل، با توجه به توان رقابتی هر یک، با سایر سیستم ها ارزیابی می شود . این توان با توجه به مزایای حمل و نقل ریلی در مصرف کم انرژی، سرعت مناسب، ایمنی و آلودگی کمتر همراه با ظرفیت بیشتر در حمل و نقل مسافر و بویژه حمل و نقل بار اهمیت پیدا می کند.

در گذشته، زمانی که برای اولین بار سیستم راه آهن مطرح شد، استقبال از این سیستم بسیار زیاد بود. با ورود هواپیما و وسیع شدن اتوبانها، کم کم ، راه آهن ، جایگاه خود را از دست داد. اما به تدریج با شلوغ شدن کریدورهای هوایی و اتوبانها، کشورها به استفاده از راه آهن، برای استفاده از مزایای بسیار زیاد آن روی آوردند.

در کنار این شرایط، رشد بسیار سریع فن آوری حمل و نقل ریلی، برتریهای این سیستم را در حمل و نقل بار و مسافر، نشان داده است. افکار عمومی دوباره به این بخش توجه ویژه ای نشان دادند. در حال حاضر میزان توان رقابتی این سیستم بطور کامل وابسته به سطح فن آوری سیستم است و در دنیای امروز، داشتن فن آوری سیستم حمل و نقل ریلی به یک بحث راهبردی تبدیل شده است.

عدم وابستگی به شرایط جوی، مصرف کم انرژی، سرعت و ایمنی، جزء ویژگیهای موروثی این بخش است. فن آوریهای جدید سیستم از قبیل بهره گیری از سیستمهای کنترل اتوماتیک (CTC) جهت افزایش ضریب ایمنی، جایگزین کردن انرژی برق بجای سوختهای فسیلی و هدایت و افزایش سرعت و کم شدن حجم ترافیک خطوط، تحولی عظیم در این صنعت پدید آورده است. ورود سیستمهای مغناطیسی که سرعت قطارها را تا ۵۵۰ کیلومتر در ساعت، افزایش داده است، به یقین، انقلابی در صنعت حمل و نقل ریلی است. خطوط مغناطیسی ایالات متحده، شینکانسن ژاپن و TGV فرانسه همه نشان دهندةرشد و اقبال گسترده از این تحولات هستند.میزان مصرف انرژی حمل و نقل جاده ای در حمل به ازای هرتن – کیلومتر، ۲۰ درصد کیلومتر در ساعت است. در صورتی که همین مقیاس برای سیستم ریلی در حمل کالا به ازای هر تن – کیلومتر، ۶ درصد برآورد شده است. این شرایط در بحث آلودگی هوای محیط هم قابل بررسی شده است. هوایی که حمل و نقل جاده ای به ازاء هر مسافر – کیلومتر، آلوده می کند، با متوسط ظرفیت مسافر، ۹۶ گرم است در صورتیکه در بخش ریلی به ازاء هر مسافر – کیلومتر با ۳۵ درصد ظرفیت نهایی، ۲٫۱۱ گرم برآورد شده است.


۱-۲- ادبیات فنی

۱-۲-۱- حمل و نقل سریع ریلی (تعریف)

در مورد حمل و نقل ریلی سریع، دو مفهوم بسیار مهم وجود دارد که کاملاً زیربنایی هستند؛ قطارهای سریع السیر و خطوط سریع السیر؛ گاهی اوقات یک سیستم حمل و نقل، دارای خطوطی است که قابلیت عبور سریع قطارها را دارند ، ولی به علت نبود قطارهای سریع، این سیستم، سریع السیر یا high speed نیست، زیرا سرعت سیر مسافرین در این سیستم پایین است. در عوض در مواقعی، گرچه خطوط موجود سیستم، خطوط معمولی هستند، ولی قطارهایی طراحی شده اند که از این خطوط با سرعت بالا، عبور می کنند؛ مانند قطارهای TGV فرانسه که برروی خطوط معمولی با سرعت بسیار بالا در رفت و آمد هستند.

به هر حال هدف ما از این تحقیق، مطالعه قطارهایی است که توانایی حرکت سریع را دارا هستند. خواه این قطارها برروی ریلهای معمولی حرکت کنند و خواه دارای خطوط (ریل و زیرسازی) خاص باشند.

۱-۲-۲- قطار سریع (تعریف)

برای قطار سریع، براساس سرعت آن، دو تعریف وجود دارد؛ بعضی، قطارهایی را که سرعت آنها بیش از ۱۰۰mph (160 کیلومتر در ساعت) است را قطارهای سریع می دانند و برخی این حد نصاب را ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می دانند. ولی عمدة نظرات بر این است که قطار با سرعت سیر بیش از ۱۶۰ کیلومتر را قطار سریع می دانند [۲۹]

۱-۲-۳- قطار بسیار سریع (تعریف)

قطاری را بسیار سریع می خوانند که بتواند با سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت (۱۸۶mph) حرکت کند.


بر طبق جدول صفحه بعد، کشورهای ژاپن و فرانسه، و اخیراً آمریکا و آلمان[۱] در زمره کشورهای دارای قطارهای بسیار سریع هستند.

 

۱-۳-سریعترین قطارها: [۳۰]

سریعترین قطار رسمی (تحت سرویس) قطار TGV-A سری ۳۲۵ است (از فرانسه)که در ۱۸ می ۱۹۹۰ به سرعت ۵۱۵٫۳ کیلومتر در ساعت دست یافت.
سریعترین لوکوموتیو بخار، A4 Class Gresley pacific بود که در ۳ جولای ۱۹۳۸، در بریتانیا سرعت ۲۰۲ کیلومتر در ساعت (۱۲۶ mph) رسید.
سریعترین قطار دیزل، قطار تالگو XXI از اسپانیا بود که در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۲ به سرعت ۱۶۰mph (257.5 کیلومتر در ساعت) رسید.
سریعترین قطار گازی (قدرت توربین گازی)، قطار TGV001 بود که در هشتم دسامبر ۱۹۷۲ در فرانسه با سرعت (۱۹۹ mph) 318 km/h حرکت کرد.
سریعترین قطار Maglev یا بالشتک مغناطیسی (manned)،‌قطار MLX01 بود که در ژاپن در ۱۴ آوریل ۱۹۹۹ به سرعت حرکت ۵۵۲ کیلومتر در ساعت (۳۴۵mph) رسید.
سریعترین قطار، بین دو ایستگاه،[۲] قطار Nozomi سری ۵۰۰ در ژاپن است که در مارس ۱۹۹۷ با سرعت متوسط ۲۶۲ کیلومتر در ساعت در حرکت بود.
سریعترین پیمایش ۱۰۰۰km، مربوط به قطار TGV شمال فرانسه است که در ۲۶ می ۲۰۰۱ با سرعت میانگین ۳۱۷٫۵ کیلومتر در ساعت حرکت کرد.

نکته جالب در مورد رکوردهای سرعت، سرعت ۱۰۳۰۰ کیلومتر در ساعت[۳] است که بوسیلة یک وسیله ریلی در سی ام آوریل ۲۰۰۳ رکوردگیری شده است. البته این وسیله کاملاً آزمایشی بود و جنبه تحقیقاتی داشته است ولی می تواند آیندة سرعت قطارها را به روشنی تصویر کند و سرعتهای نزدیک به هواپیما را قابل دستیابی نشان دهد.

نکته جالب دیگر این است که در انتهای کاربرد هر یک از اشکال نیرو اعم از بخار، توربین گازی، موتور دیزل و …، این قطارها، به سرعت یک قطار سریع السیر دست یافته اند که این نشان دهندة عقب ماندگی ما از این کاروان می باشد.

در ادامه، به بحث در مورد ضرورت وجود قطارهای سریع السیر می پردازیم و منافع حاصل از سرعت بالا را برمی شمریم.

 

۱-۳- منافع اجتماعی – اقتصادی سیستم ریلی سریع

از جمله منافع قطارهای سریع، عبارتند از :

افزایش ایمنی: در دهة ۱۹۹۰-۱۹۸۱،‌ آمار سوانح در شیوه های مختلف حمل و نقل در کانادا برای اتومبیل، هواپیما و سیستم ریلی به ترتیب ۱۶، ۰٫۱ و ۰٫۸ مرگ و میر در هر میلیارد کیلومتر – مسافر می باشد. [۳۴] سیستم ریلی در سایر کشورهای دارای سابقه و رکورد بسیار بهتری می باشد؛ در حقیقت تمام شبکه های ریلی سریع السیر دنیا که از حریم خطوط اختصاصی استفاده می کنند – مانند شینکانسن در ژاپن، TGV در فرانسه و … – از زمان آغاز کار تا کنون، علیرغم سرعت طرح بالا، هنوز یک نفر کشته هم نداده اند.[۴]کاهش در مصرف انرژی: سیستم ریلی سریع السیر، باصرفه ترین شیوة حمل و نقل از نظر مصرف انرژی می باشد. قطار سریع السیر TGV، از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی، تقریباً ۵۰ درصد اتومبیل و کمتر از %۳۰ هواپیما انرژی مصرف می کند. طرح سیستم ریلی سریع السیر، به جای سوخت فسیلی از برق استفاده می کنند که نیروی برق هم قابل دسترس و کم هزینه تر است.
کاهش آلودگی هوا: با وجود سیستم ریلی سریع السیر، به عنوان یک شیوة موثر در کاهش آلودگی هوا – که از گازهای خروجی خودروها، حاصل می شود – می توان مسیر عبور و مرور و ترافیک را از جاده ها به ریل انتقال داد. یکی از شدیدترین اثرات موتوریزه کردن انبوه، آسیب رسانی به سلامت انسانی و محیط زیست است. اتومبیل ها، نقش برجسته ای را در تولید بسیاری از آلاینده های هوا خصوصاً در شهرها، بازی می کنند که تاثیر معکوس این آلاینده‌ها بر سلامتی و بهداشت، به اثبات رسیده است. [۳۵] به منظور تقلیل آلودگی هوا، قطارهای سریع السیر، باید دوطبقه از مسافرین را (یکی آنهاییکه از وسایل دیگر روی برگردانده و قطارهای سریع را انتخاب کرده اند و دیگری آنهاییکه بدلایل عدیده نسبت به مسافرت ، به علت سهولت و آسایشی که خواهند داشت، از این وسایل استفاده می کنند) با خود حمل کنند تا میزان آلودگی که دیگر وسایل مسافرت، ایجاد می نمایند، تقلیل یابد [۳۴].
کاهش آلودگی سر و صدا: انتشار سر و صدای سیستم های حمل و نقل، حاصل از صدای موتور، سر و صدای آلات ناقله و آیرودینامیکی (بار) می باشد. سطح میانگین سر و صدا در قطارهای سریع السیر، ۱۰ درصد کمتر از اتومبیل با همان تعداد مسافر در یک بزرگراه می باشد. آلودگی سر و صدا در نواحی شهری، کاهش خواهد یافت، زیرا خطوط ریلی سریع السیر در داخل تونلهای روباز ساخته می شوند و یا اطراف آنها بوسیلة دیوارهای ضدصدا محصور می شود.
کاهش اشغال زمین: ترافیک جابجا شده بوسیلة یک خط سریع السیر، از ترافیک جابجا شده بوسیله فرودگاهها و بزرگراهها، با توجه به فضای مورد نیاز، بیشتر می باشد. به طور مثال احداث ۱۳۰۰ کیلومتر خط جدید در سراسر یک کریدور، تنها نیمی از مساحت مورد نیاز احداث یک فرودگاه جدید را در منطقه تورنتو دربر می گیرد.
افزایش ترافیک: یکی از مزایای بزرگ خطوط سریع تعداد زیاد رفت و آمد در آن می باشد؛ زیرا قطارها برای عبور قطار مقابل، مدت کمتری در انتظار هستند و فاصلة میان حرکت قطارها از خطوط مختلط، کمتر است.
افزایش اشتغال و فرصت های صادراتی: ایجاد یک سیستم ریلی سریع السیر، باعث سرمایه گذاری در خط ریلی جدید، سیستم های علامت دهی (سیگنال)، آلات ناقله و سایر تجهیزات را باعث می شود. همچنین شرکت های درگیر در پروژه در وضعیت بسیار خوبی برای صادر کردن مهارت و تکنولوژی سیستم سریع السیر، به بازارهای دیگر قرار خواهند گرفت. برای مثال در طول دورة ساخت و ساز قسمت مونترال – اتاوا – تورنتو، این سیستم به تنهایی ۶۶۰۰۰ شغل جدید ایجاد می کند. (مجموعاً) [۳۵]


[۱] – کشورهای آمریکا و آلمان با استفاده از تکنولوژی بالشتک مغناطیسی، توانسته اند که به سرعتهای بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کنند.

[۲] – قطار بین دو ایستگاه، بدین معنی است که یک قطار در طول راه بتواند به حداکثر سرعت خود نزدیک شود یعنی با بالاترین سرعت ممکن حرکت کند

[۳] – یعنی معادل ۸٫۶ ماخ

[۴] – طرح shinkansen ژاپنی ها، در طی ۴۰ سال گذشته هیچ تلفاتی نداشته . در برابر ۴۵۶۰۰ نفر تلفات جاده های این کشور. این آمار برای قطارهای معمولی ژاپن، ۱۹۰ نفر است. [۳۴]

 

30,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله جایگاه سیستم حمل و نقل زمینی استان بوشهر در گردشگری استان
  • مقاله بررسی فرایند حمل و نقل و کاربری آن در ایران
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۵ مهر , ۱۳۹۶
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.