مقاله نقش امر به معروف و نهی از منکر در تامین امنیت اجتماعی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله نقش امر به معروف و نهی از منکر در تامین امنیت اجتماعی  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای 51  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله نقش امر به معروف و نهی از منکر در تامین امنیت اجتماعی  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

چكيده    4
مقدمه    5
و اژه شناسي    7
امر به معروف و نهي ازمنكر در اديان گذشته    8
مباني امربه معروف ونهي ازمنكر    12
اتفاق فقهاء    17
عقل    17
شرايط امر به معروف ونهي ازمنكر    18
1.قدرت و آگاهي    18
2. احتمال تأثير    20
3. عدم و جود مفسده و ضرر     24
نقش امر به معروف و نهي از منكر    26
شيوة اجراي امربه معروف ونهي ازمنكر    30
نقش امر به معروف و نهی از منكر در تأمين امنيت اجتماعی    33
فرآيند نهادينه شدن ارزش‌ها    34
برقراری امنیت اجتماعی و تاثیر امر به معروف و نهی از منکر    35
فرآیند نهادینه شدن ارزش ها    36
امنيت اجتماعی    38
استاد جامعه شناسی:    39
مؤلفه‌های امنيت اجتماعی    40
تقويت نيروهای صالح و تضعيف منافقان و دشمنان    44
نتیجه گیری    49
منابع    51

منابع

1- مجله پیام زن، دوره 6، ش 68 (آبان 76)، ص. 123

2- مجله پیام زن دوره 5، ش 9 (آذر 57)، ص 63.

3- محبوبی منش، حسین، امنیت و انحرافات اجتماعی.

4- درآمدی بر امنیت اجتماعی، ص 76.

5- مفردات الفاظ قرآن، ج 2، 2613، ص 29. 7

6- قاموس قرآن، ج 6، چ چهارم، 4613، ص 72. 3

7- بایدها و نبایدها، بنیاد نشر آثار و اندیشه های آیت الله بهشتی، چ دوم، صص 67- 77.

8- قرشی، سیدعلی اكبر، ج 7، ص 90. 1

9- اصفهانی، راغب، ج 3، ص 69. 3

10- تفسیر المیزان، ج 21، ص 18. 4

11- نظارت همگانی، مكتب اسلام، ش 11، مهر 64.

12- وسائل الشیعه، ج 11، ص 59. 3

13- احیای فریضه امر به معروف و نهی از منكر، مسجد، ش 6، آبان و آذر 17، ص 56.

14- منظور از امنیت، امنیت احترام و آبرو، امنیت اقتصادی، حقوقی، عاطفی و… است. (ر. ك: پیام زن، ش 9، آذر 57، امنیت اجتماعی زنان، غلامرضا صدیق اورعی، ص 73).

چكيده

  امر به معروف و نهي از منكر در آموزه هاي ديني ازجايگاه بلندي برخور دار است. هيچ اعمالي نمي‌تواند با امر به معروف و نهي ازمنكر برابري كند؛ زيرا اين دو فريضه، علت مبقية دين است و نقش بنيادين درامنيت اخلاقي و معنوي جامعة اسلامي دارد. اين‌دو فريضه، با قدرت و آگاهي، احتمال تأثير وعدم وجود مفسده وضرر واجب است. نقش‌ امربه معروف و نهي از منكر، نگهباني از ساير احكام، كامل كنندة امور، رمز رستگاري انسان و جامعه، آينه‌دار ‌‌‌خداوند است كه صفات خدارا در و جود انسان مي‌تاباند. نجات و امنيت جامعه در پرتوي عمل كردن به اين دو فريضه است كه با ايجاد تشكُّل امر به معروف و نهي از منكر، ايجاد رسانه، تبيين ارزش و جايگاه امر به معروف و نهي از منكر، و… قابل تحقق است.

  كليد واژه‌ها: امنيت، معروف، منكر، جامعه، نقش، شرايط و…


مقدمه

  امر به معروف و نهي از منكر، در آموزه‌هاي ديني از جايگاه بس بلند و و يژة برخور دار است. اساس نبوت پيامبران الهي بر امر به معروف و نهي از منكر استوار بوده است. از اين رو، قرآن كريم نخستين و ظيفة همه انبياء را امر به معروف و نهي از منكر معرفي كرده است:‌« وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ كُلِّ أُمَّة رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَي اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَيسروا في الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ؛ ما در هر امتي رسولي برانگيختيم كه: «خداي يكتا را بپرستيد و از طاغوت اجتناب كنيد!» خداوند گروهي را هدايت كرد و گروهي ضلالت و گمراهي دامانشان را گرفت پس در روي زمين بگرديد و ببينيد عاقبت تكذيب‏ كنندگان چگونه بود! »

 از منظر اسلام، هيچ عملي نمي‌تواند با دو فريضة بزرگ امر به معروف و نهي ازمنكر، برابري كند. امت اسلامي، هنگامي بهترين امت‌هاست كه به اين‌دو و اجب شرعي عمل كنند. « كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ؛ شما بهترين امتي بوديد كه به سود انسانها آفريده شده‏اند (چه اينكه) امر به معروف و نهي از منكر مي‌‏كنيد و به خدا ايمان داريد. و اگر اهل كتاب، (به چنين برنامه و آيين درخشانى،) ايمان آورند، براي آنها بهتر است! (ولي تنها) عدة كمي از آنها با ايمانند، و بيشتر آنها فاسقند، (و خارج از اطاعت پروردگار.)» بنابراين، اگر اين دو و ظيفه از برنامة انبياء برداشته شوند نبوت تعطيل مي‌گردد. انگيزة بعثت انبياء تزكيه و تهذيب نفوس انسانها بوده است و اين مهم در پرتو امر به معروف و نهي از منكر حاصل مي‌شود كه برايند عمل به اين‌دو فريضه، امنيت اجتماعي بوده است. در نگاه معصومان(ع) نيز امر به معروف و نهي از منكر از مهم‌ترين برنامه‌هايي است كه خداوند انجامش را از پيامبران خواسته است و كسي كه به انجام اين برنامة الهي همت گمارد،‌ در و اقع همگام با انبياء الهي به اجراي رسالت عظيم آنان پرداخته و به موازات آن، امنيت را درجامعه، تحقق بخشيده است.

امروزه كه استكبار جهاني، باتهاجم فرهنگي امنيت اخلاقي و معنوي جامعة ديني را متزلزل نموده، ضرورت دارد كه امر به معروف و نهي ازمنكر بيش ازگذشته مورد توجه قرار بگيرد و پيرامونش بحث و گفتگو شود و به اين قبيل پرسش‌ها كه نقش امربه معروف و نهي از منكر در زندگي فردي و اجتماعي انسان مسلمان چيست؟ و چه تأثيري در ايجاد امنيت اجتماعي مي‌تواند داشته باشد؟ و … پاسخ گفته شود.

و اژه شناسي

از شيوه‌هاي رايج در مسايل مختلف علمي و اجتماعي، تبيين مفاهيم و واژه‌هاي است كه در آنها به كار مي‌روند؛ ازاين‌رو، لازم است واژه‌هاي كليدي بحث تعريف گردد.

1. معروف و منكر

 معروف در لغت به معناي شناخته شده و پسنديده، در مقابل منكر يعني ناشتناخته ناپسند و زشت آمده است. راغب در مفردات مي‌نويسد: « معروف اسم است براي هركاري كه حسن و خوبي او به و سيلة عقل يا شرع شناخته شده و منكر چيزي است كه به و سيلة عقل و شرع مورد انكار قرار گرفته و ناشناخته مانده است.»

مرحوم طبرسي مي‌نويسد:« معروف اطاعت از فرمان الهي است و منكر معصيت و نافرماني او است. هرچيزي كه خدا و رسول او به آن امر كرده اند معروف است و آنچه خدا و رسول ازآن نهي كرده‌اند منكر است.»

در قرآن كريم، مادة «عرف» گاهي به معناي شناخت و گاهي به معني پسنديده و نيك آمده است. مادة «نكر» در بعضي موارد به معناي عدم شناخت و در بسياري از موارد در ناپسند و زشت استعمال گرديده است. در آية 146 بقره مي‌فرمايد: «آنان كه به آنها كتاب داديم پيامبر اسلام را مي‌شناسند همان طور كه پسران خود را مي‌شناسند» در آية 157 اعراف معروف در كار خوب و پسنديده و منكر در كار زشت و ناپسند استعمال شده است.

 2. امنيت

امنيت را به، بي خوف و امن، بي بيمي، ايميني، ايمن شدن و درامان بودن معنا كرده است.

3. جامعه

 از منظر شهيد مطهري، جامعه عبارت است از مجموعه‌اي از انسانها كه در جبر يك سلسله نيازها و تحت نفوذ يك سلسله عقيده‌ها و ايده‌ها و آرمانها دريكديگر ادغام شده و دريك زندگي مشترك غوطه و رند. نيازهاي مشترك اجتماعي و روابط و يژة زندگي انساني، انسانها را آن چنان به يكديگر پيوند مي‌زند و زندگي را آنچنان و حدت مي‌بخشد كه افراد را در حكم مسافراني قرار مي‌دهد كه دريك اتومبيل يايك هوا پيما يايك كشتي سوارند و به سوي مقصد در حركت اند و همه باهم به منزل مي‌رسند و يا همه باهم ازرفتن مي‌مانند و همه با هم دچار خطر مي‌گردند و سرنوشت يگانه‌اي پيدا مي‌كنند.

بنابراين، معروف در لغت به معناي شناخته شده و در برابر منكر يعني نا شناخته قرار دارد. ازاين‌رو، اطاعت و پيروي ازفرمان الهي معروف و نافرماني از دستورات الهي منكراست. امنيت به معناي ايمن و درامان بودن است. جامعه مجموعه‌اي ازانسانهاست كه در عقيده، آرمان و يك سلسله نيازها دريكديگر ادغام شده و زندگي مشترك دارند.

  امر به معروف و نهي ازمنكر در اديان گذشته

امر به معروف و نهي از منكر دراديان گذشته نيز مطرح بوده است. قرآن و روايات اهل بيت(ع) به وجود اين دو فريضه دراديان گذشته پرداخته است.

1. در قرآن كريم، ترك امر به معروف و نهي از منكر يكي از گناهان بني‌اسرائيل شمرده شده است. «كَانُواْ لَا يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ؛ آنها(بني اسرائيل) از اعمال زشتى كه انجام مى‏دادند، يكديگر را نهى نمى‏كردند چه بدكارى انجام مى‏دادند!»

تفاسير و روايات اين كار زشت را ترك امر به معروف و نهي از منكر دانسته است.

2. آية ديگر دربارة ترك اين فرايض مهم توسط دانشمندان يهودي و مسيحي مي‌گويد: « لوْ لَا يَنْهَئهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبَارُ عَن قَوْلهِِمُ الْاثْمَ وَ أَكلِْهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَاكاَ نُواْ يَصْنَعُونَ؛ چرا دانشمندان نصاري و علماي يهود، آنها را از سخنان گناه ‏آميز و خوردن مال حرام، نهي نمي‌‏كنند؟! چه زشت است عملي كه انجام مي‌‏دادند!»

3. قرآن دربارة سرنوشت تلخ آمران به معروف در جوامع گذشته مي‌فرمايد: « إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بَِايَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّنَ بِغَيرِْ حَقٍ‏ّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ؛ كساني كه نسبت به آيات خدا كفر مي‏ورزند و پيامبران را بناحق مي‏كشند، و (نيز) مردمي را كه امر به عدالت مي‏كنند به قتل مي‏رسانند و به كيفر دردناك (الهي) بشارت ده!»

 علامه طباطباي مي‌فرمايد:«دو جملة «يكفرون»، و « يقتلون» استمرار را مي‌‏رساند و دلالت دارد بر اينكه كفر به آيات خدا آنهم كفر بعد از بيان و به انگيزة بغي و نيز كشتن انبيا كه معلوم است كشتني است بدون حق و همچنين كشتن آنهايي كه به سوي عدل و قسط دعوت نموده، از ظلم نهي مي‌‏كنند عادت هميشگي ايشان است هم چنان كه تاريخ زندگي يهود از بدو پيدايش سرشار از اين جنايات است مي‌‏بينيم كه گروه بسياري از انبيا و عابدان بني اسرائيل كه ايشان را امر به معروف و نهي از منكر مي‌‏كردند به دست خود آنان كشته شدند و همچنين نصارا كه آنها هم كم و بيش اين راه را رفتند.

50,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت نقد و تحلیل روان شناختانه ی راه کارهای امر به معروف و نهی از منکر در آثار سعدی
  • پایان نامه امنيت اجتماعي و تأثير آن در پيشگيري از انحرافات اخلاقي و اجتماعي نوجوانان
  • مقاله آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر
  • مقاله صله ی رحم و نقش آن در امنیت اجتماعی
  • مقاله ارزش های دینی و امنیت اجتماعی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی